#همدلی_یا_بددلی۲
✍ سید مهدی مرتضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
یادداشت #همدلی_یا_بددلی با هدف نقد #حصرگرایی و پرهیز از #کثرتگرایی نوشته شد.
🔹 هرکس که مومنان را به #مدارا نسبت به غیر مومنان فرا بخواند، باید از غلتیدنش به دامن پلورالیسم نگران شد. نویسنده این یادداشتها نیز در معرض این آفت است (ما ابرئ نفسی) و نیازمند دعای مشفقانه و تذکر خیرخواهانه بندگان خوب خدا و لطف و دستگیری خدای مهربان است (الا مارحم ربی).
🔹 غیر مومنان دو گروهند:
گروهی حق را شناخته و نسبت به آن عناد میورزند. اینها آگاهانه کفر و دشمنی نسبت به حق را انتخاب کردهاند و در پیشگاه خداوند کرامتی نداشته و شایسته همدلی و احترام نیستند، مگر به #ضرورت و از سر #تقیه.
🔹 گروه دوم، به دلیل مشیت حکیمانه خداوند در #خلقت_متفاوت_انسانها، ناخواسته از فهم حقیقت بازماندهاند. عدم ایمان اینها از سر دشمنی با حق نیست.
🔹 گروه اخیر شایسته همدلی و احترام هستند، هرچند باورها و رفتارهایشان غلط یا ناحق باشد.
مومنان باید به آنها احترام بگذارند و به اندازه ظرفیتشان، با رفق و مدارا آنها را به حق دعوت کرده و باور و رفتار باطلشان را نقد کنند و از #تحمیل_ایمان بر آنها بپرهیزند.
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
برخی دوستان به یادداشتهای اخیر با عنوان #همدلی_یا_بددلی و #مدارا_و_سرمایه_اجتماعی انتقاداتی داشتند.
پیش از این یادداشتهایی با عناوین
#از_این_طرف_که_منم_راه_کاروان_باز_است
#مبانی_نقد
و #آداب_نقد
در کانال قرار داده بودم.
از این بزرگواران دعوت میکنم آنها را نیز مطالعه کنند.👇
امیدوارم این یادداشتها بتوانند به روشنتر شدن جوانب موضوع کمک کنند.
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
29.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#از_این_طرف_که_منم_راه_کاروان_باز_است
گلایه مهربانانه #افشین_علاء شاعر #اصلاح_طلب با رهبر انقلاب در ماه مبارک رمضان سال ۸۹
و پاسخ شیرین و محبت آمیز رهبری
افشین علاء: نمی توانستم بعد از مدتها این فرصت دیدار با شما را از دست بدهم مخصوصا در روزگاری که متاسفانه خیلیها انگار منتظر هستند که بگویند کسی جدا شده از دامان شما.
در حالی که دامان پر مهر شما دامانی نیست که دوستان از آن جداشدنی باشند. هر جا که باشند، حتی اگر غمگین و دلخسته، با شما آرامش پیدا می کنند. و این سرّی است که اول خدا آن را می داند و بعد تنها کسی که می داند قطعا خود شما هستید که دوستان حقیقی خودتان را می شناسید.
رهبر انقلاب: همین جور است ... این را می دانم کاملا.
تو قاصد ار نفرستی و نامه ننویسی
از این طرف که منم راه کاروان باز است.
افشین علاء: خیلی از دوستیها در روزگار ما دورادور است اما دوستیهایی از نوع #اویس_قرنی است ...
#ارتباط_عاطفی_رهبر_انقلاب_با_شاعران
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
#از_این_طرف_که_منم_راه_کاروان_باز_است
✍ سید مهدی مرتضوی
معمولا مذاق هنرمندان بیشتر با جریانهایی همچون اصلاحطلبان سازگار است. شخصیتها و جریانهای انقلابی کمتر توفیق یافتهاند با هنرمندان روابط دوستانه و عاطفی پایدار برقرار کنند.
آیه الله خامنهای از معدود شخصیتهای دینی و انقلابی هستند که توانستهاند عواطف هنرمندانی که با ایشان ارتباط نزدیک داشتهاند را به خود جذب کنند؛ هنرمندانی همچون مرحوم #گلآقا که پیش از دوران اصلاحات، گرایشهای اصلاح طلبانه داشت.
آقای افشین علاء نیز مانند بسیاری از اصلاح طلبان، ناخرسند از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و حوادث پس از آن و دلگیر از بر چسبهایی مانند #بی_بصیرت یا #حامی_فتنه است.
در دیدار مذکور👆 با بیانی لطیف از وضعیت سیاسی کشور و #نامهربانیها، نزد رهبر انقلاب #گلایه میکند و پاسخ شیرین ایشان را دریافت میکند.
#ارتباط_عاطفی_رهبر_انقلاب_با_شاعران
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
#مبانی_نقد
#چهار_ضلعِ_نقدِ_اجتماعی_و_عمومی
✍️ سید مهدی مرتضوی
🔸 اخیرا مطالبی در نقد قسمت نخست #سریال_پایتخت از زبان چند تن از مومنان انقلابی منتشر شده است.
همچنین پیام نوروزی آقای #دکتر_ظریف با اعتراضاتی از سوی دوستان انقلابی ما مواجه شده است.
🔸 معمولا نقدهای #جریان_مومن_انقلابی نسبت به دیدگاهها و سخنان و رفتارها و اقدامات موجود در سطح جامعه، از موضع حفظ ارزشهای دینی و آرمانهای انقلابی است و علی القاعده جنبه حزبی و جناحی و رنگ خط و خطوط سیاسی را ندارد. اما گاهی این نقدها از سوی مخاطبان یا افکار عمومی، #انگ_جناحی و حزبی می خورد و کارکرد خود را از دست می دهد.
#چه_باید_کرد؟
🔸 نکاتی را درباره مبانی و آداب نقد، به دوستان انقلابی ام تقدیم می کنم. امیدوارم مفید و موثر باشد.
🔹 در ابتدا نقد را به دو گونه #نقد_شخصی_و_خصوصی و #نقد_اجتماعی_و_عمومی تقسیم می کنم. منظور از نقد اجتماعی، نقدی است که به جنبه های شخصی و خصوصی کسی مربوط نیست و قابلیت آن را دارد که در رسانه ها طرح گردد و می تواند مربوط به امور علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... باشد.
🔹 بر اساس تلقی رایج، در گفتگوی انتقادی، دو طرف وجود دارند:
#منتقد و #مخاطب_نقد.
در حالی که معمولا در #نقد_اجتماعی_و_عمومی، با #چهار_ضلع مواجهیم:
#منتقد؛
#مخاطب_مستقیم؛
#مخاطب_غیر_مستقیم؛
#خناسان_وسوسه_گر.
🔹 در نقد اجتماعی و عمومی با دو گونه مخاطب مواجهیم:
۱. افراد یا شخصیتها یا نهادهایی که مورد نقد قرار می گیرند، و می توان آنها را #مخاطب_مستقیم نامید.
معمولا مخاطب مستقیم نقدهای جریان مومن انقلابی، برخی مسوولان و کارگزاران فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و گاهی چهره های هنری و ورزشی هستند.
۲. ضلع سوم یا #مخاطب_غیر_مستقیم نقدهای اجتماعی، عموم کسانی هستند که نقد ما به گوش و چشمشان می رسد.
مخاطب غیر مستقیم را می توان #افکار_عمومی و ناظرانی دانست که در هیاهوی رسانه ها در جستجوی حقیقتند و اگر حق را نشناسند ممکن است گرفتار #دام_خناسان وسوسه گر شوند.
🔹 در گفتگوهای انتقادی بین جریان مومن انقلابی و مخاطبان آنها، ضلع چهارمی نیز وجود دارد:
#خناسان_وسوسه_گری که به دنبال تاثیر بر روی اندیشه، رای، تصمیم و رفتار ضلع دوم و سوم هستند تا آنها را از دین و حکومت دینی و ارزشها و آرمانهای دین و انقلاب جدا کرده و #گروگان بگیرند.
خناسان مذکور گاهی در قالب #مهره_های_نفوذی در مراکز تصمیم گیری نظام مشغول کار هستند و گاهی در لباس #رسانه های فعال سعودی و انگلیسی و دنباله های داخلی آنها در #فضای_مجازی.
🔹 اگر به هر چهار ضلع موجود در گفتگوهای انتقادی توجه کنیم متوجه می شویم هرگاه جریان مومن انقلابی پا به عرصه نقد ضلع دوم می گذارد، ناخواسته به عرصه #جنگ_نرم نیز وارد می شود. دشمن اصلی در این جنگ نرم، همان ضلع چهارم یا خناسان وسوسه گری هستند که تلاش می کنند در هر مساله کوچک و بزرگ یا با ربط و بی ربطی از قبیل سقوط هواپیمای اکراینی یا ویروس کرونا یا ... ضلع دوم و سوم را در مقابل انقلاب و نظام و جریان مومن انقلابی قرار دهند. آنها هر چیزی را بهانه می کنند تا از نیروهای انقلابی تصویری ترسناک، خشن، بداخلاق، بی منطق و دیکتاتور ترسیم کرده و افکار عمومی را از یک طرف و نخبگان و مسوولان جامعه را از طرف دیگر در مقابل انقلاب و نیروهای انقلابی قرار دهند.
🔹 حال اگر نیروهای انقلابی در پی نقد ضلع دوم یعنی مسوولان، عالمان، هنرمندان و ورزشکارانی که آراء ناسازگار با ارزشهای دینی و انقلابی را در جامعه طرح و بر اساس آن اقدام می کنند، برآیند و به حضور نظاره گر ضلع سوم یعنی افکار عمومی بی توجه بوده و حضور فعال ضلع چهارم یعنی خناسان وسوسه گر را نادیده بگیرند، ممکن است از ادبیات و لحنی برای نقد خود استفاده کنند که بجای تاثیر مطلوب بر جامعه، برای دین و حکومت دینی هزینه آور باشد.
🔹 گاهی ما سخن خود را #نقد_سازنده می دانیم اما مخاطب غیر مستقیم که همان #افکار_عمومی و #ناظران جامعه می باشند سخن ما را نه تنها #نقد_منصفانه، #نقد_مشفقانه و #نقد_خیرخواهانه نمی دانند بلکه آن را #نقد_مخرب و غیر محترمانه تلقی می کنند. این گونه نقادی، به خناسان وسوسه گر فرصت می دهد تا در جنگ نرم، ضلع دوم و سوم را به سمت خود جذب کرده و آنها را گروگان گرفته و سخن خود را از زبان آنها بیان کنند.
#نقد_مشفقانه
#قندِ_نقد
#پدرانه
#ظرافت_حاج_قاسم_در_نقد_دکتر_ظریف
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
#آداب_نقد
✍ سید مهدی مرتضوی
در یادداشت قبلی، به بهانه نقد #سریال_پایتخت و اعتراض به پیام نوروزی #دکتر_ظریف از سوی نیروهای انقلابی،
درباره
#مبانی_نقد و
#چهار_ضلعِ_نقدِ_اجتماعی_و_عمومی
سخن گفتم.
در این یادداشت چند نکته مختصر از #آداب_نقد را به دلسوزان ایران، اسلام و انقلاب تقدیم می کنم.
🔹 نقد دکتر ظریف یا سریال مذکور، بهانه ای برای بیان آداب نقد هستند و آداب مذکور اختصاص به این دو مورد ندارند. #چالش_امین_زندگانی، نحوه حضور و مواضع رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا، ارتباط #چهره_های_هنری با #سالومه_سید_نیا نمونه های اخیر دیگری هستند که اگر نیروهای انقلابی با ملاحظات مربوط به #مبانی_نقد و #آداب_نقد به عرصه نقد و اظهار نظر درباره آنها وارد شوند، به لطف الهی در میدان جنگ نرم پیروز خواهند شد.
🔹 همچنین این نکات به نیروهای انقلابی اختصاص ندارد و هر کسی با هر گرایش و اعتقادی اگر خود را خیرخواه ایران و مردم این سرزمین می داند و به نیت اصلاح امور کشور، نظام یا نیروهای انقلابی را نقد می کند باید آداب زیر را رعایت کند. نقد طرفداران طب اسلامی یا اعتراض به اصرار برخی روحانیون مشهور برای حضور در حرم در روزهای ابتدایی ورود کرونا به کشور، نمونه هایی هستند که اگر با مراعات #آداب_نقد، بدانها پرداخته شود، می توان به اصلاح تدریجی امور و نزدیک شدن به آینده ای روشنتر برای این سرزمین امید بست.
🔹 پیش از هر اقدامی باید مشخص کنیم هدف یا رویکردمان در نقد چیست؟
اگر می خواهیم نقدمان موثر باشد و شنیده شود و به تنش و دعوا و نفرت دو طرفه منجر نشود باید
اولا #مخاطب_مستقیم نقد، مثلا سازندگان سریال و مسوولان صدا و سیما یا جناب ظریف،
ثانیا #مخاطب_غیر_مستقیم نقد یعنی عموم کسانی که نقد ما به گوش و چشمشان می رسد احساس کنند، نقد ما منصفانه و محترمانه و مشفقانه است و ما قصد #تخریب و تخطئه و بی احترامی نداریم.
🔹 برای رسیدن به این مقصود باید:
۱. محاسن و نقاط قوت #مخاطب_مستقیم نقد را بیان کنیم.
برای مثال در گذشته، سریال پایتخت یا دکتر ظریف، محاسنی داشته اند که رهبر انقلاب و مردم را به تحسین یا حمایت واداشته است. بیان این محاسن، سبب می شود مخاطبان مستقیم و غیر مستقیم به انصاف و خیرخواهی منتقدان اطمینان پیدا کنند.
۲. احترام و تکریم خود را نسبت به دکتر ظریف یا سازندگان سریال و مسوولان صدا و سیما و اعتمادمان را نسبت به قصد و نیت خیرشان ابراز کنیم.
۳. اشکالات جناب ظریف یا سریال را بی محابا و به گونه ای بیان نکنیم که نه تنها #مخاطب_مستقیم بلکه #مخاطب_غیر_مستقیم را نیز به جبهه گیری در مقابل منتقدان وادارد و بهانه ای شود برای ایجاد #دو_قطبی.
برای این منظور اگر چندین نقد و اشکال به جناب ظریف یا سریال داریم، مهمترین آن را انتخاب کرده و به منظور تاثیر بر مخاطبان، موقتا نسبت به سایر اشکالات، #تغافل و سکوت کنیم.
۴. نقد خود را به #پشت_پرده_ها و #نیات_پنهان و امور #غیر_قطعی متکی نکنیم؛ در غیر این صورت، نقد ما نسبت به اشکالات صریح و آشکار نیز شنیده نشده و به #بی_انصافی و #نیت_خوانی متهم خواهیم شد.
۵. #خواسته_حداقلی خود را بصورت #مستدل بیان کرده و به شکل #قاطع از مخاطب #مطالبه کنیم.
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#حرمت_پيامبر
#انصاف
✍️ سید مهدی مرتضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 امروزه در فرهنگ ما فارسي زبانان، واژههاي «رحلت» و «درگذشت» تعبيري محترمانهتر از «مرگ» تلقي ميشوند و معمولا درباره شخصيتهاي محترم از واژه «مرگ» استفاده نميشود.
🔹 تعبير «پس از مرگ پيامبر» از جناب فاضل ميبدي و انتشار آن در يك روزنامه، كاري اشتباه بود كه عواطف ارادتمندان رسول خدا را جريحهدار كرد. #عذرخواهي، حداقل كاري است كه صاحب آن مطلب و رسانه نشر دهنده ميتوانند انجام دهند.
🔹 بسياري از دوستان ما نسبت به اين خطا، واكنش نشان داده و تذكر دادند؛ كاري بسيار شايسته. ان شاءالله مأجور باشند.
🔹 تعداد اندكي از دوستان درنقد اين خطا، واژههايي بكار بردند كه شايسته نبود. انصاف و خلق خوش از ميراثهاي پيامبر نازنين خداوند هستند كه در هر حالي از جمله هنگام نقد دوستان و مواجهه و جنگ با دشمنان ميتوان از آنها بهره گرفت. با پاسداشت اين ميراث، #زينت_پيامبر_خدا باشيم.
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#تأثير_نقد_مشفقانه
بسم الله الرحمن الرحيم
🔹 گاهي تندي كردن نتايج بدي در پي خواهد داشت. نقد مشفقانه نسبت به كساني كه در بين مومنان زندگي ميكنند حتي اگر در ظاهر به اصلاح امور منجر نشود اما در نهايت به تقويت جبهه حق كمك كرده و مانع تقويت جبهه باطل خواهد شد.
🔹 چندی قبل یادداشتی از حجتالاسلام والمسلمین #خسروپناه منتشر شد که در آن مطلبی از فرزند آیت الله استادی را نقد کرده بودند.
🔹 فرزند آیت الله استادی در مطلب خود از فربه شدن فقه و مهارت اندک حوزویان در رشتههای دیگر سخن گفته بود.
🔹 آقای خسروپناه در بخشی از پاسخ به او گفته بودند:
"فکر میکنم مستشکل در اثر ارتباط با فقهای سنتی از یک جهت و علاقه به روشنفکران سکولار از ناحیه دیگر و مرتبط نبودن با فقیهان نوین از حیث دیگری، دچار این شبهات شده است که ان شاء الله با مطالعه و تحصیل و تحقیق و بررسی بیشتر شبهاتش حل خواهد شد."
🔹 #آيه_الله_استادي در ياداشتي از آقاي خسروپناه بخاطر نقد محترمانه و مشفقانهشان تشكر كرده و در اين باره توضيحاتي دادهاند.
بخشي از يادداشت آيه الله استادي در زير آمده است:
✍️ آیه الله استادی
بسمه تعالی
در هفته نامه افق حوزه مورخ ۹۹/۷/۲۱صفحه هشت یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خواندم لازم دیدم ضمن تشکر از ایشان توضیحی بدهم.
چند سال است که یکی از فرزندانم که طلبه نیست و به کارهای علمی و نوشتن مقاله و کتاب اشتغال دارد و در بخشی از کارها هم موفقیتهایی داشته است، در طول این چند سال دو یا سه مورد پیش آمد که حقیر پس از انتشار آن متوجه شدم که نوشته او مورد تاییدم نیست و حقیر طبق وظیفه به ایشان تذکر دادم و از او خواستم اگر این موارد در سایتی ثبت شده حذف کند، ایشان هم به خواسته پدر عمل کرد.
یکی از این موارد همان یادداشتی است که چند ماه قبل نوشته و حضرت آقای خسروپناه جواب مزبور را مرقوم داشتهاند و در هفته نامه افق حوزه چاپ شده است و به نظر می رسد که #راه_صحیح همین است نه #تندی_کردن که گاهی #نتایج_بدی در پی خواهد داشت.
البته لغزش برای همه پیش میآید که گاهی خود انسان خیال میکند خدمت است نه لغزش؛ خداوند بنده و فرزندان و بستگانم را از لغزشها حفظ فرماید.
#تواضع_بزرگان
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#صلح_امام_حسن_و_رأي_اكثريت١
✍️ سید مهدی مرتضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 در صفحه ۲۲۰ کتاب اخبار الطوال دینوری (قرن سوم) که از متون قدیمی و معتبر تاریخی است, سخنی از امام حسن مجتبی (علیه السلام) در پاسخ «حجر» نسبت به فلسفهٔ صلح با معاویه آمده است. امام تصریح می فرماید که چون من دیدم اکثریت مردم طالب صلح هستند و از جنگ بیزارند و از سویی دوست نداشتم آنهارا بر چیزی (جنگ) مجبور کنم که آن را دوست ندارند، برای حفظ جان شیعیانم از جنگ کناره گرفتم.
«انی رأیت هوی عظم أصحابی فی الصلح و کرهوا الحرب فلم احب أن أحملهم علی ما یکرهون فصالحت بقیا علی شیعتنا خاصة من القتل .....»
🔹 در روزهاي اخير به مناسبت شهادت امام حسن مجتبي عليه السلام يكي از اساتيد محترم حوزه علميه قم با نشر مطلب بالا، پاسخ امام را سخني بسيار زيبا دانسته و دو هشتگ #چرا_صلح؟ و #نظر_مردم؟ را براي آن برگزيده بودند.
🔹 به تبع ايشان يكي از شخصيتهاي سياسي كه خود را اصلاحطلب ميداند و متأسفانه از ابتداي انقلاب همواره گرفتار تندروي و افراط بوده است، اين مطلب را در توئيتر بازنشر داد.
🔹 يكي از مسؤولان بلند پايه نظام نيز در همين ايام گفتهاند:
امام حسن عليه السلام در پاسخ به اعتراض برخي از اصحاب خود در مورد پيمان صلح ايشان، فرمود جامعه اسلامي كه فقط شما ١٠ - ٢٠ نفر نيستيد. من در مسجد رفتم براي مردم سخنراني كردم و ديدم اكثريت قاطع صلح ميخواهند، صلح را انتخاب ميكنم.
🔹 موضوعات بالا را از چند جهت ميتوان ارزيابي كرد:
۱. تفسير صحيح از صلح امام حسن و فرمايش ايشان درباره راي اكثريت چيست؟
۲. امام حسن علیه السلام صلح با معاویه را از سر اکراه و اضطرار پذیرفتند یا با رضایت؟
۳. نيت دوستان مذكور از طرح اين بحث چيست؟
۴. طرح اين بحث در اين شرايط چه تبعاتي ميتواند داشته باشد؟
۵. شيوه صحيح مواجهه با مشكلات اساسي امروز ايران چيست؟
🔹 به نظر ميرسد حداقل با دو تفسير و تبيين درباره «صلح امام حسن» و فرمايش ايشان درباره «رأي اكثريت» مواجهيم:
🔹 تفسير نخست:
مبناي عمل حاكمان در حكومت، صرفا خواست اكثريت جامعه بايد باشد و تفاوتي ندارد كه مردم چه ميخواهند. حق همان است كه مردم ميخواهند. به عبارت ديگر ملاك حق، خواست مردم است و حكومت موظف است خواسته اكثريت را اجرا كند چه ديني باشد و چه ضد دين.
🔹 اين تفسير، با بيتوجهي به مباني اعتقادي مورد قبول قرآن و اهلبيت عليهم السلام و ناديده گرفتن حقايق مسلم تاريخي، تلاش ميكند سيره اهلبيت را تفسير به رأي كرده و قواعد دموكراسي سكولار را از آن استخراج كند.
🔹 تفسير صحيح:
🔸 در جايي كه عقل يا شرع، حقي را اثبات نكرده باشند، رأي اكثريت مردم ميتواند مبناي عمل قرار گيرد. مانند جايي كه خداوند ميفرمايد: و امرهم شوري بينهم.
🔸 در جايي كه عقل يا شرع با وضوح و صراحت، ما را به وجود حقي رهنمون ميشوند، رأي مردم، ملاك حقانيت يك امر نخواهد بود. در چنين مواردي، حكومت ديني و مومنان موظفند زمينه اجراي حق را فراهم كرده و براي اقامه آن جهاد كنند.
🔸 يكي از مقدمات اقامه حق، آمادگي و رضايت و خواست مردم است. در صورتي كه مردم حق را نشناسند يا به هر دليلي آن را نخواهند، دست مومنان و حكومت ديني براي اقامه حق بسته خواهد شد. زيرا حكومت ديني نميتواند از ابزارهايي همچون #تزوير و فريب يا #زور و تحميل، براي دستيابي به اهدافش استفاده كند.
🔹 بر اساس يادداشتهاي ديگر استاد بزرگوار حوزه، مشخص ميشود كه ايشان از يادآوري صلح امام حسن و مستند كردن آن به خواست اكثريت، به تفسير دوم نظر داشتهاند.
به نظر ميرسد آن چهره سياسي بيشتر به تفسير نخست متمايل است. اما درباره ديدگاه آن مسؤول محترم نميتوان براحتي قضاوت كرد. اميدواريم مرادشان تفسير نخست نباشد كه در اين صورت دچار #خطايي_بسيار_فاحش شدهاند.
فرض ميكنيم مرادشان همان تفسير صحيح است. با لحاظ اين فرض، هنوز نكات قابل تذكري در اين باره وجود دارد كه در يادداشت بعدي به آن اشاره خواهد شد.
#مردمسالاري_ديني
#طمع_دشمن
#جنگ_شناختها_و_ارادهها
#آرمانيگرايي_واقعبينانه
#آيه_الله_عندليب_همداني
#تاجزاده
#رئيس_جمهور
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#باهتوهم۱
✍ سید مهدی مرتضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 در کتاب کافی حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که در مواجهه با اهل بدعت، از آنها تبری بجویید. سپس فرمودند: باهتوهم.
🔹 اندکی از متدینان، با استناد به این حدیث، به خود اجازه میدهند که به کسانی که آنها را اهل بدعت و انحراف در دین میدانند، تهمت و بهتان بزنند و با نسبتهای دروغ آبروی آنها را بریزند.
🔹 چنین فهمی از این حدیث و اعتقاد به آن در بین برخی مومنان، مستلزم حداقل دو مخاطره عظیم است:
🔹 اولا میتواند باب بداخلاقی و هتک حرمت و تهمت و دروغ را در اختلافات علمی، دینی و سیاسی بگشاید. تا آنجا که کسانی از سر تدین و با نیت خدمت به دین، با احساس کوچکترین انحراف در مخالفان فکری خود، از ابزارهای غیر اخلاقی مذکور برای خارج کردن آنها از میدان رقابت بهره ببرند.
🔹 ثانیا میتواند حربهای مناسب در دست دشمنان برای مخدوش کردن چهره مذهب اهلبیت، مومنان و نظام اسلامی گردد.
🔹 قطعا در مواجهه با بدعتگزاران در دین نباید کاری کرد که تکریم آنها تلقی شود اما #بداخلاقی و استفاده از ابزارهای ناپسند برای تخریب آنها در نهایت میتواند چهرهای ظالمانه و غیر اخلاقی از دینداران و #تصویری_مظلومانه از #بدعتگزاران ترسیم نموده و به تقویت جایگاه آنان در اذهان ناظران بیخبر گردد.
🔹 در صوت بالا #شهید_مطهری معنایی قابل قبول از این حدیث را بیان میکنند.
#مستند_بهتان_برای_حفظ_نظام
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#باهتوهم۲
✍️ سید مهدی مرتضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 شیوه مواجهه #امام_حسن_عسکری علیه السلام با #اسحاق_کندی فیلسوف معروف عرب، حاوی نکات راهبردی و درسآموزی در حوزه تعامل با #دگراندیشان است.
🔹 با آنچه آن را بدعت یا انحراف در دین میدانیم چه کنیم؟
🔹 اخیرا #آیتالله_محسن_اراکی در بیانیهای جناب #سید_کمال_حیدری را فاسق و دروغگو و اهل بدعت دانسته و جوانان مومن را به توهین به وی دعوت کردهاند. ایشان تقریبا تا مرز تکفیر جناب حیدری پیش رفتهاند.
🔹 گویی ایشان #حدیث_باهتوهم را به همان معنایی که ابتدائا به ذهن متبادر میشود پذیرفتهاند. البته ایشان به جناب حیدری، #بهتان نزدهاند اما در #تبری و #توهین و #هتک_حرمت نسبت به وی نیز کوتاهی نکردهاند.
🔹 سخنان جناب سید کمال حیدری ظرفیت آن را دارد که مورد #سوءاستفاده دشمنان شیعه و سنی قرار گرفته و آتش نزاعهای مذهبی بین جاهلان افراطی در بین فرقههای اسلامی را شعلهور سازد. از این جهت عملکرد وی به هیچ وجه قابل دفاع نیست.
🔹 البته بسیاری دیگر از فضلای حوزوی تلاش کردهاند حدیث باهتوهم را از معنای ظاهری آن خارج کرده و ضمن تلطیف فضای تعامل با جناب حیدری و طرفدارانش، با ادبیاتی عالمانه و مستدل عملکرد وی را نقد کنند.
🔹 درس بسیار زیبای امام حسن عسکری علیه السلام در #شیوه_تعامل_با_دگراندیشان را در یادداشتی دیگر دنبال خواهیم کرد.
#شهادت_امام_عسکری
#نقد
#قول_لین
#قول_سدید
#هتک_حرمت
#مستند_بهتان_برای_حفظ_نظام
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
🔹 بیش از یکماه از انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر عزیز خداوند در مجله #شارلی_ابدو میگذرد.
در همان ایام دو یادداشت با عنوان
#چرا_غرب_با_ما_چنین_میکند؟ نوشتم.
🔹 این روزها مجددا این موضوع، در صدر اخبار قرار گرفته است.
مجددا این دو یادداشت را منتشر میکنم بدان امید که به دست کسانی برسد که توان تاثیرگذاری بر #نخبگان یا #افکار_عمومی در غرب را دارند.
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
#چرا_غرب_با_ما_چنين_ميكند؟
✍ سید مهدی مرتضوی
بسم الله الرحمن الرحيم
🔹 قلب ما از خبر شنيدن بياحترامي به وجود نازنين مهربانترين و عزيزترين موجود هستي، جريحهدار ميشود. مولايمان فرمود مرد با شرف حق دارد از شنيدن خبر بياحترامي به زني غير مسلمان در حكومت و جامعه اسلامي از غصه دق كند. ما نيز حاضريم بميريم اما نبينيم كه به انسانترين انسان بياحترامي شود.
🔹 اين یادداشت در صدد بيان چرايي توهين به پيامبر عزيز خدا و اهداف برنامهریزان آن و نحوه مواجهه با آن نيست.
پرسش اين نوشته آن است كه چرا افکار عمومی غرب در برابر #توهين_به_مقدسات پيروان اديان الهي سكوت ميكند؟ يا حتي از كساني كه توهين ميكنند، حمايت ميكند؟
🔹 غرب به پشتوانه قدرت اقتصادي و نظامياش كه در حوزههاي سياسي و فرهنگي و رسانهاي امتداد يافته، نگاهي تحقيرآميز به ساير تمدنها و فرهنگها دارد. طبيعي است كه سياستمداران و انديشمندان غربي كه تحت تأثير اين فضا هستند، دركي از جريحهدار شدن احساسات و عواطف ميلياردها انسان بخاطر توهين به مقدساتشان نداشته يا آن را جدي نگيرند. البته انسانهاي منصف و اخلاقمدار در بين انديشمندان و عموم مردم در غرب كم نيستند. در اين نوشته ما به دنبال يافتن آنها و گفتگو با ايشان هستيم.
🔹 بر اساس فرهنگ ليبرالی پذيرفته شده در جوامع غربي، دامنه آزادي هر انساني تا آنجاست كه حق كسي ديگر ضايع نشود. انسان غربي به خوبي درك ميكند كه حقوقي مانند حق حيات، آزادي انتخاب عقيده، آزادي بيان و امنيت جزء #حقوق_اساسي انسانها هستند و آزادي رفتار و بيان او نبايد موجب سلب چنين حقوقي از ديگران شود.
🔹 متأسفانه براي انسان استاندارد غربي امر ديني مقدسي وجود ندارد و به همين دليل دركي از توهين به مقدسات و آزار و رنجي كه از اين ناحيه بر يك انسان مومن وارد ميشود ندارد. به همين دليل در فرهنگ مسلط بر غرب، حفظ حرمت عقايد يا مقدسات انسانهاي ديگر جزء حقوق آنها محسوب نميشود.
🔹 چرا انسان غربي هيچ امر ديني مقدسي ندارد؟
پاسخ را ميتوان در انديشههايي همچون #پلوراليسم و #سكولاريسم جستجو كرد.
🔹 از نظر برخي انديشمندان غربي، تقدس قائل شدن براي يك اعتقاد ديني، منشأ جزمانديشي و تعصب و تحميل و رفتارهاي افراطی انگاشته ميشود و چاره آن در سكولاريسم و زدودن مقدسات و پاك كردن عرصه عمومي از دين و نمادهاي آن ميباشد. بر اين اساس، مقدس انگاري برخي عقايد يا اشخاص يا نمادهاي ديني از سوي مومنان، امري مذموم است كه بايد با آن مبارزه شود.
🔹 بر اساس پلوراليسم، مومنان نبايد خود و اعتقاداتشان را حق مطلق بپندارند و بر سر آن از خود تعصب نشان دهند. بديهي است در چنين فضايي، ريشه مقدسات خشك ميشود و براي انسان غربي امر مقدسي باقي نميماند.
🔹 بر اساس آنچه بيان شد اعتراض و خشم مسلمانان بخاطر توهين به پيامبر عزيز اسلام براي افكار عمومي غرب، نامفهوم است. حتي ممكن است چنين اعتراضاتي به معناي خشونت مذهبي كور و بيمنطق و مخالفت با آزادي بيان، تفسير و تلقي گردد. البته نقش شيطنت رسانههاي صهيونيستي و خباثت دشمنان اخلاق و انسانيت و اسلام را در تشديد اين سوءتفاهم نبايد ناديده گرفت.
🔹 مخاطب اصلي فتوا و بيانيه و راهپيمايي و اعتراض، برنامهريزان پشت پرده و عاملان چنين توهينهايي هستند. اما آيا اينها براي گفتگو با افكار عمومي غرب و توجيه آن كفايت ميكند؟
🔹 امروز #انديشمندان و #روشنفكران و #هنرمنداني كه با فرهنگ و تمدن و فلسفه غرب آشنا بوده و با محافل آكادميك يا فرهنگي و رسانهاي و هنري آنها ارتباط دارند رسالتي بزرگ دارند. غرب بايد بفهمد همانگونه كه حقوقي مانند حق حيات از حقوق اساسي انسانهاست، حفظ حرمت عقايد و مقدسات يك انسان نيز بايد از جمله حقوق اساسي او تلقي شود. گاهي توهين به مقدسات يك انسان به معناي سلب كرامت او بوده و سنگينتر و آزاردهندهتر از سلب ساير حقوقش ميباشد.
🔹 اكنون وقت آن است كه سياستمداران و ديپلماتهاي ما كه از هنر گفتگو و مهارت #مذاكره بهره دارند سياستمداران منصف غرب را شناسايي كرده و براي آنها تفاوت #آزادي_بيان با #آزادي_توهين_به_مقدسات را بيان كنند.
🔹 لازم نيست مسلمان يا ديندار باشيم تا از اين حق مومنان دفاع كنيم. انسانهاي آزاده و اخلاق مداري كه زبان گويا دارند نيز اخلاقا مكلفند از اين حق انساني دفاع كنند.
اين مطالبه انسانيت و اخلاق از ماست. چه ميكنيم؟
اگر ميپسنديد به اشتراك بگذاريد
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
#چرا_غرب_با_ما_چنين_ميكند؟
بسم الله الرحمن الرحيم
دوستاني عزيز در تكميل و اصلاح یادداشت #چرا_غرب_با_ما_چنين_ميكند؟ مطالبي را ارسال فرمودند كه صميمانه از آنها تشكر ميكنم.
در ادامه برخي از اين پيامها و سپس توضيح بنده در تكميل يادداشت مزبور را بخوانيد:
🔸 آقای دكتر موحديان:
چرا در غرب آزادي بيان درباره هولوکاست وجود ندارد؟
چرا درباره زن با حجاب مصري كه در آلمان مورد تعرض قرار گرفته و شكايت كرده و در دادگاه توسط متهم جلوي چشم همه با چاقو كشته ميشود، حقوق بشر رعايت نميشود؟ چرا مبلغ شيعه در اتريش با تبر تكه تكه ميشود؟ چرا در غرب چندين نفر در مسجد سوراخ سوراخ ميشوند در حالي كه تصوير آن مثل بازي رايانهاي بصورت آنلاين منتشر ميشود؟
از خاورميانه بگذريم كه معلوم نيست چند ميليون نفر را كشتند.
اگر فكر ميكنيد اوضاع با دوران جنگهاي صليبي فرق كرده در اشتباهيم.
🔸 آقای دكتر ارشدي:
ضمن پذیرش این ایده، پرسشی دارم:
رفتار امام (ره) با سلمان رشدی هم می توانست از مسیر دیگری غیر از مسیر منتخب ایشان باشد؟
🔸 دوستي ديگر:
این قبیل توهينها با هماهنگی قدرتها سازماندهي ميشوند.
هيچ منطقي پشت اين توهینها نيست كه بخواهيم پاسخ منطقي به آن بدهيم.
برنامه ريزان چنين توهينهايي خود را براي خنثي كردن پاسخهاي منطقي ما آماده كردهاند، لذا اثر چنداني ندارد.
استراتژي پاسخ نامتقارن، بهترين روش پاسخگويي به چنين توهينهايي است به گونهاي كه اقدام ويرانگر غيرقابل پيش بيني، بر اندام برنامهريزان اين توهينها ترس بيندازد و موجب اجتناب از چنين اقدامهايي شود.
🔸 بزرگوارانی ديگر:
چرا در غرب، انکار هولوکاست جرم است اما توهین به مقدسات جرم نیست؟
🔴 🔴 🔴 🔴 🔴
✍ سید مهدی مرتضوی
🔹 هرچند غرب، امر مقدس ديني را به رسميت نميشناسد، اما در فرهنگ غربي، خطوط قرمزي وجود دارد كه جايگاهي همچون امر مقدس داشته و با تعصب از آنها حفاظت ميشود. آزادي بيان و سكولاريسم را ميتوان مقدسات تمدن غرب دانست كه هیج كسي اجازه تعرض به آنها را ندارد.
🔹 جنايات غرب منحصر به آنچه دوستان ما تذكر دادهاند نيست. در كنار همه اينها، بايد به #تبعيض_نژادي عميق و خشن نسبت به سرخپوستان و سياهپوستان نيز اشاره كرد. آخرين نمونه آن قتل فجيع #جورج_فلويد بدست پليس آمريكا بود.
🔹 با طرح چنين مسائلي ميتوان ساختار مذاكرات با دولتها و ديپلماتهاي غربي را به #مذاكره_انتقادي از غرب تبديل كرد و آنها را از موضع طلبكاري خارج كرده و بر صندلي پاسخگويي نشاند. این #مطالبه همه ما از دوستان دیپلماتمان است.
🔹 اگر مخاطب ما سردمداران غرب باشند طبيعتا در چنين مسائلي با لحني طلبكارانه و سرزنشگر حق را از آنان مطالبه خواهيم كرد.
🔹 بر اساس پیشنهاد طرح شده در يادداشت #چرا_غرب_با_ما_چنين_ميكند؟ ميتوان چنين حقایقی را در برابر اندیشمندان و افکار عمومی غرب نيز قرار داد. قطعا لحن ما در گفتگو با چنين مخاطباني بايد متفاوت باشد.
🔹 در چنین قضایایی حداقل با دو گروه مواجهیم:
يك. برنامه ریزان پشت صحنه که قصد ضربه زدن به اسلام و مسلمانان را دارند
دو. اهالی مغربزمین و افكار عمومي غرب
🔹 فتوای امام خميني، پاسخ به برنامه ریزان و دشمنان پشت صحنه بود.
🔹 نامه رهبر انقلاب به جوانان غرب، تلاشي براي گشودن باب گفتگو و تعامل فكري و عاطفي با افكار عمومي غرب بود كه بايد توسط گروههاي مرجع و تأثيرگذار ادامه پيدا ميكرد. يادداشت #چرا_غرب_با_ما_چنين_ميكند؟ نيز ناظر به افکار عمومی غرب و جدا کردن آنها از برنامهریزان پشت صحنه بود.
🔹 بيان امام خميني در منشور روحانيت را فراموش نمیکنیم: ترس من این است که تحلیلگران امروز، ده سال دیگر بر کرسی قضاوت بنشینند و بگویند که باید دید فتوای اسلامی و حکم اعدام سلمان رشدی مطابق اصول و قوانین دیپلماسی بوده است یا خیر؟
و نتیجه گیری کنند که چون بیان حکم خدا آثار و تبعاتی داشته است و بازار مشترک و کشورهای غربی علیه ما موضع گرفتهاند، پس باید خامی نکنیم و از کنار اهانت کنندگان به مقام مقدس پیامبر و اسلام و مکتب بگذریم!
🔹 از گوشه و كنار زمزمه آنچه روح خدا پيش بيني كرده بود، به گوش ميرسد. يادداشت #چرا_غرب_با_ما_چنين_ميكند؟ در صدد آن است كه روشنفكران و هنرمندان عرصه مذاكره را دعوت كند تا بجاي آنكه جامعه دينداران را از واكنش خشمآلود نسبت به توهين به مقدساتشان بازدارند، به رسالت خود در توجيه افكار عمومي غرب بپردازند.
🔹 در اين مسير جا دارد درباره پرسش زير نيز تأمل كنيم:
روش صحيح گفتگو و تعامل با افكار عمومي غرب چيست و در اين گفتگو چه ملاحظاتي را بايد در نظر داشت؟
اگر ميپسنديد به اشتراك بگذاريد
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهینآمیز رئیسجمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص)
🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهینآمیز به پیامبر اسلام صلواتاللهعلیهوآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکههای اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است:
🏳بسمه تعالی
🔰جوانان فرانسه !
🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت میکند و آن را آزادی بیان میشمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهرههای درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟
🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در اینباره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟
سیدعلی خامنهای
۷ آبان ۱۳۹۹
@Khamenei_ir
#گفتگوی_مستقیم_با_جوانان_و_نخبگان_غرب
✍ سید مهدی مرتضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 امروز #رهبر_انقلاب برای سومین بار در سالهای اخیر برای گفتگوی مستقیم با جوانان غربی خصوصا فرانسوی اقدام کردند.
🔹 رهبر انقلاب در این پیام کوتاه بجای مواجهه مستقیم با سیاستمداران غرب و رئیس جمهور فرانسه، تلاش میکنند جوانان فرانسوی و افکار عمومی غرب را در مقابل آنان قرار دهند.
🔹 کارکرد اصلی #بیانیه و #راهپیمایی و #تحریم کالاهای فرانسوی، مواجهه مستقیم و زورآزمایی با سیاستمداران غربی و عوامل پشت پردهای است که دشمن خدا و اسلام و انسانیت هستند.
🔹 هرچند اقدامات مذکور بطور غیر مستقیم توجه افکار عمومی غرب را نیز جلب میکند اما هیچکدام از اینها جای گفتگوی مستقیم با جوانان و نخبگان غرب را نمیگیرد.
🔹 حواسمان به افکار عمومی و نخبگان غرب هم باشد. باب گفتگو با آنها را باز کنیم. آنها هستند که باید مقابل سیاستمداران غرب بایستند و مانع توهین به هویت مسلمانان شوند.
🔹 گفتگوی جدی با جوانان و نخبگان غرب و آگاه کردن آنان از قبح توهین به مقدسات دینی و آثار ویرانگر آن بر روح و روان دینداران، وظیفه هر کسی است که توان انجام چنین گفتگویی را دارد.
این رسالت بیش از همه بر دوش #دانشگاهیان، #حوزویان، #هنرمندان، #روشنفکران_دینی و #دیپلماتهای ما سنگینی میکند.
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#استيضاح_رئيسجمهور
✍️ سید مهدی مرتضوی
بسم الله الرحمن الرحيم
🔹 منتقدان انقلابي دولت آقاي روحاني، در موقعيتي بسيار دشوار قرار گرفتهاند. هم دغدغه آرمانهاي انقلاب و سلامت و كارآمدي نظام جمهوري اسلامي و حفظ پشتوانه مردمي آن را دارند و هم از عملكرد دولت جناب آقاي روحاني در همه اين حوزهها به شدت ناراضياند.
🔹 بخشي از اين دوستان، به نيت دفاع از آرمانها و تبري از ناكارآمديها و به اميد حفظ پشتوانه مردمي نظام، زبان به انتقاد از دولت و مسؤولان آن گشوده و حتي از #استيضاح شخص رئيس جمهور سخن ميگويند. اما برخي از منتقدان انقلابي دولت نيز چنين نقدها و اقداماتي را در شرايط فعلي #بياثر يا #تنشزا يا موجب تشديد #دو_قطبي يا #نااميدي مردم يا #تضعيف_نظام ميدانند و از نقد جدي دولت پرهيز ميكنند و گروه نخست را نيز از نقد دولت باز ميدارند.
🔹 اين اختلاف گاهي چنان بالا ميگيرد كه اصل نقد دولت فراموش شده و نيروي منتقدان دولت، بجاي #همافزايي، صرف تزاحم و نزاع شده و اقدامات انجام شده از طرف ديگر را #خنثي ميكند. اولين قدم، يافتن راهبردي مشترك و مورد وفاق در زمينه مواجهه با دولت است كه به همافزايي بينجامد.
🔹 ريشه مشكل در كجاست؟
🔹 اشكال در #ناآشنايي ما با #روش_و_آداب_نقد است. اين اشكال به جريان مومن انقلابي اختصاص ندارد و منتقدان نظام نيز گرفتار آن هستند. مشكل اصلي #اصلاحطلبان در مواجهه با اركان و نهادهاي مهم نظام نيز در همين نكته اساسي است. به تعبير ديگر بايد گفت بزرگترين مشكل #فضاي_مجازي ما نيز رواج نقد بدون رعايت آداب آن است. نقدهايي كه بجاي آنكه كاركرد #مصلحانه و #اميدبخش داشته باشند، #ويرانگر و #نااميد_كننده هستند.
🔸 انتقاد اگر دلسوزانه نباشد به تخريب تبديل ميشود.
و به تعبير #رهبر_انقلاب:
«انتقاد خوب است؛ تخريب بد است. انتقاد #خدمت است؛ تخريب #خيانت است»
🔹 صرفنظر از محتوا، نقد ميتواند گونههاي مختلفي داشته باشد:
نقد #مخرب و #خصمانه و #ساختارشكن؛
نقد #دوستانه و #خيرخواهانه و #دلسوزانه
🔸 به تعبير رهبر انقلاب:
«دو جور ميشود انتقاد كرد:
يك انتقادي كه وقت شنيدن، شنونده آن را فحش و دشنام تلقي ميكند؛
يك انتقادي كه همان مطلب است اما وقتي شنونده آن را ميشنود، آن را نصيحت تلقي ميكند. سعي كنيد آن نوع اول نباشد»
🔹 خيلي وقتها تعبير #نقد_سازنده، #غلط_انداز است. برخي گمان ميكنند همين كه نقدشان عاري از توهين و دشنام باشد، كفايت كرده و نقدشان سازنده است، نه خصمانه. اما چنين نقدي فرسنگها با نقد دلسوزانه و خيرخواهانه فاصله دارد. شنوندگان نقد سازنده، اگر آن را خيرخواهانه و دلسوزانه ندانند، ناخواسته آن را مخرب و ساختارشكن و خصمانه تلقي ميكنند هر چند كه منتقد، قصد خصومت و تخريب و ساختارشكني نداشته باشد.
🔸 علامت دلسوزانه بودن انتقاد از نظر رهبر انقلاب:
«انتقاد دو گونه است. علامت دلسوزانه بودن انتقاد اين است كه وقتي انسان انتقاد را بيان ميكند، نقطه قوت را هم در كنار او بيان كند تا معلوم شود كه بناي نظر شخصي، بناي انتقامگيري و بناي اذيت كردن ندارد»
🔹 #استیضاح و #نقد و #سوال از رئیس جمهور و وزرا، حق مجلس است.
اما این امور میتواند از سر خیرخواهی و احترام و دلسوزی نسبت به دولت انجام گیرد؛ یا اسباب #هتک_حرمت شده و از سر خصومت انجام گیرد.
🔹 جريان مومن انقلابي بايد ياد بگيرد، هنگام نقد برجام يا سياستهاي اقتصادي يا فرهنگي دولت، یا سوال از مسوولان دولت و استیضاح آنان، پا از دایره ادب و احترام و دلسوزی و خیرخواهی بیرون نگذارد وگرنه در کنار آثار سوء فوق الذکر به جنگ قدرت نیز متهم خواهد شد.
🔹 تأكيد ميكنم: سازنده بودن نقد یا سوال یا استیضاح، كافي نيست. نقد براي آنكه از سوي شنوندگان، خصمانه و هتك حرمت تلقي نشود، بايد محترمانه، دلسوزانه و خيرخواهانه باشد. در غير اين صورت، رهبر انقلاب ناچار خواهند شد در برابر آن موضعگيري كنند.
🔹 هدف از این یادداشت تشویق به استیضاح نیست بلکه صرفا یادآوری این نکته است که نقد و سوال و استیضاح اگر با آداب و شرایطش انجام نشود بجای خدمت به خیانت تبدیل خواهد شد.
#آداب_نقد
#انتقاد_از_دولت
#انتقاد_از_نظام
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#بدی_را_به_بهترین_شکل_پاسخ_گو
#پیامی_متفاوت
✍ سید مهدی مرتضوی
🔹 پیام زیر نمونهای جالب و متفاوت از انبوه پیامها و بیانیههایی است که این روزها به مناسبت #توهین به پیامبر اکرم صادر شده است.
🔹 حال و هوایی خارج از ادبیات رسمی و اداری دارد و مخاطبی متفاوت از سایر بیانیهها برای بیان حرف دلش انتخاب کرده است و با لحنی #صمیمانه با او سخن میگوید.
🔹 در عین اختصار تقریبا کل مضمون آن برگرفته از آیات قرآن کریم است. حسن سلیقه نویسنده محترم در انتخاب آیهای از قرآن برای ابتدای پیام ستودنی است. آیهای که حاوی دستورالعملی بینظیر برای تعامل انسانها با یکدیگر در مواقع بحرانی میباشد:
🔹 و لا تستوی الحسنه و لا السیئه #ادفع_بالتی_هی_احسن فاذا الذی بینک و بینه عداوه #کانه_ولی_حمیم.
🔹 شاید آیه ۳۴ سوره #فصلت مناسبترین آیه قرآن کریم برای مواجهه ارادتمندان پیامبر اکرم نسبت به کسانی باشد که از سر جهل، قدر دردانه هستی را نمیدانند و بر خورشید جمال او خاک و خاکستر میپاشند. البته حساب #جاهلان از حساب #معاندان و آتش بیاران معرکه جداست.
🔹 قطعا در کنار نکات گفته شده در این پیام کوتاه، مطالب مهم دیگری نیز جای گفتن دارند. اما آنچه که در این پیام گفته شده معمولا مورد غفلت ماست. این پیام را در کنار سایر بیانیهها میگذارم تا مکمل آنها باشد.
🔹 بر نویسنده عزیز این پیام، آفرین میگویم و به حال دانشجویانش غبطه میخورم.
🔴 🔴 🔴 🔴 🔴
🔸 دکتر محمد مهدی فاتح طی پیامی اهانت به پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی(ص) را محکوم کرد. متن پیام بدین شرح است:
دانشجویان عزیزم
سلام
سلامتی و موفقیت روزافزون شما را آرزومندم.
در قرآن کریم آمده که هرگز نیکی و بدی در جهان یکسان نیست، همیشه بدی را به بهترین شیوه دور کن تا همان کس که گویی با تو بر سر دشمنی است دوست و خویش تو گردد. کلام نیک نیز با بد یکسان نیست. هر کنشی که رنگ دروغ می گیرد توهین آمیز می شود و هتک حرمت می کند جایز نیست.
اهانت به پیامبر بزرگوار اسلام، منادی عدالت، نیکوکاری و مهربانی همه ما را آزرده کرد. همدردی خود را با شما عزیزانم ابراز می نمایم و توفیق سخن نیکو را آرزومندم.
محمدمهدی فاتح
رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود
۸ آبان ماه ۱۳۹۹
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#روضه_ناگهان
✍ زینب سنجارون
بسم الله الرحمن الرحیم
ماه صفر گذشته بود. یکهو تصمیم گرفتم روضه بگیرم. روضه گرفته بودیم قبلا اما حالا که همسرم نبود میخواستم روضه زنانه بگیرم. گفتند سفره حضرت رقیه باشد. ندیده بودم. برای ما که روضه زنانه نمیگرفتیم و نمیرفتیم سفره حضرت رقیه نا آشنا بود. توی اینترنت جستجو کردم سفره حضرت رقیه. هنوز گوگل از دستم دیوانه نشده و این خوب است. دستور پخت غذا و درمان فوری مریضی کم بود حالا جستجو میکنم سفره حضرت رقیه. سبز است و پر از خوردنی.
بالاخره منم سفره حضرت رقیه میاندازم نه مثل آن عکس هایی که توی اینترنت بود. مثل خودم. نان و پنیر و خرما فقط. به خانم روضه خوان گفتهام روضه امام حسن علیه السلام بخواند.
همسایه ها آمدهاند و من منتظر روضهام. خانم روضه خوان میگوید شمع ها را روشن کنید و من هول میشوم، تقصیر گوگل بود، شمع نداشتم. ما فقط شمع تولد داشتیم، عددهای انگلیسی. به خانم میگویم شمع نداریم. میفهمد نا بلدم. روضه زنانه نرفتهام دوستش هم ندارم.
منتظرم، منتظر روضه امام حسن علیه السلام.
نمیدانم امام اصلا روضه دارد یا نه. توی روضه ها همه میروند کربلا یا مدینه پشت در خانه مادر عزیزشان.
روضه دلچسب امام حسن علیه السلام را اولین بار توی زیارت جامعه ائمه المومنین دیدم. دوستش داشتم.
منتظرم که خانم روضه خوان، بعد از شام برود مدینه. یادش میرود یا بلد نیست، نمیدانم هرچه هست فقط نام امام میآید و روضهاش نه.
روضه امام حسن علیه السلام را چند وقت پیش نیز شنیدم، توی اخبار تلویزیون.
مرد نشسته بود و داشت از مولایم حرف میزد از امام حسن عزیزم. داشت از صلح میگفت. از قبول تقاضای مردم برای صلح. سرم داغ شد و پلکهایم گرم. اشک ریختم برای مظلومیت امامی که اصحابش دست به دست دشمنانش دادند و #جام_زهر_صلح به او خوراندند.
و مظلومیتی که امروز بوسیله برخی از شیعیان و دوستان نا آگاه تکرار میشود:
آن #جام_زهر را چون #شربت_عسل جا میزنند و نوشیدن آن را نه از سر #اضطرار که قاعدهای کلی و از سر #رضایت معرفی میکنند.
مرد سر میچرخاند و این طرف و آن طرف را نگاه میکرد. از کسی میگفت که اسمش را گذاشته بود امام حسن و شبیه امام حسن علیه السلام نبود.
نمیداند لابد، مثل خیلیها که نمیدانند. نمیداند و کسی را هم ندیده که روضه صلح امام حسن علیه السلام را برایش بخواند. روضه خوانی که معنای قدرت و صلابت و سکوت و صلح و اضطرار را بفهمد.
مرد حرف میزد. باید کسی برایش با چشم و ابرو اشاره کند که بس است دیگر. مثل وقتی که یکی از #دوستانمان در جمعی حرف نامربوطی میزند و ما از میان جمع به تکاپو میافتیم برای جمع و جور کردنش؛ با چشم و ابرو و اگر خیلی باهوش نباشد با زبان.
اما اینجا کسی نیست که برای مرد ابرو بالا بیندازد و لبش را گاز بگیرد. امام من را موقع پذیرش خواسته مردم برای صلح، راضی نشان میدهد. مرد میتازد. توی دلم سفره امام حسن علیه السلام پهن میشود. سفره #مظلومیت_دوباره بعد از هزار و چهارصد سال. روضه امام حسن علیه السلام را کسی باید بخواند که بیست و پنج سال خانه نشینی امیرالمومنین را بتواند سر نیزه ببیند. کسی نبوده لابد و جایی نبوده که برای مرد روضه خوانی کرده باشد.
مرد حرف میزند هیچ چشمی، هیچ ابروی هیچ... .
لابد آنها هم نمیدانند.
توی دلم سفره مظلومیت پهن میشود.
اشک مظلومیت و آه از نبود چشمی، ابرویی، هیچ ... که مانع شود.
السلام علیک یا بقیه الله😔
#روضه_صلح_امام_حسن_علیهالسلام
#صلح_از_سر_اضطرار
#صلح_با_رضایت
#داستان
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#توهین_به_مقدسات۱
✍ سید مهدی مرتضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 اخیرا کلیپ سخنرانی #مکرون در مراسم تدفين معلمي كه بخاطر توهين به پيامبر خدا كشته شده بود، به زبان عربی منتشر شد.
فايل صوتيای به زبان فارسی نیز در فضای مجازی منتشر شده که ترجمه همان کلیپ عربی است.
🔹 بر اساس شواهد متقن، سخنان مذکور، ترجمه سخنراني رئيس جمهور فرانسه نیست و هیچ ارتباطی با آن ندارد.
🔹 در این کلیپ، از زبان مکرون، مصادیق و نمونههایی از توهین خلیفه دوم و یکی از همسران پیامبر اکرم نسبت به ایشان بیان شده و مسلمانان مورد پرسش قرار میگیرند که چرا اقدام توهین کنندگان در صدر اسلام را محکوم نمیکنند.
🔹 یکی از نمونههای مورد اشاره در کلیپ، واقعه مشهور خواستن قلم و دوات از سوی پیامبر در روزهای آخر عمرشان و پاسخ توهین آمیز خلیفه دوم میباشد.
🔹 اين كليپ جعلي و ترجمه فارسي آن، بوسيله شیعیانی ساخته شده است که طرفدار برائت علني از مقدسات اهل سنت هستند.
🔸 مدعای اصلی #برائتگرایان:
اگر کار مکرون و غرب در نشر کاریکاتورهای پیامبر خدا و حمايت از آن، امري ناپسند و شایسته مرگ و لعن و تبری است،
توهینهای صورت گرفته به پیامبر از جانب نزدیکان ایشان به مراتب، استحقاق بيشتري براي لعن و تبري دارد.
لذا كساني كه علنا از غرب و مکرون تبری میجویند، نباید مانع لعن و تبري نسبت به بزرگان اهل سنت شوند.
🔸 مدعای ضمنی برائتگرایان:
به دليل قدرت غرب، ناچار هستیم توهين به پيامبر اكرم از سوي آنان را ناديده گرفته و در مقابل غرب، تقیه کرده و بجاي مقابله با اروپائیان و محكوم كردن رفتار توهين آميز آنان، مسببان اين توهين كه بزرگان اهل سنت هستند را لعن و نفرين كنیم.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔹 #مدارا در برابر اهل سنت، ساخته جمهوري اسلامي نيست كه دوستان برائتگرا بخاطر مخالفت با جمهوري اسلامي آن را ناديده بگيرند. #تقيه حكم اهل بيت است و همانان فرمودند: من لا تقيه له لا دين له.
#تقیه_مداراتی اختصاص به اهل سنت ندارد و سلمان در برابر ابوذر نیز باید تقیه کند. ناديده گرفتن تقيه در برابر اهل سنت با هر بهانهاي انجام شود، مخالف سفارش اكيد اهلبيت ميباشد.
🔹 اين دوستان حق دارند كه از برخي تفسيرهاي افراطي از وحدت و تقریب مذاهب، ناراضي بوده و آن را نپذیرند. اما نقد تفسير افراطي از وحدت، مجوز ناديده گرفتن تقيه و مدارا نيست.
🔹 در یک تفسیر افراطی از تقریب، اصل امامت اهلبیت مسالهای فرعی و اجتهادی مانند فروعات اختلافی بین فقها تلقی میشود. فقها درباره برخی مسائل فقهی جزئی دچار اختلاف میشوند و امکان خطا از جانب هر کدام محتمل است.
🔹 توهين به پيامبر اكرم از جانب هر كسي محكوم است. ما بخاطر توهين برخي صحابه به پيامبر نازنين خداوند، #خار_در_چشم و #استخوان_در_گلو داريم. هر جا درباره جفاي امت پيامبر در حق رسول خدا و اهلبيت او سكوت ميكنيم به امر اهلبيت و اقتدا به سيره آن بزرگواران است.
🔹 پرهیز از توهین به مقدسات اهل سنت و مدارا و تقیه نسبت به آنان به معنای بستن باب دفاع عالمانه از امامت اهلبیت نیست.
دفاع عالمانه بزرگانی همچون #علامه_امینی، #علامه_شرفالدین_عاملی و #علامه_عسکری شاهد این مدعاست.
🔹 اگر ما به خود اجازه دهیم به مقدسات اهل سنت توهین کنیم و چنین کاری را ناپسند ندانیم، نمیتوانیم توقع داشته باشیم که اروپائیان، #توهین_به_مقدسات ما را ناپسند و خلاف اخلاق بدانند.
#کلیپ_سخنرانی_مکرون
#تقریب_مذاهب
#وحدت
#برائت
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#توهین_به_مقدسات۲
✍ سید مهدی مرتضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 امروز نيز توهين به پيامبر عزيز خدا محكوم است. به هیچ بهانهای نمیتوان در برابر توهین به رسول خدا سکوت کرد.
🔹 اما چگونه با اين توهينها مواجه شويم؟
🔹 توهين به پيامبر خدا و اهلبيت مكرم او دو گونه است:
گاهي از سر آگاهي و عناد و دشمني با حق است؛
و گاهي از سر ناداني و سوء تفاهم.
🔹 سيره اهلبيت نشان ميدهد كه در برابر سوء تفاهم و ناداني با سعه صدر و رحمت مواجه شدهاند. داستان مواجهه حسنین علیهما السلام به کسی که از شام آمده و به امیرالمومنین دشنام میدهد معروف است.
🔹 این سیره اهلبیت منطبق با سفارش قرآن کریم است که بدی را با خوبی باید پاسخ داد تا دشمنی که گرفتار #سوء_تفاهم است به #دوستی_صمیمی تبدیل شود:
و لا تستوی الحسنه و لا السیئه ادفع بالتی هی احسن فاذا الذی بینک و بینه عداوه کانه ولی حمیم. فصلت، ۲۴.
🔹 چنین مدارایی به معنای پذیرش و #بیتفاوتی در برابر توهین به مقدسات نیست بلکه #راهبردی_فعال برای #تغییر_وضعیت و بخشی از #فرآیند_آگاهی_بخشی_و_هدایت میباشد.
🔹 منطق اسلام برای مقابله تند و خشن با توهین و تمسخر و مسببان آن، مستدل و قابل دفاع است.
🔹 پیامبر رحمتی که به بزرگترین دشمنانش که دستشان به خون عزیزان پیامبر آغشته بود، پس از فتح مکه #امان میدهد #جنایات آنها را #نادیده میگیرد، از دادن امان به شاعران هجوگو و مسخرهگر که تاثیرگذار ترین رسانههای آن روزگار بودند پرهیز میکند.
🔹 فلسفه این #حکم_استثنائی چیست؟
مبانی این حکم استثنائی اینهاست:
🔸 اولا هیچ منطق قابل دفاعی نمیتواند توجیه کننده جواز توهین باشد.
🔸 ثانیا توهین و تمسخر، پاسخ علمی ندارد.
🔸 ثالثا هیج راه منطقی برای جلوگیری از توهین وجود ندارد. تنها راه آن است که توهین کننده از پیامدهای تند رفتارش بترسد.
🔹 #فتوای_قتل_سلمان_رشدی نیز بر اساس همین منطق صادر شد.
🔹 بنا به اعتراف آقای #ترامپ و خانم #کلینتون، غرب در سالهای اخیر تلاش کرده تا با تولید گونههای بدلی از اسلام انقلابی همچون القاعده و داعش، چهرهای خشن از اسلام به دنیا ارائه کند و در قالب پروژه #اسلام_هراسی، همراهی مردم جهان را برای مقابله علنی با اسلام جلب کند.
🔹 ما نیز در تعامل با افکار عمومی و نخبگان و جوانان مغرب زمین کمکاری کردهایم.
آنها احساسات ما هنگام مواجهه با توهین به مقدساتمان را درک نمیکنند. همچنین منطق خود برای مقابله خشن با توهینکنندگان را که حکمی استثنائی است برای آنها توضیح ندادهایم.
🔹 امروز بر خورد خشن با توهین کنندگان به پیامبر خدا، به معنای تروریسم تلقی میشود و نه تنها کمکی به برچیده شدن سفره توهین نمیکند بلکه بهانهای میشود در دست ناآگاهان یا معاندان تا آن حکم استثنائی را که کارکردی ویژه داشت، به عنوان قاعدهای کلی در اسلام معرفی کرده و اسلام را دینی خشن و بیمنطق معرفی کنند. نتیجه همه اینها آن است که در چرخهای معیوب به #توهینها از جانب غرب و #خشونتها از جانب مسلمانان دامن زده میشود.
🔹 شاید به همین دلیل است که #رهبر_انقلاب در سالهای ۹۳ و ۹۴ پس از حوادث تروریستی خشن در اروپا و فرانسه که به گروههای مسلمان افراطی دست پرورده دولتهای غربی منتسب شد، نامههایی برای جوانان غربی ارسال کردند. این نامهها تلاشی بود برای اینکه بخشی از دیدگاه مسلمانان درباره:
- چرایی ممنوعیت توهین به مقدسات،
- و مبرا بودن دامن اسلام از رفتارهای خشن دست پروردگان دولتمردان غربی،
- و بسترسازی این توهینها برای خشونت بیشتر
به گوش جوانان غرب برسد.
#اسلام_هراسی
#حکم_استثنائی
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#جان_پدر_کجاستی؟
✍️ سيد مهدي مرتضوي
بسم الله الرحمن الرحيم
🔹 همین چند روز پیش (يعني ١٢ آبان ٩٩) بود که بيش از ٢٠ نفر از بهترین جوانان افغانستان در حمله تروریستی #دانشگاه_کابل بدست #داعش کشته شدند. 😔
🔹 پدر داعش، دولتهاي ضد بشر #مغرب_زمين و مادرش، جاهليت به ظاهر مسلمان #مشرق_زمين است. براي چنين مولود خبيثي، كشتن دانشجويان مسلمان در دانشگاه كابل يا مسيحيان اروپايي در #كليسا تفاوتي نميكند.
🔹 بنا بر آنچه در رسانهها آمده، پدر یکی از دانشجویانی که در این حادثه تروریستی جان خود را از دست داده، پس از بي پاسخ ماندن تماسهاي متعددي كه با فرزندش داشته، این پیامک را ارسال کرده: «جان پدر کجاستی؟».
🔹 این جمله در این چند روز هشتگی شده است برای ابراز همدردی. برخي شاعران ايراني و افغاني هم اين عبارت كوتاه آهنگين را دستمايه سرودن شعر كردند.
🔹 علیرضا قزوه، با انتشار شعر زيباي زير که در پی این حمله تروریستی سروده نوشته است: «صبح امروز پیامکی دیدم که شعر بود و فیالبداهه این #غزلک را نوشتم برای #دختری به نام #کابل_جان!»
🔹 «جان پدر كجاستي؟»
صميمانهترين تعبيري است كه ميتوانيم آن را خطاب به عزيز دلي كه از ما جدا شده بگوييم.
امروز مردم عزيز ايران خود گرفتار وحشيانهترين تحريمها از جانب دشمنان انسانيت هستند با اين حال مردم عزيز افغانستان را پاره تن خود دانسته و در روزهاي رنج با اين لحن صميمانه با آنها همدردي ميكنند:
«جان پدر كجاستي؟»
🔹 در سالهاي اخير برخي كه صميميت دو ملت ايران و افغانستان ناراحتشان ميكند با #شيطنت به دنبال ايجاد شكاف و اختلاف و #دلخوري بين دو ملت بودهاند آنگونه كه خداوند در آيه ٥٣ سوره اسراء توصيفشان كرده است: إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوًّا مُبِينًا.
🔹 و ما بايد چنان عمل كنيم كه در ابتداي همين آيه فرموده است: وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ.
پس ضمن عرض تسليت، اين شعر زيبا را از طرف همه ايرانيان مهربان به خواهران و برادران نازنين اهل افغانستان تقديم ميكنم:
جرم تو چیست نازنین؟ صدق وصفا و راستی
ای که تو از خدای خود غیرخدا نخواستی
ای به فدای خنده زخمی و دلشکستهات
شکر خدا که همچنان سرخوشی و به پاستی
کابل زخم خوردهام! وقت برای گریه نیست
گریه با تبسمی، گم شده در خداستی
کابل جان خستهام! شانهی ما پناه تو
چشم و زبان پارسی! نور دو چشم ماستی
کابل جان چه میکشی؟ از دست حرامیان
کابل بی پناه من! قبله عشق و راستی!
دختر شعر فارسی! کابل من! چه میکنی؟
حرف بزن! عزیز من! «جان پدر!کجاستی؟!»
#عليرضا_قزوه
#افغانستان
#عرض_تسليت
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#جان_پدر_کجاستی؟
سروده عليرضا قزوه به مناسبت حادثه تروريستي دانشگاه كابل در تاريخ ١٢ آبان ٩٩:
جرم تو چیست نازنین؟ صدق وصفا و راستی
ای که تو از خدای خود غیرخدا نخواستی
ای به فدای خنده زخمی و دلشکستهات
شکر خدا که همچنان سرخوشی و به پاستی
کابل زخم خوردهام! وقت برای گریه نیست
گریه با تبسمی، گم شده در خداستی
کابل جان خستهام! شانهی ما پناه تو
چشم و زبان پارسی! نور دو چشم ماستی
کابل جان چه میکشی؟ از دست حرامیان
کابل بی پناه من! قبله عشق و راستی!
دختر شعر فارسی! کابل من! چه میکنی؟
حرف بزن! عزیز من! «جان پدر!کجاستی؟!»
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اشرافیگری_مسوولان
🔹 بزرگترین چالش درونی انقلاب، اشرافیگری مسوولان است.
🔹 بعضی سبقت میگیرند در ثروتمند شدن.
و بعضی سبقت میگیرند در خدمت و شهادت.
🔹 ثمره اشرافیگری مسوولان، پایمال شدن خون شهیدان و بر باد رفتن امید مردم به آرمانهای انقلاب است.
#شهید_فخریزاده
#سبقت_در_شهادت
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#روز_دانشجو
دانشجویی یعنی:
پرسشگری و خلاقیت،
حقجویی و آرمانخواهی،
نشاط جوانی و پویایی،
امید و همت بلند.
و اینها زیباترین واژههای دنیا هستند.
روز دانشجو را به همه دانشجویان عزیزی که این سالها در کنار آنها دانشجویی کردهام تبریک میگویم.
از خدای مهربان، برای دانشجویان عزیز خودم در کنار همه خوبیهایی که دارند، ادب، انصاف، واقعگرایی و انس با خدا را طلب میکنم.
امیدوارم همواره دانشجو بمانید.
✍ سید مهدی مرتضوی
✅https://eitaa.com/yad_dashtha