eitaa logo
شبهات دانشجو
2.2هزار دنبال‌کننده
967 عکس
698 ویدیو
17 فایل
صفحه ای رسمی پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👌 جهت ارائه انتقادات ،پیشنهادات و راه ارتباطی با مدیریت کانال ↘️↘️ @Ali_akbarzade_313
مشاهده در ایتا
دانلود
جواب کامل شبهه ↘️↘️ دو زيارت به نام زيارت عاشورا داريم، كه يكي معروف است و يكصد لعن و سلام دارد و ديگري زيارت عاشوراي غير معروف. در زيارت عاشوراي غير معروف، سلام به حضرت اباالفضل ( ع ) نيز هست: « السلام علي العباس بن امير المؤمنين الشهيد .»(1) اما اين كه چرا در زيارت عاشوراي معروف، سلام بر آن حضرت نيست گفته اند: در اين زيارت مقصود اصلي زيارت كننده حضرت امام حسين ( ع ) است ، از اين رو ديگران به صورت مستقل ياد نمي شوند و به صورت كلي و با عنوان «اصحاب الحسين» ياد شده اند كه حضرت ابوالفضل در زمره آنان است. جواب ديگري كه گفته اند اين است كه چون حضرت ابوالفضل داراي مقام و مرتبه بسيار والا و ممتاز است براي او زيارت مستقلي آمده است و بايد مستقل زيارت شود . پس عدم ذكر نام حضرت ابالفضل ( ع ) به خاطر رعايت شان و مقام او است . پي نوشت ها: 1. مستدرك الوسائل، ج10، ص 415؛ شفاء الصدور في شرح زيارت العاشورا، ص 108.
📝 احادیث اخلاقی ✳️ دوستی و محبت 💠 امام حسین (ع): 💎 من أحَبَّکَ نَهاکَ، ومَن أبغَضَکَ أغراکَ؛ 💡هر کس دوستت دارد، تو را [از کار زشت] باز مى‌دارد و هر کس دشمنت دارد، تو را [به آن] بر مى‌انگیزد. 📚 بحار الأنوار: ج ۷۸ ص ۱۲۸ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 📌 کانال پاسخ به شبهات دانشجویی ↘️⤵️👌✅ ╭─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╮ @x_shobhe313 @x_shobhe313 ╰─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫قبل می‌گفتن اگر نذری رو از اسلام حذف کنی فالووراش میریزه‼️ 🏴 وضعیت هیئت‌هایی که غذا نمی‌دهند👆 ✅ پاسخ: 🔻شلوغ‌ترین جلسات را هیئت‌هایی برگزار می‌کنند که غذایی نمی‌دهند.✌️ 🔹مسجد ارک، هیئت رایه العباس، هیئت ریحانه النبی، هیئت ریحانه الحسین، مسجد حضرت امیر، مهدیه امام حسن مجتبی، هیئت بين الحرمين، هیئت الرضا، هیئت روضه العباس و... 📣پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👇👌 ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ای سرور عابدان عالم، امروز که روز شهادت شما است، به درگاهت می‌آیم تا بر جوانی‌ام دعا کنی، تا در لطافت و غلظت و رقت و نورانیت تو شناور شوم و ذوب شوم در زلال نگاهتان. 🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت امام سجاد (ع)، پاسدار «وحی نبوی» و «خط علوی» و «شور حسینی» تسلیت باد. 🖤 📣پاسخ ناب به شبهات دانشجویی ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
✍️🏴پاسخ به شبهات محرم دانشجویی 2⃣5⃣1⃣ ⏮ با وجود امام سجاد(علیه السلام) چرا مختار به خون خواهی امام حسین( علیه السلام)برخاست؟⁉️ جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴 ✅ شبهات دانشجویی ⤵️⤵️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
جواب کامل شبهه↘️⤵️ قیام نکردن حضرت دلایل مهم دارد ، مثلاً 1- یكی از علت‏هایی كه ائمه(ع) دست به قیام نمی‏زده‏اند، نداشتن اصحاب و یاران واقعی است. ۲- در زمان امام سجاد وضع به گونه‌ای بود كه امام از این وضع رنج برده و فرمود: «در تمام مكه و مدینه، بیست نفر نیستند كه ما را دوست بدارند». (۱) ۳- جملات امام دقیقاً وضع جامعه عصر امام و عدم حمایت مردم از خاندان پیامبر را نشان می‌دهد. امام سجاد در چنین وضع چگونه می‌توانست قیام كند؟! ۴- مهم ترین علت قیام نكردن امام سجاد(ع) نیز همین مسأله بوده است. در زمان امام حسن(ع) عده زیادی اطراف حضرت بودند، ولی بیش تر آن ها سست عنصر و بی‏ وفا بودند، تا چه رسد به زمان امام زین‏ العابدین. ۵- نیز سایر شرایط در قیام لازم است كه فراهم باشد. ۶- می توان بین شرایط امام سجاد(ع) و مختار مقایسه انجام داد و چنین نتیجه گرفته شود: ⤵️⤵️↘️↘️ ۷- نخست: جایگاهی كه امام سجاد در آن قرار داشت، به عنوان امام شیعیان شرایط خاص به خود را می طلبید كه بسیاری از این شرائط را سایرین دارا نبودند. بنا بر این شرائط قیام برای امام با شرائط قیام برای مختار متفاوت می باشد. معیار هائی كه امام در قیام رعایت می كند، با معیارهای مختار بسیار متفاوت است. ۸- دوم: برخی شرایط برای مختار فراهم بوده است. اما برای امام سجاد(ع) فراهم نبوده. ۹- فراهم بودن شرایط قیام برای مختار نمی‏ تواند دلیل بر این باشد كه برای امام هم شرایط فراهم بوده است. ۱۰- خطر شهادت و از بین رفتن نور امامت را خداوند متعال در كربلا دفع نمود. تقدیر الهی بر این رقم خورده بود كه امام سجاد چهارمین پیشوای شیعیان زنده بماند. قیام حضرت قطعاً به كشته شدن وی و فقدان جبران ناپذیر امام منجر می شد. همان گونه كه با چنین عاقبتی مختار به شهادت رسید. ۱۱- آنچه در این بین نباید مورد غفلت قرار گیرد، هدف قیام است، هدفی كه امام حسین(ع)به خاطر آن به شهادت رسید(حفظ اسلام و زدودن جهالت از دل ها)همان هدف را امام سجاد با نهضتی دیگر كه در ادامه نهضت حسینی است، ادامه داده است. دیگر نیازی به ریختن خون نبود. نیازی به انتقام گیری به وسیله امام سجاد نبود. ۱۲- پس از شهادت امام حسین(ع) حضرت امام سجاد زین ‏العابدین(ع)نقش بسیار مؤثری در بیدار كردن مردم و زنده كردن مظلومیت پدر بزرگوارشان داشتند، چه در قالب خطبه ها و چه در قالب دعا و نیایش كه معارف و روشنگری های خویش را به مردم ارائه می نمود. ۱۳- یكی از كارهای بسیار مؤثر حضرت خطبه ‏هایی بود كه در راه اسارت خواند. یكی از خطبه‏ ها در مسجد امویان در شام بود. در خطبه‏ ها جنایات یزید را برملاء كرد. فضائل جدش خاتم‏ الانبیاء «صلی الله علیه و آله» و حضرت علی مرتضی(ع) را برای مردم بیان كرد. نقش دیگری كه حضرت ایفا كرد، گریه مستمر و عزاداری حضرت برای پدرش بود. امام در خلال این صحنه ‏ها مظلومیت و شهادت پدر و برادران و یاران پدرش را یادآور می‏شد. این ها در حركت هایی كه بعد علیه حكومت بنی‏امیه صورت گرفت كه منجر به سقوط خاندان آن ها شد، مؤثر بود. پی نوشت: ۱. بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۴۶، ص ۱۴۳، ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، دار إحیاء التراث العربی - بیروت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺یک کلیپ قدیمی جالب از کودکان سیستان و بلوچستان که دوباره مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت خطاب به کسانی که با شعار آزادی و احترام به عقاید کمپین تحریم محرم راه انداختن: بادها می‌خوابند، طوفان‌ها می‌خوابند اما پرچم حسین (ع) همچنان پابرجاست. شبهات دانشجویی↙️ 🆔 @x_shobhe313
✍️🏴پاسخ به شبهات محرم دانشجویی 3⃣5⃣1⃣ ⏮ بالاخره چه کسی شهداي كربلا رو دفن كرد و سر مبارك امام حسین (علیه السلام) را چگونه تو قبر گذاشتند؟⁉️🧐 جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴 ✅ شبهات دانشجویی ⤵️⤵️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
✅جواب کامل شبهه ⤵️↘️ بعد از شهادت امام حسین علیه اسلام و اهل بیت و اصحابش در دهم محرم سال 61(ه.ق)، بدن های قطعه قطعه و خون آلود آنان بر زمین ماند. و طبق نقل طبری آمده است که امام حسین علیه السلام و دیگر شهدا یک روز پس از شهادت و بعد حرکت سپاهیان عمر سعد به سمت شام یعنی یازدهم محرم توسط اهل غاضریه از بنی اسد دفن شدند.1 بلاذری در انساب الشراف2 مسعودی در مروج الذهب3 خود نیز بر همین باورند.این قول☝️ مورخان اهل سنت است و شیخ مفید در الارشاد4 و سید بن طاووس در لهوف5 و ابن شهر آشوب در مناقب آل ابی طالب6 از مورخین و علمای شیعه هم همین قول را نقل کرده اند، با این تفاوت که شیعیان قائل به دفن ابدان توسط امام سجاد علیه السلام هستند. در رد قول اول باید نکاتی را مد نظر داشت، اولاً اینکه روش دفن امام علیه السلام و اهل بیت شان و یارانی که در رکاب وی شهید شدند به آنگونه که از پراکندگی قبرشان می دانیم برای بنی اسد امکان پذیر نبود. زیرا آنان اهل روستایی بودند که در میدان نبرد شرکت نداشتند و نمی توانستند بدون راهنمایی کسی که از همه آن شهیدان و پیکر و لباسشان شناخت کامل داشته باشد آنان را شناسایی و دفن کنند. بویژه آنکه سرهای شهیدان را بریده بودند و پیکرها سر نداشتند لذا راهنمایی آگاه باید برای تشخیص شهیدان از یکدیگر وجود می داشت و بدون وجود چنین شخصی دفن کورکورانه و بدون شناخت انجام می شد. و بنا بر نظر شیعه مبنی بر اینکه دفن امام را جز امامی مانند خودش بر عهده نمی گیرد7 ناگزیر باید گفت که راهنمایی که با بنی اسد در دفن شهدای کربلا بود امام سجاد علیه السلام بودند8 و حضور ایشان نیز باید بیرون از اسباب عادی صورت گرفته باشد و این مطلب نیز به وسیله روایتی که از امام رضا علیه السلام نقل شده؛ تایید می شود. و چون امام علیه السلام در روز یازدهم با کاروان اسرا به سمت کوفه حرکت کردند و در روز دوازدهم در مجلس ابن زیاد به روشنگری مشغول بودند تا اینکه در هنگام غروب ابن زیاد اسرا را به زندان فرستاد؛ اینگونه برداشت می شود که امام علیه اسلام فرصتی پیدا کردند که اندکی دور از اذیت و آزار یزید و عمالش قرار گیرند لذا با اسباب غیبی به دشت کربلا آمدند و بدنهای شهداء را سه روز بعد از واقعه کربلا در روز سیزدهم محرم به کمک مردان طایفه بنی اسد که با تحریک زنانشان به سوی دشت کربلا آمده بودند دفن می کنند. محل دفن سر امام:↘️↘️↘️ در این که سر امام حسین علیه‌السلام کجا دفن شده است، منابع تاریخی شیعه و سنی گزارش‌های گوناگونی آورده‌اند تا آنجا که چندین قول در این باره گفته شده است. قول اول: سر به بدن ملحق شده است.** این قول مشترک میان شیعه و سنی است. ولی بین علما ی شیعه مشهور است، علمای شیعه، از جمله شیخ صدوق، سید مرتضی، فتال نیشابوری، ابن نما حلی، سید ابن طاووس، شیخ بهایی و مجلسی این قول را بیان کرده‌اند. برخی اندیشمندان اهل‌ تسنن نیز این قول را بیان کرده‌اند: ابوریحان بیرونی در این باره می‌نویسد: و فی العشرین ردّ راس الحسین علیه‌السلام الی مجثمه حتی دفن مع جثته...؛ در روز بیستم (صفر)، سر حسین علیه‌السلام به بدنش ملحق و با آن دفن گردید.9 قول دوم: دفن سر مبارک در قبرستان بقیع که در میان اهل سنت مشهور است.10 قول سوم: نجف اشرف و در کنار قبر امیرالمومنین علیه‌السلام.11 قول چهارم: مفقود شدن سر مطهر بطور معجره آسا .12 بررسی و تامل در این اقوال، این نتیجه را در بردارد که دیدگاه اول، یعنی الحاق سر به بدن، مشهور و مورد اعتماد و عمل علمای شیعه است، از این رو این قول قابل اعتنا و پذیرش است و بنا بر گزارش‌های تاریخی - این الحاق در روز بیستم صفر سال 61 بوده است. پاورقی ها: 1- محمد بن جریر طبری، تاریخ طبری، ج3، دار الکتب العلمیه، بیروت، ص 335. 2- احمد بن یحیی بن جابر بلاذری، انساب الشراف، ج3، دار الفکر، بیروت، ص 411. 3- علی بن حسین مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج3، نشر دار المعرفه، بیروت، ص72. 4- شیخ مفید، الارشاد، ج2، نشر موسسه آل البیت لاحیاء التراث،قم، ص 114. 5- سید بن طاووس، لهوف علی قتل الطفوف، انتشارات اسوه، قم، ص 125. 6- ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، ج4، موسه العلامه، قم، ص112. 7- محمد بن یعقوب کلینی، کافی، ج1، دار لاضواء، بیروت، صص384- 385./ شیخ ابو جعفر صدوق، علل الشرایع، ج1، دار إحیاءالتراث العربی، بیروت، باب 148، ص 184. 8- عبداالرزاق الموسوي المقرم ، مقتل الحسين، ص 414./ محمد باقر ملبوبي، الوقايع و الحوادث، ج 4، صص 59 ـ 60 ـ 61./ مروج الذهب،ج 3،ص 63. 9- ابو ریحان بیرونی، الاثار الباقیه عن القرون الخالیه، ص 331. 10و 11و 12 - حمید احمدی جلفائی، آفتاب کاروان، چاپ دوم، زمستان 84، انتشارات آستانه مقدسه قم، صص168-170. *عبداالرزاق الموسوی المقرم، مقتل الحسین، ص 414 / حمید احمدی جلفائی، آفتاب کاروان، ص168.
رفتند استراحت کنند مداحان سینه زنان سخنرانان مستمعین....همه ولی تازه عمه امام زمان(عج) به اسارت رفته است... 😔😭💔 ----------------------- شبهات دانشجویی↙️ 🆔 @x_shobhe313
📝 احادیث اخلاقی ✳️ تقسیم روزی 💠 امام حسین (ع): 💎ليستِ العِفّةُ بمانِعَةٍ رِزْقا ، و لا الحِرصُ بجالِبٍ فَضْلاً ، و إنَّ الرِّزقَ مَقْسومٌ و الأجَلَ مَحتومٌ ،و اسْتِعمالُ الحِرصِ طَالبُ المَأْثَمِ؛ 💡نه عفّت و مناعت مانع روزى مى‌شود و نه حرص زدن روزى بيشتر مى‌آورد؛ زيرا روزى تقسيم شده و اجل حتمى است و حرص زدن طلب گناه است. 📚 ميزان الحكمه جلد سوّم محمّد محمّدی ری شهری صفحه 25 📣پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👇 ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
✍️🏴پاسخ به شبهات محرم دانشجویی 4⃣5⃣1⃣ ⏮ وهابی های ملعون شبهاتی را پخش میکنند ومی گویند یزید👹 در قتل امام حسین(علیه‌السلام)شرکت نداشت و یا شیعیان، امام حسین (ع) را فرا خواندند و خودِ آنها امام خویش را به شهادت رساندند.😳🤯😱 جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴 ✅ شبهات دانشجویی ⤵️⤵️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
✅جواب کامل شبهه⤵️⤵️↘️ اینها از شبهاتی است که نه برای اهل سنت کاربرد دارد، و نه برای شیعیان تأثیر گذار است! زیرا همه مسلمانها «یزید بن معاویه» را می شناسند. لذا وقتی این وهابی ها، از «یزید» دفاع می کنند، خود سنی ها هم به این وهابی ها بدبین میشوند. و می گویند که این وهابی ها چقدر انسانهای پستی هستند که از یزید دفاع می کنند! چون چهره «یزید بن معاویه» در نزد شیعه و سنی، یک چهره صد در صد منفور است. وهابی ها این شبهه را که قاتلین امام حسین، خود شیعیان بودند! را با یک ترفندی و روشی مطرح می کنند که تأثیرگذاری مخربی دارد. فلذا این سخن دروغ محض است و هیچ مستند تاریخی ندارد. بلکه کسانی‌ که در کربلا حضور داشته و در برابر امام حسین (ع) صف کشیدند و حضرت را به شهادت رساندند، یا از شام آمده بودند و یا از اطراف کوفه و یا از کوفیانی بودند که به امامت و ولایت حضرت اعتقادی نداشند. بسیاری از شیعیان در زندان بودند و برخی نیز از ترس جان خود، به یاری حضرت نرفتند و در خانه ماندند، اما در مقابل حضرت هرگز شمشیر نکشیدند، شاهد این مطلب هم قیام توابین است که حدود چهار هزار نفر از کوفیان توبه کنان و بر سر و سینه زنان، به جنگ با مروانیان و طاغوتیان رفتند و تلاش کردند گناه خود را جبران کنند. البته شیعیان بسیار خوبی هم در کوفه زندگی می‌کردند که با جان و دل امامت و ولایت حضرت را قبول داشتند و واقعا خود را برای یاری ایشان آماده کرده بودند. اما شیعیان کوفه، به سادگی و به یکباره حسین را تنها نگذاشتند. بسیاری از شیعیان در زندان ابن زیاد بودند، بزرگانی چون مختار، سلیمان بن صرد، مسیب بن نجبه، رفاعه بن شداد و ابراهیم بن مالک اشتر، حتی برخی منابع از دوازده هزار زندانی در زندان عبیدالله یاد می‌کنند. 👈👈کسانی که در کربلا حضور داشتند و جزء قاتلین امام حسین بودند، از طرفداران و پیروان یزید و معاویه بودند. چرا که امام حسین (سلام الله علیه) نیز به آنها خطاب می کند و می فرماید: «وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي‏ دُنْيَاكُم» واى بر شما اى پيروان آل ابو سفيان، اگر شما دين نداريد و از حساب روز قيامت نمى‏ترسيد، پس دست كم در دنياى خود آزاد مرد باشيد.(1) چند جواب دیگر از شبهه قتل امام حسین توسط شیعیان!↘️↘️ جواب اول: شما که می گوئید شیعیان امام حسین، حضرت را به قتل رسانده اند! بفرمائید که لفظ «شیعه» به چه معناست؟ شیعه یعنی پیرو، سؤال این است که آیا کسی که اقدام به قتل امام حسین می کند، شیعه و پیرو امام حسین است!؟ اساساً در این جمله که «شیعیان امام حسین حضرت را به قتل رسانده اند»، تناقض وجود دارد! زیرا شیعه امام حسین، یعنی پیروان آن حضرت؛ قاتلین امام حسین هم دشمنان ایشان بودند، بنابراین شیعیان حضرت نمی توانند قاتلین حضرت باشند زیرا که شیعه حضرت، نمی تواند دشمن خود حضرت باشد! یعنی هیچگاه یک فرد مقتدی، اقدام به قتل مقتدای خود نمی کند. بر فرض هم که برخی از قاتلین امام حسین، سابقه شیعه گری داشته باشند، ولی همین که اقدام به قتل امام بکنند، نشان از ارتدادشان از تشیع است. همانگونه که در قضیه «جنگ رده» شما اهل سنت معتقد هستید که تعداد زیادی از صحابه، از دین برگشتند و مرتد شدند و آمدند با ابوبکر جنگیدند و ابوبکر هم آنها را کشت! آیا شما می توانید بگوئید تمام کسانی که در جنگ رده علیه ابوبکر بودند، صحابه پیغمبر بودند!؟ شما می گوئید اینها صحابه بودند ولی مرتد شدند! «اصحاب رده»، یعنی اصحابی که از دینشان برگشتند! این یک جواب عوام پسند و ساده به این شبهه. جواب دوم: ما فرضاً قبول می کنیم که شیعیان آمدند و امام حسین را به قتل رساندند! سؤال ما این است که سنی ها کجا بودند!؟ چرا نیامدند از امام حسین دفاع بکنند؟ در جواب این سؤال یا باید بگوئیم که سنی ها نیز در قتل امام حسین شرکت کردند؛ یا سکوت کردند، که هر دو کار جنایت است! منبع: 1_بحارالأنوار، ج 45، ص 51، بقیه باب 37
✅ عاقبت منفورترین چهره‌های کربلا 📣شبهات دانشجویی 👇👌 ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
📝 احادیث اخلاقی ✳️ خشنودی خدا، خشنودی مردم 💠 امام حسین (ع): 💎 من طَلَبَ رِضا اللّهِ بِسَخَطِ الناسِ كَفاهُ اللّهُ اُمُورَ الناسِ، و مَن طَلَبَ رِضا الناسِ بِسَخَطِ اللّهِ، وَكَلَهُ اللّهُ إلى النّاسِ؛ 💡هركه خشنودى خدا را با ناخشنودى مردم بطلبد، خداوند او را از امور مردم بى‌نياز كند و هركه خشنودى مردم را باناخشنود كردن خدا بجويد، خداوند او را به مردم وا گذارد. 📚 ميزان الحكمه جلد چهارم محمّد محمّدی ری شهری ،صفحه 488 📣شبهات دانشجویی↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
✍️🏴پاسخ به شبهات محرم دانشجویی 5⃣5⃣1⃣ ⏮ چگونه زیارت کربلا 🕌و حضرت سید الشهدا با فضیلت تر از زیارت کعبه🕋(خانه خدا) هست⁉️🧐 جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴 ✅ شبهات دانشجویی ↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
جواب کامل شبهه 👇↘️ براي اين سوال بجا چند نكته بايد مورد توجه قرار گيرد: اولاً با تأمل در متن احاديث ياد شده، مشخص مي شود كه عدد در آنها، مفهوم عددي ندارد؛ بلكه مقصود از آن، كثرت است. به همين جهت، در شماري از اين احاديث وقتي راوي از برتري زيارت امام حسين ( عليه السلام ) برحج، شگفت زده مي شود، امام ( عليه السلام ) برتعداد آن مي افزايد. ثانياً اين گونه ارزش گذاري در روايات اهل بيت ( عليه السلام ) به زيارت امام حسين ( عليه السلام ) اختصاص ندارد، بلكه موارد متعددي يافت مي شود كه عملي يك هزار برابر حج، بلكه بيشتر از آن ارزيابي شده است؛ مانند: برآوردن حاجت مؤمن، كه برتر از يكهزار حجّ پذيرفته ، شمرده شده است. امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايد: «قضاء حاجة المؤمن افضل من ألف حجّة متقبّلة بمناسكها، وعتق ألف رقبة لوجه الله؛ برآوردن حاجت مؤمن، برتر از هزار حجّ پذيرفته شده وآزاد كردن هزار بنده در راه خداست». (1) و يا رد كردن و خودداري از تصرف مال حرام، كه معادل هفتاد هزار حج پذيرفته است. پيامبر خدا( صلي الله عليه و آله و سلم ) مي فرمايد: «لرد دانق من حرام يعدل عند الله سبحانه سبعين ألف حجّة مبرورة؛ هرآينه، رد كردن يك دانگ( يك ششم ) درهم حرام، نزد خدا برابر با هفتاد هزار حج پذيرفته است». (2) همچنين برخي از احاديث، تصريح مي كنند كه زيارت امام رضا( عليه السلام )، معادل گزاردن يك ميليون حج است . محمد بن ابي نصر بِزَنطي مي گويد كه در نوشته اي از امام رضا ( عليه السلام ) خواندم: أبلغ شيعتَي أنَّ زيارَتي تَعدِلُ عِندَالله - عز وجل- ألفَ حَجَّةٍ وألفَ عُمرَةٍ مُتقَبَّلةٍ كلّها؛ به شيعيان من برسان كه زيارت من نزدخدا، برابر با يك هزار حج وعمره پذيرفته است. او مي گويد: اين موضوع را با امام جواد ( عليه السلام ) درميان گذاشتم كه چگونه مي شود كه زيارت آن امام ( عليه السلام )، برابر با يك هزار حج باشد؟ امام جواد ( عليه السلام ) پاسخ داد: إي وَالله! وألفُ ألفِ حَجَّةٍ لِمَن يَزوُرهُ عارفاً بِحِّقهِ؛ (3) آري، به خدا! وبرابر با يك ميليون حج است، براي كسي كه او را از سر معرفت، زيارت كند. با توجه به مجموع روايات رسيده در باب فضيلت زيارت امام حسين(عليه السلام) و برتري آن با حج،مي توان گفت علاوه بر اينكه احتمال مفهوم عددي داشتن اين احاديث محذوري به دنبال ندارد،مي توان زيارت امام حسين(عليه السلام) را با حج واجب هم مقايسه كرد به اينصورت كه هرچند زيارت جايگزين حج واجب نمي شود،ولي محذوری ندارد كه ثوابش بيشتر از حج واجب هم باشد. در بين اعمال ديگر هم مواردي داريم كه مستحب ثوابش از واجب بيشتر است و نمونه روشن آن سلام و جواب سلام است،كه طبق روايات ثواب سلام كردن با اينكه مستحب است از ثواب جواب سلام كه واجب است،بيشتر مي باشد. امیر المومنین حضرت علي عليه السلام مي فرمايند: اَلسَّلامُ سَبعونَ حَسَنَةً تِسعَةٌ وَ سِتّونَ لِلمُبتَدي وَ واحِدَةٌ لِلرّادِّ : سلام هفتاد ثواب دارد كه شصت و نه تاي آن براي سلام كننده است و يكي براي جواب دهنده.(4) ب:توجّه دادن به امور سرنوشت ساز اجتماعي دومين نكته در فهم احاديث ياد شده، اين است كه مقصود از آنها، كاستن از اهمّيت حج به مفهوم حقيقي آن نيست؛ زيرا اگر حج اهمّيت نداشته باشد، معيار قرار گرفتن آن براي ارزيابي ارزش هاي ديگر، بي معناست، ج: توجه دادن به حقيقت حج مهمترین نقطه بیان فضیلت ،توجه دادن مسلمانان به روح حج وحقيقت آن است. روح همه عبادت ها - كه حج، جامع ترين آنهاست -و چنان كه از امام رضا ( عليه السلام ) گزارش شده ، امامت امام عادل، اساس بالندگي و تحقق اسلام، محسوب مي گردد: إنَّ الإمامَةَ اُسُّ الإِسلامِ النّامي؛(5)امامت ،ريشه بالنده اسلام است. 👈👈درواقع، همه اين روايات، مي خواهند حج را با حقيقت خود، پيوند دهند و مردم را براي تشكيل حكومت جهاني اسلام به رهبري مهدي آل محمّد ( صلي الله عليه و آله و سلم )، زمينه سازي نمايند. د:نهادينه كردن فرهنگ زيارت امام حسين ( عليه السلام ) بي ترديد نهادينه كردن اين فرهنگ، بويژه در فضاي سياسي بسته ي آن روز، مشكلات خاصّ خود را داشت و از باب «ثَوابُ العَمَلِ علي قَدرِ المَشَقَّةِ فيهِ؛ (6) پاداش عمل، به اندازه دشواري آن است» و«أفضَلُ الأعمالِ أحمَزُها؛ (7) برترين اعمال، سخت ترين آنهاست» كساني كه درنهادينه كردن اين فرهنگ، نقش بيشتري ايفا كرده اند، قطعاً از پاداش بيشتري برخوردارند. منابع: 1- الأمالي (صدوق)، ص 308، ح 353) 2- عدّة الداعي، ص 129؛ الدعوات، ص25، ح 36؛ بحار الأنوار، ج101، ص296، ح 16 3. تهذيب الأحكام، ج6، ص85، ح 168؛ كتاب من لا يحضره الفقيه، ج2، ص582، ح 3182. 4. بحارالانوار(ط-بيروت) ج73 ، ص11 ، ح46. 5. الكافي، ج 1، ص 200، ح1. 6. عيون الحكم و المواعظ، ص 218. 7. بحار الأنوار، ج 70 ،ص 191.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگوی کعبه و کربلا ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ 📲ایتا @x_shobhe313
📝 احادیث اخلاقی ✳️ ناتوان‌ترین مردم 💠 امام حسین (ع): 💎 اعْجَزُ النّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاءِ، وَاَبْخَلُ النّاسِ مَنْ بَخِلَ بالسَّلامِ؛ 💡ناتوان ترين مردم كسى است كه از دعا عاجز باشد وبخيل ترين مردم كسى است كه درسلام بُخل ورزد. 📚 موسوعه کلمات الامام الحسین، 781 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 📌 کانال پاسخ به شبهات دانشجویی ⤵️↙️👌✅ ╭─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╮ @x_shobhe313 ╰─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╯
🔴هشدار....هشدار🔴 سلام. وقت بخیر. قابل توجه همه ..هشدار مجدد . فیلم زلزله 8.5 ریشتری بانکوک در حال انتشار در گروههای مجازی هست این فیلم را باز نکنید . فورا آن را حذف کنید. این یک ویروس باج افزار است. مخصوصاً برای دسترسی به برنامه‌های بانکی شما در تلفن همراه شما. لطفاً آن را به هر یک از گروه‌های خود فوروارد کنید گول نخورید که حساب بانکی تان را خالی نکنند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📣پاسخ به شبهات دانشجویی 👇👌 ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
✅ امام حسین (ع) در کلام اندیشمندان ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
✍️💚پاسخ به شبهات دانشجویی 6⃣5⃣1⃣ ⏮ امام زمان (عج)، در دوره‌ی غیبت کجا و چگونه زندگی می‌کنند؟ آیا مانند دیگران همسر و فرزند دارند و یا ...؟ جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴 شبهات دانشجویی ↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
👈👈جواب کامل شبهه⤵️↘️ اگر قرار بود که ما، شما و دیگران بدانیم که ایشان در کجا زندگی می‌کنند؟ نشانی دقیق منزلشان چیست؟ روزانه چه کارهایی را انجام می‌دهند و یا همسر و فرزندانشان کدامند؟ که دیگر «غیبت» نبود. اما به طور کلی راجع به چگونگی غیبت و نحوه‌ی زندگی ایشان در این دوره باید توجه داشت که: «یمشی فی‌الارض» - روی زمین راه میرود و زندگی می‌نماید؛ یعنی در آسمان‌ها، پشت کوه قاف، داخل چاه و یا ... زندگی نمی‌کنند. بلکه روی همین زمینی که دیگر انسان‌ها زندگی می‌کنند هستند. «کاحدٍ من الناس» - مانند سایر انسان‌ها؛ یعنی اگر سؤال شد که چگونه زندگی می‌کنند؟ پاسخ این است که مثل سایر انسان‌ها. پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) در زمان خود چگونه زندگی می‌کردند؟ امام زمان (عج) نیز همان گونه زندگی می‌نمایند. اگر آنها نیز مانند سایر انسان‌ها غذا می‌خوردند، می‌خوابیدند، بیمار می‌شدند، بهبود می‌یافتند، در صحنه‌های جهادی حاضر می‌شدند و ...، ایشان هم همین‌ طور هستند. «یرونه و لا یعرفونه» - می‌بینیدش، ولی نمی‌شناسیدش. یعنی این طور نیست که هیچ کس ایشان را نبیند، بلکه می‌بینند، ولی نمی‌شناسند. مانند هزاران نفر که در روز می‌بینیم، اما چون نمی‌شناسیم، گمانمان بر آن است که اصلاً چنین کسی را ندیده‌ایم. حال که معلوم شد زندگی ایشان مانند زندگی سایر آحاد بشر است، معلوم است که ازدواج هم می‌کنند و اولاد هم دارند. ازدواج یکی از احکام کلّی شریعت اسلام ناب محمدی (ص) و سنّت پیامبر اکرم (ص) است و تا آنجا بر آن تأکید شده است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «هر کس سنت مرا نفی کند، از من نیست». بدیهی است که شخص امام معصوم (ع) که انسان کامل، مؤمن تمام و میزان اعمال امت و سایر انسان‌ها هستند، نه تنها بیش از هر کس دیگری، بلکه تماماً و عیناً به احکام الهی و سنت رسول (ص) عمل می‌نمایند. مرحوم میرزای نوری در کتاب مشهور «النجم الثاقب» در این باره می‌نویسد: «چگونه ترک خواهد فرمود چنین سنّت عظیمه جدّ بزرگوار خود را با آن همه ترغیب و تحریص که در فعل (انجام) آن و تهدید و تخویف که در ترکش آمده است. سزاوارترین امّت در اخذ به سنت پیامبر (ص)، امام هر عصر است. تا کنون کسی ترک آن (ازدواج) را از خصایل آن جناب نشمرده است» سید بن طاووس نیز در جمال الاسبوع – ص 512، به این مطلب اشاره نموده و می‌نویسد:👇 «روایتی با سندهای متصل یافتم که حضرت ولی عصر (عج) را اولاد بسیاری هست که در شهرهای کرانه‌ی دریا حاکم و والی هستند و در نیکی و بزرگواری در رأس نیکان روزگار و در قلّه‌ی صفات ابرار و اخیار هستند». هم چنین در کتاب «النجم الثاقب – ص 225» از امام صادق علیه‌السلام روایت ذیل نقل شده است: «گویا می‌بینم نزول قآئم (عج) را در مسجد سهله با اهل و عیالش. و البته امام صادق (ع) تصریح نموده‌اند که «در غیبت کبری حتی فرزندانش از جایگاه او آگاه نخواهند بود، جز آنان که متصدی خدمتگزاری او هستند». منبع: (کتاب غیبت – شیخ طوسی، ص 103)
اگه گرونترین ساعت های ⏰ دنیـارو هـم داشتـه باشی نمیتـونی یک ثانیه پیش ❣ که گذشته رو برگـردونی پـس از زمانتون ❣ نهایت استفاده رو ببریـن ... ❣ظهـرتـون بخیـــــر❣ 👇 📣 شبهات دانشجویی ↙️↙️ ╭ ╰┈➤@x_shobhe313
💢سارا خادم‌الشريعه شطرنج‌‌باز که تو جمهوری اسلامی چندین مدال و عنوان بین‌المللی بدست آورد ؛ بخاطر اینکه معتقد بود حجاب محدودیت میاره از ایران رفت، تابعیت اسپانیایی گرفت و تو دور اول مسابقاتش برای اسپانیا به حریف باحجاب اندونزیایی خورد و با یک باخت از مسابقات حذف شد😂 ❌ اگریک جوعقل داشته باشدمی فهمد که حجاب مانع موفقیت نیست مغزهای پوچ این آدمها مانع پیشرفتشان میشود ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ شبهات دانشجویی ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ 📲ایتا @x_shobhe313
✍️💚پاسخ به شبهات دانشجویی 7⃣5⃣1⃣ ⏮ با اينکه گفته مي شود قرآن کتاب جاوداني و جهاني است اما به عربي نازل شده و براي ديگران فايده ندارد🤔 جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴 ✅ شبهات دانشجویی ↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
✅✅جواب کامل شبهه↘️↘️ امام سجاد ـ عليه السّلام ـ فرموند: «انَّ القران نزل بلغه العرب فهو يخاطب فيه اهل اللسان بلغتهم...»[1] قرآن به زبان عربي نازل شده است، از اين رو در آن با اهل زبان به زبانشان سخن مي‌گويد و در حديث ديگري از امام رضا ـ عليه السّلام ـ آمده است: «قال ابن السّكيت لِاَبي الحسن الرضا ـ عليه السّلام ـ : لِماذا بَعَثَ اللهَ تعالي موسی بن عمران بیده البیضا و العصا و... ابن سكيت كه اصحاب امام رضا ـ عليه السّلام ـ است از حضرت راجع به تفاوت معجزه حضرت موسي و عيسي ـ عليهما السّلام ـ و حضرت محمّد ـ صلي الله عليه و آله ـ سؤال مي‌كند در جواب مي‌فرمايد: معجزه حضرت موسي كه عصا بود چون سحر و جادو در زمانش خيلي رشد كرده بود ومعجزه حضرت عيسي كه شفاء و مرده زنده كردن بود چون علم طب پيشرفت كرده بود و معجزه پيامبر اسلام كه قرآن بود چون فصاحت و بلاغت در زمانش رشد كرده بود... «پس در مقابل فصاحت و بلاغت عرب بايد قرآن با زبان عربي طبق فصاحت آنها نازل مي‌شد».[2] ۱. امتيازات زبان عربي: كامل‌ترين و جامع همه زبان‌ها به تصديق زبانشناسان،[3] از امام ـ عليه السّلام ـ راجع به آيه «بِلِسانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ» سؤال كرد، امام ـ عليه السّلام ـ فرمود: زبان عرب مي‌تواند مدلول ساير زبان‌ها را روشن سازد ولي ساير زبان‌ها مدلول زبان عربي را روشن نمي‌كنند.[4] (بديهي است هيچ زباني مثل عربي از جهت كثرت واژه و مفاهيم فصاحت و بلاغت بديع نخواهد بود). ۲، مزيّت زبان قرآن در تفاوت معناي واژه‌هاي همگون: اعجاز بياني قرآن همين است كه تمام ويژگي‌ها و نكات گوناگون واژه‌ها را رعايت نموده است.[5] به علاوه كلماتي كه در عربي جديد ديده مي‌شوند فقط در تصريفات (تغيير هيئت مثلاً ضَرَّ بشود اَضَرَّ) جديد هستند نه از ريشه. بنابراين همه لغت‌ها به جزء لغت عرب رو به نابودي هستند كه آن نيز به بركت قرآن، زنده و جاويد، پير و فرسوده نمي‌گردد[6]. دراین جواب شبهه در صدد پاسخ درون دینی به یك سئوال بودیم كه به نوبه‌ی خود به سه سئوال فرعی تقسیم می‌شه كه عبارت بودند از: 1،چرا پیامبر عرب زبان، برای قوم عرب زبان، كتابی عربی آورد؟ 2،چرا آخرین پیامبر از بین عرب‌ها مبعوث شد تا بالطبع كتاب او نیز به زبان عربی باشد؟ 3،چرا قرآن خودش بر عربی بودن خودش اصرار و تأكید دارد؟ در جواب پرسش اول معلوم شد كه به‌طور طبیعی باید پیامبر هم زبان با قوم مورد دعوت باشد و پیام نیز باید قابل فهم برای مردم باشد و اگر بر عكس می‌شد و مسیر خلاف طبیعت پیموده می‌شد نیازمند به دلیل بود. در پاسخ سوال دوم بر این نكته تأكید شد كه آخرین پیام باید به زبانی نازل می‌شد كه: اولاً: امكان نابودی آن زبان برای مستكبران و مخالفان فراهم نباشد. ثانیاً: دارندگان آن زبان دارای تعصّب و اصالت خاص باشند و از زبان خود دست بر‌ندارند. ثالثاً: از نظر سبك و سیاق و قواعد به‌گونه‌ای باشد كه بتوان مطالب و حقایق زیادی را در الفاظ محدود، بدون پیچیدگی و ابهام بیان كرد و این ویژگی‌ها در زبان عربی و در سرزمین حجاز وجود داشت. و در جواب پرسش سوم گفته شد كه: اوّلاً: عربی یعنی فصیح، روشن، بدون اغلاق؛ و قرآن در جای جای خود بر عربی بودن یعنی روشن بودن پیام خود تأكید می‌كند. ثانیاً: با تكرار این لفظ، جلوی تحریف احتمالی آن را می‌گیرد. ثالثاً: تأكید بر عربی بودن، برای جذب عرب‌ها به‌سوی این اثر ادبیِ بسیار قوی بوده تا آنان خود را از آن و آن را از خود جدا ندانند، تا زمینه‌ی بقای قرآن به‌طور طبیعی فراهم شود. منابع: [1] . بحار، علاّمه مجلسي، مؤسسه الوفاء، بيروت، الطبقه الثانيه، 1403 ه‍‍ ‍،1980، م، ج 45، ص 296 و «درآمدي بر تاريخ گذاري قرآن» ص 62. [2] . تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 43، به نقل از عيون الاخبار الرضا ـ عليه السّلام ـ ، ذيل آيه 23 سوره بقره. [3] . تفسير نمونه، ناصر مكارم شيرازي، دارالكتب الاسلاميّه، چاپخانه مدرسه امام اميرالمؤمنين، قم 1364، ج 13، ص 113. [4] . ترجمه تفسير الميزان، محمّد حسين طباطبايي، بنياد علمي و فكري علاّمه، چاپ 128، 1363، ج 15، ص 510. [5] . علوم قرآن، محمّد جواد اسكندرلو، (تقريرات درس آيت‌الله معرفت) سازمان حوزه‌ها و مدارس علميه خارج از كشور، چاپ اوّل، 1379 ه‍ ش، ص 197. [6] . علوم قرآن، محمّد جواد اسكندرلو، (تقريرات درس آيت‌الله معرفت) سازمان حوزه‌ها و مدارس علميه خارج از كشور، چاپ اوّل، 1379 ه‍ ش، ص 197.[1]
✅ قیام امام حسین (ع) چه نتایجی داشت؟ ----------------------- شبهات دانشجویی↙️ 🆔 @x_shobhe313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا حالا تو زندگیت پول زور به کسی دادی⁉️ ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ 🆔 @x_shobhe313 ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐