فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 جنابش - رحِمهُالله - روزی مصراع دومِ این بیت را خواند:
💧گرگِ اجل یکایک ازین گله میبرَد
وین گله را ببین که چه آسوده میچرند!
- - - - - - - - - -
🙈 پس از توجه به "حرمت خرچنگخواری" و "جنایت زندهپختن او در آبِ جوش"، به این هم باید توجه کرد که این خرچنگ هنوز نفهمیده در چه حالیست یا خوردن برای او، کاری غریزی و بیفکر است و در هر حال آن را انجام میدهد!
💥 توضیح حدیث
🌸 - پرسش: این که در پاداش زیارت امامحسین آمده: "خداوند گناهان هر شیعهای که ایشان را زیارت کند، میآمرزد ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ وَ ما تاَخَّرَ" به چه معناست؟ آیا یعنی گناهان گذشتهی دور و نزدیک او را میبخشاید یا گناهان گذشته و آیندهاش را؟
🌸 - پاسخ: دور و شگفت نیست اگر خدا گناهان آیندهاش را هم ببخشاید؛ همچنان که پیامبر دربارهی حج فرمود: " حجگزاران سه دستهاند؛ بهرهی آن دسته که خدا گناهان گذشته و آیندهی آنان را میآمرزد، بیشتر از دو دستهی دیگر است و پس از او، بهرهی کسی که خدا گناهان گذشتهاش را میآمرزد و برای بازماندهی عمرش، عملش را از سر میگیرد و سپس نفر سوم ..."
(الخصال،ج۱،،ص۱۴۷ و همین مضمون در قُرب الاِسناد)
💧پس چون در حالت دوم - که پائینتر است - وعدهی بخشایش گناهان آینده نیست و قَسیمِ حالت اول است، پس صراحت وعدهی بخشایش گناهان آینده در حالت اول را به هیچشکل نمیتوان تاویل کرد.
💧موید دیگرش هم این است که ممکن است به عنوان پاداش، چیز دیگری که در ادامهی نقلِ "قرب الاِسناد" از این روایت، آمده به او بدهند که به تصریح روایت، پائینتر از پاداش اول و دوم است.
💧و هنگامی که میدانیم پاداش زیارت شاه شهید - علیهالسلام - اصلا قابل قیاس با حج و عمره نیست، چرا نگوئیم که ترجمهی "ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ وَ ما تَاَخَّرَ" یعنی گناهان گذشته و آیندهی زائرش را خدا میبخشاید؟!
💧و صدالبته مقصود گناهانی نیست که انسان پیشاپیش تصمیم به انجام آنها داشته باشد؛ بل که یعنی اگر پایش لغزید و مرتکب گناهی شد، خدا بهانهی بخشایش آن را دارد.
"با کریمان کارها دشوار نیست."
💥 توضیح حدیث
🌸 - پرسش: چهگونه است که شیخ صدوق از امامصادق نقل کرده که فرمودند: "شرک پنهانتر از جنبیدن مورچه است." ( معانیالاخبار،ص۳۷۹ )
و باز از همان امام نقل کرده است که در پاسخ به کسی که گفت: "این مردم عوام گمان میکنند شرک از جنبیدن مورچه در شب تار بر سنگ صاف سیاه، پنهانتر است"، فرمودند: "انسان تا زمانی که برای غیرخدا نماز نخوانَد یا به نام غیرخدا حیوانی را ذبح نکند یا هنگام دعاکردن، از غیرخدا چیزی نخواهد، مشرک نیست." ( الخصال،ج۱،ص۱۳۶ )؟!
عجیب این است که علاوه بر صدوق، دو راوی دیگرِ این دو حدیثِ متناقض نیز مشترکاند!
🤔 بالاخره شرکی در آن اندازه پنهان، وجود دارد یا نه؟
🌸 - پاسخ: هر دو فرمایش درست است؛ روایتی که شرک پنهان را از آنگونه حرکت مورچه، پنهانتر معرفی میکند، اوج باریکی شرک و ریا را بیان میکند اما در روایتی که شرک را تنها در آن سه صورت معرفی میکند، شرک بزرگی که غیرقابل بخشایش است و انسان را از گردونهی اسلام بیرون میاندازد، منظور است.
💧یعنی کسی که روایت دوم را پرسیده، گمان میکرده که هرگونه ریا و شرکی انسان را کافر کرده و به بیرون از اسلام میاندازد و امامصادق خواستهاند باور نادرستِ او را درست کنند؛ به همین علت، گفتهاند: "نه؛ شرکی که با اسلام جمع نمیشود، شرکیست که آن ویژگیها را دارد."
💧و مانند این، زیاد است که امام در پاسخی، تنها خواستهاند ذهنیت سوالکننده را اصلاح کنند یا پاسخشان ناظر به جهت ویژهای بوده است و بیش از آن نمیتوانستند توضيح دهند.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☘ استخارهی مولانا سید عبدالکریم کشمیری برای سیدحسن نصرالله.
- - - - - - - - -
🌸 - آقاعلی ش.:
سیدحسن نصرالله متولد ۱۳۳۹ است؛ پس گاهِ بازگشت معاودان ( در سال ۱۳۵۰ ) ۱۱ ساله بود.
در ۱۶ سالگی وارد حوزهی نجف شد و در ۲۹ سالگی به قم آمد.
پس شاید راوی دچار سهو شده است و با داستان دیگری خلط کرده یا ...
گرچه شاید اصل استخارهگرفتن برای نصرالله دروغ نباشد.
🌸 - نگارنده: و بدتر از آن، سخنان آخر راویست که اصلاً به فرمایشهای مرحوم آقاکشمیری نمیخورد و ایندست افراد، از اینگونه سهوها و ...، زیاد مرتکب میشوند.
💥 فقه ( ۳۱ )
🌸 - پرسش: آیا اِجرای حدود این مشکل را ندارد که اگر پس از اِجرای حدی مانند اعدام، معلوم شد سزای فردِکشتهشده اِعدام نبود، نمیتوان جبران کرده و او را زنده کرد اما اگر مجرم را مثلاً زندانی کنند، در صورت اثبات بیگناهیاش در آینده، میتوان او را آزاد کرد.
🌸 - پاسخ: در خودِ اسلام اصلی تعبیه و جاسازی شده است که مانع از پیش آمدِ این مشکل است:
از پیامبر و امیرالمومنین علی - علیهماالسلام - نقل شده که اِجرای حدود با پیشآمدن [ کمترین ] شُبهه، دفع و رفع میشود.
( نگ: مَنلایَحضرهُالفَقِیه، ج۴، ص۷۴ و المقنع، ص۴۳۷ )
💧پس بهمحض پیشآمدِ کمترین چیزی که جلوِ اثبات جُرمِ لازمُالحدّ را بر متهم بگیرد، آن حد و مجازات نباید بر وی اِجرا شود و حتی زندانی هم نباید شود.
💧میبینید که فقه اسلام و شیعه، فکر همه چیز را کرده است.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 توحیدش ... فقر زیادش ... مانع نبودن چهارهمسریاش بر سلوک از قوت بسیارش ... فعلیت داشتنِ همهاش ... تواضع بیاندازهاش ... شاگردی پدرش ...
- - - - - - - -
🌸 واللهِ ما نَدرِی فِی مَن نَتَحَیَّرُ: فِی القائلِ اَم فِی المَقُولِعَنهُ!
💥 پرسش از خوانندگان ( ۱۵ )
🌺 منبع این روایت کجاست؟ 🌺
🌸 مرحوم اسماعیل انصاری به حضرت فاطمهزهرا - علیهاالسلام - نسبت داده که فرمودهاند: "از دنیای شما، سه چیز محبوب من قرار داده شده:
قرآنخواندن و نگاهکردن به چهرهی پیامبر و انفاق در راه خدا = حُبِّبَ إلَىَّ من دُنياكُم ثَلاثٌ: تِلاوَةُ كِتابِالله وَ النَّظَرُ في وَجهِ رَسولِالله وَ الإنفاقُ في سَبيلِالله."
💧و منبع آن را "وقائعالایام، کتابالصیام، ص۲۹۵" معرفی کرده است. ( نگ: الموسوعه الکبری عن فاطمهالزهراء، ج۲۲، ص ۵۹۹ و ۶۰۰ )
✍ اگر مقصود "فیضالعلام فی عملالشهور و وقائعالایام، نوشتهی شیخعباس قمی" یا "وقائعالایام، نوشتهی ملاعلی خیابانی تبریزی" باشد، نگارنده با نگاهی به عمده ی این دو کتاب، آن را در اینها نیافت.
💧و نوشتهاند: در کتاب "صحیفةالزهرا، قول۱۹ [ کذا ] " نقل شده؛
اگر کسی صحیفةالزهرا را دارد، ببیند آنکتاب از چه منبعی نقل کرده است؟
💧و اگر کسی میتواند، همهی کتابهای با نام "وقائعالایام" و بلکه دیگر کتابها را بگردد و منبع و سند این جملهی منسوب به بانوی دو سرا - علیهاالسلام - را یافته و به بنده اطلاع دهد.
- - - - - - - -
✍ بر همین سیاق
🌸 ۱. پیامبر نیز فرمودند: از دنیای شما، زنان و عِطر برای من دوستداشتنی قرار داده شده؛ [ اما ] چشمروشنیام را در نماز گذاشتهاند.
💧و از پیامبر این هم نقل شده: من از دنیای شما، روزه در تابستان و جهاد با شمشیر و گرامیداشتنِ مهمان را دوست دارم. ( تحریر المَواعظِ العددیةِ، ج۱، ص۲۵۳ )
💧و این نیز: از دنیای شما سه چیز را دوست دارم: ( پیاده)رفتن به مسجد و نشستن با عالمان و نماز بر مردگان. (همان)
🌸 ۲. مولیعلی نیز فرمود: از دنیای شما، سه کار برای من محبوب شده: غذاخوراندن به مهمان ( = مهماننوازی؛ سفرهداری ) و روزه در تابستان و جهاد با شمشیر در راه خدا.
🌸 ۳. امامحسین فرمود: من نماز و قرآنخواندن و زیاد دعا و استغفارکردن را دوست دارم.
🌸 ۴. و جبرئيل نیز گفته: از دنیای شما، سه چیز برای من دوستداشتنی شده: رهنمایی گمراهان و انسگرفتن با غریبانِ دور از وطن و کمک به عیالدارانِ تنگدست.
💧و نیز نقل شده که جبرئيل گفته: از دنیای شما، سه چیز را دوست دارم: رهنمایی گمراه و کمک به ستمدیده و دوستداشتنِ مستمندان.
- - - - - - - -
✍ ملاحَظه:
💧برخی از تعبیرهای بالا "برای من محبوب قراردادهشده" است و برخی "دوست دارم" و لا یَخفی الفَرقُ بَینَهُما ...
💥 فقه ( ۳۲ )
🌸 - پرسش: مرحوم علیاکبر غفاری در زیرنویس کتابهای شیخصدوق، در مواردی نوشته است که "همهی راویان این حدیث یا برخی از آنان ناشناختهاند."
چهگونه روایتهای چنین افرادی پذیرفته شده است؟!
🌸 - پاسخ:
✍ اولاً: از مرحوم آیةالله بروجردی ( مرجع تقلید بزرگ ) که در "علم رجال" ماهر بود، نقل شده که "چون بیشتر مشایخ شیخصدوق در شرق عالَم اسلام میزیستند، در کتابهای رجال - که نویسندگانشان در میانهی عالَم اسلام میزیستند - از آنان نامی برده نشده است."
💧پس مجهولبودن راویانی که دور از حوزهی شناخت رجالیان بودند با مجهولبودنِ راویانی که در حوزهی شناخت رجالیان بودند و باید شناخته میشدند اما با اینحال، مجهول و مهمل گذاشته شدهاند، خیلی فرق میکند.
✍ ثانیاً: خودِ نقل شیخصدوق از آنان، مویّد ثقهبودنِ آنان - دستکم در نقل همان حدیثی که شیخصدوق از آنان نقل میکند - است؛ زیرا افرادی مانند وی، از هر کس و ناکسی حدیث نقل نمیکردند و در نقل حدیث، احتیاطهای لازم را کرده و راویتکننده را دستکم در نقل چیزی که از وی نقل میکردند، مورد اعتماد و راستگو میدانستند.
✍ ثالثاً: خوشبختانه تقریباً برای همهی احادیث، چندین موید و شاهدِصدق در میان احادیث دیگر و آیههای قرآن، میتوان یافت و تقریباً ضعف سندی و دلالی هر حدیثی، از این راه جبران میشود.
💥 قرآن و تفسیر ( ۲۷ )
🌸 - پرسش: اینکه در پایان خواندن قرآن میگویند: "صدق الله العلی العظیم" بر چه پایهایست؟
🌸 - پاسخ: پیامبر در پاسخ به عبداللهبنسلام که پرسید: "پایان قرآن چیست؟" فرمود: "پایانش صدق الله العلی العظیم است."
( بحارالأنوار،ج۱۴/۱،ص۶۴۶ )
ظاهراً از اینجا رسم شده باشد.