eitaa logo
انجمن مطالعات غرب‌شناسی قم
162 دنبال‌کننده
1 عکس
4 ویدیو
0 فایل
Association of Western Studies انجمن مطالعات غرب شناسی بنیادی (قم) ارتباط: @alirooholamin
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
‌ ‌ ‌ ‌ 📚 انجمن مطالعات غرب شناسی بنیادی شهر قم ‌ ‌ ‌ ‌
▪️تاریخ غربی را می‌توان تاریخ جدایی نظر و عمل دانست، مطلب این است که وقتی نظر و علم نظری به وجود آمد، تقابل نظر و عمل هم مورد پیدا کرد... ▪️ما در زمانه جدایی نظر و عمل هستیم. دائما دعوی می‌کنند که این عمل از آن نظر نتیجه می‌شود. نظمی که اکنون جهان در آن قرار گرفته است، به راه خود می‌رود نه اینکه تابع نظر و حرف این و آن باشد. این نظم، "نظم تکنیک" است و خدا می‌داند تا کی دوام خواهد داشت. ▪️اگر نسبت میان نظر و عمل به‌درستی درک نشود چه بسا که این گمان قوت بگیرد که با حرف می‌توان رفتار و کردار و زندگی مردمان را تغییر داد! 🌐 انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌ ‌ ‌
51.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ‌ 💠 دوره 🎙 استاد سید رسول فاطمی 🔸 جلسه اول 🗓 ۱۹ مهر ۱۴۰۲ 📍قم، مرکز تخصصی تمدن نوین اسلامی (انجمن مطالعات غرب شناسی) 📺 ویدئو با کیفیت بالا در آپارات: aparat.com/v/7gHoz ‌ ‌ 🌐 کانال انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌ ‌ ‌
70.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ‌ 💠 دوره 🎙 استاد سید رسول فاطمی 🔸 جلسه دوم 🗓 ۱۹ مهر ۱۴۰۲ 📍قم، مرکز تخصصی تمدن نوین اسلامی (انجمن مطالعات غرب شناسی) 📺 ویدئو با کیفیت بالا در آپارات: aparat.com/v/dwrjW ‌ ‌ 🌐 کانال انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌ ‌ ‌
68.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ‌ 💠 دوره 🎙 استاد سید رسول فاطمی 🔸 جلسه سوم 🗓 ۳ آبان ۱۴۰۲ 📍قم، مرکز تخصصی تمدن نوین اسلامی (انجمن مطالعات غرب شناسی) 📺 ویدئو با کیفیت بالا در آپارات: aparat.com/v/1zVa5 ‌ ‌ 🌐 کانال انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌ ‌ ‌
65.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ‌ 💠 دوره 🎙 استاد سید رسول فاطمی 🔸 جلسه چهارم 🗓 ۳ آبان ۱۴۰۲ 📍قم، مرکز تخصصی تمدن نوین اسلامی (انجمن مطالعات غرب شناسی) 📺 ویدئو با کیفیت بالا در آپارات: aparat.com/v/nOP8Y ‌ ‌ 🌐 کانال انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌ ‌ ‌
🔸 جلسات متن‌خوانی مقاله: 🔻 پرسش از تکنولوژی ✍🏻 اثر مارتین هایدگر 🎙باحضور استاد فاطمی (@sr_fatemy) 🗓 از ۲۸ بهمن‌ماه، هرهفته شنبه‌ها: ساعت اول (از ۱۴ تا ۱۵:۳۰) ساعت دوم (از ۱۵:۴۵ تا ۱۷) گفتگوی آزاد انجمن (از ۱۷:۱۵ تا اذان) 📍قم، خ عماریاسر، مسجد امام حسین علیه‌السلام، مَدرس شهید تقوی [مرکز تخصصی تمدن نوین اسلامی] 🔹موقعیت در نشان: https://nshn.ir/477bs-Noyxv2E1 [حضور برای عموم بلامانع است. در صورتی که قصد شرکت دارید جهت هماهنگی بیشتر به آی‌دی @alirooholamin اطلاع دهید] 🌐 کانال انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌ ‌ ‌
پ‌ن: باسلام طبق اطلاعیه جدید، تاریخ شروع جلسات به ۲۸ بهمن موکول شد...
؟ 🔸 برای ما طرح پرسش و تحقیق در نسبت با غرب متجدد، یک ضرورت است. این ضرورت چیست و ما چه نیازی داریم که تجدد را بشناسیم؟ 🔹 از چندین قرن پیش، آثار صنعتی و تولیدی و فرهنگی تجدد، ابتدا در صورت سلاح گرم و کالاهای مصرفی و سپس به‌تدریج به‌عنوان آرا و نظرها و حتی در مواردی به‌عنوان اصول و احکام شبه اعتقادی، به ما رسید و بعضی قواعد و احکام در میان ما، احیاناً صورت مسلمات پیدا کرده‌است. 🔸 امروز همه مردم جهان، با اصول و قواعد و رسوم غربی و شیوه زندگی جدید عمر می‌گذرانند. نظر در این‌جا صرفاً به فکر و فلسفه و علم نیست. 🔹 مردم جهان بیرون از جغرافیای تجدد، در نشست‌وبرخاست و خریدوفروش و رفت‌وآمد و به‌طورکلی در گذران زندگی، فرنگی‌مآب شده‌اند و این فرنگی‌مآب شدن، اختصاص به گروه خاص ندارد و از این حیث، پیر و جوان، زن و مرد، دانا و نادان، متدین و لاابالی به دین و حتی شهری و روستا دایی با هم تفاوت چندانی ندارند. 🔸 این فرنگی‌مآب شدن، به‌خصوص در ابتدا، از روی اختیار و با آگاهی نبوده و به‌تدریج و خودبه‌خود صورت‌گرفته است. 🌐 کانال انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌ ‌ ‌
؟ 🔸 وقتی نظم تجدد در اروپا برقرار شد، نه‌فقط جهان و جهانیان را متوجه خود کرد، بلکه نیروی گسترشی که در آن بود، آن را به همه‌جا در سراسر روی زمین برد 🔹 و گرچه جزئیات افکار و آراء اش مورد قبول قرار نگرفت، اصول و مبادی اش، نه‌فقط در نزد اهل فضل و دانش و سیاست مقبول افتاد، بلکه اصل غالب و حاکم شد. 🔸 اصل "پیشرفت و تکامل" را همه پذیرفتند. این قول و رأی هم که "آدمی می‌تواند جهان را تغییر دهد و باید تغییر دهد"، یعنی اصل سوبژکتیویته (خودبنیادی بشر) بی‌چون‌وچرا پذیرفته شد. 🔹 مشکلی که پیش آمد، آشفتگی و پریشانی در روح و فکر و عمل بود. مردمی که به آداب و سنن خود اعتقاد داشتند و به آن عمل می‌کردند، اصولی را پذیرفته‌اند که اقتضاهای دیگر داشت. 🔸 آدمیان بر وفق اصولی که دارند، عمل می‌کنند. قواعد و رسوم هم همه به اصول بازمی‌گردند، اما وضعی پیش آمد که آن قواعد و رسوم با اصول و مبادی ناسازگار شده‌اند. 🔹 در این وضع، یا می‌بایست بی این‌که رسوم و اعتقادات خود را ترک کنند، قواعد و رسوم متناسب با اصول جدید را بپذیرند و البته به روی خود نیاورند که چه کرده‌اند، یا اختلاف در فروع و آداب را بزرگ جلوه دهند و در تشدید آن بکوشند و احیاناً کل تجدد را نفی کنند. 🌐 کانال انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌ ‌ ‌
؟ 🔸 همه مردم جهان در سراسر روی زمین تفوق تجدد را پذیرفته‌اند و زندگی خود را با پیروی از آن می‌گذرانند. 🔹 البته وجوهی از فرهنگ‌های ملی و حزبی و منطقه‌ای و دینی هم در جای‌جای جهان وجود دارند اما این فرهنگ‌ها گرچه آداب‌ورسوم دائم و ثابت مردمان هستند، در نظام زندگی و گذران امورشان چندان اثر ندارند 🔸 و اثری که گاهی برای آن‌ها قائل‌اند، اثر معنوی است نه این‌که با آن مسئله‌ای حل و مشکل رفع شود. 🌐 کانال انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌ ‌ ‌
👥 📗 🌀 ‌ ‌ ‌ ‌ 🔻 برخی از مباحثی که محور گفتگوی انجمن مطالعات غرب‌شناسی در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ قرار گرفت: 🔸 چرا باید کتاب "گسست تاریخی و شرق شناسی" را بخوانیم؟ 🔹 جنس حرف این کتاب به گونه‌ای است که نمی‌توان به آن بی‌اعتنائی کرد. 🔸 توجه به گسست تاریخی و اورینتالیسم چه ضرورتی برای طلاب علوم دینی دارد؟ 🔹 نگاه رایج به سنت با تلقی بزرگان قدیم مثل شیخ انصاری تفاوت بنیادی دارد. 🔸 مرحوم نائینی و تجددمآبی زمان مشروطه. 🔹 گسست تاریخی یعنی تاریخ بشر روی خط مستقیم سیر نکرده و در زمان‌هایی تغییر و گشتی در مسیر و جهت سیر آن روی داده و راه و مقصد زندگی تغییر کرده‌است، بی‌آن‌که رشته ارتباط با گذشته به‌کلی قطع شده باشد. 🔸 یکی از اصول تجدد این است که تاریخ راه خطی می‌نگرد و خود را کمال مطلق تاریخ می‌داند. 🔹 در مقابل نگاه خطی، نگاه ادواری به تاریخ قرار دارد. 🔸 گسست تاریخی ما در زمان مشروطه آغاز شد. 🔹 عدم اعتناء به مسئله گسست تاریخی از آن روست که فهم زمان، آن را برنمی‌تابد. 🔸 فهم مشهور زمان «امروز» را کمال دیروز و نه روزی غیر از آن می‌داند. 🔹 امروزه ملاک حق و اعتبار، معلومات همگانی است. 🔸 امروزه آسان بودند و مقبول همگان قرار گرفتن یکی از شرایط صحت و درستی قضایا شده‌است. 🔹 درباره کتاب شرق‌شناسی ادوارد سعید. 🔸 شرق‌شناسی، شناخت شرق نیست. 🔹 شرق‌شناسی ترجمه نامناسبی از لفظ اورینتالیسم است. 🔸 اروپای جدید، تلقی خاص خود از جهان غیرغربی و شیوه‌ی نگاه خود به جهان قدیم را اورینتالیسم خوانده‌است. 🔹 اورینتالیسم حاصل یک کنجکاوی برای شناخت شرق نبوده است. 🔸 اصل بنیادی اورینتالیسم، تفکیک و انتزاع شرق از تاریخ جهان و قرار دادن آن در حاشیه‌ی تاریخ و بردنش به موزه و کتابخانه‌های اروپا بوده‌است. 🔹 ما به گذشته خود و اشیاء و امور گذشته و مخصوصاً به آینده با عینک اورینتالیسم می‌نگریم. 🔸 ما تاریخ را براساس موازین و اصول اورینتالیسم درک می‌کنیم. 🔹 اورینتالیسم میزان فهم و درک ما از گذشته شده‌است. 🔸 اورینتالیسم تلقی موجود از جهان و انسان را درک درست و مطلق انگاشته و گذشته‌ی ما را در نظرمان مرحله نقص تاریخ و زمان جلوه داده‌است. 🔹 ضرورت پیمودن راه توسعه. 🔸 عدم تقدم توسعه سیاسی. 🔹 حضور سنت در جهان ما به این نیست که صرفا محتوای دینی بگوئیم. مساله ما بیش از آنکه محتوایی باشد، فُرمی است. 🔸 نگاه تاریخی داشتن به متفکران غربی مثل کانت و دکارت و در مقابل، رهایی از نسبت درست و غلط. 🌐 کانال انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 📗 مقاله هایدگر (ترجمه شاپور اعتماد) را از طریق لینک زیر تهیه نمائید: noormags.ir/view/fa/articlepage/30057 ‌ ‌ ‌ ‌
🔸 در این مطلب تردید نیست که علم و تکنولوژی از غنائم و آثار بزرگ تاریخ تجددند اما آن‌ها یکسره حسن و کمال نیستند و نباید غایت وجود انسان دانسته شوند. 🔹 علم و تکنولوژی شأنی از تمدن جدیدند که به صلاح و اخلاق و آینده‌ی بشر کاری ندارند و به سوی مقصدی که هیچ‌کس نمی‌داند کجاست می‌روند و آدمی را نیز با خود می‌برند. 🌐 کانال انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌ ‌ ‌
🔸 جلسات متن‌خوانی مقاله: 🔻 پرسش از تکنولوژی ✍🏻 اثر مارتین هایدگر 🎙باحضور استاد فاطمی (@sr_fatemy) 🗓 هرهفته شنبه‌ها: ساعت اول (از ۱۴ تا ۱۵:۳۰) ساعت دوم (از ۱۵:۴۵ تا ۱۷) 📍قم، خ عماریاسر، مسجد امام حسین علیه‌السلام، مَدرس شهید تقوی 🔹موقعیت در نشان: https://nshn.ir/477bs-Noyxv2E1 🌐 کانال انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 💠 جلسات ۵ تا ۱۰ دوره منتشر شد... 🎙 استاد سید رسول فاطمی ▪️جلسه پنجم: 🔺 aparat.com/v/jFKZx ▪️جلسه ششم: 🔺 aparat.com/v/DTiOW ▪️جلسه هفتم: 🔺 aparat.com/v/a9Qtz ▪️جلسه هشتم: 🔺 aparat.com/v/xz97o ▪️جلسه نهم: 🔺 aparat.com/v/anjL1 ▪️جلسه دهم: 🔺 aparat.com/v/GdlHw ‌ ‌ ‌ ‌(پ‌ن: جلسات ۱ تا ۴ قبلا در کانال بارگزاری شده بود/مجموع جلسات ۲۰ تاست که مابقی به‌زودی بارگزاری می‌شود) لیست پخش جلسات در آپارات: aparat.com/playlist/8744909 ‌ ‌ 🌐 کانال انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ▪️ کسانی که بار امانت دین و ادای رسالت‌های الهی را می‌خواهند به دوش بکشند، از جهتی باید مأنوس و آشنا با آثار دینی و میراث گذشتگان باشند و از جهتی آگاه و بصیر نسبت به جهان خود و انسانی که می‌خواهند با او سخن بگویند... ▪️ از همین روست که شناخت دنیای امروز و جهان متجدد امری تشریفاتی و زائد بر وظایف طلبگی نیست، بلکه هر تلاشی برای احیای دین، بدون این شناخت ناتمام و ابتر خواهند ماند... ▪️ جلسات متن‌خوانی و گفت‌و‌گوهای ما، تلاشی است برای درک جهانی که در آن زندگی می‌کنیم به این امید که بتوانیم نسبت به تاریخ خود، آگاه شویم که فرمود: العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس 🌐 کانال انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 گزیده‌هایی از متن مقاله دکتر داوری که در گعده مباحثه انجمن غرب‌شناسی (مورخ ۱۶ اردیبهشت) محور گفتگو قرار گرفت: ‌ ‌ ▪️ ۱) اگر قدری با تفکر هایدگر انس داشته باشیم شاید به احوالی برسیم که در آن، مرگ حاضر باشد و در آن حال با مرگ هم انس پیدا کنیم و مرگ دیگر تصور مرگ نباشد، بلکه خود را افتاده در عدم یا محفوف به مرگ و عدم بیابیم. ‌ ‌ ▪️ ۲) مرگ چیزی نیست که پس‌از گذشت مدتی از زمان، عارض وجود و زندگی شود. این نحوه تلقی از مرگ در حقیقت عین غفلت است و البته بشر به این غفلت نیاز دارد و حتی مقتضای ذات و وجود اوست. البته تصور نباید کرد که هایدگر مبشر مرگ اندیشی است و توصیه گریز از این غفلت می‌کند و ما را به پیروی از خود می‌خواند. آن‌چه او در این باب می‌گوید این است که تاریخ بشر بدون مرگ آگاهی که منفک از تفکر حقیقی نیست متحقق نمی‌شود. ▪️ ‌۳) مرگ چیزی نیست که پس‌از گذشت مدتی از زمان، عارض وجود و زندگی شود. این نحوه تلقی از مرگ در حقیقت عین غفلت است و البته بشر به این غفلت نیاز دارد و حتی مقتضای ذات و وجود اوست. البته تصور نباید کرد که هایدگر مبشر مرگ اندیشی است و توصیه گریز از این غفلت می‌کند و ما را به پیروی از خود می‌خواند. آن‌چه او در این باب می‌گوید این است که تاریخ بشر بدون مرگ آگاهی که منفک که از تفکر حقیقی نیست متحقق نمی‌شود. ‌ ‌ ▪️ ۴) بشر موجودی است که تعلق به مرگ دارد و مرگ در تمام شئون و اطوار زندگی او حاضر است. انسان عین مرگ است و اگر عدم مأخوذ در ذات او نبود، آزادی هم‌معنا نداشت. ‌ ▪️ ۵) به‌نظر هایدگر، متفکر حقیقی شخصیت (به‌معنای متداول در روان‌شناسی و در افواه عام) ندارد. شخصیت، قبول رفتار و رویه مقبول قوم و اتخاذ تدابیر و اقوال با متابعت از ارزش‌های متداول یا رد و تعدیل بعضی از ارزش‌ها است. به این معنی، شخصیت حجاب تفکر است. آن را که به تفکر می‌خوانند، از قیود و اضافات و تعلقات، و مِن‌جمله از شخصیت خلاص می‌شود (هرچند که شخصیت دیگران هم از اوست). ولی آثار این خلاصی و آزادگی در زندگی عادی او می‌ماند. یعنی از تعلقاتی که دیگران دارند آزاد است که گاهی این ترک تعلق را حمل بر بی‌قیدی و آداب نشناسی و بی‌ادبی می‌کنند. معذالک رفتار و زندگی عادی متفکر، نتیجه اقوال و تفکر او نیست. 🌐 کانال انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌ ‌ ‌
شهادتت مبارک...
🔸 جلسات متن‌خوانی مقاله: 🔻 پرسش از تکنولوژی ✍🏻 اثر مارتین هایدگر 🎙باحضور استاد فاطمی (@sr_fatemy) 🗓 هرهفته شنبه‌ها: ساعت اول (از ۱۴ تا ۱۵:۳۰) ساعت دوم (از ۱۵:۴۵ تا ۱۷) 📍قم، خ عماریاسر، مسجد امام حسین علیه‌السلام، مَدرس شهید تقوی 🔹موقعیت در نشان: https://nshn.ir/477bs-Noyxv2E1 🌐 کانال انجمن مطالعات «غرب‌شناسی» قم: 🔘 @west_studies ‌ ‌ ‌ ‌