فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨🎥انشالله به زودی زود یه مصاحبه قشنگ با علی رضوانی داری 😁😁
#پولی_نژاد
#لبیک_یا_خامنه_ای
#شهدا_شر_منده_ایم ❤️
#الّلهُـمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَـــ_الْفَـــرَج🤲
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
@x_shobhe313
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
✍️💚پاسخ به شبهات دانشجویی
8⃣5⃣1⃣ ⏮حدیث منزلت چیست⁉️
و از علماى اهل سنت چه کسانى حدیث منزلت را نقل کرده اند؟🧐
جهت مشاهده جواب شبهه به روی
کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴
✅ شبهات دانشجویی ↙️↙️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✅✅جواب کامل شبهه⤵️⤵️
حدیث منزلت روایتی که جایگاه امام علی(علیه السلام) را نسبت به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، همانند جایگاه هارون نسبت به حضرت موسی معرفی میکند. این حدیث از احادیث مشهور نبوی و مورد قبولِ عالمان شیعه و اهل سنت است.
عالمان شیعه به این حدیث برای اثبات جانشینی حضرت علی(علیه السلام) پس از پیامبر و نیز برتری موقعیت ایشان بر دیگر اصحاب استدلال میکنند. از نظر عالمان شیعی این حدیث متواتر است.
این حدیث در مناسبتهای مختلف از پیامبر(ص) نقل شده که مهمترین آنها در جنگ تبوک بود. رسول خدا(ص) خطاب به علی(ع) فرمود: «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّا أنـّه لانَبیّ بَعدی؛ تو نسبت به من بهمنزله هارون نسبت به موسی هستی جُز اینکه بعد از من پیامبری نخواهد بود.»
«حدیث منزلت»👆 را بیشتر علماى معروف اهل سنت در علوم مختلف نقل کرده اند. اینک به اسامى برخى از آن ها اشاره مى کنیم:
۱ ـ محمد بن اسحاق.(۱)
۲ ـ ابوداوود طیالسى.(۲)
۳ ـ ابن سعد.(۳)
۴ ـ ابن ابى شیبه.(۴)
۵ ـ احمد بن حنبل.(۵)
۶ ـ بخارى.(۶)
۷ ـ مسلم بن الحجاج.(۷)
۸ ـ ابن ماجه.(۸)
۹ ـ ابن حبان.(۹)
۱۰ ـ ترمذى.(۱۰)
۱۱ ـ ابوبکر بزار.(۱۱)
۱۲ ـ نسائى.(۱۲)
۱۳ ـ ابویعلى موصلى.(۱۳)
۱۴ ـ طبرانى.(۱۴)
۱۵ ـ خطیب بغدادى.(۱۵)
۱۶ ـ ابن مغازلى شافعى.(۱۶)
۱۷ ـ بغوى.(۱۷)
۱۸ ـ ابن عساکر.(۱۸)
۱۹ ـ خوارزمى.(۱۹)
۲۰ ـ فخر رازى.(۲۰)
۲۱ ـ مبارک بن اثیر.(۲۱)
۲۲ ـ ابوالحسن ابن اثیر.(۲۲)
۲۳ ـ ابن طلحه قرشى.(۲۳)
۲۴ ـ سبط بن جوزى.(۲۴)
۲۵ ـ نووى.(۲۵)
۲۶ ـ محبّ الدین طبرى.(۲۶)
۲۷ ـ ابن قیم جوزیّه.(۲۷)
۲۸ ـ یافعى.(۲۸)
۲۹ ـ ابن کثیر دمشقى.(۲۹)
۳۰ ـ خطیب تبریزى.(۳۰)
۳۱ ـ ابن صباغ مالکى.(۳۱)
۳۲ ـ دیار بکرى.(۳۲)
۳۳ ـ متقى هندى.(۳۳)
۳۴ ـ احمد بن زینى دحلان.(۳۴)
۳۵ ـ محبّ الدین طبرى.(۳۵)
۳۶ ـ ابن ابى الحدید.(۳۶)
۳۷ ـ بلاذرى.(۳۷)
۳۸ ـ طبرى.(۳۸)
۳۹ ـ ابن عبد ربّه.(۳۹)
۴۰ ـ ابن حجر.(۴۰)
۴۱ ـ ابن حجر عسقلانى.(۴۱)
۴۲ ـ ابن عبدالبرّ.(۴۲)
۴۳ ـ حاکم نیشابورى.(۴۳)
و دیگران.(۴۴)
منابع:↘️↘️
۱٫ بنابر نقل السیرة النبویه، ابن هشام، ج ۲، ص ۵۱۹و۵۲۰٫
۲٫ بنابر نقل تاریخ ابن کثیر، ج ۷، ص ۳۴۱٫
۳٫ الطبقات الکبرى، ج ۳، ص ۲۳٫
۴٫ المصنّف، ج ۶، ص ۳۹۶، رقم ۳۲۰۶۵٫
۵٫ مسند احمد، رقم ۱۰۸۷۹و۱۵۵۰و۱۵۸۷و۱۵۰۸٫
۶٫ صحیح بخارى، ج ۵، ص ۲۴، باب غزوة تبوک.
۷٫ صحیح مسلم، ج ۴، ص ۳۰، رقم ۱۸۷۰٫
۸٫ سنن ابن ماجه، ج ۱، ص ۴۵، رقم ۱۲۱٫
۹٫ صحیح ابن حبان، ج ۶، ص ۲۶۸، رقم ۶۹۳۵٫
۱۰٫ سنن ترمذى، ج ۵، ص ۶۴۱، رقم ۳۷۳۱٫
۱۱٫ بنابر نقل مجمع الزوائد، ج ۹، ص ۱۰۹٫
۱۲٫ الخصائص، رقم ۴۴ـ۶۴٫
۱۳٫ مسند ابى یعلى، ج ۱، ص ۱۸۰٫
۱۴٫ المعجم الصغیر، ج ۲، ص ۲۲; الاوسط، ج ۸، ص ۴۳۵; الکبیر، ج ۲، ص ۲۴۷٫
۱۵٫ تاریخ بغداد، ج ۱۰، ص ۴۳٫
۱۶٫ المناقب، ص ۲۷، رقم ۴۰ـ۴۷٫
۱۷٫ مصابیح السنة، ج ۴، ص ۱۷۰، رقم ۴۷۶۲٫
۱۸٫ تاریخ دمشق.
۱۹٫ المناقب، رقم ۱۱۵و۱۴۸و۱۵۷و۱۸۷٫
۲۰٫ تفسیر الکبیر، ج ۱۶، ص ۷۶٫
۲۱٫ جامع الاصول، رقم ۶۴۸۹و۶۴۹۰و۶۴۹۱٫
۲۲٫ اسد الغابة، ج ۳، ص ۶۰۳ و ج ۴، ص ۵۲۵٫
۲۳٫ مطالب السؤول، ص ۴۷٫
۲۴٫ تذکرة الخواص، ص ۲۷٫
۲۵٫ تهذیب الأسماء واللغات، ج ۱، ص ۳۴۶٫
۲۶٫ ذخائر العقبى، ص ۶۳٫
۲۷٫ زاد المعاد، ج ۳، ص ۵۲۹و۵۳۰٫
۲۸٫ مرآة الجنان، ج ۱، ص ۱۰۹٫
۲۹٫ البدایة و النهایة، ج ۷، ص ۳۴۰و۳۴۱٫
۳۰٫ مشکاة المصابیح، ج ۳، ص ۱۷۱۹٫
۳۱٫ الفصول المهمه، ص ۱۲۶٫
۳۲٫ تاریخ الخمیس، ج ۲، ص ۲۵٫
۳۳٫ کنز العمال، ج ۱۱، ص ۵۹۹٫
۳۴٫ السیرة النبویة، ج ۲، ص ۱۲۶٫
۳۵٫ الریاض النضرة، ج ۲، ص ۲۱۴٫
۳۶٫ شرح نهج البلاغه، ج ۲، ص ۴۹۴٫
۳۷٫ انساب الأشراف، ج ۲، ص ۱۰۶، ح ۴۳٫
۳۸٫ تاریخ الأمم و الملوک، ج ۳، ص ۱۰۴٫
۳۹٫ العقد الفرید، ج ۲، ص ۱۹۴٫
۴۰٫ الصواعق المحرقه، ص ۳۰٫
۴۱٫ الاصابة، ج ۲، ص ۵۰۷٫
۴۲٫ الاستیعاب، ج ۲، ص ۴۳۷٫
۴۳٫ المستدرک على الصحیحین، ج ۳، ص ۱۰۹٫
۴۴-على اصغر رضوانى، امام شناسى و پاسخ به شبهات(۲)، ص ۲۱۹٫
📝 احادیث اخلاقی
✳️ قناعت
💠 امام حسین (ع):
💎 القنوع راحة الابدان؛
💡قناعت، مایه آسودگی بدنهاست.
📚 نزهه الناظر، ص 88
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
📌 شبهات دانشجویی
⤵️↙️👌✅
╭─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╮
@x_shobhe313
╰─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╯
✍️💚پاسخ به شبهات دانشجویی
9⃣5⃣1⃣ ⏮ آیا عصمت ائمه اطهار ((علیهمالسلام)) را از قرآن کریم📖میتوان اثبات کرد🧐⁉️
جهت مشاهده جواب شبهه به روی
کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴
✅ شبهات دانشجویی ↙️↙️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✅جواب کامل شبهه ⤵️↘️
یکی از صفات مهم امام و شرایط اساسی امامت، عصمت است، محورهای عصمت در امام عبارتند از:
1. عصمت در شناخت و تبیین معارف و احکام دین.
2. عصمت در عمل به احکام و دستورات دینی.
3. عصمت از خطا در تشخیص مصالح و مفاسد جامعه اسلامی.
برای اثبات عصمت امامان ـ علیهمالسلام ـ در محورهای فوق، دلایل عقلی و قرآنی ارائه شده که در این جا ادله قرآنی عصمت ائمه ـ علیهمالسلام ـ را بررسی میکنیم:⤵️⤵️
1. امامت عهد الهی
«و اذ اتبلی ابراهیم ربُّه بکلماتٍ فَأتمهُنَّ قالَ اِنّی جاعِلُک للناس اماماً قال و مِن ذریتّی قالَ لا ینالُ عهدی الضالمین»[1] و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتی بیازمود و وی آن همه را به انجام رسانید (خداوند به او) فرمود: من تو را پیشوای مردم قرار دادم، ابراهیم پرسید؟ از دودمانم چطور؟ فرمود: پیمان من به ستمگران نمیرسد.
ممکن است گفته شود که: مقصود از امامت در این آیه همان نبوت است و آیه از اعطای مقام پیامبری به ابراهیم ـ علیهالسلام ـ پرده برمیدارد، ولی این سخن با ظاهر آیه سازگار نیست؛ زیرا اولاً ظاهر تعبیر «قال انّی جاعلک للناس اماماً» آن است که این سخن الهی نخستین وحی الهی به پیامبر نبوده بلکه پیش از آن نیز وی مورد خطاب وحی قرار داشته و به مقام پیامبری رسیده بوده است.
درخواست امامت برای فرزندان نیز شاهد دیگری بر این مدعاست؛
ثانیاً درخواست مزبور حاکی از آن است که ابراهیم ـ ع ـ در آن زمان دارای فرزندانی (اسحاق و اسماعیل) بوده است، و از سوی دیگر به تصریح قرآن کریم،[2] ابرهیم ع در سن پیری و در حالی که سالیانی از نبوت و پیامبری او گذشته بود، دارای فرزندانی گردید.
بنابراین،با توجه به شواهد یاد شده، مقصود از امامت در این آیه، نبوت نیست بلکه مقصود از آن حفظ تشریع الهی و اجرای قوانین و احکام شریعت در جامعه و این همان معنایی است که مسلمانان در مورد جانشین پیامبر(ص) در نظر دارند.
اما در مورد معنای «ظلم» در آیه میتوان گفت که: ظلم در زبان عربی معنایی بسیار گسترده دارد، ظلم در مقابل عدل و به معنای «قرار دادن شیء در غیر جایگاه شایسته ی آن» است، از این رو هرگونه گناه و معصیتی، نوعی ظلم به شمار میآید، و از آنجا که واژه «الظالمین» در آیه، صیغه جمع و دارای «ال» است، معنای عمومیت را میرساند، در نتیجه مقصود این خواهد بود که هر گونه ظلمی و هر گونه گناه و معصیتی مانع از رسیدن شخصی به مقام امامت است، مقامی که درآیه از آن به پیمان خدا (عهدی) تعبیر شده است، بنابراین شخصی که در دوران تکلیف حتی مرتکب یک گناه گردیده باشد، شایسته احراز مقام امامت نخواهد بود، و این نتیجه چیزی جز لزوم عصمت امام نیست.[3]
به این ترتیب یکی از شرایط امامت عصمت است، و شخصی غیر معصوم به این مقام نایل نمیگردد،
برای مثال در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که خدا در پاسخ ابراهیم ـ ع ـ فرمود:
«من سجد لصنمٍ من دونی لا اجْعَلُه اِماماً اَبَداً»[4] کسی که برای بتی سجده کرده باشد، هرگز او را امام قرار نخواهم داد و چنین شخصی شایستگی امامت را ندارد.[5]
2.آیه «اطاعت از اولی الامر» «یا ایُّها الذین آمَنوا اطیعو اللهَ و الرّسولَ و اولی الاَمرِ منکُمْ[6] ای کسانی که ایمان آوردهاید؛ خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را نیز اطاعت کنید.
خداوند در این آیه، مؤمنان را به پیروی از پیامبر(ص) و اولی الامر (صاحبان امر) فرا خوانده است، و این پیروی، مطلق است و مشروط به هیچ قید و شرطی نیست، از سوی دیگر ممکن نیست خداوند انسان را به پیروی از گناه و معصیت، یا خطا و انحراف دعوت کند.
با توجه به این مقدمات👆 روشن میشود که آیه مورد بحث بر عصمت اولی الامر دلالت دارد؛ زیرا اگر آنان معصوم نباشند و احتمال گناه یا خطا در مورد آنان برود، امر به پیروی مطلق از آنان صحیح نبوده، لازم است قرآن کریم، اطاعت از آنان را به مواردی محدود سازد که در آن گناه یا خطایی از سوی اولی الامر سر نزده باشد، آوردن اولی الامر در کنار پیامبر(ص) و عدم تکرار لفظ «اطیعوا» شاهدی بر این مدعاست؛
زیرا پیامبر(ص) معصوم است و هرگز به خطا یا معصیت فرمان نمیدهد
و بر پایه روایات متعدد، مقصود از «اولوا الامر» جانشینان پیامبر(ص)، علی ـ علیهالسلام ـ و فرزندان او هستند.[7]
منابع:↘️↘️
[1] . بقره/ 124.
[2] . ابراهیم/ 39.
[3] . ر.ک: طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان، ج1، ص 274.
[4] . مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، دارالحیاء التراث العربی، جلد 25، ص 201؛ سعیدی مهر، محمد، کلام اسلامی، ج 2، ص 145 تا 148.
[5] . ر.ک: ربانی گلپایگانی، علی، عقاید استدلالی، ج 2، ص 107 و 108؛ و طاهری، حبیب الله، درسهایی از کلام اسلامی، ج 2، ص 421 تا 423.
[6] . نساء/ 59.
[7] . سعیدی مهر، محمد، کلام اسلامی، ج2، ص 147 و 148؛ و ربانی گلپایگانی، علی، عقاید استدلالی، ج2، ص 106 و 107 و طاهری حبیباله، درسهایی از کلام اسلامی، ج2، ص 421 تا 423.
🔸پلیس فتا: در تعطیلات لینکی را باز نکنید تا حساب هایتان خالی نشود🚫
🔹کلاهبرداران در ایام تعطیل، لینکهای آلوده بسیاری را برای مردم ارسال میکنند که لازم است مردم با آگاهی بر روی هیچ لینکی کلیک نکنند.
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
@x_shobhe313
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
آیین افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور به میزبانی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی/ارومیه
📣 شبهات دانشجویی 👇👌
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313