💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠از امورى كه لازم است از براى مجاهد، مشارطه و مراقبه و محاسبه است.
🔻«مشارطه» آن است كه در اوّل روز مثلًا با خود شرط كند كه امروز برخلاف فرموده خداوند- تبارك و تعالى- رفتار نكند. و اين مطلب را تصميم بگيرد.
🔻معلوم است يك روز خلاف نكردن امرى است خيلى سهل، انسان مىتواند به آسانى از عهده برآيد. تو عازم شو و شرط كن و تجربه نما ببين چقدر سهل است.
🔻ممكن است شيطان و جنود آن ملعون بر تو اين امر را بزرگ نمايش دهند، ولى اين از تلبيسات آن ملعون است؛ او را از روى واقع و قلب لعن كن، و اوهام باطله را از قلب بيرون كن، و يك روز تجربه كن، آن وقت تصديق خواهى كرد.
🔻پس از اين مشارطه، بايد وارد «مراقبه» شوى.
و آن چنان است كه در تمام مدّت شرط، متوجه عمل به آن باشى؛ و خود را ملزم بدانى به عمل كردن به آن؛
و اگر خداى نخواسته در دلت افتاد كه امرى را مرتكب شوى كه خلاف فرموده خداست، بدانكه اين از شيطان و جنود اوست كه مىخواهند تو را از شرطى كه كردى بازدارند.
▪️شرح چهل حديث (اربعين حديث)(موسوعة الإمام الخميني 46 )، متن، ص: 17-16
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠تا شنيدى فلان حكيم يا فلان عارف يا فلان مرتاض چيزى گفت كه به سليقه شما درست در نمىآيد و با ذائقه شما گوارا نيست، حمل به باطل و خيال مكن.
شايد آن مطلب، منشأ داشته باشد از كتاب و سنت و عقل، و شما به آن برنخورده باشيد.
🔻چه فرق مى كند كه يك نفر فقيه يك فتوا بدهد، از باب ديات مثلًا، كه شما كمتر ديده ايد. و شما بدون مراجعه به مدركش رد كنيد او را،
يا آنكه يك نفر سالك الىاللَّه يا عارف باللَّه يك حرف بزند راجع به معارف الهيه يا راجع به احوال بهشت و جهنم،
و شما بدون مراجعه به مدركش او را رد كنيد، سهل است توهين كنيد يا جسارت نماييد.
🔻ممكن است آن شخصى كه اهل آن وادى است و صاحب آن فن است يك مدركى از كتاب خدا داشته باشد،
يا از اخبار ائمه هدى داشته باشد، و شما به آن برنخورده باشيد؛ آن وقت شما ردّ خدا و رسول كرديد بدون عذر موجّه.
🔻 و معلوم است «به سليقه من درست نبود» يا «علم من به اينجا نرسيده بود» يا «از اهل منبر برخلاف آن شنيدم» عذر نيست.
▪️شرح چهل حديث (اربعين حديث)(موسوعة الإمام الخميني 46 )، متن، ص: 22-21
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠«عُجب» بنا به فرموده علماء- رضوان اللَّه عليهم- (مرآة العقول، ج 10، ص 218) عبارت است از:
«بزرگ شمردن عمل صالح و كثير شمردن آن و مسرور شدن و ابتهاج نمودن به آن، و غنج و دلال كردن است به واسطه آن، و خود را از حد تقصير خارج دانستن است.
و اما مسرور شدن به آن با تواضع و فروتنى كردن از براى خداى تعالى و شكر ذات مقدس حق كردن بر اين توفيق و طلبِ زياده كردن عُجب نيست و ممدوح است» .
🔻 بدانكه از براى عجب چنانچه در حديث شريف -از حضرت موسى بن جعفر- عليه السلام- اشاره فرموده درجاتى است:
1️⃣ درجه اوّل: عجب به ايمان و معارف حقّه است؛ و در مقابل آن، عُجب به كفر و شرك و عقايد باطله است.
2️⃣ درجه دوم: عجب به ملكات فاضله و صفات حميده است؛ و در مقابل آن، عجب به سيّئات اخلاق و قبايح ملكات است.
3️⃣درجه سوم: عجب به اعمال صالحه و افعال حسنه است؛ و در ازاء آن، عجب به اعمال قبيحه و افعال ناهنجار است.
و غير از اينها درجات ديگرى است كه مهم به مقام نيست.
▪️شرح چهل حديث (اربعين حديث)(موسوعة الإمام الخميني 46 )، متن، ص: 74-70
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠...از- مراتب - عجب آن است كه خود را از مردم ديگر ممتاز بداند و بهتر شمارد به اصل ايمان از غير مؤمنين، و به كمال ايمان از مؤمنين، و به اوصاف نيكو از غير متصفين،
و به عمل به واجب و ترك محرّم از مقابل آن، و به اتيان به مستحبات و مواظبت به جمعه و جماعات و مناسك ديگر و ترك مكروهات از عامه مردم
خود را كاملتر دانسته و امتياز براى خود قائل باشد؛ و اعتماد به خود و ايمان و اعمال خود كند
🔻و ديگر مخلوق را ناچيز و ناقص شمارد و به همه مردم به نظر خوارى نگاه كند، و در دل يا زبان بندگان خدا را سرزنش و تعيير كند.
هر كس را بطورى از درگاه رحمت حق دور كند و رحمت را خاص خود و يك دسته مثل خود قرار دهد.
🔻صاحب اين مقام به جايى رسد كه هر چه عمل صالح از مردم ببيند به آن مناقشه كند و در دل در آن به يك نحو خدشه كند، و اعمال خود را از آن خدشه و مناقشه پاك بداند.
اعمال حسنه مردم را چيزى نشمارد؛ و همان عمل اگر از خودش صادر شد بزرگ بداند. عيوب مردم را خوب ادراك كند و از عيب خود غافل باشد.
🔻اينها علامت عجب است، گرچه خود انسان از آن غافل است.
▪️شرح چهل حديث (اربعين حديث)(موسوعة الإمام الخميني 46 )، متن، ص: 74-73
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠...توصيه مى كنم از آفات شيطانى خصوصاً آفتهاى بسيار زبان خوددارى كنيد و همّت به نگهدارى آن كنيد،
البته در آغاز قدرى مشكل است، لكن با عزم و اراده و تفكر در پيامدهاى آن آسان مى شود.
🔻از تعبير بسيار تعيير كننده قرآن كريم عبرت بگير كه مى فرمايد:
وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً ( الحجرات( 49): 12)
« غيبت يكديگر نكنيد، آيا هيچ يك از شما دوست دارد گوشت برادر مرده خود رابخورد».
شايد-آیه مذکور- اخبار از صورت برزخيّه عمل - غیبت -مى دهد.
🔻... در حديث است كه نوف، طلب موعظه كرد از مولا-علی علیه السلام - و ايشان فرمودند:
«اجْتَنِبِ الْغَيْبَةَ فَإنَّها إدامُ كِلابِ النَّارِ»، ثُمَّ قالَ: «يا نَوْفُ كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أنَّهُ وُلِدَ مِنْ حَلال وَهُوَ يَأكُلُ لُحُومَ النَّاسِ بالْغيبَةِ»
« از غيبت بپرهيز كه خورش سگ هاى جهنم است، سپس فرمود: اى نوف! دروغ مى گويد كسى كه با غيبت، گوشت مردم را مى خورد و خود را حلالزاده مى داند»
🔻از رسول خدا- صلى اللَّه عليه وآله وسلم- نقل شده كه فرمود:
«وَهَلْ يَكُبُّ النَّاسَ فِي النَّارِ يَوْمَ الْقيامَةِ إلّا حَصائِدُ ألْسِنَتِهِمْ»:
« آيا روز قيامت مردمان را چيزى جز آنچه كه زبانشان درو كرده در آتش مى افكند؟!»
🔻 از اين حديث و حديث هايى كه كم نيست استفاده مى شود كه جهنم ، صورت باطنى اعمال ما است.
▪️ نامه هاى اخلاقى - عرفانى ، ص: 77-76
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠....و لعمر الحبيب - قسم به جان محبوب - كه :
جناب علىّ بن الحسين از بزرگترين نعمتهايى است كه ذات مقدّس حق بر بندگان خود به وجودش منّت گزارده و آن سرور را از عالم قرب و قدس نازل فرموده براى فهماندن طرق عبوديّت به بندگان خود و «لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيم»
🔹اگر از ما سؤال شود كه قدر اين نعمت را چرا ندانستيد و استفاده از اين بزرگوار چرا نكرديد، جوابى نداريم جز آن كه سر خجلت به پيش افكنيم و به نار پشيمانى و تأسّف بسوزيم، و در آن وقت پشيمانى نتيجه ندارد.
🔸قدرى تفكر كن در حالات علىّ بن الحسين، و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق، و دعاهاى لطيف آن سرور كه كيفيت آداب عبوديت را به بندگان خدا تعليم مى كند.
🔹من نمى گويم مناجات آن بزرگواران براى تعليم عباد است،
زيرا كه اين كلام بى مغز باطلى است كه صادر شده از جهل به مقام ربوبيّت و معارف اهل البيت،
🔸خوف و خشيت آنها از همه كس بيشتر بوده
و عظمت و جلال حق در قلب آنها از هر كس بيشتر تجلّى نموده،
🔹لكن مى گويم بايد بندگان خدا از آنها كيفيت عبوديّت و سلوك إلى اللّه را تعلّم كنند،
وقتى ادعيه و مناجاتهاى آنها را مى خوانند لقلقه لسان نباشد،
بلكه تفكّر كنند در چگونگى معامله آنها با حق و اظهار تذلّل و عجز و نياز نمودن آنها با ذات مقدس.
❇️آداب الصلاة، متن، ص: 152-151
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠...در كريمه شريفه می فرمايد: وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ انَّ قَوْمى اتَّخَذُوا هذَا القُرآنَ مَهْجُوراً. ( فرقان- 30) :
« و پيامبر گفت پروردگار من! قوم من اين قرآن را متروك ساختند.»
🔻مهجور گذاردن قرآن مراتب بسيار و منازل بى شمار دارد كه به عمده آن شايد ما متّصف باشيم.
🔻آيا اگر ما اين صحيفه الهيّه را مثلا جلدى پاكيزه و قيمتى نموديم و در وقت قرائت يا استخاره بوسيديم و به ديده نهاديم، آن را مهجور نگذاشتيم؟
🔻آيا اگر غالب عمر خود را صرف در تجويد و جهات لغويّه و بيانيّه و بديعيّه آن كرديم، اين كتاب شريف را از مهجوريّت بيرون آورديم؟
🔻آيا اگر قرائات مختلفه و امثال آن را فرا گرفتيم، از ننگ هجران از قرآن خلاصى پيدا كرديم؟
🔻آيا اگر وجوه اعجاز قرآن و فنون محسّنات آن را تعلّم كرديم، از شكايت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم مستخلص شديم؟
🔻هيهات! كه هيچ يك از اين امور مورد نظر قرآن و منزّل عظيم الشأن آن نيست.
🔻 قرآن كتاب الهى است و در آن شئون الهيّت است، قرآن حبل متّصل بين خالق و مخلوق است و به وسيله تعليمات آن بايد رابطه معنويّه و ارتباط غيبى بين بندگان خدا و مربّى آنها پيدا شود، از قرآن بايد علوم الهيّه و معارف لدنّيّه حاصل شود.
▪️آداب الصلاة، متن، ص: 198
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠يكى از حجابهاى بزرگ [استفاده از قرآن]حجاب خود بينى است كه شخص متعلّم خود را به واسطه اين حجاب ، مستغنى بيند و نيازمند به استفاده نداند.
و اين از شاهكارهاى مهمّ شيطان است كه هميشه كمالات موهومه را بر انسان جلوه دهد و انسان را به آنچه كه دارد راضى و قانع كند و ماوراء آنچه پيش او است هر چيز را از چشم او ساقط كند.
🔻مثلا، اهل تجويد را به همان علم جزئى قانع كند و آن را در نظر آنها جلوه هاى فراوان دهد و ديگر علوم را از نظر آنها بيفكند و حمله قرآن را پيش آنها به خود آنها تطبيق كند و آنها را از فهم كتاب نورانى الهى و استفاده از آن محروم نمايد.
🔻و اصحاب ادبيّت را به همان صورت بى مغز راضى كند و تمام شئون قرآن را در همان كه پيش آنها است نمايش دهد. و اهل تفاسير به طور معمول را سرگرم كند به وجوه قرائات و آراء مختلفه ارباب لغت و وقت نزول و شأن نزول و مدنى و مكّى بودن و تعداد آيات و حروف و امثال اين امور. و اهل علوم را نيز قانع كند فقط به دانستن فنون دلالات و وجوه احتجاجات و امثال آن. حتى فيلسوف و حكيم و عارف اصطلاحى را محبوس كند در حجاب غليظ اصطلاحات و مفاهيم و امثال آن.
🔻شخص مستفيد بايد تمام اين حجب را خرق كند و از ماوراء اين حجب به قرآن نظر كند و در هيچ يك اين حجابها توقّف نكند كه از قافله سالكان إلى اللّه بازماند و از دعوتهاى شيرين الهى محروم مى شود.
▪️آداب الصلاة، متن، ص: 196-195
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 [فرازهائی از نامه اخلاقی - عرفانی امام خمینی به خانم فاطمه طباطبائی: ]
در جوانی که نشاط و توان بود با مکاید شیطان و عامل آن که نفس امّاره است سرگرم به مفاهیم و اصطلاحات پُر زرق و برقی شدم که نه از آنها «جمعیّت» حاصل شد نه «حال»،
🔻و هیچ گاه درصدد به دست آوردن روح آنها و برگرداندن ظاهر آنها به باطن و ملک آنها به ملکوت برنیامدم و گفتم:
از قیل و قال مدرسهام حاصلی نشد
جُز حرف دلخراش پس از آن همه خروش
🔻چنان به عمق اصطلاحات و اعتبارات فرو رفتم و به جای «رفع حُجب » به «جمع کُتب» پرداختم که گویی در «کون و مکان» خبری نیست جُز یک مُشت ورق پاره که به اسم علوم انسانی و معارف الهی و حقایق فلسفی ، طالب را که به «فطرت اللَّه» مفطور است از مقصد بازداشته و در «حجاب اکبر» فرو برده.
🔻اسفار اربعه (اشاره به اسفار اربعه ملا صدرا) با طول و عرضش از سفر به سوی دوست بازم داشت نه از فتوحات (اشاره به کتاب معروف ابن عربی) فتحی حاصل و نه از فُصوص الحِکَم «اشاره به کتابی دیگر از ابن عربی) حکمتی دست داد، چه رسد به غیر آنها که خود داستان غمانگیز دارد.
🔻و چون به پیری رسیدم در هر قدم آن مُبتلا به «استدراج» شدم تا به کهولت و ما فوق آن که الآن با آن دست به گریبانم : «وَ مِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إلی اَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْلا یَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیْئاً» «حج : 5». ۱۳۶۵/۰۹/۰۱
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠ما یک کوخ چهار پنج نفری در صدر اسلام داشتیم، و آن کوخ فاطمه زهرا - سلام الله علیها - است.
🔹از این کوخها هم محقرتر بوده، لکن برکات این چی است؟
🔸برکات این کوخ چند نفری آن قدر است که عالم را پر کرده است از نورانیت، و بسیار راه دارد تا انسان به آن برکات برسد.
🔹این کوخنشینان در کوخ محقر، در ناحیه معنویات آن قدر در مرتبه بالا بودند که دست ملکوتیها هم به آن نمیرسد؛
🔸 و در جنبههای تربیتی آن قدر بوده است که هر چه انسان میبیند برکات در بلاد مسلمین هست و خصوصاً در مثل بلاد ماها، اینها از برکت آنهاست. ۱۳۶۲/۰۱/۰۱
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 ...يكى ديگر از حجب، حجاب آراء فاسده و مسالك و مذاهب باطله است، كه اين گاهى از سوء استعداد خود شخص است و اغلب از تبعيّت و تقليد پيدا شود.
🔻اين - حجاب - از حجبى است كه مخصوصا از معارف قرآن ما را محجوب نموده. مثلا، اگر اعتقاد فاسدى به مجرّد استماع از پدر و مادر يا بعض از جهله از اهل منبر در دل ما راسخ شده باشد، اين عقيده حاجب شود ما بين ما و آيات شريفه الهيّه، و اگر هزاران آيه و روايت وارد شود كه مخالف آن باشد، يا از ظاهرش مصروف كنيم و يا به آن به نظر فهم نظر نكنيم.
🔻راجع به عقايد و معارف مثل بسيار است ولى من از تعداد آن خوددارى مى كنم، زيرا كه مى دانم اين حجاب با گفته مثل منى خرق نشود، ولى از باب نمونه به يكى از آنها اشاره مى كنم كه في الجملة سهل المأخذتر است:
🔻اين همه آياتى كه راجع به لقاء اللّه و معرفة اللّه وارد شده و اين همه روايات كه در اين موضوع است و اين همه اشارات و كنايات و صراحات كه در ادعيه و مناجاتهاى ائمّه عليهم السلام موجود است،
🔻به مجرد اين عقيده، كه از اشخاص عامى در اين ميدان ناشى و منتشر شده، كه راه معرفة اللّه بكلى مسدود است، و باب معرفة اللّه و مشاهده جمال را به باب تفكّر در ذات، به آن وجه ممنوع بلكه ممتنع قياس نموده اند، تأويل و توجيه كنند، و يا اصلا در اين ميدان وارد نشوند و خود را با معارف كه قرّة العين انبياء و اولياء است آشنا نكنند.
▪️آداب الصلاة، متن، ص: 197-196
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠باید مظلومان جهان خودشان قیام کنند بر ضد مستکبرین.
مستضعفین نباید بنشینند که دولتهایشان این کار را بکنند، خودشان انجام بدهند. ۱۳۵۰/۱۱/۲۹
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠امروز دیگر وضع جهان، مانند قبل نیست؛
ما باید این حقیقت را همواره در نظر داشته باشیم.
امروز موازنهی قوا به نفع دنیای اسلام تغییر یافته است...
رشد نیروهای مقاومت در حسّاسترین مناطق اسلامی،
رشد تواناییهای دفاعی و هجومی آنان،
رشد خودآگاهی و انگیزه و امید در ملّتهای مسلمان،
رشد گرایش به شعارهای اسلامی و قرآنی،
رشد علمی،
رشد استقلالطلبی و خوداتّکائی در ملّتها،
نشانههای مبارکی است که آیندهی بهتر را نوید میدهد. ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠همهى تحولات باید در چهارچوب باشد.
اگر چنانچه کسى وارد میدان رقابت انتخاباتى و مسابقهى انتخاباتى بشود، اما بخواهد چهارچوب را بشکند، او از قاعدهى نظام خارج شده است،
از قواعد حرکت انتخاباتى خارج شده؛
این غلط است،
این درست نیست.
باید همه چیز در چهارچوب نظام باشد.
این چهارچوب، قابل تغییر نیست. ۱۳۸۸/۱۲/۰۶
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠در یک روایتی [هست که] یک مردی میآید پیش پیغمبر و عرض میکند: مَن اَبَرّ؛ بیشتر به چه کسی نیکی کنم؟
حضرت میفرماید: اُمَّک؛ به مادرت.
بعد میپرسد بعدش چه کسی؟ پیغمبر میفرماید بعدش هم مادرت؛
دفعهی سوّم میپرسد خب حالا بعدش چه کسی؟ باز میگوید مادرت؛
یعنی سه بار پیغمبر مادر را میگوید.
بعد آن پسر میپرسد بعدش چه کسی؟ میگوید بعد پدرت؛
یعنی مادر سه مرتبه جلوتر از پدر است.
خب، این نشاندهندهی جایگاه زن در خانواده است دیگر؛
این برای تأکید این معنا است. ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠برای شکوفایی اقتصاد کشور، به کاری احتیاج داریم که هم مجاهدانه باشد، هم عالمانه باشد.
با تنبلی، با بیحالی، کمانگیزگی، مسئلهی اقتصاد کشور حل نخواهد شد. ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠«بيننا و بينالله» در زمانى كه ما امام بزرگوار را زيارت كرديم -و ايشان امتحان دشوار حاكميت را در سختترين دورانها داد- ما ايشان را در مقايسه با آن الگوى اصل، انصافاً بهترين و نزديكترين كس يافتيم.
🔹 نمىخواهيم بگوييم كه امام ما مثل اميرالمؤمنين (عليهالصلاة والسّلام) بود؛ نه. امام ما خاك پاى آن بزرگوار هم نمىشد. هزاران نفر نظير آن بزرگوار، قابل مقايسه با آن حضرت نيستند! ... ولى با خصوصيات بشرى و نداشتن عصمت، انصافاً ما امام بزرگوار خودمان را نزديكترين آدم به آن الگو ديديم. خيلى نزديك بود و خيلى شباهت را مىرساند؛ مىشد چهره آن بزرگواران را در رفتار اين مرد شناخت.
🔸 خدا را شكر مىكنيم كه ما اين نمونه را از نزديك ديديم. اگر ما اين امام را نديده بوديم و بعدها داستانهاى او را براى ما نقل مىكردند، درست برايمان قابل فهم نبود؛ اما ما او را از نزديك ديديم.
من يك وقت به خود ايشان عرض كردم: ما اگر اين خصوصيات را مىشنيديم، يا براى ما مىگفتند، نمىتوانستيم درست تصوّر كنيم! چقدر بايد خدا را شاكر باشيم كه اين نمونه زنده در مقابل ماست! ۱۳۷۸/۰۱/۱۶
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 واقعا امام(ره) انسان عجیبی بود،
اصلا پیدایش و وجود این انسان با آن ابعاد، هیچ قابل تحلیل نیست
جز اینکه بگوییم #تفضل_الهی بود برای اینکه چرخشی در تاریخ و در حرکت قافله عظیم بشری بوجود آورد، دستی باید از #غیب ظاهر می شد، خدای متعال این دست را ظاهر کرد. ۱۳۶۹/۰۳/۰۱
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠برادران عزيز! طلاب و فضلاي جوان! اين بنيه در جواني شكل ميگيرد. در جوانی خودتان را بسازيد؛ شما روزگارهای مهم و حساسی را در پيش خواهيد داشت. اين كشور و اين نظام و اين نهضت عظيم اسلامی در سطح عالم، به شماها احتياج خواهد داشت؛ از لحاظ معنوي بايد خودتان را بسازيد.
🔸البته نقشه، نقشه آساني است؛ اما پيمودنش #اراده ميخواهد. نقشه، يعني تقوا؛ تقوا، يعني پرهيز از گناه؛ يعني اتيان واجبات و ترك محرمات؛ كار را با اخلاص انجام دادن و از ريا و فريب دور بودن.
🔹برخلاف آنچه كه تصور ميشود، اين كارها در دوران جوانی بسيار آسانتر است؛ به سن ماها كه برسيد، كار مشكلتر خواهد شد.
🔸بنابراين، ارزش تدين، يكي از آن ارزشهاست؛ اين ارزش بايستی رعايت شود.
نماز شب خواندن، نافله خواندن، دعا خواندن، ذكر گفتن، متوجه خدا بودن، زيارت رفتن، توسل كردن و به مسجد جمكران رفتن، سازنده است؛
اينها شما را #پولادين خواهد كرد.
نميشود يك حوزهي #ايده_آل داشته باشيم، درحاليكه اين چيزها در طلابش نباشد. ۱۳۷۰/۰۶/۳۱
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠نافله بخوانید، قرآن بخوانید، نماز اول وقت بخوانید که این سه چیز برای طلبه واجب است.
نمیخواهم بگویم که واجب شرعی است؛ واجب وظیفه ای و شغلی است.
🔸طلبه ای که با قرآن انس نداشته باشد، طلبه ای که اهل نافله نباشد، طلبه ای که نمازش را آخر وقت بگذارد، چیز مهمی کسر دارد. ۱۳۷۲/۱۰/۲۶
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠من توصيه به خشوع و ذكر و تقوا و سعى براى تقرب الى اللّه را براى طلاب واجب تر ميدانم تا توصيه به علم، كه مايه اصلى كارشان علم است.
🔸اگر علم باشد، تقوا نباشد، اين علم می شود بىفايده، گاهى هم مضر.
عالمانى داشتيم- چه علم دينى، چه علم غير دينى- كه نه فقط از اين علم بهرهاى نبردند و بهرهاى نرساندند، بلكه وزر و وبال شد.
اين روح معنويت در كالبد علم و عالم لازم است. ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 هنوز، اول کار است، باید تلاش کنیم. #طلاب_جوان خودشان را بسازند.
🔹 فضلا و مدرسان و اساتید و علمای بزرگ، جهت حوزه ها را در جهت ساختن انسانها و علمایی منطبق با معیارهای اسلامی قرار بدهند و #عناصر_فولادین و #هوشیار و #خسته_نشو و #مؤمن تربیت کنند
و نسخه های کامل امام بزرگوارمان را در حوزه ها به وجود آورند، اسلام به این نیروها و عناصر احتیاج دارد.
اگر چه یک شخصیت آن چنانی میتواند ملتی را نجات دهد اما ملّتهای مسلمان و جهان و حرکت انقلاب و آینده ی تاریخ خودمان نیز احتیاج زیادی به این گونه عناصر دارد. ۱۳۶۸/۱۲/۰۲
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠عن عطاء بن یَسار، عن عائشة قالَت: قال رسولُ الله«صلیاللهعلیهوآله»: ما خُیِّرَ عمّارُ بن یاسر بین أمرَین الّا اِختارَ أشدَّهما.(امالی، صفحۀ ۴۹۰).
🔸این، روایتی است از پیغمبر در مدح و تمجید از جناب عمّار یاسر. راوی هم جناب عایشه، زوجۀ پیغمبر اکرم است. تقریباً یک معیاری را دست میدهد.
🔹میفرماید: هرگز عمّار بین دو کار مخیّر نشد یعنی دو کارِ نیک، دو کارِ خیر، مگر اینکه سختترینِ آن دو کار را انتخاب کرد.
🔸فرض بفرمایید انسان میخواهد مالی را صدقه بدهد، یک طور صدقه دادن کارِ آسانی است، مثلاً در صندوق صدقات یک پولی میاندازد.
یک طور هم کارِ سختتری است، و آن اینکه انسان میگردد، آن مستحِقِّ حقیقی را پیدا میکند و پول را به دست او میرساند. این، سختتر است.
اگر جناب عمّار بین این دو کار مخیّر میشد، کار سخت را انتخاب میکرد.
یا فرض بفرمایید جناب عمّار هم در زمان پیغمبر که جوان بود، هم در زمان امیرالمؤمنین که پیرمردی شده بود، در جهاد شرکت میکرد.
به دو صورت میشود در جبهه کار انجام داد؛ بعضی کارها آسان است، بعضی کارها سخت، او سختتر را انتخاب میکرد.
لذا در جنگ صفّین، جناب عمّار سختترین کار را انتخاب کرده بود
یعنی هم میجنگید، شمشیر میزد، هم آن کسانی را که دچار وسوسه و تردید میشدند، با استدلال، با بیان وافی و شافی، آنها را هدایت میکرد و این، از جملۀ کارهای مهمی بود که جناب عمّار انجام میداد.
🔹 این، یک #ضابطۀ_تقریباً_کلّی است که: انسان بالطبع، سهلگرا است، کارِ آسانتر را ترجیح میدهد.
اگر از لحاظ زمانی هم دو کار در طول یکدیگر قرار داشته باشند، ما اوّل سراغِ آن کارِ آسان میرویم و آن را انتخاب میکنیم!
امروز در مواجهۀ با جبهۀ عظیمی از دشمن که با انواع و اقسام ترفندها و ابزارها، ابزارهای سخت، ابزارهای نرم، در مواجهۀ با نظام اسلامی و با اسلام در واقع، با پرچم برافراشتۀ اسلام قرار گرفته است، بعضی از کارها کار آسانی است،
بعضی از کارها سخت است، فکرکردن لازم دارد، مطالعه کردن و دقت کردن لازم دارد، فحص لازم دارد، پیدا کردن یاران و همکاران لازم دارد.
اینها کارهای سخت است که ما معمولاً میرویم سراغ آسانترها! آن کاری که آسان است، آنرا انجام میدهیم. اگر رسیدیم به کار سخت، آنها را هم یا انجام میدهیم، گاهی هم انجام نمیدهیم.
اما ترجیح میدهیم کارِ سهل را! یعنی سهلگرائی، آسانگرائی، دنبال کارهای آسان بودن. و این، غیر از سهلانگاری است، آسانگیری است.
🔸آسانگیری حرف دیگری است، کاری را که پیچیده است، انسان به پیچیدگیِ آن توجه نکند، آنرا با نگاه سطحی نگاه کند. این، سهلانگاری است. سهلگرائی این است که انسان دنبال کار آسان برود، کار سخت را رها کند!
🔹واقعاً امروز حوزههای علمیه بخصوص حوزۀ علمیۀ قم وظائف سنگینی دارند که کارهای سختی است.
اینکه انسان مطالعه کند، درس بدهد، یک عدۀ شاگرد از او استفاده کنند؛ کار خوبی است اما از جمله کارهای آسانی است.
در کنار این، کارهای سختی هم وجود دارد.
من توصیه نمیکنم درسها را تعطیل کنند، مدرّسین درس نگویند و طلبهها را محروم بگذارند!.
نه، این هم کارِ لازمی است اما از کارهای سخت غفلت نباید کرد! نگاه کنیم، ببینیم امروز ابزار دشمن برای تغییر باورها چیست؟ این، یکی از کارهای مهم است.
🔸برویم سراغ اینکه در مقابل ابزار دشمن، چه ابزار سختِ او، چه ابزارِ نرم او، برای تغییر باورها، ما چکار میتوانیم انجام بدهیم؟ این کار سخت را همه موظفند انجام بدهند. انجام دادنش هم به این نیست که ما بگوییم یا یک کتابی بنویسیم مثلاً در باب ولایت فقیه یا در باب لزوم جهاد؛ اینها آن کارهای آسان است.
🔹کار سخت این است که: شیوۀ دشمن را بشناسیم، حیلههای او را بفهمیم، راههای نفوذ دشمن را پیدا کنیم.
🔸امروز در کشور چند میلیون دانشجو داریم، علاوه بر دانشجویانی که در کشورهای اسلامی هستند، همۀ اینها مشتاقاند حرف درستی را از یک جایی بشنوند!
از اسلام، یک تعریف درستی، یک بیان درستی را بشنوند. این کار، کار کیست؟
چه کسی باید این کارها را بکند؟
جناب عمّار اکتفاء به این کارهای معمولی و عادی و آسان نمیکرد، نگاه میکرد اگر میدید جمع بین کار آسان و سخت ممکن است، هر دو را انجام میداد،
اما اگر میدید که ناگزیر باید یکی را انتخاب بکند، او سختترین را انتخاب میکرد. این، شد ضابطه، شد درس، معیار، اینگونه باید حرکت کرد. ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 در زمان ما، بزرگترین کسی که «جهاد تبیین» کرد امام راحل بود، و بزرگترین کاری که با «جهاد تبیین» انجام گرفت، کاری بود که امام بزرگوار ما انجام داد.
🔹امام راحل با «جهاد تبیین» کاری کرد که دیگران با هیچ وسیلهی سختافزاری و نرمافزاریِ دیگری، نه میتوانستند بکنند، نه امیدش را داشتند که بکنند؛ امام با زبان و با منطق [این کار را کرد]؛ «جهاد تبیین» این است.
🔸[امام] از روز اوّل نهضت شروع کرد به حرف زدن، تا روزی که آمد اینجا در بهشت زهرا گفت من تو دهن این دولت میزنم و دولت تعیین میکنم؛ همه با «جهاد تبیین» بود.
با «جهاد تبیین» چه کار کرد؟
با «جهاد تبیین» حکومت دیرپای فاسد ننگین دیکتاتوری و مستبدّانهی سلطنتی ارثی را ازاله کرد و حکومت مردمسالاری اسلامی و دینی را سر کار آورد؛ مسئلهی «جهاد تبیین» این است، اهمّیّتش این است.
خب این درس فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) است که در طول زمان ادامه پیدا کرد و رسید به امام بزرگوار. ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 امام البته یک فقیه بزرگ بود؛ هم یک فقیه برجسته و بزرگ بود، هم فیلسوف بود، هم صاحب نظر در عرفان نظری بود، در این مسائل و بخشهای فنی و علمی یک سر آمد به حساب می آمد،
لکن شخصیّت برجستهٔ امام به هیچ کدام از این ها وابسته نیست؛
بلکه شخصیّت امام در تحقق مضمون آیه ((و جاهدوا فی اللّه حقّ جهاده)) بود؛
امام بزرگوار با داشتن آن زمینه های برجسته علمی وارد میدان #مجاهدت_فی_سبیل_اللّه شد و این مجاهدت را تا پایان عمر خود ادامه داد و حرکت عظیمی را به وجود آورد. ۱۳۹۴/۳/۱۴
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷