eitaa logo
یاران ولیعصر
195 دنبال‌کننده
20.8هزار عکس
22.3هزار ویدیو
506 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 اهمیت در بیان آیت الله مجتهدی_تهرانی : خیلی موثر است. آنهایی که هر چه میکنند، کار و بارشان جور نمیشود، به خاطر این است که نمیخوانند. شما جوان ها را موعظه میکنم که اگر میخواهید دنیا و آخرت داشته باشید، را ترک نکنید. روایت دارد اگر کسی مغرب و عشاء را آنقدر دیر بخواند که آسمان پر از ستاره شود، است. و همینطور روایت دارد در مورد کسی که صبحش را آنقدر دیر بخواند که ستاره ای در آسمان نباشد، او هم ملعون است. تا اذان را گفتند، را شروع کنید. " را ترک نکنید."
♻️ سوال: آیا می شود خانه ای 🏠 را که از صاحبخانه اجاره کرده ایم به شخص دیگری به مبلغی بیشتر💰 اجاره بدهیم و سود ببریم؟ 🔴 پاسخ: ✍🏼 آیت الله خامنه ای: ✅ جواب این مساله با شرائطی مجاز است: 1➖ این کار در صورتی جایز است که موجر، شرطی مغایر آن نکرده باشد و قرینه‌ای هم در میان نباشد که بفهماند حق چنین کاری برای مستأجر وجود ندارد. 2➖ اگر مورد اجاره خانه یا دکان است در اجاره دادن مجدد، نمیتوان مقدار اجرت را بیشتر تعیین کرد، ✌🏻مگر در دو صورت: 🔹الف) کاری روی آن انجام دهد؛ مثلاً خانه را نقاشی کند.(یا مثلا کابینت بیشتری برای آن بخرد.) 🔹ب) اجرت معامله دوم از جنس دیگری غیر از جنس اجرت اجاره معامله اول تعیین شود. مثال اگر خانه ای در مقابل یک میلیون تومان، یک ساله اجاره شود. مستأجر می‌تواند آن را به مدت یک سال به دیگری در مقابل یک تن برنج اجاره دهد (با اینکه یک تن برنج مثلا ۳ میلیون تومان ارزش دارد. ✍🏻آیت اله سیستانی: اگر خانه یا دکان یا هر چیز دیگری را اجاره کند، و صاحب ملک با او شرط کند که فقط خود او از آنها استفاده نماید، مستأجر نمی‌تواند آن را به دیگری جهت استفاده از آنها اجاره دهد، مگر آن که اجاره دادن او طوری باشد که استفاده مخصوص خودش باشد، مثلا زنی منزل، یا اتاقی را اجاره می‌کند و بعداً ازدواج کرده واتاق یا منزل را جهت سکونت خودش به شوهرش اجاره می‌دهد، واگر مالک شرط نکند، مستاجر می تواند آن را به دیگری اجاره دهد البته در تحویل دادن ملک به مستأجر دوّم باید ـ بنا بر احتیاط ـ از مالک اجازه بگیرد ولی اگر بخواهد کرایه را بیشتر از آن چه خود می‌پردازد قرار دهد هرچند از جنس دیگر باشد، در صورتی که خانه، یا دکان، یا کشتی باشد باید در آن کاری مانند تعمیر یا سفیدکاری وامثال آن انجام داده باشد، یا برای نگه داری آن خسارتی متحمل شود. 🔺اگر غیر از خانه و دکان و کشتی، چیز دیگر مثلاً زمین را اجاره کند و مالک با او شرط نکند که فقط خودش از آن استفاده نماید، اگر بیشتر از مقداری که با آن اجاره کرده است اجاره دهد، صحت اجاره محل اشکال ‼️‼️ است. ✍🏻 آیت اله مکارم: كسى كه خانه يا مغازه يا اطاقى را اجاره كرده و حق دارد به ديگرى واگذار كند نمى تواند به زيادتر از آن مبلغ اجاره دهد مگر اين كه كارى (مانند تعمير و سفيد كردن يا گذاردن قفسه و فرش) در آن انجام داده باشد تا مقدار اضافى در برابر آن قرار گيرد.
‼️استخدام شدن با رابطه 🔷س 4244: کسی که با پارتی و رابطه استخدام می شود، آیا حقوق دریافتی او حرام است؟ ✅ج: اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که استخدام شده است، دارد و مقررات استخدام رعایت شده و مطابق مقررات و براساس توانایی در انجام وظایف محوله، به او حقوق می دهند، حقوق دریافتی حرام نیست. 📕منبع: leader.ir
📥 سوال: غیبت را تعریف کنید.؟ 📤 پاسخ: ✍ امام خمینی: اگر صفتی ناروا در شخص مؤمن باشد و یا کار خلافی انجام داده باشد که دیگران از آن بی‌اطلاعند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن در غیاب او پیش دیگران، به قصد تنقیص و عیب‌جویی غیبت است و چنین کاری برای گوینده و شنونده حرام است. ✍ آیت الله خامنه ای: غيبت آن است كه پشت سر مسلمان و مؤمن عيب مستور او (امرى که مستور عرفى است) گفته شود که حقیقت دارد، لکن اگر او مطلع شود ناراحت می‌شود، مشروط به اينكه به قصد تنقيص باشد، يا در نزد عرف تنقيص به‌حساب آيد. ✍ آیت الله بهجت: هر چه از عیوب مخفی مؤمن باشد و او را ناراحت کند از موارد غیبت است. ✍ آیت الله مکارم: غیبت آن است که عیب پنهان کسی را پشت سر او بگویند. ✍ آیت الله سیستانی: غیبت حرام است و منظور از غیبت این است که انسان عیب پنهانی شیعه‌ی دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری یاد کند، چه به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت او باشد و چه بدون این قصد باشد و اگر به قصد اهانت و توهین عیب وی را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است. فرقی ندارد در این که آن عیب در اندام فرد باشد یا در نسب و خاندانش یا در عملکرد و رفتار یا اخلاقش باشد یا در سخنان و گفتارش یا در امور دینی یا دنیوی باشد. همچنین فرقی ندارد آن عیب را به کنایه یا صراحت بگوید؛ نیز فرقی نمی‌کند یاد کردن عیب با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی باشد که آن عیب را بفهماند (مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائه‌ی آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سی‌دی، فیلم ویدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن ...). بنابراین غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنه‌ی وسیعی دارد.
‼️مانع از آب رسیدن در وضو 🔷 س ۱۰۴: آیا چربی هایی که به طور طبیعی در مو و صورت به وجود می آیند، مانع محسوب می شوند؟ ✅ ج: مانع محسوب نمی شود، مگر آن که به حدّی باشد که مانع از رسیدن آب به پوست و مو گردد. 📕منبع: KHAMENEI.IR
‼️نیت در وضو به طور خاص 🔷 س ۱۰۰: به نیت طهارت برای نماز مغرب وضو گرفتم، آیا برای من با این وضو مسّ قرآن کریم و خواندن نماز عشا جایز است؟ ✅ ج: بعد از آن که وضو به طور صحیح محقّق شد، تا زمانی که باطل نشده است، انجام هر عمل مشروط به طهارت، با آن جایز است. 📕 منبع: KHAMENEI.IR
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
💠 خاطره ویژه | امانت 🔸️تقریباً چهل‌وپنج دقیقه‌ای به اذان مغرب و عشا مانده بود. رفته بودم منزل حاج‌آقا به ایشان سری بزنم. تنها بودند؛ حتی حاج‌خانم هم نبودند. حاج‌آقا داشتند پاهایشان را چرب می‌کردند. سال‌ها بود زانودرد و پادرد همپایشان شده بود. دکترها روغن‌هایی را تجویز کرده بودند و باید هر روز پایشان را چرب می‌کردند. 🔸️احوال‌پرسی همیشگی و خوش‌و‌بشی کردیم. حاج‌آقا همچنان مشغول بودند که از من خواستند چیزی برایشان بیاورم. می‌خواستند بگویند متکا را بیاور که کلمه‌اش یادشان نیامد! چند ثانیه کشید. مقداری که گذشت متوجه شدم و متکا را برایشان آوردم. 🔸️سرشان را انداخته بودند پایین. غرق فکر شدند. چند دقیقه‌ای سکوت شد. رو کردند به من و بغض‌آلود و با صدای لرزان گفتند: «آدم گاهی اوقات کلمه به این سادگی که شاید هزاران بار در طول زندگی با آن سروکار داشته، یادش می‌رود، اگر روزی به ما گفتند که خدایت کیست و یادمان رفت آن موقع چه خاکی بر سر کنیم؟ اگر گفتند که امامت کیست و یادمان رفت، اگر گفتند کتابت چیست و یادمان رفت! آنجا باید چه کنیم؟» آن بغض سنگین اشک شد و کم‌کم از چشمانشان سرازیر شد. 🔸️ این سؤال را تکرار کردند. گفتند: «چه کار کنیم؟» فکر می‌کردم این پرسش مقدمه توضیحی است، اما دیدم ادامه دارد. باز هم مرتب از من پرسیدند.«به نتیجه ای رسیدی؟ فکر کردی؟» همزمان خودشان هم حال معنوی دیگری پیدا کرده بودند که لحظه‌به‌لحظه تشدید می‌شد. ادامه دارد... 🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🔺️ (ادامه) 🔸️نزدیک اذان شد. از وضو که برگشتند دوباره با بغض و اشک پرسیدند: «خب! به نتیجه ای رسیدی چه کار کنیم؟» مات و مبهوت مانده بودم. رفتند سمت چوب‌لباسی‌. عطرهای دم‌دستی‌شان را آنجا می‌گذاشتند. صدای اذانشان در خانه پیچید. وقتی نزدیک سجاده شدند، بغض صدایشان ترکید. به پهنای صورت اشک می‌ریختند. گفتند: «شما که جوابی به این سؤال ندادی! اگر پرسیدند اسم خدایت کیست اگر یادمان رفت چه کنیم. اما فکر می‌کنم این «علی علی» گفتن‌های ما در طول زندگی که هر جا توانستیم و از دستمان برآمد، مدام گفتیم «علی علی» این «علی علی» گفتن‌ها ما را رها نمی‌کند. ما را ول نمی‌کنند. امیرالمؤمنین (علیه السلام) به جایش می‌آیند و جواب این «علی علی» گفتن‌ها را می‌دهند. اگر هم یادمان برود به ما یادآوری می‌کنند.» 🔸️بعد بلافاصله گفتند: «اگر در این دنیا ایمان‌مان را امانت بدهیم دست امیرالمؤمنین (علیه السلام) به شرطی که ایمان را خراب نکرده باشیم، بگوییم این امانت خدمت شما آن لحظه و جایی که من احتیاج دارم، این را به من برگردانید؛ بعید می‌دانم امیرالمؤمنین کسی باشد که بخواهد از امانت نگهداری نکند و حتماً آدم امینی است. مهم این است که ما ایمان‌مان را امانت دهیم. این علی علی گفتن‌ها آنجا کار خودش را می‌کند.» 🔸️مشغول نماز مغرب شدیم. نماز عجیبی شد. ادعا ندارم همیشه با ایشان بوده‌ام و حالاتشان را دیده‌ام، اما در سن‌وسال خودم و در موقعیت‌هایی که با حاج‌آقا ارتباط داشتم، کمتر چنین نمازی از ایشان دیده بودم. با حال و پر اشک. بین هر آیه سوره حمدشان گریه می‌کردند. 🔸️بین دو نماز بحث را ادامه دادند و تأکید کردند روی اینکه آدم ایمانش را بسپارد به دست آن‌ها، آن‌ها شب اول قبر بر‌گردانند. 🔺️خاطره ای از نوه آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) 🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدی دنیا از دلبستگی ماست 🔺️بیانات آیت‌الله مصباح یزدی قدس سره حسینیه امام خمینی(بیت رهبری، قم) ۱۰ تیر، ۱۳۹۳ 🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
بدی دنیا از دلبستگی ماست 🔸️آن دنیایی که شایسته نکوهش اخلاقی است، این نکوهش [در واقع] به خود ما باز می گردد که دل ببندیم به این دنیا و آخرت را فدای دنیا کنیم، این مذموم است. و الا اگر دنیا را دوست بداریم و طول عمر بخواهیم برای این که ثواب آخرتمان بیشتر شود، برای این که خدمت به خلق خدا بیشتر داشته باشیم، معرفتمان به خدا بیشتر شود، علم و کمالمان بیشتر شود، این زندگی مطلوب است. این هم ارزشمند است، نعمت بزرگ خدا است. 🔸️باید قدرش را بدانیم و شکرش را هم به جا بیاوریم، بدی برای دلبستگی و فریب خوردن از دنیا، دنیا را جای آخرت گرفتن و وسیله را جای هدف گرفتن است، این بد است، لذا [در قرآن] می فرماید: «متاع الغرور»(حدید، ۲۰) یعنی فریبتان می دهد. درس اخلاق جلسه دوم، شب سوم ماه مبارک رمضان ۱۳۹۳/۰۴/۱۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
عمل به وظیفه، به هر قیمتی 🔸️زندگی سیاسی علی علیه السلام با صبر شروع شد و با صبر خاتمه پذیرفت. در این مدت زندگی نامه علی علیه السلام صبرنامه است. 🔸️ما اگر پیرو علی علیه السلام هستیم، باید این الگو را مد نظر داشته باشیم و بدانیم در هر زمان فتنه‌ای متناسب با آن زمان وجود دارد؛ و در برابر هر فتنه‌ای باید درست فکر کنیم و ببینیم مصلحت اسلام در چیست. 🔸️نتیجه هرچه شد، به همان عمل کنیم؛ به هر قیمتی که باشد؛ و لو به شهادت منتهی شود؛ از تهمت و آبروریزی هم نترسیم؛ چون برای انجام وظیفه است. ۱۳۹۴/۰۸/۰۴ 🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
📎 تصویر دیده نشده از احیاء شب قدر و قرآن به سرگرفتن آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) 💠 تو رحیمی، تو حاضر نیستی به من بگویی: بروگم‌شو، آخر تو خدایی. اگر در غیر از تو را می زدم ممکن بود مرا رد کند، اما تو خدایی و نخواهی گفت: برو هر جا که بودی! میدانی من جای دیگری ندارم که بروم. ۱۳۸۶/۰۶/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🔸️ مقام مناجات برای این‌‌ است که آمرزش و جبران گناهان بشود و [عمدتاً] توجه به این است که حالی در آدم پیدا شود تا مورد مغفرت خدای متعالی قرار گیرد. ۱۳۹۸/۰۱/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
❣️Join 💘@stiker369💘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️آیت الله بروجردی و دفع وسواس 🔸️ذکر کرامتی از مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در دفع و مقابله با وسواس . گرامی 📚@ahkamsistani
💠 فراموش کردن قنوت ⁉️ سؤال: اگر نمازگزار، قنوت را فراموش کند آیا جبران آن ممکن است؟ ✍️ پاسخ: 🔹 می‌تواند بعد از سر برداشتن از رکوع، قنوت را انجام دهد سپس به سجده برود اما اگر در مراحل بعدی (مثلاً پیش از سجده) به یاد آورد، پس از سلامِ نماز، قنوت را انجام دهد؛ همچنین پس از نماز، هر موقع به یادآورد می‌تواند قنوت را انجام دهد. 🔸نکته: قنوت در نماز واجب نیست و مستحب است و جبران قنوت برای درک فضیلت و ثواب قنوت می‎باشد. 📚 @ahkamsistani
ـ⁣⁣⁣⁣🍒🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣ 🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍓🍃🍒﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍒 ❓آیا جویدن آدامس روزه رو باطل می‌کنه؟ 📚 آیات عظام مکارم و نوری: موقع جویدن آدامس، اجزای ریزی از اون جدا می‌شه و پایین می‌ره؛ بنابراین روزه باطل می‌شه. 📚 آیات عظام رهبری، زنجانی و صافی: این‌جور چیزا رو خودتون باید تشخیص بدین. اگه چیزی از اجزای آدامس پایین می‌ره، روزه باطله؛ اگه نه، اشکال نداره. 📚 آیات عظام امام خمینی، سیستانی، بهجت و وحید: اصل جویدن آدامس و خوردن آب دهنی که به‌خاطر آدامس ترشح شده، اشکال نداره؛ حتی اگه آب دهن مزه هم گرفته باشه، بازم اشکالی نداره. البته به‌شرطی که اون طعم و مزه به‌خاطر جداشدن اجزای آدامس به‌وجود نیومده باشه که دراین‌صورت، خوردنش روزه رو باطل می‌کنه. ⭕️ نکته: آدامس‌های موجود در بازار، مخصوصاً در ابتدای جویدن، معمولاً دارای ذرات شیرینی و اسانس هستن؛ فروبردن این ذرات به‌نظر 👈همه مراجع، روزه رو باطل می‌کنه. ⭕️ نکته: اگه شما به هر شکلی یقین دارین که هیچ ذره‌ای از اجزای آدامس پایین نمی‌ره یا مثلاً با بیرون‌ریختن آب دهن، جلوی قورت‌دادنش رو می‌گیرین، جویدن آدامس به‌نظر همه مراجع، حتی مکارم و نوری، برای شما اشکال نداره و روزه رو باطل نمی‌کنه. ⭕️ نکته: جویدن آدامس در اماکن عمومی، به‌جهت این‌که حالت خوردن داره، ممکنه اشکال شرعی داشته باشه؛ هرچند روزه رو باطل نکنه. 🔺 عروةالوثقی، ج۲، کتاب‌الصوم، فصل في‌امور لا بأس بها للصائم؛ منهاج‌الصالحین، ج۱، م۱۰۰۳؛ وسیلة‌النجاة، ج۱، ذیل م۱۱۰۸؛ تبریزی، استفتائات جدید، ج۱، س۷۱۴؛ مکارم، استفتائات جدید، ۱۳۸۴، ج۲، س۴۲۶؛ مظاهری، استفتائات سایت، بخش روزه. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده 🍒 @ahkam_yar 🍃🍒 🍓🍃🍒 🍃🍓🍃🍒 🍒🍃🍓🍃🍒
📜 | 🔖 فتوای آیات عظام (خامنه ای، سیستانی و مکارم): روزه دار بدون اختیار، حالش به هم بخورد و استفراغ کند، روزه اش باطل نمی شود؛ ولی اگر خودش عمداً باعث شود که حالش به هم بخورد، روزه اش باطل است. ⚠️ توجه: اگر از معده، چیزی بی اختیار وارد فضای دهان شود و بی اختیار هم فرو برود، روزه باطل نمی شود؛ ولی اگر بتواند آن را بیرون بریزد و این کار را نکند، روزه اش (آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب) باطل می شود. 📚منابع: رساله نماز و روزه رهبر معظم انقلاب، مسئله ٨۵۵ و ٨۵۶، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، جلد دو، مسئله ١٢٩ و ١٣۴، توضیح المسائل آیت الله مکارم، مسئله ١٣٨٩ و ١٣٩٣ 📚@ahkamsistani
15.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ شیعه شدن فرزند یکی از علمای مشهور اهل سنت گلستان 📚@ahkamsistani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حیدر حیدر حیدر ... 🎙نماهنگ بسیار زیبای سید طالع باکویی و محمود اسیری بمناسبت ایام علیه السلام @ahkamsistani