eitaa logo
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
388 دنبال‌کننده
9 عکس
3 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠ما كه مى‏ گوييم كه مسلمان هستيم، شيعه على بن ابى طالب هستيم، بايد ببينيم كه شيوه على بن ابي طالب چى بود. همين على بن ابي طالب كه رسول خدا او را به جاى خودش نصب كرد، بيست و چند سال براى مصالح اسلامى موافقت كرد با اشخاصى كه به عقيده او غاصب مقام بودند، براى اين كه مصالح اسلام اقتضا مى ‏كرد. 🔻اگر حضرت آن وقت مى‏ خواست معارضه بكند، اسلام در خطر بود. مايى كه مى‏ گوييم مسلمان هستيم، بايد مصالح اسلام را در نظر بگيريم، نه مصالح شخصى خودمان را. ▪️صحيفه امام، ج‏19، ص: 66 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠انسان در مقابل يك بچه مميز گناه نمى‏كند، كشف عورت نمى‌‏نمايد، چطور شد كه در مقابل حق تعالى و در محضر ربوبيت كشف عورات مى‏كند، از هيچ جنايتى واهمه و مضايقه ندارد. 🔻 براى اين است كه به حضور كودك ايمان دارد، ولى به محضر ربوبيت اگر علم داشته باشد ايمان ندارد؛ بلكه بر اثر كثرت معاصى كه قلب او تاريك و سياه شده اين گونه مسائل و حقايق را اصلا نمى‏تواند بپذيرد؛ احتمال صحت و واقعيت آن را هم شايد نمى‏دهد. 🔻واقعا اگر انسان احتمال بدهد- لازم نيست يقين داشته باشد- كه اين خبرهايى كه در قرآن كريم آمده، وعده‏‌ها، وعيدهايى كه داده شده راست است، كه در اعمال و كردار خود تجديد نظر نموده، اين طور افسار گسيخته و بى‌‏پروا پيش نمى‌‏تازد. 🔻شما اگر احتمال بدهيد كه در مسيرى درنده‌‏اى وجود دارد و ممكن است اذيتى به شما برساند، يا شخص مسلحى ايستاده كه شايد متعرض شما گردد، از پيمودن آن راه خوددارى ورزيده توقف مى‌‏كنيد، و در مقام تحقيق و صحت و سقم آن برمى‌‏آييد. ▪️جهاد اكبر، ص: 50 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠بدان‏كه «ريا» عبارت از نشان دادن و وانمود كردن چيزى از اعمال حسنه يا خصال پسنديده يا عقايد حقّه است به مردم، براى منزلت پيدا كردن در قلوب آنها و اشتهار پيدا كردن پيش آنها به خوبى و صحّت و امانت و ديانت، بدون قصد صحيح الهى 🔸درجه اول ریا- در عقاید- آن است که : .... اظهار عقايد حقّه و معارف الهيه كند براى اين‏كه اشتهار به ديانت پيدا كند و منزلت در قلوب پيدا نمايد. 🔻مثل اين‏كه بگويد: من كسى را جز خدا مؤثّر در وجود نمى‏ دانم. يا اين‏كه: من به غير خدا توكّل به كسى ندارم. يا بالكناية و اشاره خود را معرفى كند به عقايد حقّه. و اين‏طور دوم رايج‏تر است. 🔻مثلًا صحبت توكّل يا رضاى به قضاى الهى پيش آمد مى‏ كند، شخص مرائى با يك آه يا يك سر تكان دادن خود را در سلك آن جمعيت محسوب مى ‏دارد. 🔸درجه دوم- ریا در عقاید- آن‏كه عقايد باطله را از خود دور كند و نفس خود را از آن تزكيه كند به قصد جاه و منزلت در قلوب، چه به صراحت لهجه باشد يا به اشاره و كنايه. 🔻بدان‏كه ريا در اصول عقايد و معارف الهيه از جميع اقسام رياها سخت‏تر و عاقبتش از همه بدتر و ظلمتش از تمام رياها بيشتر و بالاتر است. 🔻صاحب اين ريا اگر در واقع‏ معتقد به آن امرى كه ارائه مى‏ دهد نباشد، از جمله منافقين است كه مخلّد در نار و هلاك ابدى از براى اوست، و عذابش اشدّ عذاب‏هاست. 🔻و اگر معتقد باشد ولى براى اين‏كه در قلوب مردم رتبه و منزلت پيدا كند اظهار مى‏ كند، اين شخص گرچه منافق نيست ولى اين ريا باعث مى ‏شود كه نور ايمان از قلب او برود، و ظلمت كفر به جاى آن در قلب وارد شود. ▪️شرح چهل حديث (اربعين حديث)، متن، ص41-39 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠...اى عزيز، بيدار شو و پنبه غفلت را از گوش برون كن و خواب غفلت را بر چشم خود حرام نما؛ و بدان‏كه تو را خداى تعالى براى خود آفريده؛ چنانچه در حديث قدسى مى ‏فرمايد: «يابن آدم خلقت الأشياء لأجلك، وخلقتك لأجلي» : يعنى «اى پسر آدم، همه چيز را براى تو آفريدم و تو را براى خود آفريدم». و قلب تو را منزلگاه خود قرار داده. 🔻تو و قلب تو يكى از نواميس الهيه هستيد؛ حق تعالى غيور است نسبت به ناموسِ خود؛ اين‏قدر پرده‏ درى مكن به ناموسِ حق تعالى؛ دست درازى را روا مدار. بترس از غيرت حق تعالى كه تو را در اين عالَم همچنان رسوا كند كه هر چه خواهى اصلاح كنى نتوانى. 🔻تو در ملكوت خود در حضور حضرات ملائكه و انبياء عظام ، پرده ناموس الهى را پاره مى‏ كنى، و اخلاق فاضله را، كه به واسطه آنها اوليا تشبّه به حق پيدا مى‏ كنند، تسليم غير حق مى‏ كنى و قلب خود را به دشمن حق مى ‏دهى و شرك مى ‏ورزى در باطن ملكوتِ خود؛ 🔻بترس از آن‏كه حق تعالى علاوه بر آن‏كه ناموس ملكوت تو را پاره كند و تو را پيش انبياء عظام و ملائكه مقرّبين مفتضح و رسوا كند، در همين عالَم تو را مفتضح كند و مبتلا كند به فضيحتى كه جبران‏پذير نباشد و پاره شدن عصمتى كه وصله‏ بردار نباشد. 🔻حق تعالى «ستّار» است ولى «غيور» هم هست؛ «ارحم الراحمين» است ولى «اشدّ المُعاقِبين» هم هست. ستر مى ‏فرمايد تا وقتى از حد نگذرد. ممكن است خداى نخواسته اين كار بزرگ و اين رسوايى ناهنجار ، «غيرت» را بر «ستر» غلبه دهد. ▪️شرح چهل حديث (اربعين حديث)(موسوعة الإمام الخميني 46 )، متن، ص: 54-53 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠 «عصمت» غير از ايمان كامل نمى‏باشد معناى عصمت انبيا و اوليا اين نيست كه مثلا جبرئيل دست آنان را بگيرد. البته اگر جبرئيل دست شمر را هم بگيرد هرگز مرتكب گناه نمى‏شود! بلكه عصمت زاييده ايمان است. 🔻 اگر انسان به حق تعالى ايمان داشته باشد و با چشم قلب خداوند متعال را مانند خورشيد ببيند، امكان ندارد مرتكب گناه و معصيت گردد چنانكه در مقابل يك مقتدر مسلح «عصمت» پديد مى‏آيد. اين خوف از اعتقاد به حضور است كه انسان را از وقوع در گناه حفظ مى‏كند. 🔻معصومين، عليهم السّلام، بعد از خلقت از طينت پاك، بر اثر رياضت و كسب نورانيت و ملكات فاضله همواره خود را در محضر خداوند تعالى، كه همه چيز را مى‏داند و به همه امور احاطه دارد، مشاهده مى‏كنند؛ و به معناى لا اله الّا اللّه ايمان داشته، باور دارند كه غير از خدا همه كس و همه چيز فانى بوده در سرنوشت انسان نمى‏تواند نقش داشته باشد: كُلُّ شَي‏ءٍ هالِكٌ الّا وَجْهَهُ‏. 🔻اگر انسان يقين كند و ايمان بياورد كه تمام عوالم ظاهر و باطن محضر ربوبى است و حق تعالى در همه جا حاضر و ناظر است، با حضور حق و نعمت حق امكان ندارد مرتكب گناه شود. ▪️جهاد اكبر، ص: 50 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠دعاى كميل يك دعاى عجيبى است، بسيار عجيب. 🔻بعض فقرات دعاى كميل از بشر عادى نمى‏تواند صادر بشود. 🔻إلهى‏ وَ سَيِّدى‏ وَ مَولاىَ و ربي صَبَرْتُ عَلى‏ عَذابِكَ فَكَيْفَ اصْبِرُ عَلى‏ فِراقِكَ‏ : اى خداى من، و آقاى من و مولا و پروردگارم! گيرم كه صبر كنم بر عذابت، اما چگونه بر فراق و دورى تو صبر كنم». مفاتيح الجنان، دعاى كميل. 🔻كى مى‏تواند اين طور بگويد؟ كى اين طور عشق به جمال خدا دارد كه از جهنم نمى‏ترسد لكن مى‏ترسد كه وقتى در جهنم برود، نازل شده از مقام خودش و به مرتبه‏اى برسد كه محروم بشود از عشق او؟ از فراق، 🔻حضرت امير مى‏نالد، از فراق حضرتِ حق تعالى ناله مى‏زند. اين عشقى است كه در باطن قلب او گداخته شده هميشه، و تمام اعمالى كه از او صادر مى‏شود، از اين عشق صادر مى‏شود، از اين عشق به خدا صادر مى‏شود. 🔻ارزش اعمال روى اين عشق و محبتى است كه به حق تعالى هست، روى اين فنا و توحيدى است كه در انسان هست‏ ▪️صحيفه امام، ج‏19، ص: 65-64 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠ان شاء الله در ماه رمضان جبران بکنید؛اگر چنانچه یک چیزی از شما واقع شده است، جبران بکنید. 🔻اگر چنانچه یک گناهی خدای ناخواسته کرده‌اید قبل از ورود به ماه رمضان، توبه کنید، از آن برگردید از آن. 🔻بدانید که مهالک زیاد است؛ بدانید که خیلی جاها ما داریم که باید وارد بشویم؛ خطرهای زیاد برای ما هست؛ 🔻شما ان شاء الله با سلامت و با نفْس طاهر، با نفس پاک وارد بشوید در ماه رمضان؛ و در ماه رمضان هم به وظایف ماه رمضان عمل بکنید. ۱۳۵۰/۰۷/۲۷ ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠ماه مبارک رمضان که ماه مبارک است ممکن است برای این باشد که ماهی است که ولی اعظم؛ یعنی رسول خدا واصل شده است و بعد از وصول، ملائکه را و قرآن را نازل کرده است. 🔻به قدرت او ملائکه نازل می‌شوند؛ به قدرت ولی اعظم است که قرآن نازل می‌شود و ملائک نازل می‌شوند. ولیّ اعظم، به حقیقت قرآن می‌رسد در ماه مبارک و شب قدر، و پس از رسیدن، متنزل می‌کند به وسیله ملائکه- که همه تابع او هستند- قرآن شریف را، تا به حدی که برای مردم بگوید. ۱۳۶۴/۰۳/۳۰ ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠این ضیافت خدا را قدر بدانید. این ضیافت خیلی لطافت و ظرافت دارد، این را باید قدر بدانیم ما. 🔻این ادعیه‌ای که وارد شده است در ماه مبارک رمضان و در ماه شعبان اینها راهبر ماست به مقصد، به تعبیر شیخ ما - رحمه الله- قرآن صاعد است.ادعیه را ایشان تعبیر می‌کرد به اینکه(قرآن موجود)، قرآن نازل است و این(ادعیه)، قرآن صاعد. 🔻در هر صورت ظرایفی در این ادعیه مبارکه هست که سابقه ندارد. اینها را توجه به آن بکنید، انسان را این ادعیه می‌تواند حرکت بدهد. ۱۳۶۳/۰۳/۰۹ ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠ما مهمان های خوبی نبودیم برای خدای تبارک و تعالی. ما را دعوت کرد به ضیافت، او میزبان بزرگ و ما میهمانان هیچ. چه بگوییم در مقابل این نعمت بزرگ الهی که ملت ها را دعوت کرده است به ضیافة اللَّه، ضیافة اللَّه با همه اسماء. و ما چگونه شکر این نعمت را بجا بیاوریم. ما که خودمان را می‏ شناسیم که هیچ نیستیم و هر چه هست، اوست. لکن او عنایات خاصه خودش را مبذول می‏ کند و ما را میهمان و خودش را می زبان ما قرار می‏ دهد. یا ما را بالا برده است تا آن حدی که این لیاقت را داشته باشیم با عنایات او، یا عنایت خودش را متنزل کرده است، همان طوری که قرآن را متنزل کرده است در ماه رمضان. قرآن نازله‏ ای است که پس از عبور از حجاب های نور، وارد شده است در ماه مبارک رمضان، آن هم بر قلب مبارک رسول خدا، و از آن جا باز متنزل شده است تا رسیده است به آن جایی که با زبان گفته می‏ شود؛ حالا کیفیت نزول قرآن خود یک مسأله مهم است، و کیفیت گرفتن قرآن از وحی الهی و از ملکی که مأمور این کار است، آن هم یک بحث مهم است که ما دستمان از آن کوتاه است. لکن آنی که ما از خودمان اطلاع داریم، ما مهمان های خوبی نیستیم برای خدا. اگر میهمان های خدا از قبیل رسول خدا و ائمه هدی هستند، ما چه بگوییم. و آن میزبانی‏ ای که از آنها می ‏کند، دست ما از آن کوتاه است. لکن ما متکی هستیم به لطف او، و ما متکی هستیم به عنایات او. و ما در ماه رمضان هر چه قصور کرده باشیم، تقصیر کرده باشیم، در این روز مبارک از او عیدی می‏ خواهیم؛ او به فضل خودش با ما رفتار کند، نه به عدلش. امیدوارم که خداوند این ملت که مهیا شده است برای این که خدمت کند به مسلمین و اسلام، این را توفیق بدهد که بتواند از عهده این خدمت بزرگ برآید، خدمت به اسلام و خدمت به بندگان خدا. اگر همین ماه مبارک رمضان مسلمین خودشان را به طور جمعی به ضیافت خدا وارد کرده بودند و تزکیه کرده بودند، تصفیه کرده بودند خودشان را، ممکن نبود زیر بار ظلم بروند. زیر بار ظلم رفتن مثل- ظالم- ظلم کردن، هر دواش از ناحیه عدم تزکیه است؛ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی‏، در نماز عید، این سوره را مستحب است بخوانند. امر به تزکیه و ذکر اللَّه، ذکر اسم اللَّه: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی‏ و ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّی‏. تزکیه، ذکر اسم اللَّه و صلوه، اینها مراتبی است، اگر ما به این رسیده بودیم، نه حال انفعالی پیدا می‏ کردیم برای پذیرش ظلم و نه ظالم بودیم. همه از این است که تزکیه نشدیم. دولت ها تزکیه نشدند و نخواهند شد- مگر خدا عنایت کند- و ظالمند. ملتهایی هم که تزکیه نشده ‏اند، بار ظلم را به دوش می‏ گیرند. عذر ندارند ملتها در مقابل پذیرش ظلم، ایران این عذر را از آنها منقطع کرد. ۱۳۶۳/۰۴/۱۰ (صحیفه امام، ج‏18، ص: 497 – 500) ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠حجابهاى زيادى هست كه غليظتر از همه، همين حجاب علم است؛ يعنى آنچه بايد با آن راه را پيدا كند، همان مانع بشود؛ علمى كه بايد انسان را هدايت كند، مانع از هدايت بشود؛ و علمهاى رسمى همه همين طورند كه انسان را از آنچه بايد باشد، محجوب مى ‏كنند؛ خودخواهى مى ‏آورند. 🔻وقتى علم در يك قلب غير مهذب وارد بشود، انسان را به عقب مى‏ برد. هر چه انباشته ‏تر باشد، مصائبش زيادتر است. وقتى يك زمين شوره‏ زار [يا] سنگلاخ باشد، هر چه تخم در آن بكارند نتيجه نمى‏ دهد. يك زمين شوره ‏زار، قلب محجوب، غير مهذب، قلبى كه از اسم خدا هم مى ‏ترسد [بى ‏حاصل است.] 🔻بعضيها از مسائل فلسفى- با اينكه فلسفه يك علم رسمى است- چنان رم مى‏ كنند كه خيال مى‏ كنند يك مارى است. فيلسوف هم از عرفان آن طور رم مى‏ كند. عارف هم همين طور است، [تا] بالاتر ... 🔻همه علوم رسمى «سر به سر قيل است و قال». و من نمى‏ دانم ما كى [مى ‏توانيم‏] لا اقل آن طور خودمان را مهذب كنيم كه اين علوم رسمى خيلى مانعمان نشود؛ از خدا مانعمان نشود، از ذكر اللَّه مانعمان نشود. اين هم خودش يك مسأله‏ اى است. اشتغال به علم، اسباب اين نشود كه از خدا غافل بشويم؛ اشتغال به علم، اسباب اين نشود كه يك غرور پيدا بشود كه ما را از مبدأ كمال دور كند. ▪️تفسير سوره حمد، ص: 140-139 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠دائم ننشينيم و بگوييم آنهايى كه داراى كذا و كذا هستند چنين و چنانند. ببينيد خودتان در آن حدى كه هستيد چطوريد؛ علاقه شما به آن چيزى كه داريد چقدر قوّت دارد، و روى اين علاقه هست شما به او ايراد مى‏ گيريد. 🔻اگر اين حبّ نفس و خودخواهى نباشد، انسان از ديگران عيب نمى‏ گيرد. اين عيب‏ گيريهايى كه بعضى از ما نسبت به ديگران مى‏ كنيم، همه ‏اش براى اين است كه ما خودمان را- براى آن حبّ نفسى كه داريم- خيلى مهذب و صحيح و آدم كامل مى ‏دانيم و ديگران را معيوب مى‏ دانيم و به عيبشان ايراد مى ‏گيريم. 🔻 در آن شعر هست كه يك آقايى- شعرش را نمى‏ خواهم بخوانم- به يك كسى اشكال كرد. [او] گفت من همينهايى كه مى‏ گويى هستم، اما تو آن طور كه مى ‏نمايى هستى؟ ▪️تفسير سوره حمد، ص: 144 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷