eitaa logo
یادداشتها
543 دنبال‌کننده
52 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام بر دلهایی که مشتاق زیارت خانه خدا و حرم حبیبش و حرم مخفی حضرت ام ابیها و حرم ائمه بقیع علیهم السلام هستند. در حدیثی فرمودند اگر می خواهید در حج زائران خانه خداوند شریک شوید، پول قربانی را به یک زائر بدهید تا در عید قربان به نیابت شما قربانی کند و در زمانی که حاجیان در عرفات مشغول مناجات هستند شما هم در سرزمین خود مشغول مناجات باشید. امروز روز عرفه در عربستان است و حجاج مشغول مناجات روز عرفه هستند. این لحظات را با آنها همراه می شویم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
در صحیفه جامعه سجادیه سه دعا برای روز عرفه و موقف عرفه از حضرت امام سجاد علیه السلام نقل شده است. مضمون این سه دعا فوق العاده است. امروز و امشب و فردا حتما این سه دعا را با تأمل و تفکر در مضامین آنها زمزمه کنید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
بسم الله الرحمن الرحيم آیت الله جوادی آملی: 🔸از غريب ترين ايام زندگی ما ايام است. خيلی از ما عالمانه حرف می‌زنيم و عوامانه فكر می‌كنيم. در نتیجه آن، را تقريباً از دست می‌دهيم، در حالی که آن اجزای غير ركنی را خيلی محترم می‌شمريم مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا سلام الله عليهما است. اينها جزء واجبات غير ركنی است. 🔸غدير جزء واجبات ركنی امامت است، مباهله جزء است. با سالروز ازدواج فرق می‌كند. در حالی که نه رسانه‌ها از او نام می‌برند و نه در حوزه‌ها خبری هست! آن وقت آن مسائل را خيلی دامن می‌زنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزای نماز است، لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركنی است اما ركوع و سجود واجب ركنی است. 🔸وقتي مأمون علیه من الرحمن ما یستحق، به وجود مبارك امام رضا سلام الله علیه عرض می‌كند به چه دليل علي بن ابيطالب سلام الله عليه افضل است؟ ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با آیه . خدا وقتی وجود مبارك حضرت امير علیه السلام را می‌داند از اين بالاتر فضيلت فرض می‌شود؟! 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🔹 از مهمترین رسالتهای عالمان وارسته همچون آیه الله جوادی آملی آن است که دین خدا را از تحریف و دستبرد دوستان نادان و دشمنان دانا پاسداری می‌کنند. خدا ما را قدردان وجود شریف چنین عالمانی قرار دهد.🙏 🔹 ساده‌ترین نوع ، بر هم زدن تناسبها بین معارف و تعالیم و مناسک دینی است. دینی که اجزای آن بدون تناسب هستند را می‌توان نامید. 🔹 مستحبات را بالاتر از واجبات نشاندن؛ قربانی کردن ظوار شریعت به پای معنویت باطنی یا بالعکس؛ اهتمام به امور فرعی و حاشیه‌ای و غفلت از امور اساسی؛ و نشاندن امور غیر محکم در کنار امور محکم و قطعی از جمله این خطاهاست. 🔹 بزرگداشت مستحبی مانند لیله الرغایب بسیار پسندیده است اما به هیچ وجه نباید آن را هم‌رتبه با شب قدر که از محکمات قرآنی و روایی است معرفی کرد. 🔹 احترام و محبت به والدین بعد از توحید و بندگی خداوند، بزرگترین واجب و جزء محکمات دینی است. آنها که ظواهر و مناسک دینی را بیش از دیگران مراعات می‌کنند، اما حکم خداوند درباره والدین را پاس نمی‌دارند، چهره‌ای کاریکاتوری از دین ارائه می‌کنند. https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🌀امام رضا ع: "بزرگترین فضیلت امیرالمومنین در است " 💠 روزى مأمون به حضرت رضا (ع) گفت: بزرگترين فضيلت امير المؤمنين عليه السّلام را برايم نقل كن كه شاهدى از قرآن داشته باشد. 💠 حضرت رضا ع فرمود: فضيلتى كه در آيه مباهله است كه خداوند ميفرمايد: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ تا آخر آيه. 💠 پيغمبر اكرم امام حسن و امام حسين كه دو فرزندش بودند آورد با فاطمه عليهما السّلام كه در آيه تعبير به زنان شده. 💠 امير المؤمنين عليه السّلام را نيز آورد كه او است به تصريح آيه. و بدیهی است كه هيچ كس از پيامبر اكرم بالاتر و برتر نيست، در نتيجه كسى نيز از نفس پيامبر بالاتر نخواهد بود بنا به حكم خدا. «قَالَ الْمَأْمُونُ يَوْماً لِلرِّضَا ع أَخْبِرْنِي بِأَكْبَرِ فَضِيلَةٍ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع يَدُلُّ عَلَيْهَا الْقُرْآنُ؟ قَالَ فَقَالَ لَهُ الرِّضَا ع فَضِيلَتُهُ فِي الْمُبَاهَلَةِ قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ»(آل عمران/61) فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ ص الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ ع فَكَانَا ابْنَيْهِ وَ دَعَا فَاطِمَةَ ع فَكَانَتْ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ نِسَاءَهُ وَ دَعَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَكَانَ نَفْسَهُ بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَفْضَلَ فَوَجَبَ أَنْ لَا يَكُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ ص بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» 📚الفصول المختاره، ص38 @sheikh_farhad_fathihttps://eitaa.com/yad_dashtha
🔹 هر چند وقت یکبار در یکی از کشورهای اروپایی و با مجوز دولتهای غربی به مقدسات مسلمانان از جمله پیامبر خدا و حبیب او حضرت محمد صلی الله علیه و آله یا قرآن کریم یا شخصیتهای محترم نزد مسلمانان توهین می شود. 🔹 این قبیل توهینها از مصادیق آشکار می باشد. کاش می توانستیم کاری کنیم که بشر در شرق و غرب کره زمین چنان رشد کند که بفهمد خراش و آزاری که خشونت عاطفی بر جان و روان انسانها وارد می کند از تأثیر خشونتهای فیزیکی عمیقتر و ماندگارتر است. 🔹 شهریور 1399 مقارن با انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر عزیز خداوند در مجله ، دو یادداشت با عنوان ؟ نوشتم. 🔹 این روزها یعنی تیرماه 1402 دولت سوئد دو بار به تبعه سوئدی عراقی خود اجازه توهین علنی به قرآن کریم را صادر کرده است. مجددا این دو یادداشت را منتشر می‌کنم بدان امید که به دست کسانی برسد که توان تاثیرگذاری بر یا در غرب را دارند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
؟ ✍️ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحيم 🔹 قلب ما از خبر شنيدن بي‌احترامي به وجود نازنين مهربان‌ترين و عزيزترين موجود هستي، جريحه‌دار مي‌شود. مولايمان فرمود مرد با شرف حق دارد از شنيدن خبر بي‌احترامي به زني غير مسلمان در حكومت و جامعه اسلامي از غصه دق كند. ما نيز حاضريم بميريم اما نبينيم كه به انسان‌ترين انسان بي‌احترامي شود. 🔹 اين یادداشت در صدد بيان چرايي توهين به پيامبر عزيز خدا و اهداف برنامه‌ریزان آن و نحوه مواجهه با آن نيست. پرسش اين نوشته آن است كه چرا افکار عمومی غرب در برابر پيروان اديان الهي سكوت مي‌كند؟ يا حتي از كساني كه توهين مي‌كنند، حمايت مي‌كند؟ 🔹 غرب به پشتوانه قدرت اقتصادي و نظامي‌اش كه در حوزه‌هاي سياسي و فرهنگي و رسانه‌اي امتداد يافته، نگاهي تحقيرآميز به ساير تمدنها و فرهنگها دارد. طبيعي است كه سياستمداران و انديشمندان غربي كه تحت تأثير اين فضا هستند، دركي از جريحه‌دار شدن احساسات و عواطف ميلياردها انسان بخاطر توهين به مقدسات‌شان نداشته يا آن را جدي نگيرند. البته انسانهاي منصف و اخلاق‌مدار در بين انديشمندان و عموم مردم در غرب كم نيستند. در اين نوشته، ما به دنبال يافتن آنها و گفتگو با ايشان هستيم. 🔹 بر اساس فرهنگ ليبرالی پذيرفته شده در جوامع غربي، دامنه آزادي هر انساني تا آنجاست كه حق كسي ديگر ضايع نشود. انسان غربي به خوبي درك مي‌كند كه حقوقي مانند حق حيات، آزادي انتخاب عقيده، آزادي بيان و امنيت جزء‌ انسانها هستند و آزادي رفتار و بيان او نبايد موجب سلب چنين حقوقي از ديگران شود. 🔹 متأسفانه براي انسان استاندارد غربي امر ديني مقدسي وجود ندارد و به همين دليل دركي از توهين به مقدسات و آزار و رنجي كه از اين ناحيه بر يك انسان مومن وارد مي‌شود ندارد. به همين دليل در فرهنگ مسلط بر غرب، حفظ حرمت عقايد يا مقدسات انسانهاي ديگر جزء حقوق آنها محسوب نمي‌شود. 🔹 چرا انسان غربي هيچ امر ديني مقدسي ندارد؟ پاسخ را مي‌توان در انديشه‌هايي همچون و جستجو كرد. 🔹 از نظر برخي انديشمندان غربي،‌ تقدس قائل شدن براي يك اعتقاد ديني، منشأ جزم‌انديشي و تعصب و تحميل و رفتارهاي افراطی انگاشته مي‌شود و چاره آن در سكولاريسم و زدودن مقدسات و پاك كردن عرصه عمومي از دين و نمادهاي آن مي‌باشد. بر اين اساس، مقدس انگاري برخي عقايد يا اشخاص يا نمادهاي ديني از سوي مومنان، امري مذموم است كه بايد با آن مبارزه شود. 🔹 بر اساس پلوراليسم، مومنان نبايد خود و اعتقاداتشان را حق مطلق بپندارند و بر سر آن از خود تعصب نشان دهند. بديهي است در چنين فضايي، ريشه مقدسات خشك مي‌شود و براي انسان غربي امر مقدسي باقي نمي‌ماند. 🔹 بر اساس آنچه بيان شد اعتراض و خشم مسلمانان بخاطر توهين به پيامبر عزيز اسلام براي افكار عمومي غرب، نامفهوم است. حتي ممكن است چنين اعتراضاتي به معناي خشونت مذهبي كور و بي‌منطق و مخالفت با آزادي بيان، تفسير و تلقي گردد. البته نقش شيطنت رسانه‌هاي صهيونيستي و خباثت دشمنان اخلاق و انسانيت و اسلام را در تشديد اين سوءتفاهم نبايد ناديده گرفت. 🔹 مخاطب اصلي فتوا و بيانيه و راهپيمايي و اعتراض، برنامه‌ريزان پشت پرده و عاملان چنين توهين‌هايي هستند. اما آيا اين اقدامات براي گفتگو با افكار عمومي غرب و توجيه آن كفايت مي‌كند؟ 🔹 امروز و و كه با فرهنگ و تمدن و فلسفه غرب آشنا بوده و با محافل آكادميك يا فرهنگي و رسانه‌اي و هنري آنها ارتباط دارند رسالتي بزرگ دارند. غرب بايد بفهمد همانگونه كه حقوقي مانند حق حيات از حقوق اساسي انسانهاست، حفظ حرمت عقايد و مقدسات يك انسان نيز بايد از جمله حقوق اساسي او تلقي شود. گاهي توهين به مقدسات يك انسان به معناي سلب كرامت او بوده و سنگين‌تر و آزاردهنده‌تر از سلب ساير حقوقش مي‌باشد. 🔹 اكنون وقت آن است كه سياستمداران و ديپلماتهاي ما كه از هنر گفتگو و مهارت بهره دارند سياستمداران منصف غرب را شناسايي كرده و براي آنها تفاوت با را بيان كنند. 🔹 لازم نيست مسلمان يا ديندار باشيم تا از اين حق مومنان دفاع كنيم. انسانهاي آزاده و اخلاق مداري كه زبان گويا دارند نيز اخلاقا مكلفند از اين حق انساني دفاع كنند. اين مطالبه انسانيت و اخلاق از ماست. چه مي‌كنيم؟ اگر مي‌پسنديد به اشتراك بگذاريد از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
؟ بسم الله الرحمن الرحيم دوستاني عزيز در تكميل و اصلاح یادداشت ؟ مطالبي را ارسال فرمودند كه صميمانه از آنها تشكر مي‌كنم. در ادامه برخي از اين پيامها و سپس توضيح بنده در تكميل يادداشت مزبور را بخوانيد: 🔸 آقای دكتر موحديان: چرا در غرب آزادي بيان درباره هولوکاست وجود ندارد؟ چرا درباره زن با حجاب مصري كه در آلمان مورد تعرض قرار گرفته و شكايت كرده و در دادگاه توسط متهم جلوي چشم همه با چاقو كشته مي‌شود، حقوق بشر رعايت نمي‌شود؟ چرا مبلغ شيعه در اتريش با تبر تكه تكه مي‌شود؟ چرا در غرب چندين نفر در مسجد سوراخ سوراخ مي‌شوند در حالي كه تصوير آن مثل بازي رايانه‌اي بصورت آنلاين منتشر مي‌شود؟ از خاورميانه بگذريم كه معلوم نيست چند ميليون نفر را كشتند. اگر فكر مي‌كنيد اوضاع با دوران جنگهاي صليبي فرق كرده در اشتباهيم. 🔸 آقای دكتر ارشدي: ضمن پذیرش این ایده، پرسشی دارم: رفتار امام (ره) با سلمان رشدی هم می توانست از مسیر دیگری غیر از مسیر منتخب ایشان باشد؟ 🔸 دوستي ديگر: این قبیل توهينها با هماهنگی قدرتها سازماندهي مي‌شوند. هيچ منطقي پشت اين توهینها نيست كه بخواهيم پاسخ منطقي به آن بدهيم. برنامه ريزان چنين توهينهايي خود را براي خنثي كردن پاسخهاي منطقي ما آماده كرده‌اند، لذا اثر چنداني ندارد. استراتژي پاسخ نامتقارن، بهترين روش پاسخگويي به چنين توهين‌هايي است به گونه‌اي كه اقدام ويرانگر غيرقابل پيش بيني، بر اندام برنامه‌ريزان اين توهين‌ها ترس بيندازد و موجب اجتناب از چنين اقدامهايي شود. 🔸 بزرگوارانی ديگر: چرا در غرب، انکار هولوکاست جرم است اما توهین به مقدسات جرم نیست؟ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ✍ سید مهدی مرتضوی 🔹 هرچند غرب، امر مقدس ديني را به رسميت نمي‌شناسد، اما در فرهنگ غربي، خطوط قرمزي وجود دارد كه جايگاهي همچون امر مقدس داشته و با تعصب از آنها حفاظت مي‌شود. آزادي بيان و سكولاريسم را مي‌توان مقدسات تمدن غرب دانست كه هیج كسي اجازه تعرض به آنها را ندارد. 🔹 جنايات غرب منحصر به آنچه دوستان ما تذكر داده‌اند نيست. در كنار همه اينها، بايد به عميق و خشن نسبت به سرخپوستان و سياهپوستان نيز اشاره كرد. آخرين نمونه آن قتل فجيع بدست پليس آمريكا بود. 🔹 با طرح چنين مسائلي مي‌توان ساختار مذاكرات با دولتها و ديپلماتهاي غربي را به از غرب تبديل كرد و آنها را از موضع طلبكاري خارج كرده و بر صندلي پاسخگويي نشاند. این همه ما از دوستان دیپلمات‌مان است. 🔹 اگر مخاطب ما سردمداران غرب باشند طبيعتا در چنين مسائلي با لحني طلبكارانه و سرزنشگر حق را از آنان مطالبه خواهيم كرد. 🔹 بر اساس پیشنهاد طرح شده در يادداشت ؟ مي‌توان چنين حقایقی را در برابر اندیشمندان و افکار عمومی غرب نيز قرار داد. قطعا لحن ما در گفتگو با چنين مخاطباني بايد متفاوت باشد. 🔹 در چنین قضایایی حداقل با دو گروه مواجهیم: يك. برنامه ریزان پشت صحنه که قصد ضربه زدن به اسلام و مسلمانان را دارند دو. اهالی مغرب‌زمین و افكار عمومي غرب 🔹 فتوای امام خميني، پاسخ به برنامه ریزان و دشمنان پشت صحنه بود. 🔹 نامه رهبر انقلاب به جوانان غرب، تلاشي براي گشودن باب گفتگو و تعامل فكري و عاطفي با افكار عمومي غرب بود كه بايد توسط گروه‌هاي مرجع و تأثيرگذار ادامه پيدا مي‌كرد. يادداشت ؟ نيز ناظر به افکار عمومی غرب و جدا کردن آنها از برنامه‌ریزان پشت صحنه بود. 🔹 بيان امام خميني در منشور روحانيت را فراموش نمی‌کنیم: ترس من این است که تحلیلگران امروز، ده سال دیگر بر کرسی قضاوت بنشینند و بگویند که باید دید فتوای اسلامی و حکم اعدام سلمان رشدی مطابق اصول و قوانین دیپلماسی بوده است یا خیر؟ و نتیجه گیری کنند که چون بیان حکم خدا آثار و تبعاتی داشته است و بازار مشترک و کشورهای غربی علیه ما موضع گرفته‌اند، پس باید خامی نکنیم و از کنار اهانت کنندگان به مقام مقدس پیامبر و اسلام و مکتب بگذریم! 🔹 از گوشه و كنار زمزمه آنچه روح خدا پيش بيني كرده بود، به گوش مي‌رسد. يادداشت ؟ در صدد آن است كه روشنفكران و هنرمندان عرصه مذاكره را دعوت كند تا بجاي آنكه جامعه دينداران را از واكنش خشم‌آلود نسبت به توهين به مقدساتشان بازدارند، به رسالت خود در توجيه افكار عمومي غرب بپردازند. 🔹 در اين مسير جا دارد درباره پرسش زير نيز تأمل كنيم: روش صحيح گفتگو و تعامل با افكار عمومي غرب چيست و در اين گفتگو چه ملاحظاتي را بايد در نظر داشت؟ اگر مي‌پسنديد به اشتراك بگذاريد از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 هر از گاهی با مجوز رسمی دولتهای اروپایی به شکل علنی، مقدسات مسلمانان از جمله پیامبر خدا (ص) یا قرآن کریم مورد توهین قرار می گیرند. تیرماه 1402 بخاطر جسارت به کتاب خداوند در کشورهای سوئد و دانمارک به ایامی تلخ برای انسانهای با وجدان تبدیل شده است. 🔸 بی احترامی به مقدسات انسانها از مصادیق است. کسانی که از بهرمند هستند درک میکنند که خراشی که خشونت عاطفی بر روان انسانها وارد میکند آزاردهنده تر و ماندگارتر از تأثیر خشونتهای جسمی است. 🔸 در چنین قضایایی حداقل با چند گروه مواجهیم: ۱. برنامه ریزان پشت صحنه که قصد ضربه زدن به اسلام و مسلمانان را دارند. ۲. مردم عادی مغرب‌زمین و افكار عمومي غرب. ۳. رسانه های شکل دهنده افکار عمومی در غرب یا بازتاب دهنده آن. ۴. ساختار حقوقی در کشورهای اروپایی و نهادهای قانون گذار و قضائی و وکلای تأثیرگذار در روندهای حقوقی. ۵. نخبگان و شخصیتهای تأثیرگذار و مشهور علمی اجتماعی هنری و ورزشی که میتوانند بر گروه های بالا تأثیرگذار باشند. 🔸 همه انسانهای آزاده و شرافتمند، اخلاقا موظفند اقداماتی انجام دهند که باب چنین حرکاتی برای همیشه بسته شود. هر کدام از گروههای بالا نیازمند اقدامی متفاوت هستند. 🔸 از نمایندگان مجلس و حقوقدانانی که دارای تخصص و شرافت انسانی هستند توقع می رود با ارتباط با نهادهای قانون گذار و قضائی و حقوقدان های سالم در کشورهای اروپایی زمینه استفاده از قوانین موجود یا تصویب قوانین جدید برای جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی را فراهم کنند. 🔸دستگاه دیپلماسی کشور باید زمینه گفتگوهای انتقادی مستمر با کشورهای غربی در زمینه حقوق فرهنگی ملتها و نسبت آن با آزادی بیان قاعده مند را فراهم کند. همچنین با بسیج نخبگان فرهنگی و شخصیتهای شاخته شده بین المللی ایران و سایر کشورهای جهان، سازمانهای فرهنگی بین المللی را وادار به پیگیری حقوق فرهنگی ملتها خصوصا در زمینه ممنوعیت تهاجم به مقدسات مذهبی نماید. در گفتگوهای دیپلماتیک با نماینده عالی اروپا، باید خواسته رهبر انقلاب در زمینه تحویل دادن عامل جنایت مذکور به دستگاه قضائی کشورهای اسلامی مطالبه شود. و در نهایت در صورت استنکاف دولتهای سوئد و دانمارک از انجام خواست مذکور، زمینه را برای همراهی و اقدام مشترک کشورهای مسلمان در زمینه قطع روابط دیپلماتیک و تحریم اقتصادی این دو کشور فراهم کند. دستگاه دیپلماسی باید از تمام ظرفیتهای خود برای جلوگیری از تکرار چنین اقدامات خشنی استفاده کرده و به صدور بیانیه و اعلام موضع اکتفا نکند. 🔸 نهادهای علمی و هنری و ورزشی از جمله دانشگاه ها و حوزه های علمیه باید از شخصیتهای شناخته شده بین المللی ایرانی برای گفتگو با شخصیتهای مشهور یا تأثیرگذار بین المللی خصوصا اروپایی دعوت کنند و زمینه ارتباط و گفتگوی مستمر تا حصول نتیجه را فراهم کنند. در این زمینه باید از ظرفیت نهادها و شخصیتهای دینی و مذهبی داخلی و خارجی نیز استفاده شود. 🔸 نهادهای فرهنگی کشور مانند سازمان تبلیغات باید با ارتباط موثر با مسوولان و فعالان و کارشناسان رسانه های بین المللی زمینه تغییر رویکرد رسانه های مرتبط با افکار عمومی غرب و جهان را فراهم کنند. 🔸 دانشمندان و علمای دین باید تعالیم حیاتبخش قرآن در زمینه تعاملات انسانی را استخراج و در اختیار مسلمانان قرار دهند و رفتارهای مخالف این تعالیم در جوامع اسلامی را با ادب و احترام نقد کرده و تبری قرآن از رفتارهای تکفیری آشکار و پنهان برخی مسلمانان را اعلام کنند تا در هیچ بخشی از جهان اسلام، رفتاری خلاف منطق قرآن نسبت به سایر ادیان و مذاهب و فرهنگها صورت نگیرد. قرآن مومنان را دعوت می کند تا با قول و قول با مخالفان فکری خود گفتگو کرده و از حق دفاع کنند و باطل را نقد کنند. قرآن به انسانها می آموزد نه ظلم کنند و نه زیر بار ظلم روند و تحت هیچ شرایطی به ظلم راضی نشوند. قرآن به مومنان می آموزد نسبت به حرمت حق و دین خدا غیرت داشته باشند و به همان اندازه برای انسانهای عادی کرامت و احترام قائل شده و با نرمی و عطوفت نسبت به ایشان حق را به دست همین انسانهای عادی در عالم جاری کنند. خلاصه آنکه همچون حاج قاسم عزیز، با سران کفر بجنگند و پدر و برادری مهربان باشند برای بندگان خدا در هر گوشه زمین. 🔸 مسلمانان جهان و هم وطنان غیور ما نیز باید بدانند بهترین راه دفاع از قرآن فراگرفتن معارف آن و عمل به آن می باشد. همان گونه که امام ما فرمود: کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا. ما مردم عادی مسلمان نیز باید تلاش کنیم زینت قرآن باشیم. تلاش کنیم بیش از پیش قرآن را تلاوت و حفظ کنیم. برنامه ای مستمر برای آشنایی جدی با معارف قرآن و اهلبیت علیهم السلام تدارک ببینیم و اخلاق خود را در خانواده و جامعه به خلق خوش آورنده آن نزدیکتر کنیم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
ساعات آخر روز عاشورا وضع امام و حجت خدا حضرت علی بن الحسین علیه السلام چگونه بود؟ کتیبه پر سوز و گداز بالا در حرم امام حسین علیه السلام، گوشه‌ای از حال حجت خدا علیه السلام و در آخر روز عاشورا را بیان می‌کند. تاریخ یعقوبی چنین گزارش می‌دهد: امام پس از دیدن وضعیت دلخراش شهیدان کربلا خصوصا حضرت سید الشهدا بی تاب شدند. وقتی حال ایشان بر حضرت زینب آشکار شد نگران وضع امام شدند و شروع کردند به تسلی دادن امام و فرمودند: ای بازمانده جد و پدر و برادرانم! چرا این گونه اید؟ نکند قالب تهی کنید! این سرنوشت، عهدی از جانب خدا با جد و پدرتان بوده است. خداوند از مردمی که فراعنه زمین آنها را نمی‌شناسند اما برای اهل آسمان شناخته شده‌اند میثاق گرفته است. ایشان این بدنهای قطعه قطعه شده را جمع کرده و دفن می‌کنند و برای سید شهیدان قبری بر پا می‌کنند که گذر روزها و شبها موجب کهنگی و فراموشی آن نمی‌شود. دشمنان حق و پیروان گمراه‌شان هر چه برای محو و فراموشی این حرم تلاش می‌کنند جز بر شرافت و بلندی جایگاه آن افزوده نمی‌شود. https://eitaa.com/yad_dashtha
49.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جناب آقای جوانی در این کلیپ به درستی به انقطاع رسانه‌ای بخشهایی از جامعه ایران از رسانه‌های مورد قبول نظام اشازه می‌کنند و آن را یکی از علل اعتراضات سال گذشته و کشف حجابها معرفی می‌کنند. گویی ما و آنها در دو حباب رسانه‌ای متفاوت زندگی می‌کنیم و آنها دارای گره‌های ذهنی هستند. از متخصص انتظار می‌رود: اولا مخاطب خود را به شکل دقیق انتخاب و تعیین کند و متناسب با مخاطب، لحن و ادبیات خود را تنظیم نماید. مخاطب بخشی از سخنرانی ایشان، جریان مومن انقلابی هستند. اما به نظر می‌رسد در بخشهایی از سخنان شان به دنبال تغییر نگاه معترضان هستند و مخاطب اصلی شان آنها می‌باشند. ثانیا اگر به دنبال گفتگو با معترضان و گشودن گرههای ذهنی آنها است ابتدا باید از حباب رسانه‌ای خود خارج شود یا حباب رسانه‌ای آنها را بشکند تا اتصال برقرار شود. لحن و ادبیات و واژه‌های گزینش شده از جانب ایشان برای نیروهای انقلابی قابل فهم است اما برای ناراضیان، نامفهوم است. ایشان از ادبیاتی استفاده می‌کند که دیوار بین دو گروه را بلندتر می‌کند. استفاده از تعبیر و تاکید بر اینکه در آینده روشن خواهد شد مهسا شریک خون های ریخته شده بوده است و نباید وی را دختری بی گناه فرض کرد، تفاوت حبابهای رسانه‌ای را بیشتر خواهد کرد. به جناب آقای جوانی ارادت داریم و دغدغه شان را ارج می‌نهیم اما سخنرانی ایشان را به لحاظ قواعد جنگ شناختی برای مخاطبانی که معترض به نظام هستند ناکارآمد می‌دانیم. به عبارت دیگر ایشان نیز گرفتار حباب رسانه‌ای شده و نتوانسته‌اند در قلب و اندیشه مخاطب خود نفوذ کنند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ سید مهدی مرتضوی و 🔸 خداوند از سر لطف و مهربانی اش برای هدایت بشر و نجات او از افراط و تفریط در کنار عقل و فطرت و تجربه بشری، دو منبع معرفت بخش دیگر نیز در اختیار انسانها قرار داده است: قرآن و تعالیم اهلبیت علیهم السلام به عنوان حجتهای معصوم الهی. فهم تعالیم هدایت بخش کتاب و سنت از مسیر در آنها می گذرد و تعبد صرف می تواند حجاب دستیابی به این هدایت باشد. 🔸 اگر متدینان با مبانی ناب قرآن و اهلبیت علیهم السلام آشنایی کامل نداشته باشند در زندگی شخصی و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی خود، نادانسته و ناخواسته گرفتار دیدگاه های غلط و نگرشها و رویکردهای افراطی و تفریطی خواهند شد. 🔸 امام صادق علیه السلام می فرمایند مومنانی که اهل تفقه و دین شناسی روشمند در دین الهی نباشند و در حد وسع خود تلاش نکنند از مسیری که خداوند برای قرار داده نیاز خود را برطرف کنند به منابع غیر دینی یا دیدگاه های دینی ناخالص، محتاج گشته و نادانسته گرفتار مکاتب بشری خواهند شد. عن بشير الدهان قال: قال أبوعبدالله عليه السلام: لا خير فيمن لا يتفقه من أصحابنا يا بشير. إن الرجل منهم إذا لم يستغن بفقهه احتاج إليهم فإذا احتاج إليهم أدخلوه في باب ضلالتهم وهو لا يعلم. 🔸 از جمله چالشهای که بر سر راه مومنان قرار دارد، دو نگرش و است. در تعالیم اهلبیت علیهم السلام به این دو چالش که تهدید کننده دین‌ورزی مومنان می باشند به صراحت اشاره شده و درباره آنها به مومنان اخطار داده شده است. 🔸 در حدیثی مشهور آمده که فرزندان خود را پیش از آنکه با مرجئه و تعالیم آنها آشنا شوند با تعالیم و معارف وحیانی آشنا کنید. این حدیث بر تعالیم مرجئه برای نوجوانان و جوانان دلالت می کند. راه صیانت نسل جدید از خطر تعالیم جذاب مرجئی، آشنایی با علوم و معارف حق و صحیح می باشد: علموا صبیانکم الحدیث قبل ان یسبقکم الیهم المرجئه. 🔸 در گفتار مهمی امام صادق علیه السلام می فرمایند بنی امیه تعلیم ایمان را برای مردم آزاد گذاشتند اما تعلیم شرک را ممنوع کردند تا وقتی آنها را به سمت شرک می برند متوجه نشوند: ان بنی امیه اطلقوا للناس تعلیم الایمان و لم یطلقوا تعلیم الشرک لکی اذا حملوهم علیه لم یعرفوه. این حدیث به صراحت و مستقیما به ارجاء و مرجئه اشاره ندارد اما می توان آن را نقد تلویحی رویکرد مرجئی تلقی کرد. زیرا مهمترین رکن نگرش مرجئی، کمرنگ کردن ایمان و توحید با کفر و شرک و اهمیت زدایی از آن است. 🔸 به همان میزان که اهلبیت علیهم السلام رویکرد مرجئی را برای ایمان مومنان خطرناک معرفی کرده اند، در زمینه رویکرد خوارجی نیز اخطار داده اند. 🔸 سه نفر از شیعیان درباره ایمان و کفر مسلمانانی که به امام زمان خود معرفت ندارند مباحثه و احتجاج می کنند. از امام صادق علیه السلام دعوت می کنند تا درباره اختلاف آنها داوری کنند. امام دیدگاهی که همه غیر شیعیان را کافر می داند، مشابه دیدگاه خوارج تلقی می کنند و می فرمایند: سبحان الله هذا قول الخوارج. 🔸 در حدیثی دیگر رویکرد خوارجی را نگرشی تنگ نظرانه و در حوزه دینداری معرفی می کنند که موجب کافر انگاشتن اکثر انسانها و به تبع آن، برخی مخاطبان می گردد: الدین واسع و لکن الخوارج ضیقوا علی انفسهم من جهلهم. 🔸 منظور از گرایش مومنان به رویکرد خوارجی یا مرجئی، پیوستن به این دو فرقه نیست. خوارج و مرجئه صرفا دو فرقه مذهبی در بین مسلمانان نیستند. آنها نماینده دو الگوی کلان اندیشه و دینداری هستند. و را می توان امتداد رویکردهای خوارجی و مرجئی در دوره معاصر محسوب کرد. 🔸 مومنان برای آنکه نادانسته گرفتار افراط خوارجی و تفریط مرجئی نشده یا به آنها متهم نشوند باید رویکرد قرآن و اهلبیت علیهم السلام با دو رویکرد خوارجی و مرجئی را به روشنی شناخته و معرفی کنند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ سید مهدی مرتضوی درباره حمایت از خانواده و ترویج فرهنگ عفاف و در یادداشت و گفته شد: 🔸 اگر متدینان با مبانی ناب قرآن و اهلبیت علیهم السلام آشنایی کامل نداشته باشند در زندگی شخصی و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی خود، نادانسته و ناخواسته گرفتار دیدگاه های غلط و نگرشها و رویکردهای افراطی و تفریطی خواهند شد. 🔸 مومنان برای آنکه نادانسته گرفتار افراط خوارجی و تفریط مرجئی نشده یا به آنها متهم نشوند باید رویکرد قرآن و اهلبیت علیهم السلام با دو رویکرد خوارجی و مرجئی را به روشنی شناخته و معرفی کنند. 🔹🔹🔹🔹 لایحه ای که قوه قضائیه درباره عفاف و حجاب تنظیم کرده بود در دولت به تصویب رسید. این لایحه در مجلس شورای اسلامی در حال بازنویسی با تغییرات جدی می باشد. از باب خیرخواهی نکات زیر به نمایندگان محترم مجلس تقدیم می گردد: 🔸 برخی از دلسوزان بر این باور بودند که در تدوین نخست لایحه عفاف و حجاب که از سوی قوه قضائیه طراحی شده بود نشانه هایی از رویکرد مرجئی یا پلورالیستی به چشم می خورد. برخی دیگر نیز نگران هستند که بازنویسی این لایحه در مجلس تحت تأثیر رویکرد خوارجی یا انحصارگرایانه انجام گیرد. 🔸 طراحان و موافقان لایحه قوه قضائیه و مصوبه کمیسیونهای قضائی و فرهنگی را خیرخواه و دلسوز کشور و مردم و ارزشهای فرهنگی و دینی می دانیم. اما نگرانی منتقدان و مخالفان لایحه پیشین یا مصوبه اخیر از افراط و تفریط در قانون یا آن را نیز از سر و خیرخواهی می دانیم. 🔸 البته نمی توان وجود تعدادی اندک از کنشگران اجتماعی و فرهنگی که به دنبال مهندسی فضای فرهنگی کشور و نابود کردن ریشه های فرهنگی و دینی هستند را انکار کرد. رصد فعالیتهای پنهان چنین کنشگرانی و کشف ارتباط آنها با سفارتخانه ها و سازمانهای جاسوسی خارجی بر عهده نهادهای امنیتی است. کار اطلاعاتی درباره فعالیت کشورهای خارجی و دنباله های داخلی آنها را به نهادهای امنیتی واگذار می کنیم و گفتگوها و نگرانی ها در فضای علمی و عمومی کشور در موافقت یا نقد یا مخالفت با این لایحه را از سر دلسوزی تلقی می کنیم. 🔸 اعضای محترم کمیسیونهای فرهنگی و قضائی باید در یا لایحه به صراحت مبانی و پیش فرضهای مصوبه خود درباره عفاف و حجاب را تبیین و نسبت مصوبات خود را با تعالیم قرآن و اهلبیت علیهم السلام روشن کنند و تباین آن را با رویکردهای خوارجی و مرجئی نشان دهند. 🔸 کوتاهی در تدوین پیوست مذکور ناگواری می‌تواند داشته باشد که در یادداشتهای بعدی به آنها پرداخته می‌شود. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 امروز دوستی نازنین، همسر عزیزش را بعد از تحمل دوره‌ای رنج و درد از دست داد. 🔹 خدایا او نیز همچون حضرت زینب، اسیر مصیبت عزیزترینش شده. چه دشوار است این لحظات! قلب نازنین آن بانو چه حالی داشت وقتی که می‌گفت: ؟ 🔹 آیا می‌شود آنچنان که دختر علی علیه السلام را در آغوش محبتت گرفتی، دوست مرا نیز در آغوش گرم و پر مهرت جای دهی و تسلایش بخشی. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا دلهای ما را از حبیبت و وصی او و شان سرشار کن. ذائقه ما را با این محبت چنان شیرین کن که از هر شیرینی دیگری که ما را از تو دور می کند در گذریم. آن چنان شیرین شویم که تلخی های دنیا را نیز ببینیم. https://eitaa.com/yad_dashtha
آیت الله جوادی آملی: نگویید جا مانده‌ایم! کسی که ‎قلب و روحش رفته جامانده نیست. جامانده کسی است که عشق و شور و طلب زیارت ‎ به ذهنش هم نمی‌رسد و علاقه‌ای ندارد. اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن هست و شرایطش نیست، خیری بوده و ثواب نیت را برده‌اید. باشید و نگویید جامانده ایم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحیم اخیرا کلیپی چند دقیقه ای از سخنان بزرگواری که خودشان را آقای تمسکی معرفی کرده اند بازنشر پیدا کرده است. سخنان ایشان درباره نسبت با است. بزرگواری از بنده خواستند کلیپ مذکور را ببینم و درباره آن نظر دهم. فرموده بودند: احساس می کنم صحبت این آقا علیرغم زیبایی کلامش، بی اشکال نیست. اما اشکالش را نمی فهمم. تلاش می کنم به جای پرداختن به این مصداق خاص، روشی کلی برای تحلیل و ارزیابی این قبیل سخنان ارائه کنم. با دو روش یا از دو منظر می توان و باید چنین سخنانی را تحلیل و ارزیابی کرد: چنین سخنانی دارای یک مدعای اصلی و کلی هستند و در کنار آن مطالب فرعی یا جزئیاتی را هم بیان می کنند. مدعای کلی گوینده و جزئیات مطرح شده باید جداگانه تحلیل و ارزیابی شوند. از منظری دیگر کلام هر گوینده ای مستقل از اینکه چه کسی آن را گفته و چه پیوستهایی دارد دارای یک معنای آشکار می باشد. اما همین سخن با توجه به پیوستهایش که معمولا پنهان هستند می تواند واجد معناهای دیگری نیز باشد. لایه های پنهان کلام یک گوینده را باید در شخصیت و احوال و قصد و نیت گوینده و سایر سخنان و دیدگاه های وی و مسیری که احتمالا برای سیر و سلوک علمی و عملی پیشنهاد می کند، جستجو کرد. تحلیل و ارزیابی بخش آشکار کلام یک گوینده، امری جدا از تحلیل لایه های پنهان و پیوستهای کلام وی می باشد. اما بررسی مدعای اصلی و برخی جزئیات سخنان گوینده در این کلیپ: ظاهرا اصل سخن ایشان اشکالی ندارد. بلکه دفاعی خوب در برابر کسانی است که انسانیت را در مقابل دین قرار می دهند و آن را به عنوان دینی جدید، جایگزین اسلام می کنند. چنین کسانی اخلاق و انسانیت را در مقابل دین اسلام و بندگی خداوند قرار می دهند و اخلاق را بر بندگی ترجیح می دهند. پاسخ کلی که در این کلیپ داده شده قابل قبول و موثر به نظر می رسد. این پاسخ چنین است: انسانیت کف دین است و دین آمده انسان را پرواز دهد و افقهایی برتر از اخلاق و انسانیت در برابر او بگشاید. اما جزئیات کلام ایشان و نحوه بیان شان نیازمند تأمل جداگانه است. برای مثال ایشان می گویند ایمان با تدین فرق می کند. و تفاوت ایمان با تدین را بیان نمی کند. تأکید بر ایمان ممکن است ما را به سمت پلورالیسم و ارجاء ببرد. ممکن است قصد ایشان چنین مطلبی نباشد اما این کلام سربسته ظرفیت آن را دارد که در آینده یا در سخنان دیگر ایشان به سمت پلورالیسم تغییر مسیر دهد. لذا نمی توان درباره مسیری که ایشان مخاطبش را به پیمودن آن دعوت می کند مطمئن بود. در جایی دیگر می گویند نماز نمی تواند انسان را اصلاح کرده و انسان کند. اتفاقا مهمترین کارکرد نماز این است که انسان را انسان کند. نماز تنهی عن الفحشاء و المنکر است. به عبارت دیگر درست است که انسانیت و اخلاق کف دین است اما اینکه بگوییم دین نیامده انسانها را انسان کند سخن صحیحی نیست. دین دو کارکرد دارد که در طول هم هستند. اول انسانها را آدم می کند و در مرحله بعد از طریق بندگی خداوند آنها را به اوج آسمانها پرواز می دهد. اگر کسی دین را به شکل درست مصرف نکند، نه آدم می شود و نه پرواز خواهد کرد. جزئیات دیگری که در بیان ایشان آمده نیز باید تک تک مورد بررسی قرار گیرند. آنچه گفته شد را می توان تحت عنوان ارزیابی کلام گوینده صرفنظر از پیوستهای آن نیز محسوب کرد. مرحله بعد ارزیابی پیوستها و لایه های پنهان کلام گوینده محترم است که نیازمند شناخت بیشتر از سایر دیدگاه های ایشان می باشد. امکان دارد تمام آنچه در این کلیپ بیان شده کاملا درست باشد اما این قطعه درست، در یک پازل قرار گرفته باشد که سر از ناکجا آباد در آورد. لذا بدون بررسی خانه های پیش و پس این پازل نمی توان درباره گوینده و مسیری که به آن دعوت می کند نگاه بدبینانه یا خوش بینانه داشت. یک نکته که می تواند ما را در رسیدن به ارزیابی دقیقتر یاری کند آن است که بدانیم آیا گوینده محترم صرفا در صدد بیان نسبت انسانیت و دین و مطالب گفته شده در کلیپ بوده اند؟ یا آنکه این سخنان سرآغاز یک سیر و سلوک علمی و عملی است که ایشان دیگران را به تجربه و پیمودن آن دعوت می کنند؟ در صورت نخست، شاید مجاز باشیم بدون حساسیت به سایر دیدگاه های گوینده، سخنانی از او را که درست تشخیص می دهیم منتشر کنیم اما در صورت دوم، بازنشر سخنان درست یک گوینده نیز نباید فارغ از سایر دیدگاه ها و قصد و نیت وی انجام گیرد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد الهی قمشه ای می گویند: امام حسین علیه السلام شمر را می بخشند. همه آدمها را دوست داشته باشید. صفتش است که نامطلوب است. اگر آن صفت را از او بگیرند خوب می شود. بنابراین کینه هیچ کس نباید در دل ما باشد. این معنای عشق است و بزرگان ما اصلا جایی برای کینه در دلشان نبود. 🔸🔸🔸🔸🔸 یکی از اساتید گرانقدر درباره بخشیده شدن شمر و قابل دفاع دانستن این نظر، چنین می فرمایند: من در این مورد نظری ندارم. اما در علم کلام بحثی است تحت عنوان وعد و وعید که میگویند خلف وعده قبیح است. لذا خداوند متعال خلف وعده نمیکند؛ اما خلف وعید نه تنها قبیح نیست بلکه حسن است. تنها پرسش یا شبهه‌ای که میماند این است: پس تکلیف عدل و عدالت و حق و حقوق مظلومان چه میشود؟ پاسخی که میدهند این است: خداوند متعال میتواند آنقدر به مظلومان و صاحبان حق بدهد که راضی شان کند. البته باز ممکن است خدا و امام حسین ببخشند ولی مردم نبخشند. 🙈 باز عرض میکنم: بنده در این مورد نظری ندارم و در کار خدا و اهل بیت دخالت نمیکنم. هر تصمیمی حضرت دوست و اهل بیت بگیرند بنده تسلیمم. 🍏 🔸🔸🔸🔸🔸 در یادداشت بعد👇، ضمن بررسی دیدگاه این استاد گرانقدر، دیدگاه استاد الهی قمشه ای را مورد نقد قرار می دهم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
استاد الهی قمشه ای می گویند: امام حسین علیه السلام شمر را می بخشند. همه آدمها را دوست داشته باشید.
سلام و عرض احترام محضر استاد عزیز و گرانقدر ظاهرا با دو مسأله مورد اختلاف مواجهیم: مسأله اول سرنوشت امثال شمر است. حضرتعالی می فرمایید در این مورد نظری ندارم و در کار خدا و اهلبیت دخالت نمی کنم. هر تصمیمی بگیرند بنده تسلیمم. یعنی اگر خدا و امام حسین ع شمر را نبخشند شما آن را وفق عدالت و حکمت و اصلح می دانید. اگر هم ببخشند همین طور. در این مسأله دیدگاه شما با دیدگاه استاد الهی قمشه ای متفاوت است. استاد الهی قمشه ای همچون متصوفه می فرمایند خدا و امام حسین ع قطعا شمر را می بخشند. البته دیدگاه شما با دیدگاه شیعیان متشرع که شمر را کافر و ظالم و نابخشودنی می دانند نیز متفاوت است. اما مسأله دوم که احتمالا منشأ مسأله نخست نیز هست مسأله تبری از کافر و ظالم است. به نظر می رسد شما با این جملات جناب الهی قمشه ای موافق هستید: همه آدمها را دوست داشته باشید. صفتش است که نامطلوب است. اگر آن صفت را از او بگیرند خوب می شود. بنابراین کینه هیچ کس نباید در دل ما باشد. این معنای عشق است و بزرگان ما اصلا جایی برای کینه در دلشان نبود. می توان نشان داد که بر اساس آیات و روایات اهلبیت ع کسانی که ربوبیت خدا را می پذیرند در مقام عمل به سه گروه تقسیم می شوند: الف. مومنان صالح العمل که گناه نمی کنند یا گناه آنها از جنس لمم است و در نامه عملشان ثبت نمی شود. ب. مومنان فاسق العمل که گناه شان از جنس فسق است و به حد استخفاف یا کفر عملی نمی رسد. ج. کافران مستخف که در اعتقاد با ربوبیت خداوند مشکلی ندارند اما در عمل به حد تهاون و استخفاف و کفر عملی رسیده اند. به حکم عقل و نقل معتبر وظیفه ما آن است که هم نسبت به مومن صالح العمل تولی داشته باشیم و هم نسبت به عمل صالحش. همچنین باید نسبت به مومن فاسق العمل تولی داشته باشیم اما از عمل فاسقانه اش تبری بجوییم. به تعبیر امام کاظم علیه السلام انهم مومن النفس و فاسق العمل فاحبوهم و تبرووا من فعلهم. اما درباره کافر هم نسبت به فعل بدش تبری می جوییم و هم از خودش. دایره این بحث را درباره سایر انسانها نیز می توان توسعه داد و تکلیف آنها را نیز مشخص کرد: کسانی که کفر اعتقادی دارند معمولا از سر استکبار نافرمانی می کنند. در این صورت هم از عمل پلیدشان تبری می جوییم هم از خودشان. کسانی که جاهل قاصر هستند نیز به لحاظ عمل دو دسته می شوند. گروهی محسن و گروهی مسیئ. نسبت به احسان شان تولی و از اسائه شان تبری می جوییم. اما خودشان چون کافر نیستند حسابشان از کافران جداست و مجاز نیستیم از خودشان تبری بجوییم. فرمایش جناب الهی قمشه ای با نصوص فراوان قرآنی و روایی درباره لعن و تبری نسبت به ظالم و کافر ناسازگار است. ما و شما بر اساس نصوص معتبر دینی که با عقل هم سازگار است، علاوه بر تبری از اعمال یزید، شخص وی را نیز لعن می کنیم و از خودش نیز تبری می جوییم. البته آن دیدگاه رایجی نیز که اکثر انسانها را کافر و از دایره رحمت خدا خارج می داند، با محکمات عقلی و قرآنی و حدیثی ناسازگار است. بر اساس محکمات عقلی و قرآنی و حدیثی، تعداد قلیلی از انسانها مومن صالح العمل هستند. و نیز تعداد قلیلی کافر و شایسته لعن و تبری می باشند. اکثر انسانها یا جاهل قاصرند یا مومن فاسق العمل و این دو گروه عظیم، از دایره رحمت و کرامت خداوند خارج نیستند و ما حق نداریم از خودشان تبری بجوییم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#نقد_دیدگاه_استاد_الهی_قمشه‌ای سلام و عرض احترام محضر استاد عزیز و گرانقدر ظاهرا با دو مسأله مورد
پاسخ استاد به یادداشت پیشین👆: صباحکم نور و سرور تشقیق شقوق و تفریع فروعی خوب و جامع بود. 👏🙏🍏 نکته اینجاست: تولی و تبری ناظر به ذات است یا صفات و اعمال؟ جناب قمشه‌ای میفرماید ناظر به فعل و رفتار و صفت است چون ذات، چیزی جز تجلی نور مطلق و وجود مطلق نیست و نمیتواند شر باشد تا بخواهیم از آن تبری بجوییم: عاشقم بر همه عالم که همه عالم ازوست. و این نکته منافاتی با تبری و اجرای حدود و احکام فقهی ندارد. حساب و کتاب قیامتی آن هم که با خداست. 🍏 🔸🔸🔸🔸🔸 پاسخ بنده به استاد گرانقدر: 🔸 سوال مهمی که به ذهن می‌رسد: تبری ما از شمر و یزید که هم عملشان بد است و هم قلبشان کافر و فاسد است با تبری ما از مومنی که قلبا دوستدار ایمان و خوبیهاست و فقط عملش خراب است چه تفاوتی می‌کند؟ 🔸 آیا بهتر نیست بین سه امر تفکیک کنیم: ۱. اصل وجود انسان و حتی کفر و ظلم و کارهای بدش از آن حیث که به اراده و مشیت و اذن خدا مربوط است. ۲. قلب و نفس و باطن انسان که مهمترین بخش از وجود اوست که به اراده و خواست او در جبهه حق یا باطل قرار می‌گیرد و آگاهانه در مقابل حق خضوع می‌کند یا سرکشی و استکبار می‌ورزد. ۳. سایر اعمال اختیاری که ممکن است از سر غفلت یا هیجان شهوت و غضب انجام گیرد و موجب فساد قلب نگردد. 🔸 بدین ترتیب: به فعل و اراده و مشیت خدا راضی هستیم و آن را زیبا می‌بینیم: ما رایت الا جمیلا. از عمل پلید یزید تبری می‌جوییم. از خود یزید که فاعل آن عمل پلید است یعنی نفس و قلب او نیز تبری می‌جوییم. 🔸 بر این اساس تفاوت مورد یزید با مومن فاسق العمل یا جاهل قاصر نیز روشن می‌شود: از باور و عقیده غلط جاهل قاصر تبری می‌جوییم نه از صاحب آن. از عمل فسق مومن تبری می‌جوییم نه از خودش. البته در هر سه مورد از آن جهت که همه اینها به نحوی متعلق مشیت و اراده و اذن خدا هستند پای حساب خدا نوشته می‌شوند و باید همچون امام حسین علیه السلام صابر محتسب و همچون حضرت زینب س زیبا بین باشیم. 🔸 در بیان استاد الهی قمشه‌ای تفاوت بین کافر و ظالمی چون یزید با جاهل قاصر و مومن فاسق العمل مشخص نمی‌شود. اما با این بیان هم نقش خداوند در امور عالم لحاظ می‌شود و هم نقش انسان. تفاوت بین اصناف مردم نیز تبیین می‌گردد. 🔸 حدیث امام کاظم ع که به مومن فاسق العمل اشاره می‌فرمایند نیز ظاهرا به همین نکته اشاره دارد: تبروا من فعله و لا تتبرءوا منه، احبوه و ابغضوا عمله قلت: فيسعنا ان نقول فاسق فاجر قال: لا .... و لكنكم تقولون فاسق العمل فاجر العمل مؤمن النفس خبيث الفعل طيّب الروح و البدن. https://lib.eshia.ir/86869/1/450 بر اساس این حدیث و ایات و روایات فراوان دیگر علی القاعده امثال یزید با امثال مومنان فاسق العمل به لحاظ نفس و قلب و باطن تفاوت دارند. به همین دلیل لعن یزید، واجب و لعن مومن فاسق العمل، حرام است. چنانکه عرض شد در بیان استاد الهی قمشه‌ای این تفاوت نادیده گرفته شده. 🔸 نتیجه این مباحث در کجا ظاهر می‌شود؟ تکریم و احترام گذاشتن به یزید ولو کاری خوب انجام دهد حرام است. فقط کار خوبش را تکریم می‌کنیم نه فاعلش را. بی احترامی به مومن فاسق العمل یا جاهل قاصر به خاطر عقیده یا رفتار غلط و زشتش حرام است. فقط از رفتار و باور غلطشان تبری می‌جوییم نه از خودشان. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ سید مهدی مرتضوی 🔸 جنگ پس از فتح مکه در سال هشتم هجری بین مسلمانان و قبیله های هوازن و ثقیف رخ داد. در این جنگ، برخی از بزرگان مکه از قبیل ابوسفیان نیز در کنار سپاه مسلمانان حضور داشتند. در این جنگ بسیاری به دست مسلمانان افتاد. 🔸 بر اساس منابع تاریخی و حدیثی شیعه و اهل سنت، پیامبر خدا ص به صد شتر دادند. همچنین برخی از بزرگان قبائل عرب از غنائم، سهمی ویژه که چندین برابر سهم هر یک از بود دریافت کردند. 🔸 این وضعیت برای انصار سوال برانگیز بود. هم شیوه تقسیم غنائم را غیر عادلانه می‌دانستند و به آن اعتراض داشتند و هم احساس می‌کردند پیامبر خدا ص پس از اسلام آوردن ، دیگر نیازی به انصار ندارند و آنها را فراموش کرده‌اند. گوش های تیز این زمزمه ها را می توانستند بشنوند: تاکنون که نوبت سختی ها و گرفتاری ها بود ما فراخوانده می شدیم حالا که دوران سختی به پایان رسیده غنائم به دیگران داده می شود؛ پیامبر در جنگها از ما کمک گرفت و زمانی که بر همه چیره شد قومش را ترجیح داد و ما را فراموش کرد. 🔸 انصار هم معترض بودند و هم دلشکسته. پیامبر خدا انصار را فراخواندند و ... 🔸🔸🔸🔸🔸 🔹 حدس می زنید پیامبر خدا ص با این و چگونه مواجه شدند و چه کردند؟ 🔹 آیا داستان یا حکایتی از خود یا دیگران سراغ دارید که بیان کننده شیوه مدیریت و رهبری یک مدیر در موقعیتهای مشابه باشد؟ 🔹 مدیران با تجربه اگر در وضعیتی مشابه قرار گیرند چه می کنند؟ 🔹 به مدیران و رهبرانی که در چنین وضعیتی قرار می گیرند چه توصیه هایی می کند؟ 🔸🔸🔸🔸🔸 🔹 از خوانندگان محترم خصوصا کسانی که تجربه مدیریت دارند یا در دانش مدیریت دارای تخصص و آگاهی هستند دعوت می کنم به سوالات بالا پاسخ داده و آن را به @s_m_mortazavi ارسال کنند. در ابتدای پاسخ، هشتگ را ثبت فرمایید. 🔹 با مشارکت در این فراخوان، امکان مقایسه شیوه مدیریت بشری با شیوه مدیریت و رهبری پیامبر خدا ص فراهم می گردد. شاید بدین وسیله عظمت شخصیت، لطافت طبع، و مدیریت حبیب خدا بیشتر آشکار گردد. این یادداشت را به دست کسانی که فکر می کنید در زمینه مدیریت دارای تخصص یا تجربه هستند برسانید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
قدرت نمایی مردم مظلوم فلسطین و شکستن ابهت غاصبان و جنایتکاران صهیونیست در را می گویم. قطعا هیچ انسان اخلاق مداری نمی تواند از رژیم جنایتکار صهیونیستی حمایت کند. اما تکلیف (یهودیان ساکن فلسطین که از سرزمینهای دیگر آمده اند) چیست؟ در پاسخ به این سوال چند فرض قابل تصور است: 1. مردم اسرائیل مانند مردم سایر کشورها هستند و ما با آنها مشکلی نداریم یا دوست هستیم. گمان می کنم این گزینه، گفته آقای رحیم مشائی بود و رهبر انقلاب در گفتار بالا آن را نقد کرده اند. 2. مردم اسرائیل از جمله زنان و کودکان آنها نیز مانند سران این رژیم هستند و باید کشته شوند و تصاویر کشته های آنها در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شود تا باعث طرفداران اسرائیل و در نهایت موجب مردم اسرائیل از فلسطین شود. 3. مردم اسرائیل با مهاجرت به اسرائیل به رژیم غاصب کمک کرده اند لذا آنها را نباید مانند مردم سایر کشورها تلقی کرد. از این جهت نباید با آنها دوست باشیم. اما این به معنای آن نیست که کشتن مردان و زنان و کودکان اسرائیلی که مسلح نیستند را جائز بدانیم و از کشتن آنها خوشحال شویم و صحنه های کشتار آنها یا اجساد آنها را دهیم و کنیم. به عبارت دیگر مردم اسرائیل که غیر مسلح هستند و اقدام به جنگ نمی کنند را مانند مردم عادی سایر کشورها نمی دانیم اما آنها را همچون سربازان و نظامیان در میدان جنگ هم نمی دانیم. فکر می کنید سخن رهبر انقلاب بر گزینه دو دلالت می کند یا بر گزینه سه؟ ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
اسراء، 4 تا 7: وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا ما در تورات به بنی اسرائیل خبر دادیم که قطعاً دو بار در زمین فساد می کنید و به سرکشی و طغیان بزرگ دچار می شوید. ثمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا سپس پیروزی بر آنان را به شما باز می گردانیم و شما را به وسیله اموال و فرزندان تقویت می کنیم، و نفرات شما را بیشتر می گردانیم. فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ ۚ وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا پس هنگامی که وعده [عذاب] نخستین فرا رسد، بندگان نیرومند خود را بر ضد شما برانگیزیم، آنان [برای یافتن شما] لابه لای خانه ها را جستجو می کنند؛ و یقیناً این وعده ای انجام شدنی است. إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ۚ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا اگر نیکی کنید به خود نیکی کرده اید، و اگر بدی کنید به خود بدی کرده اید. پس هنگامی که [زمان] وعده دوم فرا رسد، [پیکارگرانی سخت گیر بر ضد شما برمی انگیزیم] تا شما را غصه دار کنند و به مسجد [الاقصی] درآیند، آن گونه که بار اول درآمدند تا هر که و هر چه را دست یابند، به شدت نابود کنند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یکی از بزرگواران عضو کانال مطلب زیر را ارسال فرموده اند. از ایشان و بزرگواران دیگری که دغدغه حمایت از مظلوم و دفاع از حق دارند و نگران هستند که موضع گیری امثال بنده به تضعیف جبهه حق بینجامد سپاسگزارم و نگرانی و دغدغه آنها را ارج می نهم.🙏 یادداشت این بزرگوار: سلام. ان شاء الله خوب و سلامت باشید. در مورد این نوشته آخر شما، به نظرم منظور شما این باشد که روش سوم درست است. اما اولا فکرکنم با توجه به دلایلی که بعضی منتشر کردند در سرزمین های اشغالی چیزی به نام یا غیر نظامی نداریم. ثانیا آیا الان زوم کردن روی این مساله پیروزی بزرگ فلسطین و بازی به نفع دشمن در جنگ رسانه ای و روانی علیه رزمندگان فلسطینی نیست؟ چرا که حضرت آقا فرمودند بعضی وقتها حتی گفتن حرف درست هم است و نباید آن حرف را زد. ثالثا ما نباید از مردمی که بیش از هفتاد سال تحت ظلم وستم رژیم اشغالگر قدس بودند زمانی خانه شان راغصب می کنند زمانی دیگر خانه آنها را خراب می کنند. زمانی مزرعه آنها را می سوزانند. روزی دیگر آب آنها را آلوده یا قطع می کنند یا هر روز باید نگران از دست دادن عزیزانشان به خشن ترین وجه باشند انتظار داشت در لحظه جنگ و انتقام کاملا درست و با عمل کنند. پاسخ را در یادداشت بعدی بخوانید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نحوه رفتار مجاهدین فلسطینی با شهرک نشینان صهیونیستی در منزل غصبی آنها می گوید: پیامبر خدا (ص) توصیه کرده اند بین با و تفاوت قائل شوید. 🔸🔸🔸🔸🔸 اخلاقا حق دارد از خود دفاع کند و حق خود را از ظالم باز گیرد. گاهی دفاع از حق یا گرفتن آن فقط با جنگ میسر است چنانکه مقاومت فلسطین در این مسیر گام بر می دارد. ورود به چنین جنگی نیز اخلاقی است. آفرین بر فرزندان مقاومت که در جنگ به اقتدا می کنند و با رعایت اخلاق پیامبر خدا (ص) می شوند. رحمت خدا بر مجاهدانی که به داعش، اقتدا نکرده و جنگ را بهانه نمی کنند برای نادیده گرفتن اخلاق و به دشمن کمک نمی کنند تا جای ظالم و مظلوم را عوض کند و چهره ای کریه از امت پیامبر خدا بسازد. https://eitaa.com/yad_dashtha
کسانی تلاش می کنند به اسم اخلاق یا عقلانیت، مظلومان عالم از جمله مردم مظلوم فلسطین را به سکوت و گذشتن از حق شان وادار کنند. گروهی با ادای روشنفکری و عقلانیت می خواهند مردم و نظام ما را وادار کنند که از مظلوم حمایت نکنند. می پرسند: حمایت از حملات حماس برای منافع ملی ایران چه نفعی دارد؟ گویا دفاع از مظلوم را باید با معیارهای سود و زیان عرفی بسنجیم و اگر برای ما سودی نداشت از مظلوم حمایت نکنیم. گروهی دیگر به اسم اخلاق می خواهند مردم ایران را از حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مقاومت آنها باز دارند. بسیاری از دوستان، نگران هستند که دعوت به رعایت در و تأکید بر آن، موجب تضعیف و مظلومیت مضاعف آن و تقویت اسرائیل و عوض شدن جای و گردد. رحمت خدا بر این دوستان غیرتمند. به دغدغه این عزیزان ارج می نهم و به ایشان عرض می کنم: می توان بین جنگیدن برای حق و رعایت اخلاق جمع کرد. ناچار نیستیم برای مقاومت در برابر ظلم و دفاع از حق، اخلاق را نادیده بگیریم یا به بهانه رعایت اخلاق دست از مقاومت برداریم و تسلیم ظلم شویم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha