یادداشت های یک طلبه
﷽ اعتکاف، خلوت یا مراسم ؟ ✍مجید ابطحی شنیده ایم اعتکاف جای خلوت و تفکر است و برگزاری برنامههای مت
متأسفانه ضعف برنامه ریزی تو مسجدی که ما بودیم خیلی محسوس بود ،
یه نامه نوشتم دادم به مسئول فرهنگی و گفتم به حاج آقا تکیه ای هم بدن. بعدا هم پیگیر شدم گفتن خدمت حاج آقا رسوندن.
نوجوان ۱۴ ساله و پیرمرد ۷۰ ساله تو یه مکان بودن ، با یه جور سخنران و یه جور مداح!
آیت الله سیفی مازندرانی که از فقهای ارزشمند شیعه هستن رو آوردن برا نوجوان ۱۴ساله مطلب بگه ، بعدش این نوجوان میگه حاج آقا شما نمیتونید با ما ارتباط بگیرید...
ضمنا از فضلایی که معتکف بودن هیچ استفاده ای نشد.
اینها و بعضی مطالب دیگرو نوشتم دادم خدمتشون
✍ غرفه ی معنویت های نوظهور
حیاط مسجد یه غرفه زده بودن با عنوان معنویت های نوپدید و... معتکفین میومدن سوال میکردن و مسئولین غرفه جواب میدادن.
حیاط مسجد امام حسن عسکری جزء مسجده یعنی معتکف میتونه بیاد تو حیاط بگرده،
غرفه چند تا تابلو (استند) داشت در توضیح این مکتبهای انحرافی ، مثل عرفان حلقه، یوگا، قانون جذب و...
🔹مردم جمع شده بودن سوال میکردن ،رفتم داخل غرفه. دیدم وقت خوبیه از فضا استفاده کنم گفتم: چون به مردم «عرفان اصیل شیعی » رو معرفی نکردیم مردم به سمت این دکانبازارها رفتن!
آقای میانسالی اومد داخل و با تعجب پرسید این عرفان شیعی که میگین چیه ؟ من تا حالا همچین چیزی نشنیده بودم🤔
بعدا از صحبتهاش فهمیدم شغلش ( یا رشتهاش) مرتبط با کامپیوتره.
برام عجیب بود یه مسلمان یه شیعه که اعتکاف آمده (یعنی سطح مذهبی بودنش پایین هم نیست)، میگه اصلا «عرفان شیعه» چیه ؟😳
شروع دادم به توضیح که عرفان شیعیِ آیت الله قاضی و علامه طباطبایی و...
چند نفری جمع شده بودند و گوش میکردن...
بعد از صحبت های مختلف ، بحث از #عرشیانفر شد
یکی گفت حاج آقا خانواده ی خانومم طرفدار حاج آقا پناهیان بودن بعد از انتخابات به دلیل طرفداری از کاندیدای خاصی (احتمالا منظورش آقای قالیباف بود)، از ایشون بُریدند و رفتند سمت عرشیانفر!
جالب بود برام، حاج آقا پناهیان کجا، این آقا کجا! 😳
بعد گفت حاج آقا یه جایی رو برام معرفی کنید تا بهشون بگم تا سراغ اینجور آدمها نرن...
یادداشت های یک طلبه
✍ غرفه ی معنویت های نوظهور حیاط مسجد یه غرفه زده بودن با عنوان معنویت های نوپدید و... معتکفین میومد
✍عرفان های نوظهور، تبلیغ یا نقد ؟
از مشکلاتی که مسئولین این غرفه باهاش مواجه بودن این بود که یه عده اعتراض میکردن که شما دارید این چرندیات رو بیشتر معرفی میکنید ، نه نقد !😊
اونقدر اعتراض کردن که اینا رفتن تابلوها رو عوض کردن بعضیاش رو حذف کردن و...
اعتراض ها بیجا هم نبود تا حدی راست میگفتن
گروه زحمت کش و دغدغه مندی بودن.
کانال شون هم اینه 👇
https://eitaa.com/sarabemanaviat
اما خلأ اصلی این بود که اصلا جایگزین معرفی نمیکردن، فقط به فکر #نقد بودن ، یعنی صرفا کار سلبی، نه ایجابی!
خیلی بهشون گفتم که تا عرفان اصیل و معنویت ناب شیعه رو معرفی نکنید کارتون ناقصه! حرفم قبول میکردن ولی اهمیتش رو درک نمیکردن، آن طور که باید حل نمیشد براشون.
در حالیکه واضحه بدون معرفی عرفان اصیل ، کوبیدن عرفان های نوظهور فایده ی چندانی نداره!
یادداشت های یک طلبه
✍عرفان های نوظهور، تبلیغ یا نقد ؟ از مشکلاتی که مسئولین این غرفه باهاش مواجه بودن این بود که یه عد
✍فقه یا عرفان؟
یه بار با یکی از بازدید کنندگان غرفه (که طلبه ی فاضلی هم بود )بحث کردم ، ایشون میگفت اصلا نیازی به عرفان نداریم و همین فقه کافیه!
اینم داستانی داره...
یادداشت های یک طلبه
✍فقه یا عرفان؟ یه بار با یکی از بازدید کنندگان غرفه (که طلبه ی فاضلی هم بود )بحث کردم ، ایشون میگفت
✍اقسام علوم اسلامی
در مورد مطلب فوق ، باید مقدمه ای عرض کنم ،
هر علمی موضوعی داره که باعث میشه از علوم دیگه متمایز بشه ، مثلا علم ریاضی موضوعش عدده، فیزیک موضوعش انرژیه، زمین شناسی و تاریخ و جغرافیا هر کدام موضوع جداگانه و روش تحقیق جداگانه و ابزار جداگانه و اهداف جداگانه دارن.
خیلی اجمالی و با #مسامحه عرض میکنم چون مفصله.
🔹در علوم اسلامی هم ما چندین علم داریم:
علم فقه
علم کلام
علم اصول
علم فلسفه
علم ادبیات عرب
علم رجال
علم عرفان
علم منطق
و...
هر کدام از اینها وظیفهی خاصی دارن موضوع شون مختلفه،
مثلا فقه فقط در مورد «فعل مکلفین » صحبت میکنه و کاری با عقاید نداره،
کلام هم در مورد عقاید صحبت میکنه نه احکام ، فلسفه در مورد «موجود» بحث میکنه فقط موجود!
🔹میشه گفت موضوع عرفان «حقیقت» است ، یا میشه گفت موضوع عرفان «خدا» است!
پس چیزی که فقه و فلسفه و کلام به عهده گرفته ، با موضوع عرفان متفاوته و هر کدام وظیفه ای دارن.
✅دعوای بنده با اون بزرگوار سر این بود که آیا ما نیاز به عرفان داریم یا نه؟ ایشون میگفت فقه کافیه( البته فقه بمعنیالاعم).
عرض منم این بود که بسیاری از معارف عمیق دینی با روش موجود در فقه، باز نمیشه حل نمیشه.
حالا فرض کنیم کسی قبول کنه که عرفان شاخه ی جداییه ولی بحث در اهمیتشه،
در واقع یکی از گرفتاری های ما اینه که اهمیت عرفان هنوز جا نیفتاده .
یعنی یه بحث فرعی هست.
اینم بحث مفصلی داره که اینجا نمیشه مطرح کرد.
یادداشت های یک طلبه
✍اقسام علوم اسلامی در مورد مطلب فوق ، باید مقدمه ای عرض کنم ، هر علمی موضوعی داره که باعث میشه از ع
✍فقه یا سبک زندگی
بحث بسیار مهم و واقعا ارزشمند که به بهانه ی همین غرفهی معنویت های نوظهور میخام عرض کنم اینه که ، مردم از ما «سبک زندگی » میخان ،
و فقه موجود سبک زندگی ارائه نمیکنه.
یعنی بارها و بارها در مواجهه با مردم ، ازمن (به عنوان یک طلبه) سبک زندگی خواستن، البته هیچ دینی همچین چیزی رو به صورت شسته رفته ارائه نمیده ، بلکه مجموعه ی معارف و آموزه هاش به نوعی ازش میشه سبک زندگی برداشت کرد،
🔹مساله اینه که وقتی ما چیز شسته رفته ارائه نکنیم مردم میرن سراغ دکانبازارهای بیبُته و آبکی! مثل همینهایی که میگن در چند روز متحول میشی در چند روز موفقیت رو یادت میدیم و... .
یادداشت های یک طلبه
✍فقه یا سبک زندگی بحث بسیار مهم و واقعا ارزشمند که به بهانه ی همین غرفهی معنویت های نوظهور میخام ع
حال نوشتن ندارم بقیه ش بمونه برا بعد 😊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 عیادت استاندار آذربایجانشرقی از طلبه فداکار حوزه علمیه شهرستان مراغه
____
🔹 رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه: اقدام به موقع طلبه جوان مراغهای از وقوع حادثه پیشگیری کرد.
@HawzahNews |
🔹این طلبهی فداکار وقتی میبینه کپسول گاز آتش گرفته، کپسول رو بغلش میگیره میبره میندازه حیاط و بعدش برمیگرده دومی رو برمیداره و از یه فاجعه بزرگ جلوگیری میکنه
✍ کار رسانهای نسبتا خوبی انجام شده،👌
هم آقای استاندار کار خوبی کرده هم تیم رسانهای غفلت نکرده.
اتفاقات ارزشمند این چنینی در کل کشور زیاده که نیاز به کار رسانهای داره.
یادداشتهای یک طلبه 👇
@yaddashtthayeyektalabeh
هدایت شده از ندای پاک فطرت
🔰شرح پندنامهٔ آیت الله سعادت پرور(ره)
🎙سخنران: حاج آقای علیپور
🗓 زمان: پنجشنبه ۴ بهمن ماه ساعت ۱۹
🌍 مکان: قم، مسجد قمر بنی هاشم
📍مؤسسه بسوی فطرت ناب توحیدی
📍 آدرس در نشان و مپ
▫️ خواهران و برادران
📺 #پخش_زنده از کانال ندای پاک فطرت در ایتا
💠کانال ندای پاک فطرت
🆔 @nedayepakefetrat
یادداشت های یک طلبه
🔰شرح پندنامهٔ آیت الله سعادت پرور(ره) 🎙سخنران: حاج آقای علیپور 🗓 زمان: پنجشنبه ۴ بهمن ماه ساعت ۱۹
عزیزانی که امکان حضور در جلسه رو ندارن ، میتونن مجازی شرکت کنن.
پخش آنلاین رو از دست ندید ✋
﷽روانشناسی اسلامی یا روانشناسی مثبت نگر؟
✍مجیدابطحی
✅«روانشناسی اسلامی»؛
این عبارت برای دانشجویان روانشناسی، ناآشنا نیست؛ دانشجوها این عبارت را مترادف «روانشناسی مثبت» Positive» psychology» میپندارند.
کسانی که اولین بار این واژه را میشنوند شاید گمان کنند این رشته نسخههایی ارائه میکند که از منابع اسلامی برخواسته است؛
اما واقعا همینطور است؟ متأسفانه پاسخ منفی است!
علمی که پسوند اسلامی دارد باید هم «مبنا» و هم «برنامهی عملیاتی» خود را از اسلام گرفته باشد.
آیا مارتین سلیگمن به عنوان پدر این رشته و ادامهدهندگان راه او، ورود اسلام در روانشناسی (در این دو محور) را قبول دارند؟ در حیطهی «مبنا»، ارتباط انسان با حقیقت هستی و قوانین آفرینش را پذیرفتهاند؟ در حیطهی «برنامه و نسخهی عملی»، توجهی به تطابق نسخههای خود با دستورات اسلام دارند؟
➖به عنوان مثال اگر در روانشناسی مثبتگرا، به دنبال «افزایش شادکامی یا تابآوری» یا «ارتقای سطح زندگی فرد از طریق معنایابی در زندگی» هستیم با کدام «مبنا» به اساسی ترین و عمیق ترین بخش زندگی یک فرد نسخه ارائه میکنیم؟
ودر عرصهی عملیات چقدر توجه داریم این نسخه، مُراجع را به غایت بندگی و عبودیت نزدیک کند؟
➖شاید بگویید کدامش غیر اسلامی است؟
تابآوری و شادکامی که اسلامی و غیر اسلامی ندارد، مسلمان هم به همینها نیاز دارد غیر مسلمان هم! چه اصراری بر اسلامی کردن این مباحث است ؟
پاسخ این است که: بله، این موضوعات اسلامی و غیراسلامی ندارند، اما «حکم» و به عبارت دیگر «نسخه»ای که برای این موضوعات ارائه میشود باید اسلامی باشد!
چرا عنوان رشته ای اسلامی باشد که نسخه اش را از اسلام نگرفته؟
ما به عنوان یک مسلمان، زمانی میتوانیم نسخه ای را به اسلام نسبت دهیم که یقین داشته باشیم مورد تأیید آموزههای دینی است.
🔹ملاک اسلامی بودن این رشته نیز همین است که نسخههای درمانی خود را از اسلام بگیرد یا حداقل با #تطبیق نسخههای غربی با آموزههای دینی، به این نتیجه برسد که این نسخهها انسان را از هدف و غایت خود _یعنی توحید_ دور نمیکند!
در اینجا باید به دو رویکرد کلی اشاره کنیم؛ رویکرد نخست «ارائهی درمانهای مبتنی بر آموزه های دینی» است که «رویکرد تأسیسی اسلامی» نامیده میشود و رویکرد دوم، تطبیق نسخههای غربی با آموزههای دینی است که میتوان آن را «رویکرد تطبیقی» نامید.
در بین مراکز آموزشی و موسساتی که دغدغهی روانشناسی اسلامی را دارند فعلا «روانشناسی اسلامی تأسیسی» به چشم نمیخورد اما «روانشناسی تطبیقی» سالهاست شروع به کار کرده و رشد خوبی داشته است.
🔹آنچه به نظر بدیهی میآید این است که روانشناسی اسلامی (با هر دو رویکرد مذکور) از عهدهی کسانی ساخته است که سالها #غور در منابع دینی داشته و در استنباط گزارههای دستوری و توصیفی از «آیات و روایات» متخصص باشند؛
این «استنباط» همان توانایی «اجتهاد» است که طلاب حوزههای علمیه پس از ۱۵ سال کار علمی شبانهروزی، ذره و شمّه ای از آن را میچشند تا بعد وارد موضوعات جدید شوند!
"تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل"!
حالا به راحتی میشود به این سوال پاسخ داد که «روانشناسی مثبتگرا» کجایش اسلامی است؟
پاسخ به این سوال وقتی روشن میشود که بدانیم کسانیکه به تدوین مواد درسی این رشته پرداخته اند، چقدر با منابع اسلامی آشنا بودهاند؟ و اساسا چقدر به دنبال نسخههای اسلامی بوده اند؟
✅سخنی با دانشجویان دغدغهمند در حوزه ی روانشناسی اسلامی ؛
با مقدمات پیشین جا دارد به این سوال که «دانشجوی رشته روانشناسی برای اسلامی کردن این رشته چه میتواند بکند؟»
پاسخ به این پرسش در یک یادداشت نمیگنجند، اما اجمالا باید گفت دو راهکار پیش روی شماست ، یکی از بُعد «علمی» و دیگری از بُعد «ایمانی».
🔹در بعد علمی، دانشجوی مسلمان باید به حدی از توانمندی در علوم دینی (حوزوی) برسد که توان «استنباط» داشته باشد؛
این افق بلند هر چند در ظاهر دشوار به نظر برسد، اما برای ساختن روانشناسی اسلامی راهکاری غیر از این نیست! بیتعارف!
🔹در بعد ایمانی، دانشجو به همان روانشناسی مثبت (روانشناسی غربی)، اکتفا میکند اما با یک سری «برنامههای تربیتی» به حدی از ایمان میرسد که در اتاق مشاوره و درمان، با ایمان خود، مراجع را درمان میکند!
افزایش ایمان برای یک روانشناس مسلمان، یک عمل شخصی و فردی نیست بلکه این ایمان به ظاهر فردی، در فطرت و روح تک تک مراجعین اثر گذاشته و در درمان مشکلات روحی_روانی آنها کارگر است!
این راهکار کمی سخت، اما دستیافتنی است!
📌کوتاه سخن اینکه اولا روانشناسی اسلامی نام دیگر «روانشناسی مثبت» نیست و این عنوان یک فریب است؛
ثانیا برای اسلامی کردن روانشناسی موجود، افقهای بلندی پیش رو داریم که همتهای بلندی هم میطلبد!
یادداشتهای یک طلبه 👇
@yaddashtthayeyektalabeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽آیت الله بهجت (ره):
➖از خدا بخواهیم برساند صاحبِ کار را، با او باشیم.
➖حالا هم اگر رسانْد که رساند، اگر نرساند دور نرویم از او، از رضای او دور نرویم.
➖او میبیند، او میداند، حرفهایی که ما به همدیگر میزنیم،جلوتر از ما حرفهایمان را میشنود، او عَیْنُاللهِالنّاظِرَة وَ اُذُنُهُ الْواعِیَة[است].
#اللهم_عجل_فرجه🤲
یادداشتهای یک طلبه 👇
@yaddashtthayeyektalabeh