🌺شرح خطبه ۵۸نهج البلاغه توسط محمدعلی انصاری
🔅 شرح خطبه ۵۸
✨اءَصَابَكُمْ حَاصِبٌ وَ لاَ بَقِيَ مِنْكُمْ آeرٌ، اءَ بَعْدَ إِيمَانِي بِاللَّهِ وَ جِهَادِي مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيهِ وَ آلِه اءَشْهَدُ عَلَى نَفْسِي بِالْكُفْرِ؟ لَقَدْ ضَلَلْتُ إِذا وَ م ا اءَنَا مِنَ الْمُهْتَدِينَ فَأُوبُوا شَرَّ مَآبٍ وَ ارْجِعُوا عَلَى اءَثَرِ الْاءَعْقَابِ، اءَمَا إِنَّكُمْ سَتَلْقَوْنَ بَعْدِي ذُلّا شَامِلاً وَ سَيْفا قَاطِعا وَ اءَثَرَةً يَتَّخِذُهَا الظَّالِمُونَ فِيكُمْ سُنَّةً
🔹 سنگ حوادث و بلا بر شما ببارد، چنانكه اثرى از شما باقى نگذارد. آيا پس از ايمانم به خدا، و جهاد كردنم در ركاب رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) به كفر خويش گواهى دهم؟ اگر چنين كنم گمراه شده و از هدايت شدگان نخواهم بود. پس به بدترين جايگاه رهسپار شويد، و به راه گذشتگان باز گرديد.
آگاه باشيد به زودى پس از من، به خوارى و ذلّت گرفتار مى شويد و شمشير برنده بر شما مسلّط مى گردد، و به استبدادى دچار خواهيد شد كه براى ديگر ستمگران راه و رسم حكومت قرار خواهد گرفت.
#شرح_خطبه_۵۸
@nahjol_balagheh
هدایت شده از mobasher
🏝هرکس #امیرالمؤمنین علیه السلام را دوست داشته باشد. (١)
🌟قَالَ رَسُولُ اللهِ صلّی الله علیه و آله:
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود:
مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً فَقَدْ أَحَبَّنِي وَ مَنْ أَحَبَّنِي رَضِيَ اللهُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ كَافَأَهُ بِالْجَنَّةِ.
🌟هرکس علی را دوست داشته باشد، همانا مرا دوست داشته است و هرکس مرا دوست بدارد، خداوند از او راضی است و هرکس خدا از او راضی باشد، جزایش را بهشت قرار می دهد.
✨أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً اسْتَغْفَرَتْ لَهُ الْمَلَائِكَةُ وَ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ، يَدْخُلُ مِنْ أَيِّ بَابٍ شَاءَ بِغَيْرِ حِسَابِ.
✨آگاه باشید که هرکس علی را دوست داشته باشد، فرشتگان برای او استغفار می کنند و درهای بهشت برای او گشوده می شود و از هر دری که بخواهد بدون حساب وارد بهشت می شود.
ادامه دارد...
#رسانو
💎ثواب مطالعه وانتشار فضائلامیرالمومنین💎
✅حضرت محمد صلی الله علیه وآله:
«خداوند برای برادرم علی (علیهالسلام) فضائل بی شماری قرار داده است؛
🗣کسی که فضیلتی از فضائل علی را ذکر کند و اعتقاد به او داشته باشد، خداوند گناهان او را میآمرزد
📝و کسی که فضیلتی از فضائل او را بنویسد، تا زمانی که آن نوشته موجود باشد، ملائکه برای او استغفار میکنند،
👂و کسی که به فضیلتی از فضائل او گوش فرا دهد، خداوند گناهانی که او با شنیدن انجام داده است را میآمرزد،
👀و کسی که فضیلتی از فضائل او را مطالعه کند، خداوند گناهانی که او به وسیله دیدن انجام داده است را میآمرزد.
نگاه کردن به علی، عبادت است، و یاد او نیز عبادت است و خداوند، ایمان هیچ بندهای را بدون ولایت علی و بیزاری از دشمنان او نمیپذیرد.»
📚مستدرک(نیشابوری)جلد ۳، صفحه۱۴۱
📚بحارالأنوار ، جلد ۲۶ ، صفحه ۲۲۹
📚لسان المیزان (ابن حجر) ، صفحه ۲۴۳
📚مناقب خوارزمی ، صفحه ۳۶۲
📚ینابیع المودّة ، جلد ۱ ، صفحه ۲۶۷
📚حقّ الیقین ، صفحه ۱۶۶
#امام_علی
@majidshakeri118
۱
۳۶- بانوی شجاع در برابر دشمن خونخوار
حره دختر حلیمه سعدیه (خواهر شیری پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) روزی بر حجاج بن یوسف جنایتکار وارد شد و در کنار وی قرار گرفت.
حجاج از طرز ورود و بی اعتنایی حره فهمید او بانوی شجاع است کمی تامل کرد، آنگاه پرسید: تو دختر حلیمه سعدیه هستی؟
حره در پاسخ او گفت:
فراسة من غیر مؤمن: هوشیاری است از غیر مؤمن، خوب تشخیص داد ولی تشخیص خوب از امتیازات مؤمن است نه تو.
حجاج گفت:
خواست خدا بود تو به اینجا آمدی. شنیدهام تو علی را بر ابوبکر، عمرو عثمان، برتری میدهی؟
حره گفت:
هرکس چنین نسبتی به من داده دروغ گفته است، زیرا من علی را نه تنها از آنان (سه خلیفه) برتر میدانم، بلکه او را بر آدم، نوح، لوط، ابراهیم، داود، سلیمان و عیسی بن مریم بالاتر میدانم.
حجاج: وای بر تو افزون بر اینکه او را از صحابه بهتر میدانی بر هفت پیغمبر الوالعزم نیز فضیلت میدهی، چنانچه این مطلب را با دلیل اثبات نکنی گردنت را میزنم.
حره: من برتری نمی دهم، بلکه خداوند علی را بر آنها فضیلت داد است. در قرآن درباره آدم میفرماید:
« وَعَصَی آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَی (۱۲۱) » [۱]: آدم عصیان (ترک اولی) کرد و گمراه شد.
اما درباره علی (علیه السلام) (و خانواده آن حضرت) میفرماید: «إِ وَکَانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُورًا (۲۲) » [۲]: کوشش شما مورد ستایش است.
حجاج: آفرین بر بیان تو ای حره! قبول کردم، اکنون بگو، به چه دلیل او را بر نوح و لوط برتری میدهی؟
حره: خداوند او را برتری داده، قرآن میگوید: [۳] خداوند زن نوح و زن لوط را مثل میزند برای کسانی که کافر شدند که همسر آن دو زن، پیغمبر بودند و به آن دو بزرگوار خیانت کردند. اگرچه همسران آن دو، پیغمبر بودند. اما راه گریزی از کیفر خدا نداشتند، لذا گفتیم به آنها با جهنمیان وارد آتش شوید.
ولکن همسر علی (علیه السلام)، فاطمه دختر پیامبر است که خشنودی او خشنودی خداست، و خشم او خشم خداست. اگر فاطمه از کسی راضی نباشد خداوند از او راضی نمی شود.
----------
[۱]: ب: ج ۴۱، ص ۴۸.
[۱]: سوره طه، آیه ۱۲۱.
[۲]: سوره انسان آیه ۲۲
[۳]: اضرب الله مثلا للذین کفروا إمرأة نوح و إمرأة لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا فخانتا هما قلم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین
حجاج گفت: احسنت، بسیار خوب! قبول کردم. اما به چه دلیل او را بر پدر انبیاء ابراهیم خلیل برتری میدهی؟
حره گفت: خداوند او را در این آیه برتر میداند، میفرماید: «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ أَرِنِی کَیْفَ تُحْیِی الْمَوْتَی قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَی وَلَکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبِی (۲۶۰) » [۱]
هنگامی که ابراهیم گفت: خدایا! به من نشان بده چگونه مردگان را زند میکنی؟ فرمود: مگر ایمان نیاورده ای؟! عرض کرد: چرا، ولی میخواهم قلبم آرامش یابد.
ولی مولای من علی (علیه السلام)، در این باره سخنی فرموده که دوست و دشمن این سخن را از او نقل کرده اند. که فرمود: «لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا»: اگر از جلوی چشمم تمام پردهها برداشته شود چیزی بر یقین من افزود نمی شود، چنین سخنی را کسی قبل از علی (علیه السلام) و بعد از او نگفته است.
حجاج: احسنت یا حره! آفرین بر تو ای حره بسیار خوب. حالا بگو، به چه دلیل او را برتر از موسی کلیم الله میدانی؟
حره: وقتی که به موسی خبر دادند طرفداران فرعون تصمیم دارند که
وی را به قتل برسانند. «فَأَصْبَحَ فِی الْمَدِینَةِ خَائِفًا یَتَرَقَّبُ (۱۸) » [۱]: موسی از مصر خارج شد و به سوی مدینه رفت. در حالی که ترسان بود، که به او برسند و به قتل برسانند.
ولی علی (علیه السلام) در لیلة المبیت در رختخواب پیغمبر خوابید بدون آنکه ترس و واهمه داشته باشد در حالی که صد در صد خطر داشت، خداوند به عنوان قدر دانی از آن بزرگوار این آیه را نازل نمود. «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ (۲۰۷) »: [۲] برخی از مردم جان خود را در مقابل رضای خد میفروشند.
حجاج: احسنت، آفرین بر تو ای حره! اما چگونه او را از داود بالاتر میدانی؟
حره: خداوند با این آیه او را از داود بالاتر میداند میفرماید: «یا داؤد انا جعلناک خلیفة فی الأرض فاحکم بین الناس بالحق ولاتتبع الهوی فیضلک عن سبیل الله» (۳): ای دارد! تو را در روی زمین جانشین قرار دادم، میان مردم به راستی حاکم باش و از هوای نفس پیروی منما که گمراه میشوی.
حجاج پرسید:
قضاوت داود در چه موضوع بود؟
حره گفت: دو نفر پیش داود آمدند که یکی باغستانی از انگور داشت دیگری گله ای گوسفند. صاحب باغ مدعی بود که این مرد گوسفندانش را در باغ من رها کرده و انگور را چرانده و شکایت به داود کرد.
داود گفت:
گوسفندها را میفروشند معادل زیانی که به باغ وارد شده میدهند تا باغ به صورت اول برگردد.
سلیمان پسر داود گفت: نه، پدر! صاحب باغ از منافع گوسفند از قبیل شیر و پشم استفاده میکند. تا ضررش جبران گردد.
خداوند در این آیه میفرماید: «ففهمناها سلیمان» [۱] . چون در این قضاوت اشتباه پیش آمده بود - ما حکم آن جریان را به سلیمان آموختیم.
ولی مولای من علی (علیه السلام) فرمود: از من سؤال کنید از بالای عرش و از زیر آن، پیش از آن که مرا از دست دهید. در روز فتح خیبر خدمت پیامبر رسید پیامبر روی به حاضرین نموده، فرمود: از همه شما داناتر و واردتر به احکام قضاوت، علی است.
حجاج: آفرین بر تو ای حره! خوب دلیل آوردی. اما به چه علت او را بر سلیمان برتر میدانی؟
حره: خداوند در این آیه او را برتری داده، میفرماید: «ربی هب لی ملکا»
« لَا یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی (۳۵) » [۱] خدایا مرا سلطنتی بده که شایسته دیگری بعد از من نباشد.
ولی مولای ما امیرالمؤمنین گفت: طلقتک یا دنیا ثلاثا لا حاجة لی الیک:
دنیا! من تو را سه طلاقه کردم، نیازی به تو ندارم.
----------
[۱]: سوره بقره، آیه ۲۶۰.
[۱]: سوره قصص، آیه ۱۸.
[۲]: سوره بقره آیه ۲۰۷
[۱]: ما حکم داوری را به سلیمان یاد دادیم.
[۱]: سوره ص، آیه ۳۵.
.
حجاج: آفرین! بر تو ای حره! اکنون بگو، به چه دلیل او را از عیسی برتو میدانی؟
حره: خداوند در این آیه به او برتری داده، به عیسی بن مریم میگوید: [۲]
آیا تو به مردم گفتی که من و مادرم را دو خدا، جز خدای یگانه، انتخا کنید؟
عیسی گفت: منزهی تو، من حق ندارم آنچه را که شایسته من نیست بگویم، اگر چنین سخنی را گفته باشم تو میدانی، تو از آنچه در روح و جان من است آگاهی و من از آنچه در ذات (پاک) تو است آگاه نیستم. زیرا تو با خبر از تمام اسرار و پنهانیها هستی، جز آنکه تو دستور داده ای نگفته ام.
روی این حساب، قضاوت را در باره آنان که عیسی و مادرش را دو خدا میدانند، تا روز قیامت به تأخیر انداخت. اما امیر المؤمنین علی (علیه السلام) گروه نصریه را [۳] که به خدایی علی (علیه السلام) قائل
بودند! مجازاتشان کرد و قضاوت را به قیامت نگذاشت.
اینها فضایل علی (علیه السلام) است که قابل مقایسه با فضایل دیگران نمی باشد.
حجاج: احسنت یا حره! آفرین بر تو ای حره! که از عهده جواب خوب بر آمدی! اگر چنین نبود تو را میکشتم.
سپس جایزه ای به او داد و با احترام او را به منزل خود برگرداند. رحم خداوند بر چنین بانویی باد. [۱]
----------
[۲]: سوره مریم، آیه ۱۱۶.
[۳]: خلاصه سخنان نصریه این است که ائمه را روح لاهوتی میدانند.
[۱]: ب: ج ۴۶، ص ۱۳۴.
علی (علیه السلام) در آینه قرآن
مباهله
«فمن حآجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع أبناءنا و أبناءکم و نساء نا و نساءکم و أنفسنا و أنفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنة الله علی الکاذبین» هر گاه بعد از علم و دانش که «درباره مسیح »به تو رسیده «باز» کسانی بر تو به ستیز برخیزند به آن ها بگو: بیائید ما فرزندان خود را دعوت می کنیم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت می کنیم، شما هم زنان خویش را، ما از نفوس خود دعوت می کنیم، شما هم نفوس خود، آن گاه مباهله می کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار می دهیم».(۸) مباهله به معنای رها کردن و قید و بند را از چیزی برداشتن یعنی بنده را به حال خود گذاشتن و عاقبت کار او را به دست خدا سپردن. انبوه بی شماری از مفسران اهل سنت «ابناءنا» در آیه را اشاره به حسن و حسین علیهما السلام «نساءنا» را فاطمه علیها السلام و «انفسنا» را اشاره به علی علیه السلام دانسته اند. که نشان از چشم گیری مقام علی علیه السلام در عرصه نفرین نمودن دشمنان و آشکار شدن حق و در کنار رسول خدا و حتی همانند جان او گردیدن، بیان شده است.(۹)- آل عمران/۶۱.
📚۹- صحیح مسلم، ج ۷، ص۱۲۰، مسند احمد بن حنبل، ج ۱، ص ۱۸۵، تفسیر طبری، ج ۳، ص ۱۹۲، مستدرک حاکم نیشابوری، ج ۳، ص۱۵۰، دلائل النبوة، حافظ ابونعیم اصفهانی، ص۲۹۷، روح المعانی، آلوسی، ج ۳، ص ۱۶۷، کشاف، زمخشری، ج۱،ص ۱۹۳، فصول المهمه ابن صباغ، ص ۱۰۸ ،الجامع الحکام القرآن ،علامه قربطی،ج ۳،ص ۱۰۴.
۱۰- معارج/۱ و ۳.