گردهمایی فعالان بین الملل
انجمن های مستقل دانشجویی سراسر کشور
دانشگاه قم
@yahyajahangiri
جلسه دفاع دانشجوی عراقی ام خانم فلیحة
شکر خدا عالی ترین نمره را کسب کرد.
@yahyajahangiri 👍
یادداشت های فرامرزی
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نماینده سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی در نخستین اجلاسیه بینالمللی مساجد جهان اسلام گفت: در اندیشه ناب اسلامی، مسجد بیش از آنکه سخت افزار فیزیکی باشد، نرم افزار معرفتی است. در طول تاریخ، مساجد، کانون تولید معرفت و دانش و مرکز تربیت انسان های مومن بوده است. مساجد نقش هویتی به شهر و محله اسلامی می دهد. با مسجد است که شهر و مدنیت اسلامی از دیگران متمایز می شود. از این رو در تمدن نوین اسلامی، مساجد باید دال مرکزی باشند.
جهانگیری ادامه داد مساجد، زبان مشترک بینامذاهبی است. همه مذاهب اسلامی با تمام تمایزها و تفاوت ها، به مسجد باور داند و مسجد می سازند و آن را مقدس می شمارند. از این رو مسجد می تواند بستر و نماد وحدت اسلامی باشد.
از آنجا که مساجد، با سه شاخص مهم یعنی پر پراکنده ترین سازمان در جهان و نیز مردمی ترین نهاد و البته آسمانی ترین سمن می باشد، باید بین اینها کار شبکه ای اتفاق بیافتد. هیچ نهادی در دنیا به اندازه مساجد پراکنش جغرافیایی ندارد. و هیچ نهادی به میزان مسجد، مردمی نیست. و البته در میان سمن های دنیا، این مسجد است که سر به آسمان دارد و پای در میان مردم.
مساجد امروز پایش را از سرزمین های اسلامی فراتر نهاده و حتی در جهان غرب، نقش آفرین شده است. امروزه طبق آمار حدود چهار میلیون مساحد در دنیا هست. این یک شمبه گستره بی نظیر است. امروز مسجد ، منحصر به جهان اسلام نیست. با این ظرفیت، بایسته است کار شبکه ای نرم افزارانه در مقایس بین المللی بین مساجد، شکل گیرد.
https://www.icro.ir/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%AA/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AC%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%AC%D8%AF-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF
@yahyajahangiri 👍
سخنرانی دکتر یحیی جهانگیری در دانشگاه تهران
به زبان انگلیسی
موضوع: فلسفه زیارت کربلا در اربعین
https://www.aparat.com/v/P7gmc
@yahyajahangiri
🔹شنیدن این خبر، باید نگران😒 و گریان😭 شد
⏺تبدیل 343 مسجد در 18 کشور جهان به کلیسا
مهمت امین یلماز، با مستند کردن آثار معماری ترکیه که معمولاً به کلیسا تبدیل میشوند، 329 اثر را در #18 کشور در سال 2020 فهرست کرد.
یلماز که #سیزده سال است فهرستی از آثار #ترکی که به #کلیسا تبدیل شدهاند تهیه میکند، گفت: «در 18 کشوری که من بررسی کردهام، 448 اثر به کلیسا تبدیل شد و از این آثار، 343 اثر قبلا مسجد بوده است.
پ. ن: تازه این مساجد #ترکی است نه همه مساجد
جا دارد یک پژوهشگری این مساله را یک #پایان_نامه بکند: چرا مساجد به کلیسا تبدیل میشود؟ آیا. بحث دینی است یا مشکلات سلیقه ای و ...
@yahyajahangiri 👍
🔹وقتی استرالیا، بانک اسلامی میزند
⏺نخستین بانک اسلامی استرالیا ۲۰۲۴ آغاز به کار میکند
به گزارش ایکنا به نقل از استرالیا تودی، بانکهای اسلامی در بسیاری از کشورهای با اکثریت مسلمان و همچنین در کشورهای دارای اقلیتهای مسلمان قابل توجه مانند بریتانیا، آفریقای جنوبی، سریلانکا و تایلند به بخشی جداییناپذیر از سیستم مالی این کشورها تبدیل شدهاند.
اکنون استرالیا آماده پیوستن به این فهرست است. از اواسط سال ۲۰۲۴، بانک اسلامی استرالیا قرار است به ۸۱۳ هزار مسلمان این کشور خدمات بانکی ارائه دهد که مطابق با اصول اسلامی اخذ سود از مشتریان یا سرمایهگذاری در محصولاتی مانند الکل یا قمار از سوی این بانکها ممنوع است.
چالش اصلی برای بانک اسلامی استرالیا، کسب اعتبار از سازمان نظارتی استرالیا(APRA) است که صنعت بانکداری تجاری استرالیا را نظارت میکند. این بانک میگوید که قصد دارد اواسط ۲۰۲۴ برای این درخواست اقدام کند و پس از آن میتواند برای عموم فعال شود.
در مرحله بعد، این بانک باید پایگاه مشتریان قابل توجهی را جذب کند. طبق گزارشها، از اکتبر ۲۰۲۲ تقریباً ۸۰۰۰ مشتری بالقوه در لیست انتظار این بانک قرار دارند. ورود بانکداری منطبق با شریعت، مسائل جدیدی را برای بخش بانکی استرالیا به همراه خواهد داشت.
استرالیا هنوز هیچ نهادی برای نظارت بر بانکداری منطبق با شریعت اسلامی ندارد، به این معنی که تمام مسئولیت در این زمینه بر عهده هیئت نظارت خود بانک خواهد بود. در بسیاری از کشورهای با اکثریت مسلمان، مانند مالزی، یک شورای مشورتی جداگانه که معمولاً توسط بانک مرکزی کشور منصوب میشود، بر صنعت مالی اسلامی نظارت میکند.
کمیته شریعت بانک اسلامی استرالیا دارای سه عضو است: اشرف محمد هاشم مستقر در مالزی، که در شورای مشورتی شریعت آن کشور نیز حضور دارد. محمد علی الگری، استاد اقتصاد اسلامی در عربستان سعودی؛ و رشید راشد، محقق بانکداری اسلامی مستقر در استرالیا.
بسیاری از بانکهای اسلامی دیگر در سراسر جهان نیز علمای شریعت خارج از کشور را در هیئت مدیره خود دارند. اما با توجه به پیچیدگی این امر، این افراد منصوب شده باید با رویههای جاری در حوزه مالی استرالیا نیز آشنا باشند. مسئله این است که بانک اسلامی استرالیا چگونه با بانکهای موجود تعامل خواهد داشت که علاوه بر پایبندی به قوانین شریعت، با تمام الزامات نظارتی بانکی استرالیا نیز مطابقت داشته باشد.
بانک اسلامی استرالیا و بانکهای موجود باید به تطبیق با قوانین عادت کنند؛ این امر در سایر کشورهای غربی با موفقیت انجام شده است و استرالیا نیز نباید از این قاعده مستثنی باشد.
@yahyajahangiri 👍👍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 موکب امام رضا در کربلا
🔹برای پذیرش اسکان نیاز به گذرنامه و خود شخص هست
📍آدرس: کربلا، میدان بلدیه، شارع النبی، موکب امام رضا
https://maps.app.goo.gl/vbVxgT9mYt6RkWby9
@yahyajahangiri 👍
فلسفة رجوع الاسرى الى کربلاء و زیارت جابر بن عبدالله يوم الاربعين
وكالة انباء شبستان:قال حجة الاسلام و المسلمین جهانغیری سهروردی هناك اتفاق بين المؤرخين على انه الاسارى رجعوا الى كربلاء وان كان هناك خلاف في تعيين الوقت بالضبط هي الاربعين الاولى او من السنة الثانية كما ان هذا الرجوع اتفق مع لقاء جابر بن عبد الله الانسصار الذي جاء لزيارة الامام الحسين (ع) اما يوم الاربعين من السنة الاولى او الثانية.

افادت وكالة انباء شبستان: واشار حجة الاسلام و المسلمین جهانغیری سهروردی الى انه ليس من السهولة الحكم على الرأي القائل بأن أسارى أهل البيت قد مرّوا في طريق رجوعهم إلى المدينة بكربلاء أولاً ويرى بعض المحققين كالمحدّث النوري في كتاب اللؤلؤ والمرجانوكذا تلميذه الشيخ عباس القمي في منتهى الآمال بأن هذه الزيارة لم تكن في السنة الأولى، لانه لم يكن بالإمكان حصولها في السنة الأولى. وقد شكك في وقوعها السيد إبن طاووس في إقبال الأعمال قبل المحدث النوري
وفي الجهة المقابلة هناك من يعتقد بأن القافلة التي ضمت أسارى آل الرسول كانت قد وصلت كربلاء بعد تركها الشام وكان وصولها كربلاء في يوم الأربعين، وبعد زيارتها مرقد الحسين اتجهت صوب المدينة.
وقد تحدثت هذه النظرية وبصراحة كما جاء في كتاب اللهوف للسيد ابن طاووس عن حقيقة أن أهل البيت كانوا قد التقوا أثناء هذه الزيارة جابر بن عبد الله الأنصاري وبعض بني هاشم.
وقد كتب السيد محمد علي القاضي الطباطبائي كتاباً مفصلاً في ردّ رأي الشيخ النوري والقمي باسم التحقيق حول أول أربعين سيد الشهداء.
وعلى اي حال ان هذا الرجوع للسبايا واللقاء اصبح هو السبب في وجود زيارة الاربعين ونشوئها ولولا هذا اللقاء وهذا الرجوع لما كان لمسيرة الاربعين ان تتحقق فان هذا الحادثتان سببهما ايجاد هذه الجنبة التبليغية.
🔹دانش باید سرمایه آفرین باشد
🔹همیشه گفتم، مشکل ما عدم تجاری سازی علوم به ویژه علوم انسانی است.
🔹بخوانید
در بحث اقتصاد دانشگاه مثالی باید زد: در تمام بیزینسهای «امروز» آمریکا، شرکت و یا فعالیت بازرگانی ای که بتواند یک میلیون دلار پول تولید کند باید واقعا همت و «تلاش بسیار» مصروف کند. یک میلیون دلار، پول قابل توجهی است. ولی یک دختر جوان مانند خانم باربارا سیمپسون در دانشگاه استنفورد با ارایه یک پروپوزال یک میلیون دلار فاند می گیرد. این خانم به سی سالگی نرسیده اکنون هفت دانشجوی دکترا دارد، یعنی هفت فاند بین نیم تا یک میلیون دلار گرفته است!
@yahyajahangiri 👍
🟢 رابطه الازهر با دولت مصر و انتخاب شیخ الازهر در قاب سینما
📌 فیلم سینمایی «پسری از بهشت» یا «توطئه قاهره: Cairo Conspiracy»، محصول ۲۰۲۲ سوئد و مصر، کارگردان: صالح طارق.
🎥 سناریوی فیلم:
🔹این فیلم سینمایی با دو موضوع محوری «روابط الازهر و دولت مصر» و دخالت «دولت السیسی در انتخاب شیخ الازهر» سناریوی جذابی را پیگیری می کند.
🔸 در این سریال آدم (بازیگر اصلی) فرزند ساده یک ماهیگیر از یکی از روستاهای دورافتاده مصر است که بورسیه الازهر شده و در همان روزهای پذیرش در الازهر شاهد قتل یکی از مقامات ارشد الازهر می شود.
📌 آدم که شاهد این قتل پس از نماز صبح بود با تهدید سازمان امنیت مصر مواجه و مجبور به سکوت و همکاری با سازمان امنیت و نهایتا جاسوس برای آنها میشود.
🔹 سناریوی دوم این فیلم مرگ ناگهانی شیخ الازهر در جلسه افتتاحیه طلاب تازه ورود است که کشمکش های اخوان، دولت و ... برای تعیین جانشین اوست.
👈 تلاشهای مخفیانه اخوان المسلمین و ترویج نامحسوس «فریضه غائبه» بین طلاب برای تصاحب منصب شیخوخیت آینده الازهر، استخدام جاسوس های طلبه توسط دولت برای تصدی منصب آینده شیخ الازهر و... سلسله حوادثی هستند که زیر پوست الازهر را زیرکانه به نمایش گذاشته است.
🔹 صحنه های کلاس های درسی الازهر، خوابگاه ها و مسابقات قرآنی الازهر در این فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده است.
✍️ این فیلم در جشنواره کن ۲۰۲۲ حائز رتبه شایسته تقدیر شد.
🔸 برای مشاهده این فیلم با دوبله فارسی به لینک ذیل مراجعه کنید👇
https://ifilo.net/v/1A0IDdG
#اسلام_سنتی #الازهر
🌐 موسسه بین المللی فطرت
🆔 @Fitra_Institute
یک فرصت خوب
سایت ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه
https://hrtc.ir/exam/49/page/
حتمننن له علاقمندان اشتراک گذاری کنید
@yahyajahangiri
یادداشت های فرامرزی
بازکاوی چرایی تأکید و اولویت اول بودن تبلیغ در فرمایشات رهبر معظم انقلاب
تبلیغ «آر اند دی» حوزههاست
حجتالاسلام دکتر یحیی جهانگیری سهروردی، مبلغ و پژوهشگر دینی
رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه گذشته در دیدار جمعی از مبلغان و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور با تأکید بر اینکه اگر در حوزه از اهمیت تبلیغ غفلت شود دچار استحاله فرهنگی میشویم، دغدغه و نگرانی خود را از فضای تبلیغ در حوزههای علمیه بیان کردند. دلایل مختلف اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاستگذاریهای نادرست در حوزه، سبب کاهش توجه به تبلیغ شده است. حالا دیگر طلبه، اولویت خود را تبلیغ نمیداند. دکتر یا استاد دانشگاه بودن، نویسنده یا پست اجرایی داشتن، اول است. باید به یاد داشته باشیم پدیدهها، جدا از فکتهای تاریخی نیستند و حتماً معلول عوامل مختلفاند. امیدوارم سیاستگذاران حوزوی با چند بخشنامه به دنبال راه حل نباشند. تأکید میکنم گاه برای حل مسئله باید از همین حالا اقدام کرد و دههها بعد محصول چید. اما آنچه وادارم کرد این یادداشت را بنویسم، تأکید رهبر معظم انقلاب بر اولویت اول بودن آن است. به راستی چرا تبلیغ، اولویت اول است؟ ابتدا باید انگاره ذهنی خودمان را از تبلیغ تغییر دهیم. ما همیشه تبلیغ را یک مونولوگ وعظآمیز دانستهایم. اما حقیقت آن است تبلیغ، «آر اند دی» (تحقیق و توسعه) حوزه است. روزگاری که در دانشگاههای غرب جایی برای آر اند دیها نبود، حوزههای ما با ظرفیت تبلیغی خود، حلقه اتصال علم و دین و ساحت اندیشه و عرصه نیاز بودند. مبلغان با تبلیغ، حوزه را از حجرهها با کف جامعه پیوند میزنند. تبلیغ سبب میشود طلبه دردهای میدان را بچشد و در مدرسهای علمی به راه حل آن بیندیشد. حوزهای که تبلیغ ندارد، در عالم ایزوله ذهنی خود در حجرههایش، میخواند و مینویسید ولی از جامعه بیخبر است. تبلیغ، حوزه را از جنس مردم میکند. آن وقت صدای حوزه، نه صدای دردهای غیرواقعی که دردهای اصلی مردم میشود. حوزه پیش از اینکه مردم در بحران یا چالش بیفتند، تشخیص میدهد و عمل میکند. به تعبیر آیندهپژوهان سناریونویس، بیایید سناریو معکوس را فرض کنیم. یعنی تبلیغ اولویت اول نباشد. حالا بیایید این حوزه را تصویر کنیم. حوزهای است که کتاب تولید میکند، ولی شمارگانش به اندازه رمانهای درجه چندمِ
ترجمه شده، فروش نمیرود. حوزهای که کلی نیروی انسانی برای ترویج دین تربیت کرده، ولی به اندازه یک دهم سخنرانیهای انگیزشی، مستمع ندارد. اگر تبلیغ در حوزه نباشد حتی تدریس و تحقیق هم بیفایده و بدون ناظر به نیازهای جامعه و جهان خواهد بود. بنابراین باید درباره تبلیغ نگران بود و باید تبلیغ در نگاه حوزه علمیه در مرتبه و اولویت اول باشد.