Ali.Zandvakili.Kaabe.Delha.Mp3.128kbps_p30download.com.mp3
4.2M
🎷علی زند وکیلی
⭐️کعبه دلها
@wittj2
مینال که ناله مرهم آمد
بر زخم جراحت جدایی
تا کشف شود ز ناله تو
چیزی ز حقیقت خدایی
مولانای جان🌻
@wittj2
ای زندگی تن و توانم همه تو
جانی و دلی ای دل و جانم همه تو
تو هستی من شدی از آنی همه من
من نیست شدم در تو از آنم همه تو
مولانای جان🌻
درود صبحتان دلنواز🌹
@wittj2
🔮🎷جذب قلب
قسمت اول
⭐️عبادت اصلش برای روح است.
⭐️ شرک خفی این است که عقل باور دارد رب یکی و آن الله است ولی قلب محبت دنیا را دارد
میخواهید،ببینید رب تان کیست؟
ببینید محبت و جذب قلبتان به طرف کیست.
⭐️ رب کسی است که انسان را از نقص به کمال میرساند،و چون انسان نقص را دوست ندارد و کمال را دوست دارد،
بنابراین کسی را هم که انسان را از نقص بیرون اورده و به کمال میرساند دوست دارد.
#برگرفته_از_جلسه_عاشورا
#آیت_الحق_علامه_مروجی_سبزواری🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷جذب قلب
قسمت دوم
نظر اولیاء
⭐️ مردم از جهت طبیعی با یکدیگر ارتباط دارند و در کف زندگی میکنند.
اما اولیاء در آسمان وجود انسان سیر میکنند.در منطقه عقل و روح و سر انسان ها پرواز میکنند.
نظر اولیاء یعنی
یک جاذبه ای را میفرستند،به باطن قلب ها نگاه میکنند،میبینند که قلبی هست که هرچند لایه های ظلمت دورش را گرفته و سیاه است،اما اگر به راه بیفتد و یک سیر به طرف بالا طی کند،خوب میشود.
یک قلبی هست که اگر استخراج و بر روی آن کار بشود و به طرف عوالم بالا جذب بشود چیز خوبی میشود.
از همان جا جذبی بر این ها وارد میکنند،یکمرتبه قلب را از عالم طبیعت که لایه های حجاب ظلمت دورش را گرفته به طرف بالا میکشند.
#برگرفته_از_جلسه_عاشورا
#آیت_الحق_علامه_مروجی_سبزواری🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
آثار بی توکلی به خدا.mp3
3.14M
🎷علامه مروجی سبزواری
آثار بی توکلی به خدا
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷عرفان مخلصانه و جهاد مصلحانه در سلوك حسينى (۲۳)
👈بر اين اساس، در دعاى عرفه فرمود:
«الهى ترَدّدى فى الاثار يوجبُ بعدَ المزار فاجمعنى عليك بخدمةٍ توصِلُنى اليك»؛
پروردگارا سرگردانى من در گرداب جلوه موجودات كه آثار تو هستند، موجب دورى ديدارت شده است. پس جمع كن مرا بر خودت به خدمتى و اعمال و طاعاتى كه مرا به وصالت كامياب نمايد.
⭐️تردد در آثار و سرگردانى ميان موجودات، كه حجاب وجه وجودند، با احساس بُعد و غربت همراه بوده و بيم و اندوه عارف شاهد، از آن سرچشمه مىگيرد.
از اينرو، از خدا مىخواهد تا پراكندگى خواطر و خواستههاى او را، كه از لوازم زندگى در دنياست، از او بگيرد و هوش و همتش را بر خدمت و طاعتى جمع آورد و متمركز سازد كه به وصول و لقاى محبوب انجامد.
👈همين انصراف اراده از اغيار و اقبال به دلدار، طاعت است؛ يعنى گردن نهادن اراده و انديشه وعطفشدن به سوى او درساحت نظر و عمل.
⭐️طاعت مراتبى دارد:
✨ابتدا پرهيز از گناهان،
✨سپس پروا از همه خواستههايى كه در آن نيت تقرّب به معشوق ازلى نيست،
✨و در نهايت، جهاد و شهادت كه دامن وجود انسان را از اين سراى كثرت و هجران برمىكشد و غبار كثرت اغيار را نه تنها از دامن انديشه و اراده آدمى كه از هستى او مىافشاند و انسان را در جوار دلدار مىنشاند.
👈پس معرفت راستين، خشوع را در پى دارد،
و نتيجه خشوع، طاعت و فرمانبرى از اوست.
البته معرفت مستقيماً نيز طاعت را ثمره مىدهد.
👈در حديثى كه پيشتر از امام حسين نقل شد، آمده بود:
قومى هستند كه خدا را شكراً عبادت مىكنند. اين نتيجه معرفت است؛ زيرا وقتى عارف خداى بخشنده را با اوصاف جود و رحمت و مغفرت و لطف مىشناسد، از سر صدق و وفا به او روى آورده و سر طاعت بر آستانش مىسايد، و با اين ذلّت به عزّت بىپايان حق تعالى مىپيوندد.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷آشنایی با چند مفهوم فلسفی
برای درک بهتر مفاهیم فلسفی ذهن
کوانتومی لازم است ابتدا با چند مفهوم زیر آشنا شوید:
⭐️تقلیل گرایی (Reductionism): مفهومی است که به کمک آن می توان پیچیدگی اجزای مختلف طبیعت را به کمک اصول بنیادین درک کرد. مثلا فرض کنید تا قبل از ظهور مکانیک کوانتومی، گرما در حوزه ی ترمودینامیک؛ و حرکت در حوزه ی مکانیک بررسی می شد، اما با تولد مکانیک کوانتومی، نظریه ای پدید آمد که👌 هر دو موضوع گرما و حرکت را می توانست توضیح دهد. یعنی مطالعات از دو نظریه ی جزیی تر به یک نظریه ی کامل تر و جامع تر، تقلیل یافت. شاید تقلیل گرایی را به نوعی بتوان حرکت از جز به کل دانست. این نظریه برای اولین بار در قرن شانزدهم و توسط رنه دکارت، ارائه شد و پس از آن توسط نیوتون توسعه یافت که نتیجه ی آن، کتاب مشهور و انقلابی “اصول ریاضی فلسفه طبیعی” بود.
⭐️فرارویدادگی (Supervenience): این مفهوم به معنای ارتباط ویژگی های سطح کلی (صفات روانی) به ویژگی های سطح جزیی (صفات فیزیکی) است، به عبارت دیگر، اگرچه صفات روانی و اخلاقی در زمره ی صفات فیزیکی قرار نمی گیرند، اما به آنها وابسته اند. برای مثال اگر دو نفر دارای صفات فیزیکی کاملا یکسان باشند، قطعا ویژگی های روانی و ذهنی یکسانی خواهند داشت.
⭐️یگانه انگاری (Monism): این دیدگاه، بیان می کند که تمام اجزای کائنات، ریشه ای یگانه دارند و در واقع نمودهای مختلف یک ذات یگانه هستند. مهم ترین کسی که مفهوم یگانه انگاری را مطرح کرد، فیلسوفی هلندی-آلمانی به نام اسپینوزا بود. وی معتقد بود که ریشه ی تمام اجزای کائنات، وجودی به نام “خدا” است. در نگاه او، جهان روانی و مادی، دو وجه مختلف این ذات یگانه هستند و در واقع دو روی یک سکه اند، پس روابط بین آنها معنی ندارد.
⭐️دوگانه گرایی (Dualism): این دیدگاه برخلاف دیدگاه یگانه انگاری معتقد به جدایی حالت های روانی و مادی است. این دیدگاه توسط دکارت توسعه یافت. در واقع او معتقد بود که حالت های روانی و مادی (جسمی)، مستقل از یکدیگرند.
کوالیا یا کیفیات ذهنی یا تجربه حقیقی چیزها ⭐️(qualia): به معنای ویژگی های کیفی یا احساسی است که ذهن آنها را تجربه می کند. از جمله مثال های کوالیا، می توان به شادی، خشم، بو و درد اشاره کرد. از دیدگاه نظریه پردازان، این ویژگی های کیفی ذهنی، تفاوت عمده ای با ویژگی های فیزیکی مانند جرم و طول دارند.
⭐️روابط ذهن-مغز
در بسیاری از رویکردها، روابط بین حالت های مغز مادی (ma) و حالت های ذهنی آگاهی (me) به شیوه ی مستقیم (A) و به صورت زیر، بررسی می شود.
⭐️این تصویر، یک چارچوب حداقلی برای مطالعه ی تقلیل، فرارویدادگی یا ظهور روابطی که می تواند هر دو تصویر یگانه انگاری و دوگانه گرایی را بدست دهد، فراهم می کند. برای مثال، رویکرد تقلیل قوی، ادعا می کند که تمام حالت ها و ویژگی های ذهنی، می توانند به حوزه ی مادی (مادی گرایی) یا حتی فیزیک (فیزیکالیسم) تقلیل یابند. این دیدگاه می گوید شرط لازم و کافی برای درک حوزه های ذهنی مثل آگاهی، درک حوزه ی مادی آن، یعنی مغز است. این دیدگاه منجر به تصویر یگانه انگاری می شود، به این معنا که می توان حالت های روانی را حذف کرده و آنها را تنها به عنوان یک پدیده یا معلول حالت های مادی مطالعه کرد.
👈یکی از استدلال های اصلی در مقابل رویکرد تقلیل قوی، کیفیات ذهنی (کوالیا) هستند. این استدلال ها معتقدند که مادی گرایی نمی تواند کیفیات ذهنی را توجیه کند. این دیدگاه منجر به یک فاصله ی زیاد بین حالت های اول شخص و سوم شخص می شود و به همین دلیل است که چالمرز (۱۹۹۵) ایده ی “مسئله ی دشوار آگاهی” را معرفی می کند.
👈استدلال دیگری که در مقابل تقلیل قوی قرار دارد، این است که خود حوزه ی فیزیک، از نظر علیتی، بسته نیست. یعنی برای بدست آوردن هر جوابی برای معادلات بنیادین حرکت، (چه به طور تجربی، چه عددی و چه تحلیلی) باید شرایط مرزی و شرایط اولیه تعیین شوند، این در حالیست که این شرایط به وسیله ی قوانین بنیادین طبیعت داده نمی شوند. این فاصله ی علیتی علاوه بر به فیزیک کلاسیکی به فیزیک کوانتومی هم اعمال می شود. از آنجایی که در مکانیک کوانتومی، همیشه با یک عدم قطعیت ناشی از فروریزش تابع موج مواجه هستیم، قضیه حتی چالش برانگیزتر هم می شود.
👈ارتباط مستقیم بین حالت های مادی و روانی را می توان به صورتی غیرتقلیلی هم بررسی کرد، یعنی حالت ها یا ویژگی های روانی را می توان به عنوان پدیده هایی مستقل از مغز مادی درنظرگرفت. این دیدگاه، منجر به آن می شود که تصویر دوگانه گرایی (که کمتر افراطی است و بیشتر شبیه به دوگانه گرایی دکارتی است) پدیدار شود. در دیدگاه دوگانه گرایی، سوال در مورد تاثیر علیتی بین حالت های مادی و روانی، احتناب ناپذیر است، اخیرا، تاثیر حالت های مغزی بر حالتهای روانی، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.
علمی عرفانی👇
@wittj2
ادامه 🔮🎷آشنایی با چند مفهوم فلسفی
علاوه بر روشA که در آن روابط ذهن-ماده مستقیم بررسی میشود، می توان آنها را به طور غیرمستقیم (B) و از طریق یک واسطه (ma me)، بررسی کرد:
این واسطه، اینجا به صورت [ma me]نمایش داده شده و ماهیت کاملا مستقل است. در این روش، ارتباط ذهن-ماده به صورت ارتباط بین [ma me]، [ma]و [me] برررسی می شود. این مبحث را در قسمت های بعدی با جزییات بررسی خواهیم کرد.
بسیاری از رویکردهای امروزی در حوزه ی مفاهیم فلسفی ذهن کوانتومی، ترجیح می دهند تا به جای تفکیک قائل شدن بین حالت های روانی و مادی، بین حالت های اول شخص و سوم شخص، تمایز ایجاد کنند. به کمک این رویکردها می توان نشان داد که اختلاف بین تجربه ی آگاهی فوری (کوآلیا یا کیفیات ذهنی) و توصیف آنها، کدامیک از انواع رفتاری، عصبی یا بیوفیزیکی است. در واقع ایده ی “مسئله ی دشوار آگاهی” هم به پل زدن بین تجربه ی اول شخص و سوم شخص، اشاره می کند. در حال حاضر، فرض می شود که حالت های آگاهی روانی، به طور غیرصریح به تجربه ی اول شخص ارتباط دارند؛ اما این بدان معنا نیست که مشکل تعریف دقیق آگاهی، حل شده است.
مطالعه ی بیشتر در حوزه ی مفاهیم فلسفی ذهن کوانتومی:
۱- مقاله ی “نظریه ی جدید ارتباط بین ذهن و ماده” نوشته ی دیوید بوهم
۲- مقالات آنلاین در حوزه ی مفهوم آگاهی
۳- کتاب “ملاقات فیزیک و فلسفه در مقیاس پلانک”
۴- کتاب “فیزیک کوانتومی در مطالعات آگاهی”
علمی عرفانی👇
@wittj2
️پندانه🍂
بهشت شیوه ای از زندگی است...
همانگونه که جهنم نیز راهی برای
زندگی است ..
👈 جهنم و بهشت همینجا هستند ...
درون توست و با توست
👈و خداوند این اختیار را به تو داده است
که هرکدام را میخواهی همین جا
انتخاب کنی
👈و انتخاب باتوست و هم اکنون انتخاب کن .."
علمی عرفانی👇
@wittj2