فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄
🔅 #سلام_مولایم
╭┈───── 🌱🌸
╰─┈➤ http://eitaa.com/x1401y
✍ چشمانم را باز میکنم و به اسمان مینگرم
اسمان هم رنگ خون را به خود گرفته است
🔺اسمان نیز با زبان بیزبانی میگوید
شهداشرمنده ایم..
🗯👤ای شهدا برای ما حمدی بخوانید که شما زنده اید و ما مرده ...
🌺 السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها
🌲 أللَّھُمَ؏َـجِّلْلِوَلیِڪْألْفَرَج
👀💡 استیکر خانه طراحان 💡
فایل از طرف Majid Eshraghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄
╭┈───── 🌱🌸
╰─┈➤ http://eitaa.com/x1401y
🎥 نزنید مردم را آقای مکرون! نکشید مردم را
🔺 اینها جوانان محلات پاریس هستند که شجاعانه میخواهند حقشان را بگیرند؟!
🧐چرا نمیپذیری منطقهای از فرانسه مثل موناکو را تحویل این جوانان شجاع بدهی؟! چرا اجازه نمیدهید پرچم خودشان را داشته باشند؟
🔺 الان وقت این است که سفیر ایران در فرانسه برود و از گالری زنان کتک خورده پاریس بازدید کند. الان وقت این است که سفیر ایران در فرانسه پرچم کردستان فرانسه را در صفحه مجازیاش بگذارد.
هدایت شده از #
تحلیل آیه ۶۷ سوره مریم
📖
وَ يَقُولُ الْإِنْسانُ أَ إِذا ما مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا «۶۶»
وانسان مىگويد: آيا آنگاه كه مُردم، دوباره زنده (از قبر) خارج خواهم شد؟
أَ وَ لا يَذْكُرُ الْإِنْسانُ أَنَّا خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ يَكُ شَيْئاً «۶۷»
آيا انسان (در زنده شدن دوبارهى خود شك دارد؟ و) به ياد نمىآورد كه ما او را پيش از اين آفريدهايم، در حالى كه چيزى نبود؟
ترجمه انگلیسی(English translations)
Does not man remember that We created him before when he was nothing?
معانی کلمات آیه
🌀«وَ لَمْ یَکُ شَیْئاً»: در حالی که چیزی نبود. یعنی نیست بود.
🌀نکته ها
🗯👤اين آيه شبيه آيات ۷۸ و ۷۹ سورهى يس است كه شخصى با آوردن استخوانى پوسيده و خرد كردن آن مقابل پيامبر صلى الله عليه و آله، با پيامبر به بحث و گفتگو پرداخت و گفت:
☠كيست كه استخوانهاى پوسيده را زنده كند؟
✨خداوند در پاسخ فرمود:
(اى پيامبر!) بگو: همان كسى كه اوّل آفريد، پس از مرگ هم زنده مىكند، و او همه چيز را مىداند.
«وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلًا وَ نَسِيَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ يُحْيِ الْعِظامَ وَ هِيَ رَمِيمٌ. قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ»
جلد 5 - صفحه 295
🔆از امام صادق عليه السلام درباره «خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ يَكُ شَيْئاً» سؤال شد، حضرت فرمودند:
✅ يعنى نه در مرحلهى تقدير و نه در مرحله تكوين هيچ چيز نبود. راوى حديث دربارهى «لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً» «۱» پرسيد، حضرت فرمودند: يعنى مقدّر بود، ولى نامى از آن در ميان نبود. «۲»
✍ بنابراين، اين دو آيه از دو مرحلهى پيش از آفرينش انسان سخن مىگويد.
📚در حديث ديگرى نيز امام باقر عليه السلام در مورد «مِنْ قَبْلُ» فرمودند: نه در كتاب و نه در علم سخنى از او نبود. «۳»
پیام ها
💡 باور نداشتن معاد، راه توجيه گناه وفرار از عبادت است. فَاعْبُدْهُ وَ اصْطَبِرْ لِعِبادَتِهِ ... يَقُولُ الْإِنْسانُ ...
💡 تعجّب از معاد وزنده شدن دوباره، مربوط به يك زمان و يك گروه خاص از انسانها نيست. «يَقُولُ الْإِنْسانُ»
💡 معاد، جسمانى است. «أُخْرَجُ» يعنى خارج شدن جسم از زمين.
💡 معاد، قهرى واجبارى است. «أُخْرَجُ» يعنى خروج قهرى وبدون اختيار.
💡 ترديد در معاد با توجّه به آفرينش ابتدائى خود، شگفتآور است. «أَ وَ لا يَذْكُرُ»
💡 توجّه انسان به اينكه اوّل نبوده و بعداً خلق شده است، براى قبول معاد كافى است. أَ وَ لا يَذْكُرُ الْإِنْسانُ ...
💡 منكران معاد، براى عقيدهى خود دليلى ندارند و تنها قيامت را بعيد مىدانند، ولى قرآن با دليل سخن مىگويد. «خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ»
💡 آفرينش انسان از عدم، بسيار پيچيدهتر و به ظاهر مشكلتر از آفرينش مجدّد انسان پس از مرگ است. خَلَقْناهُ ... وَ لَمْ يَكُ شَيْئاً
«1». انسان، 1.
«2». كافى، ج 1، ص 147.
«3». بحار، ج 5، ص 84.
تفسير نور(10جلدى)، ج5، ص: 296
👣پانویس
📚 منابع
📚تفسیر نور، محسن قرائتی، تهران:مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، 1383 ش، چاپ يازدهم
📚اطیب البیان فی تفسیر القرآن، سید عبدالحسین طیب، تهران:انتشارات اسلام، 1378 ش، چاپ دوم
📚تفسیر اثنی عشری، حسین حسینی شاه عبدالعظیمی، تهران:انتشارات ميقات، 1363 ش، چاپ اول
📚تفسیر روان جاوید، محمد ثقفی تهرانی، تهران:انتشارات برهان، 1398 ق، چاپ سوم
📚برگزیده تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی و جمعي از فضلا، تنظیم احمد علی بابایی، تهران: دارالکتب اسلامیه، ۱۳۸۶ش
📚تفسیر راهنما، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، قم:بوستان كتاب(انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، 1386 ش، چاپ پنجم