🔮🎷هنرِ کنار گذاشتنِ ذهن
کل راز دین است.
چونکه همینکه ذهن را کنار بگذارید
وجود شما در هزار و یک رنگ
منفجر میشود.
شما یک رنگین کمان میشوید
یک گل نیلوفر
یک نیلوفر هزار و یک گلبرگ
ناگهان باز میشوید
و آنگاه کلِ زیباییِ هستی
که بینهایت است به شما تعلق دارد.
آنگاه همۀ ستارگان آسمان
در درون شماست.
آنگاه حتی آسمان هم حدی
برای شما نیست.
شما دیگر هیچ حدی ندارید.
علمی عرفانی👇
@wittj2
در راه رسیدن به تو گیرم که بمیرم
اصلاً به تو افتاد مسیرم که بمیرم
یک قطره ی آبم که در اندیشه ی دریا
افتادم و باید بپذیرم که بمیرم
یا چشم بپوش از من و از خویش برانم
یا تَنگ در آغوش بگیرم که بمیرم
این کوزه ترک خورد! چه جای نگرانی است
من ساخته از خاک کویرم که بمیرم
خاموش مکن آتش افروخته ام را
بگذار بمیرم که بمیرم که بمیرم
شاعر؛ ناشناس🌻
👇
@wittj2
ذکر حق ای یار من بسیار کن
تا توانی کار خوش در کار کن
پاک باش و بی وضو یک دم مباش
جز که با پاکان دمی همدم مباش
دور باش از مجلس نقش خیال
صحبتی می دار با اهل کمال
یک سر موئی خلاف دین مکن
ور کند شخصی تو اش تحسین مکن
رهروان راه حق را دوست دار
رهروی می جو و راهی می سپار
گر بیابی جامی از زر یا سفال
نوش کن از هر دو جام آب زلال
گرم باش و آتشی خوش برفروز
بود و نابودت ز سر تا پا بسوز
معنی توحید جامع را بجو
از همه مصنوع صانع را بجو
هرچه بینی مظهر اسما نگر
هر که یابی دوستدار ما نگر
سیدی گر پیشت آید یا غلام
می رسان از ما سلامی والسلام
شاعر؛ ناشناس🌻
👇
@wittj2
Behnam Safavi - Khoda [128].mp3
3.01M
⭐️خدا
🎷بهنام صفوی
👇
@wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
#ادامه_مطلب_فوق 🚨#شرح_اصل_دوم 🌗عالم ملکوت : 👌عالم مثال است یا همان عالم برزخ. در این عالم ،موجود
🚨#ادامه_اصل_دوم
در ادامه شرح عوالم #ناسوت و#ملکوت و سومی :
🌖#عالم_جبروت :
موجودات :
ماده ندارند
مقدار ندارند
🔑مجرد محض هستند .
➖ چرا به آن عالم عالم جبروت گفته می شود؟
👌✨ زیرا در آن عالم هر نقصانی جبران شده است .
⭐️حالت منتظره ندارد که بالاتر برود ،
مجرد محض است.
🔆 #عالم_لاهوت :
عالم چهارم عالم لاهوت است .
🔅عالم اسما و صفات الهی است
🔅 عالم اله
استاد ضیایی🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🚨#ادامه_اصل_دوم
در اصل دوم حضرت علامه 🌻 می فرمایند:
⭐️فکـــر نکنید با #مرگ و موت از بین میروید و به عدم تبدیل میشوید ،فکـــر نکنید مرگ و موت نیستی و نابودی است .
💫الملك
تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِير
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ ،
آقا می فرمایند:
👈اگر مرگ یک امر عـــدمی است ، متعلق خــلق قرار نمیگیرد ،
⭐️متعلق خــلق یک امر ایجابی است، مثبت است، 🔑ابتدا موت را آورده بعد حیات را.
ادامه دارد...
استاد ضیایی🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷موت اختیاری
🔑موت، سکوت است. سکوت در برابر تجلّی هستی حضرت حق. هر نمودی از هستی ما یک نوع سخن گفتن است. گاهی فرد با زبان سخن میگوید، گاهی با ذهنش سخن میگوید، یک وقت با دلش سخن میگوید. وقتی انسان همه این نمودها را به #سکوت بکشاند، معنی #موت را تجربه کرده است.
🔑مرتبه اوّلش و مقدّمه این مرتبه این است که وقتی خدای متعال سخن میگوید، ما ساکت باشیم. این عنایت را حتماً عزیزان بکنند، موقع تلاوت آیات قرآن حتماً گفتگو نباشد؛ حتّی اداره کننده هاي جلسه هم که برای کارهای جلسه در تکاپو هستند و زحمت میکشند؛ وقتی #قرآن تلاوت میشود همه بنشینند و دست از همه کارها بکشند؛ هیچ کس، هیچ کاری نکند؛ دست روی دست بگذاریم و سخن خدا را گوش کنیم؛ چون تجربه موت از همینجا باید شروع شود.
🔑خدای متعال فرمود: «وَ اِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ»🌻 وقتی قرآن خوانده میشود به تلاوت قرآن گوش بسپارید و #سکوت کنید. انشاءالله این ادب را مراعات کنید، انسان بهره هاي بزرگی میبرد. حتّی اگر صورت ظاهر انسان معنای عبارات عربی قرآن را نمیداند، با همین توجّه و محبّت و ادب که خدای متعال دارد سخن میگوید، #سکوت کند. موقع تلاوت قرآن، ساکت شود تا خدا، حرف بزند. نمودی از خودش نداشته باشد. تجلّی از هستی خودش را عرضه نکند. بگذارد هستی مطلق جلوه گر باشد، انشاءالله بهره هاي بسیاری نصیب میشود. ادب نشستن در محضر قرآن را تمرین کنیم، کم كم این #سکوت عمیق میشود و به لایه هاي عمیقتر وجود ما راه پیدا میکند. در هر لایه اي از وجود ما که این #سکوت حاکم شد، توانسته ايم با لایه هاي از حقیقت #قرآن ارتباط برقرار کنیم و حقایق عمیقتری را دریافت کنیم. همانطور که پیغمبراکرم ص در مورد #قرآن فرمودند: قرآن ظاهر و باطنی دارد، باطن قرآن هم باطنی دارد تا هفت بطن و حتّی در بعضی از روایات تا هفتاد بطن، وجود انسان هم همینطور است ظاهری و باطنی دارد، هر بطنش هم بطنی دارد تا هفت بطن یا هفتاد بطن.
⭐️بنابراین هر لایه اي از وجود ما که به #سکوت برسد، نمودی از خودش نداشته باشد، آمادگی ایجاد میشود که با آن لایه قرآن ارتباط برقرار کند و بهره گیرد. انشاءالله همین ادب را مراعات کنیم، نسبت به #قرآن مؤدّب باشیم، با کتاب #قرآن مؤدّبانه رفتار کنیم. البتّه این ادبِ سرشار از محبّت است. گاهی ادب، ناشی از یک نوع ترس است، گرچه در برابر جلال هم آن هیبت میآید؛ ولی ادبِ اهل محبّت، مربّایی است که ترش و شیرین است هر دو را در خودش دارد؛ هم جلال و هم جمال. تجلّی هر دو آثار، در ادب اهل محبّت وجود دارد؛ یعنی از یکطرف هیبت، جلال و شکوه الهی و از طرف دیگر هم جمال، حسن و نیکویی الهی به هم میآمیزند و در مؤمن حقیقتی به نام #خشوع در برابر خدای متعال ایجاد میکند.
⭐️انشاءالله خدا توفیق دهد این را تمرین کنیم، نسبت به ظاهر قرآن ادب کنیم. همین ادب ظاهری به تدریج میتواند ما را به ادب باطنی هم رهنمون شود. به گوشم خورد که بعضی از دوستان موقع تلاوت قرآن مشغول گفتگو بودند. احتمالاً صورت ظاهرش مشکلی نیست؛ یعنی اوّل جلسه افراد که میآیند سلامی به هم میکنند، جابه جا میشوند، گفتگویی میشود؛ امّا سعی کنیم هر جا رسیدیم که #قرآن خوانده میشود، همانجا بنشینیم و آرام بگیریم، حرکتهایمان متوقّف شود، #سکوت مطلق. همان چیزی که از موت سخن میگوییم؛ یعنی وقتی خدا حرف میزند، بمیریم. هیچ نمود هستی در ما نباشد. جایی که او حرف میزند، جا ندارد دیگری حرف بزند. جایی که جلوه حسن و جمال الهی تجلّی میکند، برای کسی جای جلوه گری نمیماند. انشاءلله این ادب را مراعات کنیم.
استاد مهدي طيب 🌻
📗 #مصباح_الهدی _مبحث #موت_و_فنا
علمی عرفانی👇
@wittj2