🔰 بیانیه خانه محیطزیست همافزایی انرژی و آب به مناسبت روز زمین پاک
💠در روز زمین پاک، بیش از آنکه از آلودگی بگوییم، باید از «پیوندی فراموششده» سخن بگوییم؛ پیوند آب و انرژی. سرزمینی که دشتهایش فرو مینشیند و سدهایش به سکوت میرسند، تنها با کمبود بارش مواجه نیست، بلکه با الگوی مصرفی روبهروست که آب را جدا از برق و انرژی را جدا از حیات میبیند. ۲۲ آوریل، فرصتی است برای بازاندیشی در این گسست خطرناک؛ روزی برای یادآوری این حقیقت که هر قطره آب، حامل انرژی است و هر کیلووات ساعت برق، ردپایی بر منابع آب کشور دارد. زمین پاک، از اصلاح همین نگاه آغاز میشود. در ادامه بیانیه خانه محیطزیست همافزایی انرژی و آب به مناسبت روز زمین پاک را بخوانیم.
⭕دشتِ فرسوده، سدهای خاموش؛ قصه غمانگیزِ بیآبی در سایه پرمصرفی
🔷امروز روزی برای درنگ بر خاکی است که بر آن پا مینهیم و آبی که در رگهایش جاری است. روز زمین پاک، فراتر از یک مناسبت تقویمی، فرصتی برای بازاندیشی در شیوه زیستنمان بر این سیاره بخشنده است؛ سیارهای که امروز بیش از هر زمان دیگر، زخمخوارِ گسست میان آب و انرژی است.
🔷در خانه محیطزیست «همافزایی انرژی و آب»، ما باور داریم که بحرانهای زیستمحیطی امروز ایران، چه فرونشست دشتهای تشنه و چه آلودگی هوای کلانشهرها، ریشه در یک غفلت دارد: جدا دیدن آب از برق و انرژی از حیات.
📡 @wesh_ir | سایت
خانه همافزایی انرژی و آب
🔰 بیانیه خانه محیطزیست همافزایی انرژی و آب به مناسبت روز زمین پاک 💠در روز زمین پاک، بیش از آنکه
💠شعار روز جهانی زمین پاک در سال ۲۰۲۶ بر «قدرت همکاری برای احیای طبیعت» تأکید دارد. برای ما در ایران، این همکاری درست از نقطه پیوند آب و انرژی آغاز میشود:
🔹آیا میدانیم که هر لیتر آب شربی که بیهوده از شیر باز میگذرد، معادل سوزاندن سوخت فسیلی و انتشار گازهای گلخانهای در نیروگاههاست؟
🔹آیا میدانیم که مصرف بیرویه برق، چگونه آب پشت سدهای کشور را تبخیر میکند؟
⭕️زمین ما امروز از دو سو در فشار است:
۱. انرژی ناپاک: که آسمان شهرها را به گنبدی خاکستری بدل کرده و سلامت میلیونها شهروند را نشانه رفته است.
۲. آب پنهانکار: که در پشت ویترین مصرف برق خانگی و صنعتی، بیصدا از دست میرود و شکافهای زمین را عمیقتر میکند.
💠ما اعضای این خانه، ضمن ادای احترام بهتمامی کنشگران و شهروندانی که در پاکسازی نمادین طبیعت میکوشند، تأکید میکنیم که زمین پاک، با تغییر سبک مصرف در خانهها و صنایع آغاز میشود.
🔷از عموم شهروندان فهیم میخواهیم در سال پیش رو به این پیمان سبز بپیوندند:
🔹صرفهجویی در مصرف آب را معادل تولید انرژی پاک بدانید. هر قطره آب، حامل انرژی است.
🔹در ساعات اوج مصرف (پیکبار)، از لوازم برقی پرمصرف استفاده نکنید تا نیروگاهها مجبور به استفاده از سوخت مایع آلاینده نشوند.
🔹گزارش نشت آب در معابر و انشعابات غیرمجاز برق را وظیفه ملی خود بدانید.
🔷از مسئولان و سیاستگذاران میخواهیم:
🔹بهجای تمرکز صرف بر ساخت سدهای جدید یا نیروگاههای تشنه آب، به توسعه نیروگاههای خورشیدی بر بام خانهها و بستر کانالهای آب بپردازند.
🔹تعرفه گذاری آب و برق را بهگونهای اصلاح کنند که همافزایی در مصرفِ بهینه پاداش بگیرد، نه اسراف.
🔹این زمین، میراث مشترک ما و امانت نسلهای فرداست. بگذاریم در این روز، عهد ببندیم که نه آب را بیحساب بریزیم و نه برق را بیهوده بسوزانیم. هر لامپ اضافی که خاموش شود، نفسی تازه برای زمین است.
خانه محیطزیست همافزایی انرژی و آب
یاور زمین باشیم، نه بارِ آن.
📡 @wesh_ir | سایت
🔰با بارو سفیر جدید محیط زیستی مشهد بیشتر آشنا شوید
💠شخصیت عروسکی «بارو» به عنوان سفیر جدید منابع طبیعی و آبخیزداری در مشهد رونمایی شده است. این شخصیت که نام آن مستقیماً از مأموریتهای تخصصی سازمان (بنیانهای آبخیزداری و رویش منابع طبیعی) الهام گرفته شده و نمادی از صیانت و پاسداری از عرصههای ملی است. این کاراکتر به عنوان تجلی عینی شعار راهبردی «نهال امید» که توسط مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله سیدمجتبی حسینی خامنهای تبیین شده، طراحی گردیده است.
🔷مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تأکید کردند که «بارو» از این پس به عنوان بازوی ترویجی سازمان، پیامآور امنیت زیستی و رویش ملی خواهد بود تا با زبان هنر، از فرسایش خاک و سرمایههای معنوی کشور جلوگیری کند.
🔷نمادسازی در حوزه محیطزیست و منابع طبیعی یکی از ابزارهای مهم برای تبدیل مفاهیم پیچیده علمی به پیامهای قابل درک برای جامعه است. مسائلی مانند حفاظت از خاک، آبخیزداری، مقابله با فرسایش و حفظ پوشش گیاهی، موضوعاتی تخصصی و بلندمدت هستند که اثرات آنها معمولاً در کوتاهمدت برای عموم مردم ملموس نیست. در چنین شرایطی، استفاده از نمادها و شخصیتهای هویتی میتواند این مفاهیم را سادهسازی کرده و آنها را به زبان قابل فهم برای اقشار مختلف جامعه، بهویژه کودکان و نوجوانان، ترجمه کند. نمادها در واقع پلی ارتباطی میان دانش تخصصی و افکار عمومی ایجاد میکنند و به انتقال پیامهای محیطزیستی در قالبی جذاب و ماندگار کمک میکنند.
📡@wesh_ir | سایت
یادداشت به قلم مجتبی رفیعی رئیس کمیته بهرهوری و تحول سازمانی خانه همافزایی انرژی و آب؛
🔰سرمایه انسانی؛ مزیت رقابتی پایدار سازمانها در عصر نوین مدیریت
💠ارزشمندترین دارایی هر سازمان؛ داراییای که نه در صورتهای مالی ثبت میشود و نه در قالب تجهیزات قابل اندازهگیری است، اما بیشترین نقش را در خلق ارزش، نوآوری و مزیت رقابتی پایدار ایفا میکند.
🔷سازمانهای پیشرو بهخوبی میدانند که سرمایهگذاری بر توسعه سرمایه انسانی، در واقع سرمایهگذاری بر تابآوری، پایداری و بهرهوری بلندمدت سازمان است و ایجاد سازمانهای یادگیرنده، توانمندسازی کارکنان، تقویت فرهنگ مشارکت و فراهم آوردن محیطی که در آن کرامت انسانی، خلاقیت و نوآوری مجال بروز یابد، از مهمترین پیشنیازهای این سرمایه گذاری مهم هستند.
🔷نگاه به مدیریت منابع انسانی نیز طی دهههای اخیر دستخوش دگرگونی عمیق شده است. آنچه روزگاری واحدی اداری و پشتیبان تلقی میشد، امروز به “شریک استراتژیک مدیریت ارشد” تبدیل شده است؛ شریکی که نقشی تعیینکننده در طراحی مسیر آینده سازمان، مدیریت استعدادها، توسعه قابلیتهای انسانی، پرورش رهبران آینده و شکلدهی به فرهنگ سازمانی ایفا میکند.
🔷در واقع واحد منابع انسانی دیگر صرفاً متولی امور اداری نیست، بلکه نگهبان و پرورشدهنده ارزشمندترین دارایی سازمان یعنی سرمایه انسانی است. در حوزههای حیاتی همچون آب و انرژی نیز، هرچند زیرساختها، منابع طبیعی و فناوریها اهمیت دارند، اما آنچه بهرهوری واقعی را رقم میزند، “سرمایه انسانی متخصص، آگاه و مسئولیتپذیر” است.
📡@wesh_ir | سایت
قوه مقننه بر مدار همافزایی؛
🔰بررسی چالشهای حکمرانی انرژی و آب در دیدار ستاد خانه همافزایی با دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس
💠اعضای ستاد «خانه همافزایی انرژی و آب» در نشستی با حضور دکتر میثم ظهوریان نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون اقتصادی، به بررسی مجموعهای از شبکه مسائل شرکتها و دستگاههای عضو جریان همافزایی، چالشهای حکمرانی در حوزه انرژی و آب، نحوه تخصیص منابع مالی، تابآوری زیرساختها و برخی مسائل سیاستگذاری مرتبط با این حوزه پرداختند.
💠این نشست با حضور اعضای ستاد خانه همافزایی انرژی و آب برگزار شد و محورهایی از جمله امنیت سایبری و پدافند غیرعامل، وضعیت پروژههای انتقال آب، نحوه هزینهکرد بودجههای مسئولیت اجتماعی شرکتها و دستگاههای زیرساختی، شفافیت مالی، همکاری با نهادهای پشتیبان تابآوری زیرساختها و همچنین چالشهای صنعت برق کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
📌دربارۀ محورهای این جلسه بیشتر بخوانید:
⭕️چالشهای حکمرانی، امنیت سایبری و پدافند غیرعامل در حوزه انرژی و آب
⭕️بررسی وضعیت پروژههای انتقال آب، مشکلات تأمین اعتبار و اولویتگذاری طرحهای زیرساختی
⭕️نقد و بازنگری در نحوه تخصیص و مدیریت بودجههای مسئولیتهای اجتماعی شرکتها و مراکز زیرساختی
⭕️ارتقای شفافیت مالی، مقابله با فساد و الزامات ایجاد سامانههای ثبت و انتشار اطلاعات
⭕️تابآوری زیرساختها و صنعت برق؛ همکاری با نهادهای پشتیبان، چالشهای مالی و مسائل مقرراتی
📡 @wesh_ir | سایت
پرونده ویژه از ابعاد تازهتری از شبکه پولشویی حوزه قاچاق سوخت؛
🔰دلار ارزان، تراول گران: ردِ قاچاق سوخت از کف صرافی تا قلب هرات
💠در روزهای اخیر بازار ارز ایران با پدیدهای مواجه شده که در نگاه نخست غیرمنطقی به نظر میرسد؛ فروش دلار با قیمتهایی تا ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان پایینتر از نرخ بازار آزاد، اما تنها در صورتی که خریدار بهای آن را با تراولچکهای ریالی پرداخت کند. در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد در محدوده ۱۵۰ هزار تومان قرار دارد، در برخی معاملات غیررسمی دلار با قیمتهایی حدود ۱۱۶ تا ۱۲۶ هزار تومان عرضه میشود. چنین فاصله قیمتی در یک بازار نسبتاً فشرده مانند بازار ارز ایران، بهطور طبیعی پرسشهایی جدی درباره منطق اقتصادی پشت این معاملات ایجاد کرده است. بررسیهای میدانی و گفتوگو با فعالان بازار نشان میدهد که پاسخ این معما نه در خود بازار ارز، بلکه در پیوندی پنهان میان شبکههای غیررسمی پولی، صرافیهای منطقهای و اقتصاد قاچاق سوخت قرار دارد.
🔷در ظاهر ماجرا، فروشندهای حاضر است دلار را با قیمتی بسیار پایینتر از نرخ رایج بازار عرضه کند. اما شرط معامله، دریافت تراولچکهای درشت ریالی است. همین شرط نشان میدهد که در این مبادله، هدف اصلی فروشنده در واقع بهدست آوردن تراول است، نه فروش ارز. در واقع فروشنده دلار را ارزان میفروشد تا تراول را گران بخرد. چنین رفتاری تنها زمانی منطقی است که تراول در جایی خارج از این معامله، ارزشی بیشتر از ارزش اسمی خود داشته باشد.
📡@wesh_ir | سایت