eitaa logo
ادبیات عرب و «علوم عقلی و نقلی»
228 دنبال‌کننده
208 عکس
33 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 🔴 شاگردان مطرح و قوی آیت الله خویی، ۲ نفر بودند آيت‌اللـه خوئى در کنار درس خارج اصول تصميم داشتند يك درس خارج فقه نيز شروع كنند، ولى آن را مشروط كرده بودند به شركت دو نفر از تلامذه خود و فرموده بودند: «اگر دو نفر در اين درس حاضر شوند درس را آغاز مى‌كنم.» آن دو نفر يكى حضرت علاّمه حسینی طهرانی (رضوان‌اللـه‌تعالى‌عليه) بودند و ديگرى حضرت آيت‌اللـه سيستانى (مدّظلّه‌العالى) 📗‌ نورمجرد، ص ۶۶ 🌸 @vazife110
مرحوم علامه جعفری درباره استادشان مرحوم شیخ مرتضی طالقانی، استاد معروف فلسفه و عرفان و فقه و اصول نقل می‌کنند: 🌻🍂🌻خدمت شیخ مرتضی طالقانی رسیدم و گفتم: «آقا به ما درس بدهید.» ایشان پاسخ دادند: «درس تمام شده‌است.» من گمان کردم به خاطر فرارسیدن ماه محرم درس را تمام کرده‌است، گفتم: «آقا چند روز به محرم مانده‌است.» جواب دادند: «شیخ محمدتقی درس تمام شد؛ خر طالقان رفته و پالانش مانده.» متوجه شدم از مرگشان خبر می‌دهند و در حال عبور از پل دنیا به ابدیت هستند گفتم: «این دم آخری چیزی بگویید گفتند: «پس متوجه شدید» و بلافاصله این بیت را خواندند: «تا رسد دستت به خود شو کارگر/ تا فُتی از کار خواهی زد به سر» و بعد اشک از چشمان شیخ جاری شد و من روی ایشان را بوسیدم و قطرات اشک ایشان به صورتم نشست. 🌸 @vazife110
🌲خانه نشینی در زمان بیماری های واگیر دار محمد بن مسلم گوید : به امام_باقر علیه السلام گفتم : هنگامی که وباء ( بیماری همه گیر) در سرزمینی بیفتد، آیا ما خانه نشينی و گوشه نشینی و کناره‌گیری از مردم را برگزینیم؟ امام فرمودند : چه اشکالی دارد که از وباء و بیماری فراگیر فاصله و کناره بگیری، در حالیکه رسول الله صلی الله علیه و آله به مردی که به آن حضرت خبر داد که در خانه ای همراه برادرانش بود و برادرانش همه مرده بودند و فقط او باقی مانده بود، فرمود : از آن خانه فاصله بگیر و دور شو، در حالیکه این خانه مذموم است! 📚 مستدرك الوسائل/ج 2 ص 96 باب: جَواز الفِرارِ مِن مكانِ الوَباءِ والطّاعونِ إلّا مَعَ وُجوبِ الإِقامَةِ فيهِ كالمُجاهِدِ والمُرابط. 🌸 @vazife110
🔥مغالطه تبدیل امر مطلوب به امر مطلوب 🔸استاد ریاضی گفت: بچه ها به جای روزه گرفتن ، دلی را به دست آورید ، گرسنه ای را سیر کنید! 🔹گفتم استاد: اگر ما به جای معادله ریاضی در برگه امتحانی برای تو شعر زیبایی بنویسیم به ما نمره قبولی می دهی؟ 🔺یک مغالطه رایج در ادبیات عرفیِ جامعه ما تبدیل یک امر مطلوب به دیگری و جایگزینی آن است... پاسخ شاگرد وجه مغالطه استاد را آشکار می کند. 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ❇️ امام باقر (ع) و تربیت «اَصحابُ السِّرّ» 1⃣ یکی از کارهای امام باقر (ع) همین بود که کسانی را از شاگردان خود و از دوستان خود تربیت کند، بالا بیاورد، به‌صورت اختصاصی آنها را مورد توجه قرار بدهد -شاگردان ویژهٔ آن حضرت- بعد آن‌ها را به همدیگر وصل کند و در سرتاسر دنیای اسلام آن‌ها را به‌عنوان یک قطبی، یک رکنی، به‌عنوان وکیل خود، نایب خود بگذارد که آن‌ها کار آن حضرت را دنبال کنند و ادامهٔ تبلیغات و تعلیمات آن حضرت را به گردن بگیرند و به‌عهده بگیرند. 2⃣ این سازمان‌دهی پنهانی امام باقر (ع) بود، که از زمان قبل از امام باقر شروع شده بود، اما در زمان آن حضرت یک هیجان بیشتری پیدا کرد و البته در زمان امام صادق (ع) و امام موسی‌بن‌جعفر (ع) به اوج خودش رسید. 3⃣ لذا شما می‌بینید در روایات، بعضی از اصحاب امام باقر علیه‌الصلاةوالسلام به‌عنوان «اَصحابُ السِّر» شناخته شدند؛ مثل جابربن‌یزید جُعفی. 📚 انسان ٢۵٠ ساله (بیانات مقام معظم رهبری دربارهٔ زندگی سیاسی- مبارزاتی ائمه معصومین)، صص٢٣۵-٢٣۶ سر 🌸 @vazife110
شیوه خواندن تفسیر المیزان #تفسیر #المیزان #شیوه #سرّ 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ❄️مَن لَم یُرِدكَ فَخَلِّهِ لِمُرادِهِ لا تَحزَنَنَّ لِهِجرِهِ وَ بِعادِهِ 🖊آن کس را که خواهان تو نیست به حال و مراد خویش واگذار و از رفتن و دوری او اندوهگین مباش 📚دیوان منسوب به امام علی(ع) ✍🏻ترجمه : بهنام رجایی 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 چرا کلام اینقدر راجع به توحید و معاد و .... بحث می کند ؟ علامه جعفری پاسخ می دهد : ای عزیزان! بشر امروزی یک درد دارد و بیش از یک دارو ندارد. درد او این است که وجود خود را بی‌اصل و بی‌پشتیبان احساس می‌کند. وقتی احساس کرد که وجود او پشتیبان ندارد، شخصیت خود را از دست می‌دهد. شخصیت خود را که از دست داد، نیک و بد و بایستگی و شایستگی در نظر او به یک مشت مفاهیم مسخره مبدل می‌شود که اغراض گوناگون و بی‌اساس، آنها را برای ساختن زندگی عروسک‌وار نمودار کرده است. هنگامی که تمام مفاهیم، مسخره جلوه کرد، دلیل و علت و تفکر در خود و جامعه و هیچ اصلی را مشاهده نمی‌کند؛ این است درد انسانی. ؛ ؛ ؛ ؛ 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 عیّن " إلّا " للاستثناء : ۱- ما أعطیتُ الفقیر إلّا ثلاثة دراهم! ۲- هناک عدة جمل تُشیر علی أنّ الإنسان لا یصلُ إلی النجاح إلّا بالسعی و الجهد! ۳- ما استُعملت النقود الورقیة للمرة الأولی إلّا في الصین! ۴- قال المعلم للطلاب ألّا یذهبوا إلی ساحة المدرسة إلّا علیّا! 🌹🌺🌼🌹🌺🌼🌹🌺🌼🌹 ✳️پاسخ تست : گزینه٤ ✅بررسی سایر گزینه ها: گزینه ۱ : فعل مذکور از افعال دو مفعولیست و "ثلاثة"مفعول دوم آن می باشد. گزینه۲ : بعد از ادات استثناء ، جار و مجرور وجود دارد و از نظر معنایی به ما قبل ارتباط دارد ، پس حصر است. گزینه ۳ : در این گزینه نیز پس از إلّا جار و مجرور آمده است ، لذا حصر می باشد. 👈نکته : هر گاه پس از إلّا جارو مجرور بیاید ، معمولا جمله حصر دارد مگر آنکه همان حرف جر در ماقبل ادات استثناء تکرار شده باشد. ؛ ؛ ؛ 🌸 @vazife110
🌺🌺🌺🌸🌸🌸🌺🌺🌺 🔥فلسفه خشم(چکیده هزاران کتاب): 🔹شبی مار بزرگی برای پیدا کردن غذا وارد دکان نجاری می شود. عادت نجار این بود که موقع رفتن و تعطیلی دکان، بعضی از وسایل کارش را روی میز بگذارد. آن شب هم اره کارش روی میز بود. همینطور که مار گشتی می زد بدنش به اره گیر می کند و کمی زخم می شود. 🔹مار خیلی ناراحت می شود و برای دفاع از خود اره را گاز می گیرد که سبب خون ریزی دور دهانش می شود. او نمی فهمد که چه اتفاقی افتاده و از اینکه اره دارد به او حمله می کند و مرگش حتمی است تصمیم می گیرد برای آخرین بار از خود دفاع کرده و هر چه شدیدتر حمله کند و دور اره بدنش را بپیچاند و هی فشار دهد! نجار صبح که آمد روی میز کنار اره، لاشه ی ماری بزرگ و زخم آلود را دید که فقط و فقط بخاطر بی فکری و خشم زیاد مرده است. 🔹احیانا در لحظه خشم میخواهیم دیگران را برنجانیم بعد متوجه می شویم جز خودمان کس دیگری را نرنجانده ایم و موقعی این را درک می کنیم که خیلی دیر شده، زندگی بیشتراحتیاج دارد که گذشت و چشم پوشی کنیم از اتفاقها؛ ازآدمها؛ از رفتارها؛ گفتارها؛ خودمان را یاد دهیم به گذشت و چشم پوشی عاقلانه و به جا. چون هر کاری ارزش این را ندارد که روبرویش بایستی و اعتراض کنی. ؛ ؛ ؛ ؛ 🌸 @vazife110
#تصور #تصدیق #منطق_مظفر ترجمه👇👇👇 🌸 @vazife110
🌸🌸🌺🌺🌸🌸 🔥ترجمه : تصور و تصدیق : بنابراين،ادراك زواياى مثلث،و ادراك دو زاويۀ قائمه،و ادراك نسبت تساوى ميان آن دو،همه و همه«تصورات مجرد»هستند كه حكم و تصديقى را به دنبال ندارند . اما ادراك اينكه«اين تساوى درست است،و تحقق دارد،و مطابق با حقيقت در نفس الامر است»يك تصديق است. همچنين هنگامى كه مى‌فهميد نسبتى كه در يك جملۀ خبريه است،با واقع مطابقت ندارد،اين ادراك نيز تصديق مى‌باشد 🌸🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ایا به افعال( افعال المقاربَةِ و افعال الشروعِ و افعال الرجاءِ. ) افعال ناقصه می گویند؟. 💥. "افعال مقاربه" و "افعال شروع "و "افعال رجا"این افعال ناقصه و ناسخه هستند 🥀🍁🥀افعالی که دارای معمول اسم و خبر هستند ناقصه هستند 🌲توجه : شاید سوال شود چرا فقط بر افعال (کان و اخواتش) ناقصه می گویند ؟ 👈جواب نقضی : همانطوری که به (افعال رجا و افعال شروع و افعال مقاربه) به همه اینها افعال مقاربه گفته می شود در حالی که فقط سه تای انها مقاربه است. 👈جواب حلی : به افعال ناقصه (کان و اخواتش) ناقصه می گویند چون اینها ناقص صرف می شوند یعنی بعضی از اینها فقط ماضی دارند مضارع و امر ندارند البته یک عده هم گفتند ناقصه است چون بدون خبر کامل نمی شوند و از نظر تعداد هم زیاد هستند و همچنین بر اسم و خبر وارد می شوند 🌺چرا به افعال مقاربه می توان ناقصه گفت ؟ چون بر هر فعلی که بر اسم و خبر وارد می شوند فاعل ندارند می توان ناقصه گفت . ☄عملشان(افعال مقاربه) رفع به اسم و نصب به خبر است،و مادامی که ناقصه هستند هیچ احتیاجی به "فاعل" یا "مفعول به" ندارند 🌸🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 🍁زوائد در کلام فصحاء 💠زائد در کلام فصیحان عرب دارای دو فایده است: ۱. فایده معنویه :تأکید معنا همچنان که در من استغراقیه و با زایده وجود دارد: ❓اگر گفته شود چون معنای زیادت و تاکید دارد،پس نباید زایده باشد؟ 💡در جواب گفته شده:منظور از زائد بودن ان است که اصل معنا را تغییر نمیدهد،بلکه تنها تأکید و تقویت معنای ثابت است... ۲ . فایده لفظیة:تزیین لفظ و با ان زیادت کلام افصح می شود. ✅در نتیجه جایز نیست لفظ زاید خالی از این دو فایده باشد والا عیب حساب میشود،که در کلام فصحاء جایز نیست. ♨️گاهی اوقات هر دو فایده در لفظ زاید هست گاهی هم یکی فقط وجود دارد. ☄حاشیة الشمنی علی مغنی اللبیب ج۱،ص۱۲۹،به نقل از رضی الدین استر ابادی 🌸🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 🥀فوریت یا تراخی امتثال امر: در این که صیغه امر پس از صدور آن دلالت می‌کند 👈الف) بر فوریت امتثال 👈 ب) بر تأخیر آن 👈ج) بر هر دو به اشتراک لفظی 👈د) بر هیچ کدام اختلاف است.  🌸🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ☄وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ ۚ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ 🔺نکات لغوی و ادبی در مورد ایه۲۳ سوره یوسف🔺 🌺۱) چرا کلمه راود بیان شد؟ 👈جواب: 🔹(مراوده ) به معناى اينست كه كسى در اراده با تو نزاع كند يعنى تو چيزى را بخواهى و او چيز ديگرى را اما به نرمی این کار انجام پذیرد(عشوه گری). 🌺۲) چرا به جای اسم زلیخا صفت اورد؟ 👈جواب و آوردن وصف (فى بيتها) به جای اسم (زلیخا) براى دلالت بر اين معنا است كه همه اوضاع و احوال عليه يوسف و به نفع همسر عزيزِمصر جريان داشته و كار بر يوسف بسيار شديد بوده است. 🌺۳) چرا غلّقت را اورد؟ 👈جواب 🔹 چون اين تعبير (باب تفعيل ) مبالغه را مى رساند. . الابواب تائید این مبالغه است . 🌺۴) هَیتَ بیانگر چه معنایی است؟ 👈جواب 🔹تعبير به هيت لك كه امرى است كه معمولا از طرف مولا صادر مى شود، و طرف مقابل هم چاره ای جز قبول ندارد 🌸🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 🔺((انّاهدیناه السبیل إما شاکرا و إما کفورا))🔺 🔹 سوال: چرا برای شکر اسم فاعل بیان شد ولی برای کفر صیغه مبالغه بیان شد؟؟؟ 🔸جواب: هر چه انسان شکر گزار باشد در مقابل نعمتهای خداوند باز هم کم است ولی اگر کوچکترین ناسپاسی در مقابل این همه نعمتها کند بسیار ناسپاسی بزرگی است لذا برای شکر اسم فاعل آورد و برای کفر و ناسپاسی صیغه مبالغه آورد. تامل جیدا 🌸🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 علامه جوادی_آملی : زمان و عمر هر كسی از حيطه نفس او بيرون نيست و عمر حقيقی انسان را نبايد با دفعات گردش زمين به دور خورشيد محاسبه كرد. اين عمر بيرونی برای ثبت در شناسنامه به كار می آيد. عمر مفيدی كه خدا به آن سوگند ياد می كند: (لعمرك إنّهم لفي سكرتهم يعمهون) همان مقدار سير و سلوک درونی اوست. بنابراين ممكن است انسان در شناسنامه پنجاه يا هشتاد سال عمر داشته باشد ولی درسير و سلوک هنوز كودک باشد. پس كودكان هفتاد ساله، سالمندانی هستند كه از رشد عقلی برخوردار نبوده اند، چنان كه سالمندانِ كودک همان خردسالانی هستند كه كار كلان كرده و يک شبه ره صدساله را طی نموده اند. 📔 تفسیر موضوعی، ج۲ (توحید در قرآن)، ص۱۵۹ 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 از مرحوم دکتر زریاب که هم دانشگاهی مسلطِ خوبی بود، هم طلبه‌ی خوبی بود ـ ایشان دوره‌ی طلبگی خوبی را گذرانده بود و با علوم اسلامی آشنا بود و شاگرد امام بود ـ یکی از دوستان‌مان نقل‌ می‌کرد ـ من خودم از ایشان نشنیدم ـ که یک فرصت مطالعاتی در اواخر عمرش گرفته بود و رفته بود اروپا. بعد که برگشته بود، گفته بود امروز آن چیزی که من در محیط‌های عملیِ دانشگاه‌های اروپا مشاهده کردم، نیاز به ملاصدرا و شیخ انصاری است. شیخ انصاری کارش در حقوق است، فقه است. ملاصدرا حکمت الهی است. می‌گوید من می‌بینم امروز این‌ها تشنه‌ی ملاصدرا و شیخ انصاری‌اند. این برداشتِ یک استاد غرب‌شناسِ زبان‌دانِ مسلط به چند زبان اروپائی است که سال‌ها هم در آنجاها زندگی کرده و درس خوانده بود و با علوم اسلامی هم آشنا بود. این، برداشت اوست، که برداشت درستی است. بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها  ۰۹/ ۰۷/ ۱۳۸۶ 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 👈یا ایها الرسول 🌻چرا (رسول) الف و لام دارد ؟ الف و لام تعریف است 🌻چرا یا مستقیما بر سر الرسول وارد نشده است ؟ وقتی منادا الف و لام دارد یا مستقیما بر سر ان وارد نمی شود 🌻برای حل این مشکل ندا و منادای الف و لام دار چه باید کرد ؟ ما بین انها از (ایّ) استفاده می کنیم 🌻این (ایّ) ما بین یا و الرسول چه نام دارد ؟ ایّ وصلیه 🌻(ایّ) مبنی است یا معرب؟ از میان موصولات تنها ای معرب است 🌻حالا در این مثال (ای) مناداست یا (الرسول)؟ ای مناداست 🌻پس نقش الرسول در این مثال چیست ؟ صفت یا بدل برای اَیّ 🌻اعراب (الرسول)چیست ؟ محلاً منصوب 🌻نقش (ایها) چیست؟ «ها»، حرف تنبیه 🌻چرا به جای (ایها) ؛ ایتها نیاورده است؟ چون الرسول مذکر است و ایتها برای مونث است 🌸🌸🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 نوع مونث در کلمات (ید-ارض-اُخت) به ترتیب کدام گزینه است؟ ✅الف)معنوی-معنوی-معنوی ❌ب)لفظی-معنوی-لفظی ❌ج)معنوی-معنوی-لفظی ❌د)معنوی-لفظی-لفظی 🌻🌻🌻🌻🌻 ☀️نکته : اسم هایی که مخصوص زنان است مثل أخت یا أم. اخت که درمفهوم به معنای خواهر است و مونث وامّ که به معنای مادر است و مونث (به این کلمات مونث معنوی گفته میشود ). 👈اسم مونث در موارد زیر معنوی است: 🍂١-برخی اسمهای علم مونث : مریم ، زینب ، مُنی ، هُدی 🍂٢-اسم های مختص جنس مونث : امّ ، اخت ، بنت ۷ 🍂٣-اسم های شهرها و کشورها : ایران ، طهران ، عراق 🍂۴-اسم اغلب اعضای جفت بدن : عین (چشم ) ، ید ( دست) رِجل ( پا ) ، اُذُن  ( گوش ) ، قدم . ☀️نکته : همه اعضا غیر از : حاجب (ابرو) ، خدّ (گونه) ⭕️مونث معنوی : اسم هایی هستند که بدون داشتن علامت ، مونث محسوب می شوند . مانند : شمس ، ارض 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 مردم عادی با کمک سه حکیم توانستند با سوفیست ها مقابله کنند سقراط 349-469 ق .م افلاطون 347-427 ق.م ارسطو 322-384ق.م از آنجایی که شیوه سوفیست ها بازی با الفاظ و تغییر معانی کلمات بود سقراط در مواجهه با آنها سعی کرد جلوی چنین خطایی را بگیرد و لذا به تعریف دقیق الفاظ و کلمات اصلی مورد بحث می پرداخت. شیوه او این بود که نخست از مخاطب پرسشهایی می کرد و مطالب مورد قبول او را مبنا و اساس قرار می داد و با سوال های بیشتر مخاطب را به نادرستی برخی از عقایدش آگاه می کرد 🌸🌸🌸 @vazife110
🔸این مغالطه را از آن رو به قماربازان نسبت داده اند که این گروه معمولا در مسئله وقوع شانس، منطق خاص خود را دارند و گمان میکنند که در یک مسئله احتمالی مثلا انداختن یک سکه و آمدن آن به یک طرف، در نتیجه مرتبه بعدی موثر خواهد بود! 🌸 @vazife110
4_5834831818871799818.mp3
4.24M
ایا برای خواندن فلسفه ؛ منطق لازم است؟ 🌸 @vazife110