شهر کربلا مدفن حضرت امام حسین علیه السلام در ۸ فرسخی شمال غربی کوفه واقع است و در محل همین شهر بود که حسین بن علی علیه السلام نواده پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در سال ۶۱ هجری با جمیع یاران و خویشان خود به شهادت رسید ...
اولین بانی ساختمان این قبر [ضریح مطهر امام حسین علیه السلام] را نمیشناسیم؛ ولی شواهدی دلالت دارد که در قرن سوم هجری ساختمانی در آنجا وجود داشته، که به امر متوکل خلیفهی عباسی که دشمنی آشکاری با اهلبیت پیامبر صلی الله علیه و آله داشت و همواره مورد کینهی شیعیان بود، تخریب گشته و بر زمین آن آب بسته شده تا آثار قبر محو شود!
متوکل مردم را از زیارت این حرم، منع مینمود و زائران آن را به شکنجه و آزار تهدید میکرد ...
☑️ لازم به ذکر است که فرسنگ یا فرسخ یکی از واحدهای قدیمی اندازهگیری مسافت است که به طور متعارف حدود ۶ کیلومتر میباشد؛ بنابراین در این گزارش مسافت کربلا تا کوفه حدود ۵۴ کیلومتر برآورد شده است، در حالی که در اندازهگیریهای فعلی این مسافت بین ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر ذکر گردیده است.
📗 فرازی از یک دعا:
... نیز از آن حضرت [امام صادق علیه السلام] منقول است که هر صبح و شام این دعا را بخوان:
... اللهم ادخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمد و آل محمد و اخرجنی من کل شر اخرجت منه محمد و آل محمد ...
خداوندا! در هر خیری که محمد و آل محمد [صلوات الله علیهم اجمعین] را داخل فرمودی، مرا نیز داخل گردان و از هر شری که محمد و آل محمد [صلوات الله علیهم اجمعین] راه خارج ساختی، مرا هم خارج ساز.
📘 مفاتیح الجنان، ترجمه و تحقیق سید فضل الله میرشفیعی، انتشارات اسوه، صفحه ۷۷.
🍀 زیارت اولیای الهی:
قطعاً زندهترین و موثرترین راه برای شناخت و ایجاد ارتباط قلبی و فکری با معصومان علیهم السلام زیارت است. در حقیقت عرصهی زیارت، به ویژه متون ارزشمند زیارتنامههای ماثور، [منقول از امامان علیهم السلام]، مکتب و مدرسهای است که درس امامت و ولایت میدهد و لایههای باطنی و چهرههای درونی این حقیقت را تشریح میکند، آثار و خواص و برکات وجودی آنها را شمارش میکند و راه دوستی و محبت به آنان را تعلیم میدهد و به میزان بسیار، قرابت و نزدیکی با امام را در وجود انسان القا میکند؛ به حدی که گویا هیچ کس به انسان نزدیکتر، مهربانتر، داناتر و تواناتر از امام نیست.
📘 دانش و روش بندگی، آیت الله جوادی آملی، مرکز نشر اسراء، صفحه ۲۵۱.
📗 فرازی از زیارت ارزشمند و پرفیض جامعه کبیره: (منقول از امام هادی علیه السلام در زیارت ائمه هدی علیهم السلام)
🍀السلام علی دعاه الی الله والادلاء علی مرضاه الله و المستقرین فی امر الله و التامین فی محبه الله والمخلصین فی توحید الله والمظهرین لامر الله و نهیه و عباده المکرمین، الذین لا یسبقونه بالقول و هم به امره یعملون و رحمة الله و برکاته.
سلام بر شما که دعوت کننده به سوی خدا و هدایت کننده به سوی موجبات خوشنودی خدا و ثابت قدم در امتثال امر خدا و غرق در عشق به خدا و مخلص در یگانه پرستی خدا و بیان کننده امر و نهی خدا و بندگان گرامی و مقرب خدا هستید که هرگز در سخن و حکم بر او پیشی نمیگیرید و پیوسته به فرمان او عمل میکنید؛ و رحمت و برکات خدا بر شما باد.
📗 مفاتیح الجنان، ترجمه و تحقیق سید فضل الله میرشفیعی، انتشارات اسوه، صفحات ۱۱۵۵ و ۱۱۵۶.
🕌 دنباله جغرافیای تاریخی کربلا:
🏴 ... در قرن چهارم هجری کربلا زیارتگاه بوده؛ ولی ظاهراً شیوهی برخورد خلفای عباسی با شیعیان، موجب آزار زائران کربلا میگردیده است.
همزمان با ورود آل بویه به بغداد در سال ۳۳۴ هجری و تحت قیمومیت گرفتن خلفای عباسی، شیعیان مجال و زمینه مناسبی برای فعالیت پیدا کردند که یکی از آنها زیارت آزادانهی حرم امام حسین علیه السلام بود.
🏴 در سال ۳۶۸ هجری عضدالدوله دیلمی ضریح باشکوهی بر روی قبر سالار شهیدان علیه السلام ساخت؛ اما این مقبره در سال ۴۰۷ هجری سوخت؛ با این وصف پس از مدت کوتاهی دوباره بقعهی شریف سیدالشهدا علیه السلام بازسازی شد.
جغرافینگاران و جهانگردان قرون بعد نیز در آثار خود از کربلا یاد کردهاند. حمدالله مستوفی مورخ و جغرافینگار قرن هشتم از محیط شهر که ۲۴۰۰ گام بوده، سخن گفته است. ابن بطوطه سیاح مراکشی نیز که در همین دوران کربلا را دیده، وصفی از آن نوشته که چنین است:
کربلا شهر کوچکی است که نخلستانها اطراف آن را گرفتهاند و از آب رودخانه فرات آبیاری میشوند. روضه مقدسه امام حسین علیه السلام در داخل شهر واقع شده، مدرسهای بزرگ و زاویهای دارد که در آن به مسافرین طعام میدهند ... روی ضریح مقدس امام علیه السلام قندیلهای زرین و سیمین گذاشته شده و از درهای آن پردههای حریر آویختهاند ...
☑️ این گزارشها موقعیت شهری و اجتماعی کربلا را در قرون میانی اسلام تا حدودی بازگو میکند؛ برای بررسی شرایط این شهر در قرون بعد باید به منابع متاخر رجوع نمود.
📘 برای مطالعه بیشتر نگاه کنید به:
۱- جغرافیای تاریخی سرزمینهای خلافت شرقی، لسترنج، ترجمه محمود عرفان، انتشارات علمی و فرهنگی، صفحات ۸۵ و ۸۶؛
۲- جغرافیای تاریخی کشورهای اسلامی، جلد ۱، دکتر حسین قرچانلو، انتشارات سمت، صفحات ۲۷۶ و ۲۷۷.
☑️ مطالب دو منبع مذکور در موضوع مطرح شده، تا حدود زیادی نزدیک به هم است؛ اما اثر لسترنج قدمت بیشتری دارد.
☑️ لازم به ذکر است که زاویه آن قسمتی از بنا بوده که در گوشههای عمارت قرار داشته و جایی کم رفت و آمد و آرام محسوب میشده است.
📗 فرازی از یک دعا:
در فلاح السائل از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که چه مانع است شما را که هر صبح و شام این دعا را سه مرتبه بخوانید:
🍀 اللهم مقلب القلوب والابصار، ثبت قلبی علی دینک ولا تزغ قلبی بعد اذ هدیتنی، و هب لی من لدنک رحمه انک انت الوهاب و اجرنی من النار به رحمتک ...
ای خدایی که دلها و بینشها را دگرگون میسازی، دل مرا بر دین خود ثابت بدار و قلبم را بعد از آنکه مرا هدایت کردی، منحرف مگردان و از جانب خود رحمتی بر من ببخش؛ زیرا تو بسیار بخشندهای و به رحمت خود مرا از آتش جهنم پناه ده ...
📘 مفاتیح الجنان، ترجمه و تحقیق سید فضل الله میرشفیعی، انتشارات اسوه، صفحه ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵.
☑️ لازم به ذکر است که این دعا هم در بخش آغازین مفاتیح، در دعاهای وقت طلوع و غروب آفتاب، صفحات ۷۶ و ۷۷ و هم در رساله الباقیات الصالحات، از ملحقات مفاتیح، صفحات مذکور، یعنی ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵، به طور کامل ذکر شده است.
📖 فرازی از دعای شریف و پرفیض کمیل:
... یا رب اسئلک بحقک و قدسک و اعظم صفاتک و اسمائک، ان تجعل اوقاتی من اللیل و النهار بذکرك معموره و بخدمتک موصوله و اعمالی عندک مقبوله، حتی تکون اعمالی و اورادی کلها وردا واحدا و حالی فی خدمتک سرمدا ...
🍀 ... ای پروردگار من به حق حقیقتت و به حق ذات پاکت به حق بزرگترین صفات و نامهایت، از تو درخواست میکنم که اوقات شب و روز مرا به یاد خودت آباد گردانی و پیوسته در راه خدمت و طاعتت قرار دهی و اعمالم را و قبول درگاهت فرمایی، تا همه اعمال و گفتارم در یک جهت بوده و برای رضای تو باشد و همیشه و در همه احوال در راه خدمت و طاعتت باشم ...
📗 مفاتیح الجنان، ترجمه و تحقیق سید فضل الله میرشفیعی، انتشارات اسوه، صفحه ۱۷۰ و ۱۷۱.
☑️ لازم به ذکر است که نسبت به خواندن این دعا در شبهای جمعه سفارش بسیار شده است.
📙 بازخوانی یک روایت تاریخی:
او کسی بود که از هر فرصتی برای ارشاد مردم استفاده میکرد؛ برای بیدار کردنشان از خواب غفلت و آگاه ساختنشان به خوبیها و بدیها!
روزی مردی را که جنایتی کرده بود، نزد وی آوردند، در حالی که مردمی از پشت سرش میآمدند؛ او چون این جماعت را دید که شتابان میدوند، خطاب به آنان گفت:
" لا مرحبا بوجوه لا تری الّا عند کل سوء"
خوشامد[تحسین] مباد بر چهرههایی که جز نزد بدیها دیده نمیشوند!
او امام و خلیفه مسلمین امیرالمومنین علی علیه السلام بود.
📙 بازنویسی از: تاریخ یعقوبی، جلد ۲، ترجمه محمد ابراهیم آیتی، انتشارات علمی و فرهنگی، صفحه ۱۳۲.
#گزارشهای_تاریخی
@yadroz
📖 بازخوانی یک گزارش تاریخی:
در مقدمهی وقایعی که در سال ۳۷ هجری به جنگ صفین میان معاویه و امام علی علیه السلام انجامید، تسلط سپاهیان معاویه بر شریعهی فرات در محل صفین بود. آنان زودتر از سپاهیان امیرالمومنین علیه السلام به صفین رسیده بودند و آبراهی را که از آن منطقه میگذشت، در اختیار خود گرفته بودند.
چون سپاه امیرالمومنین علیهالسلام به صفین رسید و روبروی سپاه معاویه قرار گرفت، امکان دسترسی به آب نیافت. گویا در این هنگام گروهی از معاویه درخواست کردند که از رسیدن آب به سپاه امام علی علیهالسلام ممانعت نکند؛ اما معاویه با قاطعیت این درخواست را رد کرد.
امیرالمومنین علیهالسلام به ناچار گروهی از سربازان خود را فرستاد و آنان با سپاهیان معاویه درگیر شدند و بر آبراه تسلط یافتند؛
"چون یاران علی [علیه السلام] بر شریعه غالب شدند، یاران معاویه گفتند: اکنون که آب را گرفتهاند، ما بیچارهایم! پس عمرو بن عاص [به معاویه] گفت: کاری که تو با علی [علیه السلام] و همراهانش روا شمردی، علی [علیه السلام] با تو و یارانت روا نمیشمارد؛ پس علی [علیه السلام] آب را آزاد کرد و آن در ذیحجهی سال ۳۶ بود."
📘 بازنویسی از: تاریخ یعقوبی، جلد ۲، ترجمه محمد ابراهیم آیتی، انتشارات علمی و فرهنگی، صفحات ۸۸ و ۸۹.
#گزارشهای_تاریخی
@yadroz
🏴 فرازی از زیارت عاشورا:
اللهم اجعلنی عندک وجیها بالحسین علیه السلام، فی الدنیا والاخره؛
خدایا! به حق (حضرت) حسین علیه السلام مرا نزد خودت در دنیا و آخرت آبرومند گردان؛
📗 مفاتیح الجنان، ترجمه و تحقیق سید فضل الله میرشفیعی، انتشارات اسوه، صفحه ۹۸۵.
@yadroz
🍀 فرازی از دعای روز یکشنبه (از ملحقات صحیفهی سجادیه):
... اللهم انی ابرء الیک فی یومی هذا و ما بعده من الاحاد، من الشرک والالحاد و اخلص لک دعایی تعرضا للاجابه و اقیم علی طاعتک رجاءً للاثابه؛ ...
خداوندا من به درگاه تو آمده و در این روزم و روزهای بعد از یکشنبهها، از شرک و بیدینی بیزاری میجویم و به درگاه تو با اخلاص دعا میکنم، تا مورد اجابت قرار گیرد و در طاعت و بندگی تو پایداری میکنم، به امید ثواب تو ...
📗 مفاتیح الجنان، ترجمه و تحقیق سید فضل الله میرشفیعی، انتشارات اسوه، صفحه ۷۹.
@yadrooz_m
آشنایی با تقویم (گاهشماری) قسمت اول:
در یک تعریف کوتاه میتوان تقویم را "دانش و نظام اندازهگیری زمان" نامید. در عربی آن را معرفت المواقیت و در انگلیسی Calendar مینامند.
مبنای طراحی تقویم توسط انسانها پدیدهی شبانه روز بوده که برای ایشان پیوسته تکرار میشده است. بر این اساس بشر ایام زندگی خود را به واحدهای زمانی متفاوتی همچون ماه و سال تقسیم نمود؛ بدین گونه که از گردش ماه به دور زمین واحد زمانی ماه شامل ۲۹ یا ۳۰ شبانه روز و از گردش زمین به دور خورشید واحد زمانی سال شامل ۳۶۵ شبانه روز را محاسبه و برقرار نمود.
دانش و نظام تقویم در تمدن بشر سابقهای چند هزار ساله دارد. در عصر باستان چینیها، هندیها، ایرانیها، بابلیها یها، مصریها و رومیها برای خود تقویم جداگانه و منظمی داشتند.
در عهد اسلامی منجمان و جغرافیدانان مسلمان با دقتی بسیار تقویم خورشیدی و قمری را محاسبه و برقرار کردند که در این میان دانشمندان ایرانی از جمله حکیم عمر خیام نیشابوری نقشی اساسی داشتند ...
📗 کلیات جغرافیا و تاریخ جهان، جلد اول، مهدی مستقیمی، انتشارات ارم، صفحات ۲۲ و ۲۳.
@yadrooz_m
آشنایی با تقویم (گاهشماری) قسمت دوم:
... هر تقویم برای خود سرآغازی (مبدئی) دارد. تقویم فعلی دنیای غرب و مسیحیان با تولد حضرت عیسی علیه السلام شروع میشود و به تقویم میلادی مشهور است.
مسلمانان هجرت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را سرآغاز تقویم خود قرار دادند که به تقویم هجری معروف شد. تقویم هجری بر اساس نوع سال شماری آن به شمسی (خورشیدی) و قمری تقسیم میشود. سال هجری خورشیدی ۳۶۵ روز و سال هجری قمری ۳۵۴ روز است
سال میلادی نیز سالی خورشیدی است و از نظر تعداد روزها با سال هجری خورشیدی برابر است چرا که مبنای ساشماری سال میلادی هم، گردش زمین به دور خورشید است. بدین جهت روزهای تقویم خورشیدی و میلادی در طول سال با یکدیگر انطباق دارند؛
به عنوان مثال همیشه روز ۱۱ دی ماه، روز اول ژانویه و آغاز سال میلادی است؛ با استفاده از اعداد ثابت ۶۲۱ و ۶۲۲ میتوان سال خورشیدی و میلادی را به راحتی به هم تبدیل کرد؛ برای تبدیل سال قمری به این دو سال(خورشیدی و میلادی) نیز قاعده و محاسبه خاصی وجود دارد. بدیهی است آشنایی با گاهشماری و دانش تطبیق تقویمها به یکدیگر، یکی از ابزارهای مهم مطالعات تاریخی است.
📘 کلیات جغرافیا و تاریخ جهان، جلد اول، مهدی مستقیمی، انتشارات ارم، صفحه ۲۳.
@yadrooz_m
📖 فرازی از دعای روز سهشنبه (از ملحقات صحیفه سجادیه):
اللهم اجعلنی من جندک، فان جندک هم الغالبون و اجعلنی من حزبک، فان حزبک هم المفلحون و اجعلنی من اولیائک، فان اولیائک لا خوف علیهم و لا هم یحزنون؛
🍀 خداوندا مرا از لشکر خود قرار ده، زیرا لشکر تو پیروزند و مرا از حزب خود قرار ده، زیرا حزب تو رستگارند و مرا از دوستان خود قرار ده، زیرا دوستان تو نترسی دارند و نه غمگین میشوند.
📗 مفاتیح الجنان، ترجمه و تحقیق سید فضل الله میرشفیعی، انتشارات اسوه، صفحات ۸۱ و ۸۲.
@yadrooz_m
📖 جمع آوری و نگارش قرآن:
علی علیه السلام نخستین کسی بود که پس از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله به جمع قرآن مشغول شد و بر حسب روایات مدت ۶ ماه در منزل نشست و این کار را به انجام رساند.
ابن ندیم گوید: اولین مصحفی که گردآوری شد، مصحف علی علیه السلام بود و این مصحف نزد آل جعفر علیه السلام بود. سپس میگوید: مصحفی را دیدم نزد ابی یعلی حمزه حسنی که با خط علی علیه السلام بود و چند صفحه از آن افتاده بود و فرزندان حسن بن علی علیه السلام آن را به میراث گرفته بودند.
محمد بن سیرین از عکرمه نقل میکند: در ابتدای خلافت ابوبکر، علی در خانه نشست و قرآن را جمع آوری کرد؛ گوید از اکرمه پرسیدم: آیا ترتیب و نظم آن مانند دیگر مصاحف بود؟ آیا رعایت ترتیب نزول در آن شده بود؟ گفت اگر جن و انس گرد آیند و بخواهند مانند علی علیه السلام قرآن را گردآورند، نخواهند توانست. گوید هرچه دنبال کردم تا بر آن مصحف دست یابم میسر نگردید!
ابن جزی کلبی گوید: اگر مصحف علی علیهالسلام یافت میشد، هر آینه در آن علم فراوان یافت میگردید.
📘 تاریخ قرآن، آیت الله محمدهادی معرفت، انتشارات سمت، صفحه ۸۹؛ به نقل از منابع متقدم.
@yadrooz_m
جمع آوری و نگارش قرآن ۲:
جلالالدین سیوطی گفته است: در صدر اول [صدر اسلام]، نشانه حرکات حروف [قرآن] به صورت نقطه بود. نقطهی اول حروف علامت فتحه، نقطهی آخر حروف علامت ضمه و نقطهی زیرین حروف علامت کسره به شمار میآمده است.
علائمی که هم اکنون برای بیان حرکات حروف [قرآن] متداول است و ماخوذ از حروف میباشد، از ابتکارات خلیل بن احمد است.
در این روش فتحه عبارت است از شکل مستطیلی که در بالای حروف گذاشته میشود؛ علامت کسره به همین شکل در ذیل حروف به کار میرود و علامت ضمه واو کوچکی است که در بالای حروف [گذاشته میشود] و تنوین بر حسب مفتوح یا مکسور یا مضموم بودن به وسیله دو علامت از نوع خود مشخص میشود.
سیوطی اضافه میکند: اولین کسی که همزه و تشدید را وضع کرد، خلیل بن احمد بود.
📙 تاریخ قرآن، آیت الله محمدهادی معرفت، انتشارات سمت، صفحه ۱۲۶.
لازم به ذکر است که خلیل بن احمد از بزرگترین علمای لغت شناس عرب در قرن دوم (حدود ۱۰۰ تا ۱۷۰) هجری میباشد و کتابی به نام العین دارد و جلالالدین سیوطی از علمای شافعی مذهب مصر در علم تفسیر، حدیث و تاریخ میباشد؛ دوران زندگی او قرن نهم و اوایل قرن دهم (۸۴۹ تا ۹۱۱ هجری) بوده است.
@yadrooz_m
📖 یک حدیث:
ابوحمزه ثُمالی میگوید از امام باقر علیهالسلام شنیدم که میفرمود:
پاداش هیچ کاری بالاتر از شهادت به یگانگی خدا نیست [ذکر شریف لا اله الا الله]؛ زیرا هیچ چیزی با خدا برابری نمیکند و هیچکس در کارها شریک او نیست.
📗 ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، شیخ صدوق، ترجمه و توضیح محمدرضا انصاری، انتشارات اکرام، صفحه ۱۲ و ۱۳.
@yadrooz_m
🌎 مناطق قطبی زمین:
polar regions
در شمال و جنوب زمین دو منطقه متفاوت جغرافیایی به نام قطب وجود دارد؛ هر دو منطقه یخ زده هستند؛ با این تفاوت که قطب شمال را آبهای یخ زده فرا گرفته است؛ در حالی که قطب جنوب بیابانی پوشیده از یخ و بخشی از خشکیهای زمین است؛ به گونهای که بعضی جغرافیدانان آن را قاره جنوبگان نامیدهاند.
به دلیل موقعیت خاص مناطق قطبی، آگاهیهای منتشر شده در مورد آنها کامل و شفاف نیست.
در مورد زمان اکتشاف قارهی جنوبگان اتفاق نظری میان جغرافیدانان وجود ندارد؛ اما میتوان گفت که در دههی ۳۰- ۱۸۲۰ میلادی، اولین افراد به قصد شناسایی این سرزمین به آن نزدیک شدند و از آن زمان تاکنون گروههای تحقیقاتی زیادی از کشورهای مختلف(از جمله ایران) به آن سفر کردهاند. از این میان نام دو مکتشف اروپایی یعنی آموندسن نروژی و اسکات انگلیسی مشهورتر است ...
📘 کلیات جغرافیا و تاریخ جهان، جلد اول، مهدی مستقیمی، انتشارات ارم، صفحات ۵۱ و ۵۲.
@yadrooz_m
🌎 دنباله مطالب مربوط به قطب:
... وسعت قارهی قطب جنوب از قارهی اقیانوسیه بیشتر است. این سرزمین اندکی بیش از ۱۳ میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد و مرتفعترین نقطه آن قلهای مشهور به وینسون ماسیف است و نزدیک به ۴۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
قاره جنوبگان سردترین نقطه کره زمین است و کمابیش تمام سطح آن پوشیده از یخ و طبیعتاً غیر مسکونی است؛ با این وصف افراد کمی در طول سال برای انجام تحقیقات در این سرزمین اقامت میکنند.
در قطب جنوب ۶ ماه از سال تاریکی مطلق و شب و ۶ ماه دیگر روز است و خورشید در آن غروب نمیکند. در این سرزمین سرمای هوا گاهی تا ۸۵ درجه زیر صفر میرسد؛ در این سرمای شدید هیچ میکروبی وجود ندارد و هیچ غذایی فاسد نمیشود؛ اما علیرغم این شرایط آب و هوایی، جانورانی چون فُک (شیر دریایی) و پنگوئن در قطب جنوب زندگی میکنند ...
📘 کلیات جغرافیا و تاریخ جهان، جلد اول، مهدی مستقیمی، انتشارات ارم، صفحه ۵۲.
@yadrooz_m
📖 یک حدیث:
☑️ عبدالله بن سنان گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که میفرمود:
🍀 سه چیز فخر مومن و زینت او در دنیا و آخرت است: نماز در انتهای شب، ناامیدیش از آنچه که در دست مردمان است و ولایت امامِ از آل محمد صلی الله علیه و آله.
📗 امالی شیخ صدوق، ترجمه محمد حسین خورشیدی، انتشارات انتخاب اول، صفحه ۹۴۱.
دنباله مطالب مربوط به قطب:
... منطقه قطب شمال دایرهای به قطر حدود ۵۳۰۰ کیلومتر است که نقطه فرضی قطب در مرکز آن قرار دارد. سراسر این منطقه پهنهی اقیانوس منجمد شمالی است؛ در این محدوده گاهی یخها میشکنند و به شکل قطعات شناور به سوی جنوب حرکت میکنند.
سرمای هوا در این نقطه از زمین گاهی تا ۷۰ درجه زیر صفر میرسد. در قطب شمال نیز، همانند قطب جنوب، ۶ ماه از سال شب است و هیچ نوری وجود ندارد.
علی رغم مشهور بودن قطب شمال به منطقه یخ زده و دریایی، در بخشهایی از اطراف آن زندگی انسانی، حیوانی و پوشش گیاهی خاصی، مشهور به توندرا، وجود دارد.
دشتهای بسیار سرد سیبری در شمال روسیه و سرزمین آلاسکا در شمال غرب قاره آمریکا، در حاشیه قطب شمال سکونتگاه اسکیموها است که جامعهای با روش و فرهنگ خاص خود دارند و در تمام طول سال بر روی جداری از یخ زندگی میکنند.
📗 کلیات جغرافیا و تاریخ جهان، جلد اول، مهدی مستقیمی، انتشارات ارم، صفحات ۵۲ و ۵۳.
@yadrooz_m
📖 مناظرات امام رضا علیه السلام با پیروان ادیان و مکاتب:
گرچه مناظرات امام علی بن موسی الرضا علیه السلام فراوان است؛ ولی مهمترین آنها هفت مناظره است؛ این مناظرات را عالم بزرگوار مرحوم شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا و مرحوم علامه مجلسی در جلد ۴۹ بحارالانوار -به نقل از از کتاب عیون - آوردهاند:
۱- مناظره با جاثلیق؛ روحانی عالیرتبه مسیحی (جاثلیق اسم عام بوده و به رئیس اسقفها و پیشوایان عیسوی گفته میشده است. )
۲- مناظره با راس جالوت دانشمند یهودی (راس الجالوت نیز اسم عام و لقب دانشمندان ملت یهود بوده است. )
۳ مناظره با هربز اکبر یا همان هیربَد اکبر، روحانی ارشد زرتشتیان (موبد و هیربد نیز اسم عام هستند و به روحانیون زرتشتی گفته میشود. )
۴- مناظره با عمران صابی که صابئی مذهب بوده است. (صابئیان گروهی هستند که خود را پیروان حضرت یحیای پیامبر علیه السلام میدانند و آیین خاص خود را دارند.)
این چهار مناظره در یک مجلس و با حضور مامون، خلیفه عباسی و جمعی از رجال خراسان صورت گرفت ...
📗 سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق علیهالسلام، صفحات ۵۱۵ و ۵۱۶.
@yadrooz_m
📖 همراه با قرآن
ترجمه اولین آیات از جزء ششم قرآن کریم:
خداوند علنی کردن[افشای] سخن در باره بدی [دیگران] را دوست ندارد، مگر کسی که بر او ستم رفته باشد و خداوند شنوای داناست.
اگر نیکی را آشکار کنید یا نهان دارید، یا از بدی دیگران درگذرید، البته خداوند بخشنده تواناست. آیات ۱۴۸ و ۱۴۹ سوره نساء.
📗 منبع: قرآن کریم(تفسیر یک جلدی مبین)، ابوالفضل بهرامپور، انتشارات نسیم حیات، صفحه ۱۰۲.
@yadrooz_m
📖 مناظرات امام رضا علیهالسلام:(۲)
۵ - مناظره با سلیمان مروزی که مستقلاً در یک مجلس با حضور مامون و اطرافیانش صورت گرفت.
۶ - مناظره با علی بن محمد بن جهم که ناصبی و دشمن اهل بیت علیهم السلام بوده است.
۷ - مناظره با ارباب مذاهب مختلف در بصره.
هر یک از این مناظرات دارای محتوای عمیق و جالبی است که امروز هم با گذشت حدود ۱۲۰۰ سال از آن تاریخ، روشنگر و بسیار آموزنده و پربار است؛ هم از نظر محتوا و هم از نظر فن مناظره و طرز ورود و خروج در بحثها.
📙 سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق علیهالسلام، صفحات ۵۱۶ و ۵۱۷.
#اهلبیت
@yadrooz_m
🔵 مرجع شیعیان در عصر غیبت کبرای امام زمان علیهالسلام:
اسحاق بن یعقوب گوید: از محمد بن عثمان دومین نایب خاص حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه خواستم نامهام را به پیشگاه امام علیهالسلام برساند.
در آن نامه مسائل مشکلی را که داشتم پرسیده بودم و امام علیهالسلام با خط خود جواب نوشته بود.
از جمله سوالاتم این بود که در پیشامدها در عصر غیبت به چه کسی مراجعه کنم؟ امام علیهالسلام در پاسخ این سوال فرموده بود:
- اما در حوادثی که رخ میدهد، به راویان احادیث ما مراجعه کنید؛ آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا [بر شما] هستم.
با آنکه اسحاق بن یعقوب در این نامه در مورد وظیفه خود سوال کرده بود، ولی امام عجل الله تعالی فرجه به صورت عمومی پاسخ داده و وظیفه همه شیعیان را معین نمودهاند.
📖 سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، انتشارات موسسه امام صادق علیه السلام، صفحه ۶۹۲.
#اهلبیت
@yadrooz_m