eitaa logo
مطالعات اسلامی زنان
23هزار دنبال‌کننده
17.5هزار عکس
21.1هزار ویدیو
429 فایل
𝐈𝐬𝐥𝐚𝐦𝐢𝐜 𝐰𝐨𝐦𝐞𝐧 𝐬𝐭𝐮𝐝𝐢𝐞𝐬 📍فرصتی‌ویژه‌برای‌ارتقاوتعالی‌اندیشه‌وباورها 📍در حوزه تخصصی زنان 📍خانواده 📍سبک زندگی با مدیریت دکتر میرجعفری عضو هیئت علمی دانشگاه انقلاب اسلامی تبلیغات @Zahraahmadi2002 🖇استفاده ازمطالب کانال با ذکرلینک
مشاهده در ایتا
دانلود
‏🔴ایلنا گزارشی منتشر کرده از رواج درخواست هم‌خانگی دو خانوار در یک واحد به دلیل افزایش اجاره بها😔 ✅ @women92
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدیه پدر مدافع حرم به دخترش.... فاطمه خانم الهی فرزند شهید مدافع حرم @women92
🌷سلام_صبحتون_بخير  ‌آسمان روشن شد صبح من روشن تر همه جا پیچیده عطر صبحی دیگر عطر لبخند @women92 🌷زندگیتون پر خیر و برکت 🌼 🌼 🌼🍃
ای آفتاب رهایی، ای سرانجام سبز شما که «عین الحیاتی» و «سفینه النجاة» شما که تفسیر آیه های ایمانی شما که التیام تمام دردهای بشری و نور پیشانی‌ات روشنایی بخش دل‌هاست ای طلوع بی پایان دست نیازمان را به آسمان دخیل بسته‌ایم و چشم اشتیاق مان به راه مانده است به کدامین سو رو کنیم تا سلامت گوییم ... تعجیل در ظهور صلوات اللهم عجل لولیک الفرج @women92
🌙🌟💫 ⭕️✍حکایتی بسیار زیبا و خواندنی 🌺🍃🍁🍃🍂🍃🍁🍃🍂🍃🍁 🍃 کمتر از پنج سال داشتم،در یزد خشکسالی بود،یادم می آید اسفند ماه بود،پدرم بیل و مقداری گندم برداشت و راهی زمین شد من هم به دنبالش.بیل که می‌زد از زمین خاک بلند می‌شد! در عالم خودم گفتم:پدر این بذرها سبز نمی‌شوند! باید زمین خیس باشد که گندم بکاری. هنوز چشمان اشک آلود مرحوم پدرم و جوابش را از یاد نمی برم! پسر کفر نگو،من دانه‌ها را زیر خاک می‌گذارم،هر چه روزی مور و حشرات باشد می خورند هر چه را هم خدا خواست سبز می‌شود! اسفند بدون بارش گذشت.فروردین و اردیبهشت آمدند و بدون باران رفتند. خرداد بود که به خودم گفتم؛دیگر باران نمی آید می روم به پدرم می گویم دیدی گفتم بی‌خود گندم نکار سبز نمی‌شود! یک روز لکه‌ای ابر در آسمان پیدا شد، بارید و...آن سال در روستای ما فقط پدرم بود که گندم برداشت کرد،به خاطر خشکسالی هیچ کس چیزی نکاشته بود. روزگار سختی بود.پدرم محصول را که برداشت قدری را برای آذوقه‌ی خودمان نگه داشت بقیه را به هر که نیاز داشت می‌داد.پیرمرد حرفش که به اینجا رسید در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود و صدایش کمی می‌لرزید ادامه داد: ⭕امروز دعاهای فرج خودم و دیگران را در این خشکسالی غیبت،شبیه همان بذری می‌بینم که پدرم آن روزها به امید رحمت خدا کاشت و جواب گرفت!... 🍃https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73 📚✍🏻@women92 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱
🗓سالروز ولادت کریمه أهلبیت 🏳️روز دختر و آغاز دهه کرامت 💠رهبرانقلاب: ‼️حقیقتاً باید در زمینه‌ی کرامت زنان و دختران از نظر اسلام، بازنویسی و بازبینی کرد! ۸۴/۵/۵ ‼️دختران عزیزم هرجا هستید مراقب باشید افکار غیر اسلامی درخود و اطرافیانتان نفوذ نکند! ۸۱/۱۲/۶ ‼️در میان کتابهای داستانی که هدفش طرح مسائل فکری است، این بهترین کتاب از نویسنده‌ئی ایرانی است. طرح کلی داستان و درونمایه‌های داستانی آن خوب و شیرین است. حرفها هم قوی و منطقی است و در آن هنر بیشتری به کار رفته است. این کتاب باید ترویج شود! ۸۷/۳/۱۵ @women92
بیوگی، همچون یک معلولیت اجتماعی سیمین کاظمی (در گفتگو با ایسنا، 2 تیر، روز زنان بیوه) @drsiminkazemi 🚺 در ذهن جامعه سنتی بیوگی زنان به مثابه معلولیت اجتماعی تفسیر می‌شود و زن بیوه به عنوان وجود غیرمستقل و ضعیفی دیده می‌شود که توانایی مواجهه مسائلی که تصور می‌شود مردانه است را ندارد. جامعه سنتی بر اساس قالب‌های فکری از پیش تعیین شده درباره مردان و زنان قضاوت می‌کند؛ حال زن بیوه اگر به علت فقدان شوهر مجبور شود، نقش اجتماعی او را ایفا کند، از نظر جامعه مرتکب انحراف از نقش جنسیتی‌اش شده است، بنابراین پذیرش اجتماعی او نیز دشوار است. اگر هم نخواهد نقش اجتماعی شوهر را به عهده بگیرد به مثابه فرد ناتوانی دیده می‌شود که یا باید به او ترحم کرد و یا از او بهره‌کشی کرد. در چنین جامعه‌ای منزلت اجتماعی زن بیوه به خاطر نداشتن شوهر ممکن است کاهش یابد و موجب طرد و انزوای اجتماعی‌اش شود. 🚺بیوه شدن زنان تبعات مختلفی دارد. در بعد عاطفی-روانی فقدان همسر یک ترومای روحی است که ممکن است موجب افسردگی و اضطراب شود. در ابعاد دیگر نیز به دلیل اینکه براساس تقسیم کار جنسیتی عموما مردان نقش نان‌آور خانواده را دارند و زنان خانه‌دار و محدود به امور منزل هستند، با قرار گرفتن در موقعیت بیوگی، ممکن است پذیرفتن هر دو نقش نان‌آور و خانه‌دار برای آنها دشوار باشد، به ویژه اگر محیط جامعه حضور زنان را برنتابد. 🚺 ایفای نقش سرپرست خانوار برای زنان در شرایطی که فرصت و امکان اشتغال زنان اندک است و محیط‌های کاری، مناسب یا امن نباشند، دشوارتر از مردان است، زنان عموماً مجبورند در مشاغل با دستمزد ناچیز و زمان طولانی به زحمت معیشت خود و خانواده را تامین کنند؛ از همین روست که عمدتا خانواده‌های زن سرپرست عمدتاً جزء لایه‌های فقیر جامعه هستند. 🚺در مناسبات پدرسالاری که مالکیت و کنترل بر زن از مشخصه‌های آن است، امکان دارد زن بعد از فوت همسر تحت کنترل خانواده همسر قرار گیرد و حقوقی مانند حضانت فرزند یا اداره اموال از او سلب شود. از طرفی نیز این امکان وجود دارد که آزادی‌های فردی‌اش توسط خانواده شوهر یا خانواده والدینی‌اش محدود شود. 🚺 وضعیت بیوگی از نظر اجتماعی وضعیت داغ خورده‌ای است. زن بیوه شخصی است که تصور می‌شود می‌تواند بالقوه از هنجارها و ارزش‌های جامعه مردسالار تخطی کند، از این رو رفتارهای او زیر ذره‌بین جامعه‌ای قرار دارد که کنترل سکسوالیته و رفتار زنان در آن امری عادی است. در بعضی مناطق زن بیوه ممکن است، بنابر سنت‌های عشیره‌ای و برای رهایی از فشارهای اجتماعی ناچار به ازدواج با برادر یا بستگان شوهر متوفایش شود که خود نوعی ازدواج اجباری محسوب می‌شود. 🚺زنان بیوه برای ازدواج مجدد وضعیت بدتری نسبت به مردان با موقعیت مشابه دارند. در تفسیر ذهنی و فرهنگ جامعه، ازدواج مجدد زن همسرفوت شده به ویژه اگر او فرزند داشته باشد، نوعی بی‌وفایی به همسر درگذشته و نادیده گرفتن نقش مادری است. در این میان زنانی که یک بار ازدواج کرده‌اند و به علت طلاق یا فوت، همسرشان را از دست داده‌اند، فرصت کمتر و موقعیت‌های مطلوب اندکی برای ازدواج مجدد دارند. این دسته از زنان ممکن است به انواع قراردادهای متزلزل ازدواج مانند صیغه، ازدواج موقت و همسر دوم شدن مجبور باشند؛ چرا که در جامعه‌ای که نگاه کالایی به ازدواج دارد و زنان اشیاء جنسی تلقی می‌شوند، زنی که یکبار ازدواج کرده باشد، کالای دست دوم و مصرف شده و واجد ارزش کمتر به شمار می‌آید. 🚺همچنین باید به تبعات بیوه شدن زنان در سنین بالا نیز اشاره کرد که موجب می‌شود زنان سالمند هم از نظر عاطفی وضعیت دردناکی داشته باشند و هم در صورت فقدان استقلال مالی، به دلیل اینکه توان کار کردن و امکان اشتغال‌شان کم است برای گذران زندگی به دیگران وابسته شوند و عزت نفس‌شان فرو بپاشد. 🚺 همه زنان بیوه، تبعات و پیامدهای مختلف بیوگی را با کیفیت و شدت یکسان تجربه نمی‌کنند. میزان تجربه مشکلات بعد از بیوگی به متغیرها و عوامل مختلفی بستگی دارد، که از جمله آنها می‌توان به طبقه اجتماعی، سرمایه اجتماعی و ویژگی‌ ویژگی‌های فرهنگی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، اشاره کرد؛ بدیهی است که زن تحصیل‌کرده شاغل و مرفه در شهری بزرگ و با ویژگی‌های شخصیتی قوی و مستقل که در دوره تأهل مجبور به پذیرش نقش‌های جنسیتی نبوده، بعد از بیوه شدن راحت‌تر می‌تواند با تبعات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی مقابله کند، حال آنکه زنی که در طبقه فرودست در اجتماع سنتی و محدود که از منابع اندکی برخوردار است و احتمالاً زیر نظارت و کنترل اجتماعی بیشتری قرار دارد، این دوره از زندگی برایش بسیار سخت‌تر است و کیفیت زندگی‌اش به طور چشمگیری افت می‌کند. متن کامل گفتگو: https://www.isna.ir/news/99040201199/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%DB%8C%D9%88%D9%87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 «قم» و 🔸 همه ما مدیون حضرت معصومه (س) هستیم؛ حتی انقلاب نیز به برکت حضرت معصومه (س) بود .. ⏯علامه مصباح یزدی
🌸اولویت با دختر است! در شرع یک اولویت‌‌هایی برای بعضی از رفتارها قائل شده‌اند که آن هم نظام خاصّی دارد. مثلاً گفته شده: وقتی هدیه‌‌ای برای فرزندانتان می‌‌خرید، اول به دختر بدهید. دختر لطیف‌‌تر و عاطفی‌‌تر است و بیشتر احتیاج به رعایت و عطوفت پدر و مادر دارد. ۸۸/۸/۶
هدایت شده از Dr z.mirjafari
@women92 📢مجموعه 5 جلدی نقش و رسالت زن در بیانات حضرت آیت الله خامنه ای 📃در استخراج، گردآوری و دسته بندی سخنان رهبر انقلاب و ارائه ی آن در قالب مجموعه ۵ جلدی، تمامی سخنرانی ها و پیام های ایشان درباره ی زنان، از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا سال1392 حتّی سخنانی که رسانه ای نشده است ـ مانند توصیه هایی که هنگام خواندن خطبه ی عقد به جوانان داشته اند ـ مورد بررسی قرار گرفته است جلد یک: عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی اسلامی جلد دو: الگوی زن جلد سه: زن و خانواده جلد چهار: جایگاه و مسائل زنان در فرهنگ اسلام و تجدد جلد پنج: عرصه های حضور اجتماعی زن 🌺🌺 🌴 @women92
هدایت شده از Dr z.mirjafari
زینب بنت جحش.pdf
778.8K
🔶 بررسی داستان پیامبر و زینب بنت جحش ✍️ مقاله ای با عنوان A Review on the Story of the Holy Prophet and Zaynab Bint Jahsh در مجله International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding (IJMMU) و در شماره Vol. 5, No. 3, June 2018 به چاپ رسیده است. چکیده این مقاله و 👆پی دی اف👆 آن، از سوی پژوهشگران مقاله حاضر به تقدیم شده است. 🔹 نقد و بررسی داستان پیامبر(ص) و زینب بنت جحش ابراهیم ابراهیمی/ سیدمجید نبوی/ رباب شاهمرادی 🔻چکیده روایت‌ها و داستان‌هایی در ذیل آیه 37 سوره احزاب نقل شده است که خلاصه آن اینگونه می‌باشد: «روزی پیامبر(ص) با زید‌بن‌حارثه غلام خود کاری داشت و به منزل او می‌رود هنگامی که وارد منزل زید می شود زینب بنت جحش، همسر زید را می‌بیند. از زیبایی او شگفت زده شده و محبت او در قلب پیامبر می‌نشیند سپس پیامبر(ص) آرزوی می‌کند که زید او را طلاق داده تا با او ازدواج کند.» در این نگارش به بررسی صحت‌و‌سقم این داستان پرداخته می‌شود. روش‌تحقیق در این‌مقاله کتابخانه‌ای و توصيفی_تحليلی است. پس از بررسی‌های سندی و متنی، مشخص می‌شود که این روایتها صحیح نمی باشد اشکال های سندی آنها وجود افراد ضعیف در سلسله سند می‌باشد همچنین در سلسله سند، افرادی از تابعین یا کسانی وجود دارند که به هیچ وجه نمی توانستند شاهد ماجرا باشند. از لحاظ متنی هم باید گفت که این روایات با آیات قرآن و با تاریخ پیامبر سازگار نیست. وجود اضطراب در این روایتها و تضاد با عصمت پیامبر از دیگر دلایل رد این داستان است. @women92