🔴 جنایت پس از جنایت
امسال هفته حقوق بشر آمریکایی با مرگ دونالد رامسفلد، وزیر دفاع اسبق آمريكا، معروف به "قاتل ۴۰۰ هزار نفر" و یکی از جنجالیترین چهرههای سیاسی آمریکا، معنای مضاعفی پیدا کرد.
تیتر و توصیه نشریه دیلی بیست در این هفته با عنوان "عزادار وزیر دفاع نشوید، عزادار قربانیانش باشید" اشاره ظریفی به حمایت آمریکا از جنایات منافقین علیه هزاران نفر ایرانی و عراقی و کنایه آشکاری به نقش رامسفلد، معمار جنگ عراق و افغانستان است.
قربانیانی از جنس هزاران نفر بیگناه از شهروندان ایرانی، عراقی و افغانستانی که با دخالتها و حمایت مستقیم آمریکا و به دست منافقین کوردل، مزدوران صدام دیکتاتور و تروریستها به شهادت رسیدند.
جنایات تروریستی نظیر شهادت ده ها تن از نخبگان و منتخبان یک ملت در حمله به حزب جمهوری و ترور هفده هزار ایرانی که قاتلان آنها از سوی آمریکا و دولتهای اروپایی به جای مجازات، پاداش دریافت کرده و با حق تابعیت، حق شهروندی، مراکز استقرار، اسلحه، رسانه، اطلاعات و... عملا به استخدام نظام سلطه درآمدهاند.
تروریستهایی که امروز مدعی حقوق بشر شده و در فضای مجازی تلاش میکنند جای شهید و جلاد را عوض کنند، چنان که ارباب جنایتکارشان آمریکا تلاش میکند در حوادث مختلفی همچون شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نقش دزد و پلیس را تحریف و جابهجا کند.
جابهجایی شهید و جلاد به سبک ایالت متحده یعنی آمریکا به عنوان حامی تروریسم و رژیم جنگ افروز صهیونیستی در منطقه و تاسیس کننده داعش، خودش را ناجی قلمداد کند و شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش که به تصدیق دنیا از مبارزه کنندگان با تروریسم بودند را تروریست و کشور ایران را نیز حامی تروریسم معرفی کند.
تغییر قاتل و مقتول یعنی آمریکا با سابقه استفاده از بمب هستهای و حامی صدام در جنگ تحمیلی و اولین متهمِ استفاده مجدد از بمب هستهای به غلط و فریبکارانه، ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب هستهای متهم کند.
جابهجایی جانی و مجنی یعنی ایالات متحده بعد از قائله ۱۱ سپتامبر با سودای دستیابی به جایگاه هژمونیک در منطقه غرب آسیا به پایه ریزی قوانین مطلوب خود در عرصه بین المللی پرداخته است و با نقض صریح اصول عرفی و معاهداتی حقوق بینالملل از جمله نقض اصل حق حیات، نقض اصل عدم تجاوز، نقض اصل عدم توسل به زور، نقض اصل صلح، نقض میثاق حقوق مدنی سیاسی ۱۹۶۶ و... مقام رسمی یک کشور را طی سفر رسمی به کشور دیگر ناجوانمردانه ترور میکند.
✍️ مجتبی عباسی،
#نویسندگان_حوزوی
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
♦️17 يار اوشن!
دوستان خاطرشان هست که پس از پخش سریال گاندو ۲، فشار آمد به چند جای دولت محترم دوازدهم و آقای روحانی گله کردند که چرا دربارۀ دستاوردهای دولت فیلم نمیسازید. بنده هم به عنوان عضو کوچکی از جامعۀ سینمایی کشور، دیدم که حق با جناب ایشان است و انصاف نیست که فقط در نقد دولت سریال ساخته شود به قول جناب حافظ: عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگوی.
بعد از این تأملات سهکارتی، همۀ کارهای دیگرم را تعطیل کردم حتی غذا خوردن را و تمام فیلمهای تاریخ سینما را بررسیدم تا ببینم آیا میتوان الگوی مناسبی در شاهکارهای سینمایی پیدا کرد تا حق مطلب ادا شود. این کار چهل روز طول کشید و در این مدت، خوراک بنده تنها یک دانه کشمش و نصف لیوان آب بود؛ سرانجام این چلۀ دشوار به نتیجه رسید و همین جا به تهیهکنندگان و کارگردانان عزیزمان معرفی میکنم.
یازده یار اوشن (به انگلیسی: Ocean's Eleven)، کارگردان استیون سودربرگ، محصول سال ۲۰۰۱ آمریکا
✍ جيم جواتی
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
⏺ مولودی با برکت، چرایی و چگونی؟
🏴کنکاشی در زندگانی امام جواد(ع)
🏴ابویحیای صنعانی می گوید: روزی در محضر امام رضا علیه السلام بودم، فرزندش ابوجعفر را که خردسال بود آوردند: حضرت فرمود: «هذَا الْمَوْلُودُ الَّذی لَمْ یُولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلی شیعَتِنا مِنْهُ؛ این مولودی است که با برکت تر از او برای شیعیان ما زاده نشده است.
🏴بزرگترین خطای تحلیلی از این کلام این است که امام جواد علیه السلام از امامان قبلی برای شیعیان بابرکت تر بوده است. مبانی قرآنی و روایی نشان می دهد که تولد حضرت جواد علیه السلام در شرایطی صورت گرفت که خیر و برکت خاصی برای شیعیان به ارمغان آورد. همانند قیام سید الشهداء که اسلام را حیات مجدد بخشید.
⚁چرایی و چگونگی مولود با برکت؟
1. امامت و هدایت در سن خردسالی
جهان اسلام با تولد محمد بن علی بن موسی الرضا علیه السلام به ناگاه، امام خود را یک خرسالِ هفت هشت ساله دید و حیران و متعجب انگشت به دهان، مانده بود! رکن اصلی اسلام، امامت، ولایت، رهبری، هدایت، علم افروزی، تفسیر قرآن و مسائل کلامی، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی به کسی سپرده شد؛ که هنوز به بلوغ نرسیده بود. ولی جواد الائمه علیه السلام؛ با تربیت شاگردان و مناظرات علمی، بسط تفکر تشیع؛ کشتی هدایت و امامت را با صلابت و اقتدار به سر منزل مقصود رساند.
2. ریلگذاری غیب امام عصر(عج)
عوامانه ترین سبک تحلیل زندگانی امام جواد علیه السلام این است که؛ تلاشهای شبانه روزی ایشان را برای ساختن جامعه مهدوی و عصر غیبت، محو کنیم و تلاشهای علمی و فرهنگی جواد الائمه علیه السلام برای آماده سازی مردم و پذیرش تولد و امامت امام عصر (عج) در سن خردسالی را نادیده انگاریم. بابرکت ترین اقدام امام جواد علیه السلام؛ ریل گذاری حلقه میانی مردم به سمت قله ایمانی ظهور است.
3. عصر تهاجم عقیدتی
فرمانروایی شرق تا غرب عالم، استاد تمام دانشگاه نیرگ بازی و دغل کاریِ مامون و معتصم عباسی معاصران امام جواد علیه السلام اسلام ناب محمدی را با دسیسه های فرقه سازی واقفیه، معتزله، غلات، حدیث سازان درباری، و به راه انداختن جریان مِحنَت قرآن و تفتیش عقائد مردم به یک اسلام آمریکایی_انگلیسی مبدل ساختند. در چنین عصری امام قاطعانه و با صلابت در برابر انحراف ها، کجروی ها، مسامحه ها، توهین ها، حیله ها، ایستاد و از حقانیت دین دفاع کرد.
✍️ سید جواد محمدزاده
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
💠 پیوند آسمانی
💐 ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(ع) به عنوان ازدواج دو شخصیت معصوم و برترین مخلوقات عالم هستی، بعد از نبی اکرم(ص) ابعاد مختلفی برای الگوپذیری دارد؛ هر چند که نه احدی میتواند به عظمت ایشان معرفت پیدا کند و نه توان این را دارد که مانند ایشان شود؛ بلکه بحث در این است که از این بزرگواران الگو بپذیرد و به شمهای از سیره ایشان متمسک شود.
ساده زیستی، قناعت و مهریه کم از شاخصههای مهم اقتصادی این ازدواج با برکت است که حقیقتا جای الگوپذیری دارد و متأسفانه جای خالی آن در جامعه امروز محسوس است. البته این بدان معنا نیست که اثری از ساده زیستی و مهریه پایین اصلا در ازدواجها وجود ندارد؛ بلکه وضعیت موجود در تراز جامعه اسلامی و مردمی که ادعای محبت و پیروی از اهل بیت را دارند نیست.
🔷قول مشهور در باب مهریه حضرت زهرا(ع) این است که مهریه ایشان 500 درهم بوده که به مهر السنه مشهور است. 500 درهم را با هر قاعدهای به نرخ امروز محاسبه کنیم قطعا اختلاف زیادی با مهریههای سرسامآوری دارد که در جامعه فراگیر شده است.
اصولا مهریه پایین در احادیث از ویژگیهای زن با برکت و مهریه بالا از شومی زن شمرده شده است. (من لا یحضره الفقیه،ج3،ص387)
جهیزیه حضرت زهرا از فروش زره امیر مؤمنان تهیه شد که برخی از آنها عبارت بود از:
1- يك پيراهن به قيمت هفت درهم
2- روسری(خمار) به قيمت چهار درهم
3- رو انداز(قطيفه) مشكى خيبرى
4- تختى كه وسط آن را با ليف خرما بافته بودند.
5- دو عدد تشك با روكشى از كتان مصرى كه يكى از آنها با ليف خرما و ديگرى با پشم گوسفند پر شده بود.
6- چهار بالش- يا متّكا، يا پشتى- با رويهاى از پوست حيوانات طائف كه درون آنها از علف اذخر (گياه خشك و سبز رنگى شبيه كاه و نرمتر از آن است كه داراى بوى خوش نيز مىباشد) پر شده بود.
7- پردههایی از جنس پشم
8- حصيرى بافت يمن
9- يك آسياى دستى
10- طشت مسى
11- مشك آبى از جنس پوست
12- ظرف مخصوص شير كه از جنس چوب مىتراشيدند.
13- ظرفى براى آبخورى
14- ظرفی قيراندود برای شستشو
15- سبويى سبز رنگ كه در آن روغن، آرد يا چيزهاى ديگر نگهدارى مىكردند.
16- دو كوزه كوچك سفالى. (امالی طوسی/ ص41)
البته همچنان که واضح است، ملاک الگو پذیری، ساده زیستی و قناعت کردن به حداقلهایی است که برای یک زندگی مشترک لازم است که درهر عصر و زمانی متناسب با شرایط متغیر است.
رسول خدا (ص) از على (ع) پرسيد: همسرت چگونه زنى است؟
امیر مؤمنان(ع) عرض کرد: «نِعْمَ الْعَوْنُ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ؛ خوب ياورى است براى اطاعت از خدا.»
رسول خدا(ص) همين سؤال را از حضرت فاطمه (ع) پرسید و ایشان عرض کرد: شوهرى خوب و شايسته است. سپس رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم براى آنها دعا كرد و عرض کرد: خداوندا! در ميان آنها الفت برقرار نما، و آنان و فرزندانشان را نعمت بهشت نصيب کن، به آنها فرزندانى پاك، طيّب و مبارك روزى نما و در ذرّيّه آنها بركت قرار داده و آنها را امامانى هدايتگر به سوى اطاعت خود قرار ده و آنان را به آنچه كه رضايت تو در آن است راهنمايى فرما. (مناقب آل ابیطالب/ج3/ص356)
یکی از نکات مهم در روابط زن و شوهر همین نکته است که تا چه اندازه میتوانند در عبادت و بندگی خدا یاور یکدیگر باشند. البته عبادت فقط منحصر به نماز و روزه و ذکر و مواردی از این قبیل نیست؛ بلکه در شئون مختلف میتواند مصداق داشته باشد؛ مثلا مرد در حفظ حجاب زن میتواند نقش مثبتی ایفا کند و اگر احیانا همسرش آن طور که شایسته است مقید حجاب نیست با امر به معروف سبب شود که نسبت به این مسئله اهتمام بیشتری داشته باشد.
از طرفی زن می تواند با قناعت و نداشتن توقعات بیمورد سبب شود که شوهرش آلوده به مال حرام نشود؛ چرا که یکی از دلایلی که مرد به سمت کسب درآمد حرام میرود، درخواستهای بیش از حد و بعضا نامتعارفی است که از طرف همسرش متحمل میشود. اینها همه میتواند مصادیقی از کمک در بندگی خدا باشد.
✍️ بابک شکورزاده
#ازدواج
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
⬛️《شکافنده علوم》
▪️رهیافتی تمدنی بر واژه شناسی <باقر العلوم>
📚ویژه شهادت امام #محمد_باقر(ع)
🔸مشهورترین لقب امام پنجم شیعیان، باقر العلوم به معنای (تبقر، یعنى توسع در علم،شکافنده علوم) است.
شکافتن علوم به معنی؛ بازکردن، تفکیک اصول از فروع، طبقه بندی علوم، گسترش دامنه علوم یک تعریف حداقلی حوزوی دانشگاهی است که در نهایت؛ تربیت انبوه شاگردان متبحر، فیلسوف، علامه و استاد تمام همچون « ابان بن تغلب،محمد بن مسلم، زراره بن اعین...» بهمراه دارد.
بزرگترین ظلم به دستگاه مبارزاتی امام شهید، باقرالعلوم، مطلق انگاری در موضوع تربیت هزاران شاگرد فرهیخته و تالیف و تدریس و سخنرانی های پر مغز می باشد که بدیهیترین شروط امامت، آتشفشان علم و دانش است.
⏮ مادی گرایی علم
برای انسان غربی امروزه تنها «ساحت جسم» و بدن و «ساحت ذهن» قابل پذیرش است.جهان نگری مدرن غرب در زمینه نیازها و خواسته های آدمی، نیازهای روحانی را به نیازهای سایکولوژیک تحلیل و تحویل میدهد.
انسان مادیِ گرای غربی، مفهوم حیات را در مصرف خلاصه، و سلامت را توازن مادی، کمال را انسجام شدید و متوازن مادی، رشد را افزایش بهره مندی از مادی و سعادت را رسیدن به بالاترین حد بهره مندی مادی تعریف می کند.
باقر العلوم با شکافتن مفاهیم علم؛ حیات طیبه را هدف کانونی پرورش انسانِ مطلوب معرفی کرد و ایمان و عمل صالح را شرط لازم برای آن دانست.
⏮ عقل گرایی مطلق
انسان معاصر بر طبل عقلانیت با ادعای مالکیت عقل می کوبد و جهانیان را با عقل درجه دو و سه، دسته بندی کرده است. عقل را با دوربین عقل ابزاری صرف، به کام انسانها فرو می ریزد.
باقر العلوم با شکستن حصار عقل و به پرواز در آوردن مفاهیم عقل به عقل عبودیت، انسان ها را از شرق تا غرب صاحب عقل واقعی نمود.
⏮ تقدم تزکیه بر تعلیم
یکی از ریشه های عمیق و اصلی بحران آموزشی در تمدن غربی، با انفجار اطلاعات، ذبح اخلاق به پای علم از عصر نوزایی اروپا تا کنون است که ارکان اصلی آموزش و پرورش را متزلزل ساخته و انسان ها را به یک رباط چند بعدی مبدل گردانده است.
باقر العلوم با شکافتن لایه لایه های علم و تغییر پازل حیاتی آن، اخلاق و تزکیه را به صدر علوم و راه رسیدن به علم واقعی نمایان ساخت.
⏮ علم انسان ساز
تفکر غربی «انسان انسانی» در مقابل «انسان الهی» در تمدن اسلامی است که امام باقر علیه السلام با شکافتن انسان و خارج کردن غده اومانیسم از درون افکار پلید جوامع توانست انسان را بر مدار الهی آن تراز نماید و راه ببرد. انسانمداری غربی سارتر، آگوست کنت نه تنها علم را به حاشیه رانده است بلکه انسان مولد علم و حیات بخش جنیش نرم افزاری علوم را به زندان متحرک انسانگرایی اومانیسم به اسارت کشانده است.
⏮ هدفمندی و کمال گرایی علم
علم برای بدست آوردن لذات دنیایی، اختراع برای ارضای شهوات جسمانی، تحقیق برای تحقیق در تمدن غربی فوران می کند. باقر العلوم کوه علم را با کلام، تربیت شاگرد، تالیف به سمت هدفمندی خلقت الهی شکافت و قرب الی الله را غایت زندگی علمی انسان نهادینه ساخت و کمال علم را تحقق توحید ربوبی در همه مراتب و ابعاد آن بر پیکره جان و روح آدمیان معرفی کرد.
✍️سید جواد محمدزاده
# امام_باقر علیه السلام
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
🏝ترویه، عرفه، قربان؛ آغاز حسینیشدن
آزمون ابراهیم خلیل در قربانی کردن فرزندش اسماعیل رو به اتمام بود که به او خطاب شد:
"این قوچ را قربانی کن...
تو به مأموریت خود عمل کردی، ما هم اینگونه نیکوکاران را جزا میدهیم. این همان امتحان آشکار است. و ما ذبح_عظیم را فدای او کردیم"
ذبیح_خدا فرزند عزیز آخرین پیامبر خدایت که رحمت_واسعه الهی است.
💠 حسین بن علی علیه السلام به همراه خاندان و یارانش، روز عرفه حج خود را در عرفات ناتمام گذاشتند و بسمت قربانگاه کربلا حرکت کردند تا مناسک خود را در نینوا تمام کنند.
در روز عاشورا قربانی شدند تا دین پیامبر پایدار بماند.
شهادت را برگزیدند تا حقیقت را احیاء کرده و حیات_طیبه را معنا کنند.
🕋عید_قربان مقدمه عید_غدیر است.
هرکسی در عرفه خود را بشناسد و بتواند در قربان از خود بگذرد،
آنگاه در غدیر به ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام خواهد رسید.
و کسیکه به ولایت اهل_بیت برسد، پس از آن در عاشورا از قافله عاشوراییان خواهد بود.
و اگر روزگار مانع شد که عاشورا را درک کند،
امیدوار است که در عصر غیبت یا دوره ظهور، امام عصر عج را یاریکند.
✍️ مهری یزدانپناه
#عرفه
#عیدقربان
#نویسندگان_حوزوی
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
💥پاسخهای کوتاه به شبهات«قربانی»
🔹چند سالی است که گروهی شیپور به دست می گیرند و در رسانه های تصویری و مکتوب دوره گردی می کنند و فریاد می کشند؛
💥چرا باید در روز عید قربان حیوانی را سر برید؟
💥چرا باید خون را جاری کرد؟
💥چرا باید انسان مرتکب یک قتل حیوانی شود؟
💥چرا باید شکم پرستی کند؟
💥چرا گوسفندی را بکشد و کباب راه بیندازد؟
پول قربانی را بدهید و یک یخچال برای فقیر بخرید؟
هزینه کشتن یک حیوان را جمع کنید و چندین سبد معیشتی برای مستمندان تهیه کنید.
کپسول برای بیمارستان، دارو برای بیماران، جهیزیه برای نو عروسان، کفش برای پابرهنگان، لباس برای دخترکان فقیر، میوه و غذا برای گرسنگان، کارگاه تولیدی برای جوانان جویای کار، تسویه بدهکاری مقروضین، و به زعم اینان هزاران کار دیگر را انجام دهید. دست از کشت و کشتار حیوانات و شکم پرستی و کباب بردارید!
🔻برادر عزیزم، خواهر ارجمندم؛
1.عید قربان عید اطاعت و بندگی است که هر مسلمان و انسان آزاده ای، این عید را جشن می گیرد و شیرینی و نقل توزیع می کند. خانواده ها کنار هم جمع می شوند و این روز را همنوا با فرشتگان آسمانی گرامی می دارند. قرار است در این روز عید؛ حیوانی قربانی شود، اطعام تهیه گردد و به دست مستمندان و فقراء برسد که اگر انگشت شماری به این سیره عمل نکردند، اصل عید و لوازم آن خدشه ای وارد نمی شود.
2. مدعیانِ اتو کشیده، کمی افکار خود را به میان علم و معارف قرآنی بکشانند تا نسیمی به اندیشه منجمد و کپک زده آنان اصابت کند و بدانند که بر مبنای اسلام هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.نماز واجب است، روزه واجب است، حج واجب است، خمس واجب است؛ لذا حاجی؛ در حج هم خمس داده است و هم نماز می خواند و هم حج خود را بجا می آورد و جمع این امور با تفکیک صحیح، عقلانی ترین کار است.
3. اگر ابراهیم چاقو از حلقوم اسماعیل به اذن الهی برکشید و گوسفندی را ذبح کرد؛ گوسفند کُشی را در جهان مُد نساخت. بلکه فرهنگ انسانیت، فرهنگ اطاعت، فرهنک عبودیت، فرهنگ ایثار، فرهنگ مجاهدت، فرهنگ تعالی روح، فرهنگ از خودگذشتگی، فرهنگ مردن قبل از مرگ را بنا نهاد و ترویج ساخت. گوسفند یک نشانه است تا راه گم نکنیم و قبله عوض نسازیم.
4.تهیه جهیزیه و رسیدگی به مستضعفان و فقراء از شاهراه غلبه بر نفس و بریدن حلقوم خودخواهی و پول دوستی و حب مال و منال می گذرد. اگر انسان در عید قربان نتواند گوسفند نفس خود را سر ببرد و پا روی حب دنیای خود بگذارد، چگونه می تواند؛ شکمی راسیر کند؟ برهنه ای را لباس بپوشاند. و دل به دریای سخاوت بزند و حاتم طایی گردد.
✍سید جواد محمدزاده
#عید_قربان
#عید_غدیر
#دهه_ولایت
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
⛔ دولت بحران
خوزستان نماد ناکارآمدی دولت بحران زا و مدعیان لیبرال مسلکی است که مشکل آب خوردن مردم را به مذاکره گره زدند؛ اما بعد از حیف و میل بیت المال و بودجههای میلیاردی این استان اینک در روزهای پایانی مسئولیت خود از آب هم مضایقه کرده، با فرافکنی و پررویی نجومی، زمین سوخته و خوزستانهای متعددی را تحویل دولت سیزدهم میدهند.
علیرغم هیاهوی رسانههای معاند و همفکران داخلی آنها که با جنگ شناختی و دیاثت سیاسی، رنج بی آبی مردم خوزستان را وجه المنازعه و بهانهای برای اغراض سیاسی قرار دادهاند، خواسته اصلی مردم این دیار، آب است و اعتراض آنها نسبت به عملکرد دولت وعدهها و بانیان وضع موجود است.
هرچند عادی جلوه دادن، سانسور و کوچکنمایی در حادثه فرو ریختن ساختمان فلوریدا یا سیل آلمان و در مقابل بزرگنمایی خبری از یک شعار سیاسی رادیکال با القای ناامیدی و جهت دادن گلایههای به حق مردم به سمت اعتراضات ساختارشکنانه جهت ایجاد آشوب از شگردهای رسانههای معاند و در راستای مهندسی افکار عمومی ایران است.
اما در این میان عجیب تر از اتاقهای عملیات جنگ روانی شناختی دشمنان، رفتار جریانات غربزده و مدعیان اصلاح طلب است که بعد از سالها حمایت و داد و ستد با دولت، دوباره زبان باز کرده و سناریوی آشوب و فتنهگری علیه ملت ایران را کلید زدهاند.
انگار هنوز حجاریان و تاجزاده در توهم دوران اصلاحات و دولت تدبیر و امیدند و مثل صادق زیباکلام، پیام انتخابات اخیر و طرد معنادار مسئولان بی کفایت و غربزده از سوی مردم را جدی نگرفتهاند.
مردم رنجدیده خوزستان، دیگر از اشک تمساح ریختن افرادی مثل محمود صادقی خسته شدهاند، مردم این دیار از تفاوت نجومی سبک زندگی و اندیشهای افراد منتسب به امام عظیم الشان و حامی سیاستهای اشتباه دولت یازدهم ناراحت هستند.
مردم شهید پرور خوزستان هرگز نخواستهاند رسانهنماهای عربی، عبری و غربی با سابقه داعش پروری، سوری سازی و لاشخوری سیاسی در کشورهای اسلامی، بلندگوی مشکلات آنها باشند؛ هرچند کرامت و شرافت مردم کشورم، چیزی از بار گناه بی مسئولیتی دولت دوازدهم و ذره ای از تعهد دولت سیزدهم نمیکاهد.
✍ مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
#تسلیت
◼️ انا لله و انا الیه راجعون
▪️محمد حسین فرج نژاد، عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم، از اساتید سواد رسانه و طراحان جبهه رسانهای انقلاب بر اثر سانحه رانندگی درگذشت.
▪️ خبرگزاری حوزه درگذشت این استاد و فعال رسانهای را تسلیت عرض مینماید.
@HawzahNews
روح ملکوتی #طلبه_مجاهد و #فاضل_انقلابی دکتر محمدحسین فرجنژاد به ملکوت اعلی پیوست.
خداوند این داغ بزرگ را بر ما آسان کند.
برادر مجاهد و زاهدی از میان ما رفت که وجودش وقف مردم، نظام، ولایت و حوزه علمیه بود.
قدرش را سالها بعد خواهند شناخت.
عروج شهادتگونه و مظلومانهاش را به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت میگوییم.
انشاالله در جوار رحمت حق تعالی و میهمان سیدالشهدا علیهالسلام باشند.
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
🔊 به جای تسلیت، فکری به حال وضعیت زندگی نخبگان حوزوی بکنید!
🛎 خیلی جلوی خودم را میگیرم که بعضی حرفها را نزنم؛ تنها سربسته یک مورد را بگویم که بدانید از کجا میسوزم و از کجا میخوریم؛ دوستی میگفت: به مسئولی فرهنگی گفتم که چرا از فلان طلبه و بهمان نخبۀ حوزوی (و اسم آورد که میشناختم) در برنامههایتان استفاده نمیکنید و از آنها حمایت نمیکنید. پاسخش داد: نمیخواهیم معروف شوند و یک وقت در آینده دردسر شوند!
🔹 حتماً میفرمایید اگر راست میگویی اینقدر دریافتیاش کم است؛ پس چطور زندگانی را میگذراند؛ نگران آن هم نباش دوست عزیز؛ چون خدا از روی حکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در که درهای دیگری.
🔺 اسنپ هست، نگهبانی مجتمعهای مسکونی هست، کارخانۀ دمپاییسازی هست، کارهای خدماتی در نهادها و مؤسسات هست (چنان چاییای میدهند دستت که حظ میکنی)؛ میوه و سبزی بساط کردن هست؛ سلمانی کردن هست؛ اوووووه… اون قدر کار ریخته که اصلاً نمیدانی کدامش را انجام بدهی.
🔻امروز که در دست توام مرحمتی کن
فردا که شوم خاک چه سود اشک ندامت
✍️ محمدرضا آتشین صدف، عضو شورای مرکزی نخبگان یادداشت نویس مرکز بسیج اساتید،مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم.
🔗 متن کامل در صدای_حوزه
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
💠 رفتنِ غریبانه، تلنگری دوباره
نمیتوان از کنار درگذشت غمبار دکتر محمدحسین فرجنژاد، آن طلبه اندیشمند و خستگیناپذیر به آسانی گذشت؛ نخبه و پژوهشگر خوشنامی که با رفتنش، قلمها تکان خورد، بیانیهها آغاز شد و حسرت از دستدادنش، به فضای مجازی و حقیقی کشیده شد.
نخبهای که در زمان خواب متولیان سرمایههای علمی کشور، همراه با همسر فعال فرهنگی و سه فرزند، در حادثهای به لقای الهی پیوست و به مدیران و سیاستگذاران حوزه علمیه تلنگری دوباره زد تا رصد دقیقی از میدان پرورش و فعالیت استعدادها داشته باشند.
هر چند باید عوامل تغافل و تجاهل در مسیر تأمین امنیت و آرامش و زندگی نخبگان حوزه و دانشگاه به صورت دقیق بررسی شود؛ اما آنچه فی المجلس میتوان طرحریزی کرد، پرداختن به خلأها و کمبودها در کنار شناسایی فرصتها و عرصههای رویش استعدادهاست، اینجاست که نبود «رسانهای متمرکز» برای معرفی و حمایت نخبگان، ملموس و مشهود است.
بخش مهمی از گمنامی نخبگان به این دلیل است که خبرگزاریها و مطبوعات از ظرفیتهایی که در اختیار دارند، بهره نمیجویند.
بیشک رفتن غریبانه «محمدحسین فرجنژاد» تلنگری است برای رسیدگی به نخبگان و سرمایههای علمی و معنوی کشورمان. یکی از برکات خون این طلبه مخلص، به میدان آوردن ظرفیتهای رسانهای در مسیر خدمت به نخبگان است.
در این سالها علی رغم توصیههای رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر ارزش نخبگی و ضرورت حمایت مسئولان از نخبگان، همچنان شاهد از دست دادن برخی استعدادها در کشور هستیم، فقدانهایی که از سر کاستی مسئولان با آن رو به روییم.
به نظر میرسد سخن رهبر انقلاب که فرمودند: «گاهی اوقات تبعیض، عین عدالت است. این حساب بازکردن برای نخبگان، عین عدل است.» راه فراری برای مسئولان نخبهنشناس نگذاشته است.
✍️ علی اسفندیار،مدیر کانون نخبگان یادداشت نویس مرکز بسیج اساتید،مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم
🔗 خبرگزاری رسا
#مرحوم_فرج_نژاد
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
⏮ آنتن صدا و سیما کجا افتاده است؟
🔹میگویند شخصی تلویزیون را روشن کرد تا برنامههای آن را دنبال کند. در اولین شبکه، با راز بقا روبرو شد. به کانال دیگری زد. در آن کانال نیز میمونها در حال بالا و پایین پریدن بودند. چند شبکه دیگر عوض کرد و دید همۀ آنها به نوعی حیات وحش را به نمایش گذاشتهاند. پسرش را صدا زد و گفت: «پسرم برو ببین آنتن تلویزیون توی باغ وحش نیفتاده؟! آخه همش داره یک چیز نشون میده!»
🔹حال و روز صدا و سیما گاهی اوقات چیزی شبیه این لطیفه است. نمونه داغ و تنوری آن، پخش مجدد سریال پایتخت از شبکه یک است. انگار سوزن صدا و سیما روی این سریال گیر کرده است و ول کن هم نیست. این سریال در حالی روز عید قربان روی آنتن پخش رفت که در سالهای گذشته بارها و بارها از همین شبکه و شبکههای دیگر سیما نمایش داده شده است. طبیعی است که صدا و سیما با در نظر گرفتن شرایطی از قبیل درخواست مخاطبان، پرکردن لیست پخش و... مجبور به تکرار برخی از برنامهها باشد، ولی این امر نباید به شوری یا بینمکی بینجامد. به نظر میرسد تکرارهای این چنینی که دلیل کارشناس پسندی آن را تایید نمیکند، پیامدهایی از قبیل ذائقه سازی کاذب برای مخاطب، ریزش مخاطبان، بیاعتمادی به صدا و سیما و از همه مهمتر سرمایه سوزی را در پی داشته باشد.
🔹برای نهادینه سازی یک چیز روشهای مختلفی وجود دارد که یکی از راحتترین آنها تکرار کردن است. تکرار یک چیز باعث میشود تا مخاطب ناخواسته به آن تن بدهد. روشی که بنگاههای بازاریابی از آن به وفور استفاده میکنند. بسیار میبینیم که یک کالا آنقدر تبلیغ میشود که در نهایت مخاطب آن را به سبد کالای خود اضافه میکند. در اینکه سریال پایتخت در سالهای گذشته توانسته بود مخاطبان زیادی را با خود همراه کند تردیدی نیست؛ اما مدیران سازمان باید به این سوال پاسخ قانعکنندهای بدهند که چه مزیت افزودهای در تکرار این سریال نهفته است که به بازپخش آن رضایت میدهند؟ این سریال چه گرهای از مشکلات این کشور باز کرده که تکرار آن توجیه پذیر باشد؟ بر کارشناسان پوشیده نیست که سریالهای از این دست فارغ از سر گرم کننده بودن آن، ذائقه مخاطب را دستخوش تغییر داده و به هنجارهای دینی آسیب میزنند. برای نمونه بهتاش، مادر و زن دایی خود را دائم با اسم کوچک صدا میزند که با هنجارهای ایرانی- اسلامی ما سازگاری ندارد. آمیختگی و شوخیهای پی در پی با نامحرم از دیگر ذائقه سازیهای نامطلوب سریالهای از این دست است که اثرات خزنده آن به خوبی در جامعه قابل مشاهده است.
🔹علاوه بر آنچه گفته شد، ریزش و بیاعتمادی مخاطبان از دیگر پیامدهای تکرارهای ملال آور است. در سالهای گذشته ساخت و پخش سریالهای نمایش خانگی رشد روزافزون داشته است و بسیاری از مخاطبان به آن روی خوش نشان داده اند. هر چند علت العلل رشد قارچگونه سریالهای نمایش خانگی عملکرد صدا و سیما نیست؛ اما این سازمان هم بی تقصیر نیست. بدیهی است که اگر صدا و سیما خود را به روز رسانی نکند، سریالهای نمایش خانگی گوی سبقت را خواهند ربود؛ البته اگر نگوییم تا الان ربودهاند.
🔹آنچه باعث نگرانی دلسوزان نظام میشود این است که صدا و سیما در حال فرصتسوزی است. صدا و سیما به قول امام راحل(ره) قرار بود دانشگاه باشد. دانشگاهی که به دانستههای مخاطب بیفزاید و از جهلش بکاهد. با وجود این، در بازپخش سریال پایتخت در روز عید قربان که « سه ساعت و دوازده دقیقه» وقت مخاطب را گرفت چه رهآوردی وجود داشت؟ شبکه یک، شبکهای ملی است و شعار« شبکه هر ایرانی» را یدک میکشد. بر همین اساس توقع این است که در سطح ملی و شعارش ظاهر شود. این نیز گفتنی است که صدا و سیما نشان داده که ظرفیت جذب مخاطب را دارد که نمود آن را در سریالهایی مانند گاندو میتوان دید. از همین رو انتظار این است که در طراز انقلاب اسلامی گام برداشته و از پخش فیلمهای که کلیشه شدهاند بپرهیزد.
✍ مجتبی عادلپور، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
#رسانه_ملی
#نویسندگان_حوزوی
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
🔊 یادداشت:
شرح مزجی کلام رهبر انقلاب در آخرین دیدار دولت
🔺دیگران باید از تجربههای شما استفاده کنند. یک تجربه را من به خصوص یادداشت کردهام. حرفی است که من مکرر با شما و مردم تکرار کردم؛ حالا هم همان حرف را تکرار میکنم. [شما که گوشی برای شنیدن نداشتید و کار خودتان را کردید و آخرش هم هر کار غلطی کردید گفتید با هماهنگی یا دستور رهبری بوده… ] این تجربه عبارت است از بیاعتمادی به غرب. آیندگان باید از این #تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد.
🔹غربیها به ما کمک نمیکنند. هر جا بتوانند ضربه میزنند. جایی که ضربه نمیزنند آنجایی است که امکانش را ندارند. هر جا امکان داشتند ضربه زدند. این تجربۀ بسیار مهمی است. [چون به قیمت به قهقرا بردن ملت ایران و سوزاندن فرصتهای فراوان و ضایع کردن #سرمایه ها و #امید های بسیار، متأسفانه توسط دولت محترم یازدهم و دوازدهم و شخص رئیسجمهور به دست آمده است.]
✍محمد. رضا آتشین صدف،عضو شورای مرکزی نخبگان یادداشت نویس مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم
🗞متن کامل یادداشت در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=20282
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
💢 به جای پیام تبریک، «هویت» بدهید
میتوان خبرنگار بود؛ اما استخدام جایی نبود.
میتوان سر همه قرارهای خبری رفت؛ اما قراردادی با هیچ نهاد دولتی و انقلابی نداشت.
🔸میتوان خبرنگار بود؛ اما آرامش شغلی و کاری نداشت.
می توان خبرنگار بود و در خانهای به نام «خانه مطبوعات» به حساب نیامد.
می توان خبرنگار دینی بود؛ اما آزاد آزاد، رهای رها و بدون هیچ متولی و بزرگی و ... .
🔸می توان در #قم یادداشت نوشت و مورد سوء استفادهی مالی مطبوعات و #خبرگزاریهای_پایتخت نشین قرار گرفت.
و میتوانهای دیگر...
میشود در حوزه علمیه و نهادهای دینی، بودجههای رسانهای تصویب و خرج بشود؛ اما لجنهای به نام «طلاب خبرنگار» و یا «گزارشگران دینی» نداشت.
🔸میشود، نادیده گرفته شد، میشود کار کرد، میشود در غربت نوشت و مُرد! و میشود بیانیهها داد و اشک مصنوعی نثار کرد. و میشودهای دیگر ...
دیگر چیزی نمانده که «انجمن طلاب اسنپی» شکل بگیرد؛ اما «انجمن طلاب خبرنگار» هرگز!
🔸این روزها، خبرنگاران و یادداشتنویسان حوزوی کمتوقعترینهای عرصه رسانهای و خبرنگاری کشور هستند که به دلایل مبهم و نامعلومی، فرزندان بلاتکلیف حوزه و عرصه مطبوعات به شمار میآیند، نه این سو، نامی دارند و نه آن سو، نشانی!
🔸 امروز سزاست برای متولیان رسانهای حوزه این گونه نوشت: به احترام طلاب رویدادنگار، «نامههای تبریکتان را واقعیتر بنویسید».
✍️ علی اسفندیار،مدیر شورای کانون نخبگان یادداشت نویس مرکز بسیج اساتید،مدیران و نخبگان حوزه
17 مرداد 1400
🔗 صدای حوزه
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
🔴 حاشیهسازی برای شهردار جدید تهران
✍ مجتبی عباسی
🔸علیرغم سکوت اغلب رسانهها در انتخاب شهرداران حاشیه ساز تهران، اما اخیرا با اعلام نتایج آراء شورای شهر تهران و انتخاب آقای زاکانی به عنوان شهردار این کلان شهر، اظهارنظرها و بیشتر هجمهها علیه وی آغاز شد.
🔹هرچند انتخاب زاکانی نقطه مقابل کرباسچی، نجفی و چالش مهمی برای رانتخواران و مفسدان اقتصادی است و این تخریب ها تا حدی قابل درک است؛ همچنین پرداختن به موضوع شهردار شدن وی نیز نیازمند بحثی جداگانه و مصداق این جمله نورانی است "ما فات مضی و ما سیاتیك فاین، قم فاغتنم فرصت بین العدمین".
🔹اما فارغ از حواشی و جدای از روحیه و شخصیت ضدفساد جناب زاکانی در جریان انتخابات و در پروندههایی که با مفسدان اقتصادی داشته است، در صورتی عملکرد وی در شهرداری تهران موفقیت آمیز است که:
✅ ۱. با عقلانیت دینی و انقلابی سازگار باشد.
✅ ۲. تخصص محور و دارای خلاقیت باشد.
✅ ۳. همچون برخی پیشکسوتان در نظام بروکراتیک و روابط هضم نشود.
✅ ۴. بنابر دستور رهبری معظم برای رفع مشکلات مردم به صورت جهادی و خستگی ناپذیر فعالیت کند و در کنار ارتباط با نخبگان، حضور میدانی و ارتباط با مردم را حفظ کند.
✅ ۵. خودش را برای هجمههای بیشتر غربزده ها آماده کند و با جیغ های بنفش، طعنه و کنایه راستی و چپی، چپ نکند.
✅ ۶. جریان انقلابی نیز وظیفه دارد ذرهبین به دست بر اعمال دولت و شهرداری نظارت دقیق داشته باشد و در صورت کوچکترین انحراف بدون هیچ گونه بی احترامی، درگیری و اغماض در گام نخست غیرعلنی توضیح بخواهد و در مرحله بعد سوت زنی داشته باشد.
🔹به هرحال در این روزها برخی افراد به تبع از موج رسانهای دشمن در حال سوزاندن مهرههای انقلابی هستند و با خودزنی و حاشیه سازی، مهلتها را هدر میدهند که در آینده بیشتر شاهد این پدیده کم نظیر خواهیم بود، اما به طور قطع، کمک به تخریب سرمایههای اجتماعی تکمیل پازل جنگ شناختی دشمن و حمایت از فعالیت تبلیغاتی و نفوذی آنهاست و بر مشکلات کشور خواهد افزود، راهکار هم افزایی، حمایت و بهبود شرایط است.
#مبارزه_با_فساد
#نویسندگان_حوزوی
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
🔻گمشدهی هیأت ما
✍️باران نجاتی
وقتی تصویر جانبخش حججی، با آن چشم های پرغرور، در صفحهی تلویزیون نقش بست و رهبر انقلاب به او لقب «حجتِ الهی» را دادند، بیشتر ما اندیشیدیم که چه چیز میتواند یک جوان بیست و اندی ساله را به این مقام برساند. بعدها خاطراتی از سنخ چایداری و کفش جفت کنیِ او در هیأت، پاسخ سؤال ما شد.
ویژگی بزرگان زمانه، که حاج قاسم یکی از آنهاست، شیخ زکزاکی و تأثیر او بر میلیونها نفر جمعیت، خلوص ویژهی حضرت امام و بزرگانی که شرح حال آنها را دیده ایم و خوانده ایم. همه اشاره به عنصر اخلاص دارند که گاهی گمشدهی همهی ما، یعنینفسِگرم و تأثیرگذار.
شاید صریحترین مؤید این مطلب، همان حدیثی باشد که در سالهای آغازین طلبگی خواندیم که حضرت فاطمهی زهرا(س) فرمود: «هرکس خالصانه ترین کارهایش را برای خدا بفرستد، خداوند بهترین تقدیراتش را برایش میفرستد»
اما بعضی از ما که ادعای سرداران جنگ نرم داریم، گاهی به خاطر این جنگ، از نماز اول وقت گذشتهایم و گاه از صحبت با نامحرم.
گاه شکلکی از دستمان در رفته است وگاه، حق را ناحق کرده ایم و این همه، با اخلاص که روح عباداتمان بوده جور در نیامده .بی سبب نیست که به گمان خود، میدویم اما به مقصد نمیرسیم.
بیخلوص کار کردن، «خسر الدنیا و الاخره» شدن است.
اگر خلوص باشد، هر لحظه وظیفه، رخ می نماید و این چنین عمل #خالص اندک، پذیرفته میشود و حاج قاسم ها و شهید حججی ها، حجتهای خداوند برهمهی ما میشوند.
#امام_حسین#محرم
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_
⁉️آیا ایران را میکرونایند؟!
✍ محمدرضا آتشین صدف
نه پزشکم نه سیاستمدار؛ ولی نگرانم میفهمی؟ نگران؛ نه برای خودم که برای خانوادهام و تمام خانوادههای هموطنم؛ آیا حق دارم بگویم از آنچه مرا میترساند و میشوراند؟ هرچند شاید آنچه من میاندیشم درست نباشد؛ یعنی آرزو میکنم نباشد.
آیا حق دارم بپرسم (و پرسیدهاند) که چرا در برخی کشورها با یکصدم پشتوانۀ پزشکی و تجهیزات و رعایت پروتکلهای بهداشتی، آمار ابتلا و مردن از کرونایشان یک صدم ما هم نیست؟
چین اعلام میکند با طب سنتیاش کرونا را مهار کرده؛ جایگاه طب سنتی ما (نمیگویم طب اسلامی تا بعضیها هزارجایشان درد نگیرد) در درمان و کنترل این بیماری کجاست؟ پزشکانی که خود در همین سیستم آموزش رسمی دانشگاهیمان طب سنتی آموختهاند و در پزشکی جدید هم از همکلاسیهایشان کمتر ندارند که بیشتر دارند، چقدر بازی داده میشوند؟
اینکه مردمانِ بسیاری، پروتکلها را رعایت نمیکنند درست، اما همۀ ماجرا همین است؟ آیا نمیتوان به سوراخهایی اندیشید که بارها از آنها گزیدهشدهایم؛ مگر همین چند وقت پیش اعلام نشد که چند نفر از پرسنل یکی از نیروگاههای مهم برق کشور دستگیر شدند به اتهام اخلال و خرابکاری در شبکۀ توزیع برق. برق چه ربطی به کرونا دارد؟ ربط دارد؛ در هر دو میشود تعمد داشت و دستکاری کرد و کار دست ملت داد؛ مگر در گذشته، در جنگها، گاه آب دشمنی را با وبا آلوده نمیکردند؟ مگر جهان این ویروس را چقدر میشناسد؟ آیا در غذایی، در دارویی، در امواجی دستکاریای نمیشود تا ایران در کرونا دست و پا بزند؟ اینکه میگوییم ایران، بحث، فقط ایران نیست؛ اما بحث ما الآن ایران است؛ یادمان باشد که ما در روزگاری روزگارمان را سپری میکنیم که از «دزیدن ابرها» و «نابارور کردن ابرها» به عنوان «سلاحی اقلیمی» سخن میرود و دور نیست که بر ما به کار رفته باشد.
وقتی مسئولان عالیرتبۀ پزشکی دستاندرکار کنترل کرونا، بارها اعلام میکنند که کسانی بین ما هستند که نمیخواهند کرونا در ایران تمام شود و نمیتوانیم نام ببریم و شاید روزی بردیم، آیا نباید به چیزی شک کرد یا همان بهتر است که بگوییم ان شاء الله گربه است؟
بر خوانندۀ تیزهوش مخاطب این نوشته، نیک پیداست که کسی با رعایت پروتکلها و توصیههای متخصصان و مسئولان خدوم نظام پزشکی کشور مشکلی ندارد، ابداً؛ من خودم ماسک میزنم، فاصلۀ اجتماعی را رعایت میکنم، سفرهای غیرضروری را نمیروم؛ به واکسن ایرانیمان افتخار میکنم؛ سخن روی این است که حوادث را یکلایه و تکساحتی نبینیم؛ همۀ گزینهها روی میز باشد و همۀ سناریوها را در نظر بگیریم؛ حتی بدترینش را که ناغافل، غافلگیر نشویم. هر کسی کار خود کند؛ نظام پزشکی کار خودش را، دستگاههای امنیتی کار خودشان را؛ سازمان پدافند غیرعامل کار خودش را و... و همۀ نظرها شنیده شده و بررسی شوند؛ گرچه احتمال درستیشان کم باشد؛ چون محتمل، بسیار مهم است.
و پرسش آخر، وقتی کادر درمانیمان خسته شدهاند، آیا نمیتوان خیل جوانان بیکاری را استخدام کرد؛ حتی شده موقت و حقوق داد که بیایند در بیمارستانها به کمک کادر درمان؟ خود را که نمیتوانیم بفریبیم؛ همه که روحیه و انگیزه و منش کار جهادی ندارند؛ بالایش دورهای یک هفتهای یا دو هفتهای برایشان برگزار شود و برخی کارهای بینیاز از دانش تخصصی برایشان تعریف شود؛ مگر همۀ کارهای بیمارستان، جراحی در اتاق عمل است؟
برای من ناگفتن این حرفها، بسیار سادهتر از گفتنشان بود و میدانم که برای کسانی خواندنشان بسیار سختتر از گفتشان خواهد بود؛ چون میدانیم در زمانهای زندگی میکنیم که به قول فاضل نظری
آیینه خیلی هم نباید راستگو باشد
من مایۀ رنج تو هستم، راست میگویی
🔗 پایگاه خبری صدای حوزه
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
☀️چرا پس از عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) احساس شادی میکنیم؟
✍️ محمدرضا آتشین صدف، عضو شورای نخبگان یادداشت نویس مرکز بسیج اساتید
بسیاری از ما به افسردگی پنهانی دچار هستیم که ناشی از نوعی ناامیدی است؛ این دو ناامیدی دو شاخه دارد:
1. ناامیدی از خود: اینکه احساس کنیم دیگر فایده ای ندارد و نمی توانیم خوب بشویم چون تا حالا هر کاری کردیم برای رشد معنوی و نزدیک شدنمان به خدا به شکست انجامیده و خیلی فاصله داریم با اینکه مومن واقعی و شیعة واقعی شویم.
2. ناامید از رحمت خدا: اینکه با گناهانی که کرده ایم و توبه های نصفه نیمه ای که کرده ایم و توبه هایی که شکسته ایم و می شکنیم رنگ بهشت را هم نمی بینیم و نجات پیدا نمی کنیم.
علت این ناامیدی هم بیشتر دو عامل است گناه و شیطان. حضرت علی(ع) می فرماید:
اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یُعَقِّبُ الْیَأْسَ مِنْ رَحْمَتِکَ وَ الْقُنُوطَ مِنْ مَغْفِرَتِکَ (البلد الأمين و الدرع الحصين، كفعمی، ج 1، ص 44)
خدایا از تو طلب بخشش می کنم به خاطر هر گناهی که در پی خود یأس از رحمت و ناامیدی از مغفرتت را در پی دارد.
عن أبي بصير به امام صادق(ع) شکوه کرد إنه قد ألّح علي الشيطان عند كبر سني يقنطني... (تفسير العياشي، محمد بن مسعود، ج 1، ص 366)
شیطان اصرار می کند که در این سن پیری من را ناامید کند.
عزاداری و گریه بر حسین(ع) دو ناامید پیشگفته را از بین می برد چون دو امید را در ما زنده می کند و این امید دوباره شادی را در ما ایجاد می کند.
1. امید به خود: شهید مطهری در کتاب «شهید» می گوید زمانی برای برای امام حسین(ع) گریه می کنی که روحت با او متحد بشود. روح امام حسین(ع) در اوج است وقتی برای او گریه می کنیم روح ما اوج و تعالی ای را تجربه می کند و این باور را در او زنده می کند که هنوز می تواند پرواز کند و خوب شود.
2. امید به رحمت خدا: عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) ما را امیدوار به شفاعت می کند. اینکه حس کنیم روز قیامت دستمان در دست یک بزرگتر محبوب پیش خدا مثل امام حسین(ع) امید به بخشیده شدن را در ما تقویت می کند.
پیامبر اکرم (ص) فرمود: یا فَاطِمَةُ كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلاَّ عَيْنٌ بَكَتْ عَلَى مُصَابِ اَلْحُسَيْنِ فَإِنَّهَا ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعِيمِ اَلْجَنَّةِ . (بحار الأنوار، ج ۴۴، ص۲۹۲)
یا فاطمه روز قیامت چشمان گریه کنندگان حسین (ع) گریان نیست بلکه آنها خندان هستند چون به آنها بشارت بهشت داده اند.
عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) به امید می بخشد و این امید مایه و موجب شادی عزادار می شود.
#امام_حسین
#نویسندگان_حوزوی
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
بسم الله
«هارمونی تلخ»
همه اش هم همین نیست.
مو بیرون گذاشتن، عکس های لاکچری، تولدهای میلیونی گرفتن، پزبه قاب ابرو ومیکرو بیلدینگِ کدام آرایشگاه رفتن یا اندام را به نمایش گذاشتن، تنها چند قطعه از پازل جنگ بر سر سبک زندگی است.
سبکزندگی ما گره خورده در بی رحمی حروف« در لحظه زندگی کن»ِ پپسی گره خورده.
روی قوطیهایی که در تمام اغذیه فروشیهای ما، روی دست تمام اقشار بالا میرود، لذت را در صبح وظهر وشام، درکامشان میریزد و در عکسهای آن به آن شان در اینستاگرام، فیس بوک ولایکی، مینشیند.
این زنگ خطر، این آهنگ هولناک تغییر به سمت سبک زندگی «لذت در لحظه»، سالهاست به صدا در آمده.
آهنگی که مذهبی وغیر مذهبی، بی سواد وباسواد، ندارد و همه برای رقصیدن به آهنگش، باهم مسابقه میدهند.
بی رحمی این آهنگ، آنقدر در گوشهایمان نواخته شده که هرکس با آن هماهنگ نیست، مارک امل، بی کلاس، بیسوادو.. می خورد.
و تنها چیزی که می تواند در مقابلش، قدعلم کند، تفکر وتوجه به پشتوانهی کارها، افکار و بصیرت است.
بحرانی که اگر مراقبش نباشیم،اگر هوشیار تباشیم ونسل آینده مان را از زنجیر اسارتش، رها نکنیم، خیلی زود دیر خواهد شد
✍سر کار خانم نجاتی
#سبک_زندگی
#درلحظه_زندگی_کن
@zedbanoo
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
#یادداشت_خوانی
📌 چرا تبیین، جهاد عظیم روزگار ما شد؟
✔️ آسیب های جبهه انقلاب در جهاد تبیین چیست؟
✍️ مهدی جهان تیغی
✍️رهبر انقلاب برای چندمین بار از «جهاد تبیین» سخن گفتند و در دعای معنادار خود در دیدار با مداحان اهل بیت(ع) از جهاد تبیین به عنوان «جهاد عظیم روزگار ما» نام بردند.
👈اما چرا تبیین کردن جهاد عظیم روزگار ما شده است؟
ا🔹 دشمن در اوج قدرت رسانه ای قرار دارد و از تکنولوژی و محتوا تا کمیت تولید در بالاترین سطح در حال فعالیت است و حتی اقتصاد، قدرت نظامی و همه ظرفیت فرهنگی خود را به خدمت رسانه درآورده است. این را هم باید تاکید کرد که دشمن شکست خورده در حوزه های دیگر تنها جبهه باقی مانده و امیدوارکننده را جنگ رسانهای میبیند.
🔹 تاکنون هیچگاه اینقدر انقلاب اسلامی در محاصره رسانهای و شبهات قرار نداشته است.
🔹 جبهه ارزشی در دفاع از انقلاب اسلامی دچار ضعف در تبلیغ و رسانه است و همچنان این ضعف ادامه دارد.
🔹 فشارهای اقتصادی و برخی ناکارآمدیهای داخلی، شرایط تییین در جامعه را سخت تر و پیچیدهتر از قبل کرده است.
🔹برخی از عادات و راهبردهای بخشهای از جبهه انقلاب در تبیین در مسیر غلطی است و علیرغم نیاز به اصلاح بر همان منوال غلط در حال طیشدن است.
اما موارد یک تا چهار برای فعالین جبهه انقلاب روشن است و مطلب نیز در اینباره تاکنون زیاد گفته شده است. مورد پنجم عموما محل اختلاف است و آنچیزی که جبهه انقلاب را نیز در حوزه تبیین با ضعف و ناکارآمدیهای روبه رو کرده دقیقا در بخشی از عادات و راهبردهای غلط جبهه انقلاب است.
👈بخشی از این عادات غلط به شرح ذیل است:
1️⃣ عموما فعالین جبهه انقلاب در فضای مجازی و رسانه ای اهل نقد کردن و انتقاد کردن هستند تا تبیین و روشنگری.
2️⃣ اصرار و تکرار بیان دستاوردهای انقلاب و موفقیتها و داشتهها در تبلیغ ما جایگاه پررنگی ندارد و بدتر نیز اینکه برخی از فعالین نیز مدتهاست این امر مهم را کنار گذاشتهاند.
3️⃣ خیلی از ما دستاوردها و داشتههای انقلاب را به تعدادی موشک یا مباحث نظامی محدود کردیم در حالیکه هزاران موفقیت علمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی در طول چهار دهه انقلاب اتفاق افتاده که جایی در سوژههای تبیینی روزمره ما ندارند.
4️⃣ نگاه عمومی و سطحی به تبیین داریم در حالیکه نیازمند نگاه تخصصی و اطلاعات تخصصی هم هستیم.
5️⃣ تبیین برخی موضوعات مهم انقلاب و اسلام را با ادبیات خشک، طعنه، تحقیر، دو قطبی سازی، سیاست زدگی، عیب جویی و... آلوده کردهایم و اثربخشی تبیین را پایین آورده ایم.
6️⃣ گروههای هدف تبیین را محدود کردهایم و بسیاری اوقات فقط برای جریان خودمان تبیین می کنیم و اقشار و طبقات دیگر اجتماعی را فراموش میکنیم.
7️⃣ تبیین ما گاهی نسب درستی با نیاز و سوالات جامعه ندارد و میزان تمرکز برای تبیین در موضوعات مهم در یک سطح نیست. در برخی موضوعات تببین آنقدر بد تکرار شده که ضدتبیین شده و در برخی موضوعات آنقدر تبیین کم بوده که اساسا شبهه جای حق را گرفته است.
8️⃣ در تبیین هم گذشته (دوران پهلوی و تاریخ معاصر) را که تاریک است و هم آینده انقلاب را که روشن است، فراموش می کنیم.
9️⃣ در تبیین گاهی یادمان میرود که بسیاری از پرسش های جامعه دشمنانه یا سیاسی نیست بلکه حق است!
🔟 تبیین وظیفه همه است و همه وظیفه تولید محتوای خوب را داریم و نه صرفا بازنشر محتواها را؛ امروز در جبهه انقلاب یک اقلیت تولیده کننده شده اند و یک اکثریت بازنشر کننده، باید تولید محتوای خوب را همگانی کرد. و تولید خوب هم فقط کلیپ و سخنرانی نیست بلکه گاهی یک اقدام اجتماعی و یک سخن گفتن خوب هست.
1️⃣1️⃣ بدترین تبیین آن است که نقشه دشمن را ندانیم و در ظاهر در حال تبیین باشیم ولی در باطن در حال تکمیل پازل دشمن. برای این موضوع یک شاخص مهم این است که کار تبیین باید در مقابل دشمن و هدف او باشد.
🔹🔹خلاصه آنکه جهاد تبیین؛ روشن کردن واقعیات امروز اسلام و انقلاب در این روزهای محاصره رسانهای است. ای کاش فعالان جبهه انقلاب وقتی که برای انتقاد کردن میگذارند را برای جهاد تبیین بذارند.
#نخبگان_یادداشت_نویس_حوزه
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🌷همراه ما باشید با نخبگان یادداشت نویس حوزه🌷
🌐لینک کانال:
@yaddasht_nokhbegan
✍️آی دی جهت تبادل نظر و ارسال یادداشت:
@Kanone_Nokhbegan
🔰فراخوان مقاله و یادداشت در حوزه «خانواده مبلغان»
قابل توجه طلاب نویسنده و اهل قلم
با احترام، به استحضار عزیزان میرساند؛ مرکز پژوهشهای تبلیغیِ «مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ»، در راستای افزایش دانش و مهارتهای همسران و فرزندان مبلغان و زمینهسازی برای ایفای نقش مؤثرتر آنان در فرایند تبلیغی؛ در نظر دارد ماهنامه ای را ویژه خانواده مبلغان (همسر و فرزندان)، منتشر کند. در صورت تمایل به نگارش مقاله و یادداشت برای انتشار در مجله، لطفاً رزومه علمی و نمونه مقالات خود را به آیدی @Ammar_1985 ارسال بفرمایید.
🌺🌺🌺
⬅️بسم الله الرحمن الرحیم➡️
اساتید و نخبگان محترم حوزوی
سلام علیکم
🔹ضمن عرض ادب و احترام و تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبداله الحسین علیه السلام خدمت همۀ نویسندگان و فعالان رسانهای
🔷 نظر به اهمیت سواد رسانه و تحلیل مباحث روز جامعه، و همچنین انتقال آنها به جامعه هدف که از مطالبات رهبر معظم انقلاب نیز هست:
«از کارهایی که میتواند نسل جوان را در نقش و شأنِ محور بودنِ حرکت عمومی جامعه کمک کند و ظرفیّت لازم را به آنها بدهد... تشکیل گروههای فعّالیت سیاسی؛ ...نشستن، تحلیل سیاسی کردن، حوادث سیاسی را شناختن، فهمیدن، منتقل کردن، یکی از آن کارهای بسیار اساسی است که حرکت عمومی جامعه را تسریع میکند، شکل میدهد و کمک میکند؛»۱۳۹۸/۰۳/۰۱
🔵 بدین جهت از دغدغهمندانی که بتوانند ما را در نوشتن تحلیل، یادداشت، مقاله و... در موضوعات سیاسی، اجتماعی، علمی، پژوهشی در فضای حقیقی و رسانهای یاری کنند تا در حراست از میراث اصیل اسلامی و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی قدمی برداریم، دعوت به همکاری مینمائیم.
✍️آیدی جهت ارتباط: @mojtabam2
مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم