هدایت شده از نهج البلاغه
✨ ادامه شرح حکمت ۲۲۴ ✨
۲ . مىفرماید: «انصاف مایه فزونى دوستان است»، (وَبِالنَّصَفَةِ یَکْثُرُ الْمُوَاصِلُونَ).
«نَصَفَة» به معناى «انصاف» و «مُواصلون» جمع «مواصل» در اینجا به معناى دوست است.
حقیقت انصاف آن است که انسان، نه حق کسى را غصب کند و نه سبب محرومیت کسى از حقش شود، نه سخنى به نفع خود و زیان دیگران بگوید و نه گامى در این راه بردارد، بلکه همه جا حقوق را رعایت کند حتى در مورد افراد ضعیف که قادر به دفاع از حق خویش نیستند. بدیهى است کسى که این امور را رعایت کند دوستان فراوانى پیدا مىکند و جاذبه انصاف بر کسى پوشیده نیست.
در روایات اسلامى درباره اهمیت انصاف بحثهاى گستردهاى دیده مىشود. امام علیهالسلام مىفرماید: «الإنْصافُ أفْضَلُ الْفَضائِلِ، برترین فضیلتها انصاف است».(۶)
نیز در حدیث دیگرى میفرماید: «إنَّ أعْظَمَ الْمَثُوبَةِ مَثُوبَةُ الاْنْصافِ، برترین ثواب الهى ثواب انصاف است».(۷)
و نیز در حدیث دیگرى مىفرماید: «الاْنْصافُ یَرْفَعُ الْخِلافَ وَیُوجِبُ الاْئْتِلافَ، انصاف اختلافات را برطرف مىسازد و موجب اتحاد صفوف مىشود».(۸)
و بالاخره در حدیث دیگرى مىفرماید: «عامِلْ سائِرَ النّاسِ بِالانْصافِ وَعامِلِ المُؤْمِنینَ بِالایثارِ، با سایر مردم به انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار».(۹)
از حدیث اخیر مفهوم انصاف نیز روشن مىشود، انصاف آن است که منافع خود و دیگران را با یک چشم ببینیم و ایثار آن است که دیگران را با بزرگوارى بر خود مقدم بشماریم.
امام صادق علیهالسلام در این حدیث که شرح جنود هفتاد و پنج گانه عقل و جهل را بیان مىکند، مىفرماید: «وَالاْنْصافُ وَضِدُّهُ الْحَمِیَّةَ، یکى دیگر از لشکریان عقل انصاف است و ضد آن تعصب (درباره حقوق خویشتن) است».(۱۰)
گاه بعضى تصور مىکنند که اگر در بعضى از موارد انصاف را درباره دیگران رعایت کنند و به خطا و اشتباه اعتراف نمایند مقامشان در نظر مردم پایین مىآید در حالى که قضیه عکس است. امام باقر علیهالسلام از امام علی علیهالسلام نقل مىکند که فرمود: «ألا إنَّهُ مَنْ یُنْصِفِ النّاسَ مِنْ نَفْسِهِ لَمْ یَزِدْهُ اللهُ إلاّ عِزّاً، کسى که انصاف را در برابر مردم نسبت به خویش رعایت کند خدا بر عزت او مىافزاید».(۱۱)
📚 #نهج_البلاغه
✒️ ادامه... 👇🏻
@nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ ادامه شرح حکمت ۲۲۴ ✨
۳ . مىفرماید: «با بذل و بخشش قدر انسانها بالا مىرود»، (وَبِالاِْفْضَالِ تَعْظُمُ الاَْقْدَارُ).
«افضال» منحصر به بذل مال نیست، بلکه همانگونه که مرحوم مغنیه در شرح نهجالبلاغه خود آورده است هر کمکى که آلام و اندوهها را کم کند و بارهاى سنگین را از دوش مردم بردارد مصداق آن است.
در خطبه معروف امام علیهالسلام که به خطبه «وسیله» مشهور شده است مىخوانیم: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ مَنْ قَلَّ ذَلَّ وَمَنْ جَادَ سَادَ، کسى که در احسان کوتاهى کند ذلیل مىشود و کسى که جود و بخشش پیشه کند بزرگ مىشود».(۱۲)
شک نیست که هرقدر انسان، به دیگران بیشتر بذل و بخشش کند دلها مجذوب او مىشوند و سیل محبت مردم به سوى او سرازیر مىگردد و همین امر باعث عظمت و شخصیت انسان مىشود.
امام علیهالسلام میفرماید: «بِالاْفْضالِ تَسْتَرِقُّ الاْعْناقُ; به وسیله بذل و بخشش مردم تسلیم انسان مىشوند».(۱۳)
حتى اگر چنین شخصى داراى عیوبى باشد، احسان و بخشش مىتواند پرده بر عیب او بیفکند. درحدیث دیگری میفرماید: «بِالاْحْسانِ تَسْتُرُ الْعُیُوبُ».
📚 #نهج_البلاغه
✒️ ادامه... 👇🏻
@nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ ادامه شرح حکمت ۲۲۴ ✨
۴ . مىفرماید: «با تواضع نعمت (الهى) کامل مىگردد»، (وَبِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَةُ).
رابطه تواضع با اتمام نعمت از اینجاست که هم خداى متعال کسانى را که از نعمتهایش برخوردار مىشوند و گرفتار کبر و غرور نمىگردند، بلکه در برابر خلایق تواضع بیشترى مىکنند مشمول لطف و رحمت خاصش مىگرداند و بر نعمتش مىافزاید و هم بندگان خدا وقتى چنین حالتى را در او ببینند که کثرت نعمت باعث فزونى تواضع او شده او را لایق سربلندى و سرپرستى و پیشوایى جامعه مىبینند و عظمت او در چشم مردم بیشتر مىشود.
امام صادق علیهالسلام فرمود: «خداوند متعال به موسى علیهالسلام خطاب کرد: اى موسى! آیا مىدانى چرا تو را مخاطب خود ساختم و با تو تکلم کردم و دیگران را چنین افتخارى ندادم؟ موسى عرض کرد: پروردگارا براى چه بود؟ خداى متعال وحى فرستاد که اى موسى! من تمام بندگانم را بررسى کردم احدى را از تو متواضعتر نیافتم، تو هنگامى که نماز مىخوانى صورت خود را بر خاک مىنهى (از این حدیث شریف روشن مىشود که در نمازهاى قبل از اسلام به هنگام نماز و عبادت صورت بر خاک نمىگذاردند، موسىبن عمران براى ابراز نهایت تواضع این کار را انجام مىداد)».(۱۴)
رسول خدا صلىالله مىفرماید: «إنَّ أفْضَلَ النّاسِ عَبْداً مَنْ تَواضَعَ عَنْ رِفْعَة، برترین بندگان خدا کسى است که در عین بزرگى و عظمت تواضع کند».(۱۵)
امام علیهالسلام مىفرماید: «التَّواضُعُ زَکاةُ الشَّرَفِ، زکات مقام و شرافت تواضع است».(۱۶)
اصولا یکى از فلسفههاى عبادات اسلامى مخصوصاً نماز و زیارت خانه خدا پرورش روح تواضع در انسان است.
پیامبر صلیالله روزى به یارانش فرمود: «مالی لا أَرى عَلَیْکُمْ حَلاوَةَ الْعِبادَةِ، چرا شیرینى عبادت را در شما نمىبینم؟
قالوا وما حلاوة العبادة، عرض کردند: شیرینى عبادت چیست؟
«قالَ: التَّواضُعُ، فرمود: تواضع است».(۱۷)
حضرت مسیح علیهالسلام مى فرمود: «بِالتَّواضُعِ تُعْمَر الْحِکْمَةُ لا بِالتَّکَبُّرِ وَکَذلِکَ فِى السَّهْلِ یَنْبُتُ الزَّرْعُ لا فِی الْجَبَلِ، به وسیله تواضع علم و دانش آباد مىشود نه با تکبر، همانگونه که زراعت در زمین نرم و هموار مىروید نه بر کوههاى (بلند)».(۱۸)
در روایات اسلامى نشانههایى براى تواضع ذکر شده است، امام باقر علیهالسلام مىفرماید: «التَّواضُعُ الرِّضا بِالْمَجْلِسِ دُونَ شَرَفِهِ وَأنْ تُسَلِّمَ عَلى مَنْ لَقیتَ وَأنْ تَتْرُکَ الْمِراءَ وَإنْ کُنْتَ مُحِقّاً، تواضع آن است که به کمتر از جایگاه شایسته خود در مجلس قانع باشى و هر کس را ملاقات کردى به او سلام کنى و مشاجره را با دیگران رها سازى، هر چند حق با تو باشد».(۱۹)
رسول خدا صلیالله میفرماید: «إنَّ أحَبَّکُمْ إلَىَّ وَأَقْرَبَکُمْ مِنّی یَوْمَ الْقِیامَةِ مَجْلِساً أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً وَأشَدُّکُمْ تَواضُعاً وَإنّ أبْعَدَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنّی الثَّرْثارُونَ وَهُمُ الْمُسْتَکْبِرُونَ، محبوبترین شما نزد من و نزدیکترین شما به من در روز قیامت کسى است که از همه اخلاقش بهتر و از همه متواضعتر باشد و دورترین شما از من روز قیامت مستکبرانند».(۲۰)
📚 #نهج_البلاغه
✒️ ادامه... 👇🏻
@nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ ادامه شرح حکمت ۲۲۴ ✨
۵ . مى فرماید: «با پذیرش هزینهها (و رنجها و مشکلات) عظمت و سرورى حاصل مىگردد»، (وَبِاحْتِمَالِ الْمُؤَنِ یَجِبُ السُّؤْدَدُ).
«مُؤَن» جمع «مؤنه» به معناى هزینه و «سُؤْدَد» به معناى بزرگى و سرورى است.
زندگى دنیا آمیخته با انواع مشکلات است مخصوصاً براى رسیدن به مقامات والا مشکلات بیشترى را باید تحمل کرد و نازپروردگان متنعم به جایى نمىرسند.
نازپرورده تنعّم نبرد راه به دوست
عاشقى شیوه رندان بلاکَش باشد
مرحوم مغنیه در شرح این جمله مىگوید: کسى که بارهاى سنگین مردم را بر دوش کشد مردم او را بر سر خود مىنشانند و او را اهل رهبرى و ریاست مىبینند، دین و رنگ و نَسَبش هر چه باشد؛ ولى کسانى که مردم از آنها بهرهمند نمىشوند به آنها همانند موجودى نگاه مىکنند که هیچ ثمرهاى ندارد، هر چند دنیا را از علم و دانش خود پر کند.(۲۱)
امام صادق علیهالسلام مىفرماید: «ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ کانَ سَیِّداً کَظْمُ الْغَیْظِ وَالْعَفْوُ عَنِ الْمُسیءِ وَالصِّلَةُ بِالنَّفْسِ وَالْمالِ، سه چیز است در هر کس باشد ریاست و سرورى پیدا مىکند: فرو بردن خشم و عفو خطاکاران و خدمات جانى و مالى به دیگران».(۲۲)
امام کاظم علیهالسلام مىفرماید: «یَا هِشَامُ إِنَّ الْعَاقِلَ نَظَرَ إِلَى الدُّنْیَا وَإِلَى أَهْلِهَا فَعَلِمَ أَنَّهَا لاَ تُنَالُ إِلاَّ بِالْمَشَقَّةِ وَنَظَرَ إِلَى الاْخِرَةِ فَعَلِمَ أَنَّهَا لاَ تُنَالُ إِلاَّ بِالْمَشَقَّةِ فَطَلَبَ بِالْمَشَقَّةِ أَبْقَاهُمَا، اى هشام! عاقل نظرى به دنیا و اهلش افکند و دانست آن را جز با مشقت نمىتوان به دست آورد و نگاهى به آخرت کرد و دانست آن نیز جز با مشقت به دست نمىآید از این رو با تحمل مشقت، آن را که بقاى بیشترى داشت (آخرت) طلب نمود».(۲۳)
امام صادق علیهالسلام میفرماید: «طَلَبْتُ الرِّیاسَةَ فَوَجَدْتُها فِی النَّصیحَةِ لِعبادِ اللهِ، به سراغ سرورى رفتم آن را در خیرخواهى به بندگان خدا یافتم».(۲۴)
امام على علیهالسلام مىفرماید: «أرْبَعُ خِصال یَسُودُ بِهَا الْمَرْءُ: الْعِفَّةُ وَالاْدَبُ وَالْجُودُ وَالْعَقْلُ، چهار خصلت است که انسان به وسیله آن به سرورى و بزرگى مىرسد: خویشتندارى در برابر گناه، ادب، بخشش و عقل».(۲۵)
📚 #نهج_البلاغه
✒️ ادامه... 👇🏻
@nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ ادامه شرح حکمت ۲۲۴ ✨
۶ . مىفرماید: «با روش عادلانه، دشمن مقهور و مغلوب مىشود»، (وَبِالسِّیرَةِ الْعَادِلَةِ یُقْهَرُ الْمُنَاوِئُ).
«مُناوىء» به معناى «دشمن» از ریشه «مناواة» به معناى «دشمنى» است، زیرا دشمن هنگامى موفق به کار خود مىشود که دستاویزى پیدا کند. کسى که روش عادلانه دارد، دستاویزى به دست دشمن نمىدهد و همین باعت مقهور شدن اوست.
افزون بر این کسى که روش عادلانهاى دارد طرفداران زیادى در میان مردم پیدا مىکند و آن کس که طرفداران زیاد دارد دشمنش مقهور مىشود.
افزون بر همه اینها چنین کسى مورد الطاف الهى است و خداوند چنین بنده عدالت پیشهاى را در برابر دشمنانش تنها نمىگذارد و او را پیروز مىگرداند و به گفته شاعر:
دشمن به کین نشسته مولا نمىگذارد
الطاف بىکرانش تنها نمىگذارد
رسول خدا صلىالله مىفرماید: «الْعَدْلُ جُنَّةٌ واقِیَةٌ وَجَنَّةٌ باقِیَةٌ، عدالت سپر نگهدارنده و بهشت جاودان است».(۲۶)
در حدیث دیگری میفرماید: «اِعْدِلْ تَدُمْ لَکَ الْقُدْرَةُ، عدالت پیشه کن تا قدرت تو پایدار ماند».(۲۷)
اصولاً عدالت اساس نظام تکوین و تشریع است، پیامبر صلىالله مىفرماید: «بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَالاَْرْضُ، به وسیله عدالت و نظم، آسمان و زمین برپاست».
امام علیهالسلام میفرماید: «الْعَدْلُ حَیاةُ الاْحْکامِ، عدالت روح و حیات احکام است».(۲۸)
بنابراین کسى که روش عادلانه را در زندگى خود برگزیده است، هماهنگ با نظام هستى و همگام با شریعت اسلام است و چنین کسى به یقین بر دشمنانش پیروز مىشود.
📚 #نهج_البلاغه
✒️ ادامه... 👇🏻
@nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ ادامه شرح حکمت ۲۲۴ ✨
۷ . مىفرماید: «با حلم و بردبارى در برابر سفیهان، یاوران انسان بر ضد آنها زیاد مىشوند»، (وَبِالْحِلْمِ عَنِ السَّفِیهِ تَکْثُرُ الاَْنْصَارُ عَلَیْهِ).
بى شک در هر جامعهاى افراد سفیه و کم خردى هستند که کار آنها خردهگیرى بر بزرگان و گاه پرخاشگرى است و هرگونه درگیرى با آنان سبب وهن افراد باشخصیت و جرأت و جسارت سفیهان مىگردد، بنابراین بهترین روش در مقابل اینگونه افراد همانگونه که در آیات فراوانى از قرآن مجید آمده و در کلام نورانى بالا اشاره شد، بردبارى و تحمل و بىاعتنایى به گفتار و سخنان آنهاست. از آنجا که آنها حریم افراد باشخصیت را مىشکنند و جسورانه سخن مىگویند، این تحمل و بردبارى سبب مىشود چهره مظلومیت به خود بگیرند و مردم فهمیده جامعه به یارى آنها بر ضد سفیهان و بىخردان برخیزند و آنها را ساکت کرده بر جاى خود بنشانند.
سیره رسول اکرم صلىالله و امامان معصوم علیهمالسلام و بسیارى از بزرگان دینى همین بوده است.
امام حسن مجتبى علیهالسلام میفرماید: «کَظْمُ الْغَیْظِ وَمِلْکُ النَّفْسِ» حلم فروبردن غضب و تسلط بر نفس خویش است به گونهاى که عکسالعملى نشان ندهد.(۲۹)
در زندگى پیامبر صلىالله بارها خواندهایم که افراد نادان و جسورى خدمتش مىرسیدند و تعبیرات ناروایى نثار مىکردند و حتى گاه با شخص حضرت درگیر مىشدند، اما آن حضرت تحمل مىکرد و به حل مشکلاتشان مىپرداخت. داستان امام حسن مجتبى علیهالسلام و آن مرد شامى نیز معروف است.
در کتاب أسد الغابه در سرگذشت «قیسبن عاصم» مردى که بزرگ قبیله خود و مورد احترام پیامبر صلىالله بود مىخوانیم: «او بسیار به حلم و بردبارى مشهور بود، از جمله اینکه «احنفبن قیس» صحابى رسول خدا صلىالله مىگوید: من حلم را از «قیسبن عاصم» آموختم، روزى دیدم در کنار خانهاش نشسته و بر غلاف شمشیرش تکیه کرده بود و براى قومش سخن مىگفت. ناگهان مردى را دست بسته همراه با بدن مقتولى نزد او آورده گفتند: این مرد دست بسته فرزند برادر توست که فرزندت را کشته است. «احنف» مىگوید: «قیس» کلام خود را قطع نکرد تا زمانى که تمام شد بعد رو به فرزند برادرش که قاتل بود کرد و گفت: اى پسر برادر! کار بسیار بدى کردى، خدا را عصیان نمودى، رحِمَت را قطع کردى و پسر عمویت را کشتى و در واقع تیر به پیکر خود زدى و از گروه یارانت کاستى. سپس فرزند دیگرى داشت به او گفت: برخیز بازوهاى پسر عمویت را باز کن و برادرت را به خاک بسپار و یکصد شتر به عنوان دیه فرزند به مادرت بده چرا که او در این دیار غریب است.(۳۰)
علما و بزرگان دین نیز این روش را از پیشوایان معصوم آموخته بودند، در حالات یکى از فقهاى بزرگ نجف نقل مىکنند: روزى شخصى نیازمند و خشمگین، نامه بسیار توهینآمیزى به او نوشته بود که من مىخواهم سرپناهى تهیه کنم و باید نصف قیمت آن را شما بپردازید. آن فقیه برجسته نامه توهینآمیز و هتاکانه را خواند بعد بى آنکه عکسالعمل نامناسبى نشان بدهد به دوستان حاضرش فرمود: اگر ما نصف سرپناه او را تهیه کنیم، نصف دیگرش را چه کسى تهیه مىکند.(۳۱)
📚 #نهج_البلاغه
✒️ ادامه... 👇🏻
@nahjoolbalaghah
هدایت شده از صحیفه و ادعیه
🔴 درمان هم و غم و افسردگی
✍اولین درمان یاد خداست.
یکی از علل غم و افسردگی در جامعه امروز، ضعف ارتباط با خدا و غفلت از یاد خداست.
💠 خداوند در قرآن میفرماید:
« کسی که از یاد من اعراض کند معیشت تنگی خواهد داشت. » (1)
این تنگی مربوط به مسائل روحی است؛ زیرا دنیا ( از نظر مادی ) مال کافران است.
💠 هم چنین خداوند میفرماید:
« با یاد خدا دلها آرام میشود. » (2)
اگر میبینیم که در کشورهای غربی، علی رغم امکانات زیاد از غم و افسردگی رنج میبرند، علت غفلت از یاد خداست. مخصوصاً در زندگی امروزی که انسانها بیشتر جدا از هم و تنها زندگی میکنند. در این حالت کسی که یاد خدا باشد، احساس تنهایی و ضعف نمیکند.
📚 1. سوره طه، آیه 124
📚 2. سوره رعد، آیه 28
╔══❖•°💙 °•❖══╗
📒@sahifeh_Et
╚══❖•°💙 °•❖══╝
هدایت شده از صحیفه و ادعیه
هدایت شده از صحیفه و ادعیه
✨پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:
💐کسی که نعمتش فزونی یافت ذکر 《الحمدلله》 را بسیار بگوید
و کسی که اندوهش زیاد شد بر او باد به 《استغفار》
و کسی که فقر بر او فشار آورد ذکر 《لاحَولَ ولاقُوَّهَ اِلاَّبِاللهِ العَلِیِّ العَظیِم 》را بسیار بگوید این ذکر فقر او را برطرف میکند.
📚الکافی جلد ۸،ص ۹۳
╔══❖•°💙 °•❖══╗
📒@sahifeh_Et
╚══❖•°💙 °•❖══╝
هدایت شده از آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیت الله العظمی جوادی آملی
«فرمود: اگر يک سلسله نعمتی به شما رسيد، اين سلسله ادامه دارد. همين که يک بخشی از نعمت به شما رسيد، مبادا مغرور بشويد اين را بيجا صرف بکنيد؛ وگرنه آن بقيه سلسله نخواهد آمد...»
درس اخلاق ٩۶/١٢/١٠
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
هدایت شده از آیت الله العظمی جوادی آملی
امام صادق سلام الله علیه فرمودند:
رأيتُ المَعـروفَ لا يَصلُحُ إلاّ بِثَلاثِ خِصالٍ : تَصغيرِهِ ، و تَستيرِهِ ، و تَعجيلِهِ ؛ فإنَّكَ إذا صَغَّرتَهُ عَظَّمتَهُ عِندَ مَن تَصنَعُهُ إلَيهِ ، و إذا سَتَرتَهُ تَمَّمتَهُ ، و إذا عَجَّلتَهُ هَنَّأتَهُ ، و إن كانَ غَير ذلكَ سَخَّفتَهُ و نَكَّدتَهُ .
نیکوکاری به صلاح نمی گراید،جز با سه چیز: اندک شمردن آن، مخفی کردن آن و شتاب در آن؛ زیرا آنگاه که تو آن را اندک بشماری نزد دریابنده بزرگش کرده ای و چون آن را بپوشانی آن را به کمال رسانده ای و هنگامی که شتاب کردی، گوارایش کرده ای.
الکافی ج۴ ص٣٠
مفاتیح الحیاة ص ۵٣١
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
هدایت شده از امام زاده حیات الغیب313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیدا شدن دو پیکر سالم شهدایمدافعحرم ..
در شهر درعا سوریه پیکر دو شهید مدافع حرم که بیش از ٢ سال پیش در کنار هم و با دستهای بسته به شهادت رسیده بودند، بصورت کاملا سالم پیدا شد...!
شهدا را یاد کنیم با ذکر صلوات
@sulook
هدایت شده از امام زاده حیات الغیب313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از امام زاده حیات الغیب313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃تلاوتهای زیبای استاد عبدالباسط
🍃تلاوت شماره ۵۲
🍃آیه ۱٠۷ سوره کهف
--------------------------------------------
⚰امام باقر عليه السلام فرمودند : به خدا سوگند، هيچ بنده اى از شيعيان ما نخوابد، مگر اينكه خداوند عزّ و جلّ روح او را به آسمان بالا برد و آن را بركت دهد. پس، اگر اجلش رسيده باشد، آن را در گنجينه هاى رحمت خود و در باغ هاى بهشت و در سايه عرش خويش قرار مى دهد و اگر اجلش بعداً باشد، آن را همراه دسته اى از فرشتگان امين خود مى فرستد تا به كالبدى كه از آن بيرون آمده است برگردانند و در آن آرام گيرد
📚الکافی ج ۸
🌺 @harrozba_qoraan
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
💠مراحل تدریجی شیطانی شدن انسان 💠
اگر قرآن مى فرمايد:
💎وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطان
💎ازگام های شیطان پیروی نکنید.
📘 البقره-168
🔻به خاطرآن است كه هرکس پای بر جای گام های شیطان نهد انسان را گام به گام به فساد و ناپسندی مى كشاند
🔻وَمَنْ يَتَّبِع خطوات الشیطان فَانَّهُ يَأمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر
📗النور-22
⁉️اما مسأله این است که گامهای تدریجیِ شیطان چگونه شکل میگیرد؟
🌟حضرت امیرالمومنین"ع" درخطبه7نهج البلاغه نفوذ تدريجى و گام به گام شيطان را اين گونه توصيف مى فرمايد:
1.🔸«اتَّخَذُوا الشَّيْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاكا»🔸
آنان شیطان را ملاک کار خود قرار میدهند
2.🔸«وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاكاً» 🔸
شیطان نیز آنان را شریک خود قرار میدهد
3.🔸«فَباضَ»🔸
سپس شيطان در روح آنان تخمگذارى مى كند.
4.🔸«وَ فَرَّخَ فى صُدُورهم»🔸
بعد جوجهکشی مى كند.
5.🔸«و دَبَّ»🔸
بعد جوجههاى شيطانى در روح انسان به جنب و جوش در مى آيند.
6.🔸«و دَرَجَ فى حُجُورهم»🔸
سپس در دامن انسانها به راه مى افتند.
7.🔸«فَنَظَر بِاعيُنِهم»🔸
سپس شيطان به وسیله چشم آنان نگاه میکند و آنها به جاى عين الله، عين الشيطان مى شوند.
8.🔸«و نَطَقَ بِالْسِنَتِهم»🔸
شيطان حرف خود را به وسیله زبان آنان مى زند.
9.🔸«فَرَكِبَ بهم الزَّلَل»🔸
شيطان به وسیله این افراد به اهدافش (گناهان) میرسد.
10.🔸«وَ زَيَّنَ لَهُمُ الْخَطَل»🔸
و زشتیها را برای آنها را زیبا جلوه میدهد.
📕 خطبه7نهج البلاغه
#حمله_شیاطین_جن_در_آخرالزمان
#تکرار_حوادث_عصر_سلیمان
@rooshanfekr
هدایت شده از معبر۱۷
معــــ🌷﷽🌷ـــــ۱۷ـبر
🌹 خاکریز خاطرات (ما چه کارهایم!؟)
... خدمت شهید مهدی زینالدین فرماندهی لشکر ۱۷ امام علیبنابیطالب(علیهالسلام) رسیدم،
به ایشان عرض کردم:
«آقا مهدی!
تکلیف ما در جزیره مجنون چیست؟،
ما در جزیره چه کارهایم؟»
شهید زینالدین به من گفت:
《محسن جان برای شما بگویم
که تکلیف جزیره را امام برای ما روشن کردهاست.》
گفتم امام چه فرمودند؟،
گفت:
《امام فرمودند:
"جزایر مجنون باید حفظ شود!"》
یکی دیگر از فرمودههای امام
"شکست حصر آبادان" بود،
یکی دیگر "حفظ جزایر مجنون" بود
و یکی هم این که "مهران باید آزاد شود"
که فتح الفتوح رزمندگان قمی بود
و در جریان آن شهدایی همچون «شهید سید محمدابراهیم جنابان» به شهادت رسیدند...
🎤 راوی: محسن بیگی
🌷🍃🌸💠🌸🍃🌷
🌷نثار ارواح مطهر حضرتِ امام خمینی(ره)، سردار شهید مهدی زینالدین و شهدای عزیز صلوات🌷
🌹سلامتی همهی جانبازان صبور و سرافراز صلوات🌹
@mabar17
هدایت شده از اسرار آفرینش
❤️ قلب پایگاهی برای پذیرش یا رَدِ مسائل !!
اسرارآفرینش _ ثریا
👈🏻کپی آزاد
@asrarafarinesh
هدایت شده از امام زاده حیات الغیب313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از امام زاده حیات الغیب313
🔴 اسطوخودوس یا گل های لاوندر🍁
ازخانواده نعنائیان است🌿
باطبع گرم و خشک🏜
بوته کوچکی به طول نیم متره🌱
اثرمقوی در رفع آسم داره😷
درمان تهوع هم داره🤢
درمان سردرد مخصوصا میگرن🤦♀
درمان زخم دهانی👅
لاغری و کاهش وزن سریع😍
کاهش تشنج واسپاسم عضلات💪
و.....
هدایت شده از امام زاده حیات الغیب313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میرزا ملکمخان: شرط فرزانگی آن است که آیین غربی را از جان و دل بخریم!
سید حسن تقیزاده: ایران باید ظاهرا و باطنا، جسماً و روحاً فرنگی مآب باشد و بس!
سید محمد خاتمی: ابتدا باید خرد غربی را پذیرفت تا توسعه بیاید! علاوه بر خرد و بینش غربی باید منش غربی را نیز پذیرفت!
شیخ شبانی
🔻تلگرام و اینستاگرام حاضر جواب🔻
@Haazer_javab1
Eitaa: @haazer_javaab
هدایت شده از امام زاده حیات الغیب313
40.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا جنگی در راه است؟
حتما ببینید.
┈┉┅━❀🔹❀━┅┉┈┄
#الاسرا ۳۱۳