هدایت شده از #
🌀 تحلیل آیه 48 سوره نحل
أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَىٰ مَا خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ يَتَفَيَّأُ ظِلَالُهُ عَنِ الْيَمِينِ وَالشَّمَائِلِ سُجَّدًا لِلَّهِ وَهُمْ دَاخِرُونَ
ترجمه های فارسی
👀آیا چشم نگشودند تا ببینند که هر موجودی که خدا آفریده چگونه آثار وجودی و سایههای آن به هر جانب از راست و چپ (مستقیم یا غیر مستقیم) روانه میشود و همه به سجده خدا با کمال فروتنی مشغولند؟
ترجمه های انگلیسی(English translations)
🤩Have they not regarded that whatever thing Allah has created casts its shadow to the right and to the left, prostrating to Allah in utter humility?
معانی کلمات آیه
📌يتفيؤ: فىء: رجوع. «فاء فيئا: رجع». «يتفيؤ»: بر مى گردد.
📌شمائل: شمال: طرف چپ .جمع آن در قرآن ، شمائل است.
📌سجدا: ساجد: سجده كننده، خضوع كننده . جمع آن ، «سجد» است.
📌داخرون: دخر: ذلت و خوارى. 📍داخر: متواضع و خوار. منظور از آن ، متواضع و مطيع بودن است.
🔘نکته ها
🌀«فيى ء» به سايهى بعد از ظهر گفته مىشود كه در حال بازگشت است، ولى «ظل» به هر نوع سايهاى گفته مىشود.
🌀«داخر» به معناى خاضع است و شايد مراد از «يمين» و «شمال» در آيه، دو طرف روز يعنى صبح و غروب باشد.
🗯👤شايد از آن جهت كه سايه حالت به خاك افتادگى دارد، تعبير سجده در مورد آن بكار رفته است. گرچه از نظر تكوينى همهى موجودات در برابر خدا ساجد و خاضعاند.
🔘پیام ها
🔅 نه فقط خود اشياء، بلكه آثار و لوازم و خواص اشياء، همچون سايه آنها، در برابر خداوند خاضعند. ظِلالُهُ ... سُجَّداً
🔅 مطالعه در آفريدههاى الهى و تغييرات آنها، يكى از سفارشهاى قرآن است. أَ وَ لَمْ يَرَوْا إِلى ما خَلَقَ اللَّهُ ...
🔅 اگر اشياى هستى، حتّى سايه آنها، در برابر خداوند ساجد وخاضعند، چرا بشر نباشد. سُجَّداً ... داخِرُونَ
جلد 4 - صفحه 529
🔅 سجده و تسبيح تمام هستى از روى شعور است، گرچه ما آن را درك نمىكنيم.
💠«هُمْ داخِرُونَ» (به گفته فخررازى، تعبير «داخِرُونَ» در مورد موجوداتِ با شعور بكار مىرود و اين رمز شعور موجودات و حتى نوعى شعور سايه آنهاست.)
👣پانویس
🌀تفسیر احسن الحدیث، سید علی اکبر قرشی
📚منابع
📚تفسیر نور، محسن قرائتی، تهران:مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، 1383 ش، چاپ يازدهم
📚اطیب البیان فی تفسیر القرآن، سید عبدالحسین طیب، تهران:انتشارات اسلام، 1378 ش، چاپ دوم
📚تفسیر اثنی عشری، حسین حسینی شاه عبدالعظیمی، تهران:انتشارات ميقات، 1363 ش، چاپ اول
📚تفسیر روان جاوید، محمد ثقفی تهرانی، تهران:انتشارات برهان، 1398 ق، چاپ سوم
📚برگزیده تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی و جمعي از فضلا، تنظیم احمد علی بابایی، تهران: دارالکتب اسلامیه، ۱۳۸۶ش
📚تفسیر راهنما، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، قم:بوستان كتاب(انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، 1386 ش، چاپ پنجم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
M:
◾🔸◾🔸🕋🔸◾🔸◾
💠 حــدیـث شریــف کســـاء
✨بسم الله الرّحمــن الرّحیــم🖤
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ
آیتالله بهجت برای رفع مشکلات
و گرفتاریها و شفای بیماران،
به قرائت حدیث شریف کساء
توصیه کردند و به قرائت
جمعی آن، توجه خاصی داشتن
ایشان معتقد بودند،کسانی که اهل تعقل و درایت باشند و با دقت در عجایب این حدیث بنگرند، صحّت این روایت را مییابند و دیگر نیازی به سند آن ندارند...
◾🔸◾🔸🕋🔸◾🔸◾
اللّهم عجّل لولیک الفرج به حقّ حضرت فاطمهء زهرا(سلام الله علیها)🏴
◾🔸◾🔸🖤🔸◾🔸◾
👀💡 استیکر خانه طراحان 💡
فایل از طرف Majid Eshraghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M:
📜 کارتون
📌 فریبِ آزادی
اثر هنرمند: سید محمدرضا موسوی
http://eitaa.com/x1401y
هدایت شده از پایگاه حفظ و نشر آثار استاد امیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴مواظب فتنه گران تکفیری، در جنوب شرق کشور باشیم
سخنان استاد امیری پیرامون سخنان تحریک برانگیز هفتگی و عامل فتنه های اخیر در سیستان و بلوچستان، خطاب به مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی
🔴عامل اصلی فتنههای سیستان و بلوچستان و خون های ریخته آن سرزمین، تاسی اغتشاشگران از حرفهای مولوی عبدالحمید میباشد
آبان ۱۴۰۱
#لبیک_یا_خامنه_ای
#دانش_پژوهان_استاد_امیری
#جهاد_تبیین_استاد_امیری
#استاد_امیری_افسر_ارشد_جنگ_نرم
📖 موسسه جهاد تبیین و سواد رسانه ای
@jahadetabiinvasavaderesanehei
🇮🇷 قرارگاه رفع شبهات مجازی جهاد تبیین استاد امیری
@rafeshobahatemajazi
📚نشر آثار استاد امیری
@aasarostad
🔹انتشار این مطلب، بدون لینک گروه ها، جایز نیست.