دیالکتیک علم و عرفان ناب
🔮🎷استرسهای ما ناشی از این است که ذهنمان سراغ «سوءظن به خدا» میرود 🔑اگر میخواهی از زندگیات لذّت ک
چندین مرتبه خوانده شود تا به عمل درآید.
ان شاء الله🙏💐
اشاره به تجلی قهاری الهی ست👌⭐️
✨تغییر کنید تا اطرافیان شما هم افراد دیگری شوند!
"یونگ "معتقد است افرادی که در اطراف ما هستند به صورت اتفاقی در کنار ما قرار نگرفتهاند بلکه به دلیل تشابه یا نقطه اشتراک خاصی جذب ما شدهاند.
بنابراين قبل اینکه در جستجوی تغییر در دیگران باشید باید به فکر تغییر خودتان باشید! رفتار دیگران با ما قبل اینکه به دیگران بستگی داشته باشد به نگاه خودمان به خود بستگی دارد!
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷برهوای نفست غلبه کن❗️
✍زندگی سالم مال کسی است که بتواند بر هوای نفس خود غلبه کند.
یعنی ورزش و تمرین خویشتن داری
————————————————
🌻 أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اِتَّخَذَ إِلٰهَهُ هَوٰاهُ وَ أَضَلَّهُ اَللّٰهُ عَلىٰ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلىٰ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلىٰ بَصَرِهِ غِشٰاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اَللّٰهِ أَ فَلاٰ تَذَكَّرُونَ ﴿الجاثية، 23﴾🌻
🔑آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش قرار داده و خداوند او را با آگاهی (بر اینکه شایسته هدایت نیست) گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مُهر زده و بر چشمش پردهای افکنده است؟! با این حال چه کسی میتواند غیر از خدا او را هدایت کند؟! آیا متذکّر نمیشوید؟!
علمی عرفانی👇
@wittj2
هدایت شده از عـرفان و حـڪمت
🔴زیبای سخن از حقیقت انتظار و ظهور در کلام #علامه_حسن_زاده_املی
🔸یکی از بطون معانی #ظهور آن است که #واجبات را انجام دهی
🔸و از #محرمات اجتناب کنی
🔸 و #کسب_حلال داشته باشی
🔸 و سیما و چهره #انسانی ظاهری در مرد را با #محاسن و در #زن را با #چادر حضرت فاطمه علیها السلام حفظ کنی تا به صورت انسانی #محشور شوی
🔸و با خلق محبوبت دلسوز و مهربان باشی و مقدس عاقل باشی که سخریه مردم نشوی.
🔹 #آزاده باش و #دلداده باش
🔹 #فرزانه باش و جان #باخته باش
🔹با #همه باش و #بی همه باش
🔹 #آشنای همه باش #بیگانه باش
🔹 #حاضر و #شاهد باش و #ناظر و غائب باش
🔹 در #جمع باش و با #احدی مباش
🔹 دلسوز #خلق خدا باش در عین حال از آنان #ترس داشته باش
🔸که وسواس خناس فراوانند که در ظاهر منتظر مولایند و اشک تمساح می ریزند ولی بوقتش دجالی #سامری گوساله پرستند
🔸 لذا آنکه #خلق را آفرید به رسولش در دو سوره #فلق و #ناس از شر #خلق تحذیر نمود چونکه خلق حد دارد و حد شر است البته در منظر اعلای اهل توحید از آن جنبه که خلق وجود دارند که وجود مساوق با حق است خیر است که از نکو جز نکویی ناید - پس درست دریاب که #شهود و #غیبت حضرت #حجت (عج) به چه معنا است که با همه است ولی بی همه است.
کانال عرفان و حکمت
@erfanvahekmat
🔮🎷 بررسی مفهوم حجاب در متون اسلامی، جایگاه آثار و جلوههای تربیتی آن
⭐️ بخش اول
✍نویسندگان:
اکبر رهنما، دانشیار فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد
زهرا علیاکبرزاده آرانی، مربّی و هیئت علمی گروه اتاق عمل دانشکدة پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم
مجید خاری آرانی، دانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد
🔑۱. پیشینة پژوهش
پژوهشهایی که دربارة حجاب انجام شده، بسیار زیاد است، ولی به دلیل بُعد تبینی که این مسئله دارد، با هر کلمه و هر سخنی میتوان بعضی از زوایای جدیدی از آن را استخراج کرد که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود: محمّدی آشنایی (1373) در کتابی با عنوان حجاب در ادیان الهی به بررسی حجاب پرداخته است. او ضمن مرور بر مسئلة حجاب در ادیان مختلف از گذشتههای دور تا امروز، بر فطری بودن حجاب تأکید و در پایان، علل انحراف شرایع از حجاب را مطرح ساخته است و به آثار بدحجابی در جامعه پرداخته است. عسکری (1384) در مقالهای با عنوان «حجاب در ادیان الهی»، به بررسی حجاب و حدود آن در ادیان مختلف پرداخته است. او ابتدا به فطری بودن پوشش اشاره نموده، آنگاه حجاب را جداگانه در هر یک از ادیان بررسی کرده است. او به وجود حجاب در همة ادیان اذعان دارد. فیّاض (1386) در مقالهای با عنوان «حجاب، ریشه در تاریخ کهن ایران دارد»، به بررسی حجاب پرداخته است و پس از اینکه دربارة پوشش از گذشتههای دور واکاوی میکند، این گونه نتیجه میگیرد که حجاب ریشه در فطرت انسان دارد و ادیان تنها مُهر تأیید بر آن زدهاند. قانع (1372) در مقالهای با عنوان «حجاب و پوشش در تاریخ معنویّت بشر قبل از اسلام»، به بحث تاریخی دربارة پوشش پرداخته است و با مطالعه دربارة انسانهای اوّلیّه و با استفاده از آثار بهجا مانده از آنها نشان داده است که در طول تاریخ، زنان پوشش بیشتری نسبت به مردان داشتهاند. سپس او به بررسی حجاب در ادیان میپردازد و بیان میدارد که حجاب جنبة فطری داشته است و انبیاء با وضع حجاب، به ندای فطرت بانوان پاسخ گفتهاند و سلاح دفاعی آنها را تقویت نمودهاند. خرقانی (1384) در مقالهای با عنوان «تاریخچة حجاب و پوشش در ادیان مختلف»، به بررسی ریشه و منشاء حجاب و تاریخچة آن از آدم تا خاتم و یا حتّی در میان ادیان غیرتوحیدی و از جوامع بدوی تا جوامع متمدّن میپردازد. او معتقد است که حجاب همیشه وجود داشته است و گاه به صورت دستور دینی، و گاه به عنوان جزئی از فرهنگ رعایت میشده است. استاد مطهّری (1353) در کتاب مسئلة حجاب به بررسی حجاب و پاسخ به شبهات موجود دربارة آن پرداخته است. او ضمن تأکید بر فطری بودن حجاب، آن را تدبیر زن برای ارزشمندی خود میداند. حسینیمنش (1371) در پایاننامة خود با عنوان «حجاب از دیدگاه اسلام و دیگر ادیان الهی»، ابتدا به فرهنگ لباس و آنگاه به فلسفة پوشش در اسلام، فطری بودن پوشش، فوائد حجاب برای صیانت خانواده، بهداشت روانی و حفظ شخصیّت زن میپردازد و در ادامه، حجاب از منظر قرآن و روایات و فتاوی بررسی میکند و در آخر نیز به اهمیّت حجاب در میان ادیان دیگر میپردازد. شفیعی مازندرانی (1390) در مقالة خود با عنوان «چیستی حجاب اسلامی؛ معناشناسی حجاب از منظر آیات حجاب» ضمن بررسی واژة حجاب، اثبات میکند که حجاب انواعی دارد و در هر مورد آن، چیستی خاصّی از حجاب را میتوان از دیدگاه اسلام مشاهده نمود و در این مقاله اثبات میشود که حجاب، یک اصل سابقهدار در میان افراد بشر است. همچنین، حجاب در راستای تقویت، عفّت و کمال انسانها مورد توجّه اسلام بوده است و از بروز بسیاری از ناهنجاریها و فساد اخلاقی پیشگیری میکند.
ادامه دارد ....
منبع: پژوهشنامه معارف دانشگاه علامه طباطبايي
#حجاب
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷 بررسی مفهوم حجاب در متون اسلامی، جایگاه آثار و جلوههای تربیتی آن
⭐️بخش دوم
✍نویسندگان:
اکبر رهنما، دانشیار فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد
زهرا علیاکبرزاده آرانی، مربّی و هیئت علمی گروه اتاق عمل دانشکدة پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم
مجید خاری آرانی، دانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد
👈 مقدمه
حجاب به معنای پوشاندن بدن زن در برابر نامحرم، از احکام ضروری دین اسلام است. در ادیان الهی دیگر، از جمله آیین زرتشت، یهود و مسیحیّت نیز این حُکم با تفاوتهایی وجود دارد. یکی از نیازهای حقیقی و مسلّم در زمینههای تربیتی، دینی، اخلاقی و فرهنگی، مسئلة حجاب و عفاف است. هرچه الگوهای حجاب مراتب برتر و بالاتری داشته باشند، تأثیر بیشتری بر معنویّت و دینداری فرد و جامعه خواهند گذاشت و هرچه حجاب فردی و اجتماعی، متعالی باشد، نورانیّت، تقدّس، حرمت اخلاقی و رشد و تعالی جامعة اسلامی بیشتر خواهد بود و هرچه خلأ در این زمینه محسوستر باشد، مشکلات و آسیبهای سلامت، رشد و امنیّت فردی و اجتماعی فزونتر است. هرچند مسئلة حجاب و عفاف بهظاهر یک مسئلة کُهن و تکراری است، ولی ابعاد نوینی دارد که با هر کلمه و هر سخنی میتوان بعضی از این زوایا را استخراج کرد. یکی از راههای گسترش و توسعة حجاب و عفاف این است که دربارة مفهوم حجاب و آثار تربیتی آن در اسلام بپردازیم. بنابراین، ضرورت بررسی مفهوم حجاب در متون اسلامی، جایگاه آثار و جلوههای تربیتی آن به عنوان یک مسئلة پژوهشی مطرح شده که از طریق این تحقیق به پرسشهای اساسی زیر پاسخ داده خواهد شد: 1ـ حجاب در متون اسلامی چه مفهومی دارد؟ 2ـ آثار و جلوههای تربیتی حجاب در دو سطح فردی و اجتماعی چیست؟
🔑۲. شیوة پژوهش
با توجّه به ماهیّت و کیفیّت این پژوهش، شیوة پژوهش، از نوع تحلیل اسنادی است و با توجّه به موضوع این پژوهش که به بررسی مفهوم حجاب در متون اسلامی، جایگاه آثار و جلوههای تربیتی آن میپردازد، این پژوهش از جملة پژوهشهای بنیادی قرار میگیرد و ابزار پژوهش نیز شامل فرمهای فیشبرداری است و دادهها نیز با استفاده از شیوههای تحلیل کیفی، جمعآوری، طبقهبندی و تحلیل شده است.
ادامه دارد ...
📗منبع: پژوهشنامه معارف دانشگاه علامه طباطبايي
#حجاب
علمی عرفانی👇
@wittj2