💠 #عکس_نوشت
پیامبر خدا "صلی الله علیه وآله وسلم"فرمودند:پشت های شما از بار گناهانتان سنگین است پس با طول دادن سجده های خود،آنها را سبک کنید
🔷🔸💠🔸🔷
https://eitaa.com/yadeyareaziz
10.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑🎥 عراقیها مبهوت صدای نوجوان ایرانی
🔹هنرنمایی سید محمد حسینی مداح نوجوان ایرانی به سه زبان ترکی، فارسی و عربی در مسابقه استعدادیابی مداحی عراق
https://eitaa.com/yadeyareaziz
آیت الله حق شناس
غرض عرض این است که متوجه باشید رفقای عزیز من! اگر بخواهید امیرالمؤمنین را تبعیت کنید، همان جمله را یاد بکنید که: برخاست و سؤال فرمود:
یا رسول الله! افضل عمل در این ماه کدام است؟ حضرت فرمودند: الورع عن محارم الله من، مدتی فکر می کردم که امام (ع) می فرماید: اعینونی بورع و اجتهاد و عفه و سَداد
حالا ببینید، ورع درجات و مراتبی دارد؛ آیا انصاف هست که از اول ماه رمضان تا به حالا، ما نسبت به امیرالمؤمنین حتی در مقام اول هم تشبه پیدا نکنیم؟ اقسام مقام ورع را برای شما عرض کرده ام، یکی از مراحلش این است که فرد از نادانی، فسق و عمل بد، به عمل صالح عودت کند.
https://eitaa.com/yadeyareaziz
13.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آفتاب ظهور
سید مجید بنی فاطمه
بسیار زیبا
https://eitaa.com/yadeyareaziz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناجات با امام زمان علیه السلام
حاج حسن جمالی رحمه الله
بسیار زیبا
یادِ یارِ عزیز
https://eitaa.com/yadeyareaziz
بسم الله النور
یه وقتهایی آدم یه جوری تشنه اش میشه که فقط آب میخواد. بهش میگن شربت، نوشابه، دوغ یا چایی برات بیاریم، میگه نه الان فقط و فقط آب میخوام. معنویت تو زندگی ما نقش آب رو داره و شربت و نوشابه سایر لذتهای مادی هستند. گاهی ما فقط آب میخوایم و نه هیچ چیز دیگه. نماز، روزه و شب زنده داری آب مورد نیاز روح ما رو تامین میکنند. همونطور که جسم ما در تمام سال نیاز به آب داره، روحمون هم نیازمند معنویته. از ماه رمضان باید یک رژیم معنوی برای تمام سالمون به سوغات ببریم.
یه نکته جالبه دیگه اینه که شما نمیتونی چایی خشک یا یه لیوان آبلیمو رو تنها بخوری. اینها باید با آب مخلوط بشن تا لذت بخش و لذید بشن.
یعنی حتی کسانی از لذتهای دنیوی بهره مند میشن که چاشنی معنویت تو زندگیشون داشته باشند. خیلی ها شاید پول و خانه و ویلا و ماشین داشته باشند ولی دارایی غیر از بهره برداری است. بهره و لذت حقیقی از دنیا تنها با چاشنی ایمان و معنویت حاصل میشه و الا میشیم شبیه یک استر بارکش که خودش بهره ای از بارش نمیبره.
کانال یادِ یارِ عزیز
https://eitaa.com/yadeyareaziz
8.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعری طنز از حجة الاسلام پرنیان
در وزن شعر الا یا ایها الساقی حافظ
خیلی قشنگه
کانال یارِ یارِ عزیز
https://eitaa.com/yadeyareaziz
بسم الله
(ابتدا بابت طولانی بودن متن عذرخواهی میکنم ولی خواهشمندم لطفا متن را تا به انتها با نگاه آسیبشناسانه نسبت به رفتار خودمان ( و نه این زن و مرد خاص) با حوصله و دقت مطالعه کنیم و تلاش کنیم تا خود را اصلاح نماییم)
یکی از لغزشگاههای مهم انسان، عدم التزام به حق و حقیقت و معیار و میزان بودن آن است. یکی از اساتید جملهای از آقای بهجت ره نقل میکردند که «تو خودت را باید با اسلام وفق دهی و نه اینکه بخواهی اسلام را با خودت هماهنگ نمایی». این جمله به این معناست که انسان به مرحلهای میرسد که حق را دیگر میزان و معیار سنجش نمیداند بلکه در تلاش است تا خطکش حقیقت را در جهت منافع خودش تحریف و کج نماید.
علم و دانش اگرچه نافع است، لیکن اگر کسی در این مسیر انحرافی قرار گرفت، این علم و دانش برای او خطرآفرین خواهد بود. به قول حکیم سنائی:
چو علم آموختی از حرص آن گه ترس کاندر شب
چو دزدی با چراغ آید گزیدهتر برد کالا
علم وسیلهای کارآمد برای فریب خود و دیگران میشود. شاید به همین خاطر است که در روایات ما گفتهاند که هفتاد گناه از یک فرد عادی آمرزیده میشود پیش از آنکه یک گناه از عالم آمرزیده شود.
در این مسیر یکی از خطرات بسیار بزرگ این است که ما نگاه گزینشی به داشتههای علمی خود مینماییم. این مسألهای مهم در سویههای شناختی است که از آن به ادراکات گزینشی یا selective perception یاد میکنند. این جانبداری ادراکی به این معناست که ما تنها دلایل و شواهدِ به نفع دیدگاه خود را دیده و به آنها تمسک میکنیم. کسی که علم دارد، گزینههای بیشتری در مقابل خود برای توجیه یا گزینش مییابد. این مصیبت تا جایی پیش میرود که یک فرد میتواند حکم قتل فرزند پیغمبر، حسین بن علی علیه السلام را از دین جدش روی میز حاکم وقت قرار دهد.
اما تا اینجا مقدمهای بود برای درخواست یکی از دوستانم که با همسرش مشکلی دارد. تنها یکی از مشکلات این است که این زن مسئولیتهای روزمره زندگی را نمیپذیرد و استدلال میکند که مرجع من فلان و بهمان کلمات را گفته است و این به این معناست که من نباید این کارها را در خانه انجام دهم. به او پیشنهاد دادم که یک بار دو نفری بیایند منزل ما تا استدلالهای دو طرف را حضوری بشنوم. همسرش نپذیرفت و ظاهرا میدانست که جلوی قاضی ملق بازی نمیشه، در آورد. گفتم دلایلش را برایم بفرست. تا به استدلالهایش پاسخ دهم. چند جمله از مقام معظم رهبری را برایم فرستاد که در ادامه آنها را نقل میکنم.
1-«تصوّر از زن در خانه، تصوّر یک موجود درجهی دویی [است] که موظّف به خدمتگزاری به دیگران است؛ این تصوّر بین خیلیها هست - حالا بعضیها به زبان میآورند، بهرو میآورند، بعضیها هم به رو نمیآورند، امّا در دلشان این است - این درست نقطهی مقابل آن چیزی است که اسلام بیان کرده است. من مکرّر عرض کردهام این حدیث معروف را که «اَلمَرأَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَة»؛(۳) قهرمان، در تعبیرات رایج عربی، به آن کارگزار میگویند؛ مثل «اَمَرَ قَهرِمانَهُ بِکَذا»؛ مثلاً فلان صاحب ملک و املاک فراوان به قهرمان خودش، یعنی آن کسی که کارگزار امور این املاک است، گفت؛ به این میگویند «قهرمان». در این حدیث میگوید: خیال نکن زن کارگزار تو داخل خانه است که باید کارهای خانه را [انجام دهد]؛ اینجوری نیست.»بیانات در دیدار جمعی از بانوان برگزیده کشور۱۳۹۳/۰۱/۳0
بنده این متن عریض و طویل را برای دوستم نوشتم و از او خواستم که در ابتدا فقط قسمت اول که شامل سخنان مقام معظم رهبری در اهمیت و اولویت مقام مادری و خانهداری است، برای او ارسال کند، اگر پذیرفت که بداند تحلیل بنده تا اینجا و از این پس درباره او اشتباه بوده است و اگر نپذیرفت، بداند هر آنچه تا این نقطه درباره همسرش گفتهام و زین پس خواهم گفت، بدون کم و کاست درست است.
اما پاسخ چند مرحلهای بنده:
1- کلمات هر شخص حکیمی را باید در کنار هم دید تا بتوان نظر نهایی او را به دست آورد به همین خاطر چند جمله دیگر از نظرات مقام معظم رهبری را در اینجا ذکر میکنم
«من میگویم مهمترین نقشی که یک زن در هر سطحی از علم و سواد و معلومات و تحقیق و معنویت میتواند ایفاء کند، آن نقشی است که به عنوان یک مادر و به عنوان یک همسر میتواند ایفاء کند؛ این از همهی کارهای دیگر او مهمتر است؛ این، آن کاری است که غیر از زن، کس دیگری نمیتواند آن را انجام دهد. گیرم این زن مسئولیت مهم دیگری هم داشته باشد - داشته باشد - اما این مسئولیت را باید مسئولیت اول و مسئولیت اصلی خودش بداند. بقای نوع بشر و رشد و بالندگی استعدادهای درونی انسان به این وابسته است؛ حفظ سلامت روحی جامعه به این وابسته است؛ سَکن و آرامش و طمأنینه در مقابل بیقراریها و بیتابیها و تلاطمها به این وابسته است. ۱۳۸۶/۰۴/۱۳»
«فاطمهی زهرا (سلاماللهعلیها) یک زن اسلامی است، زنِ در بالاترین طراز زن اسلامی، یعنی در حدّ یک رهبر، امّا همین زنی که از لحاظ فضایل و مناقب و حدّ وجودی میتوانست پیغمبر باشد، همین زن مادری میکند، همسری میکند، خانهداری میکند؛ ببینید اینها را باید فهمید. این فریفتگان غافلِ -انسان چه بگوید؟- حرفهای پوچ غربیها، اینقدر خانهداری را تحقیر نکنند. معنای خانهداری زن تربیت انسان است، معنایش تولید والاترین و بالاترین محصول و متاع عالم وجود است؛ یعنی بشر. خانهداری یعنی این.»بیانات در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام (۱۳۹۵/۱۲/۲۹)
«از همهی کارهای زن مهمتر، تربیت فرزندان و تقویت روحی شوهران برای ورود در میدانهای بزرگ است، و خدا را شکر میکنیم که زن ایرانی و مسلمان، در این میدان هم بیشترین هنر را نشان داده است.۷۵/۱۲/۲۰»
«شما اگر بچهی خودتان را در خانه تربیت نکردید، یا اگر بچه نیاوردید، یا اگر تارهای فوقالعاده ظریف عواطف او را - که از نخهای ابریشم ظریفتر است - با سرانگشتان خودتان باز نکردید تا دچار عقدهی [عاطفی] نشود، هیچ کس دیگر نمیتواند این کار را بکند؛ نه پدرش، و نه به طریق اولی دیگران؛ فقط کار مادر است. این کارها، کار مادر است؛ اما آن شغلی که شما بیرون دارید، اگر شما نکردید، ده نفر دیگر آنجا ایستادهاند و آن کار را انجام خواهند داد. بنابراین اولویت با این کاری است که بدیل ندارد؛ تعیّن با این است. ۱۳۹۰/۱۰/۱۴»
«اینکه گفته میشود وجود زن برای کار در خانه لازم است، معنایش این نیست که در میدانهای علمی و عملی و فعّالیتها، توانایی ندارد. یا از لحاظ معنویّت که بالاتر از همهی اینهاست و در مورد فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها، همهی اینها را مشاهده میکنیم. هرچند البته، طبیعیترین و فطریترین و مطلوبترین کار برای زنان، کار در خانه است. یعنی مسألهی اداره کردن همسر و فرزندان، طبیعیترین کار است، و من خیال نمیکنم زنی طبیعی باشد و به این کار عشق و علاقه نداشته باشد. به طور قهری، همهی زنان به این کار عشق و علاقه دارند. ۱۳۷۲/۰۹/۰۸»
«شما زنان کار هم دارید، بیرون هم هستید، جراحیتان را هم میکنید، مریضتان را هم میبینید، فلان کار علمی را هم میکنید، فلان طرح را هم مینویسید، فلان درس را هم در دانشگاه میدهید - همهی اینها به جای خود محفوظ - اما بایستی سهم «خانه» را هم در نظر داشته باشید... اگر دیدید آن کارتان به این قضیه ضربه میزند، باید برایش فکری بکنید. این، مهم و اساسی است. ۱۳۷۰/۱۰/۰۴»
2- وظایف دو سویه و متفاوت: ما در اسلام وظایفی دو سویه داریم که یک سوی آن مذموم و سوی دیگر آن ممدوح است. به عنوان مثال قرض گرفتن مکروه و قرض دادن بسیار ممدوح است. مخاطب این سخنان مقام معظم رهبری بیانگر وظیفه مردان در قبال زنان است، اگر زنی به اشتباه این کلام را مبیّن وظیف خودش بداند به خطا رفته است و شاهد این مدعا هم سخنان دیگر ایشان در اهمیت نقش مادری و همسری زنان است. نه تنها همسر انسان، بلکه در روایات ما سفارش شده است که هیچ توقعی از هیچ خلقی نداشته باش و حتی اگر میتوان تمام وسائط نعمت را میان خود و خدای خود حذف کنی، چنین کن «ان استطعت ان لا یکون بینک و بین الله دو نعمة فافعل». به همین خاطر است که در سیره علمای بزرگ چنین اموری را مشاهده میکنیم. فرزند آیت الله سیدمحمدحسن الهی از پدر نقل میکردند که ایشان حتی یک لیوان آب هم از ما درخواست نمیکردند و خودشان کار خود را انجام میدادند. آیا این توقع نداشتن پدر و مادر از فرزندان باید باعث این سوء برداشت بشود که فرزند هم وظیفهای برای خود در قبال آنها قائل نباشد.
3- هدایت زندگی بر پایه اخلاق و نه مرز قانون. اشکال دیگر این است که ما فکر میکنیم زندگی را باید بر پایه قوانین حداقلی که برای مراعات مصالح ضروری قرار داده شده است، اداره کنیم. در این صورت احتمالا این آقا هم باید بگوید که چون بدون اجازه من حق نداری خانه را ترک کنی، زین پس باید برای همیشه در خانه بمانی. این زندگی بیشتر شبیه مردگی است و به جای بهشت خانواده، جهنم دو دشمن است و آن مسکن به جای اینکه محل سکونت و آرامش باشد، میدان جنگ خواهد بود و در این میدان معمولا در ظاهر، پیروز کسی است که بیتقواتر و بیاخلاقتر باشد.
4- در پایان عرض میکنم که ما در دین خود محکمات و متشابهاتی داریم و سعید و خوشبخت کسی است که به محکمات اخذ کند ولو خلاف میلش باشد. یکی از محکمات دین ما این است که سرور زنان جهان فاطمه زهرا سلام الله علیها در خانه خود کار میکردهاند. آن هم در شرایط سخت آن زمان که سلمان محمدی علیه السلام نقل میکند که دیدم حضرت زهرا سلام الله علیها در هنگام چرخاندن دستاس، دستشان خونی شده بود در حالیکه در حال نگهداری از فرزندانشان هم بودند.
در پایان به این دوست عزیز عرض میکنم، که این شیوه فکر و زندگی از پایه مشکل دارد، مشکل، مشکل روشی است و نه محتوایی؛ فتأمل جیّدا. کسی که در وادی توجیه دین و دستچین کردن دین به نفع خواستههای شخصی خود قرار گرفت، انحرافش را حد یقفی نیست. این افراد در چنبره جهل مرکب گرفتار شدهاند و خود را عالم بالکل میدانند.
آن کس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند
-------------------
من آنچه شرط بلاغست با تو میگویم
تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال
----------------
اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا
--------------
و ما ابریء نفسی ان النفس لأمارة بالسوء الا ما رحم ربی
جمعه ششم رمضان المبارک سال 1443 مصادف با 19 فروردین 1401
https://eitaa.com/yadeyareaziz
کجاست همنفسی تا به شرح عرضه دهم
که دل چه میکشد از روزگار هجرانش ...
◼️ سحرگاه هفتمین روز #ماه_مبارک_رمضان ۱۴۴۳، مصادف با هشتمین #سالروز #رحلت عالم ربانی مرحوم حاج سید جواد حیدری.
عالمی کم نظیر که حقیقت معنای صاحب نفسی و نفوذ کلام را تنها پای سخنان ایشان درک کرده ام.
با صلواتی روحشان را شاد کنیم
https://eitaa.com/yadeyareaziz