8.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺یک کلیپ قدیمی جالب از کودکان سیستان و بلوچستان که دوباره مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت
خطاب به کسانی که با شعار آزادی و احترام به عقاید کمپین تحریم محرم راه انداختن:
بادها میخوابند، طوفانها میخوابند
اما پرچم حسین (ع) همچنان پابرجاست.
#ما_ملت_امام_حسینیم
#حسین_آرام_جانم
شبهات دانشجویی↙️
🆔 @x_shobhe313
✍️🏴پاسخ به شبهات محرم دانشجویی
3⃣5⃣1⃣ ⏮ بالاخره چه کسی شهداي كربلا رو دفن كرد و سر مبارك امام حسین (علیه السلام) را چگونه تو قبر گذاشتند؟⁉️🧐
جهت مشاهده جواب شبهه به روی
کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴
✅ شبهات دانشجویی ⤵️⤵️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✅جواب کامل شبهه ⤵️↘️
بعد از شهادت امام حسین علیه اسلام و اهل بیت و اصحابش در دهم محرم سال 61(ه.ق)، بدن های قطعه قطعه و خون آلود آنان بر زمین ماند.
و طبق نقل طبری آمده است که امام حسین علیه السلام و دیگر شهدا یک روز پس از شهادت و بعد حرکت سپاهیان عمر سعد به سمت شام یعنی یازدهم محرم توسط اهل غاضریه از بنی اسد دفن شدند.1 بلاذری در انساب الشراف2 مسعودی در مروج الذهب3 خود نیز بر همین باورند.این قول☝️ مورخان اهل سنت است
و شیخ مفید در الارشاد4 و سید بن طاووس در لهوف5 و ابن شهر آشوب در مناقب آل ابی طالب6 از مورخین و علمای شیعه هم همین قول را نقل کرده اند، با این تفاوت که شیعیان قائل به دفن ابدان توسط امام سجاد علیه السلام هستند.
در رد قول اول باید نکاتی را مد نظر داشت، اولاً اینکه روش دفن امام علیه السلام و اهل بیت شان و یارانی که در رکاب وی شهید شدند به آنگونه که از پراکندگی قبرشان می دانیم برای بنی اسد امکان پذیر نبود. زیرا آنان اهل روستایی بودند که در میدان نبرد شرکت نداشتند و نمی توانستند بدون راهنمایی کسی که از همه آن شهیدان و پیکر و لباسشان شناخت کامل داشته باشد آنان را شناسایی و دفن کنند. بویژه آنکه سرهای شهیدان را بریده بودند و پیکرها سر نداشتند لذا راهنمایی آگاه باید برای تشخیص شهیدان از یکدیگر وجود می داشت و بدون وجود چنین شخصی دفن کورکورانه و بدون شناخت انجام می شد.
و بنا بر نظر شیعه مبنی بر اینکه دفن امام را جز امامی مانند خودش بر عهده نمی گیرد7 ناگزیر باید گفت که راهنمایی که با بنی اسد در دفن شهدای کربلا بود امام سجاد علیه السلام بودند8 و حضور ایشان نیز باید بیرون از اسباب عادی صورت گرفته باشد و این مطلب نیز به وسیله روایتی که از امام رضا علیه السلام نقل شده؛ تایید می شود. و چون امام علیه السلام در روز یازدهم با کاروان اسرا به سمت کوفه حرکت کردند و در روز دوازدهم در مجلس ابن زیاد به روشنگری مشغول بودند تا اینکه در هنگام غروب ابن زیاد اسرا را به زندان فرستاد؛ اینگونه برداشت می شود که امام علیه اسلام فرصتی پیدا کردند که اندکی دور از اذیت و آزار یزید و عمالش قرار گیرند لذا با اسباب غیبی به دشت کربلا آمدند و بدنهای شهداء را سه روز بعد از واقعه کربلا در روز سیزدهم محرم به کمک مردان طایفه بنی اسد که با تحریک زنانشان به سوی دشت کربلا آمده بودند دفن می کنند.
محل دفن سر امام:↘️↘️↘️
در این که سر امام حسین علیهالسلام کجا دفن شده است، منابع تاریخی شیعه و سنی گزارشهای گوناگونی آوردهاند تا آنجا که چندین قول در این باره گفته شده است.
قول اول: سر به بدن ملحق شده است.** این قول مشترک میان شیعه و سنی است. ولی بین علما ی شیعه مشهور است، علمای شیعه، از جمله شیخ صدوق، سید مرتضی، فتال نیشابوری، ابن نما حلی، سید ابن طاووس، شیخ بهایی و مجلسی این قول را بیان کردهاند.
برخی اندیشمندان اهل تسنن نیز این قول را بیان کردهاند:
ابوریحان بیرونی در این باره مینویسد: و فی العشرین ردّ راس الحسین علیهالسلام الی مجثمه حتی دفن مع جثته...؛ در روز بیستم (صفر)، سر حسین علیهالسلام به بدنش ملحق و با آن دفن گردید.9
قول دوم: دفن سر مبارک در قبرستان بقیع که در میان اهل سنت مشهور است.10
قول سوم: نجف اشرف و در کنار قبر امیرالمومنین علیهالسلام.11
قول چهارم: مفقود شدن سر مطهر بطور معجره آسا .12
بررسی و تامل در این اقوال، این نتیجه را در بردارد که دیدگاه اول، یعنی الحاق سر به بدن، مشهور و مورد اعتماد و عمل علمای شیعه است، از این رو این قول قابل اعتنا و پذیرش است و بنا بر گزارشهای تاریخی - این الحاق در روز بیستم صفر سال 61 بوده است.
پاورقی ها:
1- محمد بن جریر طبری، تاریخ طبری، ج3، دار الکتب العلمیه، بیروت، ص 335.
2- احمد بن یحیی بن جابر بلاذری، انساب الشراف، ج3، دار الفکر، بیروت، ص 411.
3- علی بن حسین مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج3، نشر دار المعرفه، بیروت، ص72.
4- شیخ مفید، الارشاد، ج2، نشر موسسه آل البیت لاحیاء التراث،قم، ص 114.
5- سید بن طاووس، لهوف علی قتل الطفوف، انتشارات اسوه، قم، ص 125.
6- ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، ج4، موسه العلامه، قم، ص112.
7- محمد بن یعقوب کلینی، کافی، ج1، دار لاضواء، بیروت، صص384- 385./ شیخ ابو جعفر صدوق، علل الشرایع، ج1، دار إحیاءالتراث العربی، بیروت، باب 148، ص 184.
8- عبداالرزاق الموسوي المقرم ، مقتل الحسين، ص 414./ محمد باقر ملبوبي، الوقايع و الحوادث، ج 4، صص 59 ـ 60 ـ 61./ مروج الذهب،ج 3،ص 63.
9- ابو ریحان بیرونی، الاثار الباقیه عن القرون الخالیه، ص 331.
10و 11و 12 - حمید احمدی جلفائی، آفتاب کاروان، چاپ دوم، زمستان 84، انتشارات آستانه مقدسه قم، صص168-170.
*عبداالرزاق الموسوی المقرم، مقتل الحسین، ص 414 / حمید احمدی جلفائی، آفتاب کاروان، ص168.
#همه رفتند استراحت کنند
مداحان
سینه زنان
سخنرانان
مستمعین....همه
ولی تازه
عمه امام زمان(عج)
به اسارت رفته است... 😔😭💔
-----------------------
شبهات دانشجویی↙️
🆔 @x_shobhe313
📝 احادیث اخلاقی
✳️ تقسیم روزی
💠 امام حسین (ع):
💎ليستِ العِفّةُ بمانِعَةٍ رِزْقا ، و لا الحِرصُ بجالِبٍ فَضْلاً ، و إنَّ الرِّزقَ مَقْسومٌ و الأجَلَ مَحتومٌ ،و اسْتِعمالُ الحِرصِ طَالبُ المَأْثَمِ؛
💡نه عفّت و مناعت مانع روزى مىشود و نه حرص زدن روزى بيشتر مىآورد؛ زيرا روزى تقسيم شده و اجل حتمى است و حرص زدن طلب گناه است.
📚 ميزان الحكمه جلد سوّم
محمّد محمّدی ری شهری
صفحه 25
📣پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👇
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✍️🏴پاسخ به شبهات محرم دانشجویی
4⃣5⃣1⃣ ⏮ وهابی های ملعون شبهاتی را پخش میکنند ومی گویند یزید👹 در قتل امام حسین(علیهالسلام)شرکت نداشت و یا شیعیان، امام حسین (ع) را فرا خواندند و خودِ آنها امام خویش را به شهادت رساندند.😳🤯😱
جهت مشاهده جواب شبهه به روی
کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴
✅ شبهات دانشجویی ⤵️⤵️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✅جواب کامل شبهه⤵️⤵️↘️
اینها از شبهاتی است که نه برای اهل سنت کاربرد دارد، و نه برای شیعیان تأثیر گذار است! زیرا همه مسلمانها «یزید بن معاویه» را می شناسند. لذا وقتی این وهابی ها، از «یزید» دفاع می کنند، خود سنی ها هم به این وهابی ها بدبین میشوند. و می گویند که این وهابی ها چقدر انسانهای پستی هستند که از یزید دفاع می کنند! چون چهره «یزید بن معاویه» در نزد شیعه و سنی، یک چهره صد در صد منفور است.
وهابی ها این شبهه را که قاتلین امام حسین، خود شیعیان بودند! را با یک ترفندی و روشی مطرح می کنند که تأثیرگذاری مخربی دارد.
فلذا این سخن دروغ محض است و هیچ مستند تاریخی ندارد. بلکه کسانی که در کربلا حضور داشته و در برابر امام حسین (ع) صف کشیدند و حضرت را به شهادت رساندند، یا از شام آمده بودند و یا از اطراف کوفه و یا از کوفیانی بودند که به امامت و ولایت حضرت اعتقادی نداشند. بسیاری از شیعیان در زندان بودند و برخی نیز از ترس جان خود، به یاری حضرت نرفتند و در خانه ماندند، اما در مقابل حضرت هرگز شمشیر نکشیدند، شاهد این مطلب هم قیام توابین است که حدود چهار هزار نفر از کوفیان توبه کنان و بر سر و سینه زنان، به جنگ با مروانیان و طاغوتیان رفتند و تلاش کردند گناه خود را جبران کنند.
البته شیعیان بسیار خوبی هم در کوفه زندگی میکردند که با جان و دل امامت و ولایت حضرت را قبول داشتند و واقعا خود را برای یاری ایشان آماده کرده بودند. اما شیعیان کوفه، به سادگی و به یکباره حسین را تنها نگذاشتند. بسیاری از شیعیان در زندان ابن زیاد بودند، بزرگانی چون مختار، سلیمان بن صرد، مسیب بن نجبه، رفاعه بن شداد و ابراهیم بن مالک اشتر، حتی برخی منابع از دوازده هزار زندانی در زندان عبیدالله یاد میکنند.
👈👈کسانی که در کربلا حضور داشتند و جزء قاتلین امام حسین بودند، از طرفداران و پیروان یزید و معاویه بودند. چرا که امام حسین (سلام الله علیه) نیز به آنها خطاب می کند و می فرماید:
«وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُم»
واى بر شما اى پيروان آل ابو سفيان، اگر شما دين نداريد و از حساب روز قيامت نمىترسيد، پس دست كم در دنياى خود آزاد مرد باشيد.(1)
چند جواب دیگر از شبهه قتل امام حسین توسط شیعیان!↘️↘️
جواب اول: شما که می گوئید شیعیان امام حسین، حضرت را به قتل رسانده اند! بفرمائید که لفظ «شیعه» به چه معناست؟ شیعه یعنی پیرو، سؤال این است که آیا کسی که اقدام به قتل امام حسین می کند، شیعه و پیرو امام حسین است!؟
اساساً در این جمله که «شیعیان امام حسین حضرت را به قتل رسانده اند»، تناقض وجود دارد! زیرا شیعه امام حسین، یعنی پیروان آن حضرت؛ قاتلین امام حسین هم دشمنان ایشان بودند، بنابراین شیعیان حضرت نمی توانند قاتلین حضرت باشند زیرا که شیعه حضرت، نمی تواند دشمن خود حضرت باشد! یعنی هیچگاه یک فرد مقتدی، اقدام به قتل مقتدای خود نمی کند.
بر فرض هم که برخی از قاتلین امام حسین، سابقه شیعه گری داشته باشند، ولی همین که اقدام به قتل امام بکنند، نشان از ارتدادشان از تشیع است. همانگونه که در قضیه «جنگ رده» شما اهل سنت معتقد هستید که تعداد زیادی از صحابه، از دین برگشتند و مرتد شدند و آمدند با ابوبکر جنگیدند و ابوبکر هم آنها را کشت! آیا شما می توانید بگوئید تمام کسانی که در جنگ رده علیه ابوبکر بودند، صحابه پیغمبر بودند!؟ شما می گوئید اینها صحابه بودند ولی مرتد شدند! «اصحاب رده»، یعنی اصحابی که از دینشان برگشتند!
این یک جواب عوام پسند و ساده به این شبهه.
جواب دوم: ما فرضاً قبول می کنیم که شیعیان آمدند و امام حسین را به قتل رساندند! سؤال ما این است که سنی ها کجا بودند!؟ چرا نیامدند از امام حسین دفاع بکنند؟ در جواب این سؤال یا باید بگوئیم که سنی ها نیز در قتل امام حسین شرکت کردند؛ یا سکوت کردند، که هر دو کار جنایت است!
منبع:
1_بحارالأنوار، ج 45، ص 51، بقیه باب 37
#انتقام
#اینفوگرافی
✅ عاقبت منفورترین چهرههای کربلا
📣شبهات دانشجویی 👇👌
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
📝 احادیث اخلاقی
✳️ خشنودی خدا، خشنودی مردم
💠 امام حسین (ع):
💎 من طَلَبَ رِضا اللّهِ بِسَخَطِ الناسِ كَفاهُ اللّهُ اُمُورَ الناسِ، و مَن طَلَبَ رِضا الناسِ بِسَخَطِ اللّهِ، وَكَلَهُ اللّهُ إلى النّاسِ؛
💡هركه خشنودى خدا را با ناخشنودى مردم بطلبد، خداوند او را از امور مردم بىنياز كند و هركه خشنودى مردم را باناخشنود كردن خدا بجويد، خداوند او را به مردم وا گذارد.
📚 ميزان الحكمه جلد چهارم
محمّد محمّدی ری شهری ،صفحه 488
📣شبهات دانشجویی↙️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✍️🏴پاسخ به شبهات محرم دانشجویی
5⃣5⃣1⃣ ⏮ چگونه زیارت کربلا 🕌و حضرت سید الشهدا با فضیلت تر از زیارت کعبه🕋(خانه خدا) هست⁉️🧐
جهت مشاهده جواب شبهه به روی
کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴
✅ شبهات دانشجویی ↙️↙️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✅جواب کامل شبهه 👇↘️
براي اين سوال بجا چند نكته بايد مورد توجه قرار گيرد:
اولاً با تأمل در متن احاديث ياد شده، مشخص مي شود كه عدد در آنها، مفهوم عددي ندارد؛ بلكه مقصود از آن، كثرت است. به همين جهت، در شماري از اين احاديث وقتي راوي از برتري زيارت امام حسين ( عليه السلام ) برحج، شگفت زده مي شود، امام ( عليه السلام ) برتعداد آن مي افزايد.
ثانياً اين گونه ارزش گذاري در روايات اهل بيت ( عليه السلام ) به زيارت امام حسين ( عليه السلام ) اختصاص ندارد، بلكه موارد متعددي يافت مي شود كه عملي يك هزار برابر حج، بلكه بيشتر از آن ارزيابي شده است؛ مانند: برآوردن حاجت مؤمن، كه برتر از يكهزار حجّ پذيرفته ، شمرده شده است. امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايد: «قضاء حاجة المؤمن افضل من ألف حجّة متقبّلة بمناسكها، وعتق ألف رقبة لوجه الله؛ برآوردن حاجت مؤمن، برتر از هزار حجّ پذيرفته شده وآزاد كردن هزار بنده در راه خداست». (1)
و يا رد كردن و خودداري از تصرف مال حرام، كه معادل هفتاد هزار حج پذيرفته است. پيامبر خدا( صلي الله عليه و آله و سلم ) مي فرمايد: «لرد دانق من حرام يعدل عند الله سبحانه سبعين ألف حجّة مبرورة؛ هرآينه، رد كردن يك دانگ( يك ششم ) درهم حرام، نزد خدا برابر با هفتاد هزار حج پذيرفته است». (2)
همچنين برخي از احاديث، تصريح مي كنند كه زيارت امام رضا( عليه السلام )، معادل گزاردن يك ميليون حج است .
محمد بن ابي نصر بِزَنطي مي گويد كه در نوشته اي از امام رضا ( عليه السلام ) خواندم:
أبلغ شيعتَي أنَّ زيارَتي تَعدِلُ عِندَالله - عز وجل- ألفَ حَجَّةٍ وألفَ عُمرَةٍ مُتقَبَّلةٍ كلّها؛
به شيعيان من برسان كه زيارت من نزدخدا، برابر با يك هزار حج وعمره پذيرفته است.
او مي گويد: اين موضوع را با امام جواد ( عليه السلام ) درميان گذاشتم كه چگونه مي شود كه زيارت آن امام ( عليه السلام )، برابر با يك هزار حج باشد؟ امام جواد ( عليه السلام ) پاسخ داد:
إي وَالله! وألفُ ألفِ حَجَّةٍ لِمَن يَزوُرهُ عارفاً بِحِّقهِ؛ (3)
آري، به خدا! وبرابر با يك ميليون حج است، براي كسي كه او را از سر معرفت، زيارت كند.
با توجه به مجموع روايات رسيده در باب فضيلت زيارت امام حسين(عليه السلام) و برتري آن با حج،مي توان گفت علاوه بر اينكه احتمال مفهوم عددي داشتن اين احاديث محذوري به دنبال ندارد،مي توان زيارت امام حسين(عليه السلام) را با حج واجب هم مقايسه كرد به اينصورت كه هرچند زيارت جايگزين حج واجب نمي شود،ولي محذوری ندارد كه ثوابش بيشتر از حج واجب هم باشد.
در بين اعمال ديگر هم مواردي داريم كه مستحب ثوابش از واجب بيشتر است و نمونه روشن آن سلام و جواب سلام است،كه طبق روايات ثواب سلام كردن با اينكه مستحب است از ثواب جواب سلام كه واجب است،بيشتر مي باشد.
امیر المومنین حضرت علي عليه السلام مي فرمايند:
اَلسَّلامُ سَبعونَ حَسَنَةً تِسعَةٌ وَ سِتّونَ لِلمُبتَدي وَ واحِدَةٌ لِلرّادِّ : سلام هفتاد ثواب دارد كه شصت و نه تاي آن براي سلام كننده است و يكي براي جواب دهنده.(4)
ب:توجّه دادن به امور سرنوشت ساز اجتماعي
دومين نكته در فهم احاديث ياد شده، اين است كه مقصود از آنها، كاستن از اهمّيت حج به مفهوم حقيقي آن نيست؛ زيرا اگر حج اهمّيت نداشته باشد، معيار قرار گرفتن آن براي ارزيابي ارزش هاي ديگر، بي معناست،
ج: توجه دادن به حقيقت حج
مهمترین نقطه بیان فضیلت ،توجه دادن مسلمانان به روح حج وحقيقت آن است.
روح همه عبادت ها - كه حج، جامع ترين آنهاست -و چنان كه از امام رضا ( عليه السلام ) گزارش شده ، امامت امام عادل، اساس بالندگي و تحقق اسلام، محسوب مي گردد:
إنَّ الإمامَةَ اُسُّ الإِسلامِ النّامي؛(5)امامت ،ريشه بالنده اسلام است.
👈👈درواقع، همه اين روايات، مي خواهند حج را با حقيقت خود، پيوند دهند و مردم را براي تشكيل حكومت جهاني اسلام به رهبري مهدي آل محمّد ( صلي الله عليه و آله و سلم )، زمينه سازي نمايند.
د:نهادينه كردن فرهنگ زيارت امام حسين ( عليه السلام )
بي ترديد نهادينه كردن اين فرهنگ، بويژه در فضاي سياسي بسته ي آن روز، مشكلات خاصّ خود را داشت و از باب «ثَوابُ العَمَلِ علي قَدرِ المَشَقَّةِ فيهِ؛ (6) پاداش عمل، به اندازه دشواري آن است» و«أفضَلُ الأعمالِ أحمَزُها؛ (7) برترين اعمال، سخت ترين آنهاست»
كساني كه درنهادينه كردن اين فرهنگ، نقش بيشتري ايفا كرده اند، قطعاً از پاداش بيشتري برخوردارند.
منابع:
1- الأمالي (صدوق)، ص 308، ح 353)
2- عدّة الداعي، ص 129؛ الدعوات، ص25، ح 36؛ بحار الأنوار، ج101، ص296، ح 16
3. تهذيب الأحكام، ج6، ص85، ح 168؛ كتاب من لا يحضره الفقيه، ج2، ص582، ح 3182.
4. بحارالانوار(ط-بيروت) ج73 ، ص11 ، ح46.
5. الكافي، ج 1، ص 200، ح1.
6. عيون الحكم و المواعظ، ص 218.
7. بحار الأنوار، ج 70 ،ص 191.
10.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتگوی کعبه و کربلا
┅═══✼❉💠❉✼═══┅
کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی
┅═══✼❉💠❉✼═══┅
📲ایتا @x_shobhe313