eitaa logo
حَنان | یحیی
387 دنبال‌کننده
116 عکس
15 ویدیو
113 فایل
يحيي عبدالهی يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا ﴿١٢﴾ وَحَنَانًا مِّن لَّدُنَّا وَزَكَاةً ۖ وَكَانَ تَقِيًّا ﴿١٣﴾ @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
تقیه در پذیرش ولایت کفار! به گزارش وسائل، حجت الاسلام سروش محلاتی در ضمن سخنانی پیرامون «روابط بین الملل و سیاست خارجی» نسبت به قبول ولایت کفار در قرآن با استناد به آیه ۲۸ سوره مبارکه آل عمران، مطلق بودن حکم تحریم پذیرش ولایت کفار را مخدوش دانسته و آن را از باب تقیه جایز می شمارد. آیه مبارکه چنین است: «لَّا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَن تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ» ﴿آل عمران: ٢٨﴾ ادامه مطلب👇 vasael.ir/0003k6 🔸https://eitaa.com/yahyayahya
بسمه تعالی 🔶سه مقام انسان 250 ساله یحیی عبدالهی در کتاب انسان 250 ساله (اثرگرانقدر مقام معظم رهبری دامت برکاته)، حیات ائمه معصومین علیهم السلام به انسان واحدی تشبیه شده است که در طول 250 سال در عین هماهنگی و انسجام، به حسب شرایط مختلف تاریخی عملکرد متنوعی داشته است. مفهوم انسان 250 ساله در سه معنا قابل تفسیر است که ما آنها را «سه مقام انسان 250 ساله» دانستیم: 1. مقام اول «وحدت شخصیت» انسان 250 ساله است. اینکه حیات ائمه ع همچون حیات یک انسان واحد است که به تناسب شرایط مختلف اجتماعی، متفاوت عمل می کنند. در اینصورت تشکیل حکومت، صلح، قیام و یا اقدامات فرهنگی ائمه ع از خصوصیات شخصی متفاوت آن حضرات ناشی نمی گردد بلکه همه این اقدامات متنوع و گوناگون از یک مصدر واحد و یک انسان صادر شده است. بنابراین اگر هریک از ائمه ع جای دیگری بودند همان اقدامات را انجام می دادند. 🔸«زندگى ائمه عليهم السلام را كه 250 سال طول كشيده، زندگى يک انسان به حساب بياوريم، يک انسان 250 ساله؛ از هم جدا نيستند «كُلُّهم نورٌ واحد». هر كدام از اينها كه یك حرفى زدند، اين حرف در حقيقت از زبان آن ديگران هم هست. هر كدام از اينها كه یك كارى انجام داده اند، اين در حقيقت كار آن ديگران هم هست. یك انسانى كه 250 سال گویى عمر كرده است. تمام كارهاى ائمه در طول اين 250 سال كار یك انسان با یك هدف، با یك نيت، و با تاكتيک هاى مختلف است.» (انسان 250 ساله، ص19) 2. مقام دوم «استمرار مبارزه سیاسی» انسان 250 ساله است. این انسان 250 ساله علاوه براینکه رفتارهای به ظاهر متفاوتش برخاسته از یک شخصیت واحد است، یک خصلت و ویژگی ثابت نیز دارد که خصلت «مبارزه حادّ سیاسی» است. یعنی در پس رفتارهای متنوع انسان 250 ساله، یک خصلت شخصیتی یا هدف و آرمان مشترک وجود دارد که به انحاء مختلف خود را ظهور و بروز می دهد. براین اساس، تنوع اقدامات ائمه ع دارای یک جهت مشترک نیز هست که همان «مبارزه سیاسی» است. 🔸«لکن عنصرِ«مبارزة سیاسیِ حادّ»، که خطِ ممتد زندگی ائمة هدی عليهم السلام را در طول250 سال تشکیل می دهد، در لابه لای روایات و احادیث و شرح حالهای ناظر به جنبه های علمی و معنوی، گم شده» (همان، ص15) 3. مقام سوم «حکمت و ژرف نگری» انسان 250 ساله است که همه افعال و رفتار او در عین تفاوت، هماهنگ و مکمل یکدیگر است تا آینده ای دور را برای حکومت شیعه رقم زند. انسان 250 ساله در این بازه زمانی، با اقدامات مختلف خود، همه ابعاد و جوانب یک هدایت و ولایت جامع برای جامعه بشری را تا قیامت تدبیر کرده است. از این رو مجموعه رفتارهای این انسان را می بایست به صورت نظام مند ملاحظه کرد و از تحلیل و بررسی انتزاعی یک رفتار خودداری نمود. در این صورت بعثت نبی اکرم ص، سکوت امیرالمومنین و تشکیل حکومت حضرت، صلح امام حسن ع، قیام سیدالشهدا ع، اقدامات فرهنگی صادقین علیهما السلام و... در ارتباط با یکدیگر معنا دار خواهند بود. بنابراین اگر در مقام پیشین، استمرار مبارزاتی ائمه ع مد نظر بود، دراین مقام، آینده نگری آن حضرات و تدبیر آنها برای ولایت تاریخی از طریق مجموعه اقدامات هماهنگ اهمیت می یابد به گونه ای که در نهایت، مجموع حکومت و صلح و قیام حماسی و نهضت علمی، سازمان وکالت و... می تواند یک حکومت تاریخی را پایه ریزی نمیاد. 🔸«ائمه از لحظة وفات رسول الله تا سال دویست وشصت، درصدد بودند که حکومت الهي را در جامعة اسلامي به وجود بياورند، اين، اصلِ مدّعا است. البته نمی توانیم بگوییم که می خواستند حکومت اسلامی را در زمان خودشان یعنی هر امامی در زمان خودش به وجود بیاورند؛ آینده های میان مدت و بلند مدت و در مواردی هم نزدیک مدت وجود داشت.» (همان، ص17) 🔸«ائمه عليهم السلام اين را مى ديدند، احساس می کردند كه ميراث ارزشمند پيغمبر، يعنى احكام اسلامى كه بايد براى طول تاريخ بماند و انسان ها را در تمام ادوار تاريخ هدايت بكند، دستخوش تحريف شده. يکی از هدف هاى ائمه كه خيلى هم مهم بود، تبيين درست اسلام و تفسير حقيقى قرآن و افشاگرى تحريف ها و تحريف كننده ها بود.» (همان، ص20) https://eitaa.com/yahyayahya
فهرست اجمالی مبانی تفقه.pdf
70.4K
فهرست اجمالی مبانی تفقه (مبانی کلامی، فلسفه فقهی و فلسفه اصولی). https://eitaa.com/yahyayahya
جلسه جمع هم اندیشی فقه حکومتی با استاد مددی پیرامون فقه ولایی در تاریخ1مرداد 1398 https://eitaa.com/yahyayahya
🔸 | درآمدی بر «شأن شارع در تخاطب» 📝 یحیی عبدالهی🔻 🌐 vasael.ir/00047B 🆔 @vasael_ir
🔸 | درآمدی بر «شأن شارع در تخاطب» 🔹«شأن شارع» در حقیقت الگو، تصویر و تمثلی است از نسبت میان «مکلف» و «خداوند متعال» (شارع حکیم) که مناسبات میان این‌دو را تعیین می کند. 🔹این الگو که تصویری چند ضلعی و چند وجهی است دارای سه مولفه اصلی است: «شارع» در یک طرف، «مکلف» در مقابل و «خطاب» و «حکم» که نسبت میان شارع و مکلف را مشخص می کند. 🔹مجموع این عناصر را می توان «تخاطب» نام نهاد که شامل «خطاب کننده»، «مخاطب» و «خطاب» است. در این میان عنصر «شارع» مولفه اصلی در تخاطب به حساب می آید و ترسیم خصوصیات شارع با عنوان «شأن شارع» از اهمیت مضاعفی برخوردار است که بر کیفیت تحلیل دیگر عناصر نیز تأثیرگذار است. 🔹اینکه شارع کیست؟ و چه خصوصیاتی دارد؟ و در تخاطب با مکلفین، چه شأنی دارد؟ در پاسخ به سوالاتی همچون: «مخاطب» شارع کیست؟ و اینکه «خطاب» چه خصوصیاتی دارد؟ موثر است. 🔹شناخت «شأن شارع» و کیفیت تخاطب او با مکلفین، در حقیقت الگو و مدلی است که بر همه مناسبات شناخت شریعت از طریق فقه و همچنین دستیابی به روش های تفقه در علم اصول، حاکم می گردد. 🔹از این رو ضروری است پیش از ورود به دیگر مبانی تفقه همچون حکم شناسی و روش شناسی، برای دستیابی به تصویر صحیحی از «شأن شارع در تخاطب» تلاش نماییم. 🔹«شأن شارع» در حقیقت الگویی است که از شارع حکیم به دست می آوریم، لذا ریشه های این بحث به «خداشناسی» و «دین شناسی» بازمی گردد. 🔹از این رو بحث «شأن شارع» را می توان حلقه واسط میان مبانی «کلامی» و «دین شناسی» با مبانی «فلسفه فقهی» و «فلسفه اصولی» به حساب آورد، البته تکمیل دیگر اضلاع بحث، نیازمند پرداختن به مباحث «انسان شناسی»، «جامعه شناسی» و «فلسفه تاریخ» نیز می باشد. 🔹در میراث فقهی و اصولی حوزه بحث مستقلی ناظر به «شأن شارع» وجود نداشته است، اما آنچه مشهود است اینکه فقها و اصولیون، بیش از همه نسبت مکلفین را با شارع در فضای «عبد و مولای عرفی» ترسیم کرده و مناسبات حقوقی خود را در این بستر دنبال می کردند. 🔹این امر در برخی مواضع آشکار و روشن است و حتی در بسیاری از مواقع به آن تصریح کرده اند و در برخی مواضع نیز مخفی و مطویّ است که با تحلیل های مبنایی قابل اثبات است. 📝 یحیی عبدالهی 🌐 vasael.ir/00047B 🆔 @vasael_ir
هدایت شده از شنبه های فقهی
🌺 ولایت به منزله روح کالبد شریعت 🔹حجت الاسلام والمسلمین یحیی عبداللهی، پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی در نشست دوره نظام سیاسی اسلام با عنوان نظام سیاسی امامت مطرح کرد: 📝 مرسلات: dte.bz/ur8Uu 📝 خبرگزاری رسا: rasanews.ir/002gpZ 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 @Morsalat_ir