ولایت عشق
#تفسیر #آیه_چهل_و_پنجم #بقره 🌸🌺🌸🌺 از استاد #محسن_قرائتی
آیہ چهل و پنجم 🌸👆
سوره بقره
🌺آیه 46 سوره بقره
الَّذِینَ یَظنُّونَ أَنهُم مُّلَقُوا رَبهِمْ وَ أَنهُمْ إِلَیْهِ رَجِعُونَ(46)
آنها كه ایمان دارند خداى خود را ملاقات مى كنند و به سوى او باز مى گردند.
❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣
🌼خلاصه تفسیر نمونه:
💫در این آیه ،خاشعان را چنین معرفى مى كند ؛
👈همانها كه مى دانند پروردگار خود را ملاقات خواهند كرد و به سوى او باز مى گردند
( الذین یظنون انهم ملاقوا ربهم و انهم الیه راجعون ) 👉
💢یظنون از ماده ظن
گاه👈 به معنى گمان و گاه 👈به معنى یقین مى آید
و در اینجا مسلما به معنى ایمان و یقین قطعى است ✅ زیرا ایمان به لقاء الله و باز گشت به سوى او👈 حالت خشوع و خداترسى و احساس مسئولیت 🍃را در دل انسان زنده مى كند ✨
💢و این یكى از آثار تربیتى ایمان به معاد است
كه همه جا در برابر انسان صحنه آن دادگاه بزرگ را مجسم مى سازد 💫و به 👈انجام مسئولیتها و 👈حق
و 👈عدالت، دعوت مى كند.☑️
🔴این احتمال نیز وجود دارد كه ظن، در اینجا به معنى گمان باشد ،
و این در حقیقت یك نوع🔸 مبالغه و تاكید🔸 است كه اگر انسان فرضا به آن دادگاه بزرگ ،ایمان نداشته باشد و فقط گمان كند ، كافى است كه از هر گونه خلافكارى خوددارى نماید ⛔️
و در واقع سرزنش به علماء يهود است كه اگر ايمان شما حتى به درجه ظن و گمان برسد باز بايد احساس مسئوليت كنید و دست از اينگونه تحريفات برداريد.🚫🚫
🔵 لقاء الله چیست ❓
🔆تعبیر به لقاء الله در قرآن مجید كرارا آمده است ،
و همه به معنى 👈حضور در صحنه قیامت مى باشد ،💢 بدیهى است منظور از لقاء و ملاقات خداوند ملاقات حسى ، مانند ملاقات افراد بشر با یكدیگر نیست ✖️
♦️چه اینكه خداوند نه جسم است و نه رنگ و مكان دارد كه با چشم ظاهر دیده شود ،
👈بلكه منظور ؛ یا مشاهده آثار قدرت او در صحنه قیامت و پاداشها و كیفرها و نعمتها و عذابهاى او است ، چنانكه گروهى از مفسران گفته اند.
و یا به معنى یك نوع شهود باطنى و قلبى است ،
زیرا انسان گاه به جائى مى رسد كه گوئى خدا را با چشم دل در برابر خود مشاهده مى كند ، به طورى كه هیچگونه شك و تردیدى براى او باقى نمى ماند.👌👌👌👌👌
👈این حالت ممكن است بر اثر پاكى و تقوا و عبادت و تهذیب نفس در این دنیا براى گروهى پیدا شود ،🌺🍃
🌷چنانكه در نهج البلاغه مى خوانیم :
👇👇👇
يكى از دوستان دانشمند على (ع) به نام ذعلب يمانى از امام (ع) پرسید هل رایت ربك : آیا خداى خود را دیده اى ⁉️
🔰امام (ع) فرمود ا فاعبد ما لا ارى
آیا خدائى را كه نبینم پرستش كنم ⁉️
و هنگامى كه او توضیح بیشتر خواست امام اضافه كرد : لا تدركه العیون بمشاهدة العیان و لكن تدركه القلوب بحقائق الایمان
چشمهاى ظاهر هرگز او را مشاهده نكنند ، بلكه قلبها بوسیله نور ایمان او را درك مى نمایند.💫✨
⚡️ولى این حالت شهود باطنى در قیامت براى همگان پیدا مى شود ،⚡️⚡️ چرا كه آثار عظمت و قدرت خدا در آنجا آنچنان آشكار است كه
👈👈هر كوردلى هم ایمان قطعى پیدا مى كند💯✔️
_________________________
#تفسیر
#آیه_چهل_و_ششم
#بقره
🌸🌺🌸🌺
از استاد #محسن_قرائتی
🔸احساس خطر در امامت
ــــــــــــــــــــــــــــ💠ـــــــ
حضرت وقتی مشاهده کرد صلاح عالم اسلام این است که او از صحنه خارج شود، خارج شد. یعنی امیرالمؤمنین همهٔ آن تعریف ها، تمجیدها، استحقاق ها و همهٔ آن چه را که برای خود قائل بود و هزارها نفر شنیده بودند و می دانستند، لای محفظه ای از فراموشی موقت پیچید و کنار گذاشت. البته این ها که فراموش نمی شد و فراموش که نمی شود، تا ابدالدّهر هم باقی است؛ لیکن مطرح نکرد. یعنی همهٔ آن چیزی را که در امر خلافت و ریاست دنیای اسلام و مسؤلیتی بزرگ، برای او مطرح بود، چون احساس خطر کرد، کنار گذاشت. فرمود: -وقتی دیدم اوضاع خطرناک است و ممکن است دین پیغمبر به خطر بیفتد، دست بستم و کنار نشستم-. برای یک انسان سیاسی مخلص، یک انسان بزرگوار، کسی که می خواهد هوای نفس خود را به کار نبندد، تسلط بر نفس از این بالاتر، بهتر، گویاتر و شگفت آورتر نمی شود! این مسئله در نهایتِ اهمیت است که کسی که خودش را صاحب حق می داند و معتقد است که با قدرت گرفتن او و مسؤلیت داشتن او، جامعهٔ اسلامی به سعادت و به راه خودش خواهد رسید، کسی که دیگران را صالح و اهل این کار نمی داند، آن جایی که پای مصالح در میان است، راحت از همه چیز صرف نظر کند؛ امیرالمؤمنین این کار را کرد. البته این طور هم نبود که از اول هیج گونه دفاعی از حق خودش نکند، این هم مسلمانی نیست.
◀️مبحث: #قسمت_نوزدهم
#زندگی_و_شخصیت_امام_علی
📚#انسان_250_ساله📚صهبا
✔️🔴نشر متن و کپی با عبارت *انسان ۲۵۰ ساله، صهبا* #مجاز می باشد.
@Velayate_eshgh_313
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
15.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🦋تاثیر تسبیحات حضرت زهرا بر عاقبت ذاکرش 🙂💚
#حضرت_زهرا (س)
#تسبیحات_حضرت_زهرا(س)
#یا_علی (ع)
#روز_مادر
💠 *استغفار نماد مثبت اندیشی است.*
انسان مثبتنگر باور دارد اگر مرتکب خلافی شود امکان رجوع به خداوند وجود دارد و به رحمت خداوند امیدوار است.
✅ چنین فردی نه تنها خود را قادر به ترک خلاف میبیند بلکه میداند قادر است در عوض افعال نادرست انجام دهنده اعمال صحیح باشد.
♦️ *استغفار و نا امیدی؟!*
امیر المومنین علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَار»
🔆 «تعجب میکنم از کسیکه ناامید میشود درحالیکه استغفار با اوست»
📗 نهجالبلاغه، حکمت ۸۴
🔹 استغفار به معنای پذیرفتن نقصان و عیب است. *بنده هنگامی به استغفار رو میآورد که به نقصان و عیوبش پی ببرد و نسبت به آن نادم باشد.*
🔸 در قیامت افعال بندگان با وجود مبارک امیرالمومنین علیهالسلام سنجیده میشود و میزان وجود مبارک ایشان است قطعا افعال همگان در مقایسه با وجود مبارک ایشان ناقص و معیوب است از همین رو حتی هنگامیکه انسان توفیق انجام خیری را دارد نیازمند استغفار است.
💢 نسبت به استغفار با این دید باید نگریست که *خدای سبحان به استغفار کننده توفیق داده در این عالم متوجه نقصان و عیوبش شود و اکنون که امکان جبران وجود دارد آن را جبران نماید.*
💠 دیدگاه دیگر نسبت به استغفار می تواند این باشد که استغفار از غفر به معنای مستور کردن و پرده انداختن است.
🔸 *با استغفار انسان به عیوب خود پی میبرد و از خداوند درخواست میکند بر آن پرده بیندازد.*
✳️ مثبتنگری با شعار صورت نمیگیرد بلکه در بطن ان عملگرایی وجود دارد، عملی صحیح و بدور از هرگونه عیب و نقص، عملی که عمل صالح نام دارد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»