💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 (شرح دعای ماه #رجب؛ «یا من ارجوه لکل خیر» : )
قسمت پنجم
بعد میرسد به آن فقرهی معنویتر و روحیترِ دعا و آن، همان است که در اغلب این دعاهای ما، در خیلی از دعاهای ما از همه مهمتر دانسته شده و آن، نجات از آتش دوزخ است.
💠 امام حسین (علیه السّلام) در آخر دعای عرفه میگویند خدایا! یک حاجتی دارم که اگر چنانچه آن حاجت را روا کنی، همهی این حاجاتی را که در دعای عرفه از اوّل تا حالا خواستم، به من ندهی، باز چیز زیادی گیر من آمده؛ اگر همهی آن حاجات را روا کنی، این یکی را روا نکنی، هیچ چیز گیر من نیامده؛ و آن چیست؟
👈 این است که مغفرت تو شامل حال من بشود و عذاب تو من را مسّ نکند.
اینجا هم همین است؛
🔹حالا که همهی خیرات را از تو خواستیم و نخواسته هم دادی،
✨ یا ذَا الجَلالِ وَ الاِکرامِ یا ذَا النَّعماءِ وَ الجودِ یا ذَا المَنِّ وَ الطَّولِ حَرِّم شَیبَتی عَلَى النّار؛
🍀 ای آن کسی که دارای جلالتی، دارای کرامتی، دارای مَنّی
🔹 ــ «مَنّ» به معنی منّت گذاشتن نیست، به معنای آن چیزی است که میتواند مایهی منّت بشود؛ 👈 یعنی همان نعمت، لطف؛
🔹 «طَول» [هم] یعنی کَرَم و زیادهدهیِ یک بخشنده به یک انسان ــ ای کسی که دارای نعمت هستی، دارای جود و بخشش هستی. ۱۳۸۶/۰۵/۱۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
قسمت قبل
صوت
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 (شرح دعای ماه #رجب؛ «یا من ارجوه لکل خیر» : )
قسمت ششم
حرِّم شَیبَتی عَلَى النّار؛ دعای مهمّ من این است که این ریش سفید من را که «شِیبه» یعنی ریش سفید، بر آتش حرام کنی.
🔸 «شِیبه» یعنی ریش سفید، یعنی ریش ما؛ اینهایی هم که ریششان سفید است بگویند «حَرِّم شَیبَتی» ایرادی ندارد.
🧔🏻🧕🏻 حالا شماها که ریشتان سفید نیست، یا خانمها که ریش ندارند میتوانند بگویند: حَرِّم وَجهی عَلَى النّار؛ «صورتم را بر آتش [حرام کن]».
❗️ این را بدانید که این اشکالی ندارد. چون حضرت [صادق] وقتی به آن شخص [این دعا را] میفرمودند، محاسن خودشان را گرفتند و محاسن خود حضرت سفید بود و به خدای متعال عرض کردند: حَرِّم شَیبَتی عَلَى النّار.
👈🏻 محاسنشان را یا چانهشان را بگیرند؛ چون این گرفتنِ چانه و گرفتنِ محاسن یک نوع خواهش است؛
👌 شما هم در فارسی مثلاً گاهی میگویید این کار را بکن، [بعد] آدم دست را به ریشش میگیرد، این خواهش است؛ این همان کاری است که در فارسی هست.
▫️این در مشهدیها هست، نمیدانم جای دیگر هم هست یا نه؛ میگویند: «آقا بالا غیرتاً»؛ یعنی یک کاری را که میخواهد انجام بگیرد یا انجام نگیرد، التماس که میخواهد بکند، دستش را به ریشش میگیرد. این همان کار است؛ دست به ریش که میگیرید، همان عمل است.
🔹 یعنی عرض میکنید پروردگارا! خواهش میکنم «حَرِّم شَیبَتی عَلَى النّار»؛ این ریش سفید من را بر آتش حرام کن. لذا شماها که ریشهایتان مشکی است، میگویید این ریش مشکی من را، یا خانمها که ریش ندارند میگویند این صورت من را بر آتش حرام کن؛ یعنی مرا به آتش نینداز.
⁉️ خب، آدم اینجوری دعا بخواند بهتر است یا نه، اصلاً نداند؟ مثل اینکه یک کلمات بیمعنیای را آدم تکرار کند؛ این خیلی [فایدهای ندارد]؛ البتّه اگر همان جا هم توجّه داشته باشد که با خدا دارد حرف میزند، بیفایده نیست امّا خیلی فرق میکند با اینکه انسان معنایش را بداند.
⏪ آن حرکت انگشت سبّابه هم در مقام تضرّع است؛ این [کار] آن وقتها معمول بوده؛ الان شما حرکت ندادید هم ندادید، اشکال ندارد، چون بین ماها این کار معمول نیست؛ آن زمان، آن [کار] از روی همین اظهار علاقه و اظهار ارادت و اظهار مسکنت [بوده]. ۱۳۸۶/۰۵/۱۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
قسمت قبل
صوت
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠پسرم!..در عهد نوجوانى شيطان باطن كه بزرگ ترين دشمنان اوست او را از فكر اصلاح خود بازمىدارد
و اميد مىدهد كه وقت زياد است، اكنون فصل برخوردارى از جوانى است
و هر آن و هر ساعت و هر روز كه بر انسان مىگذرد درجه درجه او را با وعدههاى پوچ از اين فكر بازمىدارد تا ايام جوانى را از او بگيرد.
و آن گاه كه جوانى رو به اتمام است، او را به اميد اصلاح در پيرى سرخوش مىكند
و در ايام پيرى نيز اين وسوسه شيطانى از او دست نكشد و وعده توبه در آخر عمر مىدهد
و در آخر عمر و شهود موت، حق تعالى را در نظر او مبغوض ترين موجود جلوه مىدهد كه محبوب او كه دنيا است از دستش گرفته است.
✅ اين حال اشخاصى است كه نور فطرت در آنها بكلى خاموش نشده است و اشخاصى هستند كه غرقاب دنيا آنها را از فكر اصلاح، به دور نگهداشته و غرور دنيا سر تا پاى آنان را فرا گرفته است.
✅ من خود چنين اشخاصى را در اهل علم اصطلاحى ديدهام
و اكنون بعض آنها در قيد حياتند و اديان را هيچ و پوچ مىدانند.
▪️صحيفه امام، ج20، ص: 438-437-
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 انسانها برای ارتباط خلق شدهاند، دلها باید باهم مرتبط باشند، به هم محبّت بورزند، به یکدیگر کمک کنند.
انسانها باید مثل یک تَنِ واحد در دنیا [باشند]؛
اصلاً بشر اینجوری ساخته شده، اینجوری تدبیر شده؛
امّا امروز شما نگاه کنید ببینید همهجا جنگ، همهجا ناامنی، همهجا ترس، همهجا گمراهی، همهجا دوری دلها از یکدیگر؛
خانوادهها متلاشی؛ اختلاف طبقاتی فاحش؛ عدّهای برخوردار و بهرهمند، عدّهای محروم؛
اینها همه بهخاطر این است که سؤالات زندگی درست جواب داده نشده، غلط فهمیده شده؛
آنوقت این نظامهای اقتصادی و سیاسی کجومعوج در دنیا به وجود آمده و بشریّت، مبتلا است؛
میلیاردها انسان، مبتلای این وضعیّتند؛
حتّی آنهایی که برخوردار هستند هم مبتلایند.
اینجور نیست که وقتی ما میگوییم اختلاف طبقاتی هست، یعنی آنکسی که فرض بفرمایید به قول معروف جزو یک درصد جامعهی آمریکایی است، خیلی راحت و خیلی خوش است؛
نه، او هم بدبختیهایی، گرفتاریهایی، مشکلاتی -روحی، روانی- در زندگی خودش دارد که الیٰماشاءالله، گاهی از گرفتاریهای آدم فقیر بیشتر است؛
یعنی همه گرفتارند.
جامعهای که راه درست را نشناسد، صراط مستقیم را نشناسد، با خدا مرتبط نباشد، این[طور] است.
این جوامع بشری متأسّفانه امروز دچار یک چنین ضلالت و گمراهیای هستند.
اینکه شما این همه تکرار میکنید و گفتهاند تکرار کنید «اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم» ، بهخاطر همین است.
صراط مستقیم یعنی آن راهی که این آفتها، این مشکلات در آن وجود ندارد؛ این معنای صراط مستقیم است.
دائم از خدای متعال میخواهید که شما را هدایت کند؛ این هدایت در قرآن است.
اگر با قرآن اُنس گرفتیم، اگر قرآن را درست فهمیدیم، اگر در قرآن تدبّر کردیم، آنوقت پاسخ درست به سؤالات زندگی به ما داده خواهد شد؛
بایستی برویم دنبال این، این چیز مهمّی است. ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠مسئلهی فلسطین و مسئلهی اسلامى لبنان، براى ما جزو مسائل درجهی یک است.
مسئلهی تاکتیک و مسئلهی سیاست نیست، [بلکه] مسئلهی دین و مسئلهی عقیده است.
براى ما فلسطین، یک هدف عقیدتى و دینى است؛ فلسطین براى ما یک مسئلهی سیاسى نیست.
ما معتقد به جهاد فیسبیلالله هستیم؛
معتقدیم که بدون جهاد فیسبیلالله هیچ کارى پیش نخواهد رفت؛
[البتّه] جهاد باشد و فیسبیلالله باشد، هر دو با هم؛ این دو، شرط است؛
اگر فیسبیلالله نبود، فایدهاى ندارد.
ما عقیده داریم که اگر کسى جهاد فیسبیلالله کرد و وظیفهاش را انجام داد، پیروز شده است؛ این آن درس بزرگ امام خمینى به ما است.
امام خمینى در تمام طول مدّت مبارزهاش -که خیلى هم طولانى بود- براى پیروزى مبارزه نکرد.
البتّه همه از پیروزى خوششان میآید و قرآن کریم هم این را تأیید کرده؛
وَ یَشفِ صُدورَ قَومٍ مُؤمِنینَ وَ یُذهِب غَیظَ قُلوبِهِم؛ ( سوره توبة آیه ۱۴ و ۱۵) در این شکّى نیست،
امّا آن [پیروزى]، هدف نبود؛ هدف عبارت بود از انجام تکلیف، انجام وظیفه.
وقتیکه انسان انجام وظیفه کرد، نگرانى ندارد، دیگر احساس خسارت ندارد و احساس میکند به هدف خودش رسیده.
هدف انجام تکلیف بود؛ هدف رضاى الهى بود؛ خب، به آن رسیدیم.
البتّه خداى متعال وعده کرده که اگر انسان براى خدا کار بکند، به نتیجه خواهد رسید؛
در این هم شکّى نیست که انسان به آن نتایج هم میرسد.
الان مسئلهی لبنان و مسئلهی فلسطین، مسئلهی اوّل جهان اسلام است؛
اینها یک مسئله است، دو مسئله نیست؛
یعنى ما به این باور رسیدهایم که مسئلهی لبنان و مسئلهی فلسطین، یک مسئله است، نه دو مسئله.
استکبار جهانى و قدرتهاى بزرگ -ابرقدرتها- نسبت به لبنان و فلسطین به یک دلیل حسّاسند
لذا همکارى آقایان با هم، یک چیز قهرى و طبیعى است. ۱۳۶۸/۰۴/۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠یک وقت انسان فکر میکند که شوهرداری، یعنی انسان در آشپزخانه غذا را بپزد، اتاق را تر و تمیز و پتو را پهن کند و مثل قدیمیها تشکچه بگذارد که آقا از اداره یا از دکان بیاید!
شوهرداری که فقط این نیست.
شما ببینید شوهرداری فاطمهی زهرا سلاماللَّهعلیها چگونه بود.
در طول ده سالی که پیامبر در مدینه حضور داشت، حدود نُه سالش حضرت زهرا و حضرت امیرالمؤمنین علیهماالسّلام با همدیگر زن و شوهر بودند.
در این نُه سال، جنگهای کوچک و بزرگی ذکر کردهاند - حدود شصت جنگ اتّفاق افتاده - که در اغلب آنها هم امیرالمؤمنین علیهالسّلام بوده است.
حالا شما ببینید، او خانمی است که در خانه نشسته و شوهرش مرتّب در جبهه است و اگر در جبهه نباشد، جبهه لنگ میماند - این قدر جبهه وابستهی به اوست - از لحاظ زندگی هم وضع روبهراهی ندارند؛
همان چیزهایی که شنیدهایم: «و یطعمون الطّعام علی حبّه مسکیناً و یتیماً و اسیراً انّما نطعمکم لوجه اللَّه»( سوره مبارکه الانسان آیه ۸)؛
یعنی حقیقتاً زندگی فقیرانهی محض داشتند؛ در حالی که دختر رهبری هم هست، دختر پیامبر هم هست، یک نوع احساس مسؤولیت هم میکند.
ببینید انسان چقدر روحیه قوی میخواهد داشته باشد تا بتواند این شوهر را تجهیز کند؛
دل او را از وسوسه اهل و عیال و گرفتاریهای زندگی خالی کند؛ به او دلگرمی دهد؛ بچهها را به آن خوبی که او تربیت کرده، تربیت کند.
حالا شما بگویید امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام، امام بودند و طینت امامت داشتند؛ زینب علیهاسلام که امام نبود.
فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیها او را در همین مدت نُه سال تربیت کرده بود.
بعد از پیامبر هم که ایشان مدّت زیادی زنده نماند. ۱۳۷۷/۰۲/۰۷
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠بحمدالله از برکت انقلاب اسلامی ایران دریچههای نور و امید به روی همه مسلمانان جهان باز شده است؛
و میرود تا رعد و برق حوادث آن، رگبار مرگ و نابودی را بر سر همه مستکبران فرو ریزد. ۱۳۶۷/۰۴/۲۹
📚صحیفه نور ، جلد ۲۰ ، صفحه ۲۳۷
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠چهل و پنج سال پیش، ظلمی صورت گرفته است: خانهی ملت فلسطین از آنها غصب شده است.
این خانه، به تمامه و بیقید و شرط، باید به ملت فلسطین برگردد.
حکومت اسلامی، خصوصیتش این است که با جَوسازی، عقب نشینی نمیکند.
مرتّب بگویند «آقا، منزوی میشوید!»
«منزوی» یعنی چه؟!
اگر قدرتهای پر روی دنیا، با جنجال و هیاهو و سرو صدا، آمدند و خواستند ناحقّی را حق کنند، ما هم مثل دیگران کنار برویم و بگوییم «صحیح میفرمایید»؟!
پس معنای حکومت اسلامی چیست؟
خوب؛ معلوم است در بین افرادی که جز باطل و جز زورِ نامشروع، هیچ چیز برایشان مطرح نیست، انسانْ منزوی خواهد شد.
«ان یتّخذونک الا هزواً »(۱) معلوم است!
مگر وقتی پیغمبر صلواتاللَّهعلیه، دعوت را آورد، منزوی نبود؟
مگر امام بزرگوار ما، در دوران سلطهی طاغوت، در خانهی خودش غریب و منزوی نبود؟
منزوی یعنی چه؟!
حکومت اسلامی، این جوانمردی و رشادت را دارد که آنچه را حقّ است بگوید و از آمریکا و قدرتهای متّحد در دنیا نترسد.
فرق ما با آن کشورِ ضعیفِ وابسته در همین است. ۱۳۷۲/۰۶/۲۵
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷