🔆 سخنان مهم علامه مصباح در جمع اعضای شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان (1)
🔰 در تمام کشورهای عالم به زنان ظلم شده است // زنان همواره مورد ظلم بوده اند، حتی به نام دفاع از حقوق زنان// در جامعه ما نیز به خاطر افراط و تفریط زنان مورد ظلم قرار گرفته اند
🔻 استعدادهای انسان ها، وظایف و حقوق آن ها، دارای جهت مشترکی هست؛ یعنی می توان گفت هدف خلقت انسان ها، یک امر مشترک است و لذا برای آن باید برنامه مشترکی در نظر گرفت و اگر غیر از این باشد، در حق آنها ظلم شده است.
🔻 همه انسان ها، در اصل انسانیت مشترک هستند و لذا خداوند برخی حقوق، وظایف و استعدادهای مشترکی برای آن ها در نظر گرفته است. اما مرد و زن، هر یک ویژگی های جسمی، روانی و استعدادهای خاصی دارند. تشخیص این که مرز مشترک و مرز اختصاصی کجاست، نیاز به دقت دارد و همین امر از دیرباز مورد مناقشه بوده است که اشتراکات حقوق و تکالیف زن و مرد و اختلافاتشان کدام است؛ نظریه هایی نیز ابراز شده است و می توان گفت اکثریت آن ها نیز اشتباه کرده اند.
🔻 تفاوت های جسمی و روحی زن و مرد، مستلزم تفاوت در برخی حقوق و تکالیف آن هاست، اما این مسأله در طول تاریخ، برای بسیاری از انسان ها بلکه پیروان ادیان آسمانی نیز درست حل نشده است.
🔻🔻 در یکی از کنفرانس ها در کشور سوئیس، یک زن مسلمان مصری سخنرانی کرده و معتقد بود که ادیان، زنان را انسان نمی دانند !! در همان جلسه، یک زن مسیحی سخنان وی را با توجه به آنچه در انجیل آمده بود، رد کرد. یعنی یک نماینده کشور اسلامی، چنین نگاهی نسبت به جایگاه زن در اسلام و ادیان دارد؛ حال آنکه در قرآن چنین دیدگاهی به وضوح مردود اعلام شده است.
🔻 از آن طرف هم عده ای راه افراط را پیموده و معتقدند هیچ تفاوتی بین زن و مرد در حقوق و تکالیف نیست و تنها یکسری اختلافات جزئی است که تأثیری در وظایف و حقوق و مسئولیت ها ندارد.
🔻🔻 تقریبا در تمام کشورهای عالم، به زنان ظلم شده است و شاید نتوان کشوری را یافت که در برهه ای، حقوق زنان را آن طوری که شایسته انسانی و الهی زن هست، به وی داده باشند
🔻🔻 زنان همواره مورد ظلم بوده اند؛ حتی امروز هم به نام طرفداری از زن بر سر زنان کلاه می گذارند! این مسأله حتی در پیروان ادیان و حتی دین اسلام نیز وجود دارد؛ همین مسأله سبب شده تا زن ها همواره یک احساس کمبود، محرومیت و عقب ماندن از حقوق خود داشته باشند.
🔻این محرومیت زنان در طول تاریخ، گاه به صورت واقعی بوده است و گاه منجر به عکس العملی شده که به نام دفاع از حق زن و انتقام از گذشته، دوباره مورد ظلم قرار گرفته است.
🔻🔻 حتی در عالم اسلام نیز این احساس در زنان وجود دارد که باید به خاطرحقوق از دست رفته خود، از مردان انتقام بگیریم. شاید حتی در ذهن برخی زنان مؤمن و مقید به احکام شرعی نیز این تفکر وجود داشته باشد که مورد ظلم قرار گرفته اند! و لذا سبب ظهور و بروز آن در رفتار با ابراز مخالفت و امثال آن می شود و این افراط و تفریط یک بلای بزرگ برای جامعه است.
💢 متأسفانه بسیاری از زنان در جامعه ما نیز به خاطر همین افراط و تفریط مورد ظلم قرار می گیرند.
🔻 🔻 از طرفی در برخی جاها مخصوصا روستاها، علیرغم این که بیش از توان زنان، از آن ها کار کشیده می شود، اما مورد تکریم و احترام در شأن و منزلت یک زن ( از نظر اسلام) نیستند و حقوق شان تضییع می شود و از طرف دیگر افراط و انگیزه مطرح کردن خود برای انتقام گیری نیز سبب ظلم به خود زنان شده است.
👈 27 بهمن 97
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
🔆 سخنان مهم علامه مصباح در جمع اعضای شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان (2)
🔰 یکی از علل روانی بدحجابی در جامعه، مطرح شدن است // امروز در رعایت حقوق زنان دچار افراط و تفریط هستیم // همین متدینین، حقوق زن ها را آن گونه که باید، ادا نکردند// حقوق زن و مرد در جامعه ما، متعادل نیست.
🔻🔻 یکی از علل روانی بی حجابی ها نیز همین انگیزه مطرح کردن خود در جامعه است؛ در واقع با این ذهنیت که به زن ظلم شده و باید انتقام گرفته شود، می خواهد با چنین کارهایی خود را مطرح کند.
🔻🔻به عبارت بهتر این یک امر طبیعی است که وقتی انسان سرمایه ای دارد و کسی قدرش را نمی داند، می خواهد با مطرح کردن خود، سرمایه اش را به دیگران نشان دهد و عده ای گمان می کنند بی حجابی، نوعی مطرح شدن در جامعه است.
🔻🔻 امروز بین افراط و تفریط قرار داریم و باید اعتراف کنیم که متدینین هم در این زمینه به وظیفه شان عمل نکرده اند،
🔻🔻 سالهای طولانی همین متدینین، حقوق زن ها را آن گونه که باید، ادا نکردند و همین سبب شد تا نوعی احساس شکست، افسردگی و عقب ماندگی به وجود بیاید و عکس العمل طبیعی هم انتقام از مردهاست که نمودهای آن در جوامع مختلف، وجود دارد.
🔻امروز عده ای از غرب زده ها و روشنفکران نیز با تمسک به همین ظلم هایی که به زن ها شده، وضعیت کشورهای پیشرفته – بخوانید کشور های ستکبر و زورگو – که حجاب را کنار گذاشته اند را الگو قرار می دهند و می گویدن در آن کشور ها، به زنان همان حقوقی داده شده است که به مردان داده شده است و لذا ما هم باید چنین کنیم.
🔻 یکی از کمبودهای جامعه اسلامی ما به هم خوردن تعادل در حقوق زن و مرد در جامعه است، وقتی انقلاب اسلامی در جامعه ما رخ داد، از جمله مسائل مهمی که باید به آن توجه کنیم، همین مسأله است؛ انقلاب اسلامی برای این نبود که یک خانواده سلطنتی جای خود را به دیگری بدهد؛ هم و غم امام (ره) به عنوان بنیانگذار این نظام، اسلام بود
🔻 مرز این افراط و تفریط کجاست؟ حتی در فهم این مسأله هم نقص ها و کمبودهایی داریم؛ چرا که حتی برخی منابع، پیش فرض ها و پیش داوری هایی وجود دارد که اجازه فهم درست را از ما می گیرد.
🔻 تحصیل علم، مربوط به انسانیت انسان است و لذا اختصاصی به مردان ندارد؛ مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی هم وظیفه همگان است؛ همانطوری که وقتی پیامبر(ص) از مکه به مدینه آمد، زنانی از خانه هایشان فرار کرده و نزد پیامبر (ص) می آمدند و مسلمان می شدند که حتی آیه نازل شد که بیعت خانم ها را بپذیر.
🔻بسیاری از سئوالات هست که بر اساس علم، تجربه و تفکر پاسخ آن را می فهمیم و برخی دیگر را وحی برای ما بیان کرده است
🔻خیلی از مسائلی را که وحی بیان کرده است، ابتدائا ما نمی فهمیم؛ مثل این که چرا نماز صبح باید قبل از طلوع خوانده شود؟ خب، این مسائل را ما نمی فهمیم؛ چه بسا کلیاتی را هم بفهمیم، اما مرز دقیق را مشخص کردن و فهمیدن برای بسیاری از امور، بدون راهنمایی وحی، ممکن نیست.
🔻🔻 باید به فهم خدا و معصومین (ع) اعتماد کنیم و باور داشته باشیم آن ها بهتر از ما می فهمند و راه سعادت بشر را بهتر از ما می شناسند.
🔻🔻 باید اعتراف کنیم که در جامعه، هنوز در همان حقوق انسانی انسان ها که برخی از آنها ویژه زنان یا مردان هستند، خوب عمل نکرده ایم،
🔻🔻از همان آغاز نهضت روحانیت، مسأله آموزش زن ها نیز مطرح شد و از همان ابتدا مدرسه توحید در قم تأسیس شد و مرحوم قدوسی مسئولیت آن را بر عهده داشتند و برای خانم ها کلاس گذاشتند. در این راه قدم های خوبی برداشته شد که یکی از برکات آن جامعه الزهرا (س) است؛ افرادی با فداکاری و زحمت ها و به جان خریدن تهمت ها، این بنیان را گذاشتند و امروز به این مراحل رسیده است؛ هر چند هنوز هم به خوبی حق آن ادا نشده است.
🔻🔻 تألیف کتاب، تدریس، شرکت در کنفرانس های علمی و ارائه نظریه توسط بانوان عالم با رعایت حدود شرعی، لازم است؛ البته این کارها نباید به حقوق و تکالیف اختصاصی آن ها ضرری بزند، اما وقتی زنانی عالم شدند، باید جامعه نیز از علم شان استفاده کند.
🔻🔻 متأسفانه کمتر شرایط حضور زنان در مجامع علمی با رعایت حدود شرعی فراهم شده است و گاهی عده ای با ورود خود و عدم رعایت ارزش های اسلامی و افراز و تفریط ها، زمینه را از بین می برند،
🔻 اقدام شایسته شما برای همایش کتاب سال بانوان، قابل تحسین بوده و قدمی برای استفاده از علم و استعدادهای خدادادی بانوان است.
🔻 گاهی عدم توجه دقیق به ارزش های دینی، زمینه ایجاد دام شیاطین انس و جن می شود و بهانه ای به دست نااهلان می دهد تا سوء استفاده کنند؛ چرا که گاهی یک زاویه گرفتن کوچک از ارزش های الهی به انحرافات بزرگ می انجامد.
👈 27 بهمن 97
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
❇️ خانواده محوری، سنت الهی تکوینی و نقطه آغاز تحول است
◻️ #خانواده_و_خانواده_محوری
حجتالاسلاموالمسلمین سید منذر حکیم استاد درس خارج حوزه علمیه قم و مدیر گروه فقه خانواده جامعه المصطفی:🔻
◻️ در نظام تکوینی، شما اگر بخواهید خلاف این حرکت کنید، موفق نخواهید بود.
به تعبیر شهید صدر، این سنت موضوعی و جریانی است و ممکن است جامعهای خلاف این سنت حرکت کند، اما خیلی زود شکست میخورد. سنت تشکیل #خانواده و #خانواده_محوری و سنت #قوامیت مرد بر زن یک سنت موضوعی و جریانی است که حرکت برخلاف آن به سوی شکست است.
◻️ در سورههای فرقان و نور، در خصوص خانواده و اعضای آن سفارشهای جدی شده است. در این رابطه ما به یک کار علمی و پژوهشی جامع نیاز داشتیم و حدود بیست سال است که روی آن کار میکنیم و هنوز در این زمینه نیاز به کار فراوان داریم.
◻️ اگر نظام جامع خانواده را از قرآن و حدیث و کتب فقهی استخراج کنیم، میتوانیم حدود یکصد جلد کتاب برای ده گرایش تهیه کنیم.
◻️ ما امیدواریم که انشاءالله بتوانیم یک دانشگاه خانواده اسلامی با ده گرایش تأسیس کنیم.
◻️ مجمع تشخیص مصلحت نظام از ما خواست برای قوانین خانواده اسلامی سیاستگذاری کنیم و ما نیز خطوط کلی را نوشتیم و به آنها تحویل دادیم و یک گزارش کامل با مشخص کردن همه جوانب نوشتیم و به رهبر معظم انقلاب تقدیم کردیم.
بعد از مدتی #سیاستهای۱۶گانه رهبری اعلام شد که برای ما بسیار نویدبخش بود و کار ما هم در یک مسیر روشن قرار گرفت.
◻️ اگر #مدیریت_صحیح در خانواده باشد، اعضا به سمت #خودکفایی و #خلاقیت خواهند رفت. این را در مقیاس جامعه نیز میتوان تسری داد.
در خانوادهای که خودکفایی و حسن مدیریت و خلاقیت وجود دارد، یک جوان پانزدهساله میتواند تشکیل زندگی دهد؛ زیرا مهارتهای لازم را از کودکی فرا گرفته است.
◻️ سیاستهای ابلاغی رهبری باید عملیاتی شوند.
این نگاه خانواده محوری را اگر به همه دست اندر کاران نظام قرار بدهیم این افراد یک فکر مشترک پیدا میکنند و همآهنگ میشوند.
◻️ در راستای تحقق خانواده محوری باید از اکنون روی #بچهها کار شود. شاید دیگر نتوانسته باشیم روی پدرها و مادرها اثرگذار باشیم، اما پدرها و مادرها هستند که بوسیله بچهها تربیت میشوند.
💠 بیشتر بخوانید:
https://hawzahnews.com/xbdv3
@HawzahNews
زن، خانواده و سبک زندگی
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#موجها_و_گرایش_و_نظریه_پردازانِ_فمینیسم
#تاریخ_غرب
👩🎤 #وضعيت_زنان در قرن هفدهم و هجدهم6️⃣
👈 روشنگري4️⃣
ب) ليبراليسم
ليبراليسم بهعنوان جرياني #مولود_مدرنيته، به تغيير و تحولات در مسائل زنان شتاب بيشتري داد.
ليبراليسم آموزهاي است که شعار اصلي آن #فردگرايي است. آنچه ملاک برخورداري از حقوق شهروندي ميشود، فرد بودن (انسان بودن) است و بس.
آزادي فرد، استقلال فرد، حقوق فرد و... مباحث مهم گفتمان فمينيستي را تشكيل ميدهد.
مسئلة #اصالت_فرد جايگزين اصالت جامعه ميشود و انسان بهمثابة فرد، داراي احترام و منزلت و حقوقي ميشود كه پيش از آن برخوردار نبود؛ حتي فرد ملاك و معيار ارزشهاي اخلاقي ميشود و «خوب» چيزي ميشود كه انسان بهمثابة فرد آن را دوست دارد.
👈 بارزترين نتيجة فردگرايي ليبراليستي، #آزادي است.
اصل آزادي بيانگر آن است كه انسان ميتواند براي زندگي خود تصميم بگيرد و نبايد هيچ نهادي اعم از دولت يا كليسا اراده خود را بر او تحميل كند. آزادي انديشه و بيان و آزادي انجمن نيز از ديگر اركان ليبراليسم است.
👈 پذيرش حق مالکيت فرد بر خود به اين معنا كه فرد، مالكِ جسم، مهارتها و كار و پيشة خويش و درآمد ناشي از آن است و اين زندگي، دارايي خود اوست و به خدا، جامعه يا دولت تعلق ندارد نيز از ديگر آموزههاي ليبراليسم است.
#اصل_برابري در ليبراليسم بر برابري همة انسانها در برابر قانون و لزوم ايجاد فرصتهاي برابر براي آحاد جامعه بهمنظور شكوفاسازي استعدادهاي افراد تأكيد ميكند.
در همين راستا آموزش عمومي به جهت پرورش ذهني مردم مورد توجه قرار ميگيرد.
ادامه دارد به همراه نقد در پست های بعدی👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#تاریخ_غرب
#لیبرالیسم
🔰 اعلامیه حقوق بشر و شهروند یکی از اسناد بنیادین انقلاب فرانسه و تاریخ حقوق بشر است. اولین بند این منشور میگوید:
«انسانها آزاد به دنیا آمدهاند و آزاد با حقوق برابر باقی خواهند ماند. تفاوتهای اجتماعی تنها در صورتی که صلاح همگانی در میان باشد، میتوانند وضع شوند.»
#نقد در پست های بعدی👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#موجها_و_گرایش_و_نظریه_پردازانِ_فمینیسم
#تاریخ_غرب
👩🎤 #وضعيت_زنان در قرن هفدهم و هجدهم7️⃣
👈 روشنگري5️⃣
ب) ليبراليسم
🔰 تأثير ليبراليسم در ظهور فمينيسم
آموزههاي ليبراليسم و فضاي بازي كه در نتيجة آزاديهاي ليبرالي به وجود آمد، زمينه را براي شكلگيري اعتراضات، شورشها و جنبشهاي متفاوتي از جمله #جنبش_زنان مهيا نمود.
#ليبراليسم بر حقوق طبيعي انسانها (آزادي، برابري و...) تأكيد ميكرد و تمام اين امتيازات را درخور و شايستة تكتك انسانها ميديد؛ اما زنان میديدند اين شعارها تغييري در موقعيت آنان به وجود نياورد و تنها امتيازاتي #مردانه محسوب شد؛ بنابراين تأكيد ليبراليسم بر عموميت و فراگيري اين حقوق و امتيازات، بر آحاد بشر، افزايش توقع و در نتيجه نارضايتي گروههاي محروم را درپيداشت.
تا پيش از اين زنان از اين حقوق محروم بودند؛ درحاليكه اين محروميت امري طبيعي تلقي ميشد؛ اما با ظهور ليبراليسم، اين محروميتها در مقام نظر، #ظالمانه و دور از #عدالت محسوب شد و موجبات نارضايتي زنان را فراهم آورد؛ در نتيجه آموزههاي ليبراليسم اسلحهاي شد كه زنان با آن به مبارزه براي رسيدن به منافع خويش پرداختند.
👈 اصل #انسانمداري و #خردورزي، اين مطلب را به ذهن متبادر ميكند كه زن نيز در جايگاه انسان، موجودي خردورز و داراي حيثيت و كرامت فردي است. اصل آزادي و نفي اقتدار بر فرد، و تفسير ليبرالي از آزادي و اقتدار سبب شد زنان نيز آرزو كنند موجوداتي آزاد باشند و از زير ساية اقتدار مردان بيرون بيايند.
👈 اصل #مالكيت نيز كه حق طبيعي فرد دانسته ميشد، زنان را به اين فكر واداشت كه چرا پس از ازدواج، تمام اموال زن حتي ارثية پدري او بايد تحت مالكيت مرد قرار بگيرد و زن حق تصرف در اموال خود را نداشته باشد؟
چرا شوهر ميتواند دستمزد نقدي همسر يا دختر كارگرش را قانوناً تصاحب كند؟
تملك بر خويشتن بر اين تفكر دامن زد كه زن مالك جسم خويش است؛ لذا حق دارد با كنترل #باروري بر جسم خود مسلط باشد.
بعدها درخواست قانوني شدن #سقط_جنين نيز از اين فكر نشأت گرفت كه زن ميتواند در مورد بدن خود، تصميم بگيرد.
👈 همچنين اصل #برابري افراد در برابر قانون سبب شد زنان هم خواستار فرصتها و امتيازات قانوني برابر با مردان از جمله آموزش عمومي رايگان شوند كه از طرفي بر عموميت آن تأكيد ميشد، اما در عمل، زنان از آن كنار گذاشته ميشدند.
نكته حائز اهميت ديگر آنكه اصطلاحِ «#فرد» كه نقشي محوري در آموزة ليبراليسم دارد و معادل انگليسي آن man است، ظاهراً خنثي و مشترك بين زن و مرد و به معناي كلي انسان است؛ اما مطالعه نشان ميدهد بهكارگيري واژة man به جاي انسان و فرد، فراتر از يك عادت كلامي است؛ چراكه اكثر سردمدارانِ اين تفكر در عمل نشان دادند منظورشان از فرد همان مرد است؛
حتي در مورد مسئلة مالكيت تصريح ميشود كه مالكيت، حقي مردانه است و زندگي مرد به خود او تعلق دارد. بهجز معدودي از افراطيون و راديكالها كسي چنين حقوقي را بر زنان تسرّي نداده است.
📚 ر.ك: جان سالوين شاپيرو؛ ليبراليسم، معنا و تاريخ آن؛ ترجمة محمدسعید حنایی کاشانی.
ادامه دارد👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#معرفی_مقالات
#نقد_لیبرالیسم
📜 نقد و بررسی مبانی آزادی در لیبرالیسم از منظر اسلام
نویسندگان: محمدرضا باقرزاده و علیجان حیدری
منبع: اندیشه های حقوق عمومی سال پنجم بهار و تابستان 1395 شماره 2 (پیاپی 9)
💠 برای دانلود کلیک کنید:
http://ensani.ir/file/download/article/1572951115-9714-9-4.pdf
📃 #موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
📃 Mohsenzade.com/zm
📃 Womanfamily.ir
📃 https://www.aparat.com/woman_family
📃 @woman_family