علوم ائمه علیهم السلام
عیون أخبار الرضا علیه السلام بِالْأَسَانِیدِ الثَّلَاثَةِ إِلَی الرِّضَا علیه السلام عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَا یَنْقَلِبُ جَنَاحُ طَائِرٍ فِی الْهَوَاءِ إِلَّا وَ عِنْدَنَا فِیهِ عِلْمٌ ؛
▪️به اسانید سه گانه تا حضرت رضا علیه السّلام و آن جناب از آباء گرام خود، از پیامبر اکرم نقل میکند که فرمود: پر پرنده ای در هوا تکان نمی خورد، مگر اینکه نزد ما در آن باره دانشی است.
بحارالأنوار , جلد 26 , صفحه 19
حکایت شنیدنی
اثر یاد کردن از امام زمان
روزى امام_حسین علیه السلام با ياران خود به طرف باغشان رفتند .
در باغ غلامى به نام صافى مشغول به کار بود .
وقتی امام حسين عليه السلام به نزديكى آنجا رسيد ، ديد كه غلام ، نشسته و نان مى خورَد .
به او نگريست و پشتِ درخت خرمايى پنهان شد تا او را نبيند .
غلام ، هر تکه نانى را كه بر مى داشت ، نيمى از آن را براى سگ مى انداخت و نيم ديگر را مى خورد .
حضرت از كار غلام ، شگفت زده شد .
وقتی [غلام] غذايش را خورد ، گفت :
« الحَمدُ لله ِِ رَبِّ العالَمينَ ، اللّهُمَّ اغفِر لي ، وَاغفِر لِسَيِّدي وبارِك لَهُ كَما بارَكتَ عَلى أبَوَيهِ ، بِرَحمَتِكَ يا أرحَمَ الرّاحِمينَ .
ستايش ، خداى را ، پروردگار جهانيان ! خداوندا! مرا بيامرز و سَرورم را بيامرز و برايش بركت بياور ، همان گونه كه براى پدر و مادرش مبارك كردى ، به رحمتت ، اى مهربان ترينِ مهربانان! »
حضرت بلند شدند و فرمودند :
اى صافى !
غلام ، ترسان برخاست و گفت : اى سَرور من و سَرور مؤمنان ! شما را نديدم . مرا ببخش .
امام حسين عليه السلام فرمود :
اى صافى ! تو مرا حلال كن كه بدون اجازه ات وارد بوستانت شده ام !
صافى گفت : به فضل و كَرَم و سَرورى ات چنين مى گويى ، اى سَرور من !
حضرت فرمودند : تو را ديدم كه نيمى از نان را براى سگ مى اندازى و نيم ديگر را مى خورى . معناى آن چه بود؟
غلام گفت : اى سَرور من ! هنگامى كه نان مى خوردم ، اين سگ به من نگاه مى كرد و من ، از نگاهش به من ، خجالت مى كشيدم و اين ، سگِ توست كه بوستانت را از دشمنان ، حراست مى كند .
من ، بنده ی توام و اين ، سگِ توست . پس روزى ات را با هم خورديم .
امام حسين عليه السلام گريست و فرمود : تو را در راه خدا آزاد كردم و با طيبِ خاطر ، دو هزار دينار به تو مى بخشم .
غلام گفت : اگر چه آزادم كردى ؛ امّا كارهاى بوستانت را انجام مى دهم .
حسين عليه السلام فرمود : مرد ، اگر سخنى مى گويد ، سزاست كه با كارش آن را تصديق كند ؛ من گفتم : بدون اجازه ات به بوستانت وارد شده ام و گفته ام را تصديق مى كنم . بوستان و هر چه را در آن است ، به تو بخشيدم ، جز آن كه اين يارانم براى ميوه و خرما خوردن آمده اند . آنان را ميهمان كن و به خاطر من ، بزرگشان دار . خداوند ، تو را روز قيامت ، بزرگ بدارد و بر خوش خلقی و ادب تو بيفزايد !
غلام گفت : اگر بوستانت را به من بخشيدى ، من هم آن را براى ياران و پيروانت وقف كردم .
منبع :
مقتل الحسين عليه السلام خوارزمي ،ج ۱ ، ص ۱۵۳
مستدرك الوسائل ، ج ۷ ، ص ۱۹۲
الأمالی للشیخ الطوسی جَمَاعَةٌ عَنْ أَبِی الْمُفَضَّلِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ نُصَیْرٍ الْحَافِظِ عَنْ یَحْیَی بْنِ عَمْرٍو التَّنُوخِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ سُلَیْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَیْ ءٍ أَفْضَلَ مِنْ فِقْهٍ فِی دِینٍ أَوْ قَالَ فِی دِینِهِ ؛
▪️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خدای عزوجل به چیزی بهتر از فهمیدن دین (یا فهمیدن دینش) عبادت نشده است.
بحارالأنوار , جلد 1 , صفحه 213
🚩چرا دو فاطمیّه میگیریم؟
در نقل تاریخ شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها در اسناد بدون نقطه است، عبارتی آمده به این مضمون «عاشت بعد أبيها خمسة و سبعین (تسعين) يوما» (حضرت زهرا علیهاالسلام بعد از پیامبر، هفتادوپنج یا نودوپنج روز زنده ماندند) که در این عبارت بین «خمسة و سبعین» [۱] (هفتادوپنج روز) و «خمسة و تسعین» [۲] (نودوپنج روز) قابل تشخیص نیست و به همین خاطر محدّثین شیعه هر دو برداشت را نقل کردهاند؛ لذا این ماهیت تاریخ است که باعث اختلاف در نقل قول و برگزاری دو فاطمیّه توسط شیعیان شده است.
منابع:
[۱] کافی (شیخکلینی)، ج۱، ص۴۵۸
[۲] کفایة الأثر (خزّازقمی)، ص۶۵
البته خواست ائمه علیهمالسلام، خصوصاً حضرت ولیّعصر عجّلاللهفرجهالشریف بر اینکه ایام بیشتری برای مادر پهلو شکستهشان مجالس عزا برگزار شود و به این واسطه، شیعیان و محبّان ایشان با جنایات اهل سقیفه آشنا شوند و در برابر شبهات و ویروسهای اعتقادی اهل خلاف، به قولی واکسینه شوند و شیعه بمانند نیز مزید بر این علّت ظاهری است.
«الهی بحقّ فاطمة عجّل لولیّک الفرج.»
به سندهای معتبر از حضرت صادق و کاظم علیهماالسلام منقولست که: هر که بعد از نماز صبح پیش از آن که سخن گوید و حرکت کند هفت مرتبه این دعا بخواند «بِسْمِ اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّه ِ الْعَلیِّ الْعَظیم» هفتاد نوع بلا از او دور گردد که سهل ترِ آنها خوره و پیسی و شرّ شیاطین و شرّ پادشاهان باشد. [۲]
و در بعضی از روایات معتبره سه مرتبه نیز وارد شده است، و بعضی ده مرتبه، و اقّلش سه مرتبه است، و اکثرش صد مرتبه و هر یک که بیشتر است ثوابش بیشتر است،
----------
[۲]: ۲ امالی، شیخ طوسی، ص ۴۱۵، مجلس الرابع عشر فیه بقیة... ؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۸۰، باب نبذة مما یستحب....
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۴۵
#تسبیحات_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
کلینی رحمه الله به سند صحیح روایت کرده است که: محمّد بن مسلم از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام پرسید از تسبیح بعد از نماز، فرمود که: چیز مقرّری نمی دانم بغیر تسبیح فاطمه علیهاالسلام بعد از هر نماز، و ده مرتبه این تهلیل بعد از نماز صبح: «لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدیرٌ».
پس تسبیح تطوّع و سنّت آنچه داند بخواند. [۳]
----------
[۳]: ۳ کافی، ج ۲، ص ۵۳۳، باب القول عند الإصباح و الإمساء؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۶، باب نبذة مما یستحب....
📚مقباس المصابیح؛ص۱۴۵