💠 جلسات ۵ تا ۱۰ دوره #غرب_شناسی منتشر شد...
🎙 استاد سید رسول فاطمی
▪️جلسه پنجم:
🔺 aparat.com/v/jFKZx
▪️جلسه ششم:
🔺 aparat.com/v/DTiOW
▪️جلسه هفتم:
🔺 aparat.com/v/a9Qtz
▪️جلسه هشتم:
🔺 aparat.com/v/xz97o
▪️جلسه نهم:
🔺 aparat.com/v/anjL1
▪️جلسه دهم:
🔺 aparat.com/v/GdlHw
(پن: جلسات ۱ تا ۴ قبلا در کانال بارگزاری شده بود/مجموع جلسات ۲۰ تاست که مابقی بهزودی بارگزاری میشود)
لیست پخش جلسات در آپارات:
aparat.com/playlist/8744909
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies
▪️ کسانی که بار امانت دین و ادای رسالتهای الهی را میخواهند به دوش بکشند، از جهتی باید مأنوس و آشنا با آثار دینی و میراث گذشتگان باشند و از جهتی آگاه و بصیر نسبت به جهان خود و انسانی که میخواهند با او سخن بگویند...
▪️ از همین روست که شناخت دنیای امروز و جهان متجدد امری تشریفاتی و زائد بر وظایف طلبگی نیست، بلکه هر تلاشی برای احیای دین، بدون این شناخت ناتمام و ابتر خواهند ماند...
▪️ جلسات متنخوانی و گفتوگوهای ما، تلاشی است برای درک جهانی که در آن زندگی میکنیم به این امید که بتوانیم نسبت به تاریخ خود، آگاه شویم که فرمود:
العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies
🔻 گزیدههایی از متن مقاله دکتر داوری که در گعده مباحثه انجمن غربشناسی (مورخ ۱۶ اردیبهشت) محور گفتگو قرار گرفت:
▪️ ۱) اگر قدری با تفکر هایدگر انس داشته باشیم شاید به احوالی برسیم که در آن، مرگ حاضر باشد و در آن حال با مرگ هم انس پیدا کنیم و مرگ دیگر تصور مرگ نباشد، بلکه خود را افتاده در عدم یا محفوف به مرگ و عدم بیابیم.
▪️ ۲) مرگ چیزی نیست که پساز گذشت مدتی از زمان، عارض وجود و زندگی شود. این نحوه تلقی از مرگ در حقیقت عین غفلت است و البته بشر به این غفلت نیاز دارد و حتی مقتضای ذات و وجود اوست. البته تصور نباید کرد که هایدگر مبشر مرگ اندیشی است و توصیه گریز از این غفلت میکند و ما را به پیروی از خود میخواند. آنچه او در این باب میگوید این است که تاریخ بشر بدون مرگ آگاهی که منفک از تفکر حقیقی نیست متحقق نمیشود.
▪️ ۳) مرگ چیزی نیست که پساز گذشت مدتی از زمان، عارض وجود و زندگی شود. این نحوه تلقی از مرگ در حقیقت عین غفلت است و البته بشر به این غفلت نیاز دارد و حتی مقتضای ذات و وجود اوست. البته تصور نباید کرد که هایدگر مبشر مرگ اندیشی است و توصیه گریز از این غفلت میکند و ما را به پیروی از خود میخواند. آنچه او در این باب میگوید این است که تاریخ بشر بدون مرگ آگاهی که منفک که از تفکر حقیقی نیست متحقق نمیشود.
▪️ ۴) بشر موجودی است که تعلق به مرگ دارد و مرگ در تمام شئون و اطوار زندگی او حاضر است. انسان عین مرگ است و اگر عدم مأخوذ در ذات او نبود، آزادی هممعنا نداشت.
▪️ ۵) بهنظر هایدگر، متفکر حقیقی شخصیت (بهمعنای متداول در روانشناسی و در افواه عام) ندارد. شخصیت، قبول رفتار و رویه مقبول قوم و اتخاذ تدابیر و اقوال با متابعت از ارزشهای متداول یا رد و تعدیل بعضی از ارزشها است. به این معنی، شخصیت حجاب تفکر است. آن را که به تفکر میخوانند، از قیود و اضافات و تعلقات، و مِنجمله از شخصیت خلاص میشود (هرچند که شخصیت دیگران هم از اوست). ولی آثار این خلاصی و آزادگی در زندگی عادی او میماند. یعنی از تعلقاتی که دیگران دارند آزاد است که گاهی این ترک تعلق را حمل بر بیقیدی و آداب نشناسی و بیادبی میکنند. معذالک رفتار و زندگی عادی متفکر، نتیجه اقوال و تفکر او نیست.
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies
#اطلاعیه #کلاس_آزاد
🔸 جلسات متنخوانی مقاله:
🔻 پرسش از تکنولوژی
✍🏻 اثر مارتین هایدگر
🎙باحضور استاد فاطمی (@sr_fatemy)
🗓 هرهفته شنبهها:
ساعت اول (از ۱۴ تا ۱۵:۳۰)
ساعت دوم (از ۱۵:۴۵ تا ۱۷)
📍قم، خ عماریاسر، مسجد امام حسین علیهالسلام، مَدرس شهید تقوی
🔹موقعیت در نشان:
https://nshn.ir/477bs-Noyxv2E1
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies