هدایت شده از ✍﷽ نکته های طلایی
4_5767061194900767500.pdf
850K
👆👆
📕 کتاب اسلام شناسی
✍ حجت الاسلام قرائتی
💐یک دوره دین شناسی ساده
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌹
#کتاب #اعتقادی #کاربردی #همراه_با_علما
#pdf
5⃣ سایر کتب دینی و اخلاقی را در این کانال #دانلود کنید.
👇👇
🆔 @m_serat
انقلاب شناسی @chehlsal.apk
7.27M
👆👆
✅نرم افزار اندروید انقلاب شناسی
🌾شامل بخش های :
💐شناخت مفاهیم
💐تئوری های انقلاب
💐عوامل دینی پیدایش انقلاب
💐ماهیت و ویژگیهای انقلاب اسلامی
💐ارکان انقلاب اسلامی
💐دستاوردهای انقلاب اسلامی
💐آسیب شناسی انقلاب
💐راهکارهای حفظ انقلاب اسلامی
💐نقاط عطف تاریخ ایران
🇮🇷چهل سالگی انقلاب🇮🇷
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌹
#نرم_افزار #کاربردی #سیاسی #حزب_الله #رهبری
4⃣ سایر نرمافزار های مهم و ارزشمند را در این کانال #دانلود کنید.
👇👇
🆔 @m_serat
هدایت شده از ✍﷽ نکته های طلایی
گنجینه گوهر روان.pdf
1.05M
👆👆
📘کتاب گنجینه گوهر روان
✍نویسنده: علامه حسن زاده آملی
📝توضیحات:
🌺ذکر صد جمله زیبا در باره معرفت نفس و...
👌 کتاب استدلالی و فلسفی است...
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌹
#کتاب #اعتقادی #فلسفی #عرفانی #همراه_با_علما
#pdf
5⃣ سایر کتب دینی و اخلاقی را در این کانال #دانلود کنید.
👇👇
🆔 @m_serat
هدایت شده از ✍﷽ نکته های طلایی
5bbfff690038b77c98a2b286_-8208600827224727822.mp3
1.06M
👆👆
📝 عالم کیست؟
💐 استاد رفیعی
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌹
#صوت #اعتقادی #اخلاقی #کاربردی
#همراه_با_علما
3⃣ سایر صوت های مذهبی و مفید را در این کانال #دانلود کنید.
👇👇
🆔 @m_serat
#هفت_وادی_عشق
#قسمت_اول
🔮🎷خلاصه داستان
منطقالطیر
سرودهی : عطار نیشابوری
منطقالطیر منظومهای از شیخ فریدالدین عطار نیشابوری (627-537) شاعر و عارف ایرانی است که مراحل سیر و سلوک در عرفان را از زبان پرندگانی که بهدنبال سیمرغ هستند و هدهد (شانهبهسر) راهنمای آنان است؛ بیان میکند. این کتاب را عطار را احتمالاً در اواخر عمر سروده است و چون خود به بالاترین مراحل عرفان رسیده است؛ برای مشتاقان طی مراحل عرفان بسیار کارگشاست.
روزی مرغان و پرندگان دنیا بهدور هم جمع میشوند و میگویند: « هر سرزمین و قومی پادشاه و فرمانروائی دارد که نظم و ترتیبی به آنان میدهد و کارشان را سامان میبخشد. ما نیز باید فرمانده و شهریاری برای خود پیدا کنیم و زمام امورمان را به او بسپاریم.»
از میان جمعشان هدهد زبان به سخن میگشاید و میگوید: «من پرندهای هستم که با پیامبران الهی همسخن و همکلام بودهام. نخستین بار من از سرزمین سبا خبر آوردم و نامهی حضرت سلیمان (ع) را من به ملکهی سبا رساندم. من با سلیمان پیامبر به همهجا سفر کردهام و چیزهائی میدانم که شما نمیدانید.»
او اضافه میکند: «ما پرندگان پادشاهی داریم بهنام سیمرغ که در کوه قاف منزل دارد. در حریم اوست که ما به عزت و آرامش میرسیم و کسی زیباتر و داناتر از او ندیده است. اما رسیدن به آستان او کار سختی است و خشکیها و دریاهای زیادی در راه است. چون پیمودن این راه تحمل رنج و جانفشانی بسیاری میخواهد و رسیدن به آستان سیمرغ کار هر کسی نیست»
هدهد ادامه میدهد: «اما از سیمرغ برایتان بگویم. هرچه زیبائی در دنیاست از جمال او سرچشمه گرفته است. پری از او در نگارستان چین است که این همه نقاشیها و پارچههای پر نقش و نگار که در چین ساخته شود پرتوی از همان یک پر است. به همین دلیل گفتهاند جویای علم باشید حتی اگر در چین باشد . . . . »
پایان قسمت اول
ادامه دارد………
#منطق_الطیر_عطار🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
ملک در سجده آدم زمین بوس تو نیت کرد
که در حسن تو لطفی دید بیش از حد انسانی
چراغ افروز چشم ما نسیم زلف جانان است
مباد این جمع را یا رب غم از باد پریشانی
#حضرت_حافظ🌻
👇
@wittj2
🔮🎷#هفت_وادی_عشق
#قسمت_دوم
ادامه ی داستان منطق الطیر
هدهد آنقدر از زیبائی و فر و جلال سیمرغ میگوید که مرغان همه از شوق دیدار او بیقرار میشوند و عزم حرکت بهسوی او میکنند.
هنگامی که زمان حرکت میرسد؛ بهخاطر دوری و سختی راه، کمکم هر یکی عذری برای همراهی نکردن با گروه میآورند.
اول از همه بلبل آنچنان نعرهای میزند و چنان آوازی میخواند که از زیبایی صدایش همهی مرغان ساکت میشوند.
بلبل میگوید: «من عاشق و دیوانهی گلم. در وصف او میسرایم و تنها به آن دلخوشم.
در زمستان که گلی نیست ساکتم.
اما در بهار از عشق گل دیوانه میشوم و با آوازم همهی دنیا را از این عشق خبر میکنم و حتی عاشقی را به دیگران میآموزم. من طاقت عشق سیمرغ را ندارم همان عشق گل مرا بس است.»
هدهد جواب میدهد: « این ظاهربینی را کنار بگذار. زیبائی اصلی نزد سیمرغ است.
عشق گل جز نالهی تو و خندیدن گل به نالهات چه فایدهای دارد.
عشق گل کوتاه است و عاقلان به آنچه ناپایدار است دل نمیبندند. »
پرندهی بعدی طوطی شیرین سخن است.
او میگوید: « من سبز پوشم و خضر مرغانم.
من چون خضر (ع) به یک جرعه آب حیات و عمر جاودانی راضیم و طاقت جستجوی سیمرغ را ندارم.»
هدهد میگوید: « جان چه فایدهای دارد جز اینکه در راه جانان فدایش کنی.
عمر جاودان این نیست که زندگی بیارزشت را حفظ کنی بلکه وقتی جانت را در راه دوست فدا کنی به عمر جاودان میرسی.»
پایان قسمت دوم
ادامه دارد……
#منطق_الطیر_عطار🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷#هفت_وادی_عشق
#قسمت_سوم
ادامه ی داستان منطق الطیر
سپس طاووس زبان به سخن میگشاید و میگوید: « من جبرئیل مرغانم که روزی ساکن بهشت بودم و به خاطر فریب شیطان، خدا پایم را زشت کرد و از بهشت رانده شدم. من تنها آرزویم برگشتن به بهشت است و با سیمرغ کاری ندارم.»
هدهد پاسخ میدهد : « تو گمراه شدهای. بهشت جلوهای از بال و پر حضرت سیمرغ است. تو صاحب خانه را رها کردهای و به خانه چسبیدهای.»
بط (مرغابی) پاک و تمیز از آب بیرون میآید و میگوید: « من زاهد مرغانم . هر لحظه در آب غسلی میکنم و همیشه پاک و منزه از آلودگیها هستم. از کرامت و معجزهی من همین بس که بر روی آب حرکت میکنم و سجاده بر آب افکندهام. من توانائی پرواز با سیمرغ را ندارم و همنشینی با آب مرا بس است.»
هدهد جواب میدهد:« آب برای پاک شدن ناپاکان است و وقتی به پاکی مطلق برسی، آب میخواهی چه کنی؟ »
کبک عذر میآورد که: « من عاشق گوهرم و در کوهها و معادن جواهرات زندگی میکنم. گوهر میخورم و بر سنگ میخوابم. من به سنگ و گوهر دلخوشم و پای رفتن به راه پر مشکل خانهی سیمرغ را ندارم.»
هدهد اینگونه عذر کبک را رد میکند که: « تو نوک و پای قرمز و خوشرنگ داری؛ اما هنوز اسیر رنگ یک سنگی. جواهر چیست؟ جز یک سنگ رنگی که اگر رنگ نداشته باشد سنگ بیارزشی بیش نیست؟ حیف نیست که اسیر رنگی باشی؟ »
همای (پرندهی خوشبختی) میگوید: « سایهی من به پادشاهان سلطنت میبخشد اما خودم گوشهگیرم و به استخوانی قانعم. من که شاهان افتخار میکنند که در سایهی من باشند؛ چه احتیاجی به سیمرغ دارم؟»
هدهد پاسخ میدهد: « تو مانند سگی که به استخوانی راضی است به سلطنتبخشی خود خشنودی. آن پادشاهانی که تو به سلطنت میرسانی نیز، جز افتادن در دام بلا، سودی از سایهی تو نمیبرند. بهتر است تو در سایهی سیمرغ از سایهی شر شدن رها گردی.»
پایان قسمت سوم
ادامه دارد……
#منطق_الطیر_عطار🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
عشق، آن صفتی نیست که بتوان گفتن
وین در به سر الماس نشاید سفتن
سوداست که میپزیم والله که عشق
بکر آمد و بکر هم بخواهد رفتن
ابوسعید ابوالخیر🌻
@wittj2
برگی از معرفت🍂
هرکس سخن ما را در مورد انوار تصدیق نکند بر اوست که دست به ریاضات زند و خدمت اصحاب مشاهده کند،امید است که حالت جذبه ای به او روی آورد و او را برباید تا نور درخشنده را در عالم جبروت ببیند و حقایق ملکوتی و نورهایی را که افلاطون و دیگران مشاهده کردند رؤیت نماید.
شیخ اشراق علیه الرحمه🌻
📗مجموعه مصنفات،ج۲ص۱۵۷
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷مکتب فلسفی اشراق
،
توسط شهابالدین سهروردی یاشیخ اشراق، در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم، ارائه شد. وی، در کتاب حکمتالاشراق، به اصول و فروع این نظریه، پرداختهاست.
این فلسفه از همان آغاز پیدایش، در برابر فلسفه ارسطویی مشاء عرض اندام کرد؛ فلسفه ای که پیشینه ای استوار و بی بدیل در سنت فلسفی مسلمانان داشت و فیلسوفان برجسته ای همچون ابن سینا از حامیان و مروجان آن بودند.روشن است که طرح نو در انداختن در برابر فلسفه نیرومند مشاء ـ با آن همه نفوذ و رسوخ در عقل و ذهن پژوهندگان فلسفه آن زمان، و نیز عظمت ارسطو و بوعلی نزد ایشان ـ کاری سخت و شگفت می نمود، لیکن چنین کار دشواری به دست توانای شیخ اشراق صورت گرفت. وی به رغم عمر کوتاهش، در بیشتر مباحث عقلی همچون الهیات (مابعد الطبیعه نوری) و طبیعیات و حتی منطق و بلکه در روش فلسفی، در برابر فلسفه مشاء آراء نویی عرضه کرد که از نبوغ و عظمت روحی و فکری این فیلسوف بزرگ خبر می دهد.
⭐️در جهان شناسی شیخ اشراق، عالم به دو بخش نور و ظلمت تقسیم شده است و بر اساس اصل تشکیک در نور، مراتبی در میان انوار مطرح شده، که در شدت و ضعف نور با هم متفاوتاند. پس از عالم انوار به عالم اجسام میرسیم که ظلمت محض است و هیچ نوری (جز انوار عرضیۀ محسوسه) در او نیست. بررسی جداگانۀ هر یک از مراتب عالم از نظر شیخ اشراق، و نحوۀ پیدایش آن مرتبه و ارتباط آن با مراتب بالاتر هستی، به ویژه با خداوند یا نورالانوار، مسئلهای است که در این مقاله به طرح آن پرداختهایم. از آنجا که برای ارائۀ تصویری دقیقتر از جهانشناسی سهروردی باید هستیشناسی وی را نیز مورد توجه قرار داد، برخی از اصول مهم هستی شناسی اشراقی مثل اصالت ماهیت و تشکیک در ماهیت را نیز مورد توجه قرار داده و نشان دادهایم که چگونه دیدگاه سهروردی دربارۀ جهان، با مبانی هستی شناختی وی مرتبط است.
ادامه دارد...
علمی عرفانی👇
@wittj2