📗برشی از کتاب روانشناسی و دین ....اثر یونگ
پیشنهاد مطالعه🔮
علمی عرفانی👇
@wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
در اوایل بحث خواجه نصیر می فرماید؛ که ما باید متوجه باشیم که ناقصيم و کاملی در کار است. 👈با تقرب
ادامه مطلب👇
👈خواجه ، در ادامه فصل دوّیم، یعنی "ثبات" آیه دیگری را نیز میاورد :
🌻کَالّذي استَهوَتهُ الشَّياطينُ فِی الاَرضِ حَیرانَ (انعام ، ۷۱)🌻
🔑"استهوی" یعنی از او طلب هوا کرده،
یعنی تو دارای یک هوایی هستی، یک فهمی ،یک عشقی داری که شیطان میاد عقل تورا، هوای تورا، عشق تورا میرباید.
🔑شیاطین وقتی که بر انسان مسلط میشود زمام عشق دل و هوای او را به دست میگیرند.
💀شیاطین؛ (نه شیطان) .
⭐️ انواع و اقسام شهوات، انواع و اقسام غضب ها...
🚨انسان تحت تاثیر این همه نیروهای مخالف ،این وسط حیران و سرگردان است.
👌✨این وضع کسی است که دارای عزم هست اما دارای ثبات نیست.
یک گام بر میدارد ، یک گام به عقب برمیگردد.
⭐️دائما در آمد و شد و عقب و جلو رفتن است ونمیداند به عقب رود یا جلو، مانند کسی که شیاطین عقل اورا ربوده اند.
⭐️ودر ادامه آیه اینطور تلقی میکند که این فرد دیگر عزمی هم برایش باقی نمی ماند به دلیل حیرتی که در آن غرق شده.
🎯بنابراین؛ تا انسان برای طلب کمال عازم نشود، و تا وقتی که این عزم به ثبات دست پیدا نکند ،معنی ندارد که انسان راهی شود سلوک ممکن نیست.
استادرمضانی🌻
📗اوصاف الاشراف
علمی عرفانی👇
@wittj2
📗بخش اول
🚩ایمان شرط سیر است.
🚩ثبات شرط سیر است.
"ایمان ثابت" باید باشد تاسلوک صورت گیرد.
تا اینجا، خواجه، اهمیت "ثبات" را تاکید کرده است.
🔮حالاچه باید کرد تا به ثبات دست یافت؟
برای پاسخ باید به "درجات ایمان" که قبلا شرح داده شده بازگشت؛
ایمان از نظر کمی، کم و زیاد نمیشود، اما از نظر کیفی میشود، و شدت و ضعف میابد.
ایمان ممکن است:
✨در حد لغلغه زبان باشد.
✨و یا ممکن است، رد شود و به باور برسد.
⭐️ و یا ممکن است، از این مرحله نیز رد شود وبه باورِ زوال ناپذیر برسد.
حالا همان ملاک را برای ثبات قرار میدهیم؛
🎯برای بدست آوردن ثبات، باید بصیرت باطن پیدا کنیم.
و با این چشمی که در باطنمان داریم، ببینیم .
🎯باید کمی محشور بود تا لذت حاصل شود، لذت امور را با بصیرت باطن بچشیم.
🔑مانند وقتی که انسان با چشمهایش که باز است، از مناظر لذت میبردو دست برنمیداردتا با آن منظره محشور بشود، چرا که منظره زیبا را دیده و عاشقش شده و ازآن لذت میبرد.
✨🔎👁چشم باطن هم اگر بینا شد و آن حقایق را دید ،این منجر به ثبات میشود. ✨
استاد رمضانی🌻
📗اوصاف الاشراف
علمی عرفانی👇
@wittj2
📗بخش دوم
👈کسی که ندیده
👈 یا کسی که دیده و نچشیده و لذت نبرده نمیتواند دائم بوده باشد.
👌✨ و برعکس کسی که دیده و چشیده و لذت برده نمیتواند دست بردارد.
🔑همین را در انحرافات نیز داریم؛
کسی که با گناه هنوز آشنا نیست و یکبار، دوبار، لذت گناه بر او حاصل نشده، هنوز در او ملکه نشده، ممکنه از آن فاصله بگیرد.
🔑اما کسی که تکرارکرد، معتاد به گناه شد، نمیتواند دست بردارد، مگر با مشقت اورا از حالتی که پیدا کرده جدا کنیم .
🍀ردالمعتاد عن عادت کالمعجزه🍀
🔑در امور غیر انحرافی هم همین طور است، اگر میخواهیم ثبات پیدا کنیم؛
🔔 باید
👁چشم باطن پیدا کنیم،
✨ ببینیم و
✨ علاوه برآن بچشیم و لذت نصیبمان بشود.
💚آنوقت است که دیگر دست برنمیداریم .
استادرمضانی🌻
📗اوصاف الاشراف
علمی عرفانی👇
@wittj2
شما مست نگشتید
و زان باده نخوردید
چه دانید، چه دانید
که ما در چه شکاریم
مولانای جان🌻
👇
@wittj2
من پیر فنا بدم جوانم کردی
من مرده بدم ز زندگانم کردی
میترسیدم که گم شوم در ره تو
اکنون نشوم گم که نشانم کردی
من ذره بدم ز کوه بیشم کردی
پس مانده بدم از همه پیشم کردی
درمان دل خراب و ریشم کردی
سرمستک و دستک زن خویشم کردی
مولانای جان🌻
👇
@wittj2
تا عشق آن روی پریزاد شوی
وانگه هردم چو خاک برباد شوی
دانم که در آتشی و بگذاشتمت
باشد که در این واقعه استاد شوی
مولانای جان🌻
👇
@wittj2
4_6039339787637228901.mp3
2.43M
⭐️عشق پری رو
🎷علامه مروجی سبزواری
علمی عرفانی👇
@wittj2
برگی از معرفت🍂
...یک ولی در عالم است که #ولی_کل، #امام_کل ، #قطب_عالم_امکان است و او در هر زمانی یک امام است. این امام در زمان ما وجود مقدس #حضرت_صاحب_الامر_و_الزمان هستند و همه ی ما در تحت عنایات ایشان هستیم. یعنی وجود از طریق ایشان دارد مرتب به ما می رسد اما ما در ارتباط مستقیم با آن حضرت نمی توانیم باشیم برای اینکه شدت وجودی آن حضرت بسیار شدید است و برای ما امکان این نیست که بتوانیم از آن حضرت بطور مستقیم فیض وجود را دریافت کنیم.
مثل غذایی که می خواهیم بپزیم روی حرارت مستقیم آتش قرار نمی دهند دو حجاب ظرف و آب برای او قرار می دهند.آتش از دو حجاب می گذرد به این غذا می رسد.تندی آتش از ورای این دو حجاب گرفته می شود.
آهن را بطور مستقیم در آتش قرار می دهند چون ظرفیتش بسیار قوی است.
بعضی انسانها بسیار نادر هستند که قدرت ارتباط و اتصال مستقیم را با قطب می توانند داشته باشند.
سه تا قطب در هر زمان وجود دارند که این سه قطب در اتصال مستقیم با قطب الاقطاب هستند. قطب یمینی قطب سمت راستی قطب یساری قطب سمت چپی. که در تماس مستقیم با قطب الاقطاب هستند.
مثلا حضرت امام حسن و امام حسین علیهما السلام در زمانی که حضرت آقا امیرالمؤمنین امام بودند این دو امام بزرگوار اقطاب یمینی و یساری بودند که هرکدام خصوصیاتی دارند. بر قطب یمینی تشبیه و بر قطب یساری تنزیه حاکم است.
قطب یمینی مامور به قعود است و قطب یساری مامور به قیام است.
رفتارهایی که ائمه از خود نشان دادند اقتضای ذات آنهاست که چرا امام حسین علیه السلام قیام می کند و امام حسن علیه السلام صلح می کند. بر او تنزیه،بر این تشبیه حاکم است.
در زمان ما هم وجود آقا #امام_زمان علیه السلام که #قطب_الاقطاب هستند فقط حضرت عیسی علیه السلام و حضرت ادریس و حضرت خضر علیهما السلام در ارتباط مستقیم با ایشان هستند تا بعد می رسد به مرحله بعد که اوتاد هستند،ابدال هستند،نقبا هستند،می آید تا به انسانهای معمولی میرسد. هر انسان در تحت وجود یک ولی کار می کند منتها ما آن ولی را نمی شناسیم،او کیست که ما تحت عنایت و ظل او داریم کار می کنیم. البته تعداد این اولیا را به اختلاف گفته اند 360 تا یا...
هرکدام از ما یک ولی داریم که او مرتب دارد فیض وجودی را از آقا امام زمان علیه السلام می گیرد البته خودش نه مستقیم. باز خودش از ولی بالاتر می گیرد او از ولی بالاتر. بستگی به این دارد که انسان ظرفیتش چقدر است. زمانی انسان ظرفیتش خیلی بالاست آن ولی که در مرتبه ی سوم است او را تدبیر می کند؛ یکی است وجودش خیلی ضعیف است آن ولی 36 امی دارد او را تدبیر می کند. به هر حال ما در تحت تدبیر اولیا هستیم. حالا هر کسی به میزان وجودش و به میزان استعدادش یک ولی خاص او را ربوبیت می کند و حاجاتش را برآورده می کند. منتها ما انسانها چون اکثرا در غفلت زندگی می کنیم آن ولیی که ما تحت ظل او داریم کار می کنیم فقط عنایتهای رحمانی به ما دارد و وجود عام را به ما وارد می کند. و در سایه ی این وجود عام جسم ما و امور دنیایی ما پرورش پیدا می کند اما اگر انسان بتواند به خودش برگردد و اراده کند وارد یک سیر روحانی شود این را حالت یقظه میگویند. اولین مرتبه از منازل سلوک است منزل بیداری است. انسان از خواب بیدار می شود اگر انسان حالت یقظه و بیداری به او دست داد و فهمید که غیر از حاجات و کمالات جسمانی یک کمالات روحانی هم هست که اصل است و اینها همه فرع است و اصل آن سیر روحانی است که باید داشته باشد اگر انسان بیدار شد و متوجه این معنا شد، در حالت یقظه و بیداری یک اتصال وجودی با ولی خود برقرار می کند. اینجاست که آن ولیّ وجودات رحیمی و خاص بر وجود او وارد می کند. و لذا معمولا کسانی که در حالت یقظه در آمده اند آن ولی عنایت خاصی به اینها کرده و اینها فهمیده اند که دنیا در گذر است ...
علامه مروجی سبزواری🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2