eitaa logo
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
389 دنبال‌کننده
9 عکس
3 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠 ( امام حسن، احیاءکننده نهضت اسلام روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره دوران مبارزات امام حسن مجتبی علیه‌السلام:) قسمت قبل 🔸راجع به صلح، از ابعاد مختلف صحبت کرده‌ایم؛ اما حالا مسأله این است که بعد از صلح امام حسن مجتبی(علیه‌الصّلاةوالسّلام)، کار به شکلی هوشمندانه و زیرکانه تنظیم شد که اسلام و جریان اسلامی، وارد کانال آلوده‌یی که به نام خلافت - و در معنا سلطنت - به وجود آمده بود، نشود. این، هنر امام حسن مجتبی(علیه‌السّلام) بود. امام حسن مجتبی کاری کرد که جریان اصیل اسلام - که از مکه شروع شده بود و به حکومت اسلامی و به زمان امیرالمؤمنین و زمان خود او رسیده بود - در مجرای دیگری، جریان پیدا بکند؛ منتها اگر نه به شکل حکومت - زیرا ممکن نبود - لااقل دوباره به شکل نهضت جریان پیدا کند. این، دوره‌ی سوم اسلام است. 🔹 اسلام، دوباره نهضت شد. اسلام ناب، اسلام اصیل، اسلام ظلم‌ستیز، اسلام سازش‌ناپذیر، اسلام دور از تحریف و مبرّا از این‌که بازیچه‌ی دست هواها و هوسها بشود، باقی ماند؛ اما در شکل نهضت باقی ماند. یعنی در زمان امام حسن(علیه الصّلاةوالسّلام)، تفکر انقلابىِ اسلامی - که دوره‌یی را طی کرده بود و به قدرت و حکومت رسیده بود - دوباره برگشت و یک نهضت شد. البته در این دوره، کار این نهضت، به مراتب مشکلتر از دوره‌ی خود پیامبر بود؛ زیرا شعارها در دست کسانی بود که لباس مذهب را بر تن کرده بودند؛ درحالیکه از مذهب نبودند. مشکلىِ کار ائمه‌ی هدی(علیهم‌السّلام)، این‌جا بود. 🔸‌ البته من از مجموعه‌ی روایات و زندگی ائمه(علیهم‌السّلام) این‌طور استنباط کرده‌ام که این بزرگواران، از روز صلح امام مجتبی(علیه‌الصّلاةوالسّلام) تا اواخر، دایماً درصدد بوده‌اند که این نهضت را مجدداً به شکل حکومت علوی و اسلامی در بیاورند و سر پا کنند. در این زمینه، روایاتی هم داریم. البته ممکن است بعضی دیگر، این نکته را این‌طور نبینند و طور دیگری ملاحظه بکنند؛ اما تشخیص من این است. ائمه میخواستند که نهضت، مجدداً به حکومت و جریان اصیل اسلامی تبدیل بشود و آن جریان اسلامی که از آغشته شدن و آمیخته شدن و آلوده شدن به آلودگیهای هواهای نفسانی دور است، روی کار بیاید؛ ولی این کار، کار مشکلی است. 🔹 در دوران دوم نهضت - یعنی دوران خلافت خلفای سفیانی و مروانی و عباسی - مهمترین چیزی که مردم احتیاج داشتند، این بود که اصالتهای اسلام و جرقه‌های اسلام اصیل و قرآنی را در لابلای حرفهای گوناگون و پراکنده ببینند و بشناسند و اشتباه نکنند. بیخود نیست که ادیان، این‌همه روی تعقل و تدبر تکیه کرده‌اند. بیخود نیست که در قرآن کریم، این‌همه روی تفکر و تعقل و تدبر انسانها تکیه شده است؛ آن هم درباره‌ی اصلیترین موضوعات دین، یعنی توحید. ۱۳۶۹/۰۱/۲۲ ☀️ (مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠 هدف پیغمبر از هجرت به مدینه این بود که با محیط ظالمانه و طاغوتی و فاسد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی‌ای که آن روز در سرتاسر دنیا حاکم بود، مبارزه کند 🔻 و هدف، فقط مبارزه با کفّار مکه نبود؛ مسأله، مسأله جهانی بود. 🔸پیامبر اکرم این هدف را دنبال می‌کرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. 🔹هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دل‌ها برسد. 🔸این جز با ایجاد یک نظام نمونه و الگو امکانپذیر نبود؛ 🔹 لذا پیغمبر به مدینه آمد تا این نظام نمونه را به وجود آورد. ‏۱۳۸۰/۰۲/۲۸ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠 قرن‌ها بعد از ظهور اسلام، تنها پرچم‌دار دانش در دنیا مسلمانها بودند؛ 🔸یعنى تا پانصد سال پیش، ششصد سال پیش، در همین اروپایى که امروز مادر دانش در دنیا به حساب مى‏‌آید و مشعل دانش در دست اروپایى‏ها است، علم محدود بود به نسخه‏‌هاى خطّى ترجمه‌شده‌ی یا از عربى و یا از بعضى نوشته‏‌هاى قدیمى یونانیان، مثل ارسطو و غیره... 🔺و کسانى که میخواستند بیشتر بیاموزند، به دانشگاه‌‏هاى اسلامى مراجعه میکردند. 🔸 تا قرن‌هاى متمادى، مشعل علم دست مسلمانها بود؛ یعنى تا هشت قرن یا نُه قرن بعد از ظهور اسلام. 🔹 این کارى بود که پایه‌‏ى آن را پیغمبر در همان ده سال [حکومت اسلامی] گذاشت. ۱۳۶۷/۰۷/۱۷ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠 تحول چه‌جوری به وجود می‌آید؟ 🔹این خیلی مهم است که تحوّل به چه معنا است؛ 🔸اوّل شاخص‌های تحوّل را مشخّص کنیم، بعد معلوم کنیم که زمان‌بندی برای رسیدن به این شاخص‌ها چگونه است؛ 🔹 والّا اگر چنانچه این نباشد و ... بتدریج به‌سمت تحوّل برویم، این تحوّل نخواهد شد؛ 🔸چون همیشه مشکلات جلوتر از حرکتِ ما حرکت می‌کنند، اگر این‌جور آرام بخواهیم حرکت کنیم. 🔹تحوّل، یک کار تقریباً دفعی است که باید اتّفاق بیفتد. 🔸می‌گویم «تقریباً [دفعی]»، نمی‌گویم «تحقیقاً دفعی»؛ 🔻یعنی باید سریع، با شتابِ مناسب، یک اتّفاقی بیفتد که معلوم بشود تحوّل انجام گرفت و آن شاخص‌ها تحقّق پیدا کرد. 🔸زمان‌هایی که رؤسای محترم قوّه، مسئولیّت پیدا می‌کنند، زمان‌های بسیار خوبی است و متناسب با این است که در این زمان‌ها به‌معنای واقعی تحول انجام بگیرد. ‏۱۳۹۷/۰۴/۰۶ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠مسلمانهایى که امروز پیرو پیغمبرند و به یاد پیغمبر به هیجان مى‏‌آیند و عاشق رسول خدا هستند و احکام او و شرایع او را میخواهند عمل بکنند، باید روی این نکته توجّه کنند که تبعیّت از پیغمبر به صورت درست و کامل، در آن صورتى تحقّق پیدا خواهد کرد که یک نظام اسلامى بر اساس دین پیغمبر به وجود بیاید؛ 🔸وَالّا نظام جاهلانه، نظام کفرآمیز، جایى نیست و زمینه‌‏ى مناسبى نیست براى اینکه انسان بتواند در آن طبق خواسته‌‏ى پیغمبر و شریعت پیغمبر زندگى کند. ۱۳۶۷/۰۷/۱۷ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠 انسان احتیاج دارد به . در یادآوری، نتایج بزرگی هست که در دانستن، آن نتایج نیست. 🔸خیلی چیزها را انسان میداند، اما باید مرتب به انسان بشود. توجه کنیم که ما کجا هستیم، چه کار داریم میکنیم، چیست؟ 🔹هدف، این یک شاهی صنار دنیا نیست که ما به خاطر آن، وظیفه‌ی بزرگ را فراموش کنیم و اهداف عالی را زیر پا بگذاریم. 🔸هدف، مدح و تمجید این و آن نیست که مثلاً فرض بفرمائید چند صباحی به یک کرسی‌ای تکیه بزنیم، چهار نفر جلوی ما خم و راست بشوند یا اطاعت کنند. 🔹اینها که برای بشر کوچک است. 🔸هدف، است؛ نجاح است - «قد افلح المؤمنون» - باید آن را هدف گرفت. 🔹باید به فکر بود، که این زندگی حقیقی شروع خواهد شد؛ 🔻 حالا دیر یا زود، برای همه‌ی ماها، چند روز دیگر، چند ساعت دیگر، چند سال دیگر؛ 🔸بالاخره آن زندگی حقیقی با مرگ مادی و جسمانی آغاز خواهد شد. 🔹هدف این است که آنجا را آباد کنیم؛ ✅ همه‌ی اینها مقدمات است. ‏ ۱۳۸۹/۰۱/۱۶ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠 تاریخ، مشت کسانی را که می‌خواهند نقش بازی کنند و خود را پشت نقاب دیگری پنهان و نفاق پیشه کنند را باز می‌کند. 🔸در برابر تاریخ نمی‌شود و نمی‌توان دروغ گفت. 🔹با نگاه درست به تاریخ است که می‌توان سره را از ناسره تشخیص داد.۱۳۹۶/۰۳/۱۴ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠علت شکست امام حسن عبارت بود از: 1️⃣ضعف بینش عمومی، علت اصلی؛ 2️⃣ و آمیخته‌شدن ایمان به انگیزه‌های مادی. ◾️ در زمینۀ ضعف بینش عمومی، مردم بسیاربسیار ناآگاه بودند انصافاً، 🔸و ایمانِ مذهبی‌شان هم آمیخته شده بود به انگیزه‌های مادی. برایشان مادیت شده بود اصل. ◾️ متزلزل‌شدن ارزش‌ها از ده، بیست سال قبل از آن؛ از حدود ده، پانزده سال قبل از ماجرای صلح امام حسن، ارزش‌ها ذره‌ذره متزلزل شده بود. 🔸یک مقدار تبعیض و یک مقدار این چیز‌ها به‌وجود آمده بود و همۀ اینها موجب شد که امام حسن نتواند مقاومت کند. ۱۳۶۸/۰۲/۰۲ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠 یاد خدا را نباید از قلم انداخت. 🔸ما هرچه داریم، از توسل و توجه به حضرت ربوبیت است؛ 🔹 اوست که دلها را به سمت اهداف والا متوجه میکند؛ 🔸 اوست که دلها را قرص میکند؛ 🔹 اوست که دلها را بر روی یک نقطه‌ی ویژه مجتمع میکند. 🔸انسانها با هیچ ترفندی نمیتوانند دلها را جذب و مجتمع کنند؛ 🔹 این دست قدرت الهی است، ✅این کار خداست. ۱۳۹۰/۰۱/۱۵ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠 (در باره‌ی صلح امام حسن مجتبی علیه‌السلام:) 🔸صلح، عوامل خودش را داشت و هیچ تخلف و گزیری از آن نبود. 🔹آن روز، شهادت ممکن نبود. 🔸مرحوم «شیخ راضی آل یاسین» (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه)، در این کتاب «صلح الحسن» -که من آن را ترجمه کردم و چاپ شده است- ثابت می‌کند که اصلا جا برای شهادت نبود. 🔹هر کشته شدنی که شهادت نیست؛ کشته شدن با شرایطی، شهادت است. 🔸آن شرایط، در آن‌جا نبود و اگر امام حسن (علیه‌السلام)، در آن روز کشته می‌شدند، شهید نشده بودند. 🔹امکان نداشت که آن روز کسی بتواند در آن شرایط، حرکت مصلحت‌آمیزی انجام بدهد که کشته بشود و اسمش شهادت باشد و انتحار نکرده باشد. ۱۳۶۹/۰۱/۲۲ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠هفده شهریور «مِنْ ایام الله» است، باید متذکر باشید. 🔸باید یادآوری کنید این «ایّام الله» را. 🔹چنانچه کردید، از یاد نباید برود این «ایّام الله» برای اینکه این ایام‌اند که آدم سازند. 🔸این ایّام است که جوانهای ما را از عشرتکده‌ها بیرون می‌آورد به میدان جنگ می‌برد. 🔹این ایّام الهی هست که ملت ما را بیدار می‌کند، و بیدار کرد. 🔸امر می‌کند: ذَکِّرْهُمْ بِایّامِ الله؛ «ایّام الله» را در ذکر مردم وارد کن. 🔹 یادتان نرود این ایام بزرگی که بر ملت ما گذشت، و «ایّام الله» بود؛ 🔻مثل «پانزده خرداد»؛ مثل «هفده شهریور. ‏۱۳۵۸/۰۶/۱۷ ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠بسیاری از مسائل ما با آمریکا اساساً قابل حل نیست، 🔸علّت هم این است که مشکل آمریکا با ما، خود ما هستیم -یعنی خود جمهوری اسلامی- مشکل این است. 🔹نه انرژی هسته‌ای مشکل است، نه حقوق بشر مشکل است؛ 🔸مشکل آمریکا با نفْس جمهوری اسلامی است. ‏۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷