eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
2.5هزار ویدیو
175 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم ادمین کانال زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 لطفا عکس بازبین شود.. ✅ حدیثی از حضرت زهرا سلام‌الله ‌علیها هست که می‌فرمایند: "برای زنان بهتر است که مردان نامحرم را نبینند و نامحرمان نیز آنان را نبینند." با توجه به این حدیث، پس سهم زنان از تجربه و شناخت دنیای اطرافشان چه می‌شود⁉️ آیا هر چه از جامعه دورتر بمانند، آگاهی و درک آنها کمتر نخواهد بود⁉️ .•°°•.🖤.•°°•. 🏴 🏴 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 °•¸.•°
علیه تقلیل و تحریف در مورد حضرت زهرا (س) چپ مذهبی در مفهوم‌پردازی شخصیت حضرت زهرا (س) طرحی قهرمان‌سالارانه به دست میدهد. زنی که جوهره انقلابی شخصیت اش، الهیات صغارت را ذیل نظم پدرسالار برنتافته و علیه جریان قدرت و استیلا شوریده است. از منظر مذکور، فاطمه زهرا (س) یک قهرمان خرق عادت کرده است که زنانگی اش را سرِ دست گرفته و زنانه به ستیز استبداد رفته است. «خطبه فدکیه» اگر چه در ادبیات ایشان، نوعی رمزگان قیام است اما این قیام، نه لزوما یک قیام به معنایی الهی، بلکه یک شورش زمینی و سکولار است. و طبیعتاً این قهرمان را میتوان در زمره‌ی سایر قهرمانهای تاریخ بشریت مقوله بندی کرد. این شخصیت اگرچه کاریزماتیک و منحصر به فرد است اما لزوماً آسمانی نیست. در این روایت، نیازی به رسول و امام بودن پدر و همسر او نیست. حتی اگر از نیمی از «خطبه فدکیه» ی او هم چشم پوشی کنیم به جایی برنمی‌خورد. در تقریر عرفی - زمینی از حضرت، وجوه توحیدی و ولایی مبارزه او که روح تمامی لحظات و مبارزات او را اشباع می‌کند، نادیده گرفته می‌شود و حتی می‌توان از ترجمه «طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَ اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَةِ» در خطبه فدکیه هم صرف‌نظر کرد. پس ما اینجا با یک تقلیل مواجه نیستیم. مسئله این نیست که چپ مذهبی در برابر برخی ابعاد زندگی حضرت سکوت کرده، بلکه ابعادی که اینجا مغفول مانده آن‌قدر در طرح شخصیت ایشان اصیل و محوری است که بی تفسیر آن، در حقیقت سیمای حضرت زهرا (س) را تحریف کرده‌ایم. در نهایت طبیعی است که قیام فاطمی که الهام و مانیفست انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهد، با ژستی عدالت‌خواهانه سر از مقابله و تضاد با آن در بیاورد! متأثر از همین الهیات چپ، وقتی فعالان مذهبی حوزه زنان در مقام تفسیر شخصیت حضرت زهرا (س) قرار می‌گیرند، خانه‌داری و مادری او را در برابر کنشگری اجتماعی او قرار داده و به هیچ می‌انگارند. برای نقش‌آفرینی اجتماعی حضرت زهرا (س) قصیده‌سرایی می‌شود و زنی که متن یک‌خانه است و خانه‌اش را محبط وحی و قرارگاه جریان هدایت قرار داده مسکوت می‌ماند. متوجه نیستند که خانه در این مفهوم بریده از اجتماع نیست و دست‌کم در اینجا باید از دوگانه‌ی حوزه خصوصی و حوزه عمومی رایج در ادبیات فمینیستی عبور کرد. ظریف اینکه، خانه‌داری شست‌وشو و مادری بچه‌داری نیست، خانه‌داری نه‌تنها کسر شأن حضرت نیست که باید اشاره کرد که حضرت زهرا (س) خانه‌داری و مادری را نیز به حد اعلی آن رساند. همان گونه که جان و مال و کنشگری حضرت وقف مسائل سیاسی و اجتماعی ولایت شد، خانه و خانه‌داری و مادری و همسری او نیز لحظه‌ای از این نوع مبارزه توحیدی خالی نماند. این هم تقلیلی دیگر. هیئتی‌ها در برقراری نسبت با حضرت زهرا (س) به نسبت‌های عاطفی و شوقی بسنده می‌کنند و به ساحت‌های اندیشه‌ای و سیاسی زندگانی حضرت چنگ نمی‌زنند و متوجه نیستند که گریه‌های حضرت زهرا (ع) نیز خودش نوعی مبارزه سیاسی در مقابل طاغوت بوده است. در مقابل اصحاب علوم‌انسانی هم رابطه عاطفی شیعه را با پرداخت فکری و اندیشه‌ای به زندگی اهل‌بیت (ع) منافی می‌دانند. رابطه عاطفی و قلبی را که یک حقیقت قابل‌توجه در متن تشیع است نفی کرده و دعوت به اندیشه می‌کنند. متوجه نیستند که آنچه مقابل عقلانیت قرار می‌گیرد جهالت است نه عاطفه و محبت؛ یعنی هرقدر در شخصیت فاطمه (س) می‌اندیشی در همان حال باید محبت و علقه جریان ولایت نیز در دل تثبیت شود. ما با ملغمه‌ای از تقلیل مواجهیم! هر کس از ظن خود شخصیت حضرت زهرا (س) را به چیزی که برایش موضوعیت دارد فرو می‌کاهد. در نهایت نیز، حتی آنهایی که می‌خواهند تصویری جامع از هویت ایشان به دست بدهند، وجودی چندپاره، ناهمگون و بدون یک نخ تسبیح وحدت‌بخش ارائه می‌کنند. شاید گرفتاری ما همین از همین ناحیه باشد، پس همان بهتر که ما همچنان در اوّل وصف تو مانده ایم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قولی گرفت مادرت از تو میانه راه جانم فداے این غم پنهانےات، حسـن... 😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 توصیه آیت‌الله مصباح به روانشناس حوزوی در مواجهه با سختی‌ها 🔰 حجه الاسلام و المسلمین اخوی، مدیر مرکز مشاوره مأوا و روانشناس حوزوی گفت: وقتی از سختی کار و استرس های آن صحبت کردم، مرحوم علامه مصباح فرمود اگر کار را برای خدا و قلب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) انجام دهید، سختی ها، و آسان می شود. 🔰 یکی از تأکیدات بسیار کلیدی آیت الله مصباح یزدی به شاگردان و اطرافیان این بود که سعی کنید جهت گیری همه کارها و فعالیت ها در مسیر خدا و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد. 🔰 یک بار که مقابل مرکز مشاوره مأوا (وابسته به موسسه امام خمینی) ایشان را از نزدیک دیدم، به ایشان عرض کردم بنده سردبیر خانه خوبان هستم و فشار کاری و استرس ما بالاست. لطفاً توصیه ای بفرمایید که بتوانیم با شرایط روحی مساعدتر و بهتر کار کنیم که ایشان تأکید فرمودند: 🌺 یادتان باشد هر کاری که می کنید و هر قلمی که می زنید، ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نظاره گر شماست و لذا اگر کار را برای رضای خدا و خشنودی قلب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) انجام دهید، سختی ها برایتان شیرین و آسان می شود. 🔰 بعد از رهنمود حضرت استاد، من خیلی روی این فرمایش ایشان فکر کردم و حقیقتاً دریافتم که اگر افراد فراتر از نگاه شغلی و منفعت گرایانه خویش به کارشان دقت کرده و جهت دهی همه فعالیت هایشان، الهی و معنوی و با یاد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد، واقعاً سختی ها تبدیل به شیرینی و آسانی می شود و خودم هم این را تجربه کردم. 🔰 زمانی هم از شهید رجایی پرسیدند که با این همه مشغله و کار که حتی شب ها نیز در محل کار می مانید، آیا خسته نمی شوید، ایشان گفته بود کسی که برای خود کار می کند، خسته نمی شود و ما به طور خاص این جهت گیری و باور به این مساله را از مرحوم آیت الله علامه مصباح آموختیم. 🔰 حجت الاسلام اخوی ادامه داد: اتفاقاً از منظر روان شناسی نیز در چنین شرایطی و با چنین باور و اعتقادی، فرد بهتری پیدا می کند و سختی های کار با این دیدگاه، جذاب و شیرین می شود چرا که انسان به این وسیله به محبوب خود که خدای متعال و اولیای الهی است بیشتر نزدیک تر شده و در مسیر تحقق هدفش، مصمم تر و قوی تر می شود. 🔰 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تواضع و مشی اخلاقی و دوست داشتنی آیت الله مصباح یزدی گفت: کسانی که با ایشان ارتباط داشته و همنشین بوده اند به خوبی تأیید می کنند که ایشان مصداق بارز "رحماء بینهم " بودند، به طوری که محبت کردن و تفقد از اطرافیان از خصایص بارز مرحوم علامه مصباح به شمار می رفت، به نحوی که مشاهده چهره ایشان نیز آرامش بخش بود. 🔰 ایشان در عین حال که اهل محبت و دلجویی بودند و نسبت به سختی های کار و تلاش همکاران در موسسه امام خمینی(رحمه الله علیه) اشرافیت داشتند، اما در عین حال در انجام فعالیت ها و نظارت بسیار جدی بوده و همواره بر لزوم رعایت قوانین و ضوابط تأکید داشتند. 🔰 یکی از ویژگی های بارز آن عالم فقید و انقلابی، فوق العاده ایشان در مباحث و حتی مسایل جزیی بود به طوری که خاطرم است چند سال پیش که بیش از هشتاد سال از عمر بابرکت ایشان می گذشت، ما وقتی اساسنامه ای درباره مرکز مأوا آماده کرده بودیم که به ایشان برای تصویب تقدیم کنیم و این اساسنامه نیز محصول بیش از دو سال تلاش دوستان بود، ایشان با یک بار مطالعه، متوجه کلمه ای شده بودند که استفاده از آن بار معنایی اشتباهی را در پی داشت و تذکر ایشان باعث اصلاح شد و این مساله برای ما حقیقتاً مایه تعجب و در عین حال درس بود که باید در همه امور چنین دقتی داشت. 🔰 این که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت، از مرحوم علامه مصباح به معنای مدیری شایسته یاد کرده بودند، برای ما که با ایشان ارتباط داشتیم کاملاً محرز بود و ما این لیاقت و کاردانی را در ایشان به معنای واقعی کلمه می دیدیم. 🔰 وی همچنین با بیان این که مرکز مأوا از جمله مراکز و مجموعه های وابسته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله علیه) است که به همت آیت الله مصباح و به دستور ایشان تأسیس شد، گفت: این مرکز تنها کلینیک مشاوره است که تحت عناوینی چون پژوهش های کاربردی، کتاب های همیار و ...تولید محتوا می کند، به طوری که تاکنون بیش از ۲۰۰ اثر به همت طلاب فارغ التحصیل موسسه در رشته روان شناسی و علوم تربیتی منتشر شده و البته در کل کشور نیز خدمات آموزشی و مشاوره ای بر اساس مبانی و آموزه های اسلامی ارایه می دهد. .•°°•.🌺.•°°•. 💌 💌 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 °•¸.•°