💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠آنی که کمک میکند به پیشرفت کشور، آزادی واقعىِ فکرهاست؛
یعنی آزادانه فکر کردن، آزادانه مطرح کردن، از هو و جنجال نترسیدن، به تشویق و تحریض این و آن هم نگاه نکردن.
🔻یک وقت شما یک حرفی میزنید، ناگهان میبینید همهی ناظران سیاسی جهان که وجودشان انباشتهی از پلیدی و خباثت است، برای شما کف میزنند.
به این تشویق نشوید.
به قول رائج بین جوانها، جوگیر نشوید.
🔻بحث درست بکنید، بحث منطقی بکنید. سخنی را بشنوید، سخنی را بگوئید؛ بعد بنشینید فکر کنید.
🔻این همان دستور قرآن است :
«فبشّر عباد. الّذین یستمعون القول فیتّبعون احسنه».(زمر: ۱۸)
🔻سخن را باید شنفت، بهترین را انتخاب کرد.
والّا فضای جنجال درست کردن، همین میشود که دیدید. جنجالِ قبل از انتخابات، بعد از انتخابات، انعکاسش میشود این؛
بخصوص وقتی دست بیگانه هم دخالت دارد.
🔻به چه دلیل، با چه توجیهی شما فکر میکنید دستگاههای تبلیغاتی دنیا حوادثی را که فکر میکنند به ضرر نظام جمهوری اسلامی است، لحظه به لحظه منتشر میکنند؟
با چه محاسبهای این کار انجام میگیرد؟
این را نباید فکر کرد!؟ نباید رویش مطالعه کرد!؟
🔻اینهاست آن چیزهائی که باید به آنها توجه کرد. ۱۳۸۸/۰۸/۰۶
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠قرآن به ما صریحاً می گوید:
«و اعتصموا بحبل الله جمیعاً»
با همدیگر اعتصام به حبل الله پیدا کنید.
🔻اعتصام به حبل الله را تک تک هم میشود انجام داد؛
اما قرآن می گوید :
«واعتصموا بحبل الله جمیعاً»
با هم باشید.
«و لاتفرّقوا»
تفرق پیدا نکنید،
حتّی در اعتصام بحبل الله؛
چه برسد به اینکه بعضی بخواهند اعتصام بحبل الله کنند،
بعضی بخواهند اعتصام بحبل الشیطان بکنند.
🔻حتّی اعتصام بحبل الله هم که همه بخواهند بکنند، «جمیعاً» با هم، همدلانه این کار انجام بگیرد.
این مسئلهی بزرگ دنیای اسلام است.
🔻امیدواریم خداوند متعال به همهی آحاد امت اسلامی و همهی ملتهای اسلامی
و همهی دولتهای اسلامی توفیق بدهد که این مسئلهی مهم را با وزن آن، با همان مقدار اهمیت آن تلقی کنند و آن را در عمل اجرا کنند.
🔻رضوان الهی و رحمت الهی باد بر روح امام بزرگوار ما که فریاد وحدت را در دوران ما و در زمان ما، او بود که بلند کرد
و مسلمانان را به این اتحاد دعوت کرد.
🔻امیدواریم خداوند متعال دلهای ما را با سروش الهی، با دعوت الهی هرچه بیشتر مأنوس کند؛ آشنا کند و آیندهی امت اسلامی از گذشتهی آن بمراتب بهتر باشد. ۱۳۸۷/۱۲/۲۵
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠یکی از چیزهایی که دشمنان اسلام در درون امّت اسلامی همیشه آن را دنبال کردند، امروز هم با شدّت دنبال می کنند،
عبارت است از ایجاد اختلاف؛
جلوی این را باید گرفت.
🔻هر حنجرهای که در جهت اختلاف حرف بزند، بلندگوی دشمن است؛ چه خودش بداند، چه نداند.
مراقب باشیم حنجرهی ما بلندگوی دشمنان اسلام و قرآن نشود؛ فریاد اختلاف سر ندهد.
🔻اختلاف مذهبی، اختلاف شیعه و سنّی،
اختلاف عرب و عجم،
اختلاف کشورهای گوناگون،
اختلاف قومیّتها و ملیّتها و تعصّبهای ناسیونالیستی،
چیزهایی است که دارند در بین جوامع مسلمان مشتعل می کنند.
باید مقابل اینها ایستاد.
🔻البتّه گفتن این حرفها آسان است، عمل کردنش دشوار است؛ لکن راه عمل وجود دارد، راه باز است.
🔻عامل اصلی عبارت است از عزم و ارادهی ما؛ تصمیم بگیریم؛
بصیرت(شناخت دوست و دشمن) و عزم ، دو عامل اصلی است. ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠در محیط دانشجویى، «رقابت گفتمانى» چیز خوبى است، درصورتىکه با تحمل مخالف همراه باشد.
🔻از وجود مخالف نه باید انسان تعجب بکند،
نه باید انسان خشمگین بشود،
نه باید انسان بیمناک بشود؛
هیچکدام از این سه حالت در قبال مخالف، قابل قبول نیست.
🔻اگر انسان از داشتن مخالف تعجب بکند، معناى آن این است که نسبت به خودش خیلى خوشبین است؛
تعجب میکند که کسى با او مخالف باشد. تعجب ندارد!
خب، هر انسانى، هر فکرى، هر جهتى و جهتگیرى و جریانى، یک عده مخالف دارد،
🔻اینجور هم نیست که بگوییم آن مخالفها خطا میکنند؛
نه، نقاط ضعفى وجود دارد و آن نقاط ضعف موجب میشود یک عدهاى مخالفت بکنند.
🔻بنابراین وجود مخالف نباید تعجب ما را برانگیزد؛
همچنانکه نباید خشم ما را برانگیزد و عصبانى بشویم که چرا با ما مخالفند؛
نه، مخالفت قابل فهم است، قابل قبول است.
وحشت هم نباید بکنیم؛
🔻وحشت کردن از وجود مخالف، نشاندهندهى این است که انسان به استحکام موضع خودش خاطرجمع نیست و اطمینان ندارد؛
🔻نه، منطقى داریم، پایههاى این منطق را محکم میکنیم، مستحکم میکنیم،
وارد میدان رقابت گفتمانى میشویم، و بحث میکنیم؛
🔻روحیهى دانشجو باید چنین چیزى باشد. ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠آزادی به مثابه یک حقّ انسانی برای اندیشیدن، گفتن، انتخاب کردن و از این قبیل...
در کتاب و سنّت مورد تجلیل قرار گرفته است.
🔻اسلام آزادی- اجتماعی- را امر فطری انسان میداند.
بله؛ یک حقّ است،
اما حقّی برتر از سایر حقوق؛ مثل حقِّ حیات، حقِّ زندگی کردن.
🔻همچنان که حقِّ زندگی کردن را نمیشود در ردیف حقِّ مسکن و حقِّ انتخاب و ... گذاشت -
برتر از این حرفهاست، زمینه همه اینهاست -
آزادی هم همینطور است.
این، نظر اسلام است.
🔻البته استثناهایی وجود دارد.
این حق را در مواردی میتوان سلب کرد؛
مثل حقّ حیات. یک نفر کسی را میکُشد، قصاصش میکنند.
یک نفر فساد میکند، قصاصش میکنند.
در مقوله حقّ آزادی هم اینگونه است؛ منتها اینها استثناء است.
این، دیدگاه اسلام است.
🔻در اسلام، «آزادی» ریشه الهی دارد. خودِ این، یک تفاوت اساسی - با منطق آزادی در غرب - است و منشأ بسیاری از تفاوتهای دیگر میشود.
🔻بنابر منطق اسلام، حرکت علیه آزادی، حرکت علیه یک پدیده الهی است؛ یعنی در طرف مقابل، یک تکلیف دینی به وجود میآورد.
اما در غرب چنین چیزی نیست؛ یعنی مبارزات اجتماعی که در دنیا برای آزادی انجام میگیرد، بنابر تفکّر لیبرالیسم غربی، هیچ منطقی ندارد.
🔻- در اسلام- مبارزه برای آزادی، یک تکلیف است؛ چون مبارزه برای یک امر الهی است. همچنان که اگر شما میبینید جان کسی را میخواهند سلب کنند، موظّفید بروید به او کمک کنید. یک وظیفه دینی است که اگر نکردید گناه کردهاید. در زمینه آزادی هم همینطور است؛ باید بروید، یک تکلیف است. ۱۳۷۷/۰۶/۱۲
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠انقلاب اسلامی آمد تا هم «فرهنگ خفقان و سرجنبانیدن و جمود»
و هم «فرهنگ آزادی بیمهار و خودخواهانه غربی» را نقد و اصلاح کند
🔻و فضائی بسازد که در آن، «آزادی بیان»، مقید به «منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادی دیگران»
و نه به هیچ چیز دیگری ،
تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی گردد
🔻و حریت و تعادل و عقلانیت و انصاف، سکه رائج شود
تا همه اندیشهها در همه حوزهها فعال و برانگیخته گردند
🔻و «زاد و ولد فرهنگی» که به تعبیر روایات پیامبر اکرم (ص) و اهلبیت ایشان (علیهم السلام)، محصول «تضارب آراء و عقول» است،
عادت ثانوی نخبگان و اندیشهوران گردد.
🔻بویژه که فرهنگ اسلامی و تمدن اسلامی همواره در مصاف با معضلات جدید
و نیز در چالش با مکاتب و تمدنهای دیگر، شکفته است
و پاسخ به شبهه نیز بدون شناخت شبهه، ناممکن است. ۱۳۸۸/۰۸/۰۶
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠روایتی که میخوانم، روایتِ تکان دهنده و عجیبی است.
میفرماید:
«لتأمرنّ بالمعروف و لتنهون عن المنکر
او لیسلّطنّ الله علیکم شرار کم فیدعو خیارکم فلا یستجاب لهم»؛
باید امر به معروف و نهی از منکر را میان خودتان اقامه کنید، رواج دهید و نسبت به آن پایبند باشید.
اگر نکردید،
خدا اشرار و فاسدها و وابستهها را بر شما مسلّط میکند؛
یعنی زمام امور سیاست کشور به مرور به دست امثال حَجّاج بن یوسف خواهد افتاد!
🔻همان کوفهای که امیرالمؤمنین در رأس آن قرار داشت و در آنجا امر و نهی میکرد و در مسجدش خطبه میخواند،
به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر،
به مرور به جایی رسید که حَجّاجبنیوسف ثقفی آمد
و در همان مسجد ایستاد و خطبه خواند و به خیال خود مردم را موعظه کرد!
🔻حجّاج چه کسی بود؟
حَجّاج کسی بود که خون یک انسان در نظر او، با خون یک گنجشک هیچ تفاوتی نداشت!
به همان راحتی که یک حیوان و یک حشره را بکشند، حَجّاج یک انسان را میکشت.
🔻یک بار حَجّاج دستور داد و گفت همه مردم کوفه باید بیایند و شهادت بدهند که کافرند و از کفرِ خودشان توبه کنند؛
هر کس بگوید نه، گردنش زده میشود!
🔻با ترک امر به معروف و نهی از منکر،
مردم اینگونه دچار ظلمهای عجیب و غریب و استثنایی
و غیر قابل توصیف و تشریح شدند. ۱۳۷۹/۰۹/۲۵
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠( پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان:)
مگر در قرآن عزیز ما نیامده است که انسان آزاد آفریده شده و بزرگترین آزادی، آزادی خواندن و نوشتن است؟
پس چرا در جمهوری اسلامی، این حق را از ما گرفتهاند؟
🔸پاسخ رهبری :
🔻من نمیدانم چه کسی این حق را گرفته است! هر کس گرفته، به من معرفیش کنید، تا من بروم حقّتان را از او بگیرم و به شما بدهم!
🔻حقیقت این است که شما جوانان، دوره قبل از انقلاب را در این کشور ندیدهاید و بسیاری از کشورهای دنیا را هم ندیدهاید.
امروز خوشبختانه در ایران، آزادی فکر کردن و فکر را بیان کردن، در دنیا کمنظیر است.
🔻البته من نمیخواهم بگویم که اسلام این آزادی را بدون قید و شرط داده است؛
نه، اینطور نیست.
محدودیتهایی در همین زمینه وجود دارد که در قوانین ما هم آن محدودیتها پیشبینی شده است؛
که شاید آنچه محصول همه اینهاست،
با همان معارف قرآنی که شما ذکر کردید، منطبق است.
🔻اما آنچه که امروز محصول همه اینهاست، آزادی است و خوشبختانه وجود دارد؛ خیلی هم خوب است.
این وضعی هم که الان شما می بینید من و شما اینجا نشستهایم و شما میگویید و من حرف شما را میخوانم، این هم جزو چیزهای کمنظیر در دنیاست.
🔻من از اینکه وضع در کشور ما، از جهات انسانی و احترام به شخصیت و هویّت انسانی، آنچنان خوب باشد که توقّعات بالاتری را بیافریند، خوشحال میشوم، مانعی هم ندارد؛
🔻اما بدانید که اگر شما به جاهای دیگر - کشورهای مشابه ما، با سوابقی که شبیه هم داشته باشیم - بروید و در زمینه مسائل مربوط به آزادی نگاه کنید،
خواهید دید که از این جهت، خوشبختانه هیچجا نظیر ایران نیست. ۱۳۷۷/۰۲/۲۲
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠نهی از منکر هم فقط نهی از گناهان شخصی نیست.
🔻تا میگوییم نهی از منکر، فوراً در ذهن مجسّم میشود که اگر یک نفر در خیابان رفتارو لباسش خوب نبود، یکی باید بیاید و او را نهی از منکر کند.
فقط این نیست؛ این جزء دهم است.
🔻نهی از منکر در همه زمینههای مهم وجود دارد؛
مثلاً کارهایی که افراد توانا دستشان میرسد و انجام میدهند؛
🔻همین سوء استفاده از منابع عمومی؛
همین رفیقبازی در مسائل عمومی کشور،
در باب واردات،
در باب شرکتها و در باب استفاده از منابع تولیدی و غیره؛
🔻همین رعایت رفاقتها از سوی مسؤولان.
یک وقت دو نفر تاجر و کاسبند و با هم همکاری و رفاقت میکنند، آن یک حکم دارد؛
یک وقت است که آن کسی که مسؤول دولتی است
و قدرت و اجازه و امضاء در دست اوست،
با یک نفر رابطه ویژه برقرار میکند؛
🔻این آن چیزی است که ممنوع و گناه و حرام است
و نهی از آن بر همه کسانی که این چیزها را فهمیدهاند - در خود آن اداره،
در خود آن بخش، بر مافوق او، برزیردست او - واجب است؛
تا فضا برای کسی که اهل سوء استفاده است، تنگ شود. ۱۳۷۹/۰۹/۲۵
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠نظام به لحاظ نظری و علمی محتاج علمای دین و حوزههای علمیه
و مستظهر به تلاش علمی آنهاست.
🔻نظام متکی به حوزههای علمیه است؛
متکی به علما، برجستگان و صاحبنظران دینی است.
🔻نظریهپردازی سیاسی
و نظریهپردازی در همهی جریانهای ادارهی یک ملت و یک کشور در نظام اسلامی
به عهدهی علمای دین است.
🔻آن کسانی میتوانند در باب نظام اقتصادی،
در باب مدیریت،
در باب مسائل جنگ و صلح،
در باب مسائل تربیتی
و مسائل فراوان دیگر
نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینی باشند
و دین را بشناسند.
🔻اگر جای این نظریهپردازی پر نشد،
اگر علمای دین این کار را نکردند،
نظریههای غربی،
نظریههای غیردینی،
نظریههای مادی جای آنها را پر خواهد کرد. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 (سوال شده: مواضع سیاسى افراد دانشجو یا تشکلهاى دانشجویى چگونه باید منطبق با نظرات رهبرى باشد؟
🔹رهبر انقلاب : )
🔻بهنظر من این سؤال خیلى سؤال موجهى نیست؛
اینجور نیست که همهى مواضعى که آحاد مردم - از جمله دانشجویان که جزو قشرهاى پیشرو هستند - اتخاذ می کنند،بایستى الگوگرفته و برگردان نظراتى باشد که رهبرى ابراز می کند؛
🔻نه، شما بهعنوان یک انسان مسلمان، مؤمن، صاحب فکر،
باید نگاه کنید، تکلیفتان را احساس کنید،
تحلیل داشته باشید نسبت به اشخاص،
نسبت به جریانها،
نسبت به سیاستها،
نسبت به دولتها،
موضع داشته باشید،
نظر داشته باشید.
🔻اینجور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبرى دربارهى فلان شخص، یا فلان حرکت، یا فلان عمل، یا فلان سیاست چه موضعى اتخاذ میکند که بر اساس آن، شما هم موضعگیرى کنید؛
🔻نه، اینکه کارها را قفل خواهد کرد.
رهبرى وظایفى دارد،
آن وظایف را اگر خداى متعال به او کمک کند و توفیق بدهد، عمل خواهد کرد؛
شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیمگیرى کنید؛
منتها معیار عبارت باشد از تقوا؛ معیار، تقوا باشد. ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠کاشفالغطاء (رضوان اللَّه تعالی علیه) آن عالم بزرگ به ایران آمد و کتاب «کشف الغطاء» را نوشت.
ایشان در این کتاب - هم در مقدمه، هم در بحث جهاد به مناسبت جنگهای روس و ایران - تجلیل زیادی از فتحعلیشاه می کند؛
🔻اما کاشفالغطاء آدمی نبود که توی مشت فتحعلیشاه و امثال فتحعلیشاه قرار بگیرد؛
آنها مستقل بودند.
🔻میرزای قمی در منزل خود در قم مورد احترام و تجلیل پادشاه زمان خودش قرار میگیرد؛
اما زیر بار خواستهی او نمی رود.
🔻میرزای قمی رسالهای دارد به نام «رسالهی عباسیه» که نظر فقهی خودش را در باب جهاد بیان کرده است.
🔻... از ایشان جوری سؤال میکنند که مثلاً وکالتی بدهد، نیابتی بدهد که بتوانند از طرف او جهاد کنند -
اما ایشان زیر بار نمیرود و قبول نمیکند.
🔻روحانیت شیعه همیشه اینجور بوده،
همیشه مستقل بوده،
هرگز در قبضهی قدرتها قرار نگرفته است؛
🔻امروز هم همین جور است،
بعد از این هم باید همین جور باشد
و به توفیق الهی همین جور خواهد بود. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
۳۰ فروردین ۱۴۰۳