eitaa logo
گنجینه کتابخانه وزیری
211 دنبال‌کننده
471 عکس
61 ویدیو
106 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 مروری بر اندیشه های نظامی نظامی گنجه ای یکی از معتقدان صمیمی دین حنیف اسلام است که خود می گوید در ادبیات اشعار من هر آنچه را که دور از شرع و ادب است قلم بکشید و نادیده بگیرید. این حکیم شاعر، خطیب شهر گنجه بوده و در خطاب به بهرامشاه فخرالدین حاکم ارزنگان می گوید: اگر نمی توانم به دیدن تو بیایم در همین گنجه به نام تو خطبه می خوانم. ناگفته نماند مخزن الاسرار در سال ۵۶۱ سروده شده و نظامی سالها بعد کتاب را به بهرامشاه فرستاده و منظومه وی در سرآغاز مانده است. در سرآغاز مثنوی اقبالنامه نیز به ملک نصرة الدین ابوبکر پسر جهان پهلوان اشاره می کند که همیشه به نام او خطبه می خواند و خویشتن را مرغ عرشی می نامد. انگیزه شاعری نظامی همین اعتقاد وی به شرع اسلام بوده و به خاطر تبلیغ مذهب و مکتب خویش مخزن الاسرار را به شعر سروده و در خط شاعری افتاده و تا پایان عمر، مقام زهد خویش را نیز نگه داشته است. توحیدها، مناجات نامه ها و معراج نامه های نظامی در آغاز و پایان مثنویهای وی، اعتقاد راستین او را درباره اسلام و خدا و پیامبر اسلام (ص) نشان می دهد و در مورد حضرت علی (ع) و ولایت آن حضرت به مناسبت زمان و تعصبات عوام به راز و رمز می گوید. گفتنی است که در منظومه نعت رسول اکرم (ص) در آغاز مخزن الاسرار به ولایت علی (ع) اشاره ای دارد و از نفاق و فساد، در جهان اسلام بیزار است و به حدیث واقعه غدیر خم- هر چند پوشیده- اشاره ای صریح دارد. زهد نظامی نیز جای بحث دارد که خود می گوید خلعت و علم زرکش دارم لیکن از زهد خویش دست بر نمی دارم و چون سلیمان (ع) از دسترنج خود نان می خورم و اشاره می کند به سبد بافتن سلیمان (ع) که روزی وی از آن کار بوده است. منبع: (گنج رازها: بازنویسی مخزن الاسرار اثر نظامی گنجوی. به کوشش: بهروز ثروتیان. تهران: اهل قلم،1384. ص.7-9). نوشته: مژگان روحانی (کارمند کتابخانه وزیری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔖 برشی از کتاب: روزه دریچه ای به عالم معنا 🔺 پیامبر اکرم (ص) در خطبه شعبانیه یعنی خطبه ای که جهت آمادگی ورود به ماه رمضان بیان فرمودند می فرمایند: ای مردم در این ماه درهای بهشت باز است از خداوند بخواهید آن را بر شما نبندد و درهای آتش بسته است از پروردگارتان بخواهید آن را بر شما باز نگرداند و شیاطین را بسته اند از پروردگارتان تقاضا کنید که آنها را بر شما مسلط نگرداند. برای روشن شدن معنای این سخن پیامبر (ص) باید گفت بهشت مسیر بنده است به سوی خدا و این شور و شعفی که امروز نسبت به بندگی خدا در خود حس می کنید اگر پایدار نگه دارید فردا در قیامت به صورت بهشت ظهور می کند و به واقع شما را در خود جای می دهد. بهشت و جهنم هر دو از قلب ظهور می کند پس چنانچه خواستید ببینید اگر الان مردید درچه حالی هستید، یکی از راه هایش این است که به قلبتان نظر کنید و ببیند در چه حالی است. روی هم رفته حالات قلبی شما مقام شما را نشان می دهد. اگر قلب شما جهنمی شد و به تعبیر قرآن از درون آن قلب جهنم طلوع کرده باشد ، غضب ، احساس فقرو شهوت بر شما حکومت می کند و لذا پرده ها که عقب رفت خودتان را در جهنم می بینید. ولی اگر احساس کردید آرامش، خوش بینی به بندگان خدا، حلم ، حیا و عفت روحتان را سیراب کرده ، راه بهشت به روحتان باز شده است پس تلاش کنید که این راه بسته نشود. این که فرمودند شیطان را می بندند به این معنا است که وسوسه های شیطان به این راحتی روح و روان ما را تحت تاثیر قرار نمی دهد. ولی اگر خودمان نخواهیم نفس اماره خود را زیر پا بگذاریم و به آن میدان بدهیم همانطور که رسول خدا (ص) خبر دادند عملا شیطان بسته شده باز می شود و ما خود را از برکات ماه مبارک رمضان محروم می کنیم و بیشترین فعالیت شیطان این می شود تا فیض و برکات این ماه را از ما بگیرد چنانچه خودش قسم یاد کرده است که در مسیری می نشینم که مسیر رسیدن به خداوند است ... (منبع : روزه دریچه ای به عالم معنا. اصغر طاهرزاده. اصفهان: لب المیزان، 1393. ص12-18). نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹مشاغل یزد (ابرکوه): نمد مالی نمدمالان نقش حساسی در تهیه وسایل زندگی و پوشاک مردم ایفا می کردند، فرشهای نمدی با نقوش زیبای ابداعی آنان زینت بخش منازل کاهگلی و ساده و چادرهای ایلات بود. پوشاک نمدی، از جمله "شولا" (کیسه یا روپوش خواب نمدی چوپانان)، جلیقه نمدی موسوم به پستک و کپنک نیم تنه تهیه شده از نمد به نام کلیچه و کلاه نمدی، صحرانشینان را در برابر سرمای گزنده و سوز زمستان محفوظ نگاه می داشت. از جمله وسایلی که در نمد مالی مورد استفاده قرار می گیرند میتوان به موارد زیر اشاره نمود؛ قالب، کمان پشم زنی، چک، چوب مخصوص، پشم رنگی، صابون، قیچی پشم چینی و غیره . . . تولیدات نمدمالان در مناطق سردسیر و کوهستانی و عشایر نشین همچون ده بید و روستاهای آن و روستاهای منطقه سرحد آباده، اقلید و غیره کاربرد دارد. علاوه بر جلیقه و کلاه نیم تنه نمدی می توان از عرق گیر، پادری و نمد کول نیز یاد گیرد. منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص186). نوشته: مژگان شکرریز(کارمند کتابخانه وزیری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹مشاغل یزد (ابرکوه):حصیر بافی جبر محیط از دیرباز مردم کویر را مجبور به استفاده از همه امکانات موجود در اطراف خود نموده است. استفاده از شاخ و برگ مثل بید و انار و خرما برای تهیه ملزمات زندگی یکی از این راههاست (از قدیم الایام در هر منطقه ای که نخلستان های خرما وجود داشته حصیر بافی نیز در کنار آن رواج داشته است) ولی باید گفت که هیچگاه حصیر بافی به عنوان حرفه اصلی مردم مطرح نبود وهمواره کشاورزان در کنار کار کشاورزی به این کار هم مبادرت می کرده اند و زنان و مردان بخشی از اوقات فراغت خود را به آن کار می پرداختند. از جمله محصولاتی که از حصیر تهیه می شده است می توان به موارد زیر اشاره نمود بادبزن، کلاه، فرش حصیری، جارو، درب کوزه، کشکدان، زنبیل، پادری وغیره. برای تهیه این محصولات پس از تهیه و چیدن برگها و خیساندن آن به مدت 8 تا 10 ساعت در آب پرهای برگها را کنده و در صورت نیاز آن ها را رنگ آمیزی نموده و سپس می بافند. برای اینکه برگها انعطاف پذیری لازم را داشته باشند باید آنها را مرطوب نگاه داشت. منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. تألیف: مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص188). نوشته: مژگان شکرریز(کارمند کتابخانه وزیری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔖 برشی از کتاب 🔺برخی از فضایل ماه رمضان از نظر قرآن و روایات اسلامی : 1. برترین ماه سال : ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگی های منحصری که دارد، در میان ماه های سال برترین است؛ قرآن کریم می فرماید: «ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان ها در آن نازل شده است.» 2. نزول کتب آسمانی در این ماه: تمام کتب بزرگ آسمانی مانند: قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور و صحف در این ماه نازل شده است. حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند: « کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست و سه سال بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان، تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان زبور در روز هجدهم ماه رمضان نازل شد.» 3.توفیق روزه : در ماه رمضان خداوند متعال توفیق روزه داری را به بندگانش داده است؛ «پس هر که ماه( رمضان) را درک کرد، باید روزه بگیرد.» منبع: (ره توشه ی رمضان. تألیف: گروه تحقیق و تألیف خادم الرضا. انتشارات خادم الرضا، ۱۳۸۹). نوشته: محمد جواد جعفری(کارمند کتابخانه وزیری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹 روز ملّی شدن صنعت نفت از مناسبت های تاریخی – سیاسی در تاریخ معاصر ایران. در دوره شانزدهم مجلس شورای ملّی، دکتر محمّد مصدّق در رأس اقلیت مجلس به منظور استیفای حقوق ملّت ایران، لایحه ی ملّی شدن صنعت نفت را تقدیم مجلس کرد. این لایحه که با کارشکنی انگلستان و مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس و دولت وقت مواجه بود، سرانجام پس از ترور رزم آرا (نخست وزیر) و عقب نشینی اکثریت مجلس، در روز 29 اسفند 1329 ش. در مجلس به تصویب رسید. سال بعد، دکتر مصدّق (نخست وزیر) روز 29 اسفند را روز نفت و جشن ملّی و تعطیل عمومی اعلام کرد. جنبش ملّی کردن صنعت نفت در سراسر کشور، نهضتی بود ملّی و اصیل و با گذراندن قانون ملّی شدن صنعت نفت، موج عظیمی از شادمانی و مسرّت و اشتیاق را در میان توده های مردم ایران برانگیخت و یکی دیگر از سنگرهای محکم و اساسی مبارزات ضداستعماری را بنیان نهاد و مکتبی شد که عملا مردم را به استیفای سایر حقوق از دست رفته خود از یغماگران بیگانه به مرور و تدریج آماده و مجهّز ساخت. نوشته: الهه شهبازی(کارمند کتابخانه وزیری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔖 برشی از کتاب: انتظار ما از روزه 🔺شما از روزه چه انتظاری دارید؟ می‌خواهید از روزه چه چیزی به دست آورید ؟ مطلوبتان از روزه داری چیست؟ اول باید مطلوب انسان در این امر مشخص شود چون ما در امور معنوی به اندازه مطلوبمان از الطاف الهی بهره می‌گیریم و خداوند به همان اندازه‌ای که ما از او تقاضا می‌کنیم به ما لطف می‌کند در حدیث قدسی داریم من در گمان بنده مومن به خود هستم. گمان شما از پروردگارتان در روزه‌داری چیست؟ مولوی در مثنوی داستان گاوی را نقل می‌کند که در تمام شهر بغداد گردش کرد و در عین اینکه با آن همه غذاها و خوراکی‌های گوناگون روبرو شد جز پوست خربزه چیزی ندید چون مطلوب جسم و روح گاو پوست خربزه است و بقیه چیزها از نظر او چیزی نیست. عمده مطلب همین است که هر کس در هر عرصه‌ای دنبال مطلوب خود می‌باشد و جز آن را نمی‌بیند. گندم هم مغز دارد و هم کاه باید مطلوب ما فقط از گندم کاشتن کاه نباشد اگر مغز را بخواهیم کاه هم نصیبمان می‌شود. از طریق روزه هم می‌شود از خداوند دنیای بهتر و سلامتی بدن بخواهیم و هم می‌شود مطلوبمان نظر به وجه الله باشد. در حدیث قدسی داریم روزه از آن من است و خودم هم جزایش هستم.. وقتی می‌فرماید خودم جزای روزه‌دار می‌شوم به این معنا است که انسان در ازای روزه داری به مقام انس با خدا می‌رسد و همواره خدا را در جان خود دارد و با او به سر می‌برد. منبع: (روزه دریچه‌ای به عالم معنا. اصغر طاهرزاده. اصفهان: لب المیزان,۱۳۹۳. ص ۱۹-۲۱). نوشته: مریم تجملیان (کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🗞 نشریه گل آقا، موجود در آرشیو مطبوعات کتابخانه وزیری یزد 📰📰📰📰📰📰📰 🔹 کیومرث صابری فومنی، معروف به گل آقا در سال 1366 مجوّز مجلّه ای فکاهی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را دریافت کرد و از سال 1369 نشریه گل آقا را بر روی دکّه ها فرستاد که یکی از نشریه های پرطرفدار و تنها نشریه طنز بعد از انقلاب بود. صابری فومنی که ادبیات خوانده و تدریس می کرد، قبل از اخذ مجوّز مجلّه اش، در روزنامه ها و نشریات دیگر طنز می نوشت. وی از سال 1345 با نشریه توفیق همکاری و با نام های مستعاری چون گردن شکسته فومنی، میرزاگل، ابوالپیاده، لوده، ریش سفید، گل آقا، مش رجب، غضنفر، شاغلام و ممصادق، مطلب می نوشت. وی بیشتر توفیق خود را مدیون هفت سال ستون ثابت دو کلمه حرف حساب در روزنامه اطلاعات بود و توانست مردمی را که درگیر مسائل بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی بودند، دوباره با طنز آشتی دهد. شعار این نشریه یک دهان دارم دو تا دندان لق/ میزنم تا زنده هستم حرف حق بود. این نشریه در دهه های 70 و 80 مدیران دولت های هاشمی رفسنجانی و پس از آن دولت خاتمی را به عنوان سوژه هایی همیشگی در طنزهای تصویری روی جلدش مدّنظر داشت. طنزهایی که با زبانی ساده، نقدهایی جدی را به سیاست های داخلی و خارجی دولت مطرح می کرد، آنچنان که به دل نقدشونده هم می نشست. شماره هایی از هفته نامه، ماهنامه و سالنامه گل آقا در آرشیو مطبوعات کتابخانه وزیری موجود می باشد. نوشته: الهه شهبازی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🌺 نوروز سلطانی (9 فروردین) 🔺 روز نهم فروردین در بین زرتشتیان و حتّی عامه مردم به نوروز سلطای معروف است. در زمان های پیشین شاهان و حاکمان بارعام می دادند و جشنی برپا کرده به زیردستان و خدمتگزاران و پهلوانان صله و جایزه می دادند و این روز را با اطعام دادن به مردم کوچه و بازار جشن می گرفتند. در واقع این روز را با عوام به شادی می پرداختند و به همسایگان و بینوایان می رسیدند. البته داستانی هم در این مورد وجود دارد که : «گویند زنی نُه پسر داشت که همه پسران و شوهر خود را در جنگ ایران با تور از دست داده بود. مردم برای بزرگداشت این زن صبور و فرزندان و شوهرش نه روز را سفره می چیدند و جشن می گرفتند و به این ترتیب به خدمتگزاران و جانبازان وطن، ارادت می کردند». معمولا در گذشته مراسم نوروز سلطانی در یزد، در زیارتگاه کوشک بزرگ که نزدیک مریم آباد بود، برگزار می گردید. در این زیارتگاه علاوه بر مراسم نیایش، زنانی که آنجا جمع شده بودند آش می پختند و جهت شادی روح درگذشتگان نان سورک، تهیه می کردند و شامگاه بعد از بازگشت از کوشک معمولا به همسایه ها یا اقوامی که نتوانسته بودند در مراسم شرکت کنند سورک و آش می دادند و بدین گونه مراسم نوروز سلطانی در کنار کوشک بزرگ به پایان می رسید. منبع: (فرهنگ عامه مردم شهر یزد/ تالیف: صدیقه رمضانخانی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ۱۳۹۵). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹مشاغل یزد (ابرکوه): شیره پزی شیره عبارت است از آبی که از میوه می گیرند. به آن افشره و عصاره هم گفته شده است. آب میوه ممکن است آب انگور، آب توت و غیره باشد که جوشانده و غلیظ می شود.به نوع خاصی از شیره انگور دوشاب گفته می شود. امروزه معمولا شیره از انگور وخرما گرفته می شود.شیره پزی به معنی عمل و شغل درست کردن شیره است. پختن شیره از 20 شهریور شروع می شود و تا یک ماه ادامه دارد. امروزه صاحبان انگور برای شیره پختن، انگور را به کارخانه شیره پزی می برند. شیره های تهیه شده علاوه بر استفاده مردم به عنوان غذای زنبور عسل در اسفند ماه که فصل تخم ریزی است وعسل خود زنبورها تمام شده کاربرد دارد. منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص187). نوشته: مژگان شکرریز(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹حماسه دهم فروردین 1357 مردم یزد سخنان آیت الله صدوقی به مناسبت دهم فروردین ۱۳۵۷ استان یزد، مانند سایر استان ها و شهرستان ها و بخش ها، روز پنج شنبه 20 ربیع الثانی مطابق ۵۷/۱/۱۰ که چهلمین روز شهدای تبریز و دوّمین چهلم شهدای قم بود، سراسر شهر تعطیل عمومی بی سابقه نموده، در مسجد روضه محمدیه مجلس مجلل و بی سابقه و کم نظیر تشکیل گردید، جمعیتی که از حوصله حساب افزون بود. گویندگان مذهبی در این مجلس، پس از عرض تسلیت به پیشگاه مقدس حضرت ولی الله المنتقم ارواحنا فداه و یادآوری از فاجعه خونین و کشتار بی رحمانه آذربایجان، خواسته های ملت شریف و نجیب ایران را به شرح زیر بیان داشتند. -اجرای قوانین و احکام مقدس اسلام و مصونیت آن از تحریف و تغییر و تفسیر به رای -از بین رفتن خفقان عمومی و دیکتاتوری و زندگی در پرتوی آزادی معقول و مشروع. -بازگشت تبعیدی ها که در نقاط مختلف کشور اقامت اجباری دارند و با ناراحتی به سر می برند. مجلس ساعت یازده خاتمه یافت، مردم با کمال آرامش از مجلس خارج، با شعارهای مثبت خواسته های خود را تذکر داده به خانه های خود رهسپار شدند، قوای انتظامی که خیابان ها را با گارد ملسح بسته و پلیس و ژاندارم از پشت، جمعیت را تعقیب، مردم بی اسلحه و بی دفاع را از چهار طرف محاصره و به گلوله و رگبار و مسلسل بستند و عده ای را شهید و چندین برابر را زخمی نمودند. نوشته: الهه شهبازی(کارمند کتابخانه وزیری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
📚 معرفی کتاب : قبرستان تازیان و غازیان یزد ✍ نویسنده: میرزا محمد کاظمینی 🔺 ناشر: صحیفه خرد 🔺 سال چاپ: 1402 این کتاب، پژوهش و تاریخچه‌ای است درباره دو قبرستان تاریخی یزد مربوط به تازیان, که محدوده امامزاده جعفر (ع ) تا مسجد ملا اسماعیل می‌شود و غازیان، یعنی جنگجویان مخاصمه در فهرج یزد در قرن ششم قمری، که در محدوده شاهزاده فاضل یزد مدفون می‌باشند. آنچه در مورد این دو قبرستان می دانیم مطالب پراکنده ای است که در دو کتاب معروف تاریخ محلی نگاشته شده در قرن نهم، یعنی کتاب تاریخ یزد تالیف جعفر بن محمد جعفری و کتاب تاریخ جدید یزد تالیف احمد بن حسین کاتب یزدی آمده است. بر اساس مندرجات این دو کتاب ، قدمت غازیان به دهه سوم قرن اول هجری می رسد و مدفن چند تن از تعقیب کنندگان یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی بود و قدمت تازیان به دهه های نخست قرن اول هجری می رسد که اعراب جاگیر شده در یزد ، مردگان خود را در آن دفن می کردند. بنابراین از آنجایی که در سایر تواریخ یزد مطلبی درباره این دو قبرستان نیامده است و دانسته های ما از غازیان و تازیان منحصر به آن چیزی است که جعفری و کاتب یزدی روایت کرده اند، سامان دادن و بررسی کردن گزارش های آن و معرفی تنی چند از مشاهیر مدفون در این قبرستان، فصل اول این دفتر را تشکیل داده است. در فصل دوم در مورد صحت و سقم انتساب دو مزار واقع در تازیان به صاحبانشان بررسی شده است . یکی از این دو مزار مرقد امامزاده جعفر است که در مورد چگونگی ورود آن جناب به یزد و تاریخ ساخت و سازهایی که از قرن هشتم به بعد در حریم بقعه صورت گرفته به تفصیل سخن رفته است. اقامت امامزاده جعفر و نوادگانش در یزد و کارهای عمرانی که بعدها توسط نوادگانش خاصه سید رکن الدین محمد صورت گرفت را حقیقتا باید از جمله عوامل عمران و توسعه این شهر حداقل تا قرن هشتم به شمار آورد. در فصل سوم نیز به شرح حال چند تن از عالمانی که در دوران معاصر در جوار امام زاده جعفر (قبرستان تازیان) به خاک سپرده شده اند پرداخته شده است. نوشته: مریم تجملیان(کارمندکتابخانه وزیری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹خاطرهٔ آیت‌الله خامنه‌ای از ۱۲ فروردین ۵۸ مطلب در باب روز جمهوری اسلامی و روز رفراندم خیلی زیاد است و البته خاطراتی هم از آن روز طبعاً داریم که لابد نمی‌شود همه‌ی آن مطالب را در این گفتار کوتاه آورد. به طور خلاصه روز جمهوری اسلامی یک مقطع تاریخی بی‌نظیری در تاریخ کشور ماست، زیرا که برای اولین بار بعد از صدر اسلام و پس از فَترَت کوتاه اولین سالهای فتح ایران به دست مسلمین یعنی که در آن سالهای کوتاه البته حکومتها تا حدود زیادی اسلامی بودند در طول این تاریخ ممتدی که کشور ما داشته، برای اولین بار بعد از آن فَترَت و بعد از آن دوران کوتاه صدر اسلام یک حکومتی اعلان شد، یک نظامی اعلان شد که دارای دو خصوصیت مردمی بودن و الهی بودن هست؛ یعنی جمهوری اسلامی. اصلاً این خاطره را با هیچ خاطره‌ای در تاریخ کشورمان نمی‌شود مقایسه کرد. نقطه‌ی مکمل و متمم انقلاب بیست‌ودو بهمن بود یعنی خلاصه محصول بیست‌ودو بهمن روز جمهوری اسلامی روز دوازدهم فروردین بود. خاطره، من البته در آن روز، روز رأی‌گیری کرمان بودم از طرف امام یک مأموریتی به من محول شده بود که بروم بلوچستان و سر بزنم به شهرهای بلوچستان و مردم آن‌جا را از نزدیک دیدار بکنم و پیام امام را برای آن مردم ببرم. پیام محبت و دلسوزی را که ملاحظه می‌کنید از همان روزهای اوّل امام به فکر افتادند که با این مستضعفین دورافتاده‌ای که به کلی فراموش شده بودند، حتی در نظام گذشته ملاطفت و محبت کنند و من را که آن‌جا سابقه داشتم آشنائی نسبتازیادی داشتم فرستادند آن‌جا برای این کار. کرمان رسیده‌بودم من در راه بلوچستان که روز رأی‌گیری بود، در فرودگاه بچه‌های حزب‌الهی و داغ کرمان آمدند، صندوق را آوردند چند تا صندوق بود، هر کدام می‌خواستند که بیاورند من تویش رأی بیاندازم. آنها هم من را می‌شناختند. یعنی سابق که کرمان رفته بودم و مردم کرمان با من آشنا بودند. من هم خیلی به مردم کرمان از قدیم علاقه داشتم مردم خیلی بامحبت و جالب بودند همیشه در چشم من. خیلی لحظه‌ی شیرینی بود برای من، آن لحظه‌ای که این رأی را من می‌انداختم توی صندوق و می‌دیدم آن شور و هیجانی را که مردم کرمان از خودشان نشان می‌دادند در رأی دادن. بعد هم نشان داده شد که خب نودونه درصد آراء به جمهوری اسلامی آری بود. خاطره‌ای که فقط اشاره می‌کنم مخالفتهایی است که با رأی‌گیری به این شکل وجود داشت که از طرف جناحهای مختلف این مخالفتها بود همه هم خودشان را بعدها نشان دادند. هم آن جناحهایی که بر مطبوعات کشور مسلط بودند، روشنفکرهای چپ و نیمه چپ و لیبرال و التقاطی، اینها که مطبوعات آن روز را اطلاعات، کیهان آن روز را توی مشت داشتند که خب بحمدالله بعد همه ازاله شدند و روزنامه‌ی حسابی دیگری هم نبود یعنی همین روزنامه‌ی جمهوری اسلامی که نبود روزنامه‌ی دیگری هم که بشود مورد اتفاق باشد همین‌طور. هرچه دلشان می‌خواست می‌نوشتند. رفته بودند این‌جا و آن‌جا این روشنفکرهای گروهکی سیاسی ملحد و نیمه‌ملحد از شخصیتهای گوناگون نظر خواسته بودند که به نظر شما آری یا نه درست است؟ یا بیائید چندجور حکومت را مطرح کنیم و رأی بگیریم. مقصودشان هم این بود که مردم را از آن یکپارچگی خارج کنند، اگرچه فرقی هم نمی‌کرد یعنی تأثیری هم نداشت. اگر مردم خب طبیعی بود که به آن شیوه‌های دیگر رأی نمی‌دادند و به خصوص بعداز آنی که امام آنجور صریح فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک زیاد، لکن آنها کار خودشان را می‌کردند به امید این‌که شاید بتوانند شکاف بیندازند این رأی زیاد مردم را کم کنند، رأی را تقسیم کنند از این کارها می‌کردند و اوضاعی داشتیم ما در شورای انقلاب با آن جناح لیبرال و به اصطلاح ملی‌گرا که بیشترین خصوصیتشان مخالفت با خط اصیل انقلاب بود که این شیوه‌ای را که بعد هم انجام گرفت این شیوه را اثبات کنیم که این شیوه‌ی درستی است. منبع: (مصاحبه درباره‌ی روز دوازدهم فروردین، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.۱۳۶۴/۱/۱۰). KHAMENEI.IR نوشته: (مژگان روحانی کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹مراسم روضه قنبردر یزد معمولا در شب قدر و شهادت علی بن ابی طالب (ع) مراسم آیینی «روضه قنبر» در یزد برگزار می شود. این روضه که از نوزدهم تا شب بیست و هفتم ماه مبارک خوانده می شود، نماد ضربت خوردن مولای متّقیان حضرت علی (ع) است. در گذشته این مراسم با آداب و تشریفات خاصی برگزار می شد و اغلب توسّط زنان در منازل اجرا می گردید. در این مجلس حتی پسربچه ها هم اجازه شرکت نداشتند. اغلب این روضه در این سه شب برگزار می شد اما برخی که نذری داشتند، در صورت برآورده شدن حاجتشان در شب های دیگر یا در این شب بعد از افطاری روضه قنبر می خواندند. از جمله ملاهایی که مراسم روضه قنبر را در شهر یزد اجرا می کرد، بانویی مشهور به ملاخانم بود که در نقش قنبر، یار باوفای حضرت علی (ع) ظاهر می شد و نیز خانم ملا سکینه که در این روضه در نقش مصیبت خوان ظاهر می گردید. شبیه قنبر لباس سفید بلندی می پوشید و کلاه مخصوصی بر سر می گذاشت و کشکول که نمادی از دوستی و پیروی کردن از علی (ع) بود به دست می گرفت و تبرزینی بر دوش داشت در حالی که موهای بلند سفیدش را در طرف ریخته وارد مجلس می شد. حضار با دیدن وی شروع به گریه و زاری می کردند و او نیز روضه قنبر را با شور و حالی خاص که ویژه ی چنین شب هایی بود آغاز می کرد. اعضای دیگر برگزارکننده این روضه عبارت بودند از: مصبت خوان حضرت علی (ع) که با صورتی پوشیده وارد مجلس می شد و نیز مصیبت خوان حضرت زینب که او نیز با لباس بلند سفید و گاهی مشکی از در وارد می شد و ام کلثوم، دختر امام علی (ع) و نیز نعمان جراح. بعد از اینکه قنبر احساس می کند که در کوفه اتفاقی افتاده پریشان وارد کوفه شده و دوان دوان به در خانه حضرت علی (ع) می آید و می بیند مردم همه در خانه حضرت جمع شده اند و همگی فوج فوج وارد خانه حضرت می شوند و صدای «وا اماما، وا علیا» سر می دهند. روضه قنبر هنوز هم در برخی نواحی یزد از جمله محله مریم آباد و محله سید صحرا خوانده می شود. در محله سید صحرا، روضه قنبر در مسجد محله توسط مردان با لباس های بلند سیاه و شال سبز بر سر و کمر اجرا می شود که اندکی با گذشته تفاوت دارد. در این مراسم زنان نیز برای طلب حاجت و کسب اجر بین حضار آجیل مشکل گشا توزیع می کنند. منبع: (فرهنگ عامّه مردم شهر یزد/ صدیقه رمضانخانی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1394. ص 373-377). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔖 برشی از کتاب: چای روضه 🔺چای روضه بستری است برای اتفاقات بزرگ از مرور مباحث سخنرانی گرفته تا بررسی ایده های بزرگ در سطح جهان اسلام. حال که امام حسین نخ تسبیحی شده است تا مؤمنان همدیگر را پیدا کنند،چرا خود مؤمنان همت نکنند برای بهره گیری از این ظرفیت فوق العاده؟! امام حسین مغناطیسی است که همه را به گرد خویش جمع می‌کند الحسین یجمعنا شعار هر اجتماع هیئتی است که از اجتماع پرشور میلیونی اربعین آموخته است . چایخانه امام حسین اتاق فکری است برای این مهم! مکانی برای تبادل افکار؛اصلا چای روضه برای گفتمان سازی است. منبع : (چای روضه دم. تالیف: سید اصغر علوی. یزد: بهشت دارالعباده، 1394). نوشته: محمد رادمنش(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹 روز قدس 🔺 قدس، قبله نخستین مسلمانان جهان، سرزمین اصلی و موطن هزاران آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار، از سال ۱۹۴۸ آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد. پس از پیروزی انقلاب، امام خمینی (س) در اولین فرصت روزی را برای به نمایش گذاردن حساسیت جهانی نسبت به سرنوشت قدس و نجات آن از چنگال صهیونیست های جنایتکار، به عنوان «روز قدس» تعیین و پیامی به همین مناسبت صادر نمودند. امام در این پیام که روز ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ هجری قمری خطاب به مسلمانان جهان صادر شد، چنین فرمودند: «من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است، و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.» «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمی توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم می دانم، و روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم؛ و مسلمین از آن انزوایی که آنها را کشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوّت در مقابل اجانب بایستند.» «امیدوارم که مسلمانها روز قدس را بزرگ بشمارند و در همه ممالک اسلامی، در روز قدس، در روز جمعه آخر ماه مبارک، تظاهر کنند، مجالس داشته باشند، محافل داشته باشند، مسجد داشته باشند، در مساجد فریاد بزنند. وقتی یک میلیارد جمعیت فریاد کرد، اسرائیل نمی تواند، از همان فریادش می ترسد.» منبع: (روز قدس، پرتال امام خمینی. 23/1/1402). http://www.imam-khomeini.ir نوشته: مژگان روحانی (کارمند کتابخانه وزیری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹عبدالعظیم 🔹عبدالعظیم حسنی بن عبدالله بن علی بن الحسن بن زیدبن الحسن بن ابیطالب یکی از نواده های علی ابن ابیطالب است که بسال 200 هجری در مدینه متولد شد وی از مدینه به بغداد آمد و در سامرا اقامت گزید و با روش تقیه به تعلیم و تعلم مکتب جعفری گماشت دارای چنان مقامی بود که حضرت هادی (ع) مسائل حلال و حرام را بدو مراجعه میداد این عالم سه امام بزرگوار حضرت امام محمد تقی و حضرت امام علی نقی و حضرت امام حسن عسگری (ع) را درک نموده است وی در سال 250 هجری از سامرا به ایران مهاجرت و در شهر ری در مسجد شجره اقامت گزید و به تعلیم و تعلم پرداخت و پس از وفات در همان مسجد بخاک سپرده شد و در حال حاضر بعنوان شاه عبدالعظیم مشهور و مزارش زیارتگاه شیعیان میباشد. منبع : (دائره المعارف نوین یا اطلاعات عمومی. تالیف : اسدالله نظمی اردیموس. ص ۵۱۶). نوشته : محمدرضاباغشاهی (کارمند کتابخانه وزیری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹نکوهش روزه خواران 🔹روزه خواری از قدیم الایام مورد نکوهش و سرزنش مردم واقع می شده و روزه خواران علاوه بر مجازات های شرعی با کنایه و طنز مورد تمسخر و بی مهری مردم قرار می گرفتند. وحتی در قدیم روزه خواران رادر ملاعام تازیانه می زدند و مردم از آنها دوری می کردند مثلا در کارهای روزمره که به صورت دسته جمعی انجام می شده روزه خواران را از جماعت طرد می کردند و در فعالیتهای زراعی و در هنگام کندن زمین روزه خوار را به محفل خود راه نمی دادند و با لحن حقارت آمیزی می گفتند: "روزه خور، روزیت بخور" منظور از روزیت بخور این است که فرد روزه خوار بمیرد. این واژه در نفرین های مردم هم جایگاه خاصی دارد و روزی خوردن را کنایه از مردن وخوردن آخرین رزق و روزی و به اتمام رسیدن عمر قملداد می کردند. لذا فرد روزه خوار همواره مورد نکوهش و طرد واقع شده و روزه خواری را گناه بزرگی می دانستند. این باور در فرهنگ عامه در قالب اشعار و بیانات موزونی ذکر شده است: "ای شیعیان بوتراب! بعد ازاین کن ترک خواب؛ آب است و تریاک" این شعر را بعد از مناجات و نزدیک اذان صبح و در آستانه امساک و گرفتن روزه ذکر می کردند. منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص412). نوشته: مژگان شکرریز(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════