📝 احادیث اخلاقی
✳️ خشنودی خدا، خشنودی مردم
💠 امام حسین (ع):
💎 من طَلَبَ رِضا اللّهِ بِسَخَطِ الناسِ كَفاهُ اللّهُ اُمُورَ الناسِ، و مَن طَلَبَ رِضا الناسِ بِسَخَطِ اللّهِ، وَكَلَهُ اللّهُ إلى النّاسِ؛
💡هركه خشنودى خدا را با ناخشنودى مردم بطلبد، خداوند او را از امور مردم بىنياز كند و هركه خشنودى مردم را باناخشنود كردن خدا بجويد، خداوند او را به مردم وا گذارد.
📚 ميزان الحكمه جلد چهارم
محمّد محمّدی ری شهری ،صفحه 488
📣شبهات دانشجویی↙️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✍️🏴پاسخ به شبهات محرم دانشجویی
5⃣5⃣1⃣ ⏮ چگونه زیارت کربلا 🕌و حضرت سید الشهدا با فضیلت تر از زیارت کعبه🕋(خانه خدا) هست⁉️🧐
جهت مشاهده جواب شبهه به روی
کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴
✅ شبهات دانشجویی ↙️↙️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✅جواب کامل شبهه 👇↘️
براي اين سوال بجا چند نكته بايد مورد توجه قرار گيرد:
اولاً با تأمل در متن احاديث ياد شده، مشخص مي شود كه عدد در آنها، مفهوم عددي ندارد؛ بلكه مقصود از آن، كثرت است. به همين جهت، در شماري از اين احاديث وقتي راوي از برتري زيارت امام حسين ( عليه السلام ) برحج، شگفت زده مي شود، امام ( عليه السلام ) برتعداد آن مي افزايد.
ثانياً اين گونه ارزش گذاري در روايات اهل بيت ( عليه السلام ) به زيارت امام حسين ( عليه السلام ) اختصاص ندارد، بلكه موارد متعددي يافت مي شود كه عملي يك هزار برابر حج، بلكه بيشتر از آن ارزيابي شده است؛ مانند: برآوردن حاجت مؤمن، كه برتر از يكهزار حجّ پذيرفته ، شمرده شده است. امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايد: «قضاء حاجة المؤمن افضل من ألف حجّة متقبّلة بمناسكها، وعتق ألف رقبة لوجه الله؛ برآوردن حاجت مؤمن، برتر از هزار حجّ پذيرفته شده وآزاد كردن هزار بنده در راه خداست». (1)
و يا رد كردن و خودداري از تصرف مال حرام، كه معادل هفتاد هزار حج پذيرفته است. پيامبر خدا( صلي الله عليه و آله و سلم ) مي فرمايد: «لرد دانق من حرام يعدل عند الله سبحانه سبعين ألف حجّة مبرورة؛ هرآينه، رد كردن يك دانگ( يك ششم ) درهم حرام، نزد خدا برابر با هفتاد هزار حج پذيرفته است». (2)
همچنين برخي از احاديث، تصريح مي كنند كه زيارت امام رضا( عليه السلام )، معادل گزاردن يك ميليون حج است .
محمد بن ابي نصر بِزَنطي مي گويد كه در نوشته اي از امام رضا ( عليه السلام ) خواندم:
أبلغ شيعتَي أنَّ زيارَتي تَعدِلُ عِندَالله - عز وجل- ألفَ حَجَّةٍ وألفَ عُمرَةٍ مُتقَبَّلةٍ كلّها؛
به شيعيان من برسان كه زيارت من نزدخدا، برابر با يك هزار حج وعمره پذيرفته است.
او مي گويد: اين موضوع را با امام جواد ( عليه السلام ) درميان گذاشتم كه چگونه مي شود كه زيارت آن امام ( عليه السلام )، برابر با يك هزار حج باشد؟ امام جواد ( عليه السلام ) پاسخ داد:
إي وَالله! وألفُ ألفِ حَجَّةٍ لِمَن يَزوُرهُ عارفاً بِحِّقهِ؛ (3)
آري، به خدا! وبرابر با يك ميليون حج است، براي كسي كه او را از سر معرفت، زيارت كند.
با توجه به مجموع روايات رسيده در باب فضيلت زيارت امام حسين(عليه السلام) و برتري آن با حج،مي توان گفت علاوه بر اينكه احتمال مفهوم عددي داشتن اين احاديث محذوري به دنبال ندارد،مي توان زيارت امام حسين(عليه السلام) را با حج واجب هم مقايسه كرد به اينصورت كه هرچند زيارت جايگزين حج واجب نمي شود،ولي محذوری ندارد كه ثوابش بيشتر از حج واجب هم باشد.
در بين اعمال ديگر هم مواردي داريم كه مستحب ثوابش از واجب بيشتر است و نمونه روشن آن سلام و جواب سلام است،كه طبق روايات ثواب سلام كردن با اينكه مستحب است از ثواب جواب سلام كه واجب است،بيشتر مي باشد.
امیر المومنین حضرت علي عليه السلام مي فرمايند:
اَلسَّلامُ سَبعونَ حَسَنَةً تِسعَةٌ وَ سِتّونَ لِلمُبتَدي وَ واحِدَةٌ لِلرّادِّ : سلام هفتاد ثواب دارد كه شصت و نه تاي آن براي سلام كننده است و يكي براي جواب دهنده.(4)
ب:توجّه دادن به امور سرنوشت ساز اجتماعي
دومين نكته در فهم احاديث ياد شده، اين است كه مقصود از آنها، كاستن از اهمّيت حج به مفهوم حقيقي آن نيست؛ زيرا اگر حج اهمّيت نداشته باشد، معيار قرار گرفتن آن براي ارزيابي ارزش هاي ديگر، بي معناست،
ج: توجه دادن به حقيقت حج
مهمترین نقطه بیان فضیلت ،توجه دادن مسلمانان به روح حج وحقيقت آن است.
روح همه عبادت ها - كه حج، جامع ترين آنهاست -و چنان كه از امام رضا ( عليه السلام ) گزارش شده ، امامت امام عادل، اساس بالندگي و تحقق اسلام، محسوب مي گردد:
إنَّ الإمامَةَ اُسُّ الإِسلامِ النّامي؛(5)امامت ،ريشه بالنده اسلام است.
👈👈درواقع، همه اين روايات، مي خواهند حج را با حقيقت خود، پيوند دهند و مردم را براي تشكيل حكومت جهاني اسلام به رهبري مهدي آل محمّد ( صلي الله عليه و آله و سلم )، زمينه سازي نمايند.
د:نهادينه كردن فرهنگ زيارت امام حسين ( عليه السلام )
بي ترديد نهادينه كردن اين فرهنگ، بويژه در فضاي سياسي بسته ي آن روز، مشكلات خاصّ خود را داشت و از باب «ثَوابُ العَمَلِ علي قَدرِ المَشَقَّةِ فيهِ؛ (6) پاداش عمل، به اندازه دشواري آن است» و«أفضَلُ الأعمالِ أحمَزُها؛ (7) برترين اعمال، سخت ترين آنهاست»
كساني كه درنهادينه كردن اين فرهنگ، نقش بيشتري ايفا كرده اند، قطعاً از پاداش بيشتري برخوردارند.
منابع:
1- الأمالي (صدوق)، ص 308، ح 353)
2- عدّة الداعي، ص 129؛ الدعوات، ص25، ح 36؛ بحار الأنوار، ج101، ص296، ح 16
3. تهذيب الأحكام، ج6، ص85، ح 168؛ كتاب من لا يحضره الفقيه، ج2، ص582، ح 3182.
4. بحارالانوار(ط-بيروت) ج73 ، ص11 ، ح46.
5. الكافي، ج 1، ص 200، ح1.
6. عيون الحكم و المواعظ، ص 218.
7. بحار الأنوار، ج 70 ،ص 191.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگوی کعبه و کربلا
┅═══✼❉💠❉✼═══┅
کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی
┅═══✼❉💠❉✼═══┅
📲ایتا @x_shobhe313
📝 احادیث اخلاقی
✳️ ناتوانترین مردم
💠 امام حسین (ع):
💎 اعْجَزُ النّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاءِ، وَاَبْخَلُ النّاسِ مَنْ بَخِلَ بالسَّلامِ؛
💡ناتوان ترين مردم كسى است كه از دعا عاجز باشد وبخيل ترين مردم كسى است كه درسلام بُخل ورزد.
📚 موسوعه کلمات الامام الحسین، 781
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
📌 کانال پاسخ به شبهات دانشجویی
⤵️↙️👌✅
╭─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╮
@x_shobhe313
╰─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╯
🔴هشدار....هشدار🔴
سلام. وقت بخیر. قابل توجه همه ..هشدار مجدد . فیلم زلزله 8.5 ریشتری بانکوک در حال انتشار در گروههای مجازی هست این فیلم را باز نکنید . فورا آن را حذف کنید. این یک ویروس باج افزار است. مخصوصاً برای دسترسی به برنامههای بانکی شما در تلفن همراه شما. لطفاً آن را به هر یک از گروههای خود فوروارد کنید گول نخورید که حساب بانکی تان را خالی نکنند.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📣پاسخ به شبهات دانشجویی 👇👌
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✍️💚پاسخ به شبهات دانشجویی
6⃣5⃣1⃣ ⏮ امام زمان (عج)، در دورهی غیبت کجا و چگونه زندگی میکنند؟ آیا مانند دیگران همسر و فرزند دارند و یا ...؟
جهت مشاهده جواب شبهه به روی
کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴
✅ شبهات دانشجویی ↙️↙️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
👈👈جواب کامل شبهه⤵️↘️
اگر قرار بود که ما، شما و دیگران بدانیم که ایشان در کجا زندگی میکنند؟ نشانی دقیق منزلشان چیست؟ روزانه چه کارهایی را انجام میدهند و یا همسر و فرزندانشان کدامند؟ که دیگر «غیبت» نبود.
اما به طور کلی راجع به چگونگی غیبت و نحوهی زندگی ایشان در این دوره باید توجه داشت که:
«یمشی فیالارض» - روی زمین راه میرود و زندگی مینماید؛
یعنی در آسمانها، پشت کوه قاف، داخل چاه و یا ... زندگی نمیکنند. بلکه روی همین زمینی که دیگر انسانها زندگی میکنند هستند.
«کاحدٍ من الناس» - مانند سایر انسانها؛
یعنی اگر سؤال شد که چگونه زندگی میکنند؟ پاسخ این است که مثل سایر انسانها. پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) در زمان خود چگونه زندگی میکردند؟ امام زمان (عج) نیز همان گونه زندگی مینمایند. اگر آنها نیز مانند سایر انسانها غذا میخوردند، میخوابیدند، بیمار میشدند، بهبود مییافتند، در صحنههای جهادی حاضر میشدند و ...، ایشان هم همین طور هستند.
«یرونه و لا یعرفونه» - میبینیدش، ولی نمیشناسیدش.
یعنی این طور نیست که هیچ کس ایشان را نبیند، بلکه میبینند، ولی نمیشناسند. مانند هزاران نفر که در روز میبینیم، اما چون نمیشناسیم، گمانمان بر آن است که اصلاً چنین کسی را ندیدهایم.
حال که معلوم شد زندگی ایشان مانند زندگی سایر آحاد بشر است، معلوم است که ازدواج هم میکنند و اولاد هم دارند.
ازدواج یکی از احکام کلّی شریعت اسلام ناب محمدی (ص) و سنّت پیامبر اکرم (ص) است و تا آنجا بر آن تأکید شده است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «هر کس سنت مرا نفی کند، از من نیست». بدیهی است که شخص امام معصوم (ع) که انسان کامل، مؤمن تمام و میزان اعمال امت و سایر انسانها هستند، نه تنها بیش از هر کس دیگری، بلکه تماماً و عیناً به احکام الهی و سنت رسول (ص) عمل مینمایند.
مرحوم میرزای نوری در کتاب مشهور «النجم الثاقب» در این باره مینویسد:
«چگونه ترک خواهد فرمود چنین سنّت عظیمه جدّ بزرگوار خود را با آن همه ترغیب و تحریص که در فعل (انجام) آن و تهدید و تخویف که در ترکش آمده است. سزاوارترین امّت در اخذ به سنت پیامبر (ص)، امام هر عصر است. تا کنون کسی ترک آن (ازدواج) را از خصایل آن جناب نشمرده است»
سید بن طاووس نیز در جمال الاسبوع – ص 512، به این مطلب اشاره نموده و مینویسد:👇
«روایتی با سندهای متصل یافتم که حضرت ولی عصر (عج) را اولاد بسیاری هست که در شهرهای کرانهی دریا حاکم و والی هستند و در نیکی و بزرگواری در رأس نیکان روزگار و در قلّهی صفات ابرار و اخیار هستند».
هم چنین در کتاب «النجم الثاقب – ص 225» از امام صادق علیهالسلام روایت ذیل نقل شده است:
«گویا میبینم نزول قآئم (عج) را در مسجد سهله با اهل و عیالش.
و البته امام صادق (ع) تصریح نمودهاند که «در غیبت کبری حتی فرزندانش از جایگاه او آگاه نخواهند بود، جز آنان که متصدی خدمتگزاری او هستند».
منبع:
(کتاب غیبت – شیخ طوسی، ص 103)
اگه گرونترین ساعت های ⏰
دنیـارو هـم داشتـه باشی
نمیتـونی یک ثانیه پیش ❣
که گذشته رو برگـردونی
پـس از زمانتون ❣
نهایت استفاده رو ببریـن ...
❣ظهـرتـون بخیـــــر❣
#ڪانال_خودتونرو_بہ_اشتراڪ_بگذارید👇
📣 شبهات دانشجویی ↙️↙️
╭
╰┈➤@x_shobhe313
💢سارا خادمالشريعه شطرنجباز که تو جمهوری اسلامی چندین مدال و عنوان بینالمللی بدست آورد ؛ بخاطر اینکه معتقد بود حجاب محدودیت میاره از ایران رفت، تابعیت اسپانیایی گرفت و تو دور اول مسابقاتش برای اسپانیا به حریف باحجاب اندونزیایی خورد و با یک باخت از مسابقات حذف شد😂
❌ اگریک جوعقل داشته باشدمی فهمد
که حجاب مانع موفقیت نیست مغزهای پوچ این آدمها مانع پیشرفتشان میشود
┅═══✼❉💠❉✼═══┅
شبهات دانشجویی
┅═══✼❉💠❉✼═══┅
📲ایتا @x_shobhe313
✍️💚پاسخ به شبهات دانشجویی
7⃣5⃣1⃣ ⏮ با اينکه گفته مي شود قرآن کتاب جاوداني و جهاني است اما به عربي نازل شده و براي ديگران فايده ندارد🤔
جهت مشاهده جواب شبهه به روی
کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴
✅ شبهات دانشجویی ↙️↙️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✅✅جواب کامل شبهه↘️↘️
امام سجاد ـ عليه السّلام ـ فرموند: «انَّ القران نزل بلغه العرب فهو يخاطب فيه اهل اللسان بلغتهم...»[1] قرآن به زبان عربي نازل شده است، از اين رو در آن با اهل زبان به زبانشان سخن ميگويد
و در حديث ديگري از امام رضا ـ عليه السّلام ـ آمده است: «قال ابن السّكيت لِاَبي الحسن الرضا ـ عليه السّلام ـ : لِماذا بَعَثَ اللهَ تعالي موسی بن عمران بیده البیضا و العصا و...
ابن سكيت كه اصحاب امام رضا ـ عليه السّلام ـ است از حضرت راجع به تفاوت معجزه حضرت موسي و عيسي ـ عليهما السّلام ـ و حضرت محمّد ـ صلي الله عليه و آله ـ سؤال ميكند در جواب ميفرمايد: معجزه حضرت موسي كه عصا بود چون سحر و جادو در زمانش خيلي رشد كرده بود ومعجزه حضرت عيسي كه شفاء و مرده زنده كردن بود چون علم طب پيشرفت كرده بود و معجزه پيامبر اسلام كه قرآن بود چون فصاحت و بلاغت در زمانش رشد كرده بود... «پس در مقابل فصاحت و بلاغت عرب بايد قرآن با زبان عربي طبق فصاحت آنها نازل ميشد».[2]
۱. امتيازات زبان عربي: كاملترين و جامع همه زبانها به تصديق زبانشناسان،[3]
از امام ـ عليه السّلام ـ راجع به آيه «بِلِسانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ» سؤال كرد، امام ـ عليه السّلام ـ فرمود: زبان عرب ميتواند مدلول ساير زبانها را روشن سازد ولي ساير زبانها مدلول زبان عربي را روشن نميكنند.[4] (بديهي است هيچ زباني مثل عربي از جهت كثرت واژه و مفاهيم فصاحت و بلاغت بديع نخواهد بود).
۲، مزيّت زبان قرآن در تفاوت معناي واژههاي همگون: اعجاز بياني قرآن همين است كه تمام ويژگيها و نكات گوناگون واژهها را رعايت نموده است.[5] به علاوه كلماتي كه در عربي جديد ديده ميشوند فقط در تصريفات (تغيير هيئت مثلاً ضَرَّ بشود اَضَرَّ) جديد هستند نه از ريشه. بنابراين همه لغتها به جزء لغت عرب رو به نابودي هستند كه آن نيز به بركت قرآن، زنده و جاويد، پير و فرسوده نميگردد[6].
دراین جواب شبهه در صدد پاسخ درون دینی به یك سئوال بودیم كه به نوبهی خود به سه سئوال فرعی تقسیم میشه كه عبارت بودند از:
1،چرا پیامبر عرب زبان، برای قوم عرب زبان، كتابی عربی آورد؟
2،چرا آخرین پیامبر از بین عربها مبعوث شد تا بالطبع كتاب او نیز به زبان عربی باشد؟
3،چرا قرآن خودش بر عربی بودن خودش اصرار و تأكید دارد؟
در جواب پرسش اول معلوم شد كه بهطور طبیعی باید پیامبر هم زبان با قوم مورد دعوت باشد و پیام نیز باید قابل فهم برای مردم باشد و اگر بر عكس میشد و مسیر خلاف طبیعت پیموده میشد نیازمند به دلیل بود.
در پاسخ سوال دوم بر این نكته تأكید شد كه آخرین پیام باید به زبانی نازل میشد كه:
اولاً: امكان نابودی آن زبان برای مستكبران و مخالفان فراهم نباشد.
ثانیاً: دارندگان آن زبان دارای تعصّب و اصالت خاص باشند و از زبان خود دست برندارند.
ثالثاً: از نظر سبك و سیاق و قواعد بهگونهای باشد كه بتوان مطالب و حقایق زیادی را در الفاظ محدود، بدون پیچیدگی و ابهام بیان كرد و این ویژگیها در زبان عربی و در سرزمین حجاز وجود داشت.
و در جواب پرسش سوم گفته شد كه:
اوّلاً: عربی یعنی فصیح، روشن، بدون اغلاق؛ و قرآن در جای جای خود بر عربی بودن یعنی روشن بودن پیام خود تأكید میكند.
ثانیاً: با تكرار این لفظ، جلوی تحریف احتمالی آن را میگیرد.
ثالثاً: تأكید بر عربی بودن، برای جذب عربها بهسوی این اثر ادبیِ بسیار قوی بوده تا آنان خود را از آن و آن را از خود جدا ندانند، تا زمینهی بقای قرآن بهطور طبیعی فراهم شود.
منابع:
[1] . بحار، علاّمه مجلسي، مؤسسه الوفاء، بيروت، الطبقه الثانيه، 1403 ه ،1980، م، ج 45، ص 296 و «درآمدي بر تاريخ گذاري قرآن» ص 62.
[2] . تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 43، به نقل از عيون الاخبار الرضا ـ عليه السّلام ـ ، ذيل آيه 23 سوره بقره.
[3] . تفسير نمونه، ناصر مكارم شيرازي، دارالكتب الاسلاميّه، چاپخانه مدرسه امام اميرالمؤمنين، قم 1364، ج 13، ص 113.
[4] . ترجمه تفسير الميزان، محمّد حسين طباطبايي، بنياد علمي و فكري علاّمه، چاپ 128، 1363، ج 15، ص 510.
[5] . علوم قرآن، محمّد جواد اسكندرلو، (تقريرات درس آيتالله معرفت) سازمان حوزهها و مدارس علميه خارج از كشور، چاپ اوّل، 1379 ه ش، ص 197.
[6] . علوم قرآن، محمّد جواد اسكندرلو، (تقريرات درس آيتالله معرفت) سازمان حوزهها و مدارس علميه خارج از كشور، چاپ اوّل، 1379 ه ش، ص 197.[1]
#امام_حسین
#اینفوگرافی
✅ قیام امام حسین (ع) چه نتایجی داشت؟
-----------------------
شبهات دانشجویی↙️
🆔 @x_shobhe313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨🎥انشالله به زودی زود یه مصاحبه قشنگ با علی رضوانی داری 😁😁
#پولی_نژاد
#لبیک_یا_خامنه_ای
#شهدا_شر_منده_ایم ❤️
#الّلهُـمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَـــ_الْفَـــرَج🤲
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
@x_shobhe313
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
✍️💚پاسخ به شبهات دانشجویی
8⃣5⃣1⃣ ⏮حدیث منزلت چیست⁉️
و از علماى اهل سنت چه کسانى حدیث منزلت را نقل کرده اند؟🧐
جهت مشاهده جواب شبهه به روی
کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴
✅ شبهات دانشجویی ↙️↙️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✅✅جواب کامل شبهه⤵️⤵️
حدیث منزلت روایتی که جایگاه امام علی(علیه السلام) را نسبت به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، همانند جایگاه هارون نسبت به حضرت موسی معرفی میکند. این حدیث از احادیث مشهور نبوی و مورد قبولِ عالمان شیعه و اهل سنت است.
عالمان شیعه به این حدیث برای اثبات جانشینی حضرت علی(علیه السلام) پس از پیامبر و نیز برتری موقعیت ایشان بر دیگر اصحاب استدلال میکنند. از نظر عالمان شیعی این حدیث متواتر است.
این حدیث در مناسبتهای مختلف از پیامبر(ص) نقل شده که مهمترین آنها در جنگ تبوک بود. رسول خدا(ص) خطاب به علی(ع) فرمود: «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّا أنـّه لانَبیّ بَعدی؛ تو نسبت به من بهمنزله هارون نسبت به موسی هستی جُز اینکه بعد از من پیامبری نخواهد بود.»
«حدیث منزلت»👆 را بیشتر علماى معروف اهل سنت در علوم مختلف نقل کرده اند. اینک به اسامى برخى از آن ها اشاره مى کنیم:
۱ ـ محمد بن اسحاق.(۱)
۲ ـ ابوداوود طیالسى.(۲)
۳ ـ ابن سعد.(۳)
۴ ـ ابن ابى شیبه.(۴)
۵ ـ احمد بن حنبل.(۵)
۶ ـ بخارى.(۶)
۷ ـ مسلم بن الحجاج.(۷)
۸ ـ ابن ماجه.(۸)
۹ ـ ابن حبان.(۹)
۱۰ ـ ترمذى.(۱۰)
۱۱ ـ ابوبکر بزار.(۱۱)
۱۲ ـ نسائى.(۱۲)
۱۳ ـ ابویعلى موصلى.(۱۳)
۱۴ ـ طبرانى.(۱۴)
۱۵ ـ خطیب بغدادى.(۱۵)
۱۶ ـ ابن مغازلى شافعى.(۱۶)
۱۷ ـ بغوى.(۱۷)
۱۸ ـ ابن عساکر.(۱۸)
۱۹ ـ خوارزمى.(۱۹)
۲۰ ـ فخر رازى.(۲۰)
۲۱ ـ مبارک بن اثیر.(۲۱)
۲۲ ـ ابوالحسن ابن اثیر.(۲۲)
۲۳ ـ ابن طلحه قرشى.(۲۳)
۲۴ ـ سبط بن جوزى.(۲۴)
۲۵ ـ نووى.(۲۵)
۲۶ ـ محبّ الدین طبرى.(۲۶)
۲۷ ـ ابن قیم جوزیّه.(۲۷)
۲۸ ـ یافعى.(۲۸)
۲۹ ـ ابن کثیر دمشقى.(۲۹)
۳۰ ـ خطیب تبریزى.(۳۰)
۳۱ ـ ابن صباغ مالکى.(۳۱)
۳۲ ـ دیار بکرى.(۳۲)
۳۳ ـ متقى هندى.(۳۳)
۳۴ ـ احمد بن زینى دحلان.(۳۴)
۳۵ ـ محبّ الدین طبرى.(۳۵)
۳۶ ـ ابن ابى الحدید.(۳۶)
۳۷ ـ بلاذرى.(۳۷)
۳۸ ـ طبرى.(۳۸)
۳۹ ـ ابن عبد ربّه.(۳۹)
۴۰ ـ ابن حجر.(۴۰)
۴۱ ـ ابن حجر عسقلانى.(۴۱)
۴۲ ـ ابن عبدالبرّ.(۴۲)
۴۳ ـ حاکم نیشابورى.(۴۳)
و دیگران.(۴۴)
منابع:↘️↘️
۱٫ بنابر نقل السیرة النبویه، ابن هشام، ج ۲، ص ۵۱۹و۵۲۰٫
۲٫ بنابر نقل تاریخ ابن کثیر، ج ۷، ص ۳۴۱٫
۳٫ الطبقات الکبرى، ج ۳، ص ۲۳٫
۴٫ المصنّف، ج ۶، ص ۳۹۶، رقم ۳۲۰۶۵٫
۵٫ مسند احمد، رقم ۱۰۸۷۹و۱۵۵۰و۱۵۸۷و۱۵۰۸٫
۶٫ صحیح بخارى، ج ۵، ص ۲۴، باب غزوة تبوک.
۷٫ صحیح مسلم، ج ۴، ص ۳۰، رقم ۱۸۷۰٫
۸٫ سنن ابن ماجه، ج ۱، ص ۴۵، رقم ۱۲۱٫
۹٫ صحیح ابن حبان، ج ۶، ص ۲۶۸، رقم ۶۹۳۵٫
۱۰٫ سنن ترمذى، ج ۵، ص ۶۴۱، رقم ۳۷۳۱٫
۱۱٫ بنابر نقل مجمع الزوائد، ج ۹، ص ۱۰۹٫
۱۲٫ الخصائص، رقم ۴۴ـ۶۴٫
۱۳٫ مسند ابى یعلى، ج ۱، ص ۱۸۰٫
۱۴٫ المعجم الصغیر، ج ۲، ص ۲۲; الاوسط، ج ۸، ص ۴۳۵; الکبیر، ج ۲، ص ۲۴۷٫
۱۵٫ تاریخ بغداد، ج ۱۰، ص ۴۳٫
۱۶٫ المناقب، ص ۲۷، رقم ۴۰ـ۴۷٫
۱۷٫ مصابیح السنة، ج ۴، ص ۱۷۰، رقم ۴۷۶۲٫
۱۸٫ تاریخ دمشق.
۱۹٫ المناقب، رقم ۱۱۵و۱۴۸و۱۵۷و۱۸۷٫
۲۰٫ تفسیر الکبیر، ج ۱۶، ص ۷۶٫
۲۱٫ جامع الاصول، رقم ۶۴۸۹و۶۴۹۰و۶۴۹۱٫
۲۲٫ اسد الغابة، ج ۳، ص ۶۰۳ و ج ۴، ص ۵۲۵٫
۲۳٫ مطالب السؤول، ص ۴۷٫
۲۴٫ تذکرة الخواص، ص ۲۷٫
۲۵٫ تهذیب الأسماء واللغات، ج ۱، ص ۳۴۶٫
۲۶٫ ذخائر العقبى، ص ۶۳٫
۲۷٫ زاد المعاد، ج ۳، ص ۵۲۹و۵۳۰٫
۲۸٫ مرآة الجنان، ج ۱، ص ۱۰۹٫
۲۹٫ البدایة و النهایة، ج ۷، ص ۳۴۰و۳۴۱٫
۳۰٫ مشکاة المصابیح، ج ۳، ص ۱۷۱۹٫
۳۱٫ الفصول المهمه، ص ۱۲۶٫
۳۲٫ تاریخ الخمیس، ج ۲، ص ۲۵٫
۳۳٫ کنز العمال، ج ۱۱، ص ۵۹۹٫
۳۴٫ السیرة النبویة، ج ۲، ص ۱۲۶٫
۳۵٫ الریاض النضرة، ج ۲، ص ۲۱۴٫
۳۶٫ شرح نهج البلاغه، ج ۲، ص ۴۹۴٫
۳۷٫ انساب الأشراف، ج ۲، ص ۱۰۶، ح ۴۳٫
۳۸٫ تاریخ الأمم و الملوک، ج ۳، ص ۱۰۴٫
۳۹٫ العقد الفرید، ج ۲، ص ۱۹۴٫
۴۰٫ الصواعق المحرقه، ص ۳۰٫
۴۱٫ الاصابة، ج ۲، ص ۵۰۷٫
۴۲٫ الاستیعاب، ج ۲، ص ۴۳۷٫
۴۳٫ المستدرک على الصحیحین، ج ۳، ص ۱۰۹٫
۴۴-على اصغر رضوانى، امام شناسى و پاسخ به شبهات(۲)، ص ۲۱۹٫
📝 احادیث اخلاقی
✳️ قناعت
💠 امام حسین (ع):
💎 القنوع راحة الابدان؛
💡قناعت، مایه آسودگی بدنهاست.
📚 نزهه الناظر، ص 88
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
📌 شبهات دانشجویی
⤵️↙️👌✅
╭─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╮
@x_shobhe313
╰─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╯
✍️💚پاسخ به شبهات دانشجویی
9⃣5⃣1⃣ ⏮ آیا عصمت ائمه اطهار ((علیهمالسلام)) را از قرآن کریم📖میتوان اثبات کرد🧐⁉️
جهت مشاهده جواب شبهه به روی
کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴
✅ شبهات دانشجویی ↙️↙️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✅جواب کامل شبهه ⤵️↘️
یکی از صفات مهم امام و شرایط اساسی امامت، عصمت است، محورهای عصمت در امام عبارتند از:
1. عصمت در شناخت و تبیین معارف و احکام دین.
2. عصمت در عمل به احکام و دستورات دینی.
3. عصمت از خطا در تشخیص مصالح و مفاسد جامعه اسلامی.
برای اثبات عصمت امامان ـ علیهمالسلام ـ در محورهای فوق، دلایل عقلی و قرآنی ارائه شده که در این جا ادله قرآنی عصمت ائمه ـ علیهمالسلام ـ را بررسی میکنیم:⤵️⤵️
1. امامت عهد الهی
«و اذ اتبلی ابراهیم ربُّه بکلماتٍ فَأتمهُنَّ قالَ اِنّی جاعِلُک للناس اماماً قال و مِن ذریتّی قالَ لا ینالُ عهدی الضالمین»[1] و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتی بیازمود و وی آن همه را به انجام رسانید (خداوند به او) فرمود: من تو را پیشوای مردم قرار دادم، ابراهیم پرسید؟ از دودمانم چطور؟ فرمود: پیمان من به ستمگران نمیرسد.
ممکن است گفته شود که: مقصود از امامت در این آیه همان نبوت است و آیه از اعطای مقام پیامبری به ابراهیم ـ علیهالسلام ـ پرده برمیدارد، ولی این سخن با ظاهر آیه سازگار نیست؛ زیرا اولاً ظاهر تعبیر «قال انّی جاعلک للناس اماماً» آن است که این سخن الهی نخستین وحی الهی به پیامبر نبوده بلکه پیش از آن نیز وی مورد خطاب وحی قرار داشته و به مقام پیامبری رسیده بوده است.
درخواست امامت برای فرزندان نیز شاهد دیگری بر این مدعاست؛
ثانیاً درخواست مزبور حاکی از آن است که ابراهیم ـ ع ـ در آن زمان دارای فرزندانی (اسحاق و اسماعیل) بوده است، و از سوی دیگر به تصریح قرآن کریم،[2] ابرهیم ع در سن پیری و در حالی که سالیانی از نبوت و پیامبری او گذشته بود، دارای فرزندانی گردید.
بنابراین،با توجه به شواهد یاد شده، مقصود از امامت در این آیه، نبوت نیست بلکه مقصود از آن حفظ تشریع الهی و اجرای قوانین و احکام شریعت در جامعه و این همان معنایی است که مسلمانان در مورد جانشین پیامبر(ص) در نظر دارند.
اما در مورد معنای «ظلم» در آیه میتوان گفت که: ظلم در زبان عربی معنایی بسیار گسترده دارد، ظلم در مقابل عدل و به معنای «قرار دادن شیء در غیر جایگاه شایسته ی آن» است، از این رو هرگونه گناه و معصیتی، نوعی ظلم به شمار میآید، و از آنجا که واژه «الظالمین» در آیه، صیغه جمع و دارای «ال» است، معنای عمومیت را میرساند، در نتیجه مقصود این خواهد بود که هر گونه ظلمی و هر گونه گناه و معصیتی مانع از رسیدن شخصی به مقام امامت است، مقامی که درآیه از آن به پیمان خدا (عهدی) تعبیر شده است، بنابراین شخصی که در دوران تکلیف حتی مرتکب یک گناه گردیده باشد، شایسته احراز مقام امامت نخواهد بود، و این نتیجه چیزی جز لزوم عصمت امام نیست.[3]
به این ترتیب یکی از شرایط امامت عصمت است، و شخصی غیر معصوم به این مقام نایل نمیگردد،
برای مثال در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که خدا در پاسخ ابراهیم ـ ع ـ فرمود:
«من سجد لصنمٍ من دونی لا اجْعَلُه اِماماً اَبَداً»[4] کسی که برای بتی سجده کرده باشد، هرگز او را امام قرار نخواهم داد و چنین شخصی شایستگی امامت را ندارد.[5]
2.آیه «اطاعت از اولی الامر» «یا ایُّها الذین آمَنوا اطیعو اللهَ و الرّسولَ و اولی الاَمرِ منکُمْ[6] ای کسانی که ایمان آوردهاید؛ خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را نیز اطاعت کنید.
خداوند در این آیه، مؤمنان را به پیروی از پیامبر(ص) و اولی الامر (صاحبان امر) فرا خوانده است، و این پیروی، مطلق است و مشروط به هیچ قید و شرطی نیست، از سوی دیگر ممکن نیست خداوند انسان را به پیروی از گناه و معصیت، یا خطا و انحراف دعوت کند.
با توجه به این مقدمات👆 روشن میشود که آیه مورد بحث بر عصمت اولی الامر دلالت دارد؛ زیرا اگر آنان معصوم نباشند و احتمال گناه یا خطا در مورد آنان برود، امر به پیروی مطلق از آنان صحیح نبوده، لازم است قرآن کریم، اطاعت از آنان را به مواردی محدود سازد که در آن گناه یا خطایی از سوی اولی الامر سر نزده باشد، آوردن اولی الامر در کنار پیامبر(ص) و عدم تکرار لفظ «اطیعوا» شاهدی بر این مدعاست؛
زیرا پیامبر(ص) معصوم است و هرگز به خطا یا معصیت فرمان نمیدهد
و بر پایه روایات متعدد، مقصود از «اولوا الامر» جانشینان پیامبر(ص)، علی ـ علیهالسلام ـ و فرزندان او هستند.[7]
منابع:↘️↘️
[1] . بقره/ 124.
[2] . ابراهیم/ 39.
[3] . ر.ک: طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان، ج1، ص 274.
[4] . مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، دارالحیاء التراث العربی، جلد 25، ص 201؛ سعیدی مهر، محمد، کلام اسلامی، ج 2، ص 145 تا 148.
[5] . ر.ک: ربانی گلپایگانی، علی، عقاید استدلالی، ج 2، ص 107 و 108؛ و طاهری، حبیب الله، درسهایی از کلام اسلامی، ج 2، ص 421 تا 423.
[6] . نساء/ 59.
[7] . سعیدی مهر، محمد، کلام اسلامی، ج2، ص 147 و 148؛ و ربانی گلپایگانی، علی، عقاید استدلالی، ج2، ص 106 و 107 و طاهری حبیباله، درسهایی از کلام اسلامی، ج2، ص 421 تا 423.
🔸پلیس فتا: در تعطیلات لینکی را باز نکنید تا حساب هایتان خالی نشود🚫
🔹کلاهبرداران در ایام تعطیل، لینکهای آلوده بسیاری را برای مردم ارسال میکنند که لازم است مردم با آگاهی بر روی هیچ لینکی کلیک نکنند.
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
@x_shobhe313
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
آیین افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور به میزبانی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی/ارومیه
📣 شبهات دانشجویی 👇👌
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اجرای گروه تواشیح طوبی(موضوع ایران)
شعری در وصف سردار دلها،معلم ایثار،شهید حاج قاسم سلیمانی و یار شهیدشان ابو مهدی المهندس
-----------------------
کانال شبهات دانشجویی↙️
🆔 @x_shobhe313
شبهات دانشجو
لیست پنجم))👈شبهاتی که جواب داده شده در کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی:👇👇 برای دیدن جواب شبهات به
با سلام خدمت تمام اعضای محترم کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی ،
لیست و لینک تمام شبهات پاسخ داده شده در کانال بارگزاری شد تا شما سروران گرامی راحتتر و سریعتر به جواب سوالات و شبهات خود دسترسی پیدا کنید.👆👆