معرفی اساتید نمونه جامعة الزهرا سلام الله علیها بعنوان الگو و تبیین نظرات این بزرگواران در مورد الگو سازی از سبک زندگی بانوی مسلمان
بانو مجتهده معصومه گلگیری در سال 1345 تحصیلات علوم دینی را در آبادان شروع کردند و در سال 1350 به قم منتقل شدند و هسته ی اولیه ی مدرسه ی علوم دینی خواهران در قم که آن زمان مکتب نامیده می شد، با تحصیل ایشان و همدرسی هایشان در قم شکل گرفت. وی تحصیلات را با جدیت و پشتکار پی گرفت و به مراتب ارزشمندی نایل گردید. سرکار خانم گلگیری دارای همسر و چهار فرزند است و مسؤولیت های خانه داری و مادری نیز ایشان را از کار علمی باز نداشته است. ایشان در حال حاضر عضو هیأت مدیره شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران ، عضو هیأت امنای جامعةالزهرا س و مشغول تدریس خارج فقه و دیگر متون درسی در جامعةالزهرا س میباشند
ایشان به عنوان نماد مادر انقلابی، الگوی نمونه در مبارزه با نفس و جهاد علمی واخلاقی و همچنین بانوی پیشکسوت در توسعه مراکز علمی و حوزوی بانوان معرفی شده اند
ایشان یک اصل مهم را در اکثر مناسبات ،مراسمات و زمان ها بیان میفرمایند که «دنیا پیشنیاز آخرت هست» و میفرمایند: زندگی واقعی در آخرت است و اگر با این نگاه ، به دنیا نگاه کنیم دنیا را رها میکنیم؛ در مکتب اهل بیت علیهمالسلام دنیاگرایی بد است، اما خود دنیا خوب است. اگر به باطن دنیا نگاه کنیم مقدمه ای برای جایگاه ابدی و آخرت است، ما باید به گونه ای خود را بسازیم که در برابر دلبستگی به دنیا مقاوم بشویم؛ همانند حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت زینب علیهاالسلام که الگویی برای بشریت هستند.
یکی از خصلت ها و ویژگی های ایشان این است که در هر مراسمی که میخواهند از ایشان تقدیر کنند ؛ ایشان با ناراحتی میفرمایند که این کار را نکنید ؛ میخواهید وقتی در پیشگاه خداوند حاضر شدم و بخواهم مزد کار خیرم را از او بگیرم ؛ بگوید در همان دنیا مزدت را گرفتی و به به و چه چه شنیدی ؛ بگذارید کارهایم برای خدا بماند.
✍ کاری از گروه متفکران و رصد متفکران به اهتمام صدیقه جبله
#بانو_مجتهده_معصومه_گلگیری
#تبلیغ_نوین
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍#تشکل_بینالمللی_بانوان_تمدن_ساز
#موسسه_فرهنگی_هنری_زنان_پیشرو
💠 اولین همایش تجلیل از بانوان و نخبگان تراز انقلاب «نورا»
🔹باحضور نخبگان و بانوان نقش آفرین در عرصههای هنری، ورزشی، علمی، تربیتی، اقتصادی و جهادی، پزشکی، اجتماعی، فضای مجازی وفرهنگی
⏰ زمان: سه شنبه ۴دیماه، ساعت ۹تا۱۱
📍مکان: تهران، دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍
🔰 بررسی قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
🔹دوشنبه ساعت ۱۹ الی ۲۰
🔹جلسه با جناب آقای بانکی پور
🔺لینک جلسه:
https://daneh.ir/demo2/course/view.php?id=4437
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍
فاطمه عقیل دختر شهید ابراهیم عقیل
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍
بیچاره انقلاب اسلامی...
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍#تشکل_بینالمللی_بانوان_تمدن_ساز
#موسسه_فرهنگی_هنری_زنان_پیشرو
🔷دیروز در جشن روز زن معاونت زنان که با حضور پزشکیان برگزار شد ۵ نفر سخنرانی کردند که ۴ تاشون در نفی قانون حجاب بود. ادبیات دو نفرشون اینطوری بود:
قانون بد رو باید زیر پا گذاشت!
.
.
.
حالا اصلا حجاب رو بیخیال!
یعنی واقعا از این ادبیات ککتون نمیگزه؟!
دلواپسانِ "جامعه" نگران نیستید؟!
عجیبه!
🖌ابوالفضل اقبالی
پ ن:
باید اسم این همایش را میزاشتند همایش متمردان از قانون یا همایش مخالفان حجاب . با پول بیت المال همایش برگزار میکنند علیه ارزشها حرف میزنند و دعوت به تمرد وتخطی از قانون میکنند . و کسی که قسم یاد کرده حافظ قانون باشه هم با سکوتش تاییدشون میکنه . وقاحت شما حد و مرز نداره؟؟؟
🇮🇷《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍#تشکل_بینالمللی_بانوان_تمدن_ساز
#موسسه_فرهنگی_هنری_زنان_پیشرو
نرگس قدیریان همسر سفیر ایران در لبنان در گفتوگو با شبکه خبر درباره نقش زنان در جبهه مقاومت و در عرصههای مختلف سیاسی بیان کرد: بانوان مقوم خانواده هستند و نقش آنها و تاثیرات افکار و گرایشاتشان بر همسر و فرزندان بسیار تعیین کننده است.
درباره تاثیرات تعیین کننده زنان در پیروزی انقلاب اسلامی در چشم انداز و فرمایشات رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) دقیق صحبت شده است و مصادیق بارز این حضور موفق را نیز در زمان پیروزی انقلاب و جنگ و بحرانهای پس از آن تا امروز شاهد بودهایم.
وی ادامه داد: تاثیر زنان را به خوبی در موفقیت جبهههای مقاومت نیز شاهد هستیم که تا چه میزان توانستند در موفقیت الگوی ایرانی اسلامی و گسترش آن به کشورهای حامی مقاومت نقشآفرین باشند.
در مراحل پس از طوفان الاقصی همه دنیا میبینند که چه بر زنان غزه و لبنان گذشته است و با چنان شدایدی مواجه هستند که کمتر در تاریخ شاهد آن بودیم، اما تاکنون ندیدیم که صدای تسلیم از زنان غزه یا لبنان بلند شود و مادرانی که همه خانواده و عزیزان خود را از دست داده اند با افتخار میگویند مال و جانمان فدای مقاومت و ما این فرهنگ جهاد و ایثارگری مادران را در تمام جبهه مقاومت شاهد هستیم.
قدیریان افزود: امروز الگوی مقاومت زنان ایران به فلسطین، لبنان، عراق، یمن و... منتقل شده است. در ۸ سال جنگ تحمیل شده به یمن و بمباران و محاصره و گرسنگی شاهد بودیم که زنان این کشور چگونه مقاومت کردند و امروز این الگوی مقاومت زنان ایرانی در مقابل قدرتهای ظالم جهانی از پهنه جبهه مقاومت در حال معرفی شدن و گسترش به دنیا و جهانی شدن است.
《 https://eitaa.com/women92 》
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقدیم به مادران سرزمینم
مادر ،
خودش هم که نباشد ،
مادری اش را برای تو می گذارد ..
عشقش را برایت در لبخند دخترکی در گوشه پیاده رو ،
نگرانی اش را برایت در پس داستان پیرمرد راننده ،
دعای خیرش را در دستان لرزان پیرزنی که تاخانه همراهیش کردی ..
مادر خودش هم که نباشد ،
مادری اش را پیش تو جامیگذارد ..
حتی اگر دستانش از دنیا کوتاه باشد
حواست باشد ، او حواسش به تو هست
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍#تشکل_بینالمللی_بانوان_تمدن_ساز
#موسسه_فرهنگی_هنری_زنان_پیشرو
#گزارش_تصویری
#اختصاصی
🔰نشست مادرانههای دیروز، امروز، فردا به همت ستاد راهبری زن و خانواده با همکاری حوزههای علمیه و مراکز آموزش عالی کشور به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن بعدازظهر امروز برگزار شد.
🔹️این نشست با ۹ محور اصلی برگزار شد:
۱_پیروی از الگوی عالمین حضرت زهرا(س)
۲_جایگاه فردی زن و مقام انسانی
۳_ کنشگری اجتماعی
۴_ زنان جبهه مقاومت پیروان راستین حضرت فاطمه(س)
۵_مادرانگی و تاثیر آن از جهت فردی، خانوادگی و اجتماعی
۶_ مادرانههای دیروز، امروز، فردا
۷_ لایحه حمایت از زن مطالبات زن امروز
۸_ جهاد تبیین و زنان بسترساز ظهور
۹_زنان امروز، مادران یاران امام عصر(عج)
◽خانم دکتر ظهیری(دبیر ستاد راهبری زن و خانواده)، خانم دکتر میرجعفری(هیات علمی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی)، خانم دکتر سجادی(استادیار و مدیر گروه مطالعات زنان مجتمع آموزش عالی بنتالهدی) اساتید حاضر در این نشست بودند که به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍#تشکل_بینالمللی_بانوان_تمدن_ساز
#موسسه_فرهنگی_هنری_زنان_پیشرو
هلند مسابقات دختر شایسته را برای همیشه لغو کرد...
دلایلش رو بخوانید جالبه
همه کم کم دارن میفهمن که خودنمایی بدنی برای زنان آسیبزا هست
البته متأسفانه بعضیها در ایران هنوز اول این راهی هستند که اونها به آخرش رسیدند!
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍#تشکل_بینالمللی_بانوان_تمدن_ساز
#موسسه_فرهنگی_هنری_زنان_پیشرو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تودهنی جوان آمریکایی به خبرنگار شبکه صهیونیستی اینترنشنال با در دست داشتن پرچم ایران
🔷من پرچم ایران را به دست گرفتم چون ایران ضد صهیونیستیترین کشور دنیاست و ما از آنها و سیاستهایشان حمایت میکنیم.
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍#تشکل_بینالمللی_بانوان_تمدن_ساز
#موسسه_فرهنگی_هنری_زنان_پیشرو
روحانی زرتشتی: اصل حجاب، متعلق به ماست
🔹«براساس آداب مذهبی هموطنان زرتشتی، هنگام ورود به نیایشگاه، همهٔ مراجعان حتی آقایان باید پوششی بر سر داشته باشند.» صحبتهای استاد تهرانشناس که به اینجا رسید، سرپرست آتشکده شاه ورهرام ایزد لبخند بر لب گفت: «بله. اصل حجاب، متعلق به ماست.»
🔹به گواه تصاویر و کتیبههای بهجامانده از ایران باستان، زنان ایرانی نهتنها در زمان بعثت زرتشت بلکه قبل و بعد از آن هم، حجاب کاملی داشتهاند.
🔹جلیل ضیاءپور در کتاب «پوشاک باستانی ایرانیان؛ از کهنترین زمان تا پایان پادشاهی ساسانیان» مینویسد: «پژوهشها نشان میدهد که زنان ایرانزمین از زمان مادها که نخستین ساکنان این دیار بودند، دارای حجاب کاملی، شامل پیراهن بلند چیندار، شلوار تا مچ پا و چادر و شنلی بلند بر روی لباسها بودهاند.»
✍میرجعفری
جالبه روشنفکران امروزی حجاب را به اسلام ربط داده و عامل عقب ماندگی ایران میدانند. تمدن ایرانی تمدنی با اصالت و با حیاست آن را گل آلود نکنیم .
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍#تشکل_بینالمللی_بانوان_تمدن_ساز
#موسسه_فرهنگی_هنری_زنان_پیشرو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیس کمیسیون جوانی جمعیت: قانون جوانی جمعیت باعث شد بعد از ۷ سال کاهش نرخ باروری متوقف شود
🔹این قانون باعث شد سال گذشته کاهش تولدها از ۱۷۰ هزار کاهش به ۱۷ هزار کاهش برسد و نزولیبودن نرخ باروری متوقف شود.
🔹تولد فرزند سوم ۹ درصد و تولد فرزند چهارم ۲۸ درصد و تولد فرزند پنجم ۵۱ درصد اضافه شده است.
🔹قانون جوانی جمعیت خوب است، دولت باید همت کند و آن را درست اجرا کند تا به نتایج بهتری برسیم.
@Farsna《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍#تشکل_بینالمللی_بانوان_تمدن_ساز
#موسسه_فرهنگی_هنری_زنان_پیشرو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظام ما رو دوش چنین مادرانی استوار مونده..
نه امثال رئیس دولتی که با دیدن عکس همسرش که ۳۰ ساله فوت کرده جلسه رو با مهمانهای خارجی رها میکنه و می گه همینه که هست...😭😭
#فاطمة_الزهراء
#روز_مادر
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍#تشکل_بینالمللی_بانوان_تمدن_ساز
#موسسه_فرهنگی_هنری_زنان_پیشرو
الگو قراردادن زن در اسلام برای همه انسانها
وقتی که مرد در تمدّن غربی، جنس برتر است و تمدّن، تمدّن مردسالار است، نتیجه این است که زن سعی میکند الگوی خودش را مرد قرار بدهد و مرد میشود الگوی زن؛ زن دنبال کارهای مردانه حرکت میکند؛ نتیجه این است. ببینید اینجا یک آیهی قرآن هست که... میفرماید: ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ کَفَرُوا امرَأَتَ نُوحٍ وَ امرَأَتَ لوط؛ برای کفّار، دو زن الگو هستند؛ دو زنِ کافر، نمونه و الگو ی زنان کافرند: زن نوح و زن لوط که اینها به شوهرهایشان خیانت کردند؛ فَلَم یُغنیا عَنهُما مِنَ اللهِ شَیئا؛(۱) شوهرها با اینکه پیغمبر بودند، دیگر به درد اینها نمیخورند، فایدهای برایشان ندارند. این مال کافران. بعد [میفرماید]: وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَون.(۲) دو زن را الگو قرار میدهد برای همهی انسانهای کافر، دو زن را الگو قرار میدهد برای همهی انسانهای مؤمن؛ اعمّ از زن و مرد. یعنی اگر همهی مردان عالم میخواهند مؤمن باشند، الگویشان دو زن هستند: یکی زن فرعون، یکی حضرت مریم. وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَون؛ در اوج نجابت و عفّت؛ همان خانمی که موجب شد وقتی موسیٰ را از آب گرفتند، به قتل نرسانند؛ لا تَقتُلوه،(۳) [گفت] او را نکُشید؛ بعد هم ایمان آورد به حضرت موسیٰ، بعد هم زیر شکنجه به قتل رسید. این الگو است. [و الگوی دیگر] «وَ مَریَمَ ابنَتَ عِمرَان» که حالا در مورد حضرت مریم (سلام الله علیها) «الَّتی اَحصَنَت فَرجَهَا»(۴) که عفّت خودش را حفظ کرد، ما متأسّفانه اطّلاعات زیادی نداریم که قضیّه چه بوده؛ قضایایی حول و حوش حضرت مریم بوده که این بزرگوار با کمال قدرت مقاومت کرده و دامن پاک خودش را حفظ کرده، و تا آخر قضایا که میدانید. یعنی درست نقطهی مقابل تمدّن غربی که مرد را الگو قرار میدهد، در قرآن زن را الگو قرار میدهد؛ نه فقط برای زنان بلکه برای همهی انسانها؛ چه در زمینهی کفر، چه در زمینهی ایمان. #ارزش_زن #روز_مادر #زن_مسلمان
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍#تشکل_بینالمللی_بانوان_تمدن_ساز
#موسسه_فرهنگی_هنری_زنان_پیشرو
الگو بودن زن مسلمان ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در افکار عمومی جهان نگاهِ جدید در قالب کُنشگری و فعالیت «زنِ مسلمان ایرانی» عینیت یافت و «الگوی سوم زن» را تحقق بخشید. الگویی که «نه شرقی است و نه غربی»:
«زن، در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخسازی؛
و در تعریف غالباً غربی، بمثابهی موجودی که جنسیت او بر انسانیتش میچربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایهداری جدید است، معرفی میشد.
شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است.
زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود و ثابت کرد که میتوان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و درعین حال، در متن و مرکز بود. میتوان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصهی سیاسی و اجتماعی نیز، سنگرسازیهای جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.»۱
همچنین ایشان در الگوی سوم زن مسلمان«زن نه شرقی نه غربی» فرمودند:
«زن به یک جایگاه مصنوعی و تصنعی و تشریفاتی احتیاج ندارد؛ جایگاهی که دون شأن متانت و سکینه و آرامش روحی اوست. در طبیعت الهی زن، آنچنان لطافت و زیبایی و گرمای محبتی وجود دارد که میتواند هم خود را و هم محیط پیرامون خود را- چه در داخل خانه، چه در هر محیطی که باشد- به طرف معنویت، پیشرفت و علوّ مقامات علمی و عملی سوق دهد و پیش ببرد.» ۲
۱.برگرفته از بیانات رهبری در پیام به کنگرهی «هفت هزار زن شهید کشور» ۲.بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۸۴/۳/۲۵
#ارزش_زن
#روز_مادر
#زن_مسلمان
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍#تشکل_بینالمللی_بانوان_تمدن_ساز
#موسسه_فرهنگی_هنری_زنان_پیشرو
🔺جایگاه زن در اسلام و جایگاه زن در غرب🔺
#ارزش_زن #روز_مادر #زن_مسلمان
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍#تشکل_بینالمللی_بانوان_تمدن_ساز
#موسسه_فرهنگی_هنری_زنان_پیشرو
✍️ اطلاعیه جامعةالزهرا(س) پیرو سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اجتهاد فقهی بانوان
🔹 «رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی: آن وقتها که در حوزه علمیّه بودیم، یادم نمیآید که زنی به مرتبه اجتهاد فقهی رسیده باشد، [امّا] امروز خوشبختانه زنهایی که مجتهدند، به اجتهاد فقهی رسیدهاند کم نیستند، بنده حتّی معتقدم بسیاری از مسائل زنانه که موضوعش زنان هستند و مردها درست موضوع را تشخیص نمیدهند، باید خانمها از مجتهد زن تقلید کنند (بیانات در تاریخ ۲۷ آذر ۱۴۰۳).»
◻️ در طول چهل سال از تأسیس جامعةالزهرا سلاماللهعلیها، بانوانی مهذب، عالمه و وارسته تربیت شدند که در عرصههای مختلف علمی میدرخشند
.https://eitaa.com/women92
با توجه به درخواستهای مکرر افراد و رسانهها، در جهت معرفی بانوان مجتهده، اعلام میدارد از آنجا که بانوان عالمه همواره در مسیر تهذیب نفس و به دنبال گمنامی بودند و تمایلی به رسانهای شدن نداشتهاند، تاکنون اسامی از این بانوان اعلام نشده است. لذا جامعهالزهرا سلاماللهعلیها پس از کسب اجازه از این بانوان عالمه فاضله و بعد از تایید مراجع تقلید معظم و مراجع ذی صلاح حوزه، اسامی بانوان عالمه و مجتهده را معرفی خواهد کرد. / حوزهنیوز
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍
❓ رهبر انقلاب درباره مرجعیت زن چه/چرا گفتند؟!
#بخش_اول
این یادداشت دو مقصد دارد:
۱. حضرت آیت الله خامنه ای درباره مرجعیت زن دقیقا چه گفتند؟!
۲. چرا ایشان در دیدار مخصوص بانوان در دوسال پیاپی یکبار وزارت زن و اینبار مرجعیت زن را مطرح می کنند؟!
☆ ☆ ☆
1⃣ چه گفتند؟!
• "بنده حتی معتقدم بسیاری از مسائل زنانه که موضوعش زنان هستند و مردها درست موضوع را تشخیص نمی دهند، خانمها #باید از مجتهد زن تقلید کنند"! (۱۴۰۳/۹/۲۷)
• برخی بزرگواران آن را نقض فتوای مشهور مبنی بر شرط مذکر بودن در مرجعیت -حتی در بخش زنان- ندانسته و آنرا در حد موضوع شناسی بهتر زنان در این امور تقلیل دادند!
• برخی یادداشتها هم به اقوال و ادله ای پرداختند که مرجعیت زنان -اقلا برای زنان- را بلامانع می دانند!
بنظر می رسد سخن رهبر انقلاب بیش از اولی و کمتر از دومی را می گوید با این تفاوت که مجتهده زن را در این بخش از مسائل زنان اعلم می داند!
• توضیح اینکه؛ از دیر زمان فقهاء بین مقام افتاء با قضاء و ولایت تمایزاتی قائل بوده اند از جمله یکی در همین مساله زنان که برخی افتاء آنها را پذیرفته اند اما مناصبی مثل قضاء یا تصدی امور عامه را نه.
آیت الله حکیم در مستمسک عروه آورده: "افتی بعض المحققین بجواز تقلید الانثی و الخنثی"؛ تقلید(در همه مسائل نه فقط مسائل ویژه زنان مثل دماء ثلاث و...) از زنان را برای زنان فتوای برخی از محققین فقه شمرده است.
▫️دلیل موافقین جواز تقلید از زن -اقلا از سوی زنان- این است:
• دلیل تقلید یکی اطلاقات ادله و عمده بناء عقلاء(سیره رجوع جاهل به عالم) است؛ چیزی که موجب تقیید آن اطلاقات یا ردع از بناء عقلاء باشد و مرجعیت را مختص به مردان کنند در بین نیست (مستمسک عروه/ حکیم)
• روایات اختصاص به مردان دو دسته است:
- روایت ابی خدیجه و عمربن حنظله ⬅️ اینها مختص مقام قضاء است نه افتاء
- روایت عامربن عبدالله که در مقام افتاء است ⬅️ اما ضعیف است و اعتباری ندارد!(مبانی منهاج الصالحین / سید تقی طباطبایی قمی)
• در مقابل صحیحه عبدالرحمن بن حجاج است که امام(ع) برای مساله حج صبی، مادر او را به حمیده ارجاع می دهد ⬅️ ظاهر این ارجاع به زن (حمیده) برای گرفتن حکم شرعی است نه گرفتن روایت؛ چنانچه ایشان هم برای همسر ابن حجاج روایت نقل نکرد بلکه فتوا داد! (الاجتهاد و التقلید/ رضا صدر)
• بالاتر اینکه اساساً حال فتوا همان حال روایت است. برای حجیت فتوا همان ادله حجیت خبر(روایت) آورده می شود؛ از اینرو همانگونه که حجیت روایت مختص به مردان نیست، حجیت فتوا هم مختص آنها نیست (بحوث فی الاصول / محقق اصفهانی)
• اما اگر کسی اطلاق ادله تقلید را منصرف به مردان بداند:
- اگر وجه انصراف، ملاحظه غلبه باشد ⬅️ این غلبه اثبات انصراف نمی کند
- اگر وجه، لفظ "علماء"(جمع مذکر) باشد ⬅️ مثل "فقراء" در الصدقات للفقراء است که تلبس به مبدا(علم) را ثابت می کند نه اختصاص مردان (کتاب البیع ج۲ / محمد علی اراکی)
• اما ادعای ردع بر بناء عقلاء:
اگر کسی از مذاق شرع، استتار زن را بفهمد و اینکه شارع راضی به تصدی امور عامه و اداره آنها را برای زن نیست؛ و این را رادع از سیره جاری رجوع جاهل به عالم بداند! ⬅️ این هم قابل قبول نیست چون اخص از مدعاست! جواز تقلید از زن حتما مستلزم تصدی امور عامه نیست و بین ایندو (افتاء و تصدی امور عامه) مباینت است؛ چرا که ممکن است زنی مجتهده مستتره و در کمال استتار هم باشد اما جاهل به رای او عمل کند، بخصوص اگر مرجعیت برای خود زنان مطرح باشد. (مبانی منهاج الصالحین سید تقی قمی)
• مزید بر آن اینکه اهل سنت به عدم اعتبار رجلیت در افتاء قائل بوده اند و در همان زمان معصومین مثل عایشه و... را از مفتیان می دانستند. این در مرآی معصومین بوده ولی تخطئه ای نشده است (الاجتهاد و التقلید / سید رضا صدر)
🔅 جمع بندی بخش اول اینکه قول به مرجعیت زن در همه مسائل -اقلا برای زنان- فتوای شاذ و بی استدلالی نیست.
آیت الله خامنه ای دقیقا این فتوای برخی محققین را نگفتند بلکه از مرجعیت زنان در مسائل خاص زنان (نه همه مسائل) گفتند؛ با این تفاوت که در این بخش بعلت موضوع شناسی دقیق تر مجتهدش را اعلم از مردان شمردند و از لزوم تقلید زنان در این بخش گفتند.
https://eitaa.com/women92
ادامه یادداشت
《 https://eitaa.com/women92 》
📍#مطالعات_اسلامی_زنان 📍
❓ رهبر انقلاب درباره مرجعیت زن چه/چرا گفتند؟!
#بخش_دوم
2⃣ چرا وزارت زنان و... را طرح کردند؟!
• به نظر بنده در مقابل نقش های فیک و مبتذلی که نو به نو از سوی تمدنی غربی در سبک زندگی ما تولید می شود، فقط رویکرد فعالی که امام خمینی و انقلاب اسلامی آورد می تواند پاسخگو باشد، نه رویکرد منفعلی که دیگر ناتوان از برگرداندن زنان به خانه است!
جان کلام رویکرد فعال این است که نقش های اصیل جای نقش های مبتذل بنشیند و آن، مداخله در مقدرات اساسی کشور و اسلام است.
• آیت الله خامنه ای در دیدار سال قبل بانوان: "در اصلِ مسئولیّتهای اجتماعی هم همینجور است. امام(رضوان الله علیه) در یک جایی گفتند که دخالت در سیاست و در مقدّرات اساسی کشور وظیفهی زنان و تکلیف زنان است؛ حقّ زنان و تکلیف زنان است؛ یعنی واجب کردند که زنها بایستی در مقدّرات کشور و وظایف اساسی کشور دخالت کنند و وارد بشوند، که خب خود این یک فصل طولانیای دنبالش دارد؛ یعنی در این زمینهها بین زن و مرد هیچ تفاوتی وجود ندارد.
در پرداختن به امور جامعه: مَن اَصبَحَ و لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم؛ اینکه فرمودند «لَیسَ بِمُسلِم»، یعنی چه زن باشد، چه مرد باشد. شما صبح که میکنید، زن خانهدارید، زن کارمندید، زن شاغلید، زن صنعتگرید، هر کاری میکنید، باید به فکر جامعه باشید؛ یعنی اهتمام داشته باشید که جامعه در چه وضعی است. حالا چقدر بتوانید کمک کنید و نقش ایفا کنید، این فرق میکند؛ افراد هر کدام یک نقشی میتوانند ایفا کنند، امّا این #اهتمام_همگانی است؛ این پرداختن، اهتمام داشتن، به فکر بودن، همگانی است. در اینجا هم جنسیّت نقشی ندارد..."
• مساله مشاغل و مناصب ذیل اصل یادشده قرار می گیرد؛ لذا ایشان در ادامه دارند:
"یک مسئله، مسئلهی مشاغل اجتماعی و مدیریّتها است. اینجا هم مسئلهی جنسیّت مطرح نیست. در مدیریّتهای گوناگون، مشاغل گوناگون اجتماعی و دولتی، حضور زنان هیچ محدودیّتی ندارد. حالا مثلاً فرض کنید آمریکاییها به یکی از این کشورهای همسایهی ما الزام کرده بودند که بایستی زنها در محیط اداری مثلاً ۲۵درصد حضور داشته باشند؛ الزامی، اجباری؛ غلط است. چرا ۲۵درصد؟ خب ۳۵درصد، خب ۲۰ درصد. این عدد معیّن کردن، نسبت معیّن کردن، معنی ندارد؛ اینجا ملاک، شایستهسالاری است. یک جا هست که یک بانوی باسواد مجرّب کارآمد مثلاً برای #وزارت بهتر از این مردی است که در این زمینه نامزد وزارت شده؛ این زن باید وزیر بشود. در مورد نمایندگی مجلس هم همینجور است. مثلاً فرض کنید در فلان شهر، یک نفر یا دو نفر نمایندهی مجلس لازم است؛ یک نفر یا دو نفر زن، یک نفر یا دو نفر مرد معیّن شدهاند، [باید دید] کدام شایستهترند، باید شایستگی را نگاه کرد. هیچ ترجیحی اینجا وجود ندارد، هیچ محدودیّتی هم در این زمینهها وجود ندارد؛ یعنی نظر اسلام این است. بحث، بحث شایستهسالاری است."
• آن اصل اول (اهتمام به امور جامعه) هیچ قیدی ندارد، اما مشاغل و مناصب و تعینات اجتماعی ذیل آن، منوط به رعایت یک اصل مهم دیگر -غیر از عفاف و حجاب- است؛ که در ادامه بدان پرداختند:
"البتّه زن در این مشاغل میتواند حضور پیدا کند، امّا بایستی جوری باشد که از آن مشغلهی مهمّ اساسی زنانه، یعنی خانهداری و فرزندآوری، محروم نشود؛ حتّی در بعضی از مشاغل که برای زنان واجب کفائی است، مثل پزشکی. پزشکی زنان واجب است؛ تا حدّی که پزشک زن به قدر کفایت وجود داشته باشد، باید زنها پزشکی بخوانند. همچنین مثلاً معلّمی بانوان یک واجب کفائی است. خب حالا ممکن است یک وقتی این واجب کفائی [تعارض پیدا کند] با مسئلهی خانهداری یا فرزندآوری یا استراحتها و مرخّصیهایی که برای یک زن خانهدار لازم است یا ساعات کاری که او بتواند کار را انجام بدهد و مثلاً به کار خانه هم برسد؛ اگر چنانچه در این زمینهها تعارضی به وجود آمد، مسئولین کشور هستند که بایستی برای این فکر کنند؛ یعنی آنقدر تعداد را افزایش بدهند که اگر چنانچه این معلّم که مثلاً فرض کنید بایستی در هفته پنج روز در مدرسه شرکت کند، مِن باب مثال چهار روز میتواند شرکت کند، خلأ به وجود نیاید؛ معلّم دیگری وجود داشته باشد که آن خلأ را پُر کند؛ همینطور مسئلهی پزشکی. بنابراین، در مشاغل، در مدیریّتها، در کارهای اساسی، در کارهایی که واجب کفائی برای زنان است، محدودیّتی وجود ندارد و اگر چنانچه تعارضی با کارهای خانگی زنانه به وجود آمد، باید به یک نحوی این را حل کرد که نه این زمین بماند، نه آن. البتّه به نظر بنده منافات هم ندارند؛ من میشناسم بانوانی را که کارهای اجتماعی سنگین داشتند -چه کار دانشگاهی و علمی، چه کارهای غیر علمی- چندین فرزند هم بزرگ کردند، تربیت کردند، خیلی هم خوب توانستند این کار را انجام بدهند. بنابراین، اینها منافاتی با همدیگر ندارند."(۱۴۰۲/۱۰/۶)
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱۰/۳
☑️https://eitaa.com/women92