#اطلاعیه #کلاس_آزاد
🔸 جلسات متنخوانی مقاله:
🔻 پرسش از تکنولوژی
✍🏻 اثر مارتین هایدگر
🎙باحضور استاد فاطمی (@sr_fatemy)
🗓 از ۲۸ بهمنماه، هرهفته شنبهها:
ساعت اول (از ۱۴ تا ۱۵:۳۰)
ساعت دوم (از ۱۵:۴۵ تا ۱۷)
گفتگوی آزاد انجمن (از ۱۷:۱۵ تا اذان)
📍قم، خ عماریاسر، مسجد امام حسین علیهالسلام، مَدرس شهید تقوی [مرکز تخصصی تمدن نوین اسلامی]
🔹موقعیت در نشان:
https://nshn.ir/477bs-Noyxv2E1
[حضور برای عموم بلامانع است. در صورتی که قصد شرکت دارید جهت هماهنگی بیشتر به آیدی @alirooholamin اطلاع دهید]
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies
انجمن مطالعات غربشناسی قم
#اطلاعیه #کلاس_آزاد 🔸 جلسات متنخوانی مقاله: 🔻 پرسش از تکنولوژی ✍🏻 اثر مارتین هایدگر 🎙باحضور است
پن: باسلام طبق اطلاعیه جدید، تاریخ شروع جلسات به ۲۸ بهمن موکول شد...
#چرا_غرب_شناسی؟
🔸 برای ما طرح پرسش و تحقیق در نسبت با غرب متجدد، یک ضرورت است. این ضرورت چیست و ما چه نیازی داریم که تجدد را بشناسیم؟
🔹 از چندین قرن پیش، آثار صنعتی و تولیدی و فرهنگی تجدد، ابتدا در صورت سلاح گرم و کالاهای مصرفی و سپس بهتدریج بهعنوان آرا و نظرها و حتی در مواردی بهعنوان اصول و احکام شبه اعتقادی، به ما رسید و بعضی قواعد و احکام در میان ما، احیاناً صورت مسلمات پیدا کردهاست.
🔸 امروز همه مردم جهان، با اصول و قواعد و رسوم غربی و شیوه زندگی جدید عمر میگذرانند. نظر در اینجا صرفاً به فکر و فلسفه و علم نیست.
🔹 مردم جهان بیرون از جغرافیای تجدد، در نشستوبرخاست و خریدوفروش و رفتوآمد و بهطورکلی در گذران زندگی، فرنگیمآب شدهاند و این فرنگیمآب شدن، اختصاص به گروه خاص ندارد و از این حیث، پیر و جوان، زن و مرد، دانا و نادان، متدین و لاابالی به دین و حتی شهری و روستا دایی با هم تفاوت چندانی ندارند.
🔸 این فرنگیمآب شدن، بهخصوص در ابتدا، از روی اختیار و با آگاهی نبوده و بهتدریج و خودبهخود صورتگرفته است.
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies
#چرا_غرب_شناسی؟
🔸 وقتی نظم تجدد در اروپا برقرار شد، نهفقط جهان و جهانیان را متوجه خود کرد، بلکه نیروی گسترشی که در آن بود، آن را به همهجا در سراسر روی زمین برد
🔹 و گرچه جزئیات افکار و آراء اش مورد قبول قرار نگرفت، اصول و مبادی اش، نهفقط در نزد اهل فضل و دانش و سیاست مقبول افتاد، بلکه اصل غالب و حاکم شد.
🔸 اصل "پیشرفت و تکامل" را همه پذیرفتند. این قول و رأی هم که "آدمی میتواند جهان را تغییر دهد و باید تغییر دهد"، یعنی اصل سوبژکتیویته (خودبنیادی بشر) بیچونوچرا پذیرفته شد.
🔹 مشکلی که پیش آمد، آشفتگی و پریشانی در روح و فکر و عمل بود. مردمی که به آداب و سنن خود اعتقاد داشتند و به آن عمل میکردند، اصولی را پذیرفتهاند که اقتضاهای دیگر داشت.
🔸 آدمیان بر وفق اصولی که دارند، عمل میکنند. قواعد و رسوم هم همه به اصول بازمیگردند، اما وضعی پیش آمد که آن قواعد و رسوم با اصول و مبادی ناسازگار شدهاند.
🔹 در این وضع، یا میبایست بی اینکه رسوم و اعتقادات خود را ترک کنند، قواعد و رسوم متناسب با اصول جدید را بپذیرند و البته به روی خود نیاورند که چه کردهاند، یا اختلاف در فروع و آداب را بزرگ جلوه دهند و در تشدید آن بکوشند و احیاناً کل تجدد را نفی کنند.
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies
#چرا_غرب_شناسی؟
🔸 همه مردم جهان در سراسر روی زمین تفوق تجدد را پذیرفتهاند و زندگی خود را با پیروی از آن میگذرانند.
🔹 البته وجوهی از فرهنگهای ملی و حزبی و منطقهای و دینی هم در جایجای جهان وجود دارند اما این فرهنگها گرچه آدابورسوم دائم و ثابت مردمان هستند، در نظام زندگی و گذران امورشان چندان اثر ندارند
🔸 و اثری که گاهی برای آنها قائلاند، اثر معنوی است نه اینکه با آن مسئلهای حل و مشکل رفع شود.
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies
👥 #گعدههای_انجمن
📗 #متنخوانی
🌀 #گسست_تاریخی_و_شرقشناسی
🔻 برخی از مباحثی که محور گفتگوی انجمن مطالعات غربشناسی در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ قرار گرفت:
🔸 چرا باید کتاب "گسست تاریخی و شرق شناسی" را بخوانیم؟
🔹 جنس حرف این کتاب به گونهای است که نمیتوان به آن بیاعتنائی کرد.
🔸 توجه به گسست تاریخی و اورینتالیسم چه ضرورتی برای طلاب علوم دینی دارد؟
🔹 نگاه رایج به سنت با تلقی بزرگان قدیم مثل شیخ انصاری تفاوت بنیادی دارد.
🔸 مرحوم نائینی و تجددمآبی زمان مشروطه.
🔹 گسست تاریخی یعنی تاریخ بشر روی خط مستقیم سیر نکرده و در زمانهایی تغییر و گشتی در مسیر و جهت سیر آن روی داده و راه و مقصد زندگی تغییر کردهاست، بیآنکه رشته ارتباط با گذشته بهکلی قطع شده باشد.
🔸 یکی از اصول تجدد این است که تاریخ راه خطی مینگرد و خود را کمال مطلق تاریخ میداند.
🔹 در مقابل نگاه خطی، نگاه ادواری به تاریخ قرار دارد.
🔸 گسست تاریخی ما در زمان مشروطه آغاز شد.
🔹 عدم اعتناء به مسئله گسست تاریخی از آن روست که فهم زمان، آن را برنمیتابد.
🔸 فهم مشهور زمان «امروز» را کمال دیروز و نه روزی غیر از آن میداند.
🔹 امروزه ملاک حق و اعتبار، معلومات همگانی است.
🔸 امروزه آسان بودند و مقبول همگان قرار گرفتن یکی از شرایط صحت و درستی قضایا شدهاست.
🔹 درباره کتاب شرقشناسی ادوارد سعید.
🔸 شرقشناسی، شناخت شرق نیست.
🔹 شرقشناسی ترجمه نامناسبی از لفظ اورینتالیسم است.
🔸 اروپای جدید، تلقی خاص خود از جهان غیرغربی و شیوهی نگاه خود به جهان قدیم را اورینتالیسم خواندهاست.
🔹 اورینتالیسم حاصل یک کنجکاوی برای شناخت شرق نبوده است.
🔸 اصل بنیادی اورینتالیسم، تفکیک و انتزاع شرق از تاریخ جهان و قرار دادن آن در حاشیهی تاریخ و بردنش به موزه و کتابخانههای اروپا بودهاست.
🔹 ما به گذشته خود و اشیاء و امور گذشته و مخصوصاً به آینده با عینک اورینتالیسم مینگریم.
🔸 ما تاریخ را براساس موازین و اصول اورینتالیسم درک میکنیم.
🔹 اورینتالیسم میزان فهم و درک ما از گذشته شدهاست.
🔸 اورینتالیسم تلقی موجود از جهان و انسان را درک درست و مطلق انگاشته و گذشتهی ما را در نظرمان مرحله نقص تاریخ و زمان جلوه دادهاست.
🔹 ضرورت پیمودن راه توسعه.
🔸 عدم تقدم توسعه سیاسی.
🔹 حضور سنت در جهان ما به این نیست که صرفا محتوای دینی بگوئیم. مساله ما بیش از آنکه محتوایی باشد، فُرمی است.
🔸 نگاه تاریخی داشتن به متفکران غربی مثل کانت و دکارت و در مقابل، رهایی از نسبت درست و غلط.
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies
📗 مقاله #پرسش_از_تکنولوژی هایدگر (ترجمه شاپور اعتماد) را از طریق لینک زیر تهیه نمائید:
noormags.ir/view/fa/articlepage/30057
#غرب_شناسی
🔸 در این مطلب تردید نیست که علم و تکنولوژی از غنائم و آثار بزرگ تاریخ تجددند اما آنها یکسره حسن و کمال نیستند و نباید غایت وجود انسان دانسته شوند.
🔹 علم و تکنولوژی شأنی از تمدن جدیدند که به صلاح و اخلاق و آیندهی بشر کاری ندارند و به سوی مقصدی که هیچکس نمیداند کجاست میروند و آدمی را نیز با خود میبرند.
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies
#اطلاعیه #کلاس_آزاد
🔸 جلسات متنخوانی مقاله:
🔻 پرسش از تکنولوژی
✍🏻 اثر مارتین هایدگر
🎙باحضور استاد فاطمی (@sr_fatemy)
🗓 هرهفته شنبهها:
ساعت اول (از ۱۴ تا ۱۵:۳۰)
ساعت دوم (از ۱۵:۴۵ تا ۱۷)
📍قم، خ عماریاسر، مسجد امام حسین علیهالسلام، مَدرس شهید تقوی
🔹موقعیت در نشان:
https://nshn.ir/477bs-Noyxv2E1
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies
💠 جلسات ۵ تا ۱۰ دوره #غرب_شناسی منتشر شد...
🎙 استاد سید رسول فاطمی
▪️جلسه پنجم:
🔺 aparat.com/v/jFKZx
▪️جلسه ششم:
🔺 aparat.com/v/DTiOW
▪️جلسه هفتم:
🔺 aparat.com/v/a9Qtz
▪️جلسه هشتم:
🔺 aparat.com/v/xz97o
▪️جلسه نهم:
🔺 aparat.com/v/anjL1
▪️جلسه دهم:
🔺 aparat.com/v/GdlHw
(پن: جلسات ۱ تا ۴ قبلا در کانال بارگزاری شده بود/مجموع جلسات ۲۰ تاست که مابقی بهزودی بارگزاری میشود)
لیست پخش جلسات در آپارات:
aparat.com/playlist/8744909
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies
▪️ کسانی که بار امانت دین و ادای رسالتهای الهی را میخواهند به دوش بکشند، از جهتی باید مأنوس و آشنا با آثار دینی و میراث گذشتگان باشند و از جهتی آگاه و بصیر نسبت به جهان خود و انسانی که میخواهند با او سخن بگویند...
▪️ از همین روست که شناخت دنیای امروز و جهان متجدد امری تشریفاتی و زائد بر وظایف طلبگی نیست، بلکه هر تلاشی برای احیای دین، بدون این شناخت ناتمام و ابتر خواهند ماند...
▪️ جلسات متنخوانی و گفتوگوهای ما، تلاشی است برای درک جهانی که در آن زندگی میکنیم به این امید که بتوانیم نسبت به تاریخ خود، آگاه شویم که فرمود:
العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies
🔻 گزیدههایی از متن مقاله دکتر داوری که در گعده مباحثه انجمن غربشناسی (مورخ ۱۶ اردیبهشت) محور گفتگو قرار گرفت:
▪️ ۱) اگر قدری با تفکر هایدگر انس داشته باشیم شاید به احوالی برسیم که در آن، مرگ حاضر باشد و در آن حال با مرگ هم انس پیدا کنیم و مرگ دیگر تصور مرگ نباشد، بلکه خود را افتاده در عدم یا محفوف به مرگ و عدم بیابیم.
▪️ ۲) مرگ چیزی نیست که پساز گذشت مدتی از زمان، عارض وجود و زندگی شود. این نحوه تلقی از مرگ در حقیقت عین غفلت است و البته بشر به این غفلت نیاز دارد و حتی مقتضای ذات و وجود اوست. البته تصور نباید کرد که هایدگر مبشر مرگ اندیشی است و توصیه گریز از این غفلت میکند و ما را به پیروی از خود میخواند. آنچه او در این باب میگوید این است که تاریخ بشر بدون مرگ آگاهی که منفک از تفکر حقیقی نیست متحقق نمیشود.
▪️ ۳) مرگ چیزی نیست که پساز گذشت مدتی از زمان، عارض وجود و زندگی شود. این نحوه تلقی از مرگ در حقیقت عین غفلت است و البته بشر به این غفلت نیاز دارد و حتی مقتضای ذات و وجود اوست. البته تصور نباید کرد که هایدگر مبشر مرگ اندیشی است و توصیه گریز از این غفلت میکند و ما را به پیروی از خود میخواند. آنچه او در این باب میگوید این است که تاریخ بشر بدون مرگ آگاهی که منفک که از تفکر حقیقی نیست متحقق نمیشود.
▪️ ۴) بشر موجودی است که تعلق به مرگ دارد و مرگ در تمام شئون و اطوار زندگی او حاضر است. انسان عین مرگ است و اگر عدم مأخوذ در ذات او نبود، آزادی هممعنا نداشت.
▪️ ۵) بهنظر هایدگر، متفکر حقیقی شخصیت (بهمعنای متداول در روانشناسی و در افواه عام) ندارد. شخصیت، قبول رفتار و رویه مقبول قوم و اتخاذ تدابیر و اقوال با متابعت از ارزشهای متداول یا رد و تعدیل بعضی از ارزشها است. به این معنی، شخصیت حجاب تفکر است. آن را که به تفکر میخوانند، از قیود و اضافات و تعلقات، و مِنجمله از شخصیت خلاص میشود (هرچند که شخصیت دیگران هم از اوست). ولی آثار این خلاصی و آزادگی در زندگی عادی او میماند. یعنی از تعلقاتی که دیگران دارند آزاد است که گاهی این ترک تعلق را حمل بر بیقیدی و آداب نشناسی و بیادبی میکنند. معذالک رفتار و زندگی عادی متفکر، نتیجه اقوال و تفکر او نیست.
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies
#اطلاعیه #کلاس_آزاد
🔸 جلسات متنخوانی مقاله:
🔻 پرسش از تکنولوژی
✍🏻 اثر مارتین هایدگر
🎙باحضور استاد فاطمی (@sr_fatemy)
🗓 هرهفته شنبهها:
ساعت اول (از ۱۴ تا ۱۵:۳۰)
ساعت دوم (از ۱۵:۴۵ تا ۱۷)
📍قم، خ عماریاسر، مسجد امام حسین علیهالسلام، مَدرس شهید تقوی
🔹موقعیت در نشان:
https://nshn.ir/477bs-Noyxv2E1
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies