eitaa logo
🕊 حي علی المهدی (عج) 🕊
189 دنبال‌کننده
43 عکس
13 ویدیو
0 فایل
مطالب متنوع ارزشی ، تفریحی ، خبری و ... شناسه ameennn کد شامد 1-1-731495-61-0-1 لینک احراز صحت http://t.me/itdmcbot?start=ameennn هدف : یک گام فراتر برای شناخت و معرفت آل الله
مشاهده در ایتا
دانلود
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 الصّادق (علیه السلام)- الصِّرَاطُ السَّوِیُّ هُوَ القائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وَ الْهُدَی مَنِ اهْتَدَی إِلَی طَاعَتِهِ وَ مِثْلُهَا فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ إِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدی قَالَ إِلَی وَلَایَتِنَا ). امام صادق ( منظور از ؛ است ) و هرکس که به فرمانبرداری از او راه یابد، هدایت‌شده است. نظیر این آیه، آیه‌ی دیگری است که خداوند در آن می‌فرماید: وَ إِنِّی لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ و َآمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَی؛ که منظور از راه یافتن در اینجا، راه یافتن به ولایت ما می‌باشد. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 نکته : 🔸مرکز فرمانروائی زمین است. چرا که قید جعل به زمین «فی الارض» بر می گردد نه به خلیفه، و جالب هم با طرح خلیفه در بین ملائکه و انباء آدم (ع) به ملائکه، و سجده ملائکه به آدم (ع) به این مفهوم جلب توجه می کند که محدوده خلافت فقط زمین نیست و این خلافت در عوالم دیگر نیز جاری است. چون ملائکه از جنس عالم برزخ هستند، پس حداقل این خلافت محدوده عالم برزخ به پائین است در نتیجه زمین می شود مرکز خلافت و فرماندهی خلیفه. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 کاری فراتر از تحمید و تقدیس می کند یعنی علاوه بر تحمید و تقدیس به اموری فراتر می پردازد زیرا ملائکه گفتند « نحن نسبح» ـ بر اساس آیه « و علّم الادم» خداوند معلم خلیفه است، معلم خلیفه ای که قرار است در زمین قرار گیرد خداوند است. ـ خلیفه علم همه اسماء را از خدا می آموزد و علم همه اسماء را می داند «علّم الادم الاسماء کلها» (آموخت به آدم همه اسماء را) ـ خلیفه توان فراگیری و انباء همه اسماء را دارد. خداوند علم همه اسماء را به آدم تعلیم میدهد « و علّم الادم» …در صورتی که ملائکه نتوانستند از آن اسماء خبر دهند و انباء کنند. «ثم عرضهم علی الملائکه» سپس آدم (ع) به دستور خداوند بعد از فراگیری همه اسماء شروع به انباء به ملائکه نمود و «نبوت آدم با انباء به ملائکه آغاز می شود.» ولی ملائکه نه توان فراگیری اسماء را داشتند ، و نه توان انباء اسماء را، چرا که اگر ظرفیت آن را داشتند خداوند حتماً آنها را آگاه می ساخت. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 سؤالات عجیب صعصعه بن صوحان و پاسخ های محیر العقول امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابیطالب سلام الله علیه ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 به اذن الهی انباء می کند « و قال یا آدم …..» و گفت ای آدم به اسماء آنها، ملائکه را خبر کن. ـ خلیفه، «عالم به غیب و شهود» است . موضوع اسماء موضوعی است که به غیب ارتباط دارد و ملائکه به عالم شهود احاطه داشتند. و آدم به موضوعی انباء می کند که فراتر از عالم شهود، یعنی عالم غیب است. زیرا خداوند بعد از انباء آدم می فرماید: « الم اقل لکم انی اعلم غیب السموات و الارض» آیا من به شما نگفتم که من دانای به غیب آسمان ها و زمین هستم . و خلیفه باید «عالم به غیب» باشد تا عالم به اسماء باشد. ـ خلیفه کسی است که با وجه اسمائی اهل بیت (ع) آشناست و آن وجوه را «نبوت» می کند. در آیه ۳۱ …به اسماء اینان «هؤلاء» او را خبر دهند اگر در کلام خود صادق اند. در ابتداء به واژه اسماء ، و در ادامه اسماء را با واژه (هؤلا) تکمیل می کند. و در آیه ۳۳ بعد از اقرار ملائکه، به آدم می فرماید : ملائکه را به اسماء آنها (اسمائهم) آگاه کند. حال سئوال اینست منظور از «هؤلا» اینان در آیه ۳۱ ، و «هم» اسمائهم که به هؤلا بر می گردد در آیه ۳۳ چیست؟ چه کسانی هستند؟ ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 در روایات به صراحت بیان شده، که ملائکه با انوار اهل بیت در حول عرش آشنا بودند، و تسبیح را از آن ها یاد گرفتند. اما با وجوه بالاتر اهل بیت، یعنی وجه اسمائی آنها آشنا نبودند. بلکه توان فهم و انباء آنرا نیز نداشتند، و آدم آنها را با این وجه برتر اهل بیت آشنا می سازد. پس فهمیده می شود که یکی از مهم ترین وظیفه خلیفه این است که همه انسان ها را ، بلکه ملائکه را با وجوه مختلف اهل بیت (ع) آشنا می سازد و از آن به مردم خبر می دهد. ـ خلیفه کسی است که بتواند موضوعاتی را از عالم غیب در یابد و در عالم شهود انباء کند، و «خلیفه ، نبی نیز است ». چون موضوع اسماء مربوط به عالم غیب است و این موضوع در آیه ۳۳ به صراحت بیان شده، پس معلوم می شود که خلیفه عالم به غیب بوده و می تواند آنرا در عالم شهود انباء کند. حال می توان تعریفی از مطرح کرد، که «نبی کسی است که از عالم غیب خبر می دهد و «خلیفه، نبی نیز هست ». ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 حضور نماینده ابلیس در مسجد و سوال از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در جمع اصحاب رسول الله در خصوص معرفی حامی انبیاء گذشته الهی ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 به اذن الهی، آشکار و پنهان عالم را می داند. از آنجا که خداوند علم اسماء را که مربوط به عالم و عالم غیب است به آدم می آموزد، و تصریح آیه: « اعلم ما تبدون و ما کنتم تکتمون» در آیه ۳۳ براین نکته اشاره دارد که خداوند آشکار و پنهان عالم را نیز به خلیفه اش نشان می دهد. ـ همه ملائکه تحت فرمان خلیفه هستند و خلیفه مربی تمام ملائکه است.(امر سجده یعنی اطاعت). خلیفه من مربی شماست و شما باید تحت فرمان و اطاعت او باشید. ـ خلیفه دشمنی بنام ابلیس دارد، قرار است انسان و ابلیس تا زمانی معین در زمین با یکدیگر در جنگ و ستیز باشند. «قلنا اهبطوا بعضکم لبعضٍ عدوٌّ»… ـ خداوند خلیفه اش را هدایت می کند بلکه او را ارتقاء می بخشد و نمی گذارد توسط شیطان ضایع شود «فتلقی آدم من ربه کلمات»… ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 در زمین تحت هدایت الهی است و وظیفه او تبعیت از این هدایت است. «قلنا.اهبطوا منها جمیعاً فاما یاتینکم منّی هدای» (پس اگر زمانی از جانب من هدایتی بسوی شما آمد...) خداوند هیچگاه خلیفه اش را تنها و بحال خود نمی گذارد، اما گوش زد می کند که خلیفه باید اهل تبعیت باشد، و همه جانبه باید از هدایت تبعیت کند.اگر این گونه شد، «لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» ـ انسان برای خلافت آفریده شده است…در آغاز خلقت انسان، موضوع خلیفه را برای اولین بشر مطرح می نماید.این پیامی است که همه انسانها باید در جهت خلیفه شدن گام بردارند تا خداوند آنها را خلیفه خودش نماید. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 و می توان را این چنین معرفی کرد : *انبیاء و حجج الهی و در صدر آنها حضرت رسول (ص) خلیفة الله هستند. اهداف خلیفة الله، آگاهی بشر و خروج آنها از ظلمات جهل به سوی نور معرفت الله و شناخت حق، و اسماء و صفات و افعال الهی است. بطوری که بداند «هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن، و هو بکل شیء قدیر»……. مسیر او همان صراط مستقیم است. و راه شکوفائی فطرت می باشد و پیروی از خلیفة الله رسیدن به کمال انسانیت و رسیدن به مقام عبودیت و عبد شدن است که بر تمام جوارح، قلب و قول و عمل او «وحده لااله الا هو» حکم فرما شود*. خلیفة الله، راهنمائی الهی است که با تعالیم صحیح آسمانی، انسان بالقوه را انسان بالفعل می نماید. زیرا از نظر اسلام انسان سالکی است که مقصد او لقاء پروردگار متعال است: «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ (ای انسان همانا تو به سوی پروردگارت در تکاپو هستی و عاقبت به حضور پروردگار خود می روی و به ملاقات او نایل می گردی). ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 لذا درباره باید گفت *{چون مستخلف عنه همیشه حاضر است و غیبت و شهادت و حضور و غیاب ندارد، خلیفه او هم که آیت کبرای اوست باید چنین باشد، و خلیفة الله کامل ترین انسان در هر زمان است (انسان کامل). انسان کامل آن موجودی است که آیت کبرای حق است، لذا هم مظهر «هوالظاهر»، و هم مظهر «هوالباطن» است. عترت طاهره همگی یک نور واحد هستند و همه آیت کبرای حق بوده و از دیگر موجودات به خدای سبحان نزدیکتر هستند، لذا اوصاف الهی نیز در آنها بیش از دیگران ظهور می کند و آن جامعیت را که اینها دارند دیگران ندارند، دیگران فاقد این کمالات هستند. آنها جامع حضور و غیاب و ظاهر و باطن هستند و می توانند «خلیفة الله» باشند. انسان های کامل که خلیفه های الهی اند به نوبه خود در هر گوشه ای امور را تدبیر می نمایند، منتها آن انسانی که کامل تر است خلافت کامل تر از آن اوست و آن انسان که متوسط است خلافت وسطی نصیب اوست و آن که نسبت به سایرین دارای مرتبه نازل است، مرحله نازله خلافت بهرهء اوست. بنابراین انسان مادامی که در مسیر فضیلت و حق قدم بر می دارد، خلیفة الله است و آن جا که در مسیر ضلالت گام نهاد، در تحت ولایت شیطان خواهد بود. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 یکی از مفاهیم " َسماء " عالم معنا است. در تفسیر آیه 11 سوره مبارکه 👆آمده است : عَنْ جَابِرٍ (رحمة الله علیه) عَنْ أَبِی عَبْدِاللهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ هَذِهِ الْآیَهًِْ فِی الْبَطْنِ وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلی قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ قَالَ: السَّمَاءُ فِی الْبَاطِنِ رَسُولُ اللهِ (صلی الله علیه و آله) وَ الْمَاءُ عَلِیٌّ (علیه السلام) جَعَلَ اللَّهُ عَلِیّاً (علیه السلام) مِنْ رَسُولِ اللهِ (صلی الله علیه و آله) فَذَلِکَ قَوْلُهُ مَاءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ فَذَلِکَ عَلِیٌّ یُطَهِّرُ اللَّهُ بِهِ قَلْبَ مَنْ وَالَاهُ، وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ مَنْ وَالَی عَلِیّاً (علیه السلام) یَذْهَبُ الرِّجْزُ عَنْهُ، وَ یَقْوَی قَلْبُهُ وَ لِیَرْبِطَ عَلَی قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ فَإِنَّهُ یَعْنِی عَلِیّاً (علیه السلام)، مَنْ وَالَی عَلِیّاً (علیه السلام) یَرْبِطُ اللَّهُ عَلَی قَلْبِهِ بِعَلِیٍّ فَثَبَّتَ عَلَی وَلَایَتِهِ. جابر گوید : « از امام صادق (ع) مفهوم باطنی این آیه: وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّن السَّمَاء مَاء لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلَی قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ را پرسیدم». امام (ع) فرمود: «منظور از آسمان در باطن آیه، رسول خدا (ص) و منظور از آب، علی (ع) است، و [منظور از] این سخن خدای تبارک و تعالی: مَاء لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ، یعنی هر که از علی (ع) پیروی کند، خدا ناپاکی را از او دور می‌ سازد و قلبش را تقویت می‌کند. امّا مراد از این سخن خداوند: وَ یُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ علی (ع) است؛ هر که از علی (ع) تبعیّت کند، خداوند قلبش را به‌ وسیله‌ی علی (ع) استوار می‌سازد؛ و بر ولایتش ثابت‌ قدم می‌ ماند ». ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 « ارض » در مقابل «سماء» است و با تعریفی که از سماء بدست آوردیم _ که سماء معطوف به عالم معناست _می توان گفت، ارض در نظر اول عالم ظاهر است، چون همه افراد لیاقت آنرا ندارند که مرید عالم معنا و سماء و باطن این عالم گردند. و چون « ارض» در مقابل «سماء» قرار دارد، می توان نتیجه گرفت که این «ارض» برای ذات حق تعالی با ارزش می باشد. به عبارت دیگر از اهمیتی که سماء برای خداوند دارد می توان به اهمیت ارض پی برد. پس دیگر نمی توان قبول کرد که ارض زمینی باشد که بهر نقطه این جهان بتوان آن را اطلاق کرد. آنجا که در سوره الرحمن ابتداءً سماء به صورت : « وَ السَّماءَ رفعها » آمده است، امام معصوم (ع) می فرمایند : « سماء » رسول خدا (ص) است. و در «وَضَعَ المیزان» نیز بنا به فرمایش امام (ع) «میزان» جناب علی (ع) است. پس باید در آیه بعد که می فرماید: وَ الْأَرْضَ وَضَعَها لِلْأَنامِ قدم را از ظاهر فراتر نهاد و چنین اظهار داشت: چون کلمه و فعل «وضع» در هر دو آیه و در یک سوره تکرار شده است لذا با یک جمع بندی می توان نتیجه گرفت که « ارض » در تأویل؛ همانا وجود انبیا و رجال حق در روی زمین می باشد. 🔸 ارض می تواند در سطح تأویل و در یک بعد هم معطوف به قرآن مجید باشد. 📗 علی (ع) و فوج مقتحم ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
❣پیامبر مهربانی(ص) آنکه می خواهد غمش از بین برود، گره از کار گرفتاری باز کند . 📕نهج الفصاحه، ح ۲۹۶۱ ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
عَنِ الصّادِقِ عليه ‏السلام عَنْ ابائِهِ قالَ: قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اِنَّ اللّه‏َ تَعالى جَعَلَ لاَِخى عَلِىِّ بْنِ اَبى طالِبٍ فَضائِلَ لا يُحْصى عَدَدَها غَيْرُهُ. فَمَنْ ذَكَرَ فَضيلَةً مِنْ فَضائِلِهِ مُقِرّا بِها غَفَرَ اللّه‏َ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ ما تَأَخَّرَ وَ لَوْ وافَى الْقِيامَةَ بِذُنُوبِ الثَّقَلَيْنِ. وَ مَنْ كَتَبَ فَضيلَةً مِنْ فَضائِلِ عَلِىِّ بْنِ اَبى طالِبٍ، لَمْ تَزَلِ الْمَلائِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ ما بَقِىَ لِتِلْكَ الْكِتابَةِ رَسْمٌ. وَ مَنِ اسْتَمَعَ اِلى فَضيلَةٍ مِنْ فَضائِلِهِ غَفَرَاللّه‏ُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِى اكْتَسَبَها بِالاِْسْتِماعِ. وَ مَنْ نَظَرَ اِلى كِتابَةٍ فى فَضائِلِهِ غَفَرَاللّه‏َ لَهُ الذُّنُوبَ الِّتِى اكْتَسَبَها بِالنَّظَرِ. ثُمَّ قالَ رَسُولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَلنَّظَرُ اِلى عَلِىِّ بْنِ اَبى طالبٍ عِبادَةٌ، وَ ذِكْرُهُ عِبادَةٌ، وَ لايُقْبَلُ ايمانُ عَبْدٍ اِلاّ بِوِلايَتِهِ وَالْبَرائَةِ مِنْ اَعْدائِهِ. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
امام صادق عليه ‏السلام از پدران بزرگوارش از رسول خدا صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله نقل كرد كه آن حضرت فرمود: به درستى كه خداوند براى برادرم، على بن ابى طالب عليه ‏السلام فضايلى قرار داده كه تعداد آن ‏ها را غير از خودش كس ديگرى نمى‏ تواند شمارش نمايد. پس هر كس فضيلتى از فضايل او را در حالى كه به آن اقرار دارد بيان كند، خداوند گناهان گذشته و آينده او را مى‏ بخشد؛ اگر چه، با گناهان جنّ و انس به قيامت درآيد. و هر كس فضيلتى از فضايل على ‏بن ‏ابى‏ طالب عليه ‏السلام را بنويسد، پيوسته ملائكه برايش استغفار مى‏ كنند تا زمانى كه آن نوشته باقى است. و هركس گوش دهد به فضيلتى از فضايل او، خداوند تمام گناهانى را كه از طريق شنيدن كسب كرده، مى‏ آمرزد. و هركس به نوشته‏ اى كه در آن فضايل على عليه ‏السلام است نظر كند، خداوند گناهانى را كه با نگاه كردن انجام داده، مى‏ بخشد. و در ادامه، رسول خدا صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله فرمود: نگاه به چهره على ‏بن ‏ابى‏ طالب، عبادت است، ذكر و ياد او را نمودن عبادت است و ايمان بنده ‏اى پذيرفته نمى‏ شود، مگر به دوستى با او و دشمنى و بيزارى از دشمنانش. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
-912384254_823856189.mp3
6.94M
🔊🔊 آهنگ مولا امیرالمؤمنین سید خلیل عالی نژاد 📣📣 برای شنیدن بقیه مطالب عضو شوید 👇👇👇👇 ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
🕊 حي علی المهدی (عج) 🕊
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 مرحوم علّامه عالی مقام، مجلسی رضوان اللَّه تعالی علیه از ابن‌اثیر جزری نقل می کند که وی در «النهایة» این حدیث را آورده و بیان کرده است که چرا نگاه کردن به علی بن ‌ابی طالب علیه‌ السّلام عبادت است؟ ابن‌ اثیر، چنین گفته است که : « انَّ علّیاً کان إذا برز قال الناس : لااله‌الّااللَّه ما اشرف هذا الفتی.» وقتی علی بن ‌ابی طالب علیه‌ السّلام در مقابل مردم ظاهر می شد، مردم با دیدن او می گفتند : لااله‌الّااللَّه! چقدر شریف است این جوان! «لااله‌الّااللَّه ما اکرم هذا الفتی.» چقدر کریم و بزرگوار است این جوان! «لااله‌الّااللَّه ما اعلم هذا الفتی.» چقدر دانشمند است این جوان! «لااله‌الّااللَّه ما اشجع هذا الفتی.» چقدر شجاع است این جوان! خلاصه این‌ که، ابن‌ اثیر می گوید وقتی مردم به علی بن ‌ابی طالب علیه‌ السّلام می نگریستند، از بس صفات او برجسته بود، مکرّر در مکرّر تهلیل می گفتند و ذکر خدا می کردند. از این جهت، نگاه کردن به او عبادت است. مجلسی این بیان را قبول ندارد و می گوید : ابن‌ اثیر خواست یک فضیلت را از علی بن ‌ابی طالب علیه‌ السّلام سلب کند؛ که خودِ نگاه کردن به او، به خاطر خودِ علی بن ‌ابی طالب علیه‌ السّلام عبادت باشد. این را خواست سلب کند. اما چند فضیلت دیگر را، من حیث لایشعر، برای علی بن ‌ابی طالب علیه‌السّلام اثبات کرد! ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
قطره ای از اقیانوس بیکران فضائل حضرت علی علیه السلام ماجرای توسل مرد یهودی به اسم اعظم الهی ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
🕊 حي علی المهدی (عج) 🕊
💐🌺🌷 🌸🌷 🌷 💐 صاحب کتاب عیون الاخبار روایت کرده است: روزی حضرت امیرالمومنین علیه السلام در راهی می گذشت، یک نفر یهودی که از یهودیان خیبر بود با آن حضرت همراه شد. در بین راه به دره ای که بر اثر سیل آب زیاد در آن جمع شده بود رسیدند، یهودی فورا پارچه ای را که نخی یا پشمی بود به خود پیچیده و روی آب به راه افتاد، مقداری که رفت علی علیه السلام را صدا زد و گفت: اگر آن چه من می دانم تو می دانستی از آب عبور می کردی همان طور که من عبور کردم. امیر المومنین به او فرمودند: قدری توقف کن، سپس اشاره ای فرمود، فورا آب منجمد گردید و سفت شد و روی آب به راه افتاد. یهودی که چنین دید خود را بر قدم های علی علیه السلام انداخت و عرض کرد: ای جوانمرد؛ چه چیزی گفتی که آب را به سنگ تبدیل کردی؟ امیرالمومنین علیه السلام فرمود: تو چه چیز گفتی که بر روی آب عبور کردی؟ عرض کرد: انا دعوت الله باسمه العظم من خدا را به اسم اعظم او خواندم. امیرالمومنین علیه السلام فرمود اسم اعظم خدا چیست؟ عرض کرد اسم جانشین حضرت محمد صلی الله علیه و آله. امیر المومنین علیه السلام فرمود من جانشین حضرت محمدم. یهودی به حقانیت آن حضرت اعتراف کرد و اسلام آورد. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯ ا🌷 ا🌸🌷 ا💐🌺🌷 ا▫️
🕊 حي علی المهدی (عج) 🕊
اللَّهُمَّ صَلِّ على محمّدٍ وعلى آلِ محمَّدٍ، كما صَلَّيتَ على إبراهيمَ وعلى آلِ إبراهيمَ إنّكَ حَميدٌ مَجِيدٌ، وبارِكْ على محمدٍ وعلى آلِ محمّدٍ، كَما بارَكتَ على إبراهيمَ وعلى آلِ إبراهيمَ إنّكَ حَميدٌ مَجيدٌ ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
جَلَّ مَقامُ آلِ مُحَمَّدٍ عَنْ وَصْفِ الْواصِفين وَ نَعْتِ النّاعِتينَ، وَ اَنْ يُقاسَ بِهِمْ اَحَدٌ مِنَ الْعالَمينَ مقام آل محمّد صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله برتر از آن است كه به وصف و بيان توصيف كنندگان درآيد و عالى‏ تر از آن است كه با آن‏ها احدى از اهل عالم قياس شود. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
اِلهى قَصُرَتِ الاَْلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنائِكَ كَما يَليقُ بِجَلالِكَ وَ عَجَزَتِ الْعُقُولُ عَنْ اِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ وَانْحَسَرَتِ الاَْبْصارُ دُونَ النَّظَرِ اِلى سُبُحاتِ وَجْهِكَ وَ لَمْ تَجْعَلْ لِلْخَلْقِ طَريقا اِلى مَعْرِفَتِكَ اِلاّ بِالْعَجْزِ عَنْ مَعْرِفَتِكَ، اِلهى فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَرَسَّخَتْ اَشْجارُ الشَّوْقِ اِلَيْكَ فى حَدائِقِ صُدُورِهِمْ وَ اَخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ اِلى اَوْكارِ الاَْفْكارِ يَأْوُونِ وَ فى رِياضِ الْقُرْبِ وَ الْمُكاشَفَةِ يَرْتَعُونَ وَ مِنْ حِياضِ الْمَحَبَّةِ بِكَأْسِ الْمُلاطَفَةِ يَكْرَعُونَ وَ شَرايِعَ الْمُصافاتِ يَرِدُونَ ... خداوندا ، زبان‏ ها از رسايى ستايش تو كه شايسته جلالت باشد كوتاه است و عقل‏ ها و خردها از ادراك كنه جمالت عاجز و ديده‏ ها از نزديكى به انوار جمال و جلوه‏ هايت خسته و نابينا . بر مردم راهى به سوى شناخت خودت قرار ندادى جز به درماندگى از شناخت تو . خداوندا ما را از آنانى قرار ده كه درخت اشتياق به تو در بُستان‏ هاى سينه ايشان ريشه كرده و سوز محبّت تو سراسر دل‏ هايشان را فرا گرفته، پس آنان در آشيانه‏ هاى افكار جاى گيرند و در گلزارهاى قرب و مكاشفه بگردند و از حوض‏ هاى محبّت و دوستى با جام لطف جُرعه دركشند و در نهرهاى صدق و صفا درآيند. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
الاِْمامُ كَلِمَةُ اللّه‏ِ (1) وَ حُجَّةُ اللّه‏ِ (2) وَ وَجْهُ اللّه‏ِ (3) وَ نُورُ اللّه‏ِ (4) وَ حِجابُ اللّه‏ِ (5) وَ ايَةُ‏اللّهِ (6) يَخْتارُهُ اللّه‏ِ (7) يَجْعَلُ فيهِ مِنْهُ ما يَشاءُ (8) وَ يُوجِبُ لَهُ بِذلِكَ الطّاعَةَ وَالاَْمْرَ عَلى جَميعِ خَلْقِهِ (9) فَهُوَ وَلِيُّهُ فى سَماواتِهِ وَ اَرْضِهِ (10) اَخَذَ لَهُ بِذلِكَ الْعَهْدَ عَلى جَميعِ عِبادِهِ (11) فَمَنْ تَقَدَّمَ عَلَيْهِ كَفَرَ بِاللّه‏ِ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ فَهُوَ يَفْعَلُ ما يَشاءُ (12) وَ اِذا شاءَ اللّه‏ُ شَيْئا يَكْتُبُ عَلى عَضُدِهِ (13) وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقا وَ عَدْلاً، فَهُوَ الصِّدْقُ وَ الْعَدْلُ (14) يُنْصَبُ لَهُ عَمُودٌ مِنْ نُورٍ مِنَ الاَْرْضِ اِلَى السَّماءِ يَرى فيهِ اَعْمالَ الْعِبادِ.. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
🕊 حي علی المهدی (عج) 🕊
الاِْمامُ كَلِمَةُ اللّه‏ِ (1) وَ حُجَّةُ اللّه‏ِ (2) وَ وَجْهُ اللّه‏ِ (3) وَ نُورُ اللّه‏ِ (4) وَ
امام، كلمه خدا، حجّت خدا، وجه خدا، نور خدا، حجاب خدا و آيه و نشانه خداست. خداوند او را اختيار مى‏ فرمايد و از [جانب] خودش هر چه بخواهد در او قرار مى ‏دهد و بدين سبب، فرمانبردارى او را فرض كرده و فرمانرواييش را بر تمام مخلوقاتش واجب فرموده است. پس او ولىّ خدا در آسمان‏ ها و زمين اوست. خداوند از تمام بندگانش براى ولايت امام، عهد و پيمان گرفته است. پس هر كس بر امام تقدم جويد، از فوق عرش به خدا كافر شده است. خداوند هر چه را بخواهد انجام مى‏ دهد و هرگاه چيزى بخواهد، بر بازوى امام مى‏ نويسد كلمه پروردگارت از جهت صدق و عدل تمام و كامل شد. پس امام همان صدق و عدل است. عمودى از نور از جانب زمين تا آسمان براى امام نصب مى‏ شود كه اعمال بندگان را در آن مى‏ بيند. ╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮ @Velayat_gharib ╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯