یکی از نکات جالب توجه آن است که طی وعده صادق، مشخص گردید که هر نوع اعزام نیروی غربی به منطقه صرفا و صرفا با هدف دفاع از اسرائیل است.
طی وعده صادق، غرب تمام قد به دفاع از رژیم برخاست.
اما در عملیات آرامکو، ترجیح داد خود را به ندیدن بزند.
اعراب باید درس بگیرند.
@yakfiheleshareh
اگر اسرائیل فکر میکند که میتواند مراکز اتمی ایران را بزند، اکنون باید بداند که موشکی که به نقب میرسد، میتواند ۲۵ کیلومتر اینطرفتر به دیمونا هم برسد.
@yakfiheleshareh
ایران میتوانست مراکز تجمعی مردم را بزند، اما صرفا مراکز نظامی را انتخاب کرد.
این ابزار برتری اخلاقی جمهوری اسلامی و تجلی فقه جعفری است.
کما این که همین تحدید حمله به مراکز نظامی، دستاویز واکنش احتمالی را در محافل غربی گرفت.
@yakfiheleshareh
وعده صادق، متغیر ژئوپولتیک بسیار استراتژیکی را در عرصه محیط و فضای راهبردی منطقه و پیرامون آن به اسرائیل تحمیل کرد.
@yakfiheleshareh
تهدید ایران بالونهای آزمون نیست.
اتحاد سیاست صبر استراتژیک به معنای ضعف نیست؛
آنگونه که اسرائیل کجفهمی داشت.
@yakfiheleshareh
صبر استراتژیک چیست؟
مجموعه "کنش"هایی برگرفته از حکمت + درایت
طبق محاسبات دقیق
همراه با شناخت زمان مناسب اقدام/غیر اقدام
در نهایت به منظور ترجمه گفتار به رفتار سپس کردار
@yakfiheleshareh
و در نهایت، یکی از جمعبندیهای مهم وعده صادق، اینچنین است:
توازن قوا ولو در حالت تراکمی تدریجی در حال گرایش به سمت مقاومت است.
@yakfiheleshareh
إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ
@yakfiheleshareh
گاهی خداوند بهگونهای بسیار ساده جان عزیزان گرانسنگی را حفظ میکند که انسان در تعجب میماند.
حکایت عقیق یمن هنوز هم برای خیلیها قابل باور نیست؛
امروز هم میهمان غزه بهطور باورنکردنی به سلامت شد.
شاید میخواهد بگوید که: "وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ، فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا"
@yakfiheleshareh
یک موسسه پژوهشی اخیرا یک افکارسنجی در حوزه کشورهای عربی انجام داده که نتایج آن قابل تامل است. این موسسه از سال 2006 مشغول سنجش افکار عمومی در 16 کشور عربی بوده و نتایجش عموما قابل اعتنا است.
محصول این پژوهش، کاهش اقبال به ایالات متحده و به طور همزمان، افزایش محبوبیت چین را نشان میدهد.
@yakfiheleshareh
نکته مهم آن است که این کاهش اقبال به واشینگتن، به معنای تقاضای خروج آمریکا از کشورهای عربی نیست؛
بلکه به معنای تقاضای شیفت بستر نقشآفرینی ایالات متحده از حوزه نظامی (منفی-سخت) به حوزه سیاسی (مثبت+نرم) است.
@yakfiheleshareh
دیدگاههای مثبت و منفی نسبت به ایران نیز امری تداومدار در نگرش حوزه عربی است؛
هرچند وعده صادق تاثیر خاصی در ظرفیت افکار عمومی جمهوری اسلامی گذاشت.
میزان محبوبیت ایران در لبنان 36%، اردن 25% و کویت 15% است.
این درصدها لزوما بدین معنا نیست که عدد معکوس آن، میزان نفرت را نشان میدهد؛ درصد بسیاری قشر خاکستری هستند.
@yakfiheleshareh
امنیت، مفهوم محوری گردآوری و نگهداری مردم پای تئوری نئوطالبان بوده و هست.
مجبورند که برای امنیت، روایت/تبلیغات از اقدامات خود کنند و میکنند.
اما طی روزهای گذشته، در ساختار امنیتی طالبان تغییراتی رخ داده که ممکن است در/بر امنیت شیعیان تاثیر سوء بگذارد.
@yakfiheleshareh
همانطور که مکان، مخلوق خالق است، زمان نیز مخلوق خالق است.
عدهای چه با ریاضت یا چه با عبادت بر این مخلوق، چیره میشوند که اصطلاحا بدین امر، اطلاق طیالارض میشود.
اما بسیار بسیار بسیار اقلند آنانی که بر عنصر زمان، تسلط دارند.
@yakfiheleshareh
امام هر عصر، عالیترین شخصی است که بر زمان و مکان توأمان بإذنالله تسلط دارد.
میتواند هر "جایی" باشد.
میتواند هر "وقتی" باشد.
فهم "هر جا" بودن راحت است اما برای استفهام "هر وقت"، تعمق و تتبع بیشتری باید.
@yakfiheleshareh
عموما نقل علامه امینی را شنیدهایم که فرموده است: "امشب (شب عاشورا) قلب آن حضرت (حجتبنالحسن) در فشار است؛ صدقه و دعا براي امام زمان فراموش نشود."
عموما شنیدهایم که امام عصر، رخدادهای لیل و یوم عاشورا را میبیند.
این امر چگونه رخ میدهد؟
@yakfiheleshareh
در حوزه اختیارات الهی، مفهوم زمان برای امام بمانند مامومین نیست. همانطور که امام میتواند اماکنی را بییند که مامونین نتوانند، امام نیز میتواند اوقاتی را ببیند که دیگران نتوانند.
حتی همین سن ۱۱۵۴ ساله امام عصر، حاکی از تسلط ایشان بر زمان است.
زمان میگذرد، اما بر ایشان بهگونهای دیگر.
@yakfiheleshareh
عموما ممکن است فکر کنیم اتفاقات عاشورا را برای امام عصر تعریف میکنند.
یا شاید برایشان روضه باز میخوانند!
یا پردههایی به ایشان مینمایانند.
یا شاید نهایتا حوادث عاشورا را برایشان پلیبک میکنند!
در حالی که این طور نیست.
@yakfiheleshareh
امور هیچگاه در هستی نابود نمیشوند.
وقتی "هست" شدند، دیگر "نیست" نمیشوند.
همه چیز میماند؛ "في کتاب معلوم"
اعمال ما، لحظهایست که انجام میدهیم و گمان میکنیم که دیگر آن عمل تمام شده است. در حالی که "حتي الیوم الحساب" عرضه خواهد شد.
حال، برخی از این اعمال و رخدادها ریشه در عالم زر یا حتی قبل دارد که البته مبحث سخن اکنون نیست.
@yakfiheleshareh
امام، محیط بر مکان و محیط بر زمان است.
امام، عاشورا را بهگونهای میبیند که گویی همان لحظه در مقابلش در حال رخ دادن است؛
به زبان ساده، بهسان یک پخش زنده. گویی همان لحظه در حال وقوع است.
امام، در همان لحظه و مکان، میبیند که اکنون جنگ شروع شده است.
اکنون یاران تکتک به میدان رفتند.
اکنون بنیهاشم به نبرد تاختند.
اکنونها را پشت سر هم میبیند. حتی تا آن اکنونی که "الشمر جالس علی صدرک"
این جاست که در ناحیه مقدسه میفرماید:
فَلاََ نْدُبَنَّک صَباحاً وَ مَسآءًا
وَ لاََبْکِیَنَّ لَک بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً
صبح و شام بر تو مویِه میکنم
و به جاى اشک براى تو خون گریه میکنم
@yakfiheleshareh