eitaa logo
ادبیات عرب و «علوم عقلی و نقلی»
227 دنبال‌کننده
208 عکس
33 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ☄فرق مبالغه و غلو : مبالغه به کثرتی می گویند که عقل می پذیرد ولی عرف جامعه ممکنه قبول نکنند ولی غلو کثرتی است که نه عقل قبول می کند نه عرف جامعه 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ☄توجه : عراقی ها به کفش پاشنه بلند میگن:شحّاطه 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
ممکن است پدر هر چه را که ما می‌خواهیم در اختیارمان نگذارد ، اما او حتما هر آنچه را که در توانش است در اختیارمان می‌گذارد. 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 🥀انواع مونث: الف )  مونث لفظی :  مونثی است که علامت  مونث دارد اما ذاتاً مذکر است . ⚡️ مثال :  حمزة – طلحة – موسي – زكرياء – معاوية ☀️نکته  : قواعد « اسم اشاره - ضمایر - و ... »  برای مونث های لفظی به صورت مذکر به کار می رود. ⚡️مثل : هذا معاویة     -     هو حمزة ب ) مونث معنوی : مونثی است که علامت تانیث ندارد اما ذاتاً مونث است  و به ۵ قسم تقسیم می شود: ۱- اسم علم مونث (اسم خاص زن) : مريم – زينب  و ... ۲- اسم هاي ويژه ي مونث حقيقي: بنت « دختر » – أُمّ  « مادر » – أُخت « خواهر » و ... ۳- اسم شهرها و كشورها: ايران – مشهد و ... ۴- اغلب اعضاي زوج بدن: الرِّجل (پا)  – يد (دست) عَين (چشم) – اُذُن (گوش) و ... ۵- برخي اسم ها كه سماعي هستند: أَرض « زمین »  – نار « آتش » – نَفس « جان » – فَأس (تبر) – دار « خانه » – سماء  « آسمان » – حَرب « جنگ » – بِئر « چاه » – ريح (باد) – روح – عَصا و ... 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
بالا رفتن سن و سال و پير شدن بسان کوهنوردی است! هر قدر بالاتر می‌روی نیرویت کمتر می‌شود، اما افق دیدت وسیع تر می‌گردد! 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌺 بعضی مواقع خبر را با موصول می اورند علت ان چیست ؟ -معنای موصول در خبر دادن چه تاثیری دارد ؟ به دو عبارت زیر توجّه کنید: هذا الّذی ضربنی: (این کسی است که مرا زد) هذا ضربنی. (این مرا زد ) چه تفاوتی بین این دو جمله است؟ 🍂جمله ی اوّل زمانی به کار می رود که مخاطب می داند کسی شما را زده است، ولی فرد مزبور را نمی شناسد، لذا با «الّذی ضربنی» فرد مزبور معرّفی می شود. 🍂 امّا جمله ی دوّم در جایی به کار می رود که مخاطب از اصل قضیه زدن اصلاً خبر ندارد که با جمله ضربَنی» آگاهش می کنیم. 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🔵ترجمه کلمه «أمِرَ» 🌻واژه‌ی «أمَرَ یأمُرُ» به معنای فرمان دادن و یک فعل متعدی است ☄ اما «أمِرَ یأمَرُ» به معنای فراوان شدن و یک فعل لازم است. (امِرَ القوم: کثروا) این کلمه در خطبه 16 نهج البلاغه به کار رفته است: «حَقٌّ وَ بَاطِلٌ وَ لِكُلٍّ أَهْلٌ فَلَئِنْ أَمِرَ الْبَاطِلُ لَقَدِيماً فَعَلَ وَ لَئِنْ قَلَّ الْحَقُّ فَلَرُبَّمَا وَ لَعَلَّ وَ لَقَلَّمَا أَدْبَرَ شَيْ‏ءٌ فَأَقْبَلَ» خطبه_16 حقى است و باطلى. گروهى هواداران حق‏اند و گروهى پيروان باطل. اگر باطل و پیروانش کثرت بیابند، عجب نیست که از دیرباز چنین بوده است و اگر هواداران حق کم شد، ای بسا [روزگاری رسد که افزون گردند] و امید است [که افزون شوند] هرچند کم اتفاق می‌افتد که آنچه پشت کرده [دوباره] بازآید. 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 👈🌧اصطلاح : شیطان توسرش تخم گذاشته؟ فرَّخ الشیطان في رأسه✅😄 👆👆👆👆⁉️⁉️⁉️⁉️ عشَّشَ الشیطان في قلبه😄 شیطان تو قلبش لانه کرده ✅    🌹🍃🌹🍃🌹 روزگار بهش سخت گرفت؟؟؟ عَضّه الزّمان✅ 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 فائدة: اسم الجنس الجمعي هو ما يدلّ على الجماعة (أكثر من اثنين) و يفرق بينه وبين مفرده بالتاء، فهو يختلف عن المفرد بحذف التاء، مثل: (شجر) لأن مفردها شجرة. 🌦نحو: 👈نخل/ نخيل  ـ نخلة 👈تمر ـ تمرة 👈 كلم ـ كلمة 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ✅تست✅ ۱_ میز الجملة الصحيحة فيما يلي: ❌١) جعل الطفل مسلّماً علي الاصدقاء ❌٢) يبدأ المعلّم يدرّس التلاميذ ✅٣) أخذ الطفل يبكي في حضن أُمّه ❌٤) عسي الجهل زال عن مجتمعنا 🌦🌦🌦🌦🌦 پاسخ : گزینه ۳ ⭕️گزینه ۱ غلط است چون خبر افعال مقاربه حتما حتما حتما فعل مضارع باید باشه ⭕️ گزینه ۲ غلط است چون در افعال مقاربه فقط "کاد و اوشک" است که مضارعشون استعمال میشه و کاربرد داره. ⭕️گزینه ۴ غلط است چون خبر فعل ماضی است 🏑 پس گزینه ۳ که فعل مقاربه ماضی و خبرش فعل مضارع است صحیح است 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
فقر, فقط فقر مال نیست, بلکه فقر رحمت و انسانیت هم از انواع فقر هست 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 👈ما هو المناسب للفراغ؟ «اِنَّ الثعالب لا ...اَن...الاشجار» ✅الف)تَستطیعُ -تتسلَّقَ ❌ب)یستطیعون - یتسلقون ❌ج)تَستَطع - تَتَسَلَّقَ ❌د)تَستطیعُ - تَتَسلَّقُ  🌧🌦🌦🌧 👈پاسخ : گزینه ۱ 💥توجه :(ثعالب) جمع مکسر است . 🔥نکته : برای جمع مکسر غیر انسان فعل مفرد مونث می آید . ☄تبصره : «لا» حرف نفی است پس اولین فعل مرفوع  و مفرد مونث است . ☄تبصره : فعل بعد از (اَن) مونث و منصوب است . 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 🍂اگر یک اسم هم صفت و هم مضاف الیه داشته باشد . 👈فرمول: عربی :اسم+ ابتدا مضاف الیه+بعد صفت در ترجمه : اسم +صفت +مضاف الیه ☀️☀️☀️مانند : کتابناالجمیل(اسم+مضاف الیه+صفت) (کتاب زیبای ما) ثورتنا الاسلامیة(اسم+مضاف الیه+صفت) (انقلاب اسلامی ما) 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ⭕️ایا بر فاعل حرف جر وارد می شود ؟ ⭕️اگر حرف جر وارد بشود ایا معنای مستقل دارد یا نه؟ ⭕️ایا ان جار و مجرور بر فرض متعلق است یا نه؟ ❇️مثال: کفی بالله حسیبا ☄کفی=فعل ماضی مبنی بر فتح مقدر ☄بالله= الله فاعل لفظا جارو مجرور محلا مرفوع ☄حسیبا= منصوب یا به خاطر حال یا به خاطر تمییز 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
إِستِراحَةٌ لِفَتاةٍ مُنغوليَّةٍ في أَحضانِ الطَّبيعَةِ ➖➖➖➖ استراحت یک دختر مغول در دامن طبیعت 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ☀️☀️☀️عیّن الصحیح :    🍂«یری الکافر یوم القیامه اَنَّ اَعماله السَّیئه تشهد علیه ، و لابدّ من ذلک!»🍂 ❌١)انسان کافر روز قیامت را در حالی که اعمال بدش علیه او ، شهادت می دهند ، خواهد دید و راه فراری هم ندارد! ❌۲)کافر روز قیامت را می بیند که کارهای بد او ، بر ضد وی شاهد هستند و هیچ راه چاره ای برای او نیست! ❌٣)انسان کافر ، روز قیامت را می بیند که اعمال بد، گواه او شده است و راه گریزی هم از آن ندارد ! ✅۴)کافر روز قیامت می بیند که اعمال بدش علیه او شهادت می دهند و چاره ای هم از ان نیست!         🌧🌧🌦🌦🌧🌧 ☄پاسخ : گزینه ی ۴ 👈«یوم» مفعول فیه است ولی در سه گزینه ی اول به صورت مفعول به(روز قیامت را) ترجمه شده است . 👈«یری» فعل مضارع است ولی در گزینه (۱) به صورت مستقبل(خواهد دید) ترجمه شده 👈«اعماله السّیئه» معادل «کارهای بدش» می باشد در حالی که در گزینه (٣)غلط ترجمه شده است(اعمال بد) 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ☀️❇️مفعول مطلق: ☄بر سه نوع است : ⚡️تاکیدی ⚡️عددی ⚡️نوعی ⭕️نکته: مصدر نوعی _بر خلاف مصدر توکیدی و مصدر عددی_ می‌تواند مفعول به بگیرد، به شرط اینکه اضافه به فاعل شده باشد ☀️مانند : 🌺«ضربتُ زیدا ضرْبَ الأمیرِ بکرا». بکرا مفعول به برای ضرْب است 🌺 «یَخضَمون مالَ اللهِ خِضمةَ الإبلِ نِبتةَ الربیع» مصدر نوعی است که نِبتة را به عنوان مفعول به نصب داده است. و المعنی: می‌خوردند بیت المال را همچون خوردن شتران علف بهار[ی] را. 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ❇️قال رسول الله ص : ⭕️قال :فعل ⭕️رسول الله: مضاف و مضاف الیه= فاعل ☄إنَّ الغَيرَةَ مِن الإيمانِ ، و إنّ المَذاءَ . حديث مِن النِّفاقِ . ⚡️غيرت، از ايمان است و بى غيرتى از نفاق. ( كنز العمّال : ۷۰۶۵ ) ⭕️إنَّ : حروف مشبهه بالفعل ناصب اسمند و رافع در خبر ⭕️الغیره : اسم ان منصوب ⭕️ من الایمان : جارو مجرور = خبر محلا مرفوع ❇️نکته : جمله اسمیه خودش تاکید دارد و با (ان)شروع شده تاکید دیگر است تا اثبات کند غیرت از ایمان است هر کس غیرت ندارد یقینا ایمان ندارد مثل بعضی سلبریتی های ما 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 نامه ۱۱ نهج البلاغه وَ اِذا غَشِيَكُمُ اللَّيْلُ فَاجْعَلُوا الرِّماحَ كِفَّةً، وَ لاتَذُوقُوا النَّوْمَ اِلاّ غِراراً اَوْ مَـضْـمَـضَـةً. و چون شب فرا رسد نیزه ها را گرداگرد خود نگاه دارید، خوابتان اندک باشد یا همانند مضمضه آب در دهان. ☄اذا=مفعول فیه ☄غشیکم= فعل ماضی مبنی بر فتح ☄کم=مفعول به ☄اللیل=فاعل ☄ف=رابطه ☄اجعلوا=فعل امر مبنی بر حذف(ن) ☄و=فاعل ☄الرماح=مفعول به اول ☄کفه=مفعول به دوم ☄و=عاطفه ☄لا=حرف جزم ☄تذوقوا=فعل مضارع مجزوم ☄النوم=مفعول به ☄الا=حرف استثناء ☄غرارا=حال ☄او=حرف عطف ☄مضمضه=معطوف ⭕️دستور حضرت علی ع به مدافعان است بله مدافعان حرم و حریم 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
أتمنى أن يكون لدينا لاعب کره قدم مثله 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 🥀دلالت انواع جمله در بلاغت                                         همانگونه که واضح است جملات عربی یا اسمیه اند یا فعلیه اما مهم دلالت این دو نوع جمله است : 🌻جمله اسمیه : ترکیب اسم + اسم = این ترکیب دلالت بر ثبوت مسند برای مسند إلیه می کند و تأکید در آن روی مسند إلیه است (زید مجتهد) 🌻جمله اسمیه : ترکیب اسم + فعل = این ترکیب دلالت بر حدوث می کند و تقدیم مسند إلیه برای یکی از اغراض تقدیم است (زید یجتهد) 🌻جمله فعلیه : ترکیب فعل + اسم = این ترکیب دلالت بر حدوث دفعی یا وصفی  و تأکید روی انجام گرفتن فعل دارد (یجتهد زید) 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 🥀حذف عامل نصب مفعولٌ‌به: ☀️ آیا می‌توان عامل نصب مفعولٌ‌به را حذف کرد؟ پاسخ : بله، گاه مفعولٌ‌به در جمله وجود دارد، ولی عامل نصب آن از جمله حذف شده است. حذف عامل نصب مفعولٌ‌به سه حالت دارد: الف) جواز؛ ب) امتناع؛ ج) وجوب. در ادامه به ترتیب به احکام و مباحث مربوط به هر یک از این حالات می‌پردازیم. 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ☀️الف) جواز حذف هنگامی که قرینه‌ای بر عامل محذوف دلالت کند، حذف عامل نصب مفعولٌ‌به جایز است؛ به دیگر سخن، اگر نشانه‌ای بر وجود عامل نصب مفعولٌ‌به دلالت کند، می‌توان برای رعايت ایجاز و اختصار عامل نصب را حذف کرد. ☀️مثال نخست: در پاسخ پرسش «مَنْ رَأیتَ في الشّارِعِ؟»؛ چه کسی را در خیابان دیدی؟ گفته می‌شود: «علیّاً». در اینجا لازم نیست حتماً گفته شود: «رَأیتُ علیّاً»؛ زیرا شنونده در می‌یابد که مراد گوینده «رَأیتُ علیّاً» است. در این عبارت قرینه حذف عامل، خودِ پرسش است. ☀️مثال دوم: قرآن کریم می‌فرماید: ﴿وَقِیلَ لِلَّذینَ اتَّقَوا مَاذَا أنزلَ رَبُّکُم قالُوا خَیراً﴾؛در قیامت از تقواپیشگان پرسیده می‌شود: پروردگار شما چه چیزی را بر شما فرو فرستاد؟ در پاسخ می‌گویند: نیکی را، در این آیه مبارک نیز به قرینه جمله «مَاذا أنزَلَ رَبُّکُم»، به جای عبارت «أنزَلَ رَبُّنا خَیراً»، به واژه «خیراً» بسنده شده است و «أنزَلَ» که عامل نصب «خیراً» است، حذف شده ‌است. 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 🥀ب) امتناع حذف حالت امتناع، عکس حالت جواز است؛ یعنی، هرگاه قرینه‌ای در سخن وجود نداشته باشد که نشان دهد عامل نصب محذوف چيست، نباید عامل نصب را حذف کرد؛ برای نمونه نمی‌توان بدون مقدمه گفت: «علیّاً» و مراد عبارت «رأیتُ علیّاً» باشد؛ زیرا شنونده به خاطر نبودِ قرینه نمی‌تواند عامل نصب «علیّاً» را تشخیص دهد و در نتیجه به اشتباه می‌افتد. 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ج) وجوب حذف در برخی از موارد حذف عامل نصب مفعولٌ‌به وجوبی است؛ یعنی، به هیچ وجه نباید عامل نصب را ذکر کرد. این موارد خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. الف)سماعی ب)قیاسی 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110