eitaa logo
یادداشتهای طلبگی(اردستانی)
211 دنبال‌کننده
2 عکس
2 ویدیو
0 فایل
کوتاه نوشته هایی از سید محمد حسین اردستانی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از صابرین نیــوز
🔻پاکسازی نظام آموزشی کشور از عناصر معاند از اوجب واجبات است ـــــــــــــــــــــــ پایگاه خبری صابرین نیوز↙️ 🆘@sabreenS1_official
بسمه تعالی در پی انتشار کلیپ هایی از انحرافات در مدارس : ان شاءالله در همین دنیا ذلت و روسیاهی آقای حسن روحانی و هم فکران و هم دستانش را به چشم خواهیم دید که برای اجرای سند ۲۰۳۰ درب آموزش و پرورش را برای نفوذ عده ای منافق مانند خودشان باز کردند که در هر فرصتی به اسلام و مبانی اسلامی و سلامت روحی بچه ها ضربه بزنند. اما اینها(کادر متخلف)به خاطر آسیب به بچه ها و آینده سازان خطرناک ترند و مقابله با ایشان عزمی راسخ تر می طلبد. این وعده ی خدا در قرآن است و وعده خدا بدون شک تحقق پیدا خواهد کرد: «وَ مِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلى‌ عَذابٍ عَظِيمٍ‌؛( سوره توبه آیه ۱۰۱) و از ميان اعرابِ بادیه‌نشین كه اطراف شما هستند، جمعى منافقند؛ و از اهل مدینه (نيز)، گروهى سخت به نفاق پاى بندند. تو آنها را نمى‌شناسى، ولى ما آنها را مى‌شناسيم. بزودى آنها را دو بار مجازات مى‌كنيم: (مجازاتى در زمان حيات، ومجازاتى به هنگام مرگ)؛ سپس به سوى مجازات بزرگى در قيامت فرستاده مى‌شوند.» البته وظیفه ما در تبیین و پیگیری و اهتمام در عدم تکرار دوباره نباید فراموش شود. یادمان باشد که در پیشگاه عین الله الناظره ، حضرت حجت ارواحنا فداه هستیم . سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 حاج صادق آهنگران: آیت الله حائری، زندگی من را متحول کرد. هرچه دارم، از ایشان است. @haerishirazi
🔸هر دو رفتنی هستیم!🔸 📝خاطره ای از دکتر علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم استاد) چندی پس از رحلت آیت الله حائری شیرازی و رحلت مرحوم استاد یعقوبی ✅ پارسال در مشهد با پدرم خدمت مرحوم استاد یعقوبی (قدسه الله نفسه) رسیدیم. پدر با اینکه به ظاهر مشکل خاصی نداشتند، گفتند: «از خداوند طول عمر می خواهم تا مسئله مبارزه با ربا را به یک جایی برسانم» ایشان در پاسخ، آیه «و من نعمره ننکّسه فی الخلق ...» را خواندند و گفتند: «نه به شما عمری داده می شود و نه به من. هر دو خواهیم رفت» و استاد یعقوبی به فاصله حدود پنجاه روز بعد از پدرم رحلت کردند! @haerishirazi
مولی امیرالمومنین‌ علی علیه‌السلام: سبک بار شوید، تا برسید! نهج‌البلاغه،خطبه۲۱ https://eitaa.com/kashkolseyed
بسمه تعالی قدرشناسی هنر بزرگیست ، چرا؟ چون خداوند منان در قرآن می فرماید: وَقَلِيل مِّن عِبَادِيَ ٱلشَّكُورُ ( سبا/۱۳) و اندکی از بندگان من سپاسگزارند. این سپاسگزاری از فهم انسان نشات می گیرد ، فهمی که از ویژگیهای صد در صد ذاتی انسانها نیست ، بلکه بخش اعظم آن اکتسابی بوده و انتخابها ، تصمیم‌ها ، اراده ها و اعمال انسان آن را رقم می زند. قدر شناسی آنقدر مسأله مهمی است که چه در مورد خالق و چه در مورد مخلوق از اهمیت به سزایی برخوردار است. به این دو روایت شریف دقت بفرمایید: ۱_ امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: و لو کَانَ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى عِبَادَةٌ تَعَبَّدَ بِهَا عِبَادُهُ الْمُخْلَصُونَ أَفْضَلَ مِنَ الشُّکْرِ عَلَى کُلٍّ لَأَطْلَقَ لَفْظَةً فِیهِمْ مِنْ جَمِیعِ الْخَلْقِ بِهَا فَلَمَّا لَمْ یَکُنْ أَفْضَلُ مِنْهَا خَصَّهَا مِنْ بَیْنِ الْعِبَادَاتِ وَ خَصَّ أَرْبَابَهَا فَقَال‏ "وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُور" اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شکرگزارى در همه حال بود که بندگان مخلصش با آن عبادتش کنند، هر آینه آن کلمه را درباره همه خلقش به کار مى برد ، اما چون عبادتى بهتر از آن نبود از میان عبادات آن را خاص قرار داد و صاحبان آن را ویژه گردانید و فرمود : «واندکى از بندگان من سپاسگزارند» . "مصباح الشریعه ص 24 و ص 25 ۲_ امام رضا علیه السلام می فرمایند: مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏ هر كه سپاس مردم نعمت دهنده را نگويد، سپاس خداي بزرگ را نگفته است. وسائل الشيعة، محدث عاملي‏،ناشرآل البيت‏ ،ج16ص313، حديث 21637. این دو حدیث شریف و نظایر آنها بسیار گویای اهمیت فوق العاده این عمل صالح و ارزشمند یعنی قدر شناسی و سپاسگزاری هستند. کسب این فضیلت مهم علاوه بر فهم ، نیاز به تمرین نیز دارد تا در نفس انسان تبدیل به ملکه ای راسخ شود و آدمی را به مرتبه عباد شکور خداوند نائل سازد. پس تمرین کنیم آنچه از خوبی ها، چه توفیقی از ناحیه خداوند در انجام خوبی کوچکی باشد و چه یک لبخند کوچک از بنده ای،که به ما می رسد را به نفس خود گوشزد کنیم ، که هم ذره ای از تفرعون و انانیتش کم شود و هم او را شکور و قدر شناس تربیت نماییم. و چه زیباست در شکر نعمت عظیم و اعظم وجود محمد و آل محمد علیهم افضل صلوات المصلین ، هر روز قلب و زبانمان مرتنم باشد به اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی یکی از ابعاد قدرشناسی ، قدرشناسی از نظام اسلامی و شخص رهبر عظیم الشان انقلاب در مساله یاوری مظلومان مانند فلسطین و یمن و امثالهم است. اگر این بار را ایشان به دوش نمی کشید وظیفه ما در حال حاضر چه بود؟ چند توئیت و چند کلام و نهایتا چند دعا ؟ خداوند متعال این را از ما قبول می کرد؟ یا باید با جان و مالمان به جهاد بر میخواستیم؟ حتی کمک مالی هم اگر جمهوری اسلامی نبود به احتمال قوی بصورت صحیح و مطمئن که بدست ایشان برسد ممکن نبود. تعالیم اسلام عزیز مشخص است ، وظیفه مسلمین هم مشخص است. اما این بار و وظیفه را نظام اسلامی و شخص رهبر عظیم الشان انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای( حفظه الله من جمیع الشرور) از دوش همه ما برداشته است. قدر شناس وجود نازنین و مؤمن این ذریه حضرت زهرا سلام الله علیها باشیم. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
مطالب برگزیده و مورد نظر سید محمد حسین اردستانی ، طلبه حوزه علمیه قم دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته اخلاق و تربیت و دکتری تصوف و عرفان اسلامی «کشکول سید» https://eitaa.com/kashkolseyed
بسمه تعالی باید تمرین کرد که در مقابل عقل و حکم عقل ( عقل به تعریف الهی آن ، نه عقل مادی یا به اصطلاح عقل معاش ) کُرنِش ( پذیرش و قبول همراه با تعظیم و بزرگ داشتن ) کرد. اگر این اتفاق در انسان نیفتد ، در مقابل حکم قرآن و حکم حجج الهی ، حضرات چهارده معصوم علیهم السلام نیز آن کُرنش اتفاق نخواهد افتاد و صرفا کلامی از قرآن و اهل بیت علیهم السلام را قبول خواهد کرد که با منافعش سازگار باشد ، در اینجا دو اشکال است ، اولا دنبال منافعش بوده که تبعیت نفسانی است نه تبعیت الهی و دوم تعظیم امر قرآن و اهل بیت علیهم السلام صورت نگرفته است. این مساله بسیار ظریف از امهات تذکرات متعدد و متنوع اولیای الهی ست. لذا باید تابع عقل شد و این تبعیت را تمرین کرد آنهم با تعظیم حکم عقل. اساتید الهی در درجه اول حکم عقل را برای سالک الی الله دارند تا عقل وی رشد کند و بتواند در مقابل حجت درونی اش تابع باشد. اساسا کسی که این مرحله ( کُرنِش در مقابل حکم عقل ) را نتواند در خود پیاده کند به درد امام زمان ارواحنا فداه که حجت عظیم الهیست ، آنگونه که شایسته است نخواهد خورد و زیر بار امر ایشان نخواهد رفت ولو خیال کند تابع محض ایشان است. ولله عالم سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی مروری فهرست وار بر یادداشت ها : 📜- باید شد... ___________________________ 📜- رمز ظهور این گوهر چیست؟ به درگاه بی نیاز مطلق ... ___________________________ 📜- هیچ آگاهی و صبر و وقت شناسی، بدون خداوند نه تنها مثمر ثمر نخواهد بود بلکه به انحرافات مختلف منجر خواهد شد. ___________________________ 📜- پرسید راه دیگری نیست؟ گفت: نه، فقط است که زحمت را یکجا می برد و حلاوت و شیرینی را به ارمغان می آورد. ___________________________ 📜- در باب سلوک الی الله مطالب بسیار است. یکی از مسائل دقیق در این باب پرداختن به است. ___________________________ 📜- پیدا کردن به تمامه در اختیار انسان نیست ... ___________________________ 📜- ... این اشاره ای متقن به اهمیت و البته عمیق بودن است ... ___________________________ 📜- پس این انسانی که ابتدا و انتهایش این است آیا می تواند و به معنای دقیق تر آیا می شود نیتی غیر از داشته باشد؟ ___________________________ 📜- حقیقتی است که شیطان بدان طمع دائمی داشته و در صدد ضایع کردن آن و قطع ربط ولایی انسان است... ... 📜- مهمتر از چله گرفتن ( ) و اینگونه برنامه ها بررسی این مطلب است که نیت ما چیست ؟ ... 📜- پس مراقب باش که عاشق چه چیز و برای چه چیزی می شوی؟ این است که اگر درست انجام شود به خداوند منان ختم خواهد شد. ... 📜- عشق در به آل محمّد علیهم صلوات الله است و این مهم به واقع نخواهد پیوست و از بازی اوهام و خیالات خارج نخواهد شد مگر با تبعیت و اطاعت. ... 📜- آنچه که قدرت استیلای بر تمام شئون وجود انسان را دارد فقط و است ... ... 📜- قدرنشناسی تاوانی بسیار سنگین دارد. ... 📜- حدیث بندگی و هر دو یک حکایت است که چشمان احول و دوبین دو چیز می بینند... ... 📜- آنچه لازم است در مورد مقدمتا ً دانست این است که سکوت مطلق مقصود نیست ... ... 📜- حال قلب آماده تمایل به آخرت و بقای حقیقی و کسب آن می شود ، اهل معرفت این حال را نام نهاده اند... ... 📜 - یعنی بشریت لیاقت پیدا کرد بگوید علی... ... 📜- آیا ما همیشه مدافع و خواهان و برپا کننده ی =علی هستیم ؟ ... 📜- بحث این روزها غیر از مساله ارزشی بودن مسأله مبنایی هم شده است... ... 📜- برخی به اسم دنبال مطامع دنیایشان هستند و در حقیقت دعوت به دنیا و شهوات دنیا می کنند ... یعنی اصول نظری و عملی انسان، نه فقط باورهای نظری ... 📜- مولا امیرالمومنین علی علیه‌السلام: در تصدیقش شتاب نکن! اگرچه در لباس نصیحت‌گر ظاهر می‌شود؛ اما خیانت‌کار است. را می فرمود. ... 📜- به راستی چه کند این آدمی زاده؟ این را چگونه بسوزاند که خاکسترش نیز نماند ؟ ... 📜- این جریان ( ) یک برکت خاص هم دارد ان شاء الله ... 📜- خداوند ما را ذاتا ً علیهم‌ السلام خلق کرده است. ... 📜- در تمام عمر انسان ، آن دم که برای وی رخ دهد غنیمت است... ... 📜- برای اجرای درب آموزش و پرورش را برای نفوذ عده ای منافق مانند خودشان باز کردند و... ... 📜- هنر بزرگیست ، چرا ؟ ... 📜- یکی از ابعاد قدرشناسی ، قدرشناسی از نظام اسلامی و شخص رهبر عظیم الشان انقلاب در مساله یاوری مظلومان مانند و یمن و امثالهم است. ... 📜- باید تمرین کرد که در مقابل و حکم عقل کُرنِش کرد... ... 📜فرق است بین ی که به جهت خرابکاری و خطاهای متعدد برای انسان پیش بیاید و اضطراری که منتج از معرفت و مراقبه باشد. ... 📜 پاییز تمام شد و زمستان در حالی شروع شده که خبری از و برف نیست... ... 📜 گفتند پس جانش چیست؟ گفت ... ... 📜 رذیله اصلی ای که مانع تخلق به این فضائل می شود انانیت و منیت یا همان است که نمی گذارد انسان حقایق را آنطور که هستند ببیند. ... 📜 در واقع انگار خداوند هم دنبال بهانه است برای جود و عطا ، وگرنه کیست که بگوید من یقینا استحقاق کامل این عطا و را داشته ام... ... 📜 اما این بحث جسم بود و آه از آن ، در وصف درد جان که حضرت باشد چه باید گفت... ... 📜 هیچ وقت تکرار نمی شود ، هر ماه رمضانی یک ماه خاص خودش است ، تجلی انسان کامل ، امام آن عصر و زمان ارواحنافداه برای انسان‌ها در بستر و قالب زمان است که دیگر تکرار نمی شود. ... 📜-پس اصل درون و باطن است که سکوت ظاهر و زبان می تواند مقدمه اش می باشد. ... 📜حلقه مفقوده بر اساس تعالیم قرآن و روایات است. ... 📜صحبت درباره نحوه آمادگی و هماهنگی و همگونی با این نیست بلکه صحبت در پذیرش این حقیقت است... @yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی فرق است بین اضطراری که به جهت خرابکاری و خطاهای متعدد برای انسان پیش بیاید و اضطراری که منتج از معرفت و مراقبه باشد. دانه فلفل سیاه و خال مه رویان سیاه / هر دو جانسوزند اما این کجا و آن کجا این که فرمود :( أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ ) نمل ۶۲ اضطرار به اجابت ختم می شود منتها نوع اضطرار نوع اجابت را نیز تعیین می کند. العاقل یکفیه الاشاره سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی پاییز تمام شد و زمستان در حالی شروع شده که خبری از باران و برف نیست... ذهن های درس خوانده معمولا به سراغ پدیده هایی مانند گرم شدن زمین ، دستکاری آب و هوا و امثال این مسائل می روند ، ضمن احترام به علوم تجربی و تاثیر و تاثرات آن باید این سوال را مطرح کرد که آیا طبیعت ( اگر نبود نزولات آسمانی را پدیده ی طبیعی بدانیم ) یا بشر ( اگر دستکاری آب و هوا و دشمنی دشمنان بدانیم ) قدرت مطلق هستند یا تحت قدرت مطلقه الهی؟ اگر این عالم خدایی دارد دست به دعا برداریم و توبه و استغفار و صلوات و ادعیه جلب رحمت الهی ، از خداوند منان بخواهیم به حق مولا و صاحبمان حضرت حجت ارواحنا فداه به ما رحم کند ، هر چند خودمان چه با گناه و زیر پا گذاشتن اوامر الهی و چه با چشم دوختن به دست کافران و مشرکان ( ارتباط با قیدهای خودش اشکالی ندارد بلکه چشم امید دوختن و تقاضای ترحم کردن آنها بر ما اشکال دارد ) خود را ذلیل کرده ایم... اما باز هم می گوییم: اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ خدایا ما به تو شکایت کنیم از نبودن پیامبرمان که درودهاى تو بر او و آلش باد وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ و از غیبت مولایمان و از بسیارى دشمنان و کمى افرادمان و از سختى آشوبها و از کمک دادن اوضاع الزَّمانِ عَلَیْنا فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ وَاَعِنّا عَلى ذلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ زمانه به زیان ما پس درود فرست بر محمد و آلش و کمک ده ما را بر این اوضاع به گشایش تُعَجِّلُهُ وَبِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَرَحْمَهٍ فورى از طرف خود و برطرف کردن رنج وناراحتى و یارى با عزت و ظاهر ساختن سلطنت حقه و رحمتى مِنْکَ تَجَلِّلُناها وَعافِیَهٍ مِنْکَ تُلْبِسُناها بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ از جانب تو که ما را فراگیرد و تندرستى از طرف تو که ما را بپوشاند به رحمتت اى مهربانترین مهربانان. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی از رندی پرسیدند توشه دنیا چیست؟ گفت یاد خدا گفتند پس توشه آخرت چیست؟ گفت یاد خدا گفتند پس تفاوت دنیا و آخرت چیست؟ گفت یکی جسم و دیگری لباس است. گفتند پس جانش چیست؟ گفت یاد خدا... سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی یکی از آثار بندگی خدا در انسان ، ازدیاد درک دیگران و رشد فهم و انصاف است. این مطلب با نگاهی به سیره زندگی حضرات معصومین علیهم السلام و زندگینامه اولیاء الله به وفور قابل یافتن است. توصیه های مکرر و دقیقی هم در متخلق شدن به این اخلاقیات مذکور در متون روایی قابل مشاهده است. اما نکته مورد بحث در این یادداشت این است که رذیله اصلی ای که مانع تخلق به این فضائل می شود انانیت و منیت یا همان خودخواهی است که نمی گذارد انسان حقایق را آنطور که هستند ببیند. توجه به این نکته ، این مسأله را نیز روشن می کند که نمیتوان دفعتا به این فضائل دست یافت بلکه مجاهده ای میخواهد با عزمی راسخ ، وگرنه به شکست خواهد انجامید. در موقع خواندن یا شنیدن چنین مطالبی ابتداءا باید نفس را از مصادره به مطلوب منع کرد ، زیرا در این مواقع برای تبرئه خودش دست به مظلوم نمایی زده و خود را در نقش قربانی غرق می کند و شروع به متهم کردن دیگران می کند. چنین نفسی مادامی که برای خودش مانعی از این کار نتراشد ، روی اصلاح و مهذب شدن را نخواهد دید. این کلام حضرت یوسف صدیق باید شعار انسان در این مسیر باشد که فرمود: وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ ( آیه ۵۳) و من نفس خود را تبرئه نمى‌كنم، چرا كه نفس قطعاً به بدى امر مى‌كند، مگر كسى را كه خدا رحم كند، زيرا پروردگار من آمرزنده مهربان است. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی دعای شریفی هست معروف به دعای یا من اظهر الجمیل ، قسمتی از این دعا این فقره ی شریف است :( يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا ) یعنی ای کسی که شروع به نعمت دادن می کنی قبل اینکه استحقاقش پیدا شود . چند روزیست به واسطه گوش دادن سخنان یکی از اولیاء الله و خواندن این فقره توسط جنابشان و متذکر شدن معنای آن ، در این فکر بودم که اصلا مگر امثال من استحقاق یک نعمت را هم دارند ؟ هر چه خدا داده بدون استحقاقش بوده و در این افکار شرمنده و شرمنده تر می شدم و ناراحت از خدعه نفس که گاهی القا می کند بالاخره تو هم کسی هستی و استحقاق برخی نعمت ها را به لطف خدا پیدا کردی... خداوند به برکت این ماه شریف رجب متوجه م کرد که استحقاقی نبوده ، من از سر لطف خدایی ام بدون استحقاق بخشیده ام. در واقع انگار خداوند هم دنبال بهانه است برای جود و عطا ، وگرنه کیست که بگوید من یقینا استحقاق کامل این عطا و نعمت را داشته ام... امثال من هم چقدر کوریم که فقط نداشته ها را می بینیم و اینهمه عطای بدون استحقاق را حتی ذره ای هم به حساب نمی آوریم... در این افکار بودم که در جستجویی خداوند منان شاهدی از ادله ی نقلی رساند و آن نسخه غیر معروفه همین دعا با اندکی تفاوت بود ، آن قسمت شاهد مثال بنده در این نسخه چنین است : ( يَا مُبْتَدِئَ كُلِّ نِعْمَةٍ قَبْلَ اسْتِحْقاقِها ) یعنی ای شروع کننده تمام نعمت ها قبل از تحقق استحقاقش . الحمدلله به خاطر این نعمت که آنهم استحقاقش نبود. و شرمندگی ها بیشتر و بیشتر شد... سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی درد در جسم ذاتا توجه انسان را به دنیا کم می کند ، تمرکز و توجه هم به نقطه درد می رود ، تعلق به دنیا ولو اندک هم کم شود قلب ( شان توجه نفس به عالم ملکوت ) راهی به آن سوی دنیا می‌خواهد پیدا کند لذا مؤمن زمانی که از درد آه می کشد حضرت صادق آل محمد علیهم افضل صلوات المصلین در توصیف حالش می فرمایند: إِنَّ آه اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ قَالَ آه‏ فَقَدِ اسْتَغَاثَ‏ بِاللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى‏. به درستی که "آه" اسمی است از اسما خدا، هر کس که "آه" بگوید ، در حقیقت به خداوند تبارک و تعالی استغاثه و طلب نیاز کرده است. التوحید صدوق (علیه الرحمه)/ صفحه ٢١٩ اما این بحث درد جسم بود و آه از آن ، در وصف درد جان که حضرت عشق باشد چه باید گفت... شوق وصال و درد فراق بعد از ظهور حضرت عشق معنا و درک می شوند ، عشق اکسیریست عجیب ، با هر جانی به مقتضای باورها و اعتقاداتش عمل می کند . اما به هر جانی که بخورد بوی خوشی از آن استشمام می شود و آن بوی بقا و کم رنگ شدن زنگارهای دنیایی ست. اگر کسی باور صحیحی به خدا و حضرات محمد و آل محمد علیهم اَفضلَ و اَکملَ و اَطیبَ صلوات المصلین پیدا کرد و خداوند عشق را روزی اش کرد بداند که به سرچشمه حیات ابدی رسیده و باید آنقدر عشق بازی کند که سیراب و حیران از این دنیا رخت بربندد. با عشق است که نور ولایت سو سو زنان هویدا شده و اگر دست ولایت قفای جانش را بگیرد خورشیدی طلوع کند که ابد و ازل را مشاهده کرده و به بارگاه حضرت توحید راه یابد و طعم ابدی( عَبدهُ ) را به فنا و بقا بچشد... و کلام آخر اینکه مُفیض این عشق کیست؟ عزیزی به اشاره ای از ولی ای از اولیاء الله مُقرب می فرمود : مُفیض عشق در هر عصری امام و ولی الله اعظم آن عصر و زمان است. سَلامٌ عَلَىٰ آلِ يس، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا داعِيَ اللّٰهِ وَرَبَّانِيَّ آياتِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بابَ اللّٰهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللّٰهِ وَناصِرَ حَقِّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَدَلِيلَ إِرادَتِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا تالِيَ كِتابِ اللّٰهِ وَتَرْجُمانَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ فِي آناءِ لَيْلِكَ وَأَطْرافِ نَهارِكَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ... سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی فرصت‌های تکراری!!! چند روز دیگر ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲ شروع می شود. ●خُب... ماه رمضان ، ماه عبادت و ... ●خُب بشود ، می‌دانم ماهِ چیست ، روزه که می گیرم و نماز هم که بود ، سعی می کنم قرآن هم بخوانم ، کمی هم حواسم را جمع تر می کنم ، مثل همیشه... مثل ماه رمضانهای قبل... مثل همیشه؟ مثل قبلیها؟ ●بله ، مگر چه باید بکنم؟ همین‌ها را به ما گفته اند دیگر... میدانی عُمر سرمایه ایست که می‌رود و دیگر بازگشتی ندارد؟ ●بله میدانم. میدانی ماه رمضان هم می‌رود و بازگشتی ندارد؟ ●نه ماه رمضان فرصت هست ولی از فرصت‌های تکراری . آها مشکل همین‌جاست ، ماه رمضان هیچ وقت تکرار نمی شود ، هر ماه رمضانی یک ماه خاص خودش است ، تجلی انسان کامل ، امام آن عصر و زمان ارواحنافداه برای انسان‌ها در بستر و قالب زمان است که دیگر تکرار نمی شود. هر ماه رمضانی که رفت ، رفته و دیگر آن تجلی تکرار نمی شود. راه ادراک هر اندازه ای از ماه رمضان و استفاده از آن دو چیز است : یک فهم عدم تکرارش و دو میزان قرب و ربط به امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه فداه . تمام عباداتش هم برای همین است نه برای چاق تر شدن کیسه و توبره ی انسان ، انسان نمی تواند در این عالم برای خودش دارایی جمع کند مگر اینکه امامش در ظرف وجودش بگذارد ، وگرنه خودش نه معرفت و نه ظرفیت و نه استحقاق دریافت از ذات پاک الهی را ندارد ، هر چیزی کسب کند که واقعا کسب باشد نه خواب و خیال ، از ناحیه امامش می باشد. ●عجب قصه خیلی متفاوت شد ... بله متفاوت بود ، چشمها را باید شُست / جور دیگر باید دید... و این قصه سر دراز دارد... گفتگوی عقل و نفس یا استاد و شاگرد یا مجذوب و سالک سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی از ماه رمضان بسیار گفته شده ، اما حقیقت آنست چیزی که از جنس این عالم دنیا نیست بیشتر چشیدنی است تا گفتی. چطور بچشیم؟ اینهم زیاد گفته شده که البته یقینا بسیاری از آن مفید فایده ست ، اما در این مقام برای چشیدن باید سکوت کرد ، از زبان و خیال و وهم تا قلب و نفس ، هر کدام را سکوتی ست که هر چه بیشتر شود ، بیشتر اهل چشیدن خواهد شد. آدمی که زیاد قیل و قال دارد صدای اطراف را نخواهد شنید ، برای شنیدن و بعد از آن گوش دادن ابتدا باید ساکت شد. اهل سکوت در مراتب عالیه ، صدای عوالم هستی را نیز می شنوند و این شنیدن به یقینشان می افزاید ، ذاکر به ذکر هستی از جمادات تا موجودات مفارقات عقلیه می شوند تا بدانجا که اگر سعادت یارشان باشد و اهل صدق و وفا باشند صدای ذکر انسان کامل و کمال انسان ، حضرت حجت ابن الحسن ارواحنا و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا را به گوش جان می شوند که آن ذکر کجا و اینکه ما می گوییم کجا... !!؟؟ پس اصل سکوت درون و باطن است که سکوت ظاهر و زبان می تواند مقدمه اش باشد. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی این جمله را زیاد شنیده ایم: ماه مبارک فرصت بی نظیری ست ، تا می توانید از آن استفاده کنید. یعنی چه کنیم؟ و مطالبی از این دست که بارها شنیده ایم امثال این موارد است: تا می توانید قرآن بخوانید ، ذکر و دعا داشته باشید ، مراقبت کنید گناه نکنید و ... اینها مأخوذ از روایات است و صد در صد درست و صحیح. اما یک حلقه مفقوده اینجا وجود دارد و آن اینکه تمام دستورات اسلام اعم از بایدها و نبایدها می بایست انسان را رشد بدهد ، ارتقاء بدهد ، کمال بدهد ( هر تعبیری از این میخواهید داشته باشید) در صورتی که می بینیم عمدتا چنین تاثیری برای کثیری از افراد مشاهده نمی شود. ( یکی از دلایل موثر در دین گریزی هم همین است ، یعنی عدم مشاهده اثرات دین داری ) بحث معرفت شناختی راجع به کمال یا رشد هم نمی‌خواهیم داشته باشیم و مقصود بنده مشاهده اثرات است ، همین دیدن تغییرات مثبت بر اثر دین داری . حلقه مفقوده بر اساس تعالیم قرآن و روایات معرفت است. چه اینکه در ادبیات دینی ما فرق بسیار عمیقی بین یک عمل با معرفت و بدون معرفت گذاشته شده و البته مراتب معرفت هم محفوظ است. از (ضربت علی یوم الخندق ) و نماز ائمه و اولیاء الله بگیرید تا نماز یا عمل صالح یک انسان عادی ، در تمام اینها اختلاف در میزان معرفت رکن اساسی مساله است. اگر این حلقه مفقوده برای کسی حل نشود آفات خودش را خواهد داشت ، مثلا به عمل کثیر بدون روح روی می آورد و در خیالش توبره اش را پر قلمداد می کند و اثرات خاص خودش را خواهد داشت. و یا عمل را هرز و بدون فایده قابل اعتنا می انگارد و عمر خویش را خالی از طاعات و عبادات می گذراند و به حداقل ها آنهم از روی اجبار بسنده می کند. لذا شناخت جایگاه معرفت ، چیستی آن ، راهکار بدست آوردن آن و شناخت اجمالی مراتبش از مقدمات واجبی ست که زیر بنای همان رشد و کمال حقیقت انسان می باشد. برخی از افرادی که دستی بر مباحث علم سلوک دارند و یا صرفا به دلیل توصیه های دینی در مقام تبلیغ هستند ، در ماه مبارک ختم قرآن ها و دستورات مختلف را تجویز می کنند غافل از اینکه مخاطب هنوز چیزی از آن مقدمه واجب را نیاموخته و ممکن است گرفتار یکی از آن دو آفت مذکور شود. درست است که عبادات خود معرفت زا هستند اما برای چه کسی؟ برای کسی که دنبال معرفت باشد و با چند و چون آن به اندازه ظرف وجودیش آشنا شده باشد. به نظر می رسد معرفی تک بُعدی از معارف دینی ضررش بیشتر از عدم معرفی آن باشد و حوزه های علمیه وظیفه خطیری در این‌باره بر دوش دارند. پ ن:قصد این یادداشت و نوشتارهای سابق تبیین دقیق و همه جانبه ی مسائل مطرح شده نیست ، بلکه دغدغه ذهنی نویسنده بوده و همچنین می تواند اشاره ای برای ترغیب به پیگیری آن مساله با تفکر و مطالعه باشد. سید محمد حسین اردستانی _حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی یکی از ابعاد قدرشناسی ، قدرشناسی از نظام اسلامی و شخص رهبر عظیم الشان انقلاب در مساله یاوری مظلومان مانند فلسطین و یمن و امثالهم است. اگر این بار را ایشان به دوش نمی کشید وظیفه ما در حال حاضر چه بود؟ چند توئیت و چند کلام و نهایتا چند دعا ؟ خداوند متعال این را از ما قبول می کرد؟ یا باید با جان و مالمان به جهاد بر میخواستیم؟ حتی کمک مالی هم اگر جمهوری اسلامی نبود به احتمال قوی بصورت صحیح و مطمئن که بدست ایشان برسد ممکن نبود. تعالیم اسلام عزیز مشخص است ، وظیفه مسلمین هم مشخص است. اما این بار و وظیفه را نظام اسلامی و شخص رهبر عظیم الشان انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای( حفظه الله من جمیع الشرور) از دوش همه ما برداشته است. قدر شناس وجود نازنین و مؤمن این ذریه حضرت زهرا سلام الله علیها باشیم. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی سیر عالم یک سیر ظاهر به باطن است و این در تمام شئون عالم هویداست. ساده ترین و ظاهرترین دلیل همین فنای ظواهر و رو به زوال بودن ظاهر دنیاست. اگر ظاهر اصل بود و یا سیر از باطن به ظاهر بود ، ظواهر عالم می بایست قوت می یافت نه اینکه رو به ضعف و زوال بگذارد. کسی که این سیر ذاتی و حقیقی را فهمید می کوشد که خود را با آن هماهنگ کند و رفته رفته باطنی پیدا کرده و سعی در رشد و تعالی آن داشته باشد و اگر به ظاهر نیز اهمیت بدهد از باب مرکب بودن ظاهر برای باطن است. این سیر به صورت قهری و اجباری برای تمام انسانها محقق خواهد شد چه بخواهند و چه نخواهند ، زیرا مرگ را همگان درک می کنند و شکی در وقوعش نیست. اما آنانکه در همین دنیا حقیقت این سیر را فهمیده و خود را با آن هماهنگ کرده باشند یقینا آمادگی هایی پیدا خواهند کرد و غافلین از آن بهره ای نخواهند داشت. صحبت درباره نحوه آمادگی و هماهنگی و همگونی با این سیر ظاهر به باطن نیست بلکه صحبت در پذیرش این حقیقت است ، زیرا نفوس ابتدائا زیر بار این حقیقت نمی روند که باقی مسائل را نیز نمی پذیرند و تن به اصلاح و تهذیب نمی دهند. همین خلصت نفس باعث شده که صحبت از مرگ برایش ناملایم بوده و از آن به شدت استنکاف می نماید. این عالم را مدبری در نهایت درجه نظم و ظرافت تدبیر کرده است و آغاز و انجامش امری واضح و معلوم است نه امری موهوم و محتمل ، خوشا به حال کسانی که رمز و راز این سیر را نیز دانسته و علاوه بر تطبیق خود با آن ، به غواصی و سیر در آفاق و انفسش پرداخته و از قید حقارت نفسانیت و حجاب خودیت رهیده اند . طوبی لهم و حسن مآب. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی قدرشناسی هنر بزرگیست ، چرا؟ چون خداوند منان در قرآن می فرماید: وَقَلِيل مِّن عِبَادِيَ ٱلشَّكُورُ ( سبا/۱۳) و اندکی از بندگان من سپاسگزارند. این سپاسگزاری از فهم انسان نشات می گیرد ، فهمی که از ویژگیهای صد در صد ذاتی انسانها نیست ، بلکه بخش اعظم آن اکتسابی بوده و انتخابها ، تصمیم‌ها ، اراده ها و اعمال انسان آن را رقم می زند. قدر شناسی آنقدر مسأله مهمی است که چه در مورد خالق و چه در مورد مخلوق از اهمیت به سزایی برخوردار است. به این دو روایت شریف دقت بفرمایید: ۱_ امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: و لو کَانَ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى عِبَادَةٌ تَعَبَّدَ بِهَا عِبَادُهُ الْمُخْلَصُونَ أَفْضَلَ مِنَ الشُّکْرِ عَلَى کُلٍّ لَأَطْلَقَ لَفْظَةً فِیهِمْ مِنْ جَمِیعِ الْخَلْقِ بِهَا فَلَمَّا لَمْ یَکُنْ أَفْضَلُ مِنْهَا خَصَّهَا مِنْ بَیْنِ الْعِبَادَاتِ وَ خَصَّ أَرْبَابَهَا فَقَال‏ "وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُور" اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شکرگزارى در همه حال بود که بندگان مخلصش با آن عبادتش کنند، هر آینه آن کلمه را درباره همه خلقش به کار مى برد ، اما چون عبادتى بهتر از آن نبود از میان عبادات آن را خاص قرار داد و صاحبان آن را ویژه گردانید و فرمود : «واندکى از بندگان من سپاسگزارند» . "مصباح الشریعه ص 24 و ص 25 ۲_ امام رضا علیه السلام می فرمایند: مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏ هر كه سپاس مردم نعمت دهنده را نگويد، سپاس خداي بزرگ را نگفته است. وسائل الشيعة، محدث عاملي‏،ناشرآل البيت‏ ،ج16ص313، حديث 21637. این دو حدیث شریف و نظایر آنها بسیار گویای اهمیت فوق العاده این عمل صالح و ارزشمند یعنی قدر شناسی و سپاسگزاری هستند. کسب این فضیلت مهم علاوه بر فهم ، نیاز به تمرین نیز دارد تا در نفس انسان تبدیل به ملکه ای راسخ شود و آدمی را به مرتبه عباد شکور خداوند نائل سازد. پس تمرین کنیم آنچه از خوبی ها، چه توفیقی از ناحیه خداوند در انجام خوبی کوچکی باشد و چه یک لبخند کوچک از بنده ای،که به ما می رسد را به نفس خود گوشزد کنیم ، که هم ذره ای از تفرعون و انانیتش کم شود و هم او را شکور و قدر شناس تربیت نماییم. و چه زیباست در شکر نعمت عظیم و اعظم وجود محمد و آل محمد علیهم افضل صلوات المصلین ، هر روز قلب و زبانمان مرتنم باشد به اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
باز نشر👆به مناسبت شهادت ریاست جمهور محترم و مغتنم و همراهان گرامیشان و قدر شناسی از خدمات و زحمات جهادی ایشان https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی هر چه از عمر می گذرد بدون هیچ اغراقی می بینم که چقدر خطاکار بوده ام و بیشتر به اشتباهاتم پی میبرم. اینقدر که گاهی این سوال ایجاد می شود که مرگ ( دعا برای مرگ) برای چنین شخصی آیا مفیدتر و سودمندتر نیست؟؟؟؟ اما همان خدایی که این اشتباهات را فهماند و جلوی خیلی خطاها را هم گرفت و آبرو هم داد یقینا بهتر میداند چه بکند و اینجا نیز نباید به فهم خود بعد از اینهمه خطا ، تکیه کرد. و چقدر انسان شرمنده و شرمنده می شود از اینهمه آقایی خدا... سید محمد حسین اردستانی زاده _حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi