🔹 خواندنیهای یزد: بازار در ابرکوه
🔺 با توجه به اینکه ابرکوه بر سر راه جاده ابریشم قرار داشته طبعاً مهمانسراها و بازارها که در آنها خريد وفروش كالاها وما يحتاج کاروانیان وجود داشته رونق می یافت؛ چون کاروانیان در هر شهر وارد می گشتند، زیاد اتفاق می افتاد چندین روز توقف نمایند؛ یا بعلت خستگی و بیماری مجبور می گشتند حتی یکسال یا بیشتر در آن شهر ماندگار شوند گاهی اتفاق می افتاد مسافری اجناسی را که همراه داشت برای فروش و مبادله آن، ناچار به توقفی زائد بر چندین ماه میشد و یا زمانی مجبور می گشت برای خرید مایحتاج خود در راه توقفی داشته باشد. پس هر مسافر ناگزیر بوده برای یک دفعه یا دفعات به این مکانها سر بزند و این دلیل بر وجود و رونق بازار در ابرقو بوده است.
در قرن هشتم در منطقه ای بنام نظامیه اماکنی چون بازار وجود داشته که اکنون اثری از آن باقی نمانده است.
بنا به گفته ی مطلعین محلی در حد فاصل مسجد جامع تا امامزاده احمد، بازاری بوده که مغازه های مختلفی چون نانوایی ،قصابی ارده گری، روغن گری ،نمدمالی، رنگرزی و غیره وجود داشته که اکنون با تغییراتی به عنوان محل مبادله مورد استفاده قرار می گیرد.
علاوه بر این در ابرکوه محله ای معروف به محله "درب قلعه" است که از محلات قدیمی و پرجمعیت و پررونق این شهر بوده است در مدخل ورودی این شهر یعنی دروازه درب قلعه بازاری قرار داشت که علاوه بر تأمین نیازهای ساکنین محله و محلات دیگر محل آمد و شد مردم شهرها و مناطق دیگر نیز بوده؛ در این محل مغازههای کوچکی به ابعاد ۱/۵ × ۱ متر با سقفی کوتاه در کوچه ای باریک و مسقف قرار داشته که بسیار پرورنق و پر رفت و آمد بوده است. مغازه هایی چون قصابی عباسقلی اکرمی، گیوه دوزی عباسقلی آدمی، لوازم التحریر سید محمد پورنجفی، خیاطی سید جلیل قائم محمدی، نانوایی استاد رضا خباز، رنگرزی استاد رضا فاتحی،آهنگری عباس روحی پناه، نمد مالی غلامحسین، روغن گری عصار، خوار بارفروشی احمد عبدالغفاری، خواربار فروشی محمد جواد قیومی، سلمانی حسین نجارزاده، پشم فروش حاج اسد قلی وغیره در این محله قرار داشته است.
علاوه بر اینها سکوهایی به عرضی ۲۵ الی ۷۰ سانتیمتر یا به گفته مردم محل ۳ خشتی یا ۶ خشتی درست کرده بودند که عده ای در آنجا به دستفروشی مشغول بودند در حال حاضر فقط دیوارهای بعضی از مغازه ها باقی مانده و بعضی از سباطها و بقیه مغازه ها تخریب و تبدیل به راه شده است.
منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص158-159).
نوشته: مژگان شکرریز یزدی (کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
📸 تصویری از حاج ملا علی اصغر مجد العلماء اردکانی - میرزا فتح الله خان مشیر الممالک یزدی( از سمت راست به چپ)/ موجود در مخزن اسناد تصویری کتابخانه وزیری یزد.
▫️علی اصغر مجدالعلمای یزدی اردکانی درگذشت ۱۲۴۵ ق/ از نوادگان ملا اسماعیل و ملقب به مجد العلماء عالم دینی سده سیزدهم. وی از فعالان سیاسی عصر مشروطیت و از روسای واقعه بابی کشی در یزد در زمان حکومت جلال الدوله به شمار می رفت. کتاب هدایت المهدویه در رد بهائیت تالیف اوست.
▫️میرزا فتح الله خان ملقب به "مشیر الممالک "و "مستوفی " در گذشت ۱۳۱۳ ش/ در اواسط سلطنت ناصرالدین شاه به مقام دیوانی و سپس مالیه یزد رسید و چون مدت زیادی مسولیت امور دیوانی را بر عهده داشت،به عناوین "مشیری و مستوفی "معروف شد.از خدمات وی: تاسیس نخستین مدرسه در یزد؛حفر قنوات و احداث مزارع در اطراف یزد از جمله: احمد آباد ( ملاباشی) حسن آباد مشیر، تقی آباد ، حجت آباد و امیرآباد.
نوشته: معصومه محمدی دشتکی(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
📚 معرفی کتاب: طریق الحب (جملات و اصطلاحات کاربردی ویژه اربعین).
✍ نویسنده : زهرا کثیری
🔺 ناشر : پیام عدالت
🔺 سال چاپ: 1401.
☑️ «طریق الحب»، کتاب آموزش لهجه عراقی، به روش کتابهای آموزشی مرسوم نیست. این کتاب جملات و اصطلاحات کاربردی ویژه اربعین به قلم زهرا کثیری است. او در مقدمهای برای معرفی کتابِ خود نوشته، این کتابِ کوچک پیشرویِ شما که اگر خوش اقبال باشد همسفری خواهد شد در راه عشق به دیار محبوب، حاصل دغدغه و دلدادگی جمعی است که خود، دلشان در «کربلا» گیر کرده است؛ و روز و شبی نیست که سر کنند، جز آنکه امید دوبارهی به «راه» زدن و دل به دریای «دیدار» سپردن، زنده شان نگه داشته است.
☑️ این همراه جمع و جور میخواهد برای مخاطب فارسی زبانی که هیچ آشنایی تخصصی با زبان عربی و لهجه عراقی ندارد، یک «کمککار» باشد برای «ارتباط گیری سریع» و «رفع نیازهای مهم» در سفر اربعین؛ کتابی که جایش در بین کتابها و مجموعههای آموزش لهجه عراقی واقعاً خالی بود؛ و این را کسی عرض میکند که خود مدرس و مؤلف کتب و بستههای متعدد لهجه عراقی است.
☑️ به اقتضاء این هدف، اسلوب این کتاب متفاوت از کتابهای دیگر، و بر پایه «تک پرسشها» و «تک پاسخها» است؛ «موضوعی» تدوین شده است؛ نمایهزنی شده و «فهرست واژگان» مفصلی دارد؛ با دقت «اعرابگذاری» شده؛ اسامی بخشها و موضوعات به فارسی است و... تا استفاده مخاطب کم آشنا با لهجه عراقی را آسانتر کند.
✔️ شیوه تألیف کتاب
به تعبیرِ نویسنده سطر سطر این کتاب براساس نیاز واقعی زائر در سفر کربلا است نه جملههای کلیشهای یا موقعیتهای آموزشی غیرواقعی و غیرمرتبط؛ با نگاهی به کتابِ «طریق الحب» میتوان به این نکته دست پیدا کرد که نویسنده اول به سراغ فراخوانی در صفحه اینستاگرام و کانالهای آموزشی دنیای عربی رفته و از کاربران و اعضا خواسته بنا بر تجربههایی که داشتهاند و شرایطی که در سفر با آن مواجه شدهاند، جملههای فارسی که مورد نیازشان بوده را بنویسند.
☑️ گروهی متشکل از 10 نفر، در دوازده موضوع اصلی، از موکبدار و کارواندار تا پزشک و هتلدار،که همه در حوزه کاری خودشان در سفر اربعین تجربههای باارزشی داشتند و نیازهای پرتکرار زائران و گیر و گرههایی که همیشه پیش میآید را با تمام وجود حسّ کرده بودند. حتی برخی در حین جمع آوری جملات فارسی، در سفر عتبات بودند و در لحظه، نیازهایی را که پیش میآمد مینوشتند و منتقل میکردند.
☑️ در برداشتن حدود دوهزار واژه در 12 موضوع پرکاربرد: (آشنایی، مرز، در راه، موکب، غذا و رستوران، وسایل نقلیه، آدرس، در کربلا، در حرم، اسکان، خرید، پزشکی) دسترسی آنلاین به صوت کتاب از طریق اسکن QR code، نگارش به زبان عامیانه، اعراب گذاری تمامی جمله ها، امکان جستجوی سریع متن از طریق فهرست واژگان و پشتیبانی توسط گروه آموزشی دنیای عربی، از ویژگیهای خاص این کتاب به شمار میرود.
نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
⁉️دانستنیها: درجه حرارت هوا و طرز اندازهگیری آن (بخش اول)
علت عمده اغلب پدیدههای هواشناسی درجه حرارت هوا است بنابراین لازم است که درجه حرارت هوا با دقت بیشتری مورد مطالعه قرار گیرد.
مقادیریکه دماسنج ها تعیین میکنند تنها به درجه حرارت هوا بستگی ندارد بلکه به تشعشع اجسام مجاور نیز مربوط است از طرف دیگر ظرفیت حرارتی هوا با اجسام دیگر بسیار متفاوت است مثلاً اگر جسمی در هوا قرار گیرد تغییرات درجه حرارت هوا و تغییرات درجه حرارت جسم نسبت به یکدیگر دارای تاخیری خواهند بود برای رفع این معایب اولاً دماسنجهای مخصوص جهت اندازهگیری درجه حرارت هوا تهیه میکنند ثانیاً این دماسنجها را در پناهگاههای هواشناسی میگذارند دماسنج سنجهایی که در ایستگاههای هواشناسی به کار برده میشود بر سه قسم است یک دماسنج جیوهای ۲ دم و سنجه ماکزیموم و مینیموم ۳ دماسنج ثبات مای آتیکه در دماسنجها به کار برده میشود چهار گونه جیوه الکل اتیلیک تلوئن و نفت و به علل زیر در دماسنجها بیشتر جیوه بکار میبرند.
۱_ جیوه را میتوان خالص تهیه کرد و این شرط برای آنکه بتوان دو دماسنج را با هم سنجید بسیار لازم اس.
۲_ درجه انجماد جیوه از درجه غلیان آن بسیار دور است و درجههای حرارتی که اغلب اندازهگیری میشود میان درجه غلیان و درجه انجماد جیوه میباشد.
۳_ چون جیوه فلز است قابلیت هدایت حرارتی آن بسیار است و از این رو پس از اندک زمانی با محیطی که در آن واقع شده است به حال تعادل حرارتی قرار میگیر.
الکل اتیلیک برای اندازه گرفتن درجه حرارتهایی به کار میرود که مقدار آن نیز کمتر از ۴۰_ درجه سانتیگراد نقطه انجماد جیوه باشد زیرا نقطه انجماد الکل اتیلیک خالص در حدود منفی ۱۳۰ درجه سانتیگراد میباشد ولی تهیه الکل خالص چندان آسان نیست به همین جهت دو دماسنج الکلی ممکن است با یکدیگر مطابقت نکنند و به همین علت اغلب به جای الکل تولوئن یا نفت استعمال میکنند.
دماسنج جیوه ای: دماسنج جیوهای از یک مخزنی شیشهای تشکیل شده و در بالای مخزن لوله استوانه مدرجی قرار گرفته و انتهای مخزن سدود شده است در مخزن جیوه میریزند و سطح جیوه در لوله باریک استوانهای با کم و زیاد شدن حرارت پایین و بالا میرود و در نتیجه تغییرات درجه حرارت به واسطه تغییرات سطح جیوه در لول مدرج نشان داده میشود.
عیب دماسنج جیوهای آن است که مخزن دماسنج پس از برگشته حرارت محیطی که در آن قرار دارد به حالت نخستین خود دیگر حجم اولیه خود را پیدا نمیکند و کمی اضافه میشود و از این رو صفر دماسنج جابجا میشود باید در اندازهگیریهای دقیق این نکته را رعایت کرد برای رفع این عیب میتوان جهت دماسنجها شیشههای مخصوصی برگزید و یا آنکه درجه حرارتی را که دماسنج نشان میدهد یادداشت کرد و سپس دماسنج را در یخ ذوب شده فرو برد آنگاه اختلاف را با صفر دماسنج پیدا کرد و روی این اصل اغلب آدما سنگهایی که از کارخانه فرستاده میشود جدول تصحیحات نیز ارسال میشود .
اشکال اندازه گیری درجه حرارت هوا: برای اندازه گرفتن درجه حرارتی یک ناحیه کافی نیست که فقط دماسنج را در هوای آن قرار دهیم و سپس درجه حرارتی را که تعیین میکند بخوانیم در نواحی کوهستانی موقعی که آفتاب است هوا در سایه ملایم احساس میشود در صورتی که در آفتاب گرم به نظر میآید همچنین اگر دماسنج را در آفتاب بگذاریم و بیدرنگ آن را بجایگاه سایهای مجاور آفتاب ببریم و درجه مختلف نشان خواهد داد و حال اینکه هوا دارای یک درجه حرارت میباشد علت این اختلاف آن است که دماسنج چون مستقیماً در معرض تابش خورشید قرار میگیرد اشعه آن را جذب میکند و گرم میشود ولی در سایه اشعه خورشید مستقیماً به آن نمیرسد برای رفع این عیب باید دماسنجها را در پناهگاه قرار داد و یا آنکه کوشید سطح مخزن دماسنج با هوای بیشتری تماس یابد و برای این کار معمولاًدو نوع دماسنج استعمال میکنند.
۱_دماسنج فلاخنی: این نوع دماسنج مرکب از یک دماسنج جیوه معمولی کوچک میباشد که در انتهای آن در مقابل مخزن حلقهای قرار گرفته است و به داخل حلقه نخ محکمی به طول ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر وصل شده است برای اندازه گرفتن دمای هوا دماسنج را در هوای آزاد میچرخانند و فوراً درجه حرارت هوا را میخوانند و برای آنکه دقت بیشتری در اندازه گیری به کار رود میتوان این عمل را دو بار انجام داد و سپس متوسطه آن را حساب کرد ونیز باید کاملاً مواظبت بشود که مخزن دماسنج قبل از اندازهگیری خشک باشد .
۲_دماسنج بادزن دار: ممکن است یک یا دو دماسنج معمولی را در لولهای گذاشت و بالای لوله را یک باد زن قرار داد به طوری که دائماً هوا از بالا به پایین جریان داشته باشد.
منبع: (فرهنگ دانستنیها: مجموعه اطلاعات عمومی. تألیف: محمد نژد. ص92 و 93و 94).
نوشته: محمدرضا باغشاهی(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
🔺 خواندنیهای یزد: حمام در ابرکوه
🔹 از جمله بناهای تاریخی دیگر که در ابرکوه قدمت دیرینه دارد و به انحاء مختلف برای رفع نیازهای مردم ساخته شده بود حمام است که در مناطق و محله های مختلف بر حسب تعداد جمعیت با استفاده از ابزار مختلف بدست افراد خاصی یا عده ای از مردم ساخته شده است. حمام ها ابتدا بصورت خزینه ای بود و برای گرم کردن آنها از خار و خاشاک استفاده می شد. بعداً در طی زمان تغییراتی در آن صورت گرفته و تبدیل به دوش یا نمره شده است. بعضی از حمامها هنوز به همان سبک و دست نخورده باقی مانده بعضی دیگر به کلی تخریب شده و برخی نیز استفاده های دیگری از ساختمان هایشان می شود. از جمله این بناها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱ .حمام درب قلعه معروف به حمام ابوالفضل
۲. حمام نبادان
3. حمام محله بالا معروف به حمام حاج کامل
4.حمام محله بازار معروف به حمام "کول کو" (لفظ محلى کلوخ کوب) بعداً به حمام شهرداری تغییر نام یافت.
۵.حمام دروازه میدان معروف به حمام حاج رمضان ارزانی
6.حمام سنه ای معروف به حمام اسفند یا رخان سالاری
7. حمام حاج ملا زین العابدين معروف به حمام عزیزی ها واقع در گود عزیزی ها
از حمام درب قلعه در حال حاضر با اندکی تغییر در ساختمان آن، به عنوان مکانی برای تشویق معتادان به ترک اعتیاد استفاده میشود.
حمام شهرداری با اندکی تغییر به عنوان کانون فرهنگی استفاده می شود. حمام سنه ای فقط خرابه ای از آن باقی مانده و حمام عزیزی ها و دروازه میدان بطور کلی تخریب و به مدرسه و مغازه تبدیل شده است.
حمام شهرداری مانند دیگر حمامها دارای ورودی، حجره انتظار، خزینه خلوتی و حمام سرد و گرم است. سر در ورودی این حمام دارای سیم گل یا قاب گچی و تزئینات مختصری است که با دو سکو در دو طرف در ورودی حمام به چشم می خورد.اتاق مربع شکلی نیز به ابعاد ۲/۵ × ۲/۵ و راهرویی با یک سکو در طرف چپ قرار گرفته است که همان رختکن است بعد از آن فضایی است مستطیل شکل باسکوهایی در اطراف که یک حوض در وسط آن قرار گرفته؛ گرمخانه بادرگاه کوتاهی از این محل جدا می شود. در مقابل درگاه ورودی گرمخانه سکویی پلکانی به ارتفاع حدود یک متر وجود دارد که خزینه را از گرمخانه جدا میکند. در پشت خزینه محل انبار چوب برای گرم کردن آب خزینه قرار دارد. مصالح بکار رفته در بنا سنگ ملات گل و گچ آجر پخته شده و خشت خام و پوشش داخلی آن ساورج است که در حال حاضر با تغییراتی به عنوان کانون فرهنگی و آموزشی استفاده می شود .
منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص156-157).
نوشته: مژگان شکرریز یزدی (کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
🔖 برشی از یک کتاب
🔺عبرت های عاشورا: آدم های سازشکار, بی اصول و بوقلمون صفت
در كوفه آدمي داشتيم به نام "شبث ابن ربعي" تیپ خیلی جالبی داشت, كه فرمانده پياده نظام ابن سعد در كربلا بود كه برخي هم او را "شيث" خوانده اند، و نماد آدم هايي است كه ايدئولوژي شان را مثل لباسشان عوض مي كنند،آدم هاي سازش كار ، بي اصول، بوقلمون صفتی
كه هميشه امثال آنها در هر انقلابی هستند. در سفينة البحار نقل مي كند كه اين آقا از پولدار هاي كوفه بود، قبل از اينكه مسلمان بشود ، يك خانمي ادعاي نبوت كرد، به آن خانم ايمان آورد و شد مؤذن او، بعدا مسلمان شد، بعد سر خلافت حضرت اميرالمومنین علی(ع) جزء كساني بود كه آمد و با امير المؤمنين بيعت كرد و آمد در حكومت حضرت علي(ع)، بعد كه جريان خوارج پيش آمد، جزء خوارج شد و با علي(ع) درگير شد، بعد كه مردم با امام حسن(ع) بيعت كردند، آمد با امام حسن(ع) بيعت كرد و طرف ايشان را گرفت، بعد كه حكومت امام حسن(ع) سقوط كرد، شبث شد جزء افسران معاويه، بعد در كوفه جزء كساني بود كه نامه نوشتند به امام حسين(ع) كه آقا! بياييد کوفه تا قيام كنيد و رهبر ما باشيد تا عليه يزيد اقدام كنيم، حالا امام حسين(ع) به حرف اينها گوش كرده اند و آمده اند به سمت كوفه، همين آدم يك مرتبه مي بيند هوا پس است و جو سياسي كوفه يك مرتبه عوض شد و شايعات و جنگ رواني و حكومت نظامي شد ، با خودش گفت من از شهر فرار كنم بروم بيرون تا در اين درگيري نباشم، طرف حسين(ع) اگر باشم كه كشته مي شوم، طرف اينها هم اگر باشم ، دستم به خون پسر پيغمبر آلوده مي شود، بروم يك جايي گم و گور شوم، ابن زياد آدم زرنگي بود و دستور داد اين تيپ آدم ها و بزرگان را كه رفته بودند در باغ هايشان مخفي شده بودند، گوششان را بگيرند بياورند و در كربلا فرمانده شان كنند، يعني من نمي گذارم كه اين وسط دست من، ابن زياد، به خون حسين(ع) آلوده شود و اينها همه پاك بمانند، شبث شد فرمانده يكي از پياده نظام هاي ابن سعد، بعد كه سيدالشهداء شهيد شدند و اينها حمله كردند به حرم پيغمبر و زن ها و بچه ها ، اين آدم دلش مي سوزد و با شمر درگيري لفظي پيدا مي كند، بعد مي آيد در كوفه چند مسجد مي سازد به پاس خوابيدن فتنه حسين(ع) به علت نذري كه كرده بوده بابت خوابيدن فتنه حسين(ع) و حفظ حكومت يزيد.
اين تيپ آدمها در همه انقلابها بوده اند و هستند.
منبع: (حسین(ع)، عقل سرخ. نوشته حسن رحیم پور ازغدی، ص ۱۰۵).
نوشته: ابوالفضل هادی(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
📚 معرفی کتاب بدو دجله بدو : روایت سفر به عراق
✍ نویسنده: معصومه صفایی راد
🔺 ناشر: انتشارات سوره مهر
🔺 سال چاپ: 1402.
کتاب «بدو دجله بدو» روایتی متفاوت از پیاده روی اربعین، اثر معصومه صفاییراد است که در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
مخاطبان سوره مهر، صفاییراد را با سفرنامههایش «به صرف قهوه و پیتا» و «استانبولچی» میشناسند. او این بار در «بدو دجله بدو» سعی کرده روایتی از کشور عراق ارائه دهد که فقط مختص شهرهای زیارتی این سرزمین نباشد.
راوی به همراه همسرش علاوه بر حضور در شهرهای نجف، کربلا، سامرا، کاظمین و کوفه به شهرهای بغداد، مدائن و بابل هم سفر کرده و نهایتا در آستانه اربعین از «طریق بغداد» راهی که برای بومیان شناختهشدهتر است، پیاده راهی کربلا میشود.
روایت کتاب، ابعاد مختلفی از تاریخ و فرهنگ عراق و مردمانش را به تصویر میکشد. به گفته نویسنده اثرش راههای کمتر رفتهای را در عراق نشان مخاطب میدهد و ایدههای جدیدی در ذهنش متبلور میکند و میتواند یک کتاب راهنمای اربعینی باشد.
نویسنده می گوید : من زمانی که برای اولین بار به پیادهروی اربعین رفتم، این حرکت برایم تبدیل به نیازی شد که هر سال منتظر رسیدن این لحظه هستم. انسان احساس میکند اگر نرود دچار خسران شدیدی شده است. از همان سفر ابتدایی دغدغه ثبت رویدادها و وقایع در مسیر سفر برایم مطرح شد و اگرچه تا به حال سفرنامهنویسی را تجربه نکرده بودم، اما همیشه دغدغه ثبت روایات را داشتم. در مواردی فکر میکردم که اعتماد به نفس این کار را ندارم و نگارش سفرنامه در توان من نیست، زیرا در مقوله نوشتن، سختترین کار نوشتن درباره مسائل اعتقادی است. ..
کتاب «بدو دجله بدو» در 26 فصل و 264 صفحه نوشته شده است.
نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
📸 تصویری از مرحوم سید علی محمد وزیری در مراسم روضه خوانی و عزاداری امام حسین (ع) در سرای تهرانی یزد، (محرم و صفر ۱۳۷۵ ق)، موجود در مخزن اسناد تصویری کتابخانه وزیری.
◾️سرای تهرانی یزد در دوره ی قاجار در ابتدا کاربری کاروانسرا داشته و مخصوص استراحت و سکونت تجار و مسافرین و باراندازی و بارگیری بوده است و با گذشت زمان تغییر کاربری داده و تنها بعنوان سرا شناخته میشود. این سرا در بخش شمالی بازار یزد،با فاصله کمی از خیابان قیام در ضلع شرقی کوچه لب خندق قرار گرفته است. مالکیت این سرا وقفی است و درآمد حاصل از وقف، سالیان زیادی است که صرف مراسم عزاداری امام حسین (ع) میشود. این مراسم هر ساله در دهه ی اول محرم و صفر برگزار میشود.
نوشته: معصومه محمدی دشتکی(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
🔺 خواندنیهای یزد: قهوه خانه در ابرکوه
🔹 از جمله بناهایی که در ابرکوه قدمت ۶۰ الی ۷۰ ساله دارد قهوه خانه هایی است که توسط افراد خاص ساخته و اداره می شده است. اولین قهوه خانه در ابرکوه در خیابان «نسقی فعلی معروف به قهوه خانه «عباس آخوند در کنار گاراژ مسافربری قرار داشته؛ این قهوه خانه دارای ساختمانی با دو اتاق تو در تو به ابعاد حدوداً ۵×۵ متر با سقفی گنبدی شکل و سکوهایی در دو طرف برای نشستن مشتریان بوده است. این قهوه خانه از یک طرف به کوچه راه داشته و از طرف دیگر به گاراژ با غذاهایی مانند تخم مرغ، آبگوشت، کباب، پنیر محلی و چای و قلیان از مشتریان پذیرایی کرده است. در حال حاضر ساختمان این بنا بکلی ویران شده و تنها گاراژ کنار آن برجاست.
دومین قهوه خانه توسط امیر قلی رنجبر در نزدیکی پمپ بنزین فعلی ساخته شد. دارای سالن بزرگی به ابعاد تقریباً ۱۰ ۱۰ متر بود. در دو طرف سکوهایی قرار داشت که روی آنها با گلیم و جاجیم یا نمد پوشانده شده بود اتاقی جهت تهیه غذاهایی مانند ،آبگوشت کباب و تخم مرغ و پنیر محلی و چای و قلیان در کنار سالن قرار داشته است این بنا داران سقفی گنبدی شکل و دریچه های کوچک است و از مصالحی چون خشت و گل ساخته شده است. این اثر هنوز باقی است ولی از آن استفاده دیگری می شود. قهوه خانه دیگر ابتدای خیابان صاحب الزمان متعلق به حاج محمد علی پناه معروف به قهوه خانه حاج قاسم می باشد این بنا دارای سالن بسیار بزرگی برای پذیرایی داشت. آشپزخانه ساختمان این قهوه خانه تبدیل به مغازه شده است. ناگفته نماند افرادی که به این قهوه خانه ها مراجعه می کردند غالباً مسافران و رانندگان بوده اند و از خود مردم ابر کوه کمتر کسی به این قهوه خانه مراجعه می کرده است.
منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص157-158).
نوشته: مژگان شکرریز یزدی (کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
⁉️ دانستنیها: طریقه مصرف چای سبز
🔺 همه چای ها( به غیر از دم نوش های گیاهی) حاوی مواد شیمیایی ضد التهابی هستند. چای سبز نسبت به انواع دیگر چای دارای فلاونوئید( نوعی آنتی اکسیدان) بیشتری است که در تاثیر ضد التهابی بودن چای سبز نقش مهمی دارد. چای سبز را حداقل به مدت هفت دقیقه در آب جوش قرار دهید. منتظر بمانید تا مواد مغذی آن به درون آب وارد شوند. برای آنکه خاصیت چای سبز بیشتر شود، مقداری عسل خالص به آن اضافه کنید.
منبع: (ماهنامه تخصصی سفره. ش۲۲ (آبان ۱۳۹۹)).
نوشته: محمد جواد جعفری(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
🔖 برشی از کتاب : یک ون شبهه
🔺 این کتاب به بخشی از شبهات در حوزه زن و آزادی پاسخ می دهد.
جمهوری اسلامی به حجاب زنان چکار دارد ؟
به نظر شما چرا جمهوری اسلامی باید روی حجاب پافشاری کند و برای آن این قدر توهین بشنود و هزینه بدهد؟
آیا راحت تر نیست که پوشش و سایر محدودیت ها در روابط را آزاد کند و اجازه دهد مردم در این لذت های مادی غرق شوند و دیگر کاری به حکومت نداشته باشند ؟
اتفاقا تمام نظام های سیاسی دنیا نفع خود را در این می بینند که مردم و به خصوص جوانان در سرگرمی و لذت های جنسی غرق باشند و در عوض خود به حکومت خود ادامه دهند، اتفاقی که در کشورهای غربی رخ داده است. جمهوری اسلامی نیز اگر صرفا حفظ قدرت و حکومت برایش مهم باشد، راحت ترین کار همین است
اما از آنجایی که کرامت انسانی و رشد استعدادهای انسان برای جمهوری اسلامی مهم است ،روی این اصل ایستاده است و برای آن هزینه میدهد و شهید تقدیم می کند.
نوشته: محمد رادمنش(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
🔖 برشی از کتاب: جاهلیت ثانی
🔺 قافله عشق در سفر تاریخ است و این تفسیری است بر آن چه فرموده اند : کُلُّ یَوْمٍ عاشورا وَ کُلُّ اَرْضٍ کَربَلا ...
این سخنی است که پشت شیطان را می لرزاند و یاران حق را به فیَضان دائم رحمت او امیدوار می سازد و تو ، ای آن که در سال شصت و یکم هجری هنوز در ذخایرِ تقدیر نهفته بوده ای و اکنون ، در این دوران جاهلیت ثانی و عصر توبه بشریت ، پای به سیاره ی زمین نهاده ای ، نومید مشو ، که تو را نیز عاشورایی است و کربلایی که تشنه خون توست و انتظار می کشد تا تو زنجیر خاک از پای اراده ات بگشایی و از خود و از دلبستگی هایش هجرت کنی و به کهف حصین لازمان و لامکانِ ولایت ملحق شوی و فراتر از زمان و مکان، خود را به قافله سال شصت و یکم هجری برسانی و در رکاب امام عشق به شهادت رسی ... یاران ! شتاب کنید ، قافله در راه است . می گویند که گناهکاران را نمی پذیرند؟ آری، گناهکاران را در این قافله راهی نیست ... اما
پشیمانان را می پذیرند .
آدم نیز در این قافله ملازم رکاب حسین است، که او سر سلسله ی خیل پشیمانان است و اگر نبود باب توبه ای که خداوند با خون حسین میان زمین و آسمان گشوده است، آدم نیز دهشت زده و رها شده و سرگردان در این برهوت گم گشتگی وا می ماند .
منبع:( فتح خون. شهید مرتضی آوینی، ص۵۱).
نوشته: ابوالفضل هادی(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗞 ۱۱ شهریور، "روز صنعت چاپ" گرامی باد.
🎞 کلیپ "آشنایی با شیوه های چاپ دستی" به مناسبت "روز صنعت چاپ و چاپخانه"
# تهیه و تنظیم: مژگان شکرریز(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗞 ۱۱ شهریور، "روز صنعت چاپ" گرامی باد.
🎞 کلیپ نمایشگاه مجازی کتاب "روز صنعت چاپ و چاپخانه".
# تهیه و تنظیم: مژگان روحانی(کارمند کتابخانه وزیری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
🗞 ۱۱ شهریور، "روز صنعت چاپ" گرامی باد.
🎞 اینفوگرافی به مناسبت "روز صنعت چاپ و چاپخانه".
# تهیه و تنظیم: الهه شهبازی(کارمند کتابخانه وزیری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗞 ۱۱ شهریور "روز صنعت چاپ" گرامی باد.
🎞 کلیپ به مناسبت "روز صنعت چاپ و چاپخانه"
# تهیه و تنظیم: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزیری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
📚 معرفی کتاب: عنایات امام رضا علیه السلام به روایت عالمان
این کتابی بر اساس مصاحبه ها و پژوهش هایی است که مرحوم استاد غلامحسین حیدری قبل از وفات انجام دادند و به قلم جمعی از صاحبان اندیشه نگارش شده است. در کتاب دوم عنایات امام رضا (ع) به روایت عالمان علاوه بر نکاتی درباره آداب زیارت، مجموعهای از 40 روایت علمای دینی معاصر درباره کرامات امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) از جمله آیات عظام مقام معظم رهبری، مرحوم آیتالله قاضی طباطبایی، آیت الله بهاءالدینی، آیتالله بهجت، آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی و ... است.
کتاب دوم عنایات امام رضا علیه السلام به روایت عالمان با نگارش و پژوهش فتحالله درخشان در انتشارات به نشر منتشر شده است.
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
⁉️دانستنیها: درباره درجه حرارت هوا و طرز اندازهگیری آن (بخش دوم)
دماسنج بادزن دار: مزیت این نوع دماسنج بر دماسنج فلاخنی این است که اولاً قرائت درجه حرارت هوا فوری است و ثانیاً در جاهای کوچک که میسر نیست دماسنج فلاخنی را بچرخانند میتوان آن را استعمال کرد.
دماسنج ماکزیمم: ساختمان این نوع دماسنج عبارت است از یک دماسنج جیوه معمولی که بالای مخزن آن در قسمت A کمی باریک میباشد و میله فلزی باریکی به انتهای مخزن آن در داخل لحیم شده و سر دیگر میله نازک در قسمت باریک لوله قرار گرفته است وقتی که درجه حرارت افزایش یابد جیوه منبسط میشود و داخل قسمت باریک مخزن میشود ولی پس از کاستن حرارت ستون جیوه به واسطه باریکی قسمت A و وجود میله B دیگر نمیتواند به حال اول خود بازگردد و در همان محلی که مربوط به درجه حرارت ماکزیموم است باقی میماند اگر درجه حرارت هوا افزونتر از اول شود باز هم طول ستون جیوه افزایش مییابد و در محل بالاتری ثبت میماند و بدین ترتیب میتوان ماکسیمم درجه حرارت هوا را در مدت معین تعیین کرد.
دماسنج مینیمم: این گونه دماسنج برای تعیین حداقل درجه حرارت در مدت معینی به کار برده میشود و مرکب از یک دماسنج الکلی است که انتهای لوله آن در مقابل مخزن مدور میباشد و سنجاقک فلزی استوان شکل که در دو سر آن و کره کوچک قرار دارد در الکل شناور میباشد.
مقطع الکل در شیشه باریک مقعر است و کافی است که همین پدیده هنگام منقبض شدن الکل سنجاقک را با خود همراه برد در صورتی که موقع انبساط الکل سنجاقک در محل خود باقی میماند و فقط ستون الکل حرکت میکند پس سر سنجاقک در محلی که قرار گرفته حداقل حرارت را در مدت معینی میتواند نشان دهید طرز نصب کردن و خواندن درجات این نوع دماسنجها نظیر دماسنج ماکزیموم میباشد.
دماسنج ماکزیمم و مینیمم: ساختمان این گونه دماسنج عبارت است از یک لوله به شکل U که یک سر آن خم شده و در سر دیگر آن مخزنی تعبیه گردیده است I و 'I دو قطعه آهن کوچک هستند که در روی سطح جیوه قرار گرفتهاند و جلوی دو ستون جیوه ۲ خطکش مدرج قرار میدهند وقتی که درجه حرارت کم است حجم الکل در قسمت A تقلیل مییابد به ستون جیوه بالا میآید و آهن 'I تغییر مکان میدهد و در نقطهای که متعلق به مینیمم درجه حرارت است میایستد اگر حرارت افزایش یابد جم الکل در قسمت A منبسط میشود و به ستون جیوه فشار میآورد و آهن I را به بالا میبرد و در نقطهای که مربوط به ماکزیمم درجه حرارت است نگاه میدارد بدین ترتیب میتوان ماکزیمم و مینیمم درجه حرارت را در مدت معین با این دماسنج تعیین کرد هر یک از این دو میله آهن بعضی اوقات از یک میله فولادی که در دو سر آن دو کره بلوری است شکیل میشود و در نقطه F برای آنکه تماس میله با جدار داخلی دماسنج زیاد شود یک میله نازک شیشه که به طور مایل قرار گرفته لحیم میکنند.
دماسنجهای ثبات: در ایستگاههای هواشناسی دو نوع دماسنج ثبات به کار میبرند دماسنج فلزی ثبات با مایع و دماسنج فلزی ثبات بی مایع.
دماسنج فلزی ثبات با مایع: مخزن فلزی این دماسنج خالی از هوا و بیشتر از الکل یا نفت یا تلوئن پر شده است به یک طرف مخزن میلهای وصل است و در روی این میله پیچی برای میزان کردن دماسنج تعبیه شده است قسمت برین مخزن ثابت میباشد ولی قسمت زیرین آن به اهرمی پیوسته است که آن اهرم به قلم دستگاه ثبات متصل میباشد.
دماسنج فلزی ثبات بدون مایع: در این نوع دماسنج دو فلز قوسی شکل انتخاب میکنند که ضریب انبساط آنها متفاوت است فلزی که ضریب انبساطش بیشتر است در خارج قرار میگیرد و فلز دیگر در داخل میباشد یک انتهای دو فلز مزبور ثابت و انتهای دیگر به اهرمی وصل است و این اهرم مانند دماسنجهای ثبات به قلمی که روی دستگاه ثبات حرکت میکند اتصال دارد این گونه دماسنجها را با دماسنجهای جیوهای میزان میکنند .
در ایستگاههای هواشناسی دستگاههای ثبات مورد استفاده قرار میگرید.
منبع: (فرهنگ دانستنیها: مجموعه اطلاعات عمومی. تألیف: محمد نژد. ص ۹۴-۹۶).
نوشته: محمدرضا باغشاهی(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════