eitaa logo
قدحی از دین
101 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
135 ویدیو
4 فایل
این جانب یعقوبعلی اسدی فارغ التحصیل سطح ۴ (دکتری) تخصصی کلام اسلامی از حوزه علمیه قم، سعی دارم تابه تعبیر قرآن کریم، قدحی از دین را تقدیم شما عزیزان کنم. برای ارائه ی هر گونه پرسش، نقد و پیشنهاد به آی دی زیر مراجعه فرمایید: @yaghoub_ali_asadi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از یزدانی
❇️ شبهه 1- چرا نظام خود را به رفراندوم نمی‌گذارد؟ این شبهه را می‌توان هم از منظر اسلام و هم با نگاه سکولار پاسخ داد: از منظر اسلام: اسلام اجازه نمی‌دهد حاکمیت اسلام را به رفراندوم بگذاریم ممکن است سوال شود که چرا اول انقلاب امام (ره) این کار را انجام دادند؟ پاسخ این است که آن زمان حکومت اسلامی تشکیل نشده بود و پیش از تشکیل حکومت اسلامی خود را به رفراندوم گذاشت. اما وقتی که حکومت اسلامی تشکیل شد که دیگر برای براندازی آن رفراندوم برگزار نمی شود. امیرالمومنین علی (ع) نیز که پس از سالها مردم برای قبول خلافت به ایشان مراجعه کردند، در ابتدا نپذیرفتند؛ تا اینکه عموم مردم با اصرار ایشان را به عنوان خلیفه انتخاب کردند. اما بعد که پذیرفتند و حکومت خود را آغاز کردند، در برابر مخالفین خود جنگیدند و سه جنگ بزرگ برای حفظ حکومت اسلامی انجام دادند. از سوی دیگر، فرض کنید رفراندوم برگزار شده و جمهوری اسلامی از بین برود؛ آنگاه نیروهای انقلابی باید دوباره قیام کنند تا آن حکومت طاغوت از بین برود و حکومت اسلامی شکل بگیرد. از منظر سکولار: شخص می‌گوید به اسلام کاری ندارم سوال این است که چرا خود را به رفراندوم نمی‌گذارید؟ پاسخ این است که این سوالات را فقط برای مردم ایران درست می کنند. وگرنه شما از هیچ یک از مردم آمریکا نشنیدید که چرا آمریکا خود را به رفراندوم نمی‌گذارد! 🔹 اولاً هیچ کشوری در دنیا حتی یکبار خودش را به رفراندوم نگذاشته است. نزدیک 250 سال از زمان حکومت آمریکا می‌گذرد. چرا آمریکا یکبار خودش را به رفراندوم نمی‌گذارد؟ چرا انگلیس، ایتالیا، آلمان، کره، ژاپن و... یکبار خودشان را به رفراندوم نمی‌گذارند؟! 🔹 ثانیا اصلاً امکان برگزاری رفراندوم وجود ندارد چون سیستم انتقال قدرت همراه با قوانینش توسط چه کسی اجرا شود؟ مثلاً می‌گویند این حکومت فاقد صلاحیت است حالا اگر فاقد صلاحیت است چطوری انتخابات برگزار کنند اصلاً انتخابات زیر نظر چه کسی قرار بگیرد؟ 🔹 ثالثاً کسانی که این درخواست را دارند چند سال یکبار می خواهند رفراندوم برگزار شود؟ مثلاً شخصی می‌گوید دو سال یکبار؛ نظر دیگری این است که 8 سال یکبار، 10 سال یکبار یا 40 سال یکبار. سوال این است که کدام حکومتی برنامه‌ی خودش را 2 ساله 5 ساله یا 40 ساله می‌بندد؟ حکومت‌ها برنامه‌ی خود را 200 ساله، 500 ساله می‌بندند؛ مثلاً فرض کنید شما مدرسه‌ای ساخته‌اید و مدیر آن عوض می‌شود. بعد مدیر جدید بگوید این ساختمان خوب نیست آن را خراب کنید من نقشه‌ی دیگری دارم و شروع به ساختن کند، تا به اواسط کار می‌رسد نفر بعدی می‌آید و می‌گوید من نقشه‌ی دیگری دارم! نتیجه این می‌شود که آن ساختمان هیچ وقت ساخته نمی‌شود. چون در یک کشور باید ثبات اتفاق بیفتد، آن کشور هیچ وقت اجازه نمی‌دهد رفراندوم برگزار شود و مردم کشور را به رأی بگذارند و حکومت عوض شود. 🔹 رابعا فرض کنید جمهوری اسلامی نباشد؛ حالا چه کسی بیاید؟ وقتی خبرنگار از یکی از افرادی که صریح ترین دشمنی با جمهوری اسلامی را دارد، یعنی نیما (روح الله) زم، سوال کرد آیا شما تا به حال ناامید شده‌اید؟ گفت بله؛ جایی ناامید شدم که با خود گفتم حالا جمهوری اسلامی نه؛ چه کسی بیاید؟ یعنی رضا پهلوی اینجا بیاید و حکومت کند؟! فرضاً جمهوری اسلامی هم رفت خودِ رضا پهلوی آمد؛ چه کسی نخست‌وزیر شود؟ یا باید همین افرادی که الان در کشور سرکار هستند نخست‌وزیر شوند یا کسانی که رضا پهلوی مدنظرش است، بالاخره کسی از کره‌ی ماه و مریخ نمی‌آید که رئیس جمهور شود. اصلاً فرض کنید مردم ولایت فقیه را نمی‌خواهند، مردم برای ریاست جمهوری به چه کسی رأی می‌دهند؟ به یکی از همین افراد رأی می‌دهند پس فرقی نکرد. 💠 اندیشکده راهبردی سعداء
حدیث روز 🔻پيامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: اِسْمَعُوا وَ اَطيعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّه ُ الأَمْرَ، فَـاِنَّـهُ نِظـامُ الأسـلامِ ✳️ از كسى كه خداوند به او «ولايت امر» داده است، حـرف شـنوى و اطاعـت داشـته باشـيد، چراكه اين اطاعت، نظام‌بخش اسلام است. 📚 امالى مفيد، ص ۱۴ ‌ ‌به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
آیا می توان هنگامی که امام جماعت برای رکوع خم شده ولی هنوز به رکوع نرسیده است، اقتدا کرد؟ ❇️ در رکعت اول و دوم اشکال ندارد ولی در رکعت سوم و چهارم، اگر بداند با خواندن حمد به رکوع امام نمی رسد، برای اقتدا و جماعت احتیاط این است صبر نماید تا امام جماعت به طور کامل در حالت رکوع قرار گیرد آن گاه اقتدا کند. 📚 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
دوازدہ ویژگے "سخن خوب" از دیدگاہ قرآن ڪریم؛ ۱. آگاهانہ باشد. "لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ" ۲. نرم باشد. "قَوْلاً لَّيِّناً" زبانمان تیغ نداشتہ باشد. ۳.حرفے ڪہ مے زنیم خودمان هم عمل ڪنیم."لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ" ۴.منصفانہ باشد."وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا" ۵.حرفمان مستند باشد."قَوْلًا سَدِيدًا" منطقے حرف بزنیم. ۶.سادہ حرف بزنیم."قَوْلاً مَّیْسُورًا" پیچیدہ حرف زدن هنر نیست. "روان حرف بزنیم" ۷.ڪلام رسا باشد." قَوْلاً بَلِیغًا" ۸.زیبا باشد."قولوللناس حسنا" ۹.بهترین ڪلمات را انتخاب ڪنیم. "یَقُولُ الَّتے هِیَ أحْسَن" ۱۰.سخن هایمان روح معرفت و جوانمردے داشتہ باشد. "و قولوا لهم قولا معروفا" ۱۱.همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم. "قولاً كريماً" ۱۲.ڪمڪ ڪنیم تا درجامعہ حرف هاے پاڪ باب شود. "هدوا الے الطّیب من القول به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
حدیث روز امام حسن عسکری (علیه السلام): • سيَأتِي زَمَانٌ عَلَى النَّاسِ - وُجُوهُهُمْ ضَاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ - وَ قُلُوبُهُمْ مُظْلِمَةٌ مُتَكَدِّرَةٌ - السُّنَّةُ فِيهِمْ بِدْعَةٌ - وَ الْبِدْعَةُ فِيهِمْ سُنَّةٌ - الْمُؤمِنُ بَيْنَهُمْ مُحَقَّرٌ - وَ الْفَاسِقُ بَيْنَهُمْ مُوَقَّرٌ • به زودى زمانى فرا مى‌رسد كه مردم - چهره‌هايشان خندان و شادان است - و دل‌هايشان تاريک و تيره. - سنّت، در ميان آنان، بدعت به شمار مى‌آيد - و بدعت، در میان آنان، سنّت به شمار می‌آید. - مؤمن را به ديده حقارت مى‌نگرند - و فاسق را محترم مى‌شمارند. 📚 مستدرك الوسائل ؛ ج ۱۱ ص ۳۸۰ به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
استفاده از گردنبند صلیب و فروهر در نماز و غیر نماز چه حكمی داره؟ 🔰 پاسخ: 💠 آیت الله خامنه ای:اگر استفاده از این گردنبند ها باعث ترویج یك گروه یا فرقه خاص باشد ،جایز نیست. 💠 آیت‌الله مکارم شیرازی: به گردن داشتن صلیب چه در حال نماز چه در غیر حال نماز حرام است. 💠 آیت الله سیستانی: استفاده از گردن فروهر یا فبهر که به عنوان نماد آیین زرتشت حساب می شود، برای مسلمان حرام است، همان طوری که استفاده از گردن بند صلیب که نشانه مسیحیت است، حرام است، گردن بندی که نماد آیین زرتشت یا هر آئینی دیگری غیر از اسلام باشد حرام است. به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
حدیث روز پيامبر خدا صلی‌الله‌عليه‌وآله: تَجَنَّبِ الدَّواءَ مَا احتَمَلَ بَدَنُكَ الدَّاءَ، فَإِذا لَم يَحتَمِلِ الدّاءَ فَالدَّواءُ ❇️ تا هنگامى كه بدنت درد را تحمّل می‌كند، از دارو بپرهيز و آن گاه كه درد را تحمّل نكرد، پس دارو. ⬅️لذا یکی از سفارش های اطبا(دیروز) و پزشکان حاذق(امروزی) این استکه اگر زیاد دارو مصرف کنی بدنت به دارو عادت کرده و مقاوم می شود لذا توصیه می کنند درد را تحمل کنید و دارو کمتر مصرف کنید 📚 مكارم الأخلاق، ج ۲، ص ۱۷۹، ح ۲۴۶۴ ‌ به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
رعايت قوانين كشور تا چه حد لازم است؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ مخالفت با قوانین، مقررات و دستورات دولت اسلامی که به طور مستقیم توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته اند و یا با استناد به اجازه قانونی نهادهای مربوطه وضع شده اند، برای هیچ کس جایز نیست. 🔺 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
چرا فرزند آدم -قابیل- قاتل شد؟ چرا فرزند نوح منحرف شد؟ مگر نطفه اینها پاک نبود؟ مگر لقمه اینها حلال نبود؟ یا اینکه آنها هم ماهواره ، فضای مجازی و ... را داشتند که منحرف شدند؟ پاسخ شبهه: 1⃣ این عواملی که در شبهه ذکر شده هر کدام یکی از عوامل انحراف فرزندان محسوب میشود ولی تمام عوامل محدود به این چند چیز نیست. بنا بر دیدگاه قرآن عواملی که بر رشد و تربیت فرزندان موثر است عبارتند از: الف. وراثت و تربیت خانوادگی وراثت را می‌توان چنین تعریف کرد: انتقال طبیعى بعضى از صفات و خصایص زیستى، بدنى، ذهنى یا عقلى و اخلاقى از والدین و اجداد به فرزندان را وراثت گویند. ب. محیط اجتماعی بی‌گمان وضع محیط اجتماعى زندگى انسان اثر فوق ‏العاده‌اى در روحیّات و اعمال او دارد؛ چرا که انسان بسیارى از صفات خود را از محیط کسب می‌کند. محیط‌هاى پاک غالباً افراد پاک پرورش می‌دهد و محیط‌هاى آلوده غالباً افراد آلوده. ج. نقش معاشران و دوستان‏ موضوع دیگرى که تأثیر عمیق آن به تجربه ثابت شده، مسئله معاشرت و دوستى است. غالباً دوستان و معاشران ناباب و آلوده سبب آلودگى افراد پاک شده‌اند؛ عکس آن نیز صادق است؛ زیرا بسیارى از افراد پاک توانسته‌اند بعضى از معاشران ناباب را به پاکى و تقوا دعوت کنند. د. عوامل غیبی بر اساس بینش اعتقادی، توحید افعالی، خداوند به صورت طولی بر همه افعال و رفتار ما مؤثر است و در همه عوامل و پایه‌ها و عوامل تحولات اخلاقی حضور دارد. آیات قرآن، مبادی غیبی و در رأس آن، خداوند را عامل مستقل ذکر می‌کند که به طور جدی در عرصه هستی فعال هستند، و بر فضایل و رذایل تأثیرگذار است و می‌تواند با آماده‌سازی مقدمات و زمینه‌های لازم، توفیق عبد را در تحوّل اخلاقی فراهم کند. هـ. تغذیه اولین دستور مهمّى که دین اسلام درباره تغذیه دارد این است که خوراکى و آشامیدنى خود را از راه حلال تهیه کنیم؛ زیرا در حلال آثار الهى و نور ملکوتى است که آن آثار و آن نور در قلب و نفس و عمل اثر مثبت می‌گذارد. بنابر قواعد الهى غذاى حلال، محرّک انسان به سوى عبادت و تحصیل فضایل اخلاقی و غذاى حرام، محرّک به سوى گناه و رذایل اخلاقی است. 2⃣از طرف دیگر هر انسانی دارای اختیار است و در انتخاب راه سعادت و شقاوت مختار است و ممکن بود از طرف دیگر شبهه شود که چرا فرزندان انبیاء (ع) چنین امتیازی داشته باشند و دیگران نداشته باشند. برخی از انبیا علیهم السلام مانند نوح و لوط، همسران بد داشته اند که خود می تواند عامل انحراف فرزندان باشد. به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: http://eitaa.com/yaghoubali_asadi