💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠اين كه استفاده ما از اين كتاب بزرگ بسيار كم است، براى همين است كه:
1️⃣ يا به آن نظر تعليم و تعلم نداريم
- چنانچه غالبا اين طوريم- فقط قرائت قرآن مى كنيم براى ثواب و اجر، و لهذا جز به جهت تجويد آن اعتنائى نداريم. مى خواهيم قرآن را صحيح بخوانيم كه ثواب به ما عنايت شود، و در همين حد واقف مى شويم و به همين امر قناعت مى كنيم، و لهذا چهل سال قرآن شريف را مى خوانيم و به هيچ وجه از آن استفاده اى حاصل نشود جز اجر و ثواب قرائت.
2️⃣و يا اگر نظر تعليم و تعلّم داشته باشيم، با نكات بديعيّه و بيانيّه و وجوه اعجاز آن، و قدرى بالاتر، جهات تاريخى و سبب نزول آيات، و اوقات نزول، و مكّى و مدنى بودن آيات و سور، و اختلاف قرائات و اختلافات مفسرين از عامّه و خاصه، و ديگر امور عرضيّه خارج از مقصد كه خود آنها موجب احتجاب از قرآن و غفلت از ذكر الهى است، سر و كار داريم.
🔻بلكه مفسرين بزرگ ما نيز عمده همّ خود را صرف در يكى از اين جهات يا بيشتر كرده و باب تعليمات را به روى مردم مفتوح نكرده اند.
🔹آداب الصلاة ؛ متن ؛ ص192
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠ريشه تمام اختلافاتى كه فاقد هدف مشخص و مقدسى باشد به حب دنيا برمى گردد. و اگر در ميان شما - روحانیون - هم چنين اختلافاتى وجود دارد، براى آن است كه حب دنيا را از دل بيرون نكرده ايد.
🔻و از آنجا كه منافع دنيا محدود مى باشد، هر يك براى به دست آوردن آن با ديگرى به رقابت برمى خيزد. شما خواهان فلان مقاميد، ديگرى نيز همان مقام را مى خواهد، قهرا منجر به حسادت و برخورد مى گردد.
🔻 ليكن مردان خدا، كه حب دنيا را از دل بيرون كرده اند، هدفى جز خدا ندارند، هيچ گاه با هم برخورد نداشته چنين مصايب و مفاسدى به بار نمى آورند.
🔻اگر تمام پيامبران الهى امروز در يك شهر گرد آيند، هرگز با هم دويّيت و اختلاف نخواهند داشت؛ زيرا هدف و مقصد يكى است؛ دلها همه متوجه به حق تعالى بوده از حب دنيا خالى است.
▪️جهاد اكبر، ص: 30
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠ما با هم يكى هستيم و ما جدا نيستيم. اختلاف، اختلاف دو تا مذهب است؛
🔻اين اختلاف نبايد اسباب اين معنا بشود كه ما در اساس اسلام [اختلاف كنيم].
🔻اسلام بالاتر از اين معانى است كه ما به واسطه اختلاف مسلكى از اسلام مثلًا چه بكنيم.
🔻ما كه مىبينيم الآن اسلام در معرض خطر است، بر همه ما لازم است كه دست به هم بدهيم و از آن اشتباهاتى كه در سابق بوده دست برداريم، دستهايى را كه مثل سابق [مىخواهند] ما را از هم جدا كنند قطع كنيم.
🔻من اميدوارم كه به كوشش شما دانشمندان آنجا و ما طلبه هاى اينجا بتوانيم اين جدايى را برداريم.
🔻من خدمتگزار همه شما هستم. ما آمده ايم كه اسلام را از اين وضع نجات بدهيم، مسلمين را از اين تفرقه ها نجات بدهيم. ۱۳۵۷/۱۱/۱۸
▪️صحيفه امام، ج6، ص: 95-94
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠تمام چيزهايى كه در حكومت طاغوت بود
و به تَبَع اجانب در اين مملكت ضعيف،
در اين مملكت زيردست، پياده شده بود
با استقرار حكومت اسلامى و حكومت جمهورى اسلامى
تمام اينها بايد زيرورو بشود.
🔻بايد حق فقرا، حق مستمندان داده بشود.
تمام اينها در جمهورى اسلامى بايد عمل بشود.
🔻ملت وظيفه دارد كه در جمهورى اسلامى پشتيبانى از دولتها بكند كه به خدمت ملت هستند.
اگر دولتى را ديد كه خلاف مى كند، ملت بايد تودهنى به او بزند.
🔻اگر چنانچه دستگاه جابرى را ديد كه مى خواهد به آنها ظلم كند،
بايد شكايت از او بكنند
و دادگاهها بايد دادخواهى بكنند؛
و اگر نكردند خود ملت بايد دادخواهى بكند، برود توى دهن آنها بزند. ۱۳۵۸/۰۱/۱۲
▪️صحيفه امام، ج6، ص 461
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠من حقيقتاً نگران هستم.
من نگران اسلام هستم.
🔻ما اسلام را از چنگ محمد رضا در آورديم.
و من خوف اين را دارم كه اسلام به چنگ ما مبتلا شده باشد،
به طورى كه ما هم مثل او يا بدتر از او بر سر اسلام بياوريم.
اين نگرانى هست و زياد است.
🔻آدمهاى جاهلى هستند كه به خيال خودشان خدمت مى كنند براى اسلام، خدمت مى كنند،
لكن سر خود كارهايى مى كنند كه ضرر به حيثيت اسلام مى خورد.
🔻تأسف اينكه اين نهضت به دست خود ما نهضت اسلامى نباشد. اسلاميتش را از دست بدهد. ۱۳۵۸/۰۹/۲۶
▪️صحيفه امام ؛ ج11 ؛ ص312
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠...- شرارتهای دشمنان - ممكن است براى اين باشد كه شما را از رفتن به پاى صندوق بترسانند و شما را از خدمت به اسلام و خدمت به مسلمين سست كنند. و بايد همه ما در اين امر توجه داشته باشيم كه اين يك امر حياتى است براى جمهورى اسلام.
🔻...شما چنانچه سطح رأيتان از زمان سابق- خداى نخواسته- كمتر بشود، بوقهاى تبليغاتى خارج و شكستخوردههاى فرارى به خارج خواهند گفت كه ايران از اسلام رو برگردانده و از جمهورى اسلامى رو برگردانده است. و اين تبليغ در همه جا خواهد شد و اين ممكن است در دنيا پايههاى اين جمهورى را سست كند.
🔻و اين يك تكليفى است كه ما نگذاريم اين نهضت و اين انقلاب سست بشود تا آنكه به آن پيروزى نهايى برسد و اسلام و احكام قرآن به همه معنا، در اين كشور پياده بشود.
صحيفه امام، ج15، ص: 261-260
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠پسرم! از زير بار مسئوليت انسانى كه خدمت به حق در صورت خدمت به خلق است، شانه خالى مكن كه تاخت و تاز شيطان در اين ميدان، كمتر از ميدان تاخت و تاز در بين مسئولين و دست اندركاران نيست.
🔻دست و پا براى به دست آوردن مقام هر چه باشد- چه مقام معنوى و چه مادى- مزن، به عذر آنكه مى خواهم به معارف الهى نزديك شوم، يا خدمت به عباد اللَّه نمايم؛ كه توجه به آن از شيطان است، چه رسد كه كوشش براى به دست آوردن آن.
🔻يكتا موعظه خدا را با دل و جان بشنو، با تمام توان بپذير و در آن خط سير نما: قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى( سبأ : 46)
▪️نامه هاى اخلاقى - عرفانى (موسوعة الإمام الخميني 50 )، نامه هاى اخلاقى، ص: 80
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠من اميدوارم كه همه ما خدمتگزار به اسلام و مسلمين باشيم و همه شما آقايان با تعهد به اسلام، با اينكه حاضر بدانيد خدا را در كارهاى خودتان [فعاليت كنيد.]
🔻آن روزى را كه مى خواهيد يك كسى را كنار بگذاريد، آن روزى كه مى خواهيد به يك كسى فرض كنيد كه يك «انْگ» غير اسلامى بزنيد،
🔻توجه كنيد كه خدا حاضر است. اگر- خداى نخواسته- بر خلاف بكنيد عمداً و اگر سهوى باشد، اشتباهى باشد كه مقدماتش دست شماست،
🔻بدانيد كه اين خداى حاضر و ناظر بر شما ممكن است نبخشد. توجه بكنيد كه كارها همه اسلامى باشد؛ براى خدا باشد؛ خدمت براى خدا باشد.
▪️صحيفه امام، ج16، ص: 484-483
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠اختناق در اسلام نيست؛ آزادى است در اسلام براى همه طبقات: براى زن، براى مرد، براى سفيد، براى سياه، براى همه.
🔻مردم از اين به بعد بايد از خودشان بترسند نه از حكومت؛ از خودشان بترسند كه نبادا خلاف بكنند.
🔻حكومت عدل [از] خلافها جلوگيرى مى كند، جزا مى دهد. ما از خودمان بايد بترسيم كه خلاف نكنيم و الّا حكومت اسلام خلاف نخواهد كرد.
🔻 ديگر قضيه سازمان امنيت در كار نيست، زجرهاى سازمان امنيت ديگر در كار نيست؛
ديگر نمى توانند پاسبانها به ما زور بگويند و به ملت ما زور بگويند.ديگر نمى تواند دولت به ملت زور بگويد؛
🔻دولت در حكومت اسلامى در خدمت ملت است، بايد خدمتگزار ملت باشد.
🔻ملت چنانچه نخست وزير هم يك وقت ظلم كرد، در دادگاهها از او شكايت مى كند
و دادگاهها او را در دادگاه مى برند؛ و جرم او اگر ثابت شد، به سزاى اعمالش مى رسد.
🔻اين ديگر آن طور نيست كه در اسلام بين نخست وزير و بين غير نخست وزير فرق داشته باشد. ۱۳۵۸/۰۱/۱۲
▪️صحيفه امام ؛ ج6 ؛ ص463
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠ما عدالت اسلامى را مى خواهيم در اين مملكت برقرار كنيم.
🔻اسلامى كه راضى نمى شود حتى به يك زن يهودى كه در پناه اسلام است تعدّى بشود. اسلامى كه حضرت امير- سلام اللَّه عليه- مى فرمايد براى ما چنانچه بميريم ملامتى نيست، كه لشكر مخالف آمده است و فلان زن يهوديّهاى كه معاهد بوده است خلخال را از پايش درآورده است.
🔻ما يك همچو اسلامى كه عدالت باشد در آن، اسلامى كه در آن ظلم هيچ نباشد، اسلامى كه آن شخص اوّلش با آن فرد آخر همه در سواء در مقابل قانون باشند،
🔻در اسلام آن چيزى كه حكومت مى كند يك چيز است، و آن قانون الهى. پيغمبر اكرم هم به همان عمل مى كرده است؛ خلفاى او هم به همان عمل مى كردند؛ حالا هم ما موظّفيم كه به همان عمل كنيم. قانون حكومت مى كند. شخص هيچ حكومتى ندارد. آن شخص و لو رسول خدا باشد، و لو خليفه رسول خدا باشد، شخص مطرح نيست در اسلام.
🔹صحيفه امام، ج9، ص: 425
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠-آیه شریفه - «وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَ يَأْكُلُونَ كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ وَ النَّارُ مَثْوىً لَهُمْ »(و آنان که به راه کفر شتافتند به تمتّع و شهوترانی و شکمپرستی مانند حیوانات پردازند و عاقبت منزل آنها آتش دوزخ خواهد بود؛ محمد «ص» : 12) اين ميزان است.
🔻هر كس كه ملاحظه كرد كه در تمتعاتش- در اكل و استفاده ها و لذايذش- به افق حيوانى نزديك است، يعنى مى خورد و لذت مى برد بدون اينكه تفكر كند كه از چه راهى بايد باشد. حيوان ديگر فكر اين نيست كه حلال است يا حرام است؛ فكر اين نيست كه امت در گرفتارى هستند يا نيستند.
🔻 آنهايى كه بدون اين تفكر، بدون يك قانونى- بدون قانون اسلامى- تمتع مى كنند و مى خورند، اينها اكلشان اكل حيوانى است «و النّار مثوىً لهم».
🔻در روايتى است كه از براى كافر هفت تا مِعاء است، و از براى مؤمن معاء واحد است. مؤمن يك معاء بيشتر ندارد و آن معاء قانون است: شكمش را، ساير لذايذش را، تطبيق مى كند با قانون اسلام؛ تخلف از قانون اسلام نمى كند.
🔻 اما آن كسى كه مؤمن نيست، از راه شهوت مى خورد بدون اينكه تطبيق با قانون بكند، اين يك معاء؛ از راه غضب مى خورد بدون اينكه تطبيق بكند با قانون، اين هم يك معاء؛ از روى هواى نفس مى خورد اين هم يك معاء؛ مُزْدَوَج است بين هواى نفس و لذت شهوت، بين هواى نفس و غضب، بين غضب و هواى نفس، اين هم سه تا؛
🔻اين شش تا مزدوج است از هر سه- هواى نفس و غضب و شهوت مزدوج شد و از راه اينها اكل كرد، اين هفت تا؛ هفت معاء دارد.
🔻مؤمن بيش از يك معاء ندارد، و آن معائش از راه قانون است. اسلام هر چه فرموده است همان يك راه است. اين جور نيست كه به غضب خودش، به شهوت- همه اينها به دست مؤمن ايمان آوردند؛ همه قوا تابع قوّه عقل شدند كه عقل هم تابع شرع است.
صحيفه امام، ج2، ص: 362-361
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠...بدانكه اوّل شرط مجاهده با نفس و حركت به جانب حق تعالى «تفكّر» است...تفكر در اين مقام عبارت است از آنكه انسان لااقل در هر شب و روزى مقدارى- ولو كم هم باشد- فكر كند در اينكه آيا مولاى او كه او را در اين دنيا آورده و تمام اسباب آسايش و راحتى را از براى او فراهم كرده،
و بدن سالم و قواى صحيحه، كه هر يك داراى منافعى است كه عقل هر كس را حيران مىكند، به او عنايت كرده، و اين همه بسطِ بساط نعمت و رحمت كرده،
و از طرفى هم اين همه انبيا فرستاده، و كتابها نازل كرده و راهنمايىها نموده و دعوتها كرده،
آيا وظيفه ما با اين مولاى مالك الملوك چيست؟
🔻آيا تمام اين بساط فقط براى همين حيات حيوانى و اداره كردن شهوت است كه با تمام حيوانات شريك هستيم، يا مقصود ديگرى در كار است؟
🔻آيا انبياء كرام و اولياء معظّم و حكماى بزرگ و علماى هر ملت كه مردم را دعوت به قانون عقل و شرع مىكردند و آنها را از شهوات حيوانى و از اين دنياى فانى پرهيز مىدادند با آنها دشمنى داشتند و دارند،
يا راه صلاح ما بيچاره هاى فرورفته در شهوات را مثل ما نمى دانستند؟
🔻اگر انسان عاقل لحظه اى فكر كند مى فهمد كه مقصود از اين بساط چيز ديگر است؛ و منظور از اين خلقتْ عالم بالا و بزرگترى است؛ و اين حيات حيوانى مقصود بالذات نيست.
🔻انسان عاقل بايد در فكر خودش باشد؛ و به حال بيچارگى خودش رحم كند و با خود خطاب كند:
🔻اى نفس شقى كه سالهاى دراز در پى شهوات عمر خود را صرف كردى و چيزى جز حسرت نصيبت نشد،
🔻خوب است قدرى به حالِ خود رحم كنى؛ از مالك الملوك حيا كنى؛ و قدرى در راه مقصود اصلى قدم زنى، كه آن موجب حيات هميشگى و سعادت دائمى است؛
▪️شرح چهل حديث (اربعين حديث)،متن، ص: 13
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷