❓پرسش: رعایت عدالت به چی هست؟
🔻پاسخ: حق قَسْم را، حق نفقه را، حق کِسوه (لباس و پوشش) را، اما آن محبت چيز دیگه است، آن گرايش قلبي که یکی جوانتر است به او علاقمندتر است اين ديگر دست کسي نيست؛ اما آن حق قَسْم را، حق انفاق را، حق مسکن را، حق مضاجعه را، اين حقوق را بايد رعايت بکند.
❓پرسش: آن محبت درونی که ظاهر نمیشود تا قابل مقیاس در عدالت باشد؟
🔻پاسخ: نه! چون به يکي گرايش بيشتري دارد به او بيشتر ميپردازد، مال بيشتري ميدهد، حق قَسْم بيشتري ميدهد؛ لذا فرمود اينکه نمیتوانيد اين کار [عدالت در محبت درونی] را رعایت بکنيد. آن عدل، آن محبت دروني، آن دست کسي نيست؛ حالا آن زن دیگر ممکن است خصوصيت ديگري داشته باشد مثلا اخلاقش خوب باشد [و محبت بیشتری را بسوی خودش جلب کند]؛ اما اين رعايتِ عدالت در حقوق زوجيت، درباره مسکن، درباره کِسوه (پوشش)، درباره نفقه، درباره حقُّ المضاجعه، درباره حق قَسْم، اينها را دیگر بايد رعايت بکند.
🔶
🔻در همين مسئله «استيفاي عدد» مرحوم محقق فرمود که «إذا استَكمَلَ الحرّ أربعاً بالعقد الدّائم حَرُمَ عليه ما زاد غِبطَةً»؛ «غِبطَةً» [اینجا] يعني «دائماً» ؛
🔻«غبطه» يک وقت به معناي «رشک» بردن است، نه «حسد» بردن، اين غبطه است؛ يک وقتي «أغبط» يعني «أدام»، «أغبطت المرأة» يعني «أدامت»، اين غبطه يعني دائمي. «حرم عليه ما زاد غبطة» يعني عقد دائم بخواهد بکند بعد از چهارمي حرام است و اگر يکي را طلاق داد بايد صبر بکند عدّه او بگذرد. اين در جايي است که چهارتا همسر دائم دارد.
🔻«و لا يحل له من الإماء بالعقد أكثر من إثنتين من جملة الأربع»؛ مرد آزاد بيش از دو کنيز نميتواند داشته باشد به نحو عقد، نه مِلک يمين يا تحليل. «و إذا استكمل العبد أربعا من الإماء بالعقد»؛ و همچنين بنده با بيش از چهار کنيز نميتواند ازدواج کند. اگر با چهار کنيز به عقد دائم يا با دو زن آزاد ـ نه بيش از دو زن آزاد ـ يا با يک زن آزاد و دو کنيز ازدواج کرد «حرم عليه ما زاد». اگر با دو زن آزاد ازدواج کرد ديگر نميتواند دو کنيز بگيرد که جمعاً بشود چهارتا.
🔻«و لكل منهما أن ينكح بالعقد المنقطع ما شاء و کذا بملک يمين» [6]؛ مِلک يمين حدّي ندارد، عقد انقطاعي حدّي ندارد. آنها که با حلال الهي مخالفاند، حرام را علني و به طور گسترده رواج ميدانند.
🔻عقد انقطاعي، عددي ندارد و همچنين «كذا بملك اليمين». آنها که به حلال با چشم احترام نگاه نکردند به همين حرام آلوده شدند؛ اين مرگهاي زودرس و مانند آن، «إِذَا كَثُرَ الزِّنَا مِنْ بَعْدِي كَثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَةِ» (بعد از من هنگامی که زنا زیاد شود، مرگ ناگهانی زودرس هم زیاد خواهدشد) [7].
🔻خيليها باور نکردند که بين اعمال ما و نظام آفرينش رابطه است، خيال ميکنند انسان يک تافته جدا بافته است و کاري با عالم ندارد؛ حوادث عالم درباره انسان کاري ندارد، کارهاي انسان هم نسبت به عالم ارتباطي ندارد، خير! انسان يک موجود جدا و تافته جدا نيست، يک موجودي است در مجموعه عالَم؛ هم اثرپذير است، هم اثرگذار. فرمود اگر اين زنا رواج پيدا کرد، مرگهاي زودرس هم رواج پيدا ميکند: «إِذَا كَثُرَ الزِّنَا مِنْ بَعْدِي كَثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَةِ».
🔶
🔸پ.ن :
[1] اللهوف علي قتلي الطفوف، السيدبن طاووس، ص38.
[2] الإحتجاج، الطبرسي، ج2، ص263.
[3] شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحديد، ج19، ص211.
[4] عوالي اللئالي، محمدبن علی بن ابراهيم ابن ابی جمهور الاحسانی، ج4، ص102.
[5] وسائل الشيعة، العلامه الشيخ الحرالعاملی، ج20، ص152، ابواب مايحرم باستيفاء العدد، باب77، حديث1، ط آل البيت.
[6] شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، المحقق الحلی، ج2، ص237، ط.اسماعيليان.
[7] الکافی، الشيخ الکلينی، ج5، ص541، ط.الإسلامية.
🔶
🔸منبع: گزیده جلسات ۲۰۱ الی ۲۰۴ درس خارج فقه نکاح، علامه جوادی آملی (حفظه الله) ، تاریخ ۱۵ الی ۱۸ اسفند ۱۳۹۵.
🌐 eitaa.com/WahdatZojat/169
🌐 www.eshia.ir/feqh/archive/javadi/feqh/95/
🔶
✅ کانال توحید در #وحدت_زوجات، و #وحدت_زناشویی در ازدواج
💖 #وحدت_زوجات درخانواده های مستحکم به حُکم #تعددزوجات💖
💞 t.me/WahdatZojat
💞 eitaa.com/WahdatZojat
نگاه_سلوکی_به_تعدد_زوجات_آیت_الله_050418205201.mp3
1.73M
نگاه سلوکی به #تعددزوجات👆
#علامه_جوادی_آملی
👌آنکه لذت مناجات الهى را چشيد راه ديگرى را طی میکند. آن خانم میگويدبرای شوهرم زن گرفتم که علاقهام نسبت به او کم بشود تا بيشتربه نماز شبم برسم!
💞 @WahdatZojat
هدایت شده از [شیخ محمّدحسن قمی]
💠نظر مقام معظم رهبری، ترویج فرهنگ «تعدد زوجات» است.💠
🔹چند روزی است که به دنبال برنامه ای تلویزیونی، باز بازار نقل قول ها درباره نظر حضرت آقا «روحی فداه» در باب تعدد زوجات ، در فضای رسانه ای کشور داغ شده است.
🔹در این میان با کمال تعجب دیدیم که حتی برخی رسانه های حرفه ای و انقلابی مثل خبرگزاری فارس، نقل قولهایی بدون سند و مدرک، درباره مخالفت رهبری عزیزمان با تعدد زوجات مطرح کرده اند.
🔹اینجانب بنابه دلایلی، تاکنون بنا نداشتم خاطره ذیل را در فضای رسانه ای مطرح کنم اما اکنون که فضا غبارآلود شده و حتی امر برای برخی دلسوزان نیز مشتبه شده، ذکر خاطره ذیل ضروری است:
🔹استاد گرامی ما حضرت آیت الله شیخ صادق لاریجانی حفظه الله تقریبا چهار سال قبل، در جلسه ای طلبگی که بنده و چندنفر از رفقا با ایشان داشتیم بالمناسبة قضیه جالبی را نقل کردند و فرمودند:
🔹چندی قبل که مقاممعظم رهبری درباره موضوع کاهش جمعیت وخطرات آن تاکیدات مکرری داشتند، در جلسه ای که در معیت آیت الله هاشمی شاهرودی وبرخی دیگر از فقهاء و بزرگان، در محضر معظم له بودیم، آقای شاهرودی بالمناسبة و از باب مزاح به حضرت آقا گفت: با این همه تاکیداتی که حضرتعالی در باب تکثیر نسل و افزایش جمعیت دارید باید آقایان(اشاره به جمع حاضر) به فکر تجدید فراش و تعدد زوجات باشند!
🔹مقام معظم رهبری در پاسخ این مزاح مرحوم آقای شاهرودی، فرمودند: نخیر، شماها خودتان اقدام نکنید، ولی مردم را به این امر (تعدد زوجات) تشویق کنید.
🔹اقول: آن زمان که استاد لاریجانی این قضیه را نقل کردند مرحوم آقای شاهرودی در قید حیات بودند و هنوز بیمار نشده بودند. همان زمان، آقازاده ایشان، حجت الاسلام آقای سید علا شاهرودی نیز عین همین مطلب را از قول پدرشان مرحوم آقای شاهرودی نقل کردند.
🔹بنابراین نظر مقاممعظم رهبری بر ضرورت و لزوم ترویج فرهنگ تعدد زوجات در جامعه است، واین منافاتی ندارد که ایشان برخی افراد را(مثلا منسوبین بیت یا چهره های شاخص و..) از این کار منع کنند چرا که ممکن است برای این افراد ، مفسده و تبعات تعدد زوجات بیشتر از مصلحت آن باشد و مثلا مورد سوء استفاده تبلیغاتی دشمنان و معاندان ورسانه های بیگانه وپیاده نظام رسانه ای آنها قرار گیرد.
📝محمدحسن قمی @mh_qomi
۸ربیع الاول۱۴۴۱
حوزه علمیه قم
توحید در وحدت زوجات
💠نظر مقام معظم رهبری، ترویج فرهنگ «تعدد زوجات» است.💠 🔹چند روزی است که به دنبال برنامه ای تلویزیونی،
💠نظر مقام معظم رهبری، ترویج فرهنگ «تعدد زوجات» است.
(نقل حجتالاسلام والمسلمین قمی از آیات عظام لاریجانی و شاهرودی) 👇
🌐 eitaa.com/WahdatZojat/181
🔸پ.ن: حجتالاسلام والمسلمین قمی، استاد سطوح عالی حوزه و از شاگردان حلقه اول آیت الله صادق لاریجانی و آیت الله شب زنده دار و مدیر مدرسه ثقلین هستند.
ایشان مجتهد هستند و در امتحان خبرگان رهبری هم نمره بالایی گرفتند ولی به دلایلی در انتخابات وارد نشدند.
🔸
✅ کانال توحید در #وحدت_زوجات، و #وحدت_زناشویی در ازدواج
💖 #وحدت_زوجات درخانواده های مستحکم به حُکم #تعددزوجات💖
💞 t.me/WahdatZojat
💞 eitaa.com/WahdatZojat
مقایسه_آمار_مجردین_متولد_قبل_سال.png
41.5K
🔴 مقایسه آمار مجردین زنان و مردان متولد قبل سال۱۳۶۵ شمسی👆
⚠️ زنان مجرد تقریبا #چهار_برابر 😳
🔴 مطابق سرشماری سراسری سال۱۳۹۵ شمسی (یعنی مقایسه تعداد زنان و مردان مجرد #۳۰_سال به بالا)
#آمار
👌توضیح بیشتر جدول👇و مستندات
🌐 eitaa.com/WahdatZojat/185
مبهوت کننده😳 آمار زنان مجرد!!👆
😓تقریبا #چهار_برابر
🔻طبق سرشماری سال۹۵، در #آمار کل مجردین (شامل جمع مجردین بدون سابقه ازدواج، مجرد بدلیل طلاق، و مجرد بدلیل وفات همسر)، چندین بار در گزارش مرکز آمار بررسی کردیم، نتیجه همین است و بازهم باورش سخت😓
⚠️در سال۹۵ با #مقایسه_آماری تعداد زنان مجرد و مردان مجرد متولد #سال_۱۳۶۵_شمسی و قبل آن (یعنی #۳۰_سال به بالا، که امکان ازدواج اولشان خیلی کم هست)👇
🔴 زنان مجرد متولد #قبل۶۵ بتعداد ۴میلیون و ۳۷۶ هزار، حدودا #چهار_برابر (۳.۷۵برابر) تعداد مردان مجرد #قبل۶۰ با تعداد یک میلیون و ۱۷۱ هزار نفر (طبق فاصله سنی متعارف ازدواج)
🔴بفرض همسن گزینی مردان (که در این سنین خیلی کم اتفاق میافتد)، بازهم تعداد مردان مجرد #قبل۶۵ با ۲میلیون و ۱۳۷هزار نفر، نصف تعداد زنان مجرد #قبل۶۵ است، و باز زنان مجرد #دو_برابر مردان مجرد هستند
🔴 حتی با حذف آمار زنان مجرد متولد قبل۵۰، بازهم آمار تعداد زنان مجرد متولد از ۱۳۵۱ تا ۱۳۶۵ ( #۳۰_ساله تا #۴۴_ساله ) به تعداد یک میلیون و ۷۰۶ هزار نفر، حدودا #دو_و_نیم_برابر (۲.۴۱برابر) مردان مجرد مناسب خودشان هستند، که مردان مجرد در بازه #۳۵_ساله تا #۴۹_ساله به تعداد ۷۰۹ هزار نفر هستند، که زنان یک میلیون نفر بیشترند!
🔴حال اگر بدانیم زنان ۲۵ ساله تا ۳۴ ساله، حدود #۵۰۰_هزار نفر بیشتر از مردان مجرد گروه سنی بزرگتر مناسب خود، و زنان ۲۵ ساله تا ۴۴ ساله حدود #یک_میلیون_و۸_هزار نفر بیشتر از مردان مجرد گروه سنی بالاتر از خود هستند
⭕️دیگر #نتیجه_گیری با شما
🔸
🔸 مستندات تمام آمارها از فایل اکسل مرکز آمار ایران👇
🌐 eitaa.com/WahdatZojat/186
1-zanashui-tafsili.xls
41.5K
✅ فایل تفصیلی اکسل مرکز آمار ایران سرشماری۹۵-زناشویی.xls👆 #آمار
🌐 https://www.amar.org.ir/Portals/0/census/1395/results/tables/zanashui/tafsili/kol/1-zanashui-tafsili.xls
💞 t.me/WahdatZojat
💞 eitaa.com/WahdatZojat
مقایسه_آمار_مجردین_متولد_قبل_سال.xlsx
22.2K
فایل اکسل .xlsx 👆 #آمار
🔸مقایسه آمار مجردین زنان و مردان متولد قبل سال۱۳۶۵ شمسی👆
🔴 مطابق سرشماری سراسری سال۱۳۹۵ شمسی (یعنی مقایسه تعداد زنان و مردان مجرد #۳۰_سال به بالا)
👌توضیح بیشتر جدول👇و مستندات
🌐 eitaa.com/wahdatzojat/185
تحلیل جدول ها 2 - آمار زنان .PNG
292.9K
✅ تحلیل های آماری جدولهای تعداد زنان مجرد و متأهل، طبق سرشماری۹۵👆 #آمار
💞 t.me/WahdatZojat
💞 eitaa.com/WahdatZojat
تفریق_زنان_از_مردان_درگروههای_سنی.png
71.2K
✅ تفریق تعداد زنان مجرد و مردان مجرد، در مقایسه گروههای سنی مختلف، طبق سرشماری۹۵👆
🔸مشاهده کنید در کدام گروههای سنی تعداد زنان مجرد بیشتر است، و در کدام گروهها بالعکس است
#آمار
💞 t.me/WahdatZojat
💞 eitaa.com/WahdatZojat
بسم الله
💐دستور امامان به شیعیان بر ازدواج سریع با #زنان_مطلقه، به این حکمت الهی که «هیچ زنی نباید #بدون_شوهر بماند!»
🔶در ذیل یکی از #قواعد_فقهیه (قاعده الزام)، روایاتی صحیحه و موثقه در دلالت بر آن قاعده ذکر شده، که یک عبارت از سوی امام در انتهای آنها تکرار میشود: «زن نباید بدون شوهر بماند» (لَا تُتْرَكُ الْمَرْأَةُ بِغَيْرِ زَوْجٍ) :
👇
🔻روایت عبدالرحمن بصری: فی التهذیب و الإستبصار، باسناده عن الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ سَمَاعَةَ وَ الْحَسَنِ بْنِ عُدَيْسٍ عَنْ أَبَانٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْبَصْرِىِّ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللّه (عليهالسلام)، قَالَ قُلْتُ لَهُ: امْرَأَةٌ طُلِّقَتْ عَلَى غَيْرِ السُّنَّةِ (طلاقش بر اساس سنت پیامبر-ص- نبوده)؛ قَالَ (علیه السلام): تَتَزَوَّجُ هَذِهِ الْمَرْأَةُ ✨وَ لَا تُتْرَكُ بِغَيْرِ زَوْج✨
🔻روایت عبد الله بن سنان: فی التهذیب و الإستبصار، عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ لِغَيْرِ عِدَّةٍ (طلاقش در «طُهر غیر مواقعه» نبوده) ثُمَّ أَمْسَكَ عَنْهَا حَتَّى انْقَضَتْ عِدَّتُهَا، هَلْ يَصْلُحُ لِي أَنْ أَتَزَوَّجَهَا؟ قَالَ (علیه السلام): نَعَمْ ✨لَا تُتْرَكُ الْمَرْأَةُ بِغَيْرِ زَوْجٍ✨
🔻توضیح قاعده:
⚠️قاعده ای در فقه است، بنام #قاعده_الزام.
✨کاربردش در موارد اختلاف فقهی بین مذهب شیعه با دیگران (در ادیان یا مذاهب دیگر) است. مثلا یکی از موارد اختلافی بین مذهب شیعه و اهل تسنن در شاهد طلاق است. بر خلاف مذهب تشیع (که شیعه شاهد ازدواج را مستحب و شاهد طلاق را لازم می داند)، اهل تسنن شاهد ازدواج را لازم دانسته اما شاهد طلاق را خیر.
✨فلذا یکی از موارد تطبیق قاعده الزام همین مورد است. اگر یکی از اهل تسنن، زوجه خود را بدون شاهد، طلاق داد، بنا بر مذهب خودش فعل صحیحی انجام داده؛ اما ما در شیعه این طلاق را باطل می دانیم، لکن بنابر #قاعده_الزام، ما نیز میتوانیم بنا را بر صحت آن طلاق قرار دهیم و طلاق را بپذیریم و آنها را بر پذيرش مقتضاى عمل خود که مطابق با مذهبشان است الزام نمايیم.
چنانکه ✨حضرت امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: «الزموهم بما الزموا به انفسهم» (آنها را ملزم كنيد به آنچه كه خودشان را بر آن ملزم ميكنند)؛✨و یا امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «تجوز على أهل كلّ ذوي دين ما يستحلّون» (اگر اهل هر دین یا مذهبی چیزی را برای شما حلال بدانند [در احکام ارث و طلاق و قضاوت و...]، بر شما شیعیان نیز حلال است و میتوانید از آن استفاده کنید)؛✨و نیز امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «من دانَ بدين قوم لزمته أحکامهم» (هرکسی هر دینی دارد احکام آن دین دامن گیر اوست و شما طبق همان احکام می توانید با او برخورد کنید).
🔶استفاده ای که از دو روایت مذکور (از عبدالرحمان و ابن سنان) در دلالت بر #قاعده_فقهی_الزام میکنند، به این است که سؤال کننده دارد از امام میپرسد که یک #زن_سنی که از شوهر سنّی اش طلاق گرفته (به شیوه طلاق بدون شاهد و یا طلاق در ایام حیض یا در طُهر مواقعه، که #غیرالسنة و باطل است و مرسوم بین اهل تسنن)، حال آیا منِ شیعه میتوانم با او ازدواج کنم؟
🔻اینجاست که امام صادق(علیه السلام) بر مبنای #قاعده_الزام طلاقی را که اهل تسنن نزد خودشان صحیح میدانند، برای ازدواج فرد شیعه با آن زن طلاق گرفته (بعد از سه طُهر عدّه اش) صحیح میشمرند، و حتی بالاتر که تاکیداً میفرمایند این #زن_سنی را #بدون_شوهر رها نکن و حتماً با او ازدواج کن! چون اصلاً «زن نباید بدون شوهر بماند» (لَا تُتْرَكُ الْمَرْأَةُ بِغَيْرِ زَوْجٍ)!
⚠و ️نکته مهمتر اینجاست که👇
🔴این امر حضرت از سر محبت برای اهتمام شیعیان حتی بر #بیشوهر نماندن یک #زن_سنی بود (که مورد استفاده #قاعده_الزام شد)، حال چه برسد به دغدغه امام برای بیشوهر نماندن #دختران_مجرد_علویه و #زنان_بی_شوهر #شیعه!!
⚠️واقعاً ما چقدر با فرهنگ اهل البیت (علیهم السلام) فاصله داریم!!
🔶
✅ کانال توحید در وحدت زوجات
💖 #وحدت_زوجات درخانواده های مستحکم به حُکم #تعددزوجات💖
💞 t.me/WahdatZojat
💞 eitaa.com/WahdatZojat
بسم الله
#رقیب_عاطفی
#رقیب_ناپذیری
🔻 خانم مؤمنه ای نوشت: «تنها "صاحبان قلب سلیم" مشتاقانه تسلیم به حکم تعدد زوجات میشوند و حتی خودشان بدنبال همشوی مناسب برای خود میروند!! نه افرادی مثل ما که از سر تا پا نیازند! و هیچوقت تحمّل #رقیب_عاطفی را ندارند!!!
🔸
🌷چرا این خانم میگوید «تحمّل رقیب عاطفی» را ندارد!!؟
⚠️چون ایشان به #ظرافت_توحیدی در کار تربیتی خدا در حکم #تعددزوجات توجه ندارد⚠️👇
🌸 #خدا تنها کسی است که رقیب نمیپذیرد!! 🌸
⚠️این غیرت خانمها در برابر حکم خدا بر ضرورت تعدد زوجات در اجتماع، ناشی از چیست؟
☝️اول، بخاطر اشتباه نگاهشان در #بدن_گرایی (و احساس رقابت در رابطه های بدنی) نسبت به همسر دیگرِ شوهرشان
✌️ و دوم، و مهمتر، بخاطر #شرک_خفی در آن وصف «رقیب ناپذیریِ خدا» است، که زنان خودشان را در «رقابت جنسی و عاطفی» دیده اند و خودشان را هم #شریک_خدا در این وصف #رقیب_ناپذیری_خدا پنداشته اند!!!😱
⚠️ اهل ایمان در تسلیم تام نسبت به #حکم_خدا دارند همین لایه های پنهان #شرک_به_خدا را از وجودشان پاک و تطهیر میکنند. چرا که ایشان این هشدار خداوند در قرآن را نسبت به شرک پنهان در اهل ایمان جلوی چشمشان دارند که فرمود:
⚠️ «وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُون» (یوسف، ۱۰۶)
🔻حکم خدا فطریست، که آمده تا مرزهای خودیت را در زن و مرد پاک کند، و آنها را به حریم ولایت الهی برساند. و اتفاقا حُکم #تعددزوجات برای حد زدن به این حس مالکیت و تمامیت خواهی زن است، چون آن تمامیت خواهی ناشی از انانیت و خودمحوریست.
🔻حکم فقهی مسلّم و اجماعی در فقه اسلام است، که مرد ولو فقط یک زن هم داشته باشد، زن فقط مالک یک چهارم از شبها است، و مرد میتواند سه شب دیگر را هرجای دیگری که بخواهد بیتوته کند. این یعنی، اسلام از همان ازدواج اول هم با این حس تمامیت خواهی زن مبارزه کرده، که فکر نکند مالک تمام وقت شوهرش شده، و شوهر ملک طلق اوست!!! لذا وقتی که همسر دوم و سوم و چهارم دائمی هم وارد زندگی مشترک با مرد میشوند، آنها دارند حق قسمت یک چهارم خودشان را میگیرند، نه آنکه حقی از جانب زن اول کم و ضایع شده باشد. و بر مرد هم #واجب_شرعی است که زمان ها را رعایت کند و در وقت هر زنی پیش هم او باشد.
🔻کتاب لمعه، بخش نکاح، موضوع قَسم (قسمت زمانی بین زوجات) : و يجب للزوجة الواحدة ليلة من أربع ، و له ثلاث ليال يبيتها حيث شاء ، و للزوجتين ليلتان من الأربع و له ليلتان ، و على هذا فإذا تمت الأربع فلا فاضل له لاستغراقهن النصاب.
🔻در این مبارزه با #شرک_پنهان، هم زنان همشوی باهم، مبارزه با نفس دارند، که غیرت و حسادت و رقابت شیطانی نورزند، و با هم اخوت ایمانی و خواهری داشته باشند؛ و هم مرد در فشار مسئولیت ها و رعایت عدالت فقهی و جلب رضایت الهی قرار دارد، که بتواند #خانواده_ای_توحیدی بنا کند؛ همه ی اینها باهم است، که موجب خروج از دنیا، و ورود به حریم ولایت الهی خواهد بود (به بیان امام خمینی در چهل حدیث).
🔶
✅ کانال توحید در وحدت زوجات
💖 #وحدت_زوجات درخانواده های مستحکم به حُکم #تعددزوجات💖
💞 t.me/WahdatZojat
💞 eitaa.com/WahdatZojat