✨ #سه_شنبه_ها_با_سعدی
سخت به ذوق میدهد باد ز بوستان نشان
صبح دمید و روز شد، خیز و چراغ وانشان
گر همه خلق را چو من بیدل و مست میکنی
روی به صالحان نما، خمر به زاهدان چشان
طایفهای سماع را عیب کنند و عشق را
زمزمهای بیار خوش تا بروند ناخوشان
خرقه بگیر و می بده، باده بیار و غم ببر
بیخبر است عاقل از لذت عیش بیهُشان
سوختگان عشق را دود به سقف میرود
وقع ندارد این سخن پیش فسرده آتشان
رقص حلال بایدت سنت اهل معرفت
دنیا زیر پای نِه، دست به آخرت فشان
تیغ به خفیه میخورم، آه نهفته میکنم
گوش کجا که بشنود نالهی زار خامشان؟
چند نصیحتم کنی کز پی نیکوان مرو؟
چون نروم؟ که بیخودم، شوق همی برد کشان
من نه به وقت خویشتن پیر و شکسته بودهام
موی سپید میکند چشم سیاه اکدشان
بوی بهشت میدمد، ما به عذاب در گرو
آب حیات میرود، ما تن خویشتن کشان
باد بهار و بوی گل متفقند سعدیا
چون تو فصیح بلبلی حیف بود ز خامشان
🖋 #سعدی
@virtual_pilgrim_archive
هدایت شده از سید محمدجواد موسویفرد
▫️ چگونه فلسفه بیاموزیم؟
بخش اول- فلسفه اسلامی
قسمت نخست (مقدمات ورود به فلسفه)
🔰 پیشاپیش بگویم که این سلسله نوشتار برای کسانی است که در سطح عمومی می خواهند فلسفه بدانند. دوره تخصصی فلسفه آموزی طرح دیگری می خواهد.
در قدم اول درباره فلسفه اسلامی صحبت می کنم سپس اگر مناسب بود درباره آموختن فلسفه غرب هم نکاتی را عرض خواهم کرد.
👈 آموختن فلسفه اسلامی یک ایراد بزرگ دارد؛ متاسفانه فیلسوفان مسلمان بیش از آن که نوشتارشان قدرتمند باشد در زبان و گفتار قوی بوده اند.
بنابراین بر اساس کتاب ها و با مطالعه هر چند دقیق آنها معمولا نمی توان به عمق منظورشان پی برد. به همین جهت فلسفه اسلامی سینه به سینه نقل شده است و آنچه بر کتاب نگاشته شده کلیاتی است بدون فوت کوزه گری.
لذا اکیدا از خواندن فلسفه بدون استاد شما را حذر می دهم. تقریبا مسلم است که فلسفه اسلامی بدون استاد مشتی توهم و خیالات به جای فلسفه در ذهن می نشاند.
خب قدم نخست چیست؟
👈گام اول این است که کتابهایی که بر اساس معارف فلسفی نوشته شده است را مطالعه بفرمایید.
مثلا کتاب های شهید مطهری و آیت الله مصباح و نیز آیت الله جوادی آملی.
چرا؟
چون اولا خروجی حکمت اسلامی را مشاهده خواهید کرد و ثانیا با نحوه اندیشیدن در فلسفه آشنا خواهید شد.
اما از میان این آثار مشخصا مطالعه چنین کتبی سودمند است:
شهید مطهری:
۱. مقدمه ای بر جهان بینی الهی
۲. توحید
۳. عدل الهی
۴. انسان و سرنوشت
۵. اسلام و نیازهای زمان
آیت الله مصباح:
۱. خداشناسی
۲. خود شناسی برای خودسازی
۳. حقوق و سیاست در قرآن
۴. پرسش ها و پاسخ ها
۵. نقد و بررسی مکاتب اخلاقی
آیت الله جوادی آملی:
۱. دین شناسی
۲. حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه
۳. نسبت دین و دنیا
@Mousavifard
هدایت شده از کشکول ناظر
⚫️ السلام علیک یا غریب الغرباء
《از دل اباالصلت》
اینکه عبا بر دوش یا بر روی سر باشد
شاید فقط یک اختلاف بیثمر باشد
حالا چه فرقی میکند؟ مولا خبر دارد-
مهمانی مأمون اگر با قصد شر باشد
حتی اگر در جام، جای شهد، سم باشد
باید خود مولا از این سِر باخبر باشد
آن سینه که صندوق اسم اعظم حق است
انگار قسمت نیست یک دم بیشرر باشد
در باز شد، مولا گذشت از پیش من، تا با-
سوز جگر در انتظار یک پسر باشد...
ء
انگار در هر عصر، باید هر عزیزی که
نامش علی بود از همه مظلومتر باشد
ء
وقت وداع با حرم، در آن شب آخر
خوب است روضه، کنج صحن قدس اگر باشد
🖋 #آرش_محبوب_زاده
#شعر_قدیمی
#امام_رضا
📓 "کشکول ناظر"؛ کانال اشعار و نوشتههای آرش محبوب زاده
@virtual_pilgrim_archive
🟡 #چهارشنبه_های_رضوی
⚫️ به مناسبت رضویترین چهارشنبه سال
قبل از آنکه هوای غربت شهر، روی تنهاییام هوار شود
میروم ایستگاه تا شاید، این منِ خسته هم سوار شود
این منِ خسته از معادلهها، این منِ گُر گرفته از گلهها
میرود در هجوم فاصلهها، همدم کوپهی قطار شود
همدم کوپهی قطار شدم، چشم من خیس و چشم پنجره خیس
کاش این ابرهای پاییزی، بگذرد... بگذرد... بهار شود
دردها را یکی یکی گفتیم، خسته بودیم و چای میخوردیم
چای یعنی که گاه با یک قند، تلخ، شیرین و خوشگوار شود
کوپه هم حرفهای تلخی داشت، مثلا اینکه بین این همه درد
آرزوی مسافر قبلی، فقط این بود: مایهدار شود
یا همین جا، همین رئیس قطار، دائما روزنامه میخواند
تا خدایی نکرده نرخ بلیط، نکند کمتر از دلار شود
آرزو کرد جای ریل قطار، مثل آدم پیاده راه رود
یا شبیه کبوتران باشد؛ فکر کن... کوپه بالدار شود
آرزو کرد و گفت نوبت توست... آه! شاعر مگر چه میخواهد؟!
آرزو میکنم رواق امام، محفل شعر برگزار شود
جمعه بود و ادارهها تعطیل، شنبه باید دوباره برگردیم
کوپه هم مثل من دلش میخواست، امشب از کار برکنار شود
کف دستم نوشت کوپهی هشت، واگن یک... قطار قم - مشهد
هرگز از خاطرم نخواهد رفت، بهترین یادگار قم - مشهد
🖋 #رضا_حاج_حسینی
#امام_رضا #شعر_آیینی
@nanabdard
@virtual_pilgrim_archive
هدایت شده از خط حزب اللّه
3.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ غزل جدیدی از حضرت آیتالله خامنهای با عنوان «شرح حال» منتشر شد
🔹️ در جریان دیدار رمضانی امسال شاعران با رهبر انقلاب در فروردینماه ۱۴۰۳، حجتالاسلام انصارینژاد از شعرای برجسته کشور که به تازگی کتابی با عنوان «امین شعر انقلاب» تدوین و منتشر کرده، از حضرت آیتالله خامنهای درخواست کرد تا غزل منتشر نشدهای از سرودههایشان را برای انتشار در چاپ جدید این کتاب در اختیار وی قرار دهند. رهبر انقلاب نیز با تقدیر از آقای انصارینژاد با این پیشنهاد موافقت و غزلی از سرودههای معظمله در اختیار این شاعر قرار گرفت.
📝 هفتهنامهی «خط حزبالله» متن این غزل حضرت آیتالله خامنهای را به شرح زیر منتشر میکند.
📝 «شرح حال»
گامی به راه و گامی در انتظار دارم
سرگشته روزگاری پَرگارـوار دارم
دلبستهی امیدی در سنگلاخ گیتی
رَه بیشکیب پویم، دل بیقرار دارم
یک عمر میزدم لاف از اختیار و اینک
چون شمع، اشک و آهی بیاختیار دارم
گو ابرِ غم ببارد تا همنشین عشقم
از غم چه باک دارم کاین غمگسار دارم
نبود روا که گیرم جا در حضیض پَستی
سیلم که هستی خود از کوهسار دارم
سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم
چون سرو در خزان نیز رنگ بهار دارم
از خاک پاک مشهد نقشی است بر جبینم
شادم «امین» که از دوست، این یادگار دارم
▫️سیدعلی خامنهای
🔹️ رهبر انقلاب در نوروز امسال و در جریان محفل شعرخوانی شاعران، یک بیت از این غزل را خوانده بودند.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از آیینه باران
بر اسب بنشین که گرد راهت قرق کند باز جادهها را
که با نگاهی به هم بریزی سوارهها را، پیادهها را
که هر نفس برق چشمهایت تکان دهد بغض ابرها را
که هر قدم رعد گامهایت بشوید اندوه جادهها را
بیا و پا در رکاب بگذار و بگذر از کوچۀ شبآلود
خراب کن عیش کاخها را، بههم بزن سُکر بادهها را
پر از سکونیم و قطرهای شور دل به دریا زدن نداریم
به جوششی تازه رودمان کن بیا بشوران ارادهها را
نشستهها را و خستهها را چه کار با انتظارش آخر؟
میآید از راه امیر لشکر خبر دهید ایستادهها را
سیدمحمدمهدی شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/1849819141C1e2bf9218e
هدایت شده از کشکول ناظر
غُر میزنم، پس هستم!
در هر جامعهای بعضی از کارها یا رفتارها برای مردم آن تبدیل به عادت جمعی میشود. مثلا درمورد ژاپنیها میگویند عادت آنها این است که بسیار زیاد و سنگین کار میکنند و اوقات فراغت چندانی به خود اختصاص نمیدهند؛ یا درمورد فرانسویها برعکس آن میگویند که اهل خوشگذرانی هستند و فقط به اندازهای کار میکنند که هزینهی خوشگذرانیشان تأمین شود. متأسفانه یکی از چیزهایی که برای ما ایرانیها تبدیل به یک عادت جمعی شده، غُر زدن است؛ آن هم نسبت به هر چیز و هر اتفاقی. یک نمونهی آن را در همین ماجرای آمدن #رونالدو به ایران شاهد هستیم.
عدهای از استقبال آنچنانی برای این فوتبالیست اشکال میگیرند و در همین حال عدهی دیگری میگویند که مثلا چرا برای پذیرایی فقط یک موز و یک بطری آب جلوی او گذاشته شده! و به یقین میتوان گفت بسیاری از کسانی که سنگینی این استقبال ناراحتشان کرده، کافی بود کمی سطح استقبال پایینتر باشد تا صدایشان در بیاید که: آبرویمان را بردید و جلوی بازیکن مشهور بینالمللی، جلوهی فقیرانه و بدی از ایران به نمایش گذاشتید!
ذکر این مورد فقط به عنوان یک مثال بود و به هیچ وجه قصد تأیید یا رد کارهایی را که در این استقبال انجام شده ندارم، و مثالهای دیگری نیز از این مسئله که ذکر کردم (عادت غر زنی) در ذهن دارم که از اشاره به آن میگذرم. حرف اصلی این است: آیا واقعا به خاطر خود اتفاقی که افتاده آن را نقد و تخطئه میکنیم، یا عادت کردهایم از هر اتفاقی که میافتد اشکالی پیدا کنیم (یا بتراشیم) و به خاطرش غر بزنیم؟
#یادداشت
📓 کانال اشعار و نوشتههای آرش محبوب زاده
کشکول ناظر
غُر میزنم، پس هستم! در هر جامعهای بعضی از کارها یا رفتارها برای مردم آن تبدیل به عادت جمعی میشود
از اتاق فرمان اشاره کردن که ظاهرا سالگرد این قضیه بوده، منم به همین بهانه بازنشر کردم. 😁
💠 اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ وَأَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ
❇️ يا أَبَا الْقاسِمِ، يا رَسُولَ اللّٰهِ، يَا إِمامَ الرَّحْمَةِ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حَاجاتِنا، يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ
❇️ يا أَبا جَعْفَرٍ، يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، أَيُّهَا الْباقِرُ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حَاجَاتِنا، يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ
🌺 هفدهم ربیع الاول، سالروز ولادت نبی اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد.
@virtual_pilgrim_archive
هدایت شده از روزهای مادرانه
هفته پیش با دختربزرگه نشستیم فیلم "تکتیرانداز" رو دیدیم. آخر فیلم وقتی فهمید شهید زرین واقعا رکورددار تکتیراندازی در جنگهای معاصر جهان بوده، چشمهاش برق زد.
دیدم چقدر ماجرا هست که ما به بچههامون نگفتیم...
حالا که هفته دفاع مقدسه، خوبه یه سری از این فیلمها رو با نوجوونهامون ببینیم.
اینها فهرست پیشنهادی منه. حتما کامل و دقیق نیست. فقط حواسم بود که سراغ فیلمهایی که خشونت بالایی دارن یا به شیوه سادیستیکی میخوان گریه آدمو دربیارن (مثل فیلمهای نرگس آبیار) نرم. فیلمهایی که موضوعاتشون اجتماعی بوده یا در نقد جنگ بودن هم فعلا توی این فهرست نیستن (اول خودشو ببینیم، بعد نقدش!)
شما چه فیلمی رو برای تماشا با نوجوان (۱۲ تا ۱۶سال) پیشنهاد میکنید؟ برای کودک چطور؟ هر کی نظرشو بگه، یه فهرست خوب درست کنیم👍
فهرست فیلمهای دفاع مقدسی برای تماشا با نوجوان:
حمله به اچ۳
ایستاده در غبار
موقعیت مهدی
بوی پیراهن یوسف
اتوبوس شب
تنگه ابوقریب
دوئل
مهاجر
ویلاییها
لیلی با من است
پرواز در شب
تکتیرانداز
منصور
۲۳نفر
ماجرای نیمروز رد خون
چ
#روزهای_مادرانه
@motherlyday من اینجام
https://eitaa.com/motherlydays