eitaa logo
شبهات دانشجو
2.1هزار دنبال‌کننده
974 عکس
710 ویدیو
17 فایل
صفحه ای رسمی پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👌 جهت ارائه انتقادات ،پیشنهادات و راه ارتباطی با مدیریت کانال ↘️↘️ @Ali_akbarzade_313
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️💚پاسخ به شبهات اعتقادی دانشجویی👇 8⃣7⃣1⃣ ⬅️چرا شیعیان حاجتشان را از غیر خدا می خواهد؟⁉️🤔 جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴هر روز یه شبهه ای جدید🔍 ⬅️در ثواب نشر شریک باشید ❤️ شبهات دانشجویی ↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
جواب کامل شبهه ↘️↘️ در مورد توسل و حاجت خواستن از غیر خداوند چند نکته را باید متذکر شویم: 1-محور اصلی فکری و اعتقادی هر انسان موحد و مومن این است که در جهان هستی، مؤثری جز ذات خداوند وجود ندارد و همه تاثیر و تأثرات با اذن تکوینی خداوند صورت می گیرد. و اگر در این اصل اعتقادی ذره ای خلل وارد شود، فرد از دایره توحید و ایمان خارج خواهد شد. 2- همه انسان های موحد و مومن (حتی کسانی که منکر توسل هستند و خود را مؤمن واقعی می دانند) در زندگی روزانه خود عملا از غیر خداوند حاجت می خواهند، وقتی تشنه می شوند سراغ آب می روند و وقتی مریض می شوند، از راه طبابت و دارو، مریضی را برطرف می کنند. و هیچ فردی این امور را منافی با اصل توحید نمی داند. چون طبق نکته اول، مؤمن معتقد است همه اجزاء این عالم به اذن تکوینی الهی دارای تأثیر و تأثر هستند. انسان مومن و موحد معتقد است که همه موجودات عالم در اصل وجود و در صفات و آثار وجودیشان، وابسته به ذات متعالی خداوند و محتاج او هستند و از خود هیچ استقلالی ندارند. و اینکه هر مسلمانی وظیفه دارد هر روز در نمازهای پنجگانه خود حداقل دوبار بگوید «تنها تو را می پرستیم و تنها از تو کمک می خواهیم» در عین حال تاثیر اسباب و علل جهان هستی را می پذیرد. چه علل ظاهری و عادی باشند، مانند این که می فرماید: «خداوند از آسمان آب را فرستاد و به وسیله آن انواع گوناگون گیاهان را از زمین برآوردیم»[1]. و یا علل غیر عادی مانند اینکه یوسف به برادرانش گفت: «این پیراهن مرا ببرید و بر صورت پدرم بیاندازید تا بینا شود»[2]. و روایات اهل بیت هم که مفسر قرآن است، می فرماید: «خداوند فقط از راه اسباب و علل، کارها را به جریان می اندازد[3]» 3- همان طوری که توسل و کمک خواستن از اسباب مادی برای رفع احتیاجات روزمره زندگی منافاتی با اعتقاد توحیدی ندارد بلکه برای بقاء حیات، واجب شرعی و دینی است، و در واقع عین توحید و عبودیت است. مثل این که کسی در اثر تشنگی در معرض هلاک و نابودی است اینجا آب خوردن واجب و عین توحید است. و هیچ کس در اینجا تکبر نمی ورزد که من با اینکه اشرف تمام مخلوقاتم، چگونه در حیات و زندگی خود محتاج موجود پست تر از خود یعنی آب می باشم؟ و آب خوردن چگونه می تواند یک نوع عبادت خداوند باشد؟ چون آب خوردن هر چند توصلی است، ولی اگر به قصد انجام امر خداوند صورت گیرد عبادت خواهد بود. حال اگر ادله قطعی عقلی و آیات و روایات از پیامبر و ائمه صلوات الله علیهم اجمعین برای ما اقامه گردد که انسان برای رسیدن به کمالات وجودی خود ناچار از توسل به ذوات نوری پیامبر و اهل بیت پیامبر علیهم السلام می باشد، 👈👈در اینجا به طور اختصار به چند دلیل از قرآن و روایات اشاره می کنیم:↘️ 4-آیه 64 سوره نساء: «هنگامی که به خود ستم می کردند به نزد تو (پیامبر) می آمدند و از خدا طلب آمرزش می کردند و پیامبر هم برای آنها استغفار می کرد خدا را توبه پذیر و مهربان می یافتند.» 🧐پس خداوند شرط قبولی توبه را آمدن نزد پیامبر و استغفار پیامبر نیز قرار داده است. 5-آیه 35 سوره مائده: «ای کسانیکه ایمان آورده اید از خداوند بپرهیزید و وسیله ای برای تقرب به او بجوئید و در راه او جهاد کنید باشد که رستگار شوید.» در این آیه خداوند برای تقرب به او، داشتن وسیله را لازم می داند و در روایات وسیله به اهل بیت تعبیر شده است[4]. روایات:↘️ در کتاب های شیعه، روایات وارده از اهل بیت علیهم السلام در این زمینه قابل شمارش نیست. اما روایات وارده از پیامبر از طریق اهل سنت نیز در حد تواتر است که برای نمونه چند روایت را نقل می کنیم: 6- سمهودی در کتاب وفاء الوفاء از جماعتی از راویان حدیث، از جمله «سنائی» و «ترمذی» دانشمندان معروف اهل تسنن، به عنوان شاهد برای جواز توسل به پیامبر اکرم نقل می کند که خلاصه اش این است: «مرد نابینایی تقاضای دعا از پیامبر برای شفای بیماریش کرد. پیغمبر به او دستور داد که چنین دعا کند: «خداوندا من از تو به خاطر پیامبرت (پیامبر رحمت) تقاضا می کنم و به تو روی می آورم ای محمد بوسیله تو به سوی پروردگارم برای انجام حاجتم متوجه می شوم، خداوندا او را شفیع من ساز.[5]» 7- سمهودی از بیهقی نقل می کند که در زمان خلیفه دوم، سالی قحطی شد. بلال به همراهی عده ای از صحابه بر سر قبر پیامبر آمد و چنین گفت: «ای رسول خدا، از خدا برای امتت باران بخواه، که ممکن است هلاک شوند.[6]» منابع:👇👇 [1]سوره طه، آیه 53 [2] سوره یوسف، آیه 93 [3]بحار الانوار، ج 2، ص 90، باب 14، من یجوز اخذ العلم- کافی، ج 1، ص 183، باب معرفت الامام و الروایهم. [4]تفسیر قمی، ذیل آیه و بصائر الدرجات، المیزان ج 5، ص 333. [5] وفاء الوفاء، ج 3، ص 1372. به نقل از تفسیر نمونه، ج 4، ص 367. [6] همان، ص 253.
6.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥پیشنهاد تماشای 💯❌💯 سلام کربلا سلام اربعین سلام بهترین جاده روی زمین سلام ملت نجات جهان مسیر ظهور امام زمان (عج) 💢 نماهنگ «راه بهشت» 🏴 به مناسبت اربعین حسینی 🎙با صدای محمدحسین پویانفر و گروه سرود نورالشهدا 📣 شبهات دانشجویی 👇👌 ╭ l✍️😉پشیمون نمیشی بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
18.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴هرکسی دلتنگ کربلاهست حتما ببینه اینو😭 التماس دعا نذر(عج) 📣شبهات دانشجویی 👇👌 ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
✍️💚پاسخ به شبهات اعتقادی دانشجویی👇 9⃣7⃣1⃣ ⬅️زیارت امام حسین علیه السلام امروز چه بسا سبب ورم پاها و بیماری‌های درازمدت می‌شود🤔 پس اضرار به خود و بیمار کردن خود جایز نیست❌⁉️ جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴هر روز یه شبهه ای جدید🔍 ⬅️در ثواب نشر شریک باشید ❤️ شبهات دانشجویی ↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
جواب کامل شبهه↘️↘️ ⬅️ برای بحث اضرار، ابتدا باید مفهوم آن روشن شود ضرر به خود دو گونه است: 1. ضرری که موجب مرگ و قطع عضو و امثال آن شود. 2.ضرری که تا این حد نیست اگرچه اندکی سختی و رنج داشته باشد. پیاده‌روی زیارت حضرت بر فرض که با ضرر اندکی همراه باشد منافع فراوان به همراه دارد و عامل نشاط و تحرک و طراوت انسان می‌شود به‌ویژه که امروزه به علت عادت به استفاده از وسایل حمل و نقل انسان بیشتر نیاز به این گونه فعالیت‌ها دارد. 👈اضرار یعنی ضرر زدن به جسم و آسیب رساندن به سلامتی و نقص عضو، که در شرع، منع شده و حرام است. تا کنون دیده نشده است افرادی که به پیاده‌روی اربعین می‌روند از این ناحیه ضرری به آن‌ها رسیده باشد یا کسی به سبب پیاده‌روی ضرر دیده باشد. صرفِ پیاده‌روی مصداق اضرار نیست. اتفاقاً بسیاری افراد در خاطرات خود گفته‌اند این بهترین سفری است که تاکنون تجربه کرده‌اند. چه بسا بسیاری از مشکلات روحی و جسمی در این راه و پیاده‌روی درمان شده است. از نظر علمی نیز پیاده‌روی بهترین ورزش است و هرگز از نظر پزشکی منعی از نفس پیاده‌روی نشده بلکه بسیاری از امراض به این وسیله درمان می‌شود؛ بنابراین مصداق اضرار صدق نمی‌کند. از نظر شرعی اضرار به نفس حرام است. از طرفی در سیره اهل بیت(ع) نیز هست که پیاده به زیارت خانه خدا رفته باشند. در سیره امام حسن(ع) گزارش شده که ۲۵ بار پیاده به سفر حج رفتند. در سیره امام حسین(ع) نیز آمده ۲۵ بار پیاده به زیارت خانه خدا رفتند. در سیره فقها و علمای سلف و صالحان و مؤمنان از مجاوران کربلا و نجف نیز این سیره حسنه، کنش ارزشمند و هنجار پسندیده و اصلاحگر وجود داشته است. ⬅️⬅️در استفتاء از آیات عظام خویی و تبریزی همین موضوع پرسیده شده که «امروز امور مستحبی اگر مستلزم ضرر باشد آیا جایز است مثلاً پیاده رفتن برای زیارت امام حسین علیه السلام سبب تورم پاها یا بیماری طولانی مثلا یک ماهه شود آیا در این حالت جایز است؟» پاسخ آیت الله خویی: مادام که ضرر در حدی نیست که احتمال هلاکت جان باشد اشکال ندارد، پاسخ آیت‌الله شیخ جواد تبریزی: تا وقتی ضرر این کار در حد هلاکت یا جنایت بر نفس نباشد اشکال ندارد.
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🏴 روش جلوگیری از گرمازدگی در پیاده روی اربعین 📣 شبهات دانشجویی 👇👌 ╭ l✍️😉پشیمون نمیشی بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
📝 احادیث اخلاقی ✳️ صبور باش 💠 امام علی (ع): 💎 الْزَمِ اَلصَّبْرَ فَإِنَّ اَلصَّبْرَ حُلْوُ اَلْعَاقِبَةِ مَيْمُونُ اَلْمَغَبَّةِ 💡صبور باش؛ چرا كه صبر، شيرين فرجام و خجسته انجام است. 📚غرر الحكم، ح 2377 📣شبهات دانشجویی 👇👌 ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
16.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛 شبهات مجازی 📛 ⬅️کارنشناس وهابی:چرا شیعیان فقط برای علیه السلام زیارت اربعین می‌گیرن و برای دیگر ائمه این کار رو انجام نمیدن؟ این نشان‌دهنده‌ی اینست مراسم بدعت است و ریشه‌ی شرعی ندارد!!    🆔 @x_shobhe313پاسخ کوتاه: ما تابع نص هستیم و در روایات تنها برای امام حسین علیه‌السلام سفارش به زیارت اربعین شده است. ✅پاسخ کامل استاد یزدانی به شبهه وهابیت در کلیپ فوق👆 ☆○═════════┅ شبهات دانشجویی↙️ 🆔 @x_shobhe313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا